W. Joseph Campbell

Posts Tagged ‘Watergate’

Why is he biopic worthy? Movie planned about Watergate’s ‘Deep Throat’ source

In Cinematic treatments, Debunking, Media myths, Scandal, Washington Post, Watergate myth on November 27, 2015 at 7:22 am

The best-known anonymous source of the Watergate scandal, a former senior FBI official code-named “Deep Throat,” would receive hero’s treatment in a planned biopic, the shooting for which reportedly is to begin in March.

The movie is to be called Felt, the name of the “Deep Throat” source, W. Mark Felt, who cut a checkered career in government service.

Besides being a secret, high-level source for Bob Woodward of the Washington Post, Felt in the early 1970s was the agency’s acting associate director. In that role, he authorized several burglaries as part of the FBI’s investigations into the radical Weather Underground.

Early this month, the Hollywood press was abuzz about the planned Felt biopic. The show business daily, Variety, said the film would be “a spy thriller” in which Felt wages an “isolated and dangerous struggle against the White House.” Shooting the film is to begin in March, Variety said, and Liam Neeson and Diane Lane may fill lead roles.

Felt: Biopic worthy?

Felt: Biopic worthy?

All of which prompts inevitable questions: Why is Mark Felt, who died in 2008, biopic worthy? Even if the movie never makes it to production, why should Felt be considered a hero?

He was no noble figure. Felt was convicted in 1980 of felony charges related to the warrantless break-ins, known in the FBI as “black bag jobs,” and fined $5,000. He was not sentenced to prison for the crimes.

The year after his conviction, Felt was granted an unconditional pardon by President Ronald Reagan.

In its obituary about the former FBI official, the Los Angeles Times recalled that tears welled in Felt’s eyes as he acknowledged on the witness stand having approved secret break-ins by FBI agents between May 1972 and May 1973 — “roughly the same time he was talking to Woodward about Watergate.”

Felt and co-defendant Edward S. Miller justified the warrantless entries on grounds of national security.

The prosecutor in the case, John W. Nields Jr., said at the trial that FBI agents who conducted the breakins Felt approved had entered residences in New York City  and New Jersey, “dressed in old clothes or disguised as telephone repairmen,” according to a New York Times report about the trial.

The agents picked locks or paid cash to landlords to obtain keys, Nields said, and they “searched every room in the home, methodically looking through desks, closets, clothing and private papers for clues to the whereabouts of the Weathermen. With a camera that could be concealed in an attaché case, the agents photographed diaries, love letters, address books and other documents.”

Nields said Reagan’s pardon of Felt and Miller came as a surprise. “Nobody spoke to me about it,” the New York Times quoted him as saying. “I would warrant that whoever is responsible for the pardons did not read the record of the trial and did not know the facts of the case.”

Felt was hardly acting altruistically in passing Watergate-related information to Woodward; their periodic meetings included six in a parking garage in suburban Virginia. I argued in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, that the contributions of Woodward and his Post colleague Carl Bernstein in uncovering the Watergate scandal were modest at best and that their reporting in no way can be thought of as having forced President Richard Nixon to resign.

In leaking to Woodward, Felt sought to undercut the acting director, L. Patrick Gray III, and thereby enhance Felt’s chances of being named to the bureau’s top position, as Max Holland persuasively argued in his book, Leak: Why Mark Felt Became Deep Throat. The book makes clear Felt was motivated by ambition in the internal struggle at the FBI to replace J. Edgar Hoover, the long-serving director who died in May 1972.

Felt lost out, and retired in 1973.

Perhaps Felt the movie will collapse in its preliminary stages, which is the fate of many Hollywood projects. A biopic about Mark Felt is a bad idea in any case.

WJC

 

 

 

The hero-journalist trope: Watergate’s go-to mythical narrative

In Cinematic treatments, Debunking, Error, Media myths, Media myths and radio, Reviews, Washington Post, Watergate myth on October 23, 2015 at 6:10 pm

The Watergate scandal of the 1970s produced America’s gravest political crisis of the 20th century.

Nixon got Nixon

Nixon quits

And yet, because Watergate was such an intricate thicket of lies, deceit, and criminality — and because it unfolded more than 40 years ago — a sure understanding of the scandal can be defiantly elusive. Collective memory about the many lines of investigation that unwound Watergate and forced Richard Nixon to resign the presidency has inevitably grown faint.

What endures is the heroic-journalist trope, Watergate’s dominant popular narrative, which rests on the notion that dogged reporting by Bob Woodward and Carl Bernstein of the Washington Post exposed Nixon’s criminal misconduct and forced his resignation. It has become the go-to explanation about how Watergate was exposed, and it is an endlessly appealing interpretation.

It also is a prominent media-driven myth.

Which takes us to a movie review posted today at the online site of WTOP, the all-news radio station in Washington, D.C.

The review discusses the perversely named Truth, a new motion picture that celebrates former CBS News anchor Dan Rather and producer Marla Mapes who in 2004 used fraudulent documents to claim President George W. Bush dodged wartime service in Vietnam. (Because it stars Robert Redford in Rather’s role, Truth has invited comparisons — not all of them favorable — to All the President’s Men, the 1976 film in which Redford played Woodward of the Post.) 

The WTOP reviewer has little truck with the Truth story line, saying it “would have been far better … to paint the characters as fallen figures who admit they screwed up, rather than misunderstood scapegoats who were taken down by The Man.”

Fair enough. But then, to demonstrate how assiduous journalists ought to proceed, the review reaches for the heroic-journalist trope of Watergate and declares:

“If Woodward and Bernstein ran the story too early — before they had actual proof from reliable sources — Nixon would have stayed in office, the Watergate would simply be a fancy hotel, and ‘All the President’s Men’ would not exist.”

The reference to “the story” is puzzling, given that the reporting of Watergate went far beyond a single article in the Washington Post. The scandal produced extensive news reporting over many months, from the burglary in June 1972 at the headquarters of the Democratic National Committee at the Watergate complex in Washington to the resignation of Nixon in August 1974, following disclosures that he had approved a plan to cover up the break-in.

And to assert that “Nixon would have stayed in office” if not for Woodward and Bernstein is to be decidedly in error — and to indulge in a powerful myth of American journalism.

It is a tempting trope, to be sure. As I wrote in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, the heroic-journalist interpretation offers “ready short-hand for understanding Watergate and its denouement, a proxy for grasping the scandal’s essence while avoiding its forbidding complexity.”

Not even Woodward has embraced the heroic-journalist myth. He once told an interviewer for American Journalism Review:

To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

And in an interview with the PBS “Frontline” program, Woodward said “the mythologizing of our role in Watergate has gone to the point of absurdity, where journalists write … that I, single-handedly, brought down Richard Nixon. Totally absurd.”

He’s right: Woodward and Bernstein did not topple Nixon’s corrupt presidency.

Their reporting did win a Pulitzer Prize in 1973. But Woodward and Bernstein did not break the most crucial stories of Watergate.

They did not, for example, disclose the extent to which the Nixon administration covered up of the crimes of Watergate. Nor did they reveal the existence of the secret White House audio tapes, the contents of which were decisive to Watergate’s outcome.

The so-called “Smoking Gun” tape captured Nixon’s approving a plan on June 23, 1972, to divert the FBI’s investigation of the Watergate break-in. The tape’s release sealed the president’s fate.

Without the tapes, Nixon likely would have served out his term.

WJC

More from Media Myth Alert:

Jorge Ramos, media myth-teller

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Scandal, Washington Post, Watergate myth on September 5, 2015 at 12:30 pm

Jorge Ramos, the Univision anchorman, demonstrated recently that he is a self-important showboat in disrupting a news conference convened by presidential candidate Donald Trump.

Ramos also has demonstrated a taste for media myth.

In a commentary posted yesterday at the online site of AM, a newspaper in Mexico, Ramos invoked the myth that the Washington Post brought down the corrupt presidency of Richard Nixon in its reporting of the Watergate scandal.

He wrote, according to the Google translation from Spanish, that among “the best examples of journalism” was the Washington Post’s “forcing Nixon to resign” in 1974.

Ramos made a similar claim on the ABC News “This Week” program Sunday, stating:

“I think that, as a reporter, many times, you have to take a stand. … And the best examples of journalism that I have — Edward R. Murrow against McCarthy; Cronkite during the Vietnam War, or the Washington Post reporters forcing the resignation of Richard Nixon — that’s when reporters challenge those who are in power.”

Of course, though, the Post did not force Nixon’s resignation.

Not even principals at the Post during the Watergate period embraced that notion.

For example, the Post’s publisher during Watergate, Katharine Graham, said 1997:

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

Bob Woodward, one of the Post’s lead Watergate reporters, concurred, albeit in earthier terms. He told an interviewer in 2006:

To say the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

And Ben Bradlee, the Post’s executive editor during Watergate, said on “Meet the Press” in 1997 that “it must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.”

Bradlee was referring to the White House audio tapes which Nixon secretly made and which revealed the president’s guilty role in seeking to thwart the FBI’s investigation into the break-in of Democratic National Committee headquarters in Washington in June 1972. The break-in touched off the scandal — and the country’s gravest political crisis of the 20th century.

As I discussed in my media-mythbusting book, Getting It Wrong:

“How the Post and its reporters uncovered Watergate is deeply ingrained in American journalism as one of the field’s most important and self-reverential stories.”

But it is a simplistic and decidedly misleading interpretation, one that minimizes the more powerful and decisive forces that unraveled the scandal and ended Nixon’s corrupt presidency.

“To roll up a scandal of” the dimensions of Watergate, I wrote in Getting It Wrong, “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then, Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House.”

Only when compelled by the Supreme Court did Nixon surrender those recordings — effectively ending his presidency.

WJC

More from Media Myth Alert:

The Woodward, Bernstein stories that ‘toppled’ Nixon: And they were?

In Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Newspapers, Quotes, Reviews, Scandal, Spanish-American War, Washington Post, Watergate myth on July 19, 2015 at 4:26 pm

Media myths sometimes make appearances in odd and baffling ways. As non-sequiturs, even.

Take, for example, this pithy mischaracterization of Watergate, offered a number of years ago by the New York media critic, Michael Wolff:

Nixon got Nixon

Nixon’s tapes got Nixon

“The Washington Post didn’t like [Richard] Nixon — and because of that bad blood we got Watergate.”

As I pointed out soon after Wolff’s observation was posted at Newser.com, such an interpretation is absurd. Nixon and the Post may not have much liked each other, but bad blood had nothing to do with how the Watergate scandal unfolded from 1972-74.

Nixon’s resignation in August 1974 was the culmination not of the Post’s reporting but of the collective investigative efforts by a variety of agencies and entities, including bipartisan panels of both houses of Congress, special prosecutors, federal judges, the FBI, and, ultimately, the U.S. Supreme Court, which compelled Nixon’s release of the telltale evidence of Watergate — the secret tape recordings he had made of private conversations in the Oval Office.

The so-called “smoking gun tape” captured Nixon obstructing justice by approving a plan to divert the FBI investigation into the signal crime of Watergate — the break-in in June 1972 of the Democratic National Committee’s headquarters.

If not for evidence of criminality captured on the tapes, Nixon probably would have survived the scandal.

Which brings us to the Christian Science Monitor’s review of Being Nixon: A Man Divided, a new biography by Evan Thomas. The review was posted online the other day and contained this erroneous and baffling statement:CSM small logo_65x45

“Even the Woodward and Bernstein stories in The Washington Post that toppled Nixon, bolstered by the subsequent best-selling book and Robert Redford movie (‘All the President’s Men’), are, for many current readers, as remote as D-Day or Pearl Harbor.”

The “toppled” passage is erroneous because the reporting by Bob Woodward and Carl Bernstein for the Post assuredly did not bring down Nixon. Woodward, in fact, has insisted on that point from time to time: For example, he told an interviewer in 2004:

To say the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

The “toppled” passage is baffling because Thomas makes no such claim in his book. Indeed, he seems careful not to indulge in media-driven myths. (As I noted at the time at Media Myth Alert, Thomas’ 2010 book, The War Lovers, repeated one of American journalism’s best-known myths, the purported vow of William Randolph Hearst to “furnish the war” with Spain.)

According to the book’s index, “Woodward” is mentioned on six pages in Being Nixon; “Bernstein” appears on four pages. None of those pages contains the mythical claim that their reporting forced Nixon’s resignation. (“Topple” or “toppled” appear not at all in the book.)

So it is rather baffling that the Monitor’s review would state that claim so matter-of-factly. It’s not as if the book’s content led the reviewer astray.

Moreover, it is revealing and instructive to consider what were the most important Watergate articles by Woodward and Bernstein.

I noted in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, that as “the scandal slowly unfolded in the summer and fall of 1972, Woodward and Bernstein progressively linked White House officials to a secret fund used to finance the burglary [at the Democratic headquarters]. The Post was the first news organization to establish a connection between the burglars and the  White House, the first to demonstrate that campaign funds … were used to fund the break-in, the first to implicate the former attorney general John Mitchell in the scandal, and the first to link [senior Nixon aide H.R.] Haldeman to Watergate.”

But those articles, separately or collectively, were hardly enough to threaten Nixon’s presidency. They weren’t “stories … that toppled Nixon.”

In any case, Woodward and Bernstein’s reporting notably failed to disclose what were decisive elements of the scandal — the Nixon administration’s efforts to cover up the crimes of Watergate and the existence of the secret White House tapes.

WJC

More from Media Myth Alert:

Who chased Nixon from office? Not Woodward, Bernstein

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Reviews, Washington Post, Watergate myth on June 2, 2015 at 2:16 pm

The National Journal offered an intriguing discussion yesterday about what it called “the background briefing racket,” in which government officials meet with reporters to “spew their clever lines of lies and spin, and declare it all ‘on background'” — meaning they aren’t linked by name to what they said.

It is a racket that allows officials to evade accountability.

But what most interested Media Myth Alert was this passage in the article, written by veteran Washington journalist Ron Fournier:

Did he know he was 'Deep Throat'?

The ambitious Mark Felt

“When reporters call the shots, anonymous sources are vital to uncovering government secrets and wrongdoing (Bob Woodward and Carl Bernstein used Mark Felt and other whistleblowers to chase Richard Nixon out of office).”

Woodward and Bernstein chased Nixon out of office?

Not quite.

Woodward and Bernstein were the Washington Post’s lead reporters on Watergate scandal of 1972-74, but their work hardly can be said to have forced Nixon to resign the presidency.

As Woodward, himself, has said:

To say the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

And as I pointed out in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, rolling up a scandal of the complexity and dimension of Watergate “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then, Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House. Only when compelled by the Supreme Court did Nixon surrender those recordings,” which captured him approving a plan to deflect the FBI’s investigation into the signal crime of Watergate — the foiled burglary in mid-June 1974 at the headquarters of the Democratic National Committee.

The Post did not disclose the existence of the White House tapes. Nor did the Post reveal the White House coverup of the crimes of Watergate.

So to assert, even in an off-handed way, that Woodward and Bernstein were pivotal or central to chasing Nixon from the White House is to misread history and indulge in one of American journalism’s most tenacious media myths.

A couple of other points about the parenthetical phrase, “Bob Woodward and Carl Bernstein used Mark Felt and other whistleblowers to chase Richard Nixon out of office.”

Bernstein never met Mark Felt during Watergate scandal, nor for many years afterward. Felt was the secret source and senior FBI official known as “Deep Throat,” with whom Woodward periodically conferred in 1972 and 1973, sometimes in a parking garage in the Rosslyn section of Arlington, Virginia.

But not until 2008, late in Felt’s life, was Bernstein introduced to him.

Also, Felt was no whistleblower, not in a high-minded, altruistic sense. As Christopher Hitchens pointed out almost 10 years ago in a review of Woodward’s book about Felt, Watergate represented “the single most successful use of the news media by an anonymous unelected official with an agenda of his own.” Meaning Felt’s own kind of “background briefing racket.”

Max Holland’s book, Leak: Why Mark Felt Became Deep Throat, argues persuasively that Felt was no principled whistleblower.

He was driven by the internal struggle at the FBI to replace J. Edgar Hoover, who died in May 1972. Felt in leaking to Woodward sought to undercut the acting director, L. Patrick Gray III, and thereby enhance Felt’s chances of being named to the bureau’s top position.

Self-advancement was his principal motive. He failed, and retired in 1973.

It deserves mentioning that Felt was no hero, no noble figure.

As I note in Getting It Wrong, Felt authorized burglaries as part of the FBI’s investigations into leftists associated with the radical Weather Underground. He was convicted in 1980 of felony charges related to the break-ins, but was pardoned the following year by President Ronald Reagan.

WJC

More from Media Myth Alert:

NY Times ‘suppression myth’ makes appearance in ‘Freedom of Speech’

In Bay of Pigs, Cronkite Moment, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, New York Times, Quotes, Watergate myth on May 20, 2015 at 5:02 pm

The tale about the New York Times suppressing its own reporting in the runup to the Bay of Pigs invasion of Cuba isn’t necessarily the most popular of media myths.

NYT_BayofPigs_front

It made page one

It’s not recounted as frequently as, say, the mythical Cronkite Moment of 1968 or the dubious tale about William Randolph Hearst’s vow to “furnish the war” with Spain in 1898.

But the Times-Bay of Pigs suppression myth is a tale tenacious as it is delicious, and it makes a cameo appearance in Freedom of Speech: Mightier than the Sword, a recently published book by a former Timesman, David K. Shipler.

The suppression myth, which is addressed and debunked in my 2010 book, Getting It Wrong: Ten of the Greatest Misreported Stories in American Journalism, has it that the Times bowed to pressure from the administration of President John F. Kennedy and spiked, killed, or otherwise sanitized a detailed report about the pending invasion.

Shipler invokes the suppression tale this way:

“The most famous and catastrophic case of journalists’ abandoning their role in getting the facts out was the Times‘s decision to water down advance information on the Bay of Pigs invasion of Cuba.” He doesn’t say what the Times supposedly held back, or just how that was “catastrophic.”

But he does claim that “a full-throated disclosure might have helped derail the plan, saving lives and preventing a humiliating defeat.”

Speculation aside, Shipler’s right that the ill-fated invasion was a humiliating defeat for the Kennedy administration: A brigade of U.S.-trained foes of the regime of Fidel Castro landed on the beaches of southern Cuba in April 1961 and was rolled up within three days.

But Shipler’s claim about the Times’ having watered down “advance information” is supported by no relevant or persuasive evidence. He cites none in the endnotes of his book.

The Times article that rests at the heart of this media myth was neither suppressed, killed, nor eviscerated.

That article (see above) was written by a veteran correspondent, Tad Szulc, who reported from Miami that 5,000 to 6,000 Cuban exiles had received military training for a mission to topple Castro’s communist regime; the actual number of invaders was closer to 1,400.

Overstatement was hardly the article’s most controversial or memorable element.

Supposedly, editors at the Times caved in to pressure from the White House and emasculated Szulc’s report, removing key elements about the invasion plans.

That Kennedy intervened in the Times’ editorial decisionmaking in April 1961 is widely believed, and lives on as a cautionary tale, as Shipler suggests.

But as I discussed in Getting It Wrong, “the notion that Kennedy asked or persuaded the Times to suppress, hold back, or dilute any of its reports about the pending Bay of Pigs invasion is utter fancy. There is no evidence that Kennedy or his administration knew in advance” about Szulc’s dispatch, which was filed April 6, 1961.

The article was published the following day, above the fold on the Times front page.

In his book Without Fear or Favor, an insider’s look at the Times, Harrison Salisbury offered a detailed account about the handling of Szulc’s dispatch.

“The government in April 1961,” Salisbury wrote, “did not … know that The Times was going to publish the Szulc story, although it was aware that The Times and other newsmen were probing in Miami. …. The action which The Times took [in editing Szulc’s report] was on its own responsibility,” the result of internal discussions and deliberations.

The editing was cautious but hardly unreasonable.

A reference to the invasion’s imminence was removed, which served to improve the story’s accuracy. The anti-Castro exile force launched its assault on April 17, 1961, 10 days after Szulc’s report appeared, an interval that hardly connotes “imminence.”

References to the CIA’s role in training the Cuban exiles were omitted from the story in favor of the more nebulous terms “U.S. officials” and “U.S. experts.” Turner Catledge, then the Times managing editor, said the U.S. government had more than a few intelligence agencies, “more than most people realize, and I was hesitant to specify the CIA when we might not be able to document the charge.”

An entirely defensible editorial decision.

The prominence given Szulc’s report was modified, from a planned four-column display to a single column. If the invasion was not believed imminent, then a four-column headline was difficult to justify, Catledge reasoned.

Those decisions were judicious, and certainly not unreasonable.

“Most important,” as Salisbury wrote, “The Times had not killed Szulc’s story. … The Times believed it was more important to publish than to withhold. Publish it did.”

On the front page.

What’s often ignored is that Szulc’s article of April 7, 1961, was no one-off story. It scarcely was the Times’ last word about invasion plans.

As I noted in Getting It Wrong, “Subsequent reporting in the Times, by Szulc and others, kept expanding the realm of what was publicly known about a coming assault against Castro.” Not all the reports were accurate in all their details, but the combined effect was to signal something important was afoot.

For example, on April 8, 1961, the Times published a front-page article about the exiles and their eagerness to topple Castro.

The article appeared beneath the headline, “Castro Foe Says Uprising Is Near,” and quoted the president of the U.S.-based umbrella group of exiles, the Cuban Revolutionary Council.

The following day, the Times front page included a report by Szulc describing how Cuban exile leaders were attempting to paper over differences in advance of what was termed the coming “thrust against Premier Fidel Castro.”

The “first assumption” of the leaders’ plans, Szulc wrote, “is that an invasion by a ‘liberation army,’ now in the final stages of training in Central America and Louisiana, will succeed with the aid of internal uprising in Cuba. It is also assumed that a provisional ‘government in arms’ will be established promptly on the island.”

That essentially was the plan to topple Castro.

Three days later, James Reston, then the newspaper’s Washington bureau chief, wrote in a column that considered the moral dimensions of an assault on the Castro regime. Reston’s column said that “while the papers have been full of reports of U.S. aid to overthrow Castro, the moral and legal aspects of the question have scarcely been mentioned.”

Other news organizations, including the Miami Herald and New York Herald Tribune, reported on pre-invasion preparations as well, all of which prompted Pierre Salinger, Kennedy’s press secretary, to recall in a memoir a few years later:

“To declare in mid-April of 1961 that I knew nothing of the impending military action against Cuba except what I read in the newspapers or heard on the air was to claim an enormous amount of knowledge.”

WJC

More from Media Myth Alert:

Celebrities pushing media myths: Cavett’s turn in NYTimes

In Cronkite Moment, Debunking, Error, Media myths, New York Times, Quotes, Scandal, Washington Post, Watergate myth on April 27, 2015 at 6:46 am

It’s striking how prominent politicians, entertainers, and celebrities contribute to the recycling and, thus, the solidifying of media-driven myths, those hoary and exaggerated tales that often tell of magnificent deeds by journalists.

During his vice presidency, gaffe-prone Joe Biden went to Moscow and repeated the heroic-journalist trope of Watergate, about how, in his words, “it was a newspaper, not the FBI, or the Justice Department, it was a newspaper, the Washington Post that brought down a President for illegal actions.”

DickCavett

Cavett: Pushing the Cronkite myth

He was referring to the resignation of President Richard M. Nixon in August 1974.

The claim is absurd, but it has resonance across the political spectrum. Last year, for example, Rush Limbaugh, the voluble conservative talk-radio host, indulged in the heroic-journalist myth, declaring on his show last year that Bob Woodward’s Watergate reporting for the Washington Post “destroyed the Nixon presidency.”

That’s an interpretation not even Woodward embraces. He once told an interviewer: “To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

Now comes Dick Cavett, the former television talk show host, who in a shrill and shallow commentary posted recently at the New York Times online site, recycles the media myth of the “Cronkite Moment” of 1968, when an analysis of the CBS News anchorman about the Vietnam War supposedly brought an epiphany to President Lyndon B. Johnson.

Cavett writes in what is a sneering and superficial assessment of the Vietnam conflict:

“At long, long last the war was ended.

“Not by a president or a Congress or by the protesters. Someone said it was the only war in history ever ended by a journalist.

“‘The Most Trusted Man in America,’ Walter Cronkite, not always a critic of the war, went to see the damage of the Tet offensive, came back, and said on his news broadcast that we had to get out. The beleaguered Lyndon Johnson’s reported reaction: ‘If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.'”

Cavett commentary_NYT

From Cavett’s commentary

So let’s unpack that bundle of myth and exaggeration.

The reference to “only war in history ever ended by a journalist” sounds much like David Halberstam’s hyperbolic and unsourced claim in his book, The Powers That Be, that Cronkite’s analysis about Vietnam “was the first time in history a war had been declared over by an anchorman.”

Moreover, the notion that Cronkite reigned as America’s “most trusted man” rests more on advertising by CBS News, his employer, than on persuasive empirical evidence such as representative survey samples.

As for Cavett’s claim that Cronkite “said on his news broadcast that we had to get out” — well, that’s not what Cronkite said.

The claim refers to Cronkite’s special report about Vietnam, which CBS aired on February 27, 1968. At the close of the program, Cronkite said the U.S. war effort in Vietnam was “mired in stalemate” and that negotiations might prove to be a way out.

It was hardly a call for withdrawal.

Johnson in Texas, February 27, 1968

Johnson with Connolly: Not watching Cronkite

It was in fact a tepid reiteration of the thinking prevalent in the news media at the time: The war was stalemated. The New York Times had been saying as much periodically for months.

Finally, there’s no compelling evidence that President Lyndon Johnson reacted to Cronkite’s assessment by declaring in a flash of insight:

“If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.”

As I discuss in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, Johnson did not see the Cronkite report when it aired, and there is no evidence he saw it on videotape at some later date.

Johnson that night was on the campus of the University of Texas at Austin, attending a black-tie birthday party for his longtime political ally, Texas Governor John Connolly.

About the time Cronkite’s was intoning his tired “mired in stalemate” observation, the president was making light of Connolly’s age.

“Today, you are 51, John,” he said. “That is the magic number that every man of politics prays for—a simple majority.”

WJC

More from Media Myth Alert:

Katharine Graham, the ‘Economist,’ and bringing down Nixon

In Debunking, Error, Media myths, New York Times, Washington Post, Watergate myth on April 16, 2015 at 6:30 pm

With a bit of routine fact-checking, news organizations usually can sidestep the embarrassment of trading in prominent media myths.

But, no: The narrative power of many media myths often makes them too good to check. And so the myth gets retold.

Consider the latest issue of Britain’s Economist newsmagazine. In an extended report about family-run companies, the Economist offers up the simplistic and ever-appealing myth that Richard Nixon’s corrupt presidency was brought low in the 1970s by the Washington Post, then owned by Katharine Graham and family.

Economist cover“Under her iron reign,” the Economist says of Graham, “the Washington Post brought down President Nixon with its investigation into the Watergate break-in and challenged the New York Times for the title of America’s most illustrious newspaper.”

The last claim, about challenging the New York Times, might have been true, for a while. But no more. And there’s no way the Post brought down” Nixon.

Katharine Graham herself said as much, at the 25th anniversary of the break-in in June 1972 of Democratic National Committee headquarters at the Watergate complex in Washington, D.C., the scandal’s seminal crime.

Speaking at an event in suburban Virginia, at the original Newseum (humble predecessor to the $450 million edifice on Pennsylvania Avenue), Graham insisted that the Post had not toppled Nixon.

“Sometimes,” she said, “people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

Graham’s comment is not difficult to track down. It’s in my 2010 mythbusting book, Getting It Wrong, and I have incorporated the quote in many blog posts at Media Myth Alert, including those here, here, here, and here.

Graham was quite right about the processes that forced Nixon’s resignation (he quit in August 1974 in the face of certain impeachment by the U.S. House of Representatives).

And over the years, Graham’s views have been echoed by other principals at the newspaper.

Ben Bradlee, the executive editor during and after the Watergate period, likewise rejected the notion that the Post’s Watergate reporting brought down the president, saying in 1997 that “it must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.” (Bradlee was referring to the many hours of White House tapes which Nixon secretly made and which revealed the president’s active role in seeking to block the FBI’s investigation of the seminal crime of Watergate — the break-in at the DNC headquarters.)

Howard Kurtz, formerly the newspaper’s media reporter, wrote in 2005:

“Despite the mythology, The Post didn’t force Richard Nixon from office ….”

And Bob Woodward, one of the newspaper’s lead reporters on Watergate, once told American Journalism Review:

To say the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

It is revealing to consider what critical disclosures the Post missed in its Watergate reporting.

It notably did not disclose the White House cover up of the Watergate crimes. It likewise failed to reveal the existence of Nixon’s White House tapes. Indeed, as I noted in Getting It Wrong, the contributions of Woodward and his reporting partner Carl Bernstein to the outcome of Watergate “were modest, and certainly not decisive.”

Far more important, I wrote, were “the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.”

And even then, despite the forces arrayed against him, Nixon probably would have survived Watergate and served out his term as president if not for the tapes — the existence of which was revealed by Alexander Butterfield, a former Nixon aide, before a U.S. Senate select committee in July 1973.

Its latest issue is not the first in which the Economist has indulged in Watergate mythology. In October, shortly after his death, the newsmagazine published a tribute to Bradlee, beneath a headline that read:

“The editor who toppled Nixon.”

That mythical claim appeared in the text of the eulogy as well.

WJC

More from Media Myth Alert:

Taking stock: Top mythbusting posts of 2014

In Anniversaries, Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Newspapers, Photographs, Scandal, Spanish-American War, Television, Washington Post, Watergate myth on December 29, 2014 at 9:00 am

Media Myth Alert marked its fifth anniversary in 2014 and reported periodically during the year on the appearance of prominent media-driven myths.

Here is a rundown of the blog’s five top posts of 2014, followed by a roster of other notable mythbusting writeups of 2014.

Media myth, adulation figure in media tributes to Ben Bradlee (posted October 22, 2014): Ben Bradlee, the celebrated former executive editor of the Washington Post, died in October, setting off a wave of tributes that erred or exaggerated in describing the newspaper’s role in the Watergate scandal, which brought the resignation of President Richard Nixon in 1974.

The Los Angeles Times, for example, declared that the Post’s Watergate reporting “ultimately brought down a president.”

The online version of the New York Times obituary said Bradlee, who was 93, had “presided over The Washington Post’s Watergate reporting that led to the fall of President Richard M. Nixon.”

The Guardian newspaper in London asserted that Bradlee “oversaw the reporting that brought down a president.”

Britain’s Economist magazine said the Post under Bradlee “toppled President Richard Nixon.”

And so it went.

But as I pointed out in discussing those erroneous characterizations, Bradlee, himself, had rejected the notion that the Post’s Watergate reporting brought down Nixon’s corrupt presidency. He said in 1997 that “it must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.” (Bradlee was referring to the White House tapes which Nixon secretly made and which revealed the president’s guilty role in covering up the crimes of Watergate, forcing him to quit in August 1974.)

His comment “that Nixon got Nixon” was in keeping with the tendency of senior figures at the Post to reject the simplistic notion that the newspaper’s reporting — especially that of Bob Woodward and Carl Bernstein — uncovered the crimes that led to Nixon’s downfall.

As Woodward once declared:

To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

Indeed, it is revealing to consider what critical disclosures the Post missed in its Watergate reporting.

It failed to disclose the White House cover up of the Watergate crimes.

It likewise failed to reveal the existence of the White House tapes, which clearly revealed Nixon’s active role in seeking to block the FBI’s investigation of the seminal crime of Watergate — the break-in at the headquarters of the Democratic National Committee.

Moreover, the story that Woodward and Bernstein still say they are most proud of was in error on crucial details.

That story was published October 10, 1972, beneath the headline, “FBI Finds Nixon Aides Sabotaged Democrats.” It claimed — wrongly — that the FBI had determined some 50 political saboteurs had traveled the country, disrupting Democratic candidates who were seeking to run against Nixon. Internal FBI memoranda dismissed key elements of the Post’s story as conjecture or “absolutely false.”

As I noted in my media-mythbusting book Getting It Wrong, the contributions of Woodward and Bernstein to Watergate’s outcome at best “were modest, and certainly not decisive.”

Far more important in bringing about Nixon’s resignation were the collective efforts of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

Maddow wrongly asserts that Pentagon ‘made up’ bogus tale about Jessica Lynch’s battlefield heroics (posted June 4, 2014): In commentary on her MSNBC program in early June, Rachel Maddow wrongly declared that the Pentagon had “made up” the bogus account of Jessica Lynch’s battlefield heroics early in the Iraq War.

Maddow offered no sourcing for her claim about the Pentagon and Lynch, who was an Army supply clerk thrust into international fame on April 3, 2003, in an electrifying, and exclusive, front-page story in the Washington Post.

Private Lynch

Private Lynch: Botched WaPo story made her famous

The Post report cited otherwise unidentified “U.S. officials” and said that Lynch, a 19-year-old Army private, had fought fiercely in the ambush of the 507th Maintenance Company in Nasiriyah in southern Iraq on March 23, 2003.

Lynch in fact had not fired a shot. Nor was she shot and stabbed, as the Post had reported. She suffered severe injuries in the crash of a Humvee as it fled the attack. She was taken prisoner and hospitalized by the Iraqis but rescued by U.S. special forces on April 1, 2003.

Vernon Loeb, one of the Post reporters who wrote the hero-warrior story about Lynch — which was wrong in its most crucial details — made clear that the Pentagon had not been the newspaper’s source.

As I noted in Getting It Wrong, Loeb went on NPR’s Fresh Air program in December 2003 and flatly declared:

“Our sources for that story were not Pentagon sources.”

Loeb, who then covered the Pentagon for the Post and who now is managing editor at the Houston Chronicle, also told NPR that he “could never get anybody from the Pentagon to talk about” the Lynch case.

He also said: “I just didn’t see the Pentagon trying to create a hero where there was none.”

But none of that vital context was mentioned by Maddow in her commentary on June 3.

“If the heroics that the Pentagon made up about her didn’t really happen, and they didn’t, maybe the U.S. special forces who rescued her, maybe they shouldn’t have bothered,” Maddow said about Lynch. (Maddow’s commentary came amid the controversy stirred by the release of Bowe Bergdahl, an Army sergeant who apparently had walked away from his post in Afghanistan and was held captive by the Taliban for five years. The administration of President Barack Obama released five senior Taliban figures to gain Bergdahl’s freedom.)

When Maddow was called out for her erroneous claim about the Pentagon, she dodged a correction by cherry-picking  — by referring to an obscure report in the Military Times on April 3, 2003, in which a U.S. military spokesman, Frank Thorp, was quoted as saying that Lynch “waged quite a battle prior to her capture.

“We do have very strong indications that Jessica Lynch was not captured very easily,” Thorp was quoted as saying.

Maddow (NBC News)

Maddow (NBC News)

Crowed Maddow: “That information straight from a military public affairs official was not true. It was made up. But it landed in press reports anyway.”

What Maddow neglected to mention was that Thorp was recapping for the Military Times what the Washington Post had already placed in the public domain.

Thorp, then a Navy captain, was assigned to U.S. Central Command headquarters in Doha, Qatar. He was following, not fabricating: He was, unwisely, restating elements of the Post’s sensational story about Lynch’s purported heroics, which Loeb and co-author Susan Schmidt had prepared in Washington.

I noted in discussing Maddow’s cherry-picking that it is impossible to address the hero-warrior tale about Lynch without considering the Post’s central role in publicizing the bogus narrative, which was picked up by news organizations around the world.

But Maddow ignored the agenda-setting character of the Post’s reporting about Lynch: It didn’t fit her narrative.

Exaggerating the power of ‘napalm girl’ photo (posted May 29, 2014): There’s little doubt that the “napalm girl” photograph of June 1972 was among the most memorable and disturbing images of the Vietnam War.

The photograph showed Vietnamese children terror-stricken by a misdirected napalm attack on their village by the South Vietnamese Air Force. At the center of image was a 9-year-old girl named Kim Phuc, shown screaming and naked as she fled.

The photograph, taken by Nick Ut of the Associated Press and formally titled “The Terror of War,” won a Pulitzer Prize in 1973.

In the years since, it also has become an artifact of exaggeration, as is evident in a tendency to ascribe powerful effects to the photograph, effects that it never had.

'Napalm girl,' 1972 (Nick Ut/AP)

‘Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

In May, for example, the Guardian newspaper in London exaggerated the effects of the “napalm girl” image, asserting in an exhibit review that it had “galvani[z]ed” American “public opinion and expedited the end of the Vietnam war.”

In fact, “napalm girl” did neither.

U.S. public opinion had turned against the war in Vietnam well before June 1972. For example, nearly 60 percent of respondents to a Gallup poll conducted early in 1971 had said that the United States had made a mistake by sending troops to fight in Vietnam. (Gallup periodically has asked the question since 1965, when just 24 percent of respondents said it was a mistake to have sent troops to Vietnam. By August 1968, a majority of respondents said it had been a mistake.)

So Ut’s photo hardly can be said to have galvanized opinion against the war: Nor can it be said that the photo “expedited” the war’s end.

By June 1972, the war was essentially over for American forces in Vietnam. President Richard Nixon had announced in November 1971 that U.S. ground operations had ended in South Vietnam and by June 1972, nearly all U.S. combat units had been removed from the country.

No single photograph turned public opinion against the war in Vietnam; no single image “expedited” its end. The war’s confusing aims and uncertain policy objectives, its duration, and its toll in dead and wounded all were far more decisive to its outcome.

Seeking context for Obama’s war, finding media myth (posted September 24, 2014): It is a hoary myth myth that Richard Nixon campaigned for the presidency in 1968, claiming to have in  mind a “secret plan” to end the war in Vietnam.

Had that been the case, had Nixon run for president saying he had “secret plan,” the country’s leading newspapers surely would have called attention to such a claim.

But they didn’t, as a search of a full-text database of leading U.S. newspapers makes clear. (The newspapers included the New York Times, Washington Post, Los Angeles Times, Baltimore Sun, Wall Street Journal, and Chicago Tribune.) Searching for “Nixon” and “secret plan” returned no articles from January 1967 to January 1969 that quoted Nixon as touting or promising or describing a “secret plan” for Vietnam.

Still, the old chestnut still circulates, usually invoked as supposed evidence of Nixon’s guile, shiftiness, and venality.

Secret plan? Who me?

Secret plan? Who me?

In September, for example, a columnist for the Washington Examiner summoned the myth in seeking historical context to discuss President Barack Obama’s air war against Islamic militants in Iraq and Syria.

“Obama wasn’t the first president to promise peace and deliver war,” the columnist, Timothy P. Carney, wrote. “Woodrow Wilson ran for reelection on keeping America out of the Great War. Nixon promised a secret plan to exit Vietnam quickly.”

As I noted at the time, “Missing from Carney’s discussion were details about when Nixon made such a promise, and what the ‘secret plan’  entailed. Those elements are missing because Nixon never promised a ‘secret plan’ on Vietnam.”

The derivation of the hoary myth can be traced to the presidential primary election campaign of 1968 and a speech in New Hampshire. There, in early March 1968, Nixon pledged that “new leadership” in Washington — a Nixon administration, in other words — would “end the war” in Vietnam.

In reporting on the speech, the wire service United Press International said Nixon “did not spell out how” he would “end the war.” Nixon may have been vague in those remarks about Vietnam. But he made no claim about a “secret plan.”

And he was asked about having a secret plan, according to an article published March 28, 1968, in the Los Angeles Times. Nixon replied that he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

He also said then: “If I had any way to end the war, I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” Nixon’s comments were made just a few days before Johnson announced he would not seek reelection.

No, Politico: Hearst did not cause the Spanish-American War (posted June 20, 2014): No media myth is hoarier than the notion that the Spanish-American War of 1898 was fomented by the “yellow press” of William Randolph Hearst, then the publisher of the New York Journal, the New York Evening Journal, and the San Francisco Examiner.

Warmonger?

Hearst: Warmongering publisher?

The claim is absurd, embraced by few if any serious historians of the era — and by no recent biographer of Hearst.

Nonetheless, the myth was offered up as fact in a commentary in Politico Magazine in June.

The commentary pointedly criticized the scholar Robert Kagan for having “sounded his favorite, and the neocons’, favorite theme” in a 2006 book, Dangerous Nation.

“He depicted America as uniquely virtuous, pursuing idealistic aims, while presenting all other great powers as fighting for venal and self-interested motives. So assiduous was Kagan in his fanciful interpretation of American actions,” the Politico commentary said, “that even the Spanish-American War, seen by most historians as the product of William Randolph Hearst’s yellow press and the U.S. desire to expand its influence on behalf of economic imperialism, becomes something else entirely — a bright and shining crusade for freedom….”

But in characterizing the war as “the product” of Hearst’s yellow press, Politico erred.

As I wrote in my 2001 book, Yellow Journalism: Puncturing the Myths, Defining the Legacies, the newspapers of Hearst and his rival, Joseph Pulitzer, “did not force — it could not have forced— the United States into hostilities with Spain over Cuba in 1898. The conflict was, rather, the result of a convergence of forces far beyond the control or direct influence of even the most aggressive of the yellow newspapers, William Randolph Hearst’s New York Journal.”

Claims that the yellow press brought on the war, I noted, “are exceedingly media-centric, often rest on the selective use of evidence, and tend to ignore more relevant and immediate factors that give rise to armed conflict.”

In 1898, those factors centered around a diplomatic impasse between the United States and Spain over Spanish rule of Cuba, which since early 1895 had been the scene of an islandwide rebellion.

In a failed attempt to put down the uprising, Spanish authorities sent as many as 200,000 troops to the island and imposed a policy called “reconcentration,” which forcibly removed thousands of Cubans — mostly old men, women, and children — into garrison towns where they could neither support nor offer supplies to the Cuban rebels.

Spain’s “reconcentration” policy gave rise to malnutrition and disease: Unknown tens of thousands of Cuban non-combatants died from illness and starvation.

The humanitarian nightmare in Cuba “inevitably stirred outrage and condemnation in the United States,” I wrote in Yellow Journalism. The desperate conditions were in 1897 and early 1898 a frequent topic of reporting in the American press, including but by no means limited to the newspapers of Hearst and Pulitzer.

The yellow press reported on — but certainly did not create — the terrible effects of Spain’s “reconcentration” policy.

In the end, the humanitarian crisis on Cuba, and Spain’s inability to resolve the crisis, weighed decisively in the U.S. decision to go to war in 1898. It was not the content of the yellow press — and not “economic imperialism,” as Politico put it — that pushed America into conflict with Spain.

WJC

Other memorable posts of 2014:

Five years on: The best of Media Myth Alert, Part II

In Anniversaries, Bra-burning, Debunking, Error, Furnish the war, Jessica Lynch, Media myths, New York Times, Newspapers, Photographs, Spanish-American War, Washington Post on October 31, 2014 at 1:56 pm

Media Myth Alert revisits its top-ever posts today in observing its fifth anniversary.

The blog went live October 31, 2009, and its objective was, and remains, twofold: Calling out the appearance and publication of media myths and helping to promote Getting It Wrong, my media mythbusting book that came out in 2010.

This is the second of a two-part review of the 10 top posts published at Media Myth Alert, home over the years to more than 640 essays and commentaries. The top posts shared these elements: All were about prominent topics, all received a fair amount of attention in the blogosphere and beyond, and all represented disclosures exclusive to Media Myth Alert.

■ Bra-burning in Toronto: Confirmed (posted February 19, 2011): It is sometimes said, erroneously, that bra-burning “never happened,”  that such reports were little more than hostile exaggerations by journalists.

Toronto bra burning_1979

Toronto, March 1979

Bra-burning never occurred?

Not quite.

Credible, first-hand accounts are cited in Getting It Wrong that bras and other items were set afire, briefly, at a women’s liberation protest at Atlantic City during the 1968 Miss American pageant. And in Toronto in March 1979, a demonstration was capped by a bra-burning, intended as a way to attract media attention. A photograph of the Toronto bra-burning is at right.

I had not seen the photograph before it appeared in February 2011 with an article at the online site of  London’s Guardian newspaper. I had doubts about its authenticity, given the periodic claims about no bras ever having been burned at a feminist protest.

The Toronto image, I thought at first, might have been faked — or unethically altered somehow.

Turns out that was not the case.

I tracked down one of the participants at the Toronto protest and she confirmed the bra-burning, saying by phone from Vancouver:

“The photo is authentic. Absolutely. It happened.”

The participant was Vicki Trerise, who appears at the far right in the photograph above.

The photograph shows a moment of demonstrative bra-burning, although Trerise said that “wasn’t a focal point” of the protest, which took place not far from Toronto’s City Hall.

The bra-burning came near the end of the demonstration, which was called to protest what the organizers said was an illogical report about rape, prepared by the Ontario Provincial Police. (The report said that of 337 rapes investigated, 140 were “unprovoked.” The report also said “promiscuity” was a factor in many rapes.)

Trerise said the demonstrators in Toronto were media-aware and “knew that if they burned a bra, someone would take their picture.”

Toronto newspapers the next day reported on the protest — but did not mention the bra-burning.

Maddow wrongly declares Pentagon ‘made up’ bogus tale about Jessica Lynch’s battlefield heroics (posted June 4, 2014): In commentary on her MSNBC program in June 2014, Rachel Maddow wrongly accused the Pentagon of having “made up” the bogus account of Jessica Lynch’s battlefield heroics early in the Iraq War.

Maddow offered no sourcing for her claim, made while revisiting at some length the hero-warrior tale about Lynch, an Army supply clerk thrust into international fame on April 3, 2003, in an electrifying, front-page story in the Washington Post.

Private Lynch

PFC Lynch: Fired not a shot

The Post report cited otherwise unidentified “U.S. officials” and declared that Lynch, a 19-year-old Army private, had fought fiercely in the ambush of her unit, the 507th Maintenance Company, in Nasiriyah in southern Iraq on March 23, 2003. Lynch suffered severe injuries in the crash of a Humvee in Nasiriyah. She was taken prisoner by the Iraqis but rescued by U.S. special forces on April 1, 2003.

Vernon Loeb, one of the Post reporters on the hero-warrior story — which was wrong in its important details — later made clear that the Pentagon had not been the newspaper’s source.

As I noted in Getting It Wrong, Loeb went on NPR’s Fresh Air program in December 2003 and declared, unequivocally:

“Our sources for that story were not Pentagon sources.”

None of that vital context was acknowledged by Maddow as she discussed the Lynch case on June 3, 2014.

“If the heroics that the Pentagon made up about her didn’t really happen, and they didn’t, maybe the U.S. special forces who rescued her, maybe they shouldn’t have bothered,” Maddow said about Lynch. (Maddow’s commentary was inspired by controversy surrounding the release a few days before of Bowe Bergdahl, an Army sergeant who apparently had walked away from his post in Afghanistan and was held captive by the Taliban for five years. The administration of President Barack Obama released five senior Taliban figures to gain Bergdahl’s freedom.)

When Maddow was called out on her erroneous claim about the Pentagon, she dodged a correction by cherry-picking  — by referring to an obscure report in the Military Times on April 3, 2003, in which a military spokesman, Frank Thorp, was quoted as saying that Lynch “waged quite a battle prior to her capture.

“We do have very strong indications that Jessica Lynch was not captured very easily,” Thorp was additionally quoted as saying.

Crowed Maddow: “That information straight from a military public affairs official was not true. It was made up. But it landed in press reports anyway.”

What Maddow neglected to mention was that Thorp was recapping for the Military Times what the Washington Post had already published.

Thorp, then a Navy captain assigned to U.S. Central Command headquarters in Doha, Qatar, was not inventing — he was following. He was, unwisely, restating elements of the Post’s story already in circulation and quickly gaining international attention.

I wrote in discussing Maddow’s cherry-picking that “it is impossible to address the hero-warrior tale about Lynch without considering the Washington Post’s central and decisive role in the story.” But Maddow ignored the Post’s exclusive role in pushing the botched Lynch story into the public domain.

The Post did so by relying on sources it has never disclosed.

It ought to.

Digitally scrubbing WaPo’s embarrassment on Jessica Lynch? (posted April 27, 2012): The Washington Post’s Watergate content from the 1970s is freely available and readily accessible online.

But try finding online the Post’s famously wrong reporting about Jessica Lynch’s derring-do in Iraq, notably the electrifying front-page report that appeared April 3, 2003, beneath the headline:

“‘She was fighting to the death.'”

Lynch_headline_PostThat story — which said Lynch had fought fiercely against Iraqi attackers and had suffered gunshot and stab wounds before running out of ammunition and being taken prisoner — was in error in all important details. You won’t find it online at any Washington Post site. (The Post’s story is available in full at the online site of the Pittsburgh Post-Gazette.)

Nor will you find freely available online the scathing reviews of the Lynch story published by the Post’s then-ombudsman, Michael Getler, in April and June 2003.

All of which suggests digital scrubbing of embarrassing content — conduct of the sort the Post criticized in 2012, in noting that Vogue magazine expunged the online version of a fawning profile of Syrian dictator Bashar al-Assad. The Post at that time said Vogue had taken “an almost-unheard-of step for a mainstream media organization” and had committed “a generally acknowledged violation of digital etiquette.”

But had the Post not committed a similar “violation” in excising the digital reminders of the embarrassing Lynch case, a dramatic story that it had thoroughly and exclusively botched?

Rather looks like it.

I asked the newspaper’s then-ombudsman, Patrick Pexton, about the apparent digital scrubbing of the Lynch content.

Pexton took weeks to reply, finally stating in an email that he had found “nothing nefarious about this.” He said the Post since 2003 “has gone through several changes of content management systems,” by which articles are posted online.

He noted that the “fighting to the death” story about Lynch and related content are available in the Post’s fee-based archive.

But why not make the “fighting to the death” story freely available? Why not remove the fee to allow access to a singularly memorable article of the Iraq War, a mistaken report that made Jessica Lynch something of a celebrity and gave rise to persistent and misguided claims and suspicions that the U.S. military concocted the hero-warrior tale and somehow fed it to the Post?

“Restoring the digital version of the article of April 3, 2003, would represent a contribution to the record about the case of Jessica Lynch, which the Post is solely responsible for having placed in the public domain,” I wrote in an email to Pexton.

He never replied before leaving the position in 2013, when his two-year term as ombudsman expired. He was not replaced.

George Romney’s “brainwashing” — and Gene McCarthy’s retort (posted September 4, 2012): Mitt Romney’s ill-fated run for the presidency in 2012 prompted reminders of his father’s failed presidential campaign in 1968 — a campaign memorable for an astonishingly clumsy gaffe.

The gaffe, in turn, is said to have inspired one of the most scathing putdowns in American political history.

But my research found that the context of the supposed putdown is unclear at best.

The gaffe was committed in late August 1967 by George Romney, then governor of Michigan and a presumptive leading candidate for the Republican presidential nomination in 1968.

In an interview with a Detroit television reporter, Romney referred to a visit he had made to South Vietnam in 1965 and said:

“You know, when I came back from Vietnam, I’d just had the greatest brainwashing that anybody could get. … Well, not only by the generals but by the diplomatic corps over there. They do a very thorough job.”

Romney’s claim that he had been duped into supporting America’s war effort in Vietnam suggested gullibility, muddled thinking, and an uncertain command of foreign policy. His run for the presidency never righted itself; he quit the race at the end of February 1968.

A witty putdown attributed to Democratic Senator Eugene McCarthy ensured that Romney’s gaffe would remain unforgettable. Rather than a “brainwashing,” McCarthy supposedly said, all Romney needed was a “light rinse.”

So incisive was McCarthy’s quip that it is said to have “essentially finished Romney” as a candidate for president.

But unclear is where, when, and even whether McCarthy made the “light rinse” comment.

A search of a full-text database of leading U.S. newspapers — including the New York Times, the Washington PostChicago Tribune, Los Angeles Times, and Baltimore Sun — turned up no published reference to the “light rinse” quip in 1967 or 1968. Or for years afterward. (The first reference was in 1983, a column in the Baltimore Sun that did not say when, where, or to whom McCarthy uttered the remark.)

It seems improbable that American journalists in 1967 or 1968 would have failed to report a retort as deft and delicious as McCarthy’s.

But that’s what An American Melodrama: The Presidential Campaign of 1968 claims.

American Melodrama, a hefty book published in 1969, described McCarthy’s remark as off-hand and said the senator’s aides persuaded reporters to hush it up.

While intriguing, American Melodrama doesn’t say where McCarthy made the comment, when, or specifically to whom.

Such vagueness invites suspicion about the “light rinse” quip. It also sounds a bit too perfect — not unlike, say, William Randolph Hearst’s purported vow to “furnish the war” with Spain or Lyndon B. Johnson’s supposed epiphany on the Vietnam War: “If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.”

WaPo refuses to correct clear error on Nixon’s mythical ‘secret plan’ (posted August 13, 2013):  Even in its clear decline, the Washington Post has moments of sheer arrogance.

This was apparent in late summer 2013, when the newspaper refused to acknowledge and correct an inarguably erroneous reference to Richard Nixon’s supposed “secret plan” to end the war in Vietnam.

The wrong-headed reference to Nixon’s “secret plan” was embedded in the Post’s front-page obituary about Helen Thomas, a querulous and overrated Washington journalist who covered the White House for years for United Press International.

WaPo_HThomas obit_2013

The Post’s obit of Thomas

The Post’s obituary was glowing and, as if to suggest Thomas’s impressive assertiveness, claimed that she once “asked President Richard M. Nixon point-blank what his secret plan to end the Vietnam War was.”

Trouble is, there is no evidence that Thomas ever posed such a question, point-blank or otherwise.

The nearest approximation came at a news conference in late January 1969, when Thomas asked Nixon about his “peace plan” for Vietnam. That’s probably what the obituary writer had in mind.

But Thomas had asked about Nixon’s peace plan, not a “secret plan.”

The Post’s error in the obituary had broader dimension, in that it suggested an embrace of the persistent notion that Nixon ran for president in 1968 touting a “secret plan” to end the war in Vietnam.

Which is untrue. Nixon did not campaign for the White House on a “secret plan.” The belief that he did circulates still, as supposedly powerful evidence of Nixon’s devious and conniving ways.

The obituary’s writer, Patricia Sullivan, said as much, telling me in response to an email query:  “I recall the Nixon years and his promise during his candidacy that he had a plan to end the Vietnam War, which he would not explain in detail.”

In fact, Nixon was asked during the 1968 campaign about having a “secret plan” to end the war. And according to a report in the Los Angeles Times on March 28, 1968, he replied that he had “no gimmicks or secret plans.”

He also said: “If I had any way to end the war, I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.”

I brought all this to the attention of Douglas Feaver, who had been designated the Post’s reader representative, a sort of ombudsman-lite position set up months after Pexton’s departure.

I noted to Feaver that if the Post could identify an occasion when Thomas asked Nixon about a “secret plan” on Vietnam — if the newspaper could back up the claim in its obituary, in other words — then that would represent an intriguing if modest contribution to the understanding about Nixon’s campaign in 1968. It would indicate that journalists at the time suspected Nixon was less than forthcoming about his intended war policy.

If, on the other hand, the Post could not identify such an occasion, then, I wrote, a correction was in order.

Feaver took more than  two weeks to reply to my query, and when he did, he absolved the Post of error. “I see nothing here that deserves a correction,” he wrote.

How obtuse.

Coincidentally, not long after the Post published its flawed obituary about Thomas, the newspaper was sold for $250 million to Jeff Bezos, founder of Amazon.com.  In an open letter to the newspaper’s employees soon after the sale was announced, Bezos stated:

“We will continue to follow the truth wherever it leads, and we’ll work hard not to make mistakes. When we do, we will own up to them quickly and completely.”

Sure: Quickly and completely. Just as it did in its mistaken reference to Nixon’s “secret plan.”

WJC

Other memorable posts at Media Myth Alert:

%d bloggers like this: