W. Joseph Campbell

Posts Tagged ‘Watergate’

The heroic-journalist myth of Watergate and its applications

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Washington Post, Watergate myth on April 28, 2017 at 3:26 pm

The heroic-journalist myth of Watergate — the notion that dogged reporting by Bob Woodward and Carl Bernstein for the Washington Post brought down Richard Nixon’s corrupt presidency — pops up often, and in the service of any number of objectives.

Nixon got Nixon

It is a tale of supposed high accomplishment inspiring to journalists, especially so at a time of sustained retrenchment in their field.

It’s a trope with the intoxicating effect of placing journalists at the decisive center of an exceptional moment in U.S. history.

And it’s a way of paying obsequious tribute to the Washington Post, much as Sky News in Britain did not long ago.

“The Washington Post is one of the world’s great newspapers,” a fawning essay at the Sky’s online site declared, adding:

“Thanks to its investigative reporters Bob Woodward and Carl Bernstein, it can make the unique claim of having brought down an American president — the corrupt Richard Nixon.”

It’s not too difficult to understand why such an extravagant claim circulates so widely.

After all, it is tidy, handy if  terribly misleading shorthand about the sprawling Watergate scandal of 1972-74: It sweeps away complexities of Watergate, rendering the scandal and its thicket of lies and criminality rather easy to grasp. After all, as I noted in the recently published, expanded second edition of my mythbusting book, Getting It Wrong, the Watergate scandal “has grown so distant that few Americans can accurately describe what took place.”

The heroic-journalist myth has become a reductive substitute.

The heroic-journalist interpretation also is a way of saluting Woodward and Bernstein, both of whom are in their 70s. Both, in fact, will highlight this weekend’s White House Correspondents’ Association dinner, where they are to hand out awards and offer remarks about the importance of investigative reporting. (Not surprisingly, their pending joint appearance has stirred fresh retelling of the heroic-journalist myth. The Washington Examiner said the other day, for instance, that Woodward and Bernstein’s “coverage of the Watergate break-in led eventually to former President Richard Nixon’s resignation.”)

In their younger days, Woodward and Bernstein sneered at the correspondents’ association dinner, describing it in All the President’s Men, their 1974 book about Watergate, as “a formal, overdone, alcohol-saturated event, attended by all those with power — or pretensions to power — in the media and government.” Woodward and Bernstein went anyway, in 1973, to collect a couple of prizes.

So over-the-top is the heroic-journalist interpretation of Watergate that not even principals at the Post when the scandal played out — notably the publisher, Katharine Graham, and her top editor, Ben Bradlee — embraced the notion.

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do,” Graham said in 1997. “The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

Also that year, Bradlee said on the Sunday talk show “Meet the Press” that “it must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.”

He was referring to the White House audio tapes which Nixon secretly made and which revealed the president’s guilty role in attempting to divert the FBI investigation into the botched burglary of Democratic National Committee headquarters in Washington in June 1972. The breakin touched off the scandal.

And in earthier terms, Woodward concurred, telling an interviewer in 2006:

To say that the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

Quite.

WJC

More from Media Myth Alert:

Why Trump-Russia is hardly Nixon-Watergate

In Debunking, Media myths, Scandal, Watergate myth on March 5, 2017 at 9:59 am
nixon-resigns_cxtribune

Exceptional

“Overstated” hardly suffices in describing the media’s eagerness to find in President Donald Trump’s odd affinity for Russia parallels or echoes that bring to mind Richard Nixon and the Watergate scandal.

Such stuff is overstated. Premature. Facile. And ahistoric.

Even if they are vague and remote, Trump-Russia parallels to Nixon-Watergate are delectable to hyperventilating anti-Trump commentators. But of course no evidence has emerged that Trump or his administration have been corrupted by Russia, or that they are under the influence of Russia’s thuggish leader, Vladimir Putin.

Casually invoking such parallels is to ignore and diminish Watergate’s exceptionality. Watergate was a constitutional crisis of unique dimension in which some 20 men, associated either with Nixon’s administration or his reelection campaign in 1972, went to prison.

Watergate’s dénouement — Nixon’s resignation in August 1974 — was driven not by dogged reporting of the Washington Post but by Nixon’s self-destructive decision to tape-record conversations at the White House. Thousands of hours of audiotape recordings were secretly made, from February 1971 to July 1973.

As I point out in my media-mythbusting book, Getting It Wrong — an expanded second edition of which came out not long ago:

“To roll up a scandal of such dimension [as Watergate] required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, and the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then,” I write, Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House.”

Those recordings were crucial. They provided unambiguous evidence that Nixon conspired to obstruct justice by approving a plan to divert the FBI from its investigation into the seminal crime of Watergate — the burglary in June 1972 at the headquarters of the Democratic National Committee in Washington, D.C.

Without the tapes, Nixon likely would have served out his second presidential term. He would have been bloodied and weakened by Watergate, but his presidency likely would have survived the scandal.

That, too, was the assessment of Watergate’s leading historian, Stanley Kutler, who died last year. In the final analysis, Kutler observed, Nixon “was primarily responsible” for bringing down Nixon, given the tell-tale tapes.

“Absent the tapes, Nixon walks,” Kutler said. “You had to have that kind of corroborative evidence to nail the president of the United States.”

Other figures, including John Dean, White House counsel to Nixon as Watergate unfolded, have reached similar conclusions.

Not only were the White House tapes essential, but unseating Nixon, a Republican, also required a Democratic-controlled Congress to pursue investigations of the administration and the tentacles of Watergate. Likewise, it took a Republican-controlled Congress to impeach Bill Clinton, a Democrat, in 1998 for perjury and obstruction of justice.

It would take a good deal more than vague associations for a Republican-controlled Congress to consider launching an impeachment inquiry of Trump, and that reality renders Trump-Russia and Nixon-Watergate comparisons even more distant and improbable.

Of course, Trump, himself, has invoked Nixon and Watergate. He did so yesterday, claiming on Twitter that his predecessor, Barack Obama, wiretapped Trump Tower in New York City. Trump offered no evidence to support the claim, which stands as yet another example of how Nixon-Watergate parallels are invoked with imprecision.

In tweeting such a claim, Trump came off as unpersuasive as his bloviating media foes.

WJC

More from Media Myth Alert:

New year, old myths

In Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Newspapers, Scandal, Washington Post, Watergate myth, Yellow Journalism on January 15, 2017 at 3:33 pm

The first weeks of the new year have brought the reappearance of a number of hoary media myths, those false but irresistible tall tales that circulate widely in the news media even though they’ve been thoroughly debunked.

These myths include the narrative about Bob Woodward and Carl Bernstein — whose dogged reporting of the Watergate scandal for the Washington Post supposedly brought down Richard Nixon’s corrupt presidency in 1974.

Not the Post's doing

Not the Post‘s doing

David Zurawik, television critic for the Baltimore Sun, invoked that well-known trope the other day.

Writing at a Sun-affiliated blog, Zurawik referred to “legacy investigative journalism that Bob Woodward, Carl Bernstein and The Washington Post used to bring down Richard Nixon.”

This was not the first time Zurawik has invoked the heroic-journalist myth of Watergate: In early November, he called Bernstein “[o]ne of the journalistic elders who brought Nixon down.”

As I point out in my media-mythbusting book, Getting It Wrong — an expanded second edition of which came out not long ago — not even the Post’s Watergate-era principals bought into the notion that Woodward and/or Bernstein brought down Nixon.

The newspaper’s then-publisher, Katharine Graham, and its executive editor, Ben Bradlee, dismissed assertions that the Post’s reporting had toppled Nixon. Graham, for example, said pointedly in a program at the Newseum in 1997:

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

And Woodward, himself, has scoffed at the heroic-journalist myth, telling an interviewer for American Journalism Review in 2004:

To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

Other prominent media myths circulate around Nixon — notably that of his “secret plan” to end the Vietnam War.

Supposedly, Nixon campaigned for the presidency in 1968 touting such a plan. An NPR commentary served up an extravagant and unsourced version of Nixon’s “secret plan,” flatly declaring 10 days ago:

“Richard Nixon won in 1968 while uniting his party around his ‘secret plan’ to end the war in Vietnam.”

The “secret plan” anecdote is perversely appealing in its expression of cunning and duplicity: The anecdote does seem thoroughly Nixonian.

But Nixon neither touted nor campaigned on a “secret plan,” let alone having used it to unite the Republican Party.

The pledge is one he never made.

In fact, candidate Nixon pointedly and publicly disavowed such a notion.

In an article published in the Los Angeles Times on March 28, 1968, Nixon was quoted as saying he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

“If I had any way to end the war,” he was further quoted as saying, “I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” (Nixon’s remarks were made just a few days before Johnson announced he would not seek reelection.)

Nixon may or may not have had a “secret plan” in mind in 1968. But he did not make such a claim a feature of his campaign that year.

That much is clear in the search results of a full-text database of leading U.S. newspapers in 1968, including the Baltimore Sun, Chicago Tribune, Los Angeles Times,  New York Times, Wall Street Journal, and Washington Post.

The search terms “Nixon” and “secret plan” returned no articles during the period from January 1, 1967, to January 1, 1969, in which Nixon was quoted as saying he had a “secret plan” for Vietnam. (The search period included the months of Nixon’s presidential campaign and its aftermath.)

Had Nixon’s campaign featured a “secret plan” for Vietnam, leading U.S. newspapers surely would have publicized it.

The hoary tale of William Randolph Hearst’s warmongering vow to “furnish the war” with Spain at the end of the Nineteenth Century — a media myth that, zombie-like, never dies — popped up in Fit for the Presidency? a book published January 1.

Fit for the Presidency? revisits the credentials of 15 one-time presidential candidates, doing so through the lens of an executive recruiter. The cases examined include that of Hearst, a media baron who unsuccessfully sought the Democratic nomination for president in 1904.

The book invokes the “furnish the war” anecdote this way:

Warmonger?

Hearst: Warmonger?

“The most controversial episode of [Hearst’s] career began when he got a telegram from Frederic Remington, who he had sent to Cuba to cover the revolution against Spain: ‘Everything is quiet. There is no trouble here. There will be no war. I wish to return.’ To which Hearst allegedly responded, ‘Please remain. You furnish the pictures, and I’ll furnish the war.’

“Yet, no one has been able to get a copy of either telegram, so there are strong suspicions that they never existed in the first place. Perhaps the story is a plant by [Hearst rival Joseph] Pulitzer, or it may have even been invented by Remington himself.”

The anecdote almost certainly is apocryphal, as I describe in detail in Getting It Wrong. The purported telegrams have indeed never turned up. Hearst, moreover, denied having sent such a message and Remington, a prominent artist of the American West, apparently never discussed the supposed exchange.

And the timing suggested by Fit for the Presidency? is a bit shaky, in that the anecdote was not in wide circulation when Hearst sought the presidential nomination in 1904.

The tale first appeared in 1901, in a book of reminiscences by James Creelman, a former reporter for Hearst who had a well-known reputation for injecting hyperbole in his writing. Creelman did not identify where or how he learned of the purported Remington-Hearst exchange.

In any case, the anecdote did not become prominently attached to Hearst until the mid-1930s, when he turned against President Franklin D. Roosevelt and his New Deal policies. Hearst, a lifelong Democrat, condemned Roosevelt while backing Republican Alf Landon for the presidency in 1936.

Landon carried two states, Maine and Vermont, in a landslide defeat of epic proportion.

Hearst’s apostasy angered Democrats and prompted foes to dig up mostly forgotten tales such as the “furnish the war” vow. Indeed, that anecdote became Exhibit A in a lineup of purported evidence that Hearst’s newspapers fomented the Spanish-American War in 1898. The claim became popular and took on a sinister cast not when Hearst sought the presidential nomination in 1904, but in 1936 — and has circulated vigorously thereafter.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

 

 

Taking stock: Top mythbusting posts of 2016

In 'Napalm girl', Bay of Pigs, Cinematic treatments, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, New York Times, Newspapers, Photographs, Quotes, Washington Post, Watergate myth on December 28, 2016 at 6:56 am

Media Myth Alertscreen-shot-2016-09-23-at-3-53-56-pm called attention in 2016 to the appearance of prominent media-driven myths, including cases discussed in a new, expanded edition of Getting It Wrong: Debunking the Greatest Myths in American Journalism, which was published in October.

Here is a rundown of Media Myth Alert’s five top posts of the year, followed by references to other notable mythbusting writeups of 2016.

‘Scorched by American napalm’: The media myth of ‘Napalm Girl’ endures (posted August 22): The new edition of Getting It Wrong includes three new chapters — one of which debunks the myths associated with the “Napalm Girl” photograph, which showed a cluster of terrorized Vietnamese children fleeing an errant napalm attack at Trang Bang, a village northwest of Saigon.

Most prominent among the myths is that the napalm was dropped by U.S. forces — a claim the Los Angeles Times repeated in a profile in August about Nick Ut of the Associated Press, who took the photograph on June 8, 1972. The profile described how “Ut stood on a road in a village just outside of Saigon when he spotted the girl — naked, scorched by American napalm and screaming as she ran.”

Shortly after Media Myth Alert called attention to the erroneous reference to “American napalm,” the Times quietly removed the modifier “American” — but without appending a correction.

As I point out in Getting It Wrong, the myth of American culpability in the attack at Trang Bang has been invoked often over the years.

The notion of American responsibility for the napalm attack took hold in the months afterward, propelled by George McGovern, the hapless Democratic candidate for president in 1972. McGovern referred to the image during his campaign, saying the napalm had been “dropped in the name of America.”

That metaphoric claim was “plainly overstated,” I write, adding:Screen Shot 2016-08-21 at 9.39.27 AM

“The napalm was dropped on civilians ‘not in the name of America’ but in an errant attempt by South Vietnamese forces to roust North Vietnamese troops from bunkers dug at the outskirts of the village. That is quite clear from contemporaneous news reports.”

The Los Angeles Times placed the “napalm girl” photograph on its front page of June 9, 1972 (see nearby); the caption made clear that the napalm had been “dropped accidentally by South Vietnamese planes.”

So why does it matter to debunk the myths of the “Napalm Girl”?

The reasons are several.

“Excising the myths … allows the image to be regarded and assessed more fairly, on its own terms,” I write in Getting It Wrong. “Debunking the myths of ‘Napalm Girl’ does nothing to diminish the photograph’s exceptionality. But removing the barnacles of myth effectively frees the photograph from association with feats and effects that are quite implausible.” That’s a reference to other myths of the “Napalm Girl,” that the image was so powerful that it swung public opinion against the war and hastened an end to the conflict.

But like the notion of American culpability in the errant attack, those claims are distortions and untrue.

NYTimes’ Castro obit gets it wrong about NYTimes’ Bay of Pigs coverage (posted November 26): Fidel Castro died in late November and the New York Times in a lengthy obituary called the brutal Cuban dictator “a towering international figure.” The Times obituary also invoked a persistent media myth about its own coverage of the run-up to the failed Bay of Pigs invasion in 1961.

The obituary said that the Times, “at the request of the Kennedy administration, withheld some” details of the invasion plans, “including information that an attack was imminent.”

But as I describe in Getting It Wrong, the notion that the administration of President John F. Kennedy “asked or persuaded the Times to suppress, hold back, or dilute any of its reports about the impending Bay of Pigs invasion is utter fancy.”

What I call the “New York Times-Bay of Pigs suppression myth” centers around the editing of a single article by Tad Szulc, a veteran foreign correspondent for the Times. Eleven days before the invasion, Szulc reported from Miami that an assault, organized by the CIA, was imminent.

Editors at the Times removed references to imminence and to the CIA.

“Imminent,” they reasoned, was more prediction than fact.

And the then-managing editor, Turner Catledge, later wrote that he “was hesitant to specify the CIA when we might not be able to document the charge.” So references to CIA were replaced with the more nebulous term “U.S. officials.”

Both decisions were certainly justifiable. And Szulc’s story appeared April 7, 1961, above-the-fold on the Times front page (see image nearby).

NYT_BayofPigs_frontAs the veteran Timesman Harrison Salisbury wrote in Without Fear or Favor, his insider’s account of the Times:

“The government in April 1961 did not … know that The Times was going to publish the Szulc story, although it was aware that The Times and other newsmen were probing in Miami. … The action which The Times took [in editing Szulc’s report] was on its own responsibility,” the result of internal discussions and deliberations that are recognizable to anyone familiar with the give-and-take of newsroom decision-making.

What’s rarely recognized or considered in asserting the suppression myth is that the Times’ reporting about the runup to the invasion was hardly confined to Szulc’s article.

Indeed, the Times and other news outlets “kept expanding the realm of what was publicly known about a coming assault against Castro,” I write, noting that the newspaper “continued to cover and comment on invasion preparations until the Cuban exiles hit the beaches at the Bay of Pigs” on April 17, 1961.

Suppressed the coverage was not.

Smug MSNBC guest invokes Nixon’s mythical ‘secret plan’ on Vietnam (posted May 3): Donald Trump’s shaky grasp of foreign policy invited his foes to hammer away at his views — and one of them, left-wing activist Phyllis Bennis, turned to a tenacious media myth to bash the Republican candidate.

Bennis did so in late April, in an appearance on the MSNBC program, The Last Word with Lawrence O’Donnell.MSNBC logo

Trump during his campaign vowed to eradicate ISIS, the radical Islamic State, but wasn’t specific about how that would be accomplished.

Bennis, showing unconcealed smugness, declared on the MSNBC show that Trump’s reference to ISIS “was very reminiscent of Nixon’s call when he was running for president [in 1968] and said, ‘I have a secret plan to end the war.’ The secret plan of course turned out to be escalation.”

In fact, the “secret plan” to end the Vietnam War was a campaign pledge Nixon never made.

He didn’t campaign for the presidency by espousing or touting or proclaiming a “secret plan” on Vietnam.

That much is clear from the search results of a full-text database of leading U.S. newspapers in 1968, including the New York Times, Los Angeles Times, Baltimore Sun, Wall Street Journal, Washington Post, and Chicago Tribune. The search terms “Nixon” and “secret plan” returned no articles during the period from January 1, 1967, to January 1, 1969, in which Nixon was quoted as saying he had a “secret plan” for Vietnam. (The search period included all of Nixon’s presidential campaign and its immediate aftermath.)

Surely, if Nixon had campaigned on a “secret plan” in 1968, as Bennis so snootily claimed, the country’s leading newspapers would have publicized it.

Nixon did publicly confront the notion he had a “secret plan” for Vietnam. In an article published March 28, 1968, in the Los Angeles Times, he was quoted as saying he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

Nixon also said on that occasion:

“If I had any way to end the war, I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” (Nixon’s remarks were made just a few days before Johnson announced he would not seek reelection.)

Nixon may or may not have had a “secret plan” in mind in 1968. But such a claim was not a feature of his campaign.

No, ‘Politico’ — Hearst didn’t vow to ‘furnish the war’ (posted December 18): The vow attributed to William Randolph Hearst to “furnish the war” with Spain in the late 19th century is a zombie-like bogus quote: Despite thorough and repeated debunking, it never dies.

Confirmation of its zombie-like character was in effect offered by Politico in December, in an essay about the “long and brutal history of fake news.” Politico cited, as if it were true, the fake tale of Hearst’s “furnish the war” vow.

As I wrote in a Media Myth Alert post about Politico‘s use of the mythical quote:

Hearst’s vow, supposedly contained in an exchanged of telegrams with the artist Frederick Remington, is one of the most tenacious of all media myths, those dubious tales about and/or by the news media that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal. They can be thought of as prominent cases of ‘fake news‘ that have masqueraded as fact for years.”

The tale, I write in Getting It Wrong, “lives on despite a nearly complete absence of supporting documentation.

“It lives on even though telegrams supposedly exchanged by Remington and Hearst have never turned up. It lives on even though Hearst denied ever sending such a message.”

And it lives on despite what I call “an irreconcilable internal inconsistency.” That is, it would have been illogical for Hearst to have sent a message vowing to “furnish the war” because war — Cuba’s rebellion against Spanish colonial rule, begun in 1895 — was the very reason Hearst assigned Remington to Cuba at the end of 1896.

Debunking the Hearstian vow is the subject of Chapter One in Getting It Wrong; the chapter is accessible here.

NYTimes invokes Watergate myth in writeup about journalists and movies (posted January 3): Watergate’s mythical dominant narrative has it that dogged reporting by Bob Woodward and Carl Bernstein of the Washington Post exposed the crimes that toppled Richard Nixon’s corrupt presidency in 1974.

The dominant narrative (the heroic-journalist trope, I call it) emerged long ago, and Hollywood — specifically, the cinematic version of Woodward and Bernstein’s book about their Watergate reporting — is an important reason why.

The movie, All the President’s Men, was released to critical acclaim 40 years ago and unabashedly promotes the heroic-journalist interpretation, that Woodward and Bernstein were central to unraveling Watergate and bringing down Nixon.

I point out in Getting It Wrong that All the President’s Men “allows no other interpretation: It was the work Woodward and Bernstein that set in motion far-reaching effects that brought about the first-ever resignation of a U.S. president. And it is a message that has endured” — as was suggested by a New York Times in an article in early January.

The article, which appeared beneath the headline “Journalism Catches Hollywood’s Eye,” embraced the heroic-journalist myth in referring to “the investigation by Bob Woodward and Carl Bernstein that led to Richard M. Nixon’s resignation.”

Their reporting had no such effect, however much All the President’s Men encouraged that simple notion.

I point out in Getting It Wrong that rolling up a scandal of Watergate’s dimensions “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then, Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House. Only when compelled by the Supreme Court did Nixon surrender those recordings, which captured him plotting the cover-up” of the burglary in June 1972 that was Watergate’s seminal crime.

It’s notable that principals at the Post declined over the years to embrace the mediacentric interpretation.

Katharine Graham, the Post’s publisher during Watergate, said in 1997, for example:

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

In 2005, Michael Getler, then the Post’s ombudsman, or in-house critic, wrote:

“Ultimately, it was not The Post, but the FBI, a Congress acting in bipartisan fashion and the courts that brought down the Nixon administration. They saw Watergate and the attempt to cover it up as a vast abuse of power and attempted corruption of U.S. institutions.”

The January article was not the first occasion in which the Times treated the heroic-journalist myth as if it were true.

In an article in 2008 about Woodward’s finally introducing Bernstein to the high-level Watergate source code-named “Deep Throat,” the Times referred to the “two young Washington Post reporters [who] cracked the Watergate scandal and brought down President Richard M. Nixon.”

WJC

Other memorable posts of 2016 :

Media myths: Prominent cases of ‘fake news’ masquerading as fact

In Debate myth, Debunking, Error, Furnish the war, Jessica Lynch, Media myths, Newspapers, Photographs, Scandal, War of the Worlds, Washington Post, Watergate myth on December 14, 2016 at 7:46 pm

The mainstream media’s recent panic about a surge of “fake news” has tended to ignore a critical element: The media themselves often have been purveyors of bogus stories.

screen-shot-2016-09-23-at-3-53-56-pm“Fake news” has plenty of antecedents in mainstream media — several cases of which are examined in my mythbusting book, Getting It Wrong, a new, expanded edition of which was published recently by University of California Press.

The book addresses and debunks media-driven myths, which are well-known stories about and/or by the news media that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as false or wildly exaggerated.

Media myths can be thought of as prominent cases of “fake news” or shoddy interpretation that have masqueraded as fact for years. Or decades.

Take, for example, the often-told tale that television viewers and radio listeners had sharply different impressions about who won the first-ever televised debate in September 1960 between major party candidates. The media myth is that John F. Kennedy looked so cool and collected that TV audiences gave him the nod, but that Richard Nixon was the winner among radio listeners.

The tale of viewer-listener disagreement has circulated for years and is dismantled in one of three new chapters in the second edition of Getting It Wrong. “Despite a feeble base of supporting documentation,” I write, “it is a robust trope that emerged within months of the first of four Kennedy-Nixon debates [in 1960] and is often invoked decades later as conclusive evidence of the power of television images and the triumph of image over substance.”

Viewer-listener disagreement is a dubious bit of political lore that’s frequently cited by mainstream media, especially in the runup to  national elections. As with many media myths, I point out in the book, “the notion of viewer-listener disagreement rests more on assertion than persuasive evidence.”

What little polling data exist about the debate’s radio listeners are simply too sparse, too unstable, and too imprecise to support any broad conclusions about their views of the debate winner.

Moreover, the extensive debate coverage in major U.S. newspapers lends no support to the claim of viewer-listener disagreement, either.

Had dramatic and widespread differences characterized the reactions of TV and radio audiences, journalists in 1960 were well-positioned to detect and report about such clashing perceptions — especially in the days immediately after the Kennedy-Nixon encounter when curiosity about the debate, its novelty, and its impact ran high.

But none of the scores of newspaper articles, editorials, and commentaries I examined in researching the chapter about the debate made specific reference to the presumptive phenomenon of listener-viewer disagreement: Leading American newspapers contained nothing in the debate’s immediate aftermath that suggested pervasive differences in how televisions viewers and radio listeners reacted to the landmark debate, I note.

The myth of viewer-listener disagreement appears to have originated in a passage in The Making of the President, 1960, an award-winning book about the campaign written by journalist Theodore White.

Getting It Wrong punctures other fake tales, including:

  • The purported vow of William Randolph Hearst to “furnish the war” with Spain, supposedly contained in a telegraphic exchange with Frederic Remington, an artist on assignment in Cuba in 1897 for Hearst’s New York Journal. The war-mongering vow is well-known in American journalism, but is supported by no compelling evidence or documentation. The telegrams have never turned up and Hearst denied sending such a message. But because it supposedly captures Hearst’s duplicitous ways so well, the “furnish the war” anecdote lives on, despite having been thoroughly debunked.
  • The radio adaptation in October 1938 of The War of The Worlds was supposedly so dramatic and sounded so convincing that tens of thousands of Americans took to the streets in panic and mass hysteria, believing that Earth was under an invasion from Mars. But evidence is scant at best that the radio program caused such powerful effects. If panic had spread across America during The War of the Worlds broadcast, the resulting turmoil surely would have resulted in deaths, including suicides, and in serious injuries. But nothing of the sort was linked to the show.
    This tale, too, lives on, resistant to debunking.
  • The supposed battlefield heroics of PFC Jessica Lynch, a 19-year-old Army supply clerk who, the Washington Post said, fought Lynch_headline_Postfiercely in the ambush of her unit during the early days of the Iraq War in 2003. Lynch, the Post claimed, was shot and stabbed, but kept firing her weapon until she ran out of ammunition and was taken prisoner. The Post’s electrifying, front-page story about Lynch’s derring-do carried the headline “‘She was fighting to the death'” and was picked up and amplified by news organizations around the world.
    But the story soon was found to be wrong in all important respects: Lynch never fired a shot during the ambush (her weapon had jammed) and she was neither shot nor stabbed. The heroics attributed to her were an apparent case of mistaken identity that likely stemmed from a translation error. The Post, however, never has adequately explained how it got it so badly wrong about Jessica Lynch. Or who its sources were.

The Post figures in an even more prominent media myth — namely that the reporting of two of its reporters, Bob Woodward and Carl Bernstein, uncovered the Watergate scandal and exposed the wrongdoing that brought down Nixon’s presidency in 1974. This simplistic, easy-to-remember yet misleading version of Watergate has become the scandal’s dominant narrative.

But clearly, that’s not how Watergate was uncovered. Unspooling the scandal was the work of subpoena-wielding agencies and actors, including federal special prosecutors, congressional committees, the FBI, and ultimately the Supreme Court.

Even then, Nixon probably would have survived the scandal if not for the secret audio tapes he had made of conversations at the White House. The tapes clearly revealed his guilty role in approving a cover-up of Watergate’s seminal crime — the burglary in June 1972 of the headquarters of the Democratic National Committee in Washington.

But the media myth of Watergate — the spurious interpretation about how the scandal was exposed — lives on. And is not infrequently repeated by news organizations, including rivals of the Post.

The tale endures even though officials at the Post have periodically over the years pointedly rejected the notion. Katharine Graham, the newspaper’s publisher during the Watergate period, once said:

“Sometimes, people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

Graham was right. But the constitutional-processes interpretation of Watergate is far less dramatic, and far more intricate, than the narrative about two ambitious journalists and their earnest reporting.

WJC

A version of this essay first appeared
at the University of California Press blog

More from Media Myth Alert:

Media myths of Watergate, ’60 debate circulate as campaign enters closing days

In Debate myth, Debunking, Error, Media myths, Media myths and radio, Newspapers, Watergate myth on November 4, 2016 at 9:45 pm
'Nixon did in Nixon'

Nixon’s resignation: Not the media’s doing

Coinciding with the closing days of this year’s wretched election campaign has been the appearance of prominent media myths about the Watergate scandal and the first televised debate in 1960 between major party presidential candidates John F. Kennedy and Richard Nixon.

The myths, respectively, have it that the dogged reporting by Washington Post reporters Bob Woodward and Carl Bernstein uncovered the crimes that brought down Nixon’s presidency in 1974, and that television viewers and radio listeners reached sharply different conclusions about the debate outcome, signaling that image trumps substance.

Both myths have become well-entrenched dominant narratives over the years and they tend to be blithely invoked by contemporary journalists.

Take, for example, the lead paragraph of an Atlantic article posted a couple of days ago; it flatly declared:

“The Watergate Scandal was a high point of American journalism. Two dedicated young reporters from The Washington Post, Bob Woodward and Carl Bernstein, brought down President Richard Nixon for his role in the coverup of the 1972 attempted break in of the Democratic Party headquarters by Republican operatives.”

In an otherwise thoughtful analysis posted today about the new media’s failings in this year presidential campaign, David Zurawik of the Baltimore Sun invoked the Watergate myth, stating:

“And how was Nixon forced to resign if not through the old-school, legacy standards of dogged investigative journalism?”

Zurawik referred to Bernstein as “[o]ne of the journalistic elders who brought Nixon down.”

screen-shot-2016-09-23-at-3-53-56-pmAs I discuss in my media-mythbusting book, Getting It Wrong — a second edition of which recently was published — the Washington Post was at best a marginal contributor to Nixon’s fall.

Unraveling a scandal of Watergate’s dimensions, I write in Getting It Wrong, “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then,” I add, “Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House. Only when compelled by the Supreme Court did Nixon surrender those recordings, which captured him plotting the cover-up” of the burglary of Democratic National Committee headquarters in June 1972, the seminal crime of Watergate.

Most senior figures at the Post during the Watergate period — including Woodward, Executive Editor Ben Bradlee, and Publisher Katharine Graham — scoffed at claims the newspaper’s reporting toppled Nixon.

Woodward, for example, told American Journalism Review in 2004:

“To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

The myth about the 1960 debate was invoked almost casually in a column the other day in Raleigh’s News & Observer newspaper. The writer asserted:

“The televised debates were said to give the nod to the telegenic Kennedy, while radio listeners believed Nixon the victor.”

But as I point out in the new edition of Getting It Wrong, the notion of viewer-listener disagreement is “a dubious bit of political lore”  often cited as presumptive “evidence of the power of television images and the triumph of image over substance.”

The myth of viewer-listener disagreement, I also point out, “was utterly demolished” nearly 30 years ago in a scholarly journal article by David L. Vancil and Sue D. Pendell.

Vancil and Pendell, writing in Central States Speech Journal, reviewed and dissected the few published surveys that hinted at a viewer-listener disconnect in the Kennedy-Nixon debate of September 26, 1960.

Central to the claim that radio audiences believed Nixon won the debate was a survey conducted by Sindlinger & Company. The Sindlinger survey indicated that radio listeners thought Nixon had prevailed in the debate, by a margin of 2-to-1.

Vancil and Pendell pointed out that the Sindlinger survey included more than 2,100 respondents — just 282 of whom said they had listened on radio. Of that number, 178 (or fewer than four people per state) “expressed an opinion on the debate winner,” they wrote. The sub-sample was decidedly too small few and unrepresentative to permit meaningful generalizations or conclusions, Vancil and Pendell noted.

Not only was it unrepresentative, the sub-sample failed to identify from where the radio listeners were drawn. “A location bias in the radio sample,” Vancil and Pendell wrote, “could have caused dramatic effects on the selection of a debate winner. A rural bias, quite possible because of the relatively limited access of rural areas to television in 1960, would have favored Nixon.”

Those and other defects render the Sindlinger survey meaningless in offering insights to reactions of radio listeners.

In the second edition of Getting It Wrong, I seek to build upon the work of Vancil and Pendell, offering contemporaneous evidence from a detailed review of debate-related content in three dozen large-city U.S. daily newspapers. Examining the news reports and commentaries published in those newspapers in the debate’s immediate aftermath turned up no evidence to support the notion of viewer-listener disagreement, I write, adding:

“None of the scores of newspaper articles, editorials, and commentaries [examined] made specific reference” to the supposed phenomenon of viewer-listener disagreement. “Leading American newspapers in late September 1960 spoke of nothing that suggested or intimated pervasive differences in how television viewers and radio listeners reacted to the landmark debate.”

And they were well-positioned to have done so, given the keen interest in, and close reporting about, the first debate between major party candidates.

WJC

More from Media Myth Alert:

Gushing about ‘All the President’s Men,’ the movie — and ignoring the myths it propelled

In Anniversaries, Cinematic treatments, Debunking, Media myths, Reviews, Washington Post, Watergate myth on April 18, 2016 at 6:32 am

ATPM movie posterWhen it was released 40 years ago this month, the cinematic version of the Watergate book  All the President’s Men was the topic of soaring reviews.

Vincent Canby wrote in the New York Times that “the real excitement of ‘All The President’s Men’ is in watching two comparatively inexperienced reporters stumble onto the story of their lives and develop it triumphantly, against all odds.” He was referring to Washington Post reporters Bob Woodward and Carl Bernstein who were played in the movie by Robert Redford and Dustin Hoffman, respectively.

The Long Island newspaper Newsday gushed even more, declaring:

“’All the President’s Men’ is a terrific movie – the best film about newspaper reporters ever made, one of the most enjoyable action pictures you’ll see this year and a classic example of how to make an important social and political statement within the framework of an unpretentious detective story whose revelations speak for themselves.”

And so it went for a movie that won four Academy Awards but lost the best-picture Oscar to Rocky.

The gushing for All the President’s Men resumed this month as a variety of media outlets took the occasion of the 40th anniversary to celebrate the film anew.

Michael Gaynor of Washingtonian magazine put together a lengthy oral history about All the President’s Men, which he hailed as the “most defining movie of Washington.” Meanwhile, Newsday posted its 1976 review online.

In a lengthy retrospective for the Los Angeles Review of Books,the associate producer of All the President’s Men, Jon Boorstin, called the movie “a miracle.” He further described it as an “impossible conjunction of talent and opportunity, collaboration and ego, trust, power, and luck. And then more luck.”

And the Washington Post — inclined as it is to bouts of self-absorption — published at its online site a fawning essay that gushed at the granular level, telling us about Woodward and Bernstein’s favorite scenes in All the President’s Men.

What went unmentioned in the anniversary’s nostalgic glow was the movie’s significant contributions to the mythology of Watergate, notably the notion that Woodward and Bernstein‘s reporting — the movie’s centerpiece — brought down the corrupt presidency of Richard M. Nixon in 1974.

The movie portrayed Woodward and Bernstein as central and essential to unraveling the Watergate scandal.

They weren’t.

That they were is a mythical, media-centric trope that emerged long ago as the dominant narrative of Watergate, the principal way of understanding the scandal.

I call it the heroic-journalist myth, a simplistic version that sweeps away the complexities of Watergate, leaving an easy-to-grasp explanation for Nixon’s downfall in August 1974.

The cinematic version of All the President’s Men, as I noted in my 2010 book, Getting It Wrong, promoted this version — what I called an “unmistakable assertion of the power and centrality of the press in Nixon’s fall.

All the President’s Men allows no other interpretation: It was the work Woodward and Bernstein that set in motion far-reaching effects that brought about the first-ever resignation of a U.S. president. And it is a message that has endured,” I wrote.

I further noted in Getting It Wrong that rolling up a scandal of Watergate’s dimensions in fact “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then,” I wrote, “Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House. Only when compelled by the Supreme Court did Nixon surrender those recordings, which captured him plotting the cover-up” of the burglary in June 1972 that was Watergate’s seminal crime.

The movie contributed to Watergate’s mythology in another way: It brought into the vernacular what has become the scandal’s most memorable line — “follow the money.

It’s often said that “follow the money” was sage counsel offered by the stealthy, high-level “Deep Throat” source, with whom Woodward periodically met as the scandal unfolded.

The guidance to “follow the money” supposedly was crucial to Woodward and Bernstein in unraveling the labyrinthine scandal that was Watergate.

Except that it really wasn’t.

The line was written into All the President’s Men for dramatic effect  and spoken by the actor Hal Holbrook who played a marvelously conflicted, raspy, chain-smoking “Deep Throat.”

“Deep Throat” the source never told Woodward to “follow the money.”

WJC

More from Media Myth Alert:

WaPo: Now drinking the Watergate Kool-Aid?

In Debunking, Error, Media myths, Scandal, Washington Post, Watergate myth on February 21, 2016 at 1:07 pm

The dominant narrative of the Watergate scandal is that dogged reporting by the Washington Post uncovered evidence that toppled Richard Nixon’s corrupt presidency.

wapo-logoIt’s a tempting if reductive media-centric myth that principals at the Post have routinely rejected over the years. Katharine Graham, the newspaper’s publisher during the Watergate period, once said, for example:

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do.”

Graham added, quite accurately: “The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

Bob Woodward, one of the Post’s lead reporters on Watergate, concurred, if less eloquently. He told the American Journalism Review in 2004:

To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

'To say the press brought down Nixon ...'

Woodward: ‘To say the press brought down Nixon …’

But occasionally in recent years, the Post’s myth-avoidance on Watergate has slipped. In July 2014, for example, John Kelly, a local columnist for the newspaper, referred to Woodward’s reporting partner on Watergate, Carl Bernstein, as “the former Washington Post reporter famous for his role in bringing down a president.”

And today, the front page of the Post’sOutlook” section features an essay about the appeal of conspiracy theories; the essay closes with this passage:

“It’s worth remembering that, very occasionally, conspiracy theories turn out to be true. Just ask the two cheeky journalists at this newspaper who followed a crazy conspiracy theory and brought down a sitting president.”

The reference to “cheeky journalists,” of course, is to Woodward and Bernstein. And “crazy conspiracy theory” means the Watergate scandal (which indeed may have been a bit “crazy”). But “brought down a sitting president”? That was far beyond the power of the Post, or any newspaper, to accomplish.

As I discussed in my 2010 myth-busting book, Getting It Wrong, rolling up a scandal of Watergate’s dimensions of  “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then,” I noted, “Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House. Only when compelled by the Supreme Court did Nixon surrender those recordings, which captured him plotting the cover-up” of the burglary in June 1972 that was Watergate’s seminal crime.

It’s an interpretation that essentially endorsed the view of Michael Getler who, as the Post’s ombudsman, or in-house critic, wrote in 2005:

“Ultimately, it was not The Post, but the FBI, a Congress acting in bipartisan fashion and the courts that brought down the Nixon administration. They saw Watergate and the attempt to cover it up as a vast abuse of power and attempted corruption of U.S. institutions.”

The Post’s contribution to Watergate’s outcome was marginal, the mythology notwithstanding.

Given the evidence — and the traditional reluctance of principals at the Post to embrace the mythical narrative of Watergate — it’s puzzling why “Outlook” editors allowed the erroneous “cheeky journalists” passage into print.

We’ll see if the Post publishes a correction.

WJC

More from Media Myth Alert:

NYTimes invokes Watergate myth in writeup about journalists and movies

In Anniversaries, Cinematic treatments, Debunking, Error, Media myths, New York Times, Newspapers, Scandal, Washington Post, Watergate myth on January 3, 2016 at 2:03 pm

There’s no doubt Hollywood is an important reason why Watergate’s dominant narrative has it that Bob Woodward, Carl Bernstein, and the Washington Post toppled Richard Nixon’s corrupt presidency.

Not the Post's doing

Not the Post’s doing

It is a heroic narrative that found mention today’s New York Times, in an article discussing two movies about journalists that could be contenders this year for Academy Awards.

One of them is Truth, a perversely titled film that celebrates former CBS News anchor Dan Rather and producer Marla Mapes who in 2004 used bogus documents to claim President George W. Bush dodged wartime service in Vietnam. No way does that movie deserve Oscar consideration. The other contender-film is titled Spotlight.

But what most interests Media Myth Alert is the Times article’s blithe and mistaken reference to “the investigation by Bob Woodward and Carl Bernstein that led to Richard M. Nixon’s resignation.”

Woodward and Bernstein’s Watergate reporting for the Post had no such effect, however much the cinematic version of their book, All the President’s Men, encouraged that notion. As I noted in my 2010 book, Getting It Wrong, the movie promotes an “unmistakable assertion of the power and centrality of the press in Nixon’s fall.

All the President’s Men allows no other interpretation: It was the work Woodward and Bernstein that set in motion far-reaching effects that brought about the first-ever resignation of a U.S. president. And it is a message that has endured.”

Indeed, this year marks the 40th anniversary of the movie’s release and the notion that Woodward and Bernstein toppled Nixon remains the principal way Watergate is understood, a version that disregards and diminishes the far more accurate interpretation of what led to Nixon’s fall in August 1974.

To roll up a scandal of Watergate’s dimensions, I wrote in Getting It Wrong, “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then, Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House. Only when compelled by the Supreme Court did Nixon surrender those recordings, which captured him plotting the cover-up” of the burglary in June 1972 that was Watergate’s seminal crime.

Principals at the Post have, over the years, rejected the simplistic notion that the newspaper’s reporting led Nixon to resign.

Katharine Graham, the Post’s publisher during Watergate, said in 1997, for example:

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

In 2005, Michael Getler, then the Post’s ombudsman, or in-house critic, wrote:

“Ultimately, it was not The Post, but the FBI, a Congress acting in bipartisan fashion and the courts that brought down the Nixon administration. They saw Watergate and the attempt to cover it up as a vast abuse of power and attempted corruption of U.S. institutions.”

Not even Woodward has embraced the heroic-journalist myth. He once told an interviewer for American Journalism Review:

To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

And in an interview with the PBS “Frontline” program, Woodward said “the mythologizing of our role in Watergate has gone to the point of absurdity, where journalists write … that I, single-handedly, brought down Richard Nixon. Totally absurd.”

Today’s article wasn’t the first time the Times has turned to the mythical claim about the Post’s Watergate reporting.

In a cover article in 2014, the Times Sunday magazine mentioned Woodward and Bernstein, saying they “actually managed to take down a mendacious American president, and in doing so they came to symbolize the hope and heroism of a new generation.”

And in 2008,in an article about Woodward’s finally introducing his high-level Watergate source to Bernstein, the Times referred to the “two young Washington Post reporters [who] cracked the Watergate scandal and brought down President Richard M. Nixon.”

WJC

More from Media Myth Alert:

Taking stock: Top mythbusting posts of 2015

In Anniversaries, Cronkite Moment, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, New York Times, Scandal, Spanish-American War, Television, Washington Post, Watergate myth, Yellow Journalism on December 29, 2015 at 11:27 am

Media Myth Alert called attention in 2015 to the appearance of prominent media-driven myths, including cases in which celebrities took up and repeated dubious tall tales about journalists and their work.

Here is a rundown of the blog’s five top posts of the year, followed by a roster of other notable mythbusting writeups of 2015.

Celebrities pushing media myths: Garrison Keillor and Hearst’s “furnish the war” vow (posted April 29): I noted in 2015 that the mythical tale about William Randolph Hearst’s vowing to “furnish the war” with Spain in the late 19th century has become zombie-like: Despite thorough and repeated debunking, it never dies.

Keillor_WritersAlmanacThe hoary old myth received a boost in April when, on the 152d anniversary of Hearst’s birth, the humorist and radio personality, Garrison Keillor, blithely invoked the unsubstantiated anecdote, which reinforces the superficial and misleading notion of Hearst as war-mongering newspaper publisher.

“In 1898,” Keillor told listeners of his “Writer’s Almanac” podcast that airs on NPR, “Hearst sent the artist Frederic Remington to Cuba to cover the war. And Remington wrote home, ‘There is no war. Request to be recalled.’

“And he was told, ‘You furnish the pictures, I’ll furnish the war.’ And the Hearst newspapers did their best to promulgate what came to be called the Spanish-American War.”

The tale is one of the best-known in American journalism, and it is almost certainly apocryphal, for reasons described in my 2010 media-mythbusting book, Getting It Wrong.

Keillor

Keillor

Notably, the anecdote lives on despite the absence of supporting documentation: The telegraphed messages that Remington and Hearst supposedly exchanged have never turned up. And the Spanish authorities who controlled incoming and outbound telegraphic traffic in Cuba surely would have intercepted and called attention to Hearst’s incendiary message, had it been sent.

Moreover, the sole original source of the “furnish the war” anecdote, James Creelman, a portly, cigar-chomping journalist prone to hyperbole and exaggeration, never said how or where he learned about the purported Remingt0n-Hearst exchange.

And almost no one remembers that Hearst denied having sent such a message.

By the way, the transcript of Keillor’s remarks about Hearst and Remington remains posted at the “Writer’s Almanac” Web site. Uncorrected.

Mark Felt, Watergate’s “Deep Throat”: Why is he biopic worthy? (posted November 27): W. Mark Felt, a disgraced former senior FBI official best-known as a secret source in the Watergate scandal, is to receive hero’s treatment in a biopic to be called Felt.

Felt: Biopic worthy?

Felt: Biopic worthy?

Peter Landesman, who is to produce and direct the film, was quoted last week as saying Felt will be akin to “a Shakespearean melodrama, a massively powerful story. It’s like a domestic spy thriller but there’s a very powerful, almost Shakespearean thing happening inside his home, but it will incorporate all those elements.”

But why is Mark Felt, who died in 2008, biopic worthy?

He was no noble or heroic figure.

Besides being a secret, high-level source for Bob Woodward of the Washington Post, Felt in the early 1970s was the FBI’s acting associate director. In that role, he authorized several burglaries as part of the agency’s investigations into the radical Weather Underground.

FBI agents who conducted the illegal break-ins went through “desks, closets, clothing and private papers for clues to the whereabouts of the Weathermen,” according to an account in the New York Times. “With a camera that could be concealed in an attaché case, the agents photographed diaries, love letters, address books and other documents” belonging to relatives of Weather radicals.

In 1980, Felt was convicted of felony charges related to those warrantless break-ins, which were known in the FBI as “black bag jobs.” He was fined $5,000 but not sentenced to prison for the crimes.

The following year, Felt received an unconditional pardon from President Ronald Reagan.

In its obituary about the former FBI official, the Los Angeles Times recalled that tears welled in Felt’s eyes as he acknowledged at trial having approved secret break-ins by FBI agents between May 1972 and May 1973 — “roughly the same time he was talking to Woodward about Watergate.”

Felt and co-defendant Edward S. Miller argued that the warrantless entries were justified for reasons of national security.

WSJ columnist Peggy Noonan trips over the “Cronkite Moment” myth (posted August 30): In late summer, the Wall Street Journal’s prominent weekend columnist, Peggy Noonan, attempted to explain the phenomenon of Donald Trump and his soaring presidential candidacy.

In doing so, Noonan tripped over the mythical “Cronkite Moment” of 1968.

Peggy Noonan

Noonan

That “moment” was when CBS News anchorman Walter Cronkite declared on the air that the U.S. military effort in Vietnam was “mired in stalemate.” Cronkite’s assessment supposedly came as an epiphany to President Lyndon B. Johnson, who, in visceral reaction, said something to the effect of:

“If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.”

But as I discussed in  Getting It Wrong, Johnson did not see Cronkite’s program when it aired on February 27, 1968; the president then was attending a black-tie birthday party in Texas for Governor John Connally.

I also noted in Getting It Wrong that by 1968, “stalemate” was hardly a novel or shocking way to characterize the Vietnam War: “Stalemate” had circulated in the news media months before Cronkite spoke the word on the air.

In her column, Noonan referred to shifting contours in American politics that have boosted Trump’s bid for the Republican presidential nomination. She also wrote:

“Old style: If I’ve lost Walter Cronkite, I’ve lost middle America. New style: How touching that an American president once thought if you lost a newsman you’d lost a country.”

Noonan’s reference to the “Cronkite Moment” may have been indirect and a bit confusing, given the topic of her column. But there was no doubt she was treating as authentic one of American journalism’s most tenacious myths.

Another prominent columnist, Maureen Dowd of the New York Times, also referred to the “Cronkite Moment” in 2015.

Dowd did so in February, in a commentary that ruminated about the bizarre falsehoods told by Brian Williams, the disgraced former anchor of NBC Nightly News, about an assignment to Iraq in 2003: Williams claimed to have been aboard a U.S. Army helicopter when it was struck by a rocket-propelled grenade.

Dowd, after noting that network evening news shows are shells of their much-watched former selves, turned implicitly to the “Cronkite Moment,” writing that CBS anchorman had “risked his career to go on TV and tell the truth about the fact that we were losing the Vietnam War.”

Except Cronkite didn’t say “we were losing.” He said the war was stalemated and that negotiations might eventually prove to be the way out. But saying so posed no risk to Cronkite’s career. By then, it was commonplace, and safe, to say the war had reached a stalemate.

No, Politico: Ben Bradlee’s WaPo didn’t bring down Nixon (posted May 27): In an account about the file the FBI kept on Ben Bradlee, the Washington Post’s executive editor during Watergate, Politico invoked the hardy media myth that the Post’s reporting on the scandal “brought down a president.”

Politico logoOf course, it had no such effect, as Bradlee himself had said, on the 25th anniversary of the seminal crime of Watergate–the burglary in June 1972 at the headquarters of the Democratic National Committee.

On Meet the Press in June 1997, Bradlee said “it must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.”

Bradlee, who died in 2014, was referring to the White House audio tapes which Nixon secretly made and which revealed the president’s guilty role in conspiring to obstruct the FBI’s investigation into the breakin at the DNC headquarters.

As I noted in Getting It Wrong the notion that the Post and its lead Watergate reporters, Bob Woodward and Carl Bernstein, “brought down” Nixon’s presidency represents a fundamental misreading of history that diminishes “the far more decisive forces that unraveled the scandal and forced Nixon from office.”

Those forces included special prosecutors and federal judges, FBI agents, bipartisan congressional panels, and the U.S. Supreme Court, which unanimously ruled that Nixon must turn over to prosecutors the tapes that captured his guilty participation in the attempted coverup.

Against this tableau, the contributions of the Post and Woodward and Bernstein to the outcome of Watergate were minimal. Modest at best. They were hardly decisive, Politico’s claim notwithstanding.

Jorge Ramos, media-myth-teller (posted September 5): The international reach of media-driven myths was best defined in 2015 when Jorge Ramos, the self-important anchorman for Univision, went on an ABC News program and claimed that the Washington Post’s reporting of Watergate forced Nixon’s resignation.

He stated:

“I think that, as a reporter, many times, you have to take a stand. … And the best examples of journalism that I have—Edward R. Murrow against McCarthy; Cronkite during the Vietnam War, or the Washington Post reporters forcing the resignation of Richard Nixon—that’s when reporters challenge those who are in power.”

Ramos, who has been called the “Walter Cronkite of Latino America,” invoked a similar claim a few days later in a commentary posted at the online site of AM, a newspaper in Mexico.

What prompted these claims was Ramos’ conduct a news conference convened by Donald Trump. Ramos insisted on posing a question before being called on, a showboating moment that led to his being escorted from the room.

In any event, Ramos was wrong about the Post, its reporters, and Watergate.

Not even the newspaper’s principal figures during the Watergate period embraced the notion that the Post forced Nixon to quit in August 1974.

Notable among them was the publisher during Watergate, Katharine Graham. She said 1997:

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

WJC

Other memorable posts of 2015:

%d bloggers like this: