W. Joseph Campbell

Posts Tagged ‘Scandal’

Say, CJR: Never hurts to check your archives

In Debunking, Error, Media myths, Reviews, Scandal, Washington Post, Watergate myth on September 17, 2018 at 7:12 am

It may seem picky to dispute claims that the Watergate reporting of Bob Woodward and Carl Bernstein “exposed the coverup” the Nixon administration put in place to deflect investigators’ attention from the scandal’s signal crime, the break-in at Democratic National Headquarters in June 1972.

But, really, it isn’t picky, because to credit Woodward and Bernstein with unraveling the coverup is to distort and exaggerate their marginal overall contributions to uncovering Watergate.

Thus, this post, which calls attention to such a claim in Columbia Journalism Review’s takeout about Woodward’s new book, the latest to describe a chaotic Trump administration.

The journalism review article says that Woodward and Bernstein, in their reporting for the Washington Post, “used the most famous anonymous source in American history — FBI Associate Director Mark Felt a.k.a. ‘Deep Throat’ — to expose the cover-up behind the Watergate burglary that unraveled Nixon’s presidency.”

Expose the cover-up?

Woodward: ‘We couldn’t get that high’

That’s not what happened.

Felt, who periodically spoke with Woodward about Watergate in 1972 and 1973 (and never met Bernstein until many years after Watergate), did not provide such information.

For confirmation, Columbia Journalism Review needed only to consult its archives.

Its July/August 1973 issue carried a lengthy and hagiographic account that saluted Woodward and Bernstein as “two Davids” who “slew Goliath.” The article was an early expression of the trope that Woodward and Bernstein were vital to bringing down the corrupt presidency of President Richard Nixon — a tenacious media myth that’s debunked in my book, Getting It Wrong.

Deep in the journalism review’s article in 1973 appeared this passage:

“The Post did not have the whole story [of Watergate], by any means. It had a piece of it. Woodward and Bernstein, for understandable reasons, completely missed perhaps the most insidious acts of all — the story of the coverup and the payment of money to the Watergate defendants to buy their silence.”

The journalism review then quoted Woodward as saying about those aspects of Watergate:

“‘It was too high. It was held too close. Too few people knew. We couldn’t get that high.'”

As I discuss in Getting It Wrong, the New York Times “was the first news organization to report the payment of hush money to the Watergate burglars, a pivotal disclosure that made clear that efforts were under way to conceal the roles of others in the scandal.” I quoted a passage in a book by John Dean, Nixon’s former counsel, as saying the Times‘ report about hush-money payments “hit home! It had everyone concerned and folks in the White House and at the reelection committee were on the wall.”

Unequivocal evidence of Nixon’s guilty role in coverup wasn’t revealed until August 1974 and the disclosure of the so-called “smoking gun” secret White House audiotape, the release of which was ordered in late July 1974 by the U.S. Supreme Court order. The tape’s content sealed Nixon’s fate.

Consulting its archives might have prevented Columbia Journalism Review from claiming inaccurately that Woodward and Bernstein exposed the Watergate coverup. And this advice is not empty. Consulting the archives, reading-in to see what has been written, is a fundamental first step for journalists. Or ought to be.

Besides, as I write in Getting It Wrong, reading what was written can be an antidote to media-driven myths.

“Digitization has made it easier than ever to consult and scrutinize source material from the past,” I note. “Never has American journalism’s record been more readily accessible. Reading what was written makes it clear that the War of the Worlds radio broadcast [in 1938] created nothing approaching nationwide panic and hysteria. Reading what was written makes clear that Murrow’s critique of McCarthy [in 1954] was belated and unremarkable.”

Reading what was written makes clear that exposing Watergate’s coverup was not the work of Woodward and Bernstein.

WJC

More from Media Myth Alert:

Advertisements

‘Chappaquiddick,’ the movie: Muddled character study

In Cinematic treatments, Media myths, New York Times, Reviews, Scandal, Watergate myth on April 9, 2018 at 9:30 am

Chappaquiddick, the docudrama revisiting Senator Ted Kennedy’s misconduct following a late-night automobile accident in July 1969 that killed his 28-year-old female passenger, was released over the weekend to larger-than-expected audiences and not-bad reviews.

The film’s release also was accompanied by a bit of carping from a Kennedy apologist who characterized Chappaquiddick as a distortion, as bad history.

Such complaints are fair enough, when accurate. Plenty of American history has been distorted by the cinema.

The movie version of All the President’s Men, for example, fueled the media myth that the dogged reporting by Bob Woodward and Carl Bernstein exposed the crimes that brought down Richard Nixon’s presidency in 1974.

More recently, Steven Spielberg’s The Post mythologized the presumed courage of the publisher of the newspaper — the Washington Postthat trailed the New York Times in reporting on the Pentagon Papers, the government’s classified history of U.S. involvement in Vietnam. The Times won a Pulitzer Prize in 1972 for its reporting on the case.

The carping about Chappaquiddick came in a prickly commentary in the Times that claimed the movie “distorts a tragedy” in revisiting Kennedy’s actions leading to the watery death of Mary Jo Kopechne — one of the late Robert Kennedy’s female campaign staffers, six of whom Ted Kennedy and friends invited to party on Chappaquiddick Island off Martha’s Vineyard in mid-July 1969.

Kennedy, who was married, and Kopechne, who was not, left the party together, with the senator behind the wheel of an Oldsmobile sedan.

According to Kennedy’s accounts, he made a wrong turn, drove the sedan down an unpaved road and off a wooden bridge spanning Poucha Pond on Chappaquiddick. The car flipped before landing in the water. Kennedy (played by Jason Clarke) escaped the sunken Oldsmobile and made it back to his hotel room in Edgartown, across a ferry channel from Chappaquiddick.

Kopechne (Kate Mara) died alone inside the car.

The incident — and the success of Kennedy and his minions in thwarting thorough investigations of his conduct — are at the dramatic heart of Chappaquiddick.

If anything, though, the movie shows too little of the fecklessness of local authorities whose deference allowed Kennedy to escape with a suspended two-month jail sentence for leaving the scene of a deadly accident. Power enabled by privilege was Chappaquiddick’s amoral takeaway.

Chappaquiddick would have been a powerful film had it presented a withering, focused look at the privilege and power that got the senator off the hook and safely away from criminal jeopardy.

The Times commentary chafed at the movie’s treatment of Kennedy, whom Massachusetts voters returned to the U.S. Senate seven times after the Chappaquiddick scandal.

“Contrary to the film’s implications,” says the commentary, written by Neil Gabler, “Mr. Kennedy immediately and forever after felt deep remorse and responsibility for the accident; it haunted him. By the end of his life, however, the then white-maned senator had managed to transcend celebrity and emotional paralysis and become what he had long aspired to be: an indispensable legislator whose achievements included the 18-year-old vote, the Americans With Disabilities Act and the Children’s Health Insurance Program.

“His was a large-life, tragic and multidimensional figure, and it could have made, and perhaps someday will make, for an expansive novel or film about sin and redemption,” adds Gabler, who is working on a biography of Ted Kennedy.  Chappaquiddick, he writes, “is not that movie. Instead of excavating Kennedy for larger artistic aims, it eviscerates him for narrow voyeuristic ones.”

How hagiographic. How beside the point.

Chappaquiddick could have been a withering and unsparing examination of a scion of privilege, a national figure who had a long history of drinking to excess and of treating women badly, and who by his own admission acted reprehensibly in the hours after driving the Oldsmobile off the bridge.

As it is, the film is a somewhat muddled character study, in part because of gaps in the narrative — gaps that persist because the senator was never compelled to explain fully what happened on that summer’s night 49 years ago.

Despite it shortcomings and occasional indulgence in dramatic license, the movie presents the incontrovertible main elements of the Kennedy-Chappaquiddick scandal, namely that:

  • Kennedy left the party with a young woman not his wife. Kennedy later said he was driving her to the ferry that would take her to Edgartown and her hotel. But Kopechne left behind at the party her purse and motel room key.
  • Kennedy did not immediately call for help from police or rescue workers after escaping the Oldsmobile in Poucha Pond.
  • Kennedy did not report the accident for 10 hours — until Kopechne’s lifeless body had been found in the submerged sedan.
  • Kennedy’s loyalists sought to pitch the episode as another tragedy for Kennedy’s family.
  • Kennedy was charged only with leaving the scene of an accident, not the far more serious charges of manslaughter or involuntary manslaughter.
  • Kennedy’s ambitions to become president were derailed by Kopechne’s death; he sought the Democratic nomination for president in 1980 but was soundly beaten by the incumbent, Jimmy Carter.

As Leo DaMore wrote in Senatorial Privilege, an incisive and detailed study of Chappaquiddick, “In his pursuit of the presidential nomination, Kennedy had run against Chappaquiddick. And Chappaquiddick had won.”

So why is a movie about the Chappaquiddick scandal worth making nowadays? Principally because Chappaquiddick, and Kennedy’s misconduct, have receded in popular consciousness. Kennedy, who late in his life was celebrated fulsomely as a “lion of the Senate,” lived until 2009, 40 years after Kopechne’s death.

A more honorable man than he would have resigned in July 1969 and left public life.

WJC

More from Media Myth Alert:

Taking stock: Top mythbusting posts of 2017

In 'Napalm girl', Cinematic treatments, Cronkite Moment, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Newspapers, Scandal, Washington Post, Watergate myth on December 26, 2017 at 8:01 am

Media Myth Alert directed attention in 2017 to the appearance of a number of well-known media-driven myths, which are prominent tales about and/or by the news media that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal or wildly exaggerated.

Here is a rundown of the five top posts of the year at Media Myth Alert, which was established at the end of October 2009, a few months before publication of the first edition of Getting It Wrong. An expanded second edition of the mythbusting book came out in late 2016.

Vox offers up myth of the ‘Napalm Girl’ in essay about ‘fake news’ (posted July 6): “Fake news” was much in the media in 2017, and in addressing the phenomenon, the online site Vox invoked one of the media myths associated with the famous “Napalm Girl” photograph of June 1972.

‘Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

Vox  asserted that the image showed “a naked 9-year-old Vietnamese girl running from the United States’ napalm bombing of her village during the Vietnam War.”

It was not a U.S. bombing. As I discuss in Getting It Wrong, the napalm attack was carried out by the South Vietnamese Air Force — as news reports made quite clear at the time.

For example, a veteran British journalist, Christopher Wain, wrote in a dispatch for the United Press International wire service:

“These were South Vietnamese planes dropping napalm on South Vietnamese peasants and troops.”

The notion that U.S. warplanes dropped the napalm that burned the girl and others is false, but enduring.

And Vox has not corrected its error.

The photographer who took the “Napalm Girl” image, Nick Ut of the Associated Press, retired from the news agency at the end of March 2017.

After the ‘Cronkite Moment,’ LBJ doubled down on Viet policy (posted February 23): We are certain to hear fairly often about the mythical “Cronkite Moment” in 2018, especially around the 50th anniversary in February of the on-air editorializing by CBS News anchor Walter Cronkite, who famously declared the U.S. military was “mired in stalemate” in Vietnam.

Cronkite’s assessment is said to have been so powerful and shocking that it came as an epiphany for President Lyndon B. Johnson, who suddenly realized his war policy was in tatters.

It’s a compelling story of media influence. But it’s hardly what happened.

Not only did Johnson not see Cronkite’s special report when it aired on February 27, 1968; the president doubled down on his Vietnam policy in the days and weeks afterward, mounting an aggressive and outspoken defense of his policy while making clear he had not taken the Cronkite’s message to heart — if he was aware of it at all.

Just three days after Cronkite’s program aired, Johnson vowed in remarks at a testimonial dinner that the United States would “not cut and run” from Vietnam.

“We’re not going to be Quislings,” the president said, invoking the surname of a Norwegian politician who had helped the Nazis take over his country. “And we’re not going to be appeasers.”

In mid-March 1968, Johnson told a meeting of business leaders in Washington: “We must meet our commitments in the world and in Vietnam. We shall and we are going to win. … I don’t want a man in here to go back home thinking otherwise — we are going to win.”

A few days later, on March 18, 1968, the president traveled to Minneapolis to speak at the National Farmers Union convention. He took the occasion to urge “a total national effort to win the war” in Vietnam. Johnson punctuated his remarks by slapping the lectern and declaring:

“We love nothing more than peace, but we hate nothing worse than surrender and cowardice.”

So at a time when Cronkite’s view about Vietnam should have been most potent and influential, Johnson remained openly and tenaciously hawkish on the war. On several occasions, the president effectively brushed aside Cronkite’s assessment and encouraged popular support for the war effort.

Johnson’s assertiveness at that time is little remembered, while the “Cronkite Moment” remains one of American journalism’s most enduring and appealing media myths.

‘Mark Felt’ biopic worse than its negative reviews (posted October 14): Long before its release in late September 2017, Peter Landesman’s biopic of Watergate’s mythical and most famous secret source, W. Mark Felt, was ballyhooed in the Hollywood press as a “spy thriller.”

The movie was grandiose in its title, “Mark Felt: The Man Who Brought Down the White House.” But its script was a tedious mess that offered no coherent insight into Watergate or what really toppled Richard Nixon’s presidency in 1974.

Felt, who was played by Liam Neeson, was a top official at the FBI who in 1972 and 1973 conferred periodically with Bob Woodward, one of the Washington Post’s lead reporters on the Watergate scandal. In All the President’s Men, a book about their Watergate reporting for the Post, Woodward and Carl Bernstein referred to Felt as “Deep Throat.”

Felt’s clandestine meetings with Woodward took place in a parking garage in suburban Virginia and became the stuff of legend — not to mention media myth.

About the time he was conferring with Woodward, Felt was authorizing illegal break-ins — known at the FBI as “black bag jobs” — at homes of relatives and associates of fugitives of the domestic terrorist group Weather Underground.

Felt was indicted in 1978 for approving illegal entries and searches. He was tried with an FBI colleague; both were convicted and ordered to pay fines. They were pardoned in 1981 by President Ronald Reagan.

A far better biopic about Felt could have been developed around his criminal misconduct in investigating the Weather Underground. Such a movie could have been a study of the corrupting tendencies of almost-unchecked power, which Felt wielded for a time at the FBI. Instead, Landesman produced a plodding cinematic treatment that was rewarded with no better than modest receipts at the box office.

WaPo’s media writer embraces Watergate myths (posted October 7): The identity of “Deep Throat” remained a secret for more than 30 years — until Felt and his family revealed in 2005 that he had been the secret source. The Washington Post’s ombudsman, Michael Getler, took the occasion to offer an important reminder about Watergate and the forces that had ended Nixon’s presidency.

Getler wrote in a column in June 2005 that “it was not The Post, but the FBI, a Congress acting in bipartisan fashion and the courts that brought down the Nixon administration.”

In October 2017, one of Getler’s distant successors at the Post, media columnist Margaret Sullivan, revisited the lessons of Watergate in an essay in Columbia Journalism Review — and embraced the trope that the Post and Woodward and Bernstein were central to bringing down Nixon’s presidency.

I call it the heroic-journalist myth of Watergate.

In her essay, Sullivan declared, without documentation, that Woodward and Bernstein had “uncovered the Nixon administration’s crimes and the cover-up that followed. In time, their stories helped to bring down a president who had insisted, ‘I am not a crook.’”

Woodward and Bernstein most certainly did not uncover Nixon’s obstruction. That was revealed in 1974, not long before Nixon resigned, in the release of a previously secret White House tape on which the president can be heard approving a scheme to divert the FBI’s investigation into the burglary at Democratic National Committee headquarters — the signal crime of Watergate.

Nor did Woodward and Bernstein reveal the Nixon’s administration’s cover-up of the Watergate burglary.

That was made quite clear long ago, in a mostly hagiographic account that the Columbia Journalism Review published in summer 1973, about a year before Nixon quit.

Deep in that article was a passage noting that Woodward and Bernstein had “missed perhaps the most insidious acts of all — the story of the coverup and the payment of money to the Watergate defendants [charged and tried in the burglary] to buy their silence.”

The article quoted Woodward as saying about the cover-up: “It was too high. It was held too close. Too few people knew.

We couldn’t get that high.”

Woodward and Bernstein’s reporting was hardly decisive to the outcome of Watergate.

And Sullivan’s myth-embracing claims in Columbia Journalism Review remain uncorrected.

Imagining Richard Nixon’s ‘secret planfor Vietnam (posted November 14): About two weeks before Minnesota Public Radio dismissed him for inappropriate workplace behavior, storyteller Garrison Keillor wrote an essay in which he imagined paying a return visit to New York City of 1961.

The thought was “unbearable,” he wrote, because “I’d have to relive the 1963 assassination [of President John F. Kennedy] and stay in grad school to dodge the draft and hear Richard Nixon say that he had a secret plan to end the war in Vietnam.”

Were he somehow to make a return to the ’60s, Keillor would never hear Nixon touting a “secret plan” for Vietnam. Certainly not as a campaign pledge for the presidency in 1968 when, as a hoary media myth has it, Nixon cynically proclaimed having a “secret plan” to end the war.

But in fact, Nixon pointedly disavowed such a claim.

In an article published March 28, 1968, in the Los Angeles Times, Nixon was quoted as saying he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

“If I had any way to end the war,” he also was quoted as saying, “I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” (Nixon’s remarks were made just a few days before Johnson announced he would not seek reelection.)

Nixon may or may not have had a “secret plan” in mind in 1968. But it was neither a topic nor a plank of his campaign that year, and that is clear in reviewing search results of a full-text database of leading U.S. newspapers in 1968. The titles include the Los Angeles Times, New York Times, Baltimore Sun, Wall Street Journal, Washington Post, and Chicago Tribune.

The search period was January 1, 1967, to January 1, 1969, and search terms were “Nixon” and “secret plan.” No articles were returned in which Nixon was quoted as saying he had a “secret plan” for Vietnam. Had Nixon touted a “secret plan” during his campaign, leading U.S. newspapers surely would have mentioned it.

Keillor’s odd musings about returning to the ’60s were not the first time he’s indulged in media myth.

In a “Writer’s Almanac” podcast aired on NPR in April 2015, Keillor asserted that “in 1898,” newspaper publisher William Randolph Hearst “sent the artist Frederic Remington to Cuba to cover the war. And Remington wrote home, ‘There is no war. Request to be recalled.’

“And he was told, ‘You furnish the pictures, I’ll furnish the war.’ And the Hearst newspapers did their best to promulgate what came to be called the Spanish-American War.”

The Remington-Hearst anecdote, featuring Hearst’s purported vow to “furnish the war,” is one of the best-known in American journalism. But it is apocryphal, for reasons addressed in detail in the opening chapter of Getting It Wrong.

WJC

Other memorable posts of 2017:

 

‘Mark Felt’ biopic worse than its negative reviews

In Cinematic treatments, Newspapers, Reviews, Scandal, Washington Post, Watergate myth on October 14, 2017 at 1:31 pm

Mark Felt is a movie worse than its many negative reviews.

It’s a tedious biopic about Watergate’s most famous anonymous source that fails to offer anything close to a coherent interpretation of America’s gravest political scandal of the 20th century.

The subtitle asserts that Felt — celebrated as Bob Woodward‘s highly placed “Deep Throat” source during Watergate — was the “man who brought down the White House.” But that exceedingly dubious claim is not  much addressed — let alone supported — in this headache-inducing mess of a movie.

No one who sits through Mark Felt will come away with a cogent understanding about Watergate and what really brought down Richard Nixon’s presidency.

And that perhaps is its most acute failing.

The movie offers a badly mashed-up timeline of Watergate; suggests that the Nixon White House coverup of the scandal nearly succeeded when it was amateurish and wobbly, and provides no sense at all about the array of forces that closed in on Nixon. The movie is about a career G-man (played grimly by Liam Neeson) who leaked to the press, ostensibly to protect his beloved FBI from Nixon and his skulking, disreputable top aides.

Woodward’s character, played by Julian Morris, is amusingly callow and in a couple of brief appearances comes across as more stenographer than searching journalist. Mark Felt grants considerably more face time to Sandy Smith of Time magazine’s Washington bureau, a veteran journalist to whom Felt also leaked.

But as the credits roll, it’s not hard to think that director Peter Landesman missed an opportunity to shoot a far better movie about Felt.

Landesman’s portrayal notwithstanding, Felt was no heroic whistleblower. He was no noble character; the far better movie would have depicted Felt more accurately as a cunning G-man not above breaking the law.

The far better movie would have been a study of the corrupting tendencies of almost-unchecked power, which Felt for a short time wielded at the FBI.

The far better movie would have been developed around Felt’s criminal misconduct as the agency’s acting associate director, authorizing illegal breakins — known as “black bag jobs” — at homes of relatives and associates of Weather Underground fugitives.

Felt was indicted in 1978 for illegal entries and searches in New York City and Union City, N.J. Indicted with him for conspiring to violate civil rights of American citizens were former FBI acting director L. Patrick Gray and Edward S. Miller, former head of the agency’s counterintelligence unit.

Felt and Miller were convicted, ordered to pay fines, but pardoned in 1981 by President Ronald Reagan. Charges against Gray were dropped.

Felt died in 2008, a few years after outing himself as Woodward’s “Deep Throat” source during Watergate.

The “black bag jobs” were conducted in late 1972 and early 1973, roughly the time Felt was speaking with Woodward of the Washington Post about Watergate. Felt and Miller later said the warrantless entries were justified for reasons of national security.

Landesman’s Felt doesn’t ignore the FBI’s illegal activities, but seems to excuse them because the Weather Underground’s bombings were increasingly worrisome. The radical group detonated timebombs in washrooms at the Capitol in March 1971, the Pentagon in May 1972, and State Department in January 1975.

A parallel track of the far better movie would have explored but censured the Weather Underground, a violent, far-left terrorist group led by the likes of Bernadine Dohrn and her husband, Bill Ayers. They escaped  federal prosecution for their most serious crimes because crucial evidence against them had been gathered through illegal telephone surveillance.

Dohrn and Ayers became professors, he at the University of Illinois at Chicago, she at Northwestern University Law School. They were early supporters of Barack Obama as he began his climb from Chicago to the presidency. During his 2008 presidential campaign, Obama sought to distance himself from Ayers, calling him “somebody who engaged in detestable acts 40 years ago, when I was 8.”

The far better movie also would have zeroed in on Felt’s efforts to undermine Gray during the so-called FBI war of succession following J. Edgar Hoover’s death in May 1972.

By leaking to Woodward and Sandy Smith, Felt sought to discredit Gray and thus enhance Felt’s chances of being named to the bureau’s top position, an interpretation Max Holland persuasively presented in his book, Leak: Why Mark Felt Became Deep Throat.

Felt lost out and retired in 1973, the year before Nixon resigned.

A far better movie could have been made. The material was there. Instead, Landesman produced a plodding and confusing cinematic treatment that’s been aptly rewarded with modest box office receipts.

WJC

More from Media Myth Alert:

WaPo media writer embraces Woodward-Bernstein Watergate myth

In Debunking, Error, Media myths, Scandal, Washington Post, Watergate myth on October 7, 2017 at 7:58 am

A dozen years ago, just after Watergate’s famous anonymous source, “Deep Throat,” had outed himself, the Washington Post’s ombudsman, Michael Getler, offered a timeless reminder about Watergate and the forces that ended Richard Nixon’s presidency in 1974.

“Ultimately,” Getler wrote in his column, “it was not The Post, but the FBI, a Congress acting in bipartisan fashion and the courts that brought down the Nixon administration.”

Nixon quits: Not the Post’s doing

Now, one of Getler’s distant successors at the Post, media columnist Margaret Sullivan, has returned to the lessons of Watergate and in doing so embraced the heroic-journalist trope that the Post and its then-young reporters Bob Woodward and Carl Bernstein were crucial to bringing down Nixon’s corrupt presidency.

Writing in the latest number of Columbia Journalism Review, Sullivan asserts that Woodward and Bernstein  “uncovered the Nixon administration’s crimes and the cover-up that followed. In time, their stories helped to bring down a president who had insisted, ‘I am not a crook.'”

There’s a lot of myth in those unsourced claims.

Let’s unpack them.

First, it’s hard to credit Woodward and Bernstein with having “uncovered” the crimes of Watergate. The scandal’s seminal crime — the thwarted break-in at headquarters of the Democratic National Committee in mid-June 1972 — was at first a police beat story.

The Post and other news organizations reported on the foiled break-in the day after it happened. The Post’s article carried the byline of Alfred E. Lewis; Woodward and Bernstein were listed among the story’s contributors.

The decisive crime of Watergate, the one that brought Nixon’s downfall, was his obstructing justice in attempting to divert the FBI’s investigation of the break-in.

Nixon’s obstruction most certainly was not “uncovered” by Woodward and Bernstein. It was disclosed not long before Nixon resigned, in the release of a previously secret White House tape on which the president is heard approving the diversion scheme.

Nor did Woodward and Bernstein reveal the Nixon’s administration’s cover-up of the Watergate burglary.

That much was made quite clear long ago, in a mostly hagiographic account published, yes, in the Columbia Journalism Review in summer 1973, about a year before Nixon quit.

The journalism review lauded Woodward, Bernstein, and their editors at the Post in an article titled, “The Washington ‘Post’ and Watergate: How two Davids slew Goliath.” The subtitle referring to Woodward and Bernstein as “two Davids” was an early expression of the heroic-journalist interpretation that has long since became the dominant narrative of Watergate.

Deep in the article was a passage saying that Woodward and Bernstein had “missed perhaps the most insidious acts of all — the story of the coverup and the payment of money to the Watergate defendants [charged and tried in the burglary] to buy their silence.”

The article quoted Woodward as saying about the cover-up:

“It was too high. It was held too close. Too few people knew. We couldn’t get that high.”

The article also pointed out, correctly:

“The Post did not have the whole story [of Watergate] by any means.”

That observation was effectively confirmed while the issue of Columbia Journalism Review was in circulation: In mid-July 1973, a former White House aide, Alexander Butterfield, told the Senate select committee investigating Watergate that Nixon secretly taped his Oval Office conversations, starting in 1971.

It was an explosive disclosure, a pivotal development — and a story that Woodward and Bernstein did not break.

So can it be said their Watergate stories, which won a Pulitzer Prize for the Post in 1973, also “helped to bring down a president,” as Sullivan claims? Maybe marginally, very marginally. At best.

What ended Nixon’s presidency was clear evidence that he had approved the plan, brought to him in June 1972 by his top aide, H.R. Haldeman, to divert the FBI investigation. And that evidence emerged from the White House tapes, not from pages of the Washington Post.

Sullivan’s myth-embracing claims in Columbia Journalism Review represent something of a break with views of the Post‘s Watergate principals, who insisted over the years that the newspaper did not take down Nixon.

Katharine Graham, the Post’s publisher during Watergate, said in 1997, for example:

“Sometimes, people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

The Post’s executive editor during Watergate, Ben Bradlee, spoke similarly about the newspaper’s role in Watergate, insisting that “it must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.” (He was referring to the White House tapes that revealed Nixon’s guilty conduct.)

And Woodward said in an interview in 2004 with the now-defunct American Journalism Review:

“To say that the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

Graham, Bradley, and Woodward in his earthy way all were correct.

To roll up a scandal of Watergate’s dimensions, as I wrote in my media-mythbusting book Getting It Wrong, “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.”

And against the tableau of subpoena-wielding investigators, the contributions of Woodward and Bernstein recede in significance.

It surely is not excessive, in discussing the heroic-journalist myth, to include a reminder of the ethical lapses Woodward and Bernstein committed in pursuing the Watergate story. These lapses are typically forgotten these days, even though some of them were acknowledged in All the President’s Men, the book about their Watergate reporting.

Woodward and Bernstein recounted in the book their failed attempts to entice federal grand jurors to violate oaths of secrecy and discuss testimony the grand jurors had heard about Watergate.  The reporters conceded these efforts were “a seedy venture” that nonetheless had the approval of top editors at the Post, including Bradlee.

According to  All the President’s Men, Woodward “wondered whether there was ever justification for a reporter to entice someone across the line of legality while standing safely on the right side himself.” Such qualms notwithstanding, they went ahead with what they described as a “clumsy charade with about half a dozen members of the grand jury.”

The overtures to grand jurors to violate secrecy commitments were soon reported to federal prosecutors who in turn informed John Sirica, chief judge of U.S. District Court in the District of Columbia.

“John Sirica is some kind of pissed at you,” the Post’s lawyer, Edward Bennett Williams, told the reporters, according to All the President’s Men. “We had to do a lot of convincing to keep your asses out of jail.”

Bernstein also acknowledged in All the President’s Men that he sought and obtained information from otherwise private telephone records. It was, as media critic Jack Shafer once wrote, a matter of Bernstein’s having knowingly crossed an ethical line.

And in an interview with CBS News in 2004, Woodward and Bernstein acknowledged having ratted out an FBI source to his superior.

“So you deliberately blew a source,” said David Martin, the CBS interviewer. “What’s the ethics of that?”

“Probably not terribly good,” Bernstein replied.

WJC

More from Media Myth Alert:

CNN commentary incorporates a rare media-myth twofer

In Cronkite Moment, Debunking, Error, Media myths, Murrow-McCarthy myth, Quotes on July 17, 2017 at 12:05 pm

In an essay that mocks “conservative media” for clinging to an “‘alternative reality’ that fits President Trump’s own narrative,” a high-profile historian writing for CNN completed the unusual feat of working two prominent media myths into a single commentary.

The essay, posted yesterday, speculated that recent criticism by the likes of Charles Krauthammer and Ross Douthat, both of whom are syndicated columnists, may signal significant erosion in Trump’s support among conservatives in the face of suspicions his presidential campaign last year improperly colluded with Russia’s government.

Maybe. But one can argue whether those columnists project much agenda-setting authority. Especially Krauthammer, whose wariness of Trump has long been evident.

In any case, what particularly interests Media Myth Alert is the essay-writer’s invoking persistent myths about Walter Cronkite’s on-air assessment in 1968 that the U.S. war effort in Vietnam was “mired in stalemate” and about Edward R. Murrow’s televised report on Senator Joseph R. McCarthy in 1954.

The writer, Julian Zelizer, set up references to those myths by writing:

“Historically, significant shifts among journalists in how they cover and analyze a story can have major political effects. The media has the power to sway public opinion.”

Perhaps on occasion.

But as I discuss in my media-mythbusting book Getting It Wrong (an expanded second edition of which is out now), media power “tends to be modest, nuanced, diffused, and situational.” Too often, I write, “the ubiquitous presence of the news media is mistaken for power and influence.” (And I note that economist Robert Samuelson has offered similar observations.)

Zelizer, a professor at Princeton University, repeats the hoary claim that Cronkite’s “mired in stalemate” statement, delivered at the close of an hour-long report about Vietnam, had a sudden and visceral influence on President Lyndon B. Johnson.

Zelizer writes:

LBJ wasn’t watching Cronkite

“Watching on one of his television sets in the Oval Office, Johnson told his aides, ‘If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.'”

We know that Johnson did not see the Cronkite report when it aired on February 27, 1968, and there’s no sure evidence when or if he saw the program later on videotape. (The power of this anecdote, I write in Getting It Wrong, “resides in the sudden, unexpected, and decisive effect [Cronkite’s assessment] supposedly had on the president: such an effect would have been absent, or greatly diminished, had Johnson seen the program on videotape at some later date.”)

Johnson was neither in front of television sets that night, nor was he at the Oval Office. He was in Austin, Texas, attending a black-tie birthday party for one of his long-time allies, Governor John Connally Jr.

About the time Cronkite was intoning his “mired in stalemate” assessment — a characterization hardly novel or unprecedented in early 1968 — Johnson was offering light-hearted banter about Connally, saying:

“Today you are 51, John. That is the magic number that every man of politics prays for — a simple majority.”

The president left Austin shortly afterward and later that night boarded Air Force One to return to Washington.

Zelizer’s commentary invokes the Murrow broadcast of March 9, 1954, and says the program “exposed the contradictions and lies of rabid anti-Communist crusader Sen. Joseph McCarthy.”

Exposed?

Not quite.

“It wasn’t as if Americans in early 1954 were hoping for someone to step up and expose McCarthy, or waiting for a white knight like Murrow to tell them what a toxic threat the senator posed,” I write in Getting It Wrong, adding that by March 1954, McCarthy and his red-baiting tactics “were well-known and he had become a target of withering ridicule — a sign of diminished capacity to inspire dread. …

“Long before the See It Now program, several prominent journalists — including the Washington-based syndicated columnist Drew Pearson — had become persistent and searching critics of McCarthy, his record, and his tactics.”

Pearson was an energetic muckraker who openly challenged McCarthy beginning in 1950, shortly after the senator’s speech in West Virginia in which he claimed more than 200 communists had infiltrated the U.S. State Department.

The columnist pointedly dismissed the allegations, writing that they seemed derived from an outdated and discredited list that Congress had examined three years before. Pearson also noted that he had covered the State Department for about 20 years, and during that time he had been “the career boys’ severest critic. However, knowing something about State Department personnel, it is my opinion that Senator McCarthy is way off base.”

Pearson pursued his critical reporting about McCarthy, so angering the senator that he physically assaulted the columnist in December 1950 following a dinner-dance at the exclusive Sulgrave Club in Washington. Not long after that, McCarthy took to the Senate floor to assail Pearson as the “diabolically” clever “voice of international communism,” a “prostitute of journalism,” and a “Moscow-directed character assassin.”

Zelizer’s commentary makes no mention of Pearson and his work to expose McCarthy’s “contradictions and lies” but claims “Murrow’s broadcast was an important moment in Sen. McCarthy’s downfall.”

More accurately, it was very belated in the media’s exposés of McCarthy — as Murrow’s friend and colleague, the CBS commentator Eric Sevareid, pointed out years later.

The See It Now program on McCarthy, Sevareid noted, “came very late in the day. The youngsters read back and they think only one person in broadcasting and the press stood up to McCarthy and this has made a lot of people feel very upset, including me, because that program came awfully late.”

Also of note is that Murrow’s producer and collaborator, Fred Friendly, pointed to another factor in ending McCarthy’s communists-in-government witch hunt — the televised Army-McCarthy hearings in spring of 1954. The hearings centered around allegations that McCarthy’s key associate, Roy Cohn, pressured the Army to grant special treatment to G. David Schine, a former McCarthy aide.

“What made the real difference” in toppling McCarthy, Friendly wrote in his 1967 memoir, “wasn’t the Murrow program but the fact that ABC decided to run the Army-McCarthy hearings. People saw the evil right there on the tube. ABC helped put the mirror up to Joe McCarthy.” (Emphasis added.)

Several weeks after the See It Now program on McCarthy, the New York Post’s television critic, Jay Nelson Tuck, wrote that Murrow was feeling “almost a little shame faced at being saluted for his courage in the McCarthy matter. He said he had said nothing that … anyone might not have said without a raised eyebrow only a few years ago.”

Deep in his essay, Zelizer acknowledges that it is “much too early to tell” whether anti-Trump commentary by some conservative pundits “will turn into something bigger and more sustained, or if the majority of the coverage on these [conservative] outlets remains pro-Trump.” He takes a swipe at those news outlets, citing a New York Times commentary in stating that “most of the conservative media still clings to an ‘alternative reality’ that fits President Trump’s own narrative.”

“Alternative reality”? What are media myths if not expressions of “alternative reality”?

WJC

More from Media Myth Alert:

WaPo’s ‘myths about Watergate’ article ignores the scandal’s best-known mythical narrative

In Debunking, Error, Media myths, Washington Post, Watergate myth on May 22, 2017 at 12:49 pm

The Washington Post’s commentary section yesterday presented a rundown about five “most persistent” myths of Watergate.

Trouble is, the article unaccountably ignored the scandal’s most prominent and tenacious myth — that the Post’s reporting brought down Richard Nixon’s corrupt presidency.

Instead, the article addressed hackneyed claims such as “Watergate was politics as usual; Nixon just got caught” or obscure arguments such as “Nixon could have quieted the scandal by firing employees.” The sort of stuff few people find especially compelling.

Washington Post illustration

What many people do embrace is a claim often repeated in the news media in America and abroad.

And that is the heroic-journalist interpretation of Watergate, the mythical go-to narrative that the Post and its intrepid reporters, Bob Woodward and Carl Bernstein, unearthed the incriminating evidence that forced Nixon to resign in disgrace in August 1974.

It’s a hardy, media-centric trope that pops up frequently in news outlets both prominent and relatively obscure.

It’s also a narrative rejected by those who ran the Post as the scandal unfolded from 1972-74.

For example, Katharine Graham, the newspaper’s publisher at the time, insisted that the Post did not topple Nixon. “Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do,” she said in 1997. “The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

Woodward has concurred, if in earthier terms, telling an interviewer in 2004:

To say that the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

As I point out in my media-mythbusting book, Getting It Wrong (an expanded second edition of which is out now), credit for bringing down Nixon belongs to the federal investigators, federal judges, federal prosecutors, bipartisan congressional panels, the Supreme Court, and others who investigated the scandal and compelled the testimony and uncovered the evidence that led to Nixon’s resignation.

Against that tableau, I write in Getting It Wrong, “the contributions of Woodward and Bernstein were at best modest, and certainly not decisive.”

The “myths of Watergate” article published yesterday made its nearest approach to the heroic-journalist narrative in addressing the notion that Woodward’s high-level secret source, code-named “Deep Throat,” was “pivotal to Nixon’s downfall.”

Of course he wasn’t.

Deep Throat” was self-revealed in 2005 as W. Mark Felt who, for a time, had been second in command at the FBI.

Felt conferred with Woodward periodically in 1972 and 1973, sometimes in a parking garage in the Washington suburb of Rosslyn, Virginia. Typically, “Deep Throat” passed on to Woodward, or confirmed for him, piecemeal evidence about the scandal as it unfolded. At least that’s the version Woodward offered in The Secret Man, his book about Felt.

A far more prominent Watergate myth about “Deep Throat” is that he advised Woodward to “follow the money” in unlocking the intricacies of Watergate.

Follow the money” may be the single best-known quotation associated with Watergate (rivaled, perhaps, by Nixon’s statement in November 1973 that he was “not a crook”).

“Follow the money” was born of dramatic license, a line written into the screenplay of All the President’s Men, the cinematic version of Woodward and Bernstein’s eponymous book about their Watergate reporting.

“Follow the money” was memorably uttered by the actor Hal Holbrook, who in the movie was outstanding in playing a conflicted, twitchy, and tormented “Deep Throat.”

Holbrook delivered his “follow the money” lines with such assurance and confidence that it seemed to offer a roadmap to understanding and unraveling Watergate.

But even if Woodward had been counseled in real life to “follow the money,” the advice would have taken him only so far.

It wouldn’t have led him to Nixon.

What forced Nixon from office was not the mishandling of funds raised for his presidential reelection campaign but evidence of his plotting to cover up the signal crime of Watergate, the break-in at the Democratic National Committee headquarters in June 1972.

That evidence was contained in one of the many audiotapes Nixon secretly made of his conversations at the White House from 1971 to 1973. The existence of the tapes was disclosed not by Woodward and Bernstein but by a former White House official, Alexander Butterfield, in testimony before a U.S. Senate select committee in July 1973.

Twelve months later, the Supreme Court ordered Nixon to surrender the tell-tale “Smoking Gun” tape to the Watergate special prosecutor, precipitating the president’s resignation.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

 

 

 

The heroic-journalist myth of Watergate and its applications

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Washington Post, Watergate myth on April 28, 2017 at 3:26 pm

The heroic-journalist myth of Watergate — the notion that dogged reporting by Bob Woodward and Carl Bernstein for the Washington Post brought down Richard Nixon’s corrupt presidency — pops up often, and in the service of any number of objectives.

Nixon got Nixon

It is a tale of supposed high accomplishment inspiring to journalists, especially so at a time of sustained retrenchment in their field.

It’s a trope with the intoxicating effect of placing journalists at the decisive center of an exceptional moment in U.S. history.

And it’s a way of paying obsequious tribute to the Washington Post, much as Sky News in Britain did not long ago.

“The Washington Post is one of the world’s great newspapers,” a fawning essay at the Sky’s online site declared, adding:

“Thanks to its investigative reporters Bob Woodward and Carl Bernstein, it can make the unique claim of having brought down an American president — the corrupt Richard Nixon.”

It’s not too difficult to understand why such an extravagant claim circulates so widely.

After all, it is tidy, handy if  terribly misleading shorthand about the sprawling Watergate scandal of 1972-74: It sweeps away complexities of Watergate, rendering the scandal and its thicket of lies and criminality rather easy to grasp. After all, as I noted in the recently published, expanded second edition of my mythbusting book, Getting It Wrong, the Watergate scandal “has grown so distant that few Americans can accurately describe what took place.”

The heroic-journalist myth has become a reductive substitute.

The heroic-journalist interpretation also is a way of saluting Woodward and Bernstein, both of whom are in their 70s. Both, in fact, will highlight this weekend’s White House Correspondents’ Association dinner, where they are to hand out awards and offer remarks about the importance of investigative reporting. (Not surprisingly, their pending joint appearance has stirred fresh retelling of the heroic-journalist myth. The Washington Examiner said the other day, for instance, that Woodward and Bernstein’s “coverage of the Watergate break-in led eventually to former President Richard Nixon’s resignation.”)

In their younger days, Woodward and Bernstein sneered at the correspondents’ association dinner, describing it in All the President’s Men, their 1974 book about Watergate, as “a formal, overdone, alcohol-saturated event, attended by all those with power — or pretensions to power — in the media and government.” Woodward and Bernstein went anyway, in 1973, to collect a couple of prizes.

So over-the-top is the heroic-journalist interpretation of Watergate that not even principals at the Post when the scandal played out — notably the publisher, Katharine Graham, and her top editor, Ben Bradlee — embraced the notion.

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do,” Graham said in 1997. “The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

Also that year, Bradlee said on the Sunday talk show “Meet the Press” that “it must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.”

He was referring to the White House audio tapes which Nixon secretly made and which revealed the president’s guilty role in attempting to divert the FBI investigation into the botched burglary of Democratic National Committee headquarters in Washington in June 1972. The breakin touched off the scandal.

And in earthier terms, Woodward concurred, telling an interviewer in 2006:

To say that the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

Quite.

WJC

More from Media Myth Alert:

New year, old myths

In Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Newspapers, Scandal, Washington Post, Watergate myth, Yellow Journalism on January 15, 2017 at 3:33 pm

The first weeks of the new year have brought the reappearance of a number of hoary media myths, those false but irresistible tall tales that circulate widely in the news media even though they’ve been thoroughly debunked.

These myths include the narrative about Bob Woodward and Carl Bernstein — whose dogged reporting of the Watergate scandal for the Washington Post supposedly brought down Richard Nixon’s corrupt presidency in 1974.

Not the Post's doing

Not the Post‘s doing

David Zurawik, television critic for the Baltimore Sun, invoked that well-known trope the other day.

Writing at a Sun-affiliated blog, Zurawik referred to “legacy investigative journalism that Bob Woodward, Carl Bernstein and The Washington Post used to bring down Richard Nixon.”

This was not the first time Zurawik has invoked the heroic-journalist myth of Watergate: In early November, he called Bernstein “[o]ne of the journalistic elders who brought Nixon down.”

As I point out in my media-mythbusting book, Getting It Wrong — an expanded second edition of which came out not long ago — not even the Post’s Watergate-era principals bought into the notion that Woodward and/or Bernstein brought down Nixon.

The newspaper’s then-publisher, Katharine Graham, and its executive editor, Ben Bradlee, dismissed assertions that the Post’s reporting had toppled Nixon. Graham, for example, said pointedly in a program at the Newseum in 1997:

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

And Woodward, himself, has scoffed at the heroic-journalist myth, telling an interviewer for American Journalism Review in 2004:

To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

Other prominent media myths circulate around Nixon — notably that of his “secret plan” to end the Vietnam War.

Supposedly, Nixon campaigned for the presidency in 1968 touting such a plan. An NPR commentary served up an extravagant and unsourced version of Nixon’s “secret plan,” flatly declaring 10 days ago:

“Richard Nixon won in 1968 while uniting his party around his ‘secret plan’ to end the war in Vietnam.”

The “secret plan” anecdote is perversely appealing in its expression of cunning and duplicity: The anecdote does seem thoroughly Nixonian.

But Nixon neither touted nor campaigned on a “secret plan,” let alone having used it to unite the Republican Party.

The pledge is one he never made.

In fact, candidate Nixon pointedly and publicly disavowed such a notion.

In an article published in the Los Angeles Times on March 28, 1968, Nixon was quoted as saying he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

“If I had any way to end the war,” he was further quoted as saying, “I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” (Nixon’s remarks were made just a few days before Johnson announced he would not seek reelection.)

Nixon may or may not have had a “secret plan” in mind in 1968. But he did not make such a claim a feature of his campaign that year.

That much is clear in the search results of a full-text database of leading U.S. newspapers in 1968, including the Baltimore Sun, Chicago Tribune, Los Angeles Times,  New York Times, Wall Street Journal, and Washington Post.

The search terms “Nixon” and “secret plan” returned no articles during the period from January 1, 1967, to January 1, 1969, in which Nixon was quoted as saying he had a “secret plan” for Vietnam. (The search period included the months of Nixon’s presidential campaign and its aftermath.)

Had Nixon’s campaign featured a “secret plan” for Vietnam, leading U.S. newspapers surely would have publicized it.

The hoary tale of William Randolph Hearst’s warmongering vow to “furnish the war” with Spain at the end of the Nineteenth Century — a media myth that, zombie-like, never dies — popped up in Fit for the Presidency? a book published January 1.

Fit for the Presidency? revisits the credentials of 15 one-time presidential candidates, doing so through the lens of an executive recruiter. The cases examined include that of Hearst, a media baron who unsuccessfully sought the Democratic nomination for president in 1904.

The book invokes the “furnish the war” anecdote this way:

Warmonger?

Hearst: Warmonger?

“The most controversial episode of [Hearst’s] career began when he got a telegram from Frederic Remington, who he had sent to Cuba to cover the revolution against Spain: ‘Everything is quiet. There is no trouble here. There will be no war. I wish to return.’ To which Hearst allegedly responded, ‘Please remain. You furnish the pictures, and I’ll furnish the war.’

“Yet, no one has been able to get a copy of either telegram, so there are strong suspicions that they never existed in the first place. Perhaps the story is a plant by [Hearst rival Joseph] Pulitzer, or it may have even been invented by Remington himself.”

The anecdote almost certainly is apocryphal, as I describe in detail in Getting It Wrong. The purported telegrams have indeed never turned up. Hearst, moreover, denied having sent such a message and Remington, a prominent artist of the American West, apparently never discussed the supposed exchange.

And the timing suggested by Fit for the Presidency? is a bit shaky, in that the anecdote was not in wide circulation when Hearst sought the presidential nomination in 1904.

The tale first appeared in 1901, in a book of reminiscences by James Creelman, a former reporter for Hearst who had a well-known reputation for injecting hyperbole in his writing. Creelman did not identify where or how he learned of the purported Remington-Hearst exchange.

In any case, the anecdote did not become prominently attached to Hearst until the mid-1930s, when he turned against President Franklin D. Roosevelt and his New Deal policies. Hearst, a lifelong Democrat, condemned Roosevelt while backing Republican Alf Landon for the presidency in 1936.

Landon carried two states, Maine and Vermont, in a landslide defeat of epic proportion.

Hearst’s apostasy angered Democrats and prompted foes to dig up mostly forgotten tales such as the “furnish the war” vow. Indeed, that anecdote became Exhibit A in a lineup of purported evidence that Hearst’s newspapers fomented the Spanish-American War in 1898. The claim became popular and took on a sinister cast not when Hearst sought the presidential nomination in 1904, but in 1936 — and has circulated vigorously thereafter.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

 

 

Taking stock: Top mythbusting posts of 2016

In 'Napalm girl', Bay of Pigs, Cinematic treatments, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, New York Times, Newspapers, Photographs, Quotes, Washington Post, Watergate myth on December 28, 2016 at 6:56 am

Media Myth Alertscreen-shot-2016-09-23-at-3-53-56-pm called attention in 2016 to the appearance of prominent media-driven myths, including cases discussed in a new, expanded edition of Getting It Wrong: Debunking the Greatest Myths in American Journalism, which was published in October.

Here is a rundown of Media Myth Alert’s five top posts of the year, followed by references to other notable mythbusting writeups of 2016.

‘Scorched by American napalm’: The media myth of ‘Napalm Girl’ endures (posted August 22): The new edition of Getting It Wrong includes three new chapters — one of which debunks the myths associated with the “Napalm Girl” photograph, which showed a cluster of terrorized Vietnamese children fleeing an errant napalm attack at Trang Bang, a village northwest of Saigon.

Most prominent among the myths is that the napalm was dropped by U.S. forces — a claim the Los Angeles Times repeated in a profile in August about Nick Ut of the Associated Press, who took the photograph on June 8, 1972. The profile described how “Ut stood on a road in a village just outside of Saigon when he spotted the girl — naked, scorched by American napalm and screaming as she ran.”

Shortly after Media Myth Alert called attention to the erroneous reference to “American napalm,” the Times quietly removed the modifier “American” — but without appending a correction.

As I point out in Getting It Wrong, the myth of American culpability in the attack at Trang Bang has been invoked often over the years.

The notion of American responsibility for the napalm attack took hold in the months afterward, propelled by George McGovern, the hapless Democratic candidate for president in 1972. McGovern referred to the image during his campaign, saying the napalm had been “dropped in the name of America.”

That metaphoric claim was “plainly overstated,” I write, adding:Screen Shot 2016-08-21 at 9.39.27 AM

“The napalm was dropped on civilians ‘not in the name of America’ but in an errant attempt by South Vietnamese forces to roust North Vietnamese troops from bunkers dug at the outskirts of the village. That is quite clear from contemporaneous news reports.”

The Los Angeles Times placed the “napalm girl” photograph on its front page of June 9, 1972 (see nearby); the caption made clear that the napalm had been “dropped accidentally by South Vietnamese planes.”

So why does it matter to debunk the myths of the “Napalm Girl”?

The reasons are several.

“Excising the myths … allows the image to be regarded and assessed more fairly, on its own terms,” I write in Getting It Wrong. “Debunking the myths of ‘Napalm Girl’ does nothing to diminish the photograph’s exceptionality. But removing the barnacles of myth effectively frees the photograph from association with feats and effects that are quite implausible.” That’s a reference to other myths of the “Napalm Girl,” that the image was so powerful that it swung public opinion against the war and hastened an end to the conflict.

But like the notion of American culpability in the errant attack, those claims are distortions and untrue.

NYTimes’ Castro obit gets it wrong about NYTimes’ Bay of Pigs coverage (posted November 26): Fidel Castro died in late November and the New York Times in a lengthy obituary called the brutal Cuban dictator “a towering international figure.” The Times obituary also invoked a persistent media myth about its own coverage of the run-up to the failed Bay of Pigs invasion in 1961.

The obituary said that the Times, “at the request of the Kennedy administration, withheld some” details of the invasion plans, “including information that an attack was imminent.”

But as I describe in Getting It Wrong, the notion that the administration of President John F. Kennedy “asked or persuaded the Times to suppress, hold back, or dilute any of its reports about the impending Bay of Pigs invasion is utter fancy.”

What I call the “New York Times-Bay of Pigs suppression myth” centers around the editing of a single article by Tad Szulc, a veteran foreign correspondent for the Times. Eleven days before the invasion, Szulc reported from Miami that an assault, organized by the CIA, was imminent.

Editors at the Times removed references to imminence and to the CIA.

“Imminent,” they reasoned, was more prediction than fact.

And the then-managing editor, Turner Catledge, later wrote that he “was hesitant to specify the CIA when we might not be able to document the charge.” So references to CIA were replaced with the more nebulous term “U.S. officials.”

Both decisions were certainly justifiable. And Szulc’s story appeared April 7, 1961, above-the-fold on the Times front page (see image nearby).

NYT_BayofPigs_frontAs the veteran Timesman Harrison Salisbury wrote in Without Fear or Favor, his insider’s account of the Times:

“The government in April 1961 did not … know that The Times was going to publish the Szulc story, although it was aware that The Times and other newsmen were probing in Miami. … The action which The Times took [in editing Szulc’s report] was on its own responsibility,” the result of internal discussions and deliberations that are recognizable to anyone familiar with the give-and-take of newsroom decision-making.

What’s rarely recognized or considered in asserting the suppression myth is that the Times’ reporting about the runup to the invasion was hardly confined to Szulc’s article.

Indeed, the Times and other news outlets “kept expanding the realm of what was publicly known about a coming assault against Castro,” I write, noting that the newspaper “continued to cover and comment on invasion preparations until the Cuban exiles hit the beaches at the Bay of Pigs” on April 17, 1961.

Suppressed the coverage was not.

Smug MSNBC guest invokes Nixon’s mythical ‘secret plan’ on Vietnam (posted May 3): Donald Trump’s shaky grasp of foreign policy invited his foes to hammer away at his views — and one of them, left-wing activist Phyllis Bennis, turned to a tenacious media myth to bash the Republican candidate.

Bennis did so in late April, in an appearance on the MSNBC program, The Last Word with Lawrence O’Donnell.MSNBC logo

Trump during his campaign vowed to eradicate ISIS, the radical Islamic State, but wasn’t specific about how that would be accomplished.

Bennis, showing unconcealed smugness, declared on the MSNBC show that Trump’s reference to ISIS “was very reminiscent of Nixon’s call when he was running for president [in 1968] and said, ‘I have a secret plan to end the war.’ The secret plan of course turned out to be escalation.”

In fact, the “secret plan” to end the Vietnam War was a campaign pledge Nixon never made.

He didn’t campaign for the presidency by espousing or touting or proclaiming a “secret plan” on Vietnam.

That much is clear from the search results of a full-text database of leading U.S. newspapers in 1968, including the New York Times, Los Angeles Times, Baltimore Sun, Wall Street Journal, Washington Post, and Chicago Tribune. The search terms “Nixon” and “secret plan” returned no articles during the period from January 1, 1967, to January 1, 1969, in which Nixon was quoted as saying he had a “secret plan” for Vietnam. (The search period included all of Nixon’s presidential campaign and its immediate aftermath.)

Surely, if Nixon had campaigned on a “secret plan” in 1968, as Bennis so snootily claimed, the country’s leading newspapers would have publicized it.

Nixon did publicly confront the notion he had a “secret plan” for Vietnam. In an article published March 28, 1968, in the Los Angeles Times, he was quoted as saying he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

Nixon also said on that occasion:

“If I had any way to end the war, I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” (Nixon’s remarks were made just a few days before Johnson announced he would not seek reelection.)

Nixon may or may not have had a “secret plan” in mind in 1968. But such a claim was not a feature of his campaign.

No, ‘Politico’ — Hearst didn’t vow to ‘furnish the war’ (posted December 18): The vow attributed to William Randolph Hearst to “furnish the war” with Spain in the late 19th century is a zombie-like bogus quote: Despite thorough and repeated debunking, it never dies.

Confirmation of its zombie-like character was in effect offered by Politico in December, in an essay about the “long and brutal history of fake news.” Politico cited, as if it were true, the fake tale of Hearst’s “furnish the war” vow.

As I wrote in a Media Myth Alert post about Politico‘s use of the mythical quote:

Hearst’s vow, supposedly contained in an exchanged of telegrams with the artist Frederick Remington, is one of the most tenacious of all media myths, those dubious tales about and/or by the news media that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal. They can be thought of as prominent cases of ‘fake news‘ that have masqueraded as fact for years.”

The tale, I write in Getting It Wrong, “lives on despite a nearly complete absence of supporting documentation.

“It lives on even though telegrams supposedly exchanged by Remington and Hearst have never turned up. It lives on even though Hearst denied ever sending such a message.”

And it lives on despite what I call “an irreconcilable internal inconsistency.” That is, it would have been illogical for Hearst to have sent a message vowing to “furnish the war” because war — Cuba’s rebellion against Spanish colonial rule, begun in 1895 — was the very reason Hearst assigned Remington to Cuba at the end of 1896.

Debunking the Hearstian vow is the subject of Chapter One in Getting It Wrong; the chapter is accessible here.

NYTimes invokes Watergate myth in writeup about journalists and movies (posted January 3): Watergate’s mythical dominant narrative has it that dogged reporting by Bob Woodward and Carl Bernstein of the Washington Post exposed the crimes that toppled Richard Nixon’s corrupt presidency in 1974.

The dominant narrative (the heroic-journalist trope, I call it) emerged long ago, and Hollywood — specifically, the cinematic version of Woodward and Bernstein’s book about their Watergate reporting — is an important reason why.

The movie, All the President’s Men, was released to critical acclaim 40 years ago and unabashedly promotes the heroic-journalist interpretation, that Woodward and Bernstein were central to unraveling Watergate and bringing down Nixon.

I point out in Getting It Wrong that All the President’s Men “allows no other interpretation: It was the work Woodward and Bernstein that set in motion far-reaching effects that brought about the first-ever resignation of a U.S. president. And it is a message that has endured” — as was suggested by a New York Times in an article in early January.

The article, which appeared beneath the headline “Journalism Catches Hollywood’s Eye,” embraced the heroic-journalist myth in referring to “the investigation by Bob Woodward and Carl Bernstein that led to Richard M. Nixon’s resignation.”

Their reporting had no such effect, however much All the President’s Men encouraged that simple notion.

I point out in Getting It Wrong that rolling up a scandal of Watergate’s dimensions “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then, Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House. Only when compelled by the Supreme Court did Nixon surrender those recordings, which captured him plotting the cover-up” of the burglary in June 1972 that was Watergate’s seminal crime.

It’s notable that principals at the Post declined over the years to embrace the mediacentric interpretation.

Katharine Graham, the Post’s publisher during Watergate, said in 1997, for example:

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

In 2005, Michael Getler, then the Post’s ombudsman, or in-house critic, wrote:

“Ultimately, it was not The Post, but the FBI, a Congress acting in bipartisan fashion and the courts that brought down the Nixon administration. They saw Watergate and the attempt to cover it up as a vast abuse of power and attempted corruption of U.S. institutions.”

The January article was not the first occasion in which the Times treated the heroic-journalist myth as if it were true.

In an article in 2008 about Woodward’s finally introducing Bernstein to the high-level Watergate source code-named “Deep Throat,” the Times referred to the “two young Washington Post reporters [who] cracked the Watergate scandal and brought down President Richard M. Nixon.”

WJC

Other memorable posts of 2016 :

%d bloggers like this: