W. Joseph Campbell

Posts Tagged ‘Research’

Memo to CJR: History lesson needed

In Debunking, Error, Media myths, Murrow-McCarthy myth, Television on November 16, 2018 at 1:47 pm

Columbia Journalism Review says it seeks to be “the intellectual leader in the rapidly changing world of journalism.”

If that’s the objective, then it ought to brush up on some history of the field.

McCarthy, red-baiting senator

An essay posted the other day at CJR’s online site embraces the decades-old media myth about the legendary Edward R. Murrow and his critical television report in March 1954 about the red-baiting senator from Wisconsin, Joseph R. McCarthy.

The journalism review’s thinly sourced essay purports to explore why Republicans hate the news media and says the seeds of such prejudice were planted when McCarthy began campaigning about communist infiltration of the federal government.

“The press dutifully gave McCarthy a platform for his populist conspiracy-mongering,” the essay declares, “until at last CBS’s Edward R. Murrow exposed his lies, in a program in 1954.”

Murrow exposed McCarthy’s lies?

No, it wasn’t Murrow.

Murrow took on McCarthy years after other journalists had directed searching and critical attention to the senator and his tactics — and in some instances paid a price for having done so.

The belated nature of Murrow’s critical program on McCarthy was underscored years later by Murrow’s friend and CBS colleague, Eric Sevareid, who noted that the report “came very late in the day.”

Sevareid also said: “The youngsters read back and they think only one person in broadcasting and the press stood up to McCarthy and this has made a lot of people feel very upset, including me, because that program came awfully late.”

And as I pointed out in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, McCarthy had no more relentless critic in journalism than Drew Pearson, author of the syndicated muckraking column, “Washington Merry-Go-Round.”

Pearson first took on McCarthy in February 1950, four years before Murrow’s show and shortly after the senator began his communists-in-government campaign, and persisted in questioning the substance and accuracy of McCarthy’s accusations.

Pearson, attacked by a senator

McCarthy grew so unnerved by Pearson’s work that he physically assaulted the columnist in December 1950, in a brief but violent encounter in the cloakroom of the exclusive Sulgrave Club in Washington, D.C. Then-senator Richard M. Nixon broke up the confrontation.

(In his memoir RN, Nixon quoted McCarthy as saying: “You shouldn’t have stopped me, Dick.”)

Shortly after the confrontation at the Sulgrave, McCarthy took to the floor of the Senate to denounce Pearson as the “diabolically” clever “voice of international communism,” a “prostitute of journalism,” a “sugar-coated voice of [Soviet] Russia,” and a “Moscow-directed character assassin.”

The senator also said: “It is up to the American people — and above all, up to the newspapermen who are buying his column and the radio stations that are carrying his broadcasts — to see that this voice of international communism is stilled.”

McCarthy aimed a threat at Adam Hat Stores Inc., principal sponsor of Pearson’s Sunday night radio program, declaring that “anyone who buys from a store that stocks an Adams [sic] hat is unknowingly contributing at least something to the cause of international communism by keeping this communist spokesman on the air.”

A week later, Adam Hat said it would not renew its sponsorship of Pearson’s program, citing “a planned change in advertising media for 1951.”

Pearson later claimed that losing the Adam Hat sponsorship cut his gross radio income to $100,000 from $250,000. “I suppose no one newspaperman suffered more economically than I did from Joe McCarthy,” he mused a few years later.

In September 1951 — two and a half years before Murrow’s program on McCarthy — the New York Post began publishing a raw and unflattering 17-part series about McCarthy. It was, the Post said, “the first comprehensive newspaper account of [McCarthy’s] curious public career.” As I noted in Getting It Wrong, the series “is seldom recalled in the historiography of the McCarthy period.”

The first installment pointed to the source of McCarthy’s power, stating:

“By constant practice he has learned that all one needs to defeat or at least immobilize an opponent is to charge that he is linked with the Soviet enemy or just suggest that he has been in the past, might be now, or could conceivably be linked in the future.”

The closing installment likened McCarthy to “a drunk at a party who was funny half an hour ago but now won’t go home. McCarthy is camped in America’s front room trying to impress everybody by singing all the dirty songs and using all the four-letter words he knows. The jokes are pointless, the songs unfunny, the profanity a bore.”

So by the time Murrow’s program aired in 1954, McCarthy had been pilloried in the press for years. Americans in 1954 weren’t exactly “waiting for a white knight like Murrow to tell them what a toxic threat the senator posed,” as I wrote in Getting It Wrong. “By then, McCarthy and his tactics were well-known and he had become a target of withering ridicule — a sign of diminished capacity to inspire dread.”

On the day Murrow’s half-hour program aired, former President Harry Truman was asked about reports of an anonymous telephoned threat against McCarthy’s life. Truman replied, saying: “We’d have no entertainment at all if they killed him.”

WJC

More from Media Myth Alert:

Advertisements

Not so fast about that fading media myth

In Anniversaries, Debunking, Error, Media myths, Media myths and radio, New York Times, War of the Worlds on November 10, 2018 at 5:57 pm

So there I was, waxing hopeful the other day that The War of the Worlds panic myth was fading away.

A passage in a commentary today in the New York Times rather dashes that optimism.

From today’s NYTimes

The myth has it that on the eve of Halloween in 1938, a Sunday night radio dramatization about Martians invading the eastern United States, a tale adapted from H.G. Wells’ science fiction novel, pitched Americans by the thousands into panic and mass hysteria.

And the Times’s commentary repeats the myth, stating: The “Halloween eve radio dramatization of H.G. Wells’s ‘The War of the Worlds’ triggered widespread panic among thousands fearing an actual alien invasion was taking place.”

That all makes for a good story, but it’s thinly documented — as the Times itself made clear just last week. At the show’s 80th anniversary, the Times posted online a commentary that said the “stubbornly persistent narrative” about radio-induced panic and hysteria is “false.”

It’s too bad the Times did away with its “public editor”; I’d love to know what an in-house critic like Liz Spayd (who was dismissed when the position was abruptly scrapped) would say about such incoherence in the commentary section.

In any event, the notion the broadcast triggered panic and hysteria is a false narrative. There was no mass panic, no hysteria. And that conclusion comes from a variety of scholars who periodically over the past 25 years or so have considered the broadcast’s presumed effects and found them missing.

While some listeners that long ago night may have been briefly disturbed or frightened by what they heard, most of the show’s audience, in overwhelming numbers, recognized it for what it was — clever entertainment on the eve of Halloween. The program was aired on CBS radio in its familiar time slot and featured familiar voices, notably that of 23-year-old Orson Welles, the show’s director and star.

For American newspapers, though, the presumptive panic offered “an exceptional and irresistible opportunity to rebuke radio — then an increasingly important rival source for news and advertising — as unreliable and untrustworthy,” as I noted in my media-mythbusting book, Getting It Wrong. Newspapers were eager to reprimand radio and their “overwhelmingly negative commentary helped solidify the notion that the War of the Worlds dramatization had sown mass panic and hysteria among Americans,” I wrote.

The Times participated in the dressing-down 80 years ago, saying in an editorial titled “Terror by Radio” that the medium “has not mastered itself or the material it uses. … In the broadcast of ‘The War of the Worlds’ blood-curdling fiction was offered in exactly the manner that real news would have been given and interwoven with convincing actualities. … Radio officials should have thought twice before mingling this new technique with fiction so terrifying.”

The story of nationwide panic quickly faded from the front pages in 1938, which surely wouldn’t have been the case had the program stirred nationwide turmoil: Such an extraordinary event would have generated follow-on newspaper reporting and commentary for days.

My recent optimism about the panic myth’s fading away was buoyed by the comparatively few naive references to the myth in the run-up to the 80th anniversary. “News reports credulously invoking the myth have seemed far fewer than in recent years,” I wrote, adding that I was hopeful about the myth’s dissolving in the face of repeated debunkings.

I also noted, “It may well be that no media myth ever dies completely away.” And I might well have closed the blog post there. Instead, I wrote:

“But it may be that ‘panic broadcast’ myth of The War of the Worlds will be that rare exception.”

Guess not.

WJC

More from Media Myth Alert:

The fading of a media myth?

In Anniversaries, Debunking, Media myths, Media myths and radio, War of the Worlds on October 30, 2018 at 8:08 am

Could it be that Halloween’s greatest media myth — the notion that a radio dramatization of The War of the Worlds stirred widespread panic and mass hysteria — is fading away?

The question arises because in the run-up to Halloween, news reports credulously invoking the myth have seemed far fewer than in recent years. (See here and here for a couple of head-shaking exceptions.)

Orson Welles

The question is especially intriguing because tonight marks the 80th anniversary of what has been called the “panic broadcast.” It’s one of those round-number anniversaries that could be expected to bring fresh reminders that the hour-long radio show supposedly sent panic-stricken Americans into the streets across the country.

But the anniversary this year has brought comparatively few such naive references in the news media — certainly nothing akin to the PBS “American Experience” program that aired five years ago and embraced the dubious assumptions about the “panic broadcast.”

In a time of keen awareness about “fake news,” is The War of the Worlds media myth flickering out? Could it be that repeated debunkings over the years have finally taken hold?

Possibly.

Media Myth Alert — which was launched nine years ago with a post about The War of the Worlds — hopes so.

To be sure, the myth always has been something of a stretch.

It centered around the hour-long, Sunday night show on CBS radio called “Mercury Theatre on the Air” that starred 23-year-old Orson Welles. The program on October 30, 1938, was an adaptation of H.G. Wells’ science fiction classic that was published in 1898.

Welles and his troupe made imaginative use of mock but urgent-sounding news bulletins to report that Martians wielding deadly heat rays had invaded rural New Jersey and were swiftly making their way to New York City. The broadcast supposedly was so vivid, fast-paced, and seemingly authoritative that Americans supposedly were scared out of their wits, believing the country had fallen under alien attack.

Chicago Herald Examiner about War of the Worlds broadcast

Chicago Herald Examiner front page, Halloween, 1938

That’s what many American newspapers reported the day afterward: Panic had gripped the country. Or, as the Washington Post asserted (without offering much evidence): “For an hour, hysterical pandemonium gripped the Nation’s Capital and the Nation itself.”

But as I pointed out in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, newspaper accounts of radio-produced panic and hysteria “were almost entirely anecdotal and largely based on sketchy wire service roundups that emphasized breadth over in-depth detail.”

While some listeners to Welles’ show that night were briefly disturbed or frightened by what they heard, most of the audience, in overwhelming numbers, recognized the program for what it was — clever entertainment on the eve of Halloween.

For American newspapers, though, the purported panic offered “an exceptional and irresistible opportunity to rebuke radio — then an increasingly important rival source for news and advertising — as unreliable and untrustworthy,” I wrote. Newspapers were eager to chide their broadcast rival, and the “overwhelmingly negative commentary helped solidify the notion that the War of the Worlds dramatization had sown mass panic and hysteria among Americans.”

For example, William Randolph Hearst’s New York Journal and American declared that the program had caused hysteria that “was NATIONWIDE and literally MILLIONS OF PEOPLE understood the broadcast to be REAL.” It “goes without saying,” the Journal and American said in an editorial, “that if the [radio] industry, or irresponsible units within the industry, cannot guard against incidents of this nature … it will not long be free from more drastic forms of censorship than it has yet known.”

The New York Times also reprimanded radio, saying in an editorial titled “Terror by Radio” that the medium “has not mastered itself or the material it uses. … In the broadcast of ‘The War of the Worlds’ blood-curdling fiction was offered in exactly the manner that real news would have been given and interwoven with convincing actualities. … Radio officials should have thought twice before mingling this new technique with fiction so terrifying.”

Indirectly, though, newspaper reports effectively challenged the notion that Welles’ program had caused widespread chaos.

“Had mass panic and hysteria swept the country that night,” I noted in Getting It Wrong, “the trauma and turmoil surely would have resulted in many deaths and injuries. But the newspaper reports were notably silent on casualties.” No accidental deaths, and no suicides, were linked to the program.

The story of nationwide panic soon faded from the front pages, which wouldn’t have been the case had the program indeed stirred nationwide turmoil. Such an extraordinary and unprecedented event surely would have generated follow-on newspaper reporting and commentary for days.

Instead, news coverage turned quickly from The War of the Worlds broadcast to such events as the celebrated horse race on November 1, 1938, between Seabiscuit and War Admiral.

Beyond the flawed newspaper reports and commentary, what solidified the panic myth was the work of Hadley Cantril, a psychology professor at Princeton University. He investigated public reaction to the performance and in 1940 published a thin volume titled The Invasion from Mars: A Study in the Psychology of Panic.

In it, Cantril wrote, “Long before the broadcast had ended people all over the United States were praying, crying, fleeing frantically to escape death from Martians.”

He estimated that least 1.2 million listeners were “frightened,” “disturbed,” or “excited” by The War of the Worlds dramatization. That number represents a fraction of the audience’s size, which Cantril figured to have been at least 6 million people.

Cantril did not estimate how many listeners acted on their fears, however. As I noted in Getting It Wrong, feeling “frightened,” “disturbed,” or “excited” is hardly synonymous with being panic-stricken or hysterical.

Even so, Cantril’s book propelled the panic myth. That it did was perhaps unsurprising: Like most media myths, The War of the Worlds tale is delicious, easily remembered and easily retold.

What’s more, the myth became infused over time with something akin to a third-person effect — namely, that while media consumers back in the ’30s must have been quite gullible, we’re too media-savvy these days ever to fall for such a broadcast prank.

Several scholars, working independently over many years, contributed to unraveling the “panic broadcast” myth.

An early challenge was posed by Robert E. Bartholomew who in 1992 reported “a growing consensus among sociologists that the extent of the panic, as described by Cantril, was greatly exaggerated.” Only “scant anecdotal evidence,” Bartholomew said, exists “to suggest that many listeners actually took some action — such as packing belongings, grabbing guns, or fleeing in cars after hearing the broadcast.”

Similarly, Erich Goode wrote in 1992 that relatively few people “actually did anything in response to the broadcast, such as drove off in panic or hid in a cellar. … It becomes clear that whatever the public reaction to The War of the Worlds radio broadcast was, it did not qualify as an instance of mass hysteria.”

In 2000, Jeffrey Sconce noted in his book, Haunted Media, “Direct evidence that thousands of Americans were in an actual panic over the broadcast is … limited at best.”

Michael Socolow, a media scholar at the University of Maine, has contributed impressively to the debunkings. He wrote in 2008 in the Chronicle of Higher Education that panic linked to The War of the Worlds dramatization “was neither as widespread nor as serious as many have believed at the time or since.”

At the 75th anniversary of the Welles broadcast, Socolow and Jefferson Poole noted in an essay for Slate.com: “The supposed panic was so tiny as to be practically immeasurable on the night of the broadcast. Despite repeated assertions to the contrary … almost nobody was fooled by Welles’ broadcast.”

They further noted: “If War of the Worlds had in fact caused the widespread terror we’ve been told it did, you’d expect CBS and Welles to have been reprimanded for their actions. But that wasn’t the case.”

And in an essay posted at today’s Washington Post, Socolow and Poole wrote that The War of the Worlds “episode provides a clear example of the process by which fake news can quickly become ingrained deeply in American culture.”

Brad Schwartz, author of Broadcast Hysteria, also has contributed to the debunking, writing that newspapers in “sloppiness and haste … created a compelling yet inaccurate narrative: that War of the Worlds threw the entire country into chaos, causing untold numbers of listeners to act bizarrely and irrationally.”

Belatedly, a few newspapers have been coming around. London’s Daily Telegraph revisited the “panic broadcast” a couple of years ago and declared it a myth.

It may well be that no media myth ever dies completely away.

But it may be that “panic broadcast” myth of The War of the Worlds will be that rare exception.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

Say, CJR: Never hurts to check your archives

In Debunking, Error, Media myths, Reviews, Scandal, Washington Post, Watergate myth on September 17, 2018 at 7:12 am

It may seem picky to dispute claims that the Watergate reporting of Bob Woodward and Carl Bernstein “exposed the coverup” the Nixon administration put in place to deflect investigators’ attention from the scandal’s signal crime, the break-in at Democratic National Headquarters in June 1972.

But, really, it isn’t picky, because to credit Woodward and Bernstein with unraveling the coverup is to distort and exaggerate their marginal overall contributions to uncovering Watergate.

Thus, this post, which calls attention to such a claim in Columbia Journalism Review’s takeout about Woodward’s new book, the latest to describe a chaotic Trump administration.

The journalism review article says that Woodward and Bernstein, in their reporting for the Washington Post, “used the most famous anonymous source in American history — FBI Associate Director Mark Felt a.k.a. ‘Deep Throat’ — to expose the cover-up behind the Watergate burglary that unraveled Nixon’s presidency.”

Expose the cover-up?

Woodward: ‘We couldn’t get that high’

That’s not what happened.

Felt, who periodically spoke with Woodward about Watergate in 1972 and 1973 (and never met Bernstein until many years after Watergate), did not provide such information.

For confirmation, Columbia Journalism Review needed only to consult its archives.

Its July/August 1973 issue carried a lengthy and hagiographic account that saluted Woodward and Bernstein as “two Davids” who “slew Goliath.” The article was an early expression of the trope that Woodward and Bernstein were vital to bringing down the corrupt presidency of President Richard Nixon — a tenacious media myth that’s debunked in my book, Getting It Wrong.

Deep in the journalism review’s article in 1973 appeared this passage:

“The Post did not have the whole story [of Watergate], by any means. It had a piece of it. Woodward and Bernstein, for understandable reasons, completely missed perhaps the most insidious acts of all — the story of the coverup and the payment of money to the Watergate defendants to buy their silence.”

The journalism review then quoted Woodward as saying about those aspects of Watergate:

“‘It was too high. It was held too close. Too few people knew. We couldn’t get that high.'”

As I discuss in Getting It Wrong, the New York Times “was the first news organization to report the payment of hush money to the Watergate burglars, a pivotal disclosure that made clear that efforts were under way to conceal the roles of others in the scandal.” I quoted a passage in a book by John Dean, Nixon’s former counsel, as saying the Times‘ report about hush-money payments “hit home! It had everyone concerned and folks in the White House and at the reelection committee were on the wall.”

Unequivocal evidence of Nixon’s guilty role in coverup wasn’t revealed until August 1974 and the disclosure of the so-called “smoking gun” secret White House audiotape, the release of which was ordered in late July 1974 by the U.S. Supreme Court order. The tape’s content sealed Nixon’s fate.

Consulting its archives might have prevented Columbia Journalism Review from claiming inaccurately that Woodward and Bernstein exposed the Watergate coverup. And this advice is not empty. Consulting the archives, reading-in to see what has been written, is a fundamental first step for journalists. Or ought to be.

Besides, as I write in Getting It Wrong, reading what was written can be an antidote to media-driven myths.

“Digitization has made it easier than ever to consult and scrutinize source material from the past,” I note. “Never has American journalism’s record been more readily accessible. Reading what was written makes it clear that the War of the Worlds radio broadcast [in 1938] created nothing approaching nationwide panic and hysteria. Reading what was written makes clear that Murrow’s critique of McCarthy [in 1954] was belated and unremarkable.”

Reading what was written makes clear that exposing Watergate’s coverup was not the work of Woodward and Bernstein.

WJC

More from Media Myth Alert:

After the editorial-solidarity stunt: Why nothing changed in Trump-press war

In Error, Media myths, New York Times, Newspapers, Washington Post on August 23, 2018 at 6:57 am

It’s been a week since the editorial voices of more than 300 U.S. newspapers collectively condemned President Donald Trump’s frequent rhetorical attacks on the press.

The one-off campaign was a preening and self-important stunt, coordinated by the Boston Globe and joined by the likes of the New York Times and the Philadelphia Inquirer as well as many smaller titles. (Titles that boycotted the campaign included the Washington Post, Los Angeles Times and San Francisco Chronicle.)

Not surprising, the solidarity demonstration passed without evident effect. Seven days after, it’s clear the campaign made little difference, as is usually the case with editorials. Trump is still a badgering narcissist, slamming the press for biases, real and perceived.

Not that anyone thought the solidarity stunt — or “spun-up nonsense,” as one boycotting newspaper called it — would make much difference. But it did make the press seem defensive, easily wounded, prone to group think, and eager to take refuge in eye-rolling platitudes. The editorials condemning Trump certainly oozed sanctimony; here’s a sample:

“A war on the press is a war on democracy,” declared the Philadelphia Inquirer.

“A free society can only function correctly if its citizens have timely access to information concerning its government’s dealings, and if representatives are held to acceptable standards,” intoned the Courier of Waterloo, Iowa.

“An independent and free media — and local news in particular — is our protection from tyranny and our guard against the oppression of those who would take advantage of us,” said the Duluth News Tribune.

“… a free press is fundamental to the continuation of our American experiment in democracy,” asserted the Dallas Morning News.

“A free press builds the foundation for democracy,” said the Tampa Bay Times. (More likely the reverse is true: Press freedom and media pluralism are effects, not conditions, of democratic governance.)

In any case, none of that chest-thumping had much chance of swaying popular opinions about the news media. Suspicions about the news media run deep, as a recent Gallup poll suggests: 62 percent of respondents said they believe bias lurks in news in print and on radio, and television.

The news media would do better to be more candid about their imperfections, limitations, and biases; to undertake more vigorously to get it right; to correct errors promptly and without chafing, to be less lop-sided, and less condescending, in their coverage.

Errors in reporting about Trump and his administration have been many, and have nearly all flown in the same direction, to the discredit of the president.

For nine years, Media Myth Alert has called attention to the publication and appearance of media myths — those well-known tales of great deeds that journalists love to tell about themselves. Media myths, when exposed to scrutiny, dissolve as apocryphal or wildly exaggerated. But as the content of Media Myth Alert make clears, these myths are still entrenched and still circulate in the news media.

Journalists ought to take themselves a bit less seriously: the performance journalism of CNN’s Jim Acosta, who has come off as the bully in questioning Sarah Huckabee Sanders, White House press secretary, has been an embarrassment.

American journalists also would do well to understand more fully the history of media and of the abuses reporters and editors have confronted from time to time. Trump may be a bully, prone to raging hyperbole. But his administration is not jailing journalists. Or even following through on a campaign vow to loosen libel laws and facilitate litigation against the media.

Trump is no “unprecedented threat to the rights of journalists,” as the New York-based Committee to Protect Journalists declared in 2016.

His outbursts condemning the “fake news” media are hardly akin to the enforcement of the Sedition Act, which was passed 220 years ago and forbade “publishing any false, scandalous and malicious writing or writings against the government of the United States, or either House of the Congress of the United States, or the President of the United States.”

Several American journalists were accused and jailed during the administration of John Adams for violating the Sedition Act. Benjamin Franklin’s nephew, Benjamin Franklin Bache, whose Philadelphia Aurora was a vigorous critic of the administrations of Adams and his predecessor, George Washington, ran afoul of the law.

Bache was arrested in June 1798 and died of yellow fever two months later, before he could be tried.

Trump’s bluster is less consequential and less punitive to the news media than the surveillance tactics of Barack Obama’s administration, which turned to the Espionage Act, a relic of World War I era, to pursue leakers and threaten journalists.

As Julie Mason, a former White House correspondent, noted in an essay in Variety in April:

“Obama, who campaigned on a promise to protect government whistle-blowers, made greater use of the Espionage Act … than all other presidents combined.

“Obama’s Justice Department accessed the personal email of a Fox News reporter and surveilled the reporter’s parents and colleagues. They seized the home, work and mobile phone records of journalists at the Associated Press.”

The Obama administration also pressed James Risen of the New York Times to reveal confidential sources in a criminal leak investigation.

Risen wrote in the Times as Obama’s presidency neared its end:

“If Donald J. Trump decides as president to throw a whistle-blower in jail for trying to talk to a reporter, or gets the F.B.I. to spy on a journalist, he will have one man to thank for bequeathing him such expansive power: Barack Obama.”

Not surprisingly, the anti-Trump editorial-solidarity campaign made scant mention of Obama’s heavy-handed anti-press measures.

Critics of the solidarity stunt were right: The editorial outbursts last week lent Trump fresh ammunition to assail the news media as overtly aligned against him.

WJC

More from Media Myth Alert:

The insidious media myth of the ‘Napalm Girl’ photo

In 'Napalm girl', Debunking, Error, Media myths, Photographs on July 29, 2018 at 11:31 am

The most powerful media myths are insidious, worming their way deep into popular consciousness where they gain resistance to debunking.

‘Napalm Girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

That’s certainly the case with the award-winning “Napalm Girl” photograph, taken by an Associated Press photographer in June 1972, during the Vietnam War.

The black-and-white image shows a cluster of fear-stricken children fleeing an errant napalm attack on their village, Trang Bang. The photograph’s central figure is a naked, 9-year-old girl named Kim Phuc, screaming in terror.

The image offers a timeless statement about war’s indiscriminate effects. And it has given rise to media myths, those false, dubious, or improbable tales about and/or by the news media that masquerade as factual.

Most notable of the myths associated with the photograph is that U.S.-piloted aircraft carried out the napalm attack.

That version has been invoked so often and so blithely as to become insidious. An essay posted yesterday at the Milwaukee Independent, an online news magazine, suggests as much.

The essay recalled the career of John G. Morris, a once-prominent photo editor for the New York Times and other news organizations who died a year ago at 100.

The essay invoked the myth that Americans were responsible for the napalm drop at Trang Bang, stating:

“It was at Morris’s insistence that graphic images of the Vietnam war taken by two Associated Press photographers made the front page of the New York Times: in 1968, Morris challenged official policy and the supposed requirements of good taste with Eddie Adams’s image of a Vietcong prisoner at the moment of his execution by a South Vietnamese police officer; and in 1972 he used a similarly arresting image by Huynh Cong (‘Nick’) Ut, of a naked nine-year-old Vietnamese girl fleeing the US napalm attack that had burned off her clothes.”

But it was no “US napalm attack.”

The napalm was dropped by a South Vietnamese warplane, as news reports at the time made quite clear.

Christopher Wain of Britain’s ITN television network, who saw the attack, wrote in a dispatch for the United Press International wire service: “These were South Vietnamese planes dropping napalm on South Vietnamese peasants and troops.”

Fox Butterfield of the New York Times reported from Trang Bang that “a South Vietnamese plane mistakenly dropped flaming napalm on his troops and a cluster of civilians.”

The Los Angeles Times prominently displayed the photograph on its front page of June 9, 1972 (see nearby), and stated in its caption that the napalm had been “dropped accidentally by South Vietnamese planes.”

I address, and debunk, the media myths of the “Napalm Girl” in a chapter in the expanded second edition of Getting It Wrong. I close the chapter by considering why the photograph has been so often mischaracterized as showing the effects of “U.S. napalm” or a “U.S. air strike.”

Perhaps it is mostly a case of error repeated so often that it is accepted without second thought.

Or perhaps, as I write in Getting It Wrong, it is a representation of what Shelby Steele “has termed ‘poetic truth’ — the bending of ‘the actual truth in order to assert a larger essential truth that supports one’s ideological position. It makes the actual truth seem secondary or irrelevant.'”

The “Napalm Girl” photograph long has been associated with a narrative that the U.S. role in Vietnam was amoral and foolhardy, that Kim Phuc’s burns were, in the words of the Washington Post critic Philip Kennicott, “the collateral damage of a war we made.”

The notion of U.S. culpability in the napalm drop at Trang Bang has served to illustrate broader and deleterious consequences of America’s intervention in Vietnam.

But to make such a connection, I write, “is to misrepresent the photograph, distort its meaning, and garble the circumstances of its making.” It is to allow narrative to obscure fact.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

Roster expands of journos who’ve invoked ‘furnish the war’ media myth

In 1897, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Newspapers, Quotes, Spanish-American War on July 1, 2018 at 8:46 am

Although it has been recognized as a media myth for years, the list keeps expanding of journalists who’ve invoked William Randolph Hearst’s purported vow to bring on war with Spain 120 years ago.

To the roster that includes writers for the Washington Post, Politico, and Forbes, as well as James Fallows, Garrison Keillor and Evan Thomas, we add the executive editor of the Pittsburgh Post-Gazette, David Shribman.

In an essay the other day that praised the resilience of journalists in the face of threats and attacks, Shribman, a Pulitzer Prize winner in 1995, offered up this paragraph:

“In American folklore, newspaper publisher, William Randolph Hearst ‘started’ the Spanish-American War of 1898. When the famous illustrator Frederic Remington cabled him that there was no sign of conflict in Spanish-controlled Cuba, Hearst cabled back: ‘You supply the pictures, I’ll supply the war.'”

Well, no, he didn’t.

Hearst didn’t start, foment, or otherwise bring about the Spanish-American War. As I wrote in my 2001 book, Yellow Journalism: Puncturing the Myths, Defining the Legacies, the diplomatic impasse over Cuba that gave rise to the war was far beyond the control or influence of Hearst’s three daily newspapers.

Often cited as evidence that he did bring about the conflict is the vow attributed to Hearst, which usually is recounted as his having pledged to “furnish the war.”

As I discussed in my media-mythbusting book Getting It Wrong, the “furnish the war” anecdote lives on even though the telegram that supposedly carried Hearst’s vow has never turned up. It lives on even though Hearst denied having sent such a message. It lives on despite a a nearly complete absence of documentation.

And it lives on despite what I call an irreconcilable internal inconsistency. That is, it would have been made no sense for Hearst to vow to “furnish the war” because war — specifically, the Cuban rebellion against Spanish colonial rule — was the very reason Hearst sent the artist Remington to Cuba in the first place.

Remington: Six days in Cuba

Remington was in Cuba six days in January 1897, a time when anyone reading U.S. newspapers would have been quite aware that Cuba was a theater of a brutal war. By then, Spain had sent nearly 200,000 soldiers in a failed attempt to put down the rebellion, the antecedent to the Spanish-American War.

As I wrote in Getting It Wrong, the evidence against it is such that the Hearstian vow deserves relegation to the closet of historical imprecision.

But why does this media myth keep popping up? Why does it seem so inviting to senior journalists?

The reasons are several, and include the deliciousness of the quotation: It tells a story that seems too good not to be true.

Also, it’s an anecdote that caricatures Hearst’s arrogance and hubris exquisitely well.

And it illustrates the presumptive perverse power of the news media — that under the right circumstances, the media can act so disreputably as to plunge the country into war, much as Hearst did in the late Nineteenth Century. Which is nonsense, but that surely is a factor in accounting for the myth’s tenacity.

Yet another factor has to be the sloppiness of journalists, or their reluctance to check out the anecdote — even though ample documentation about its mythical status is but keystrokes away, online.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

 

Diminished by a media myth

In Cronkite Moment, Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Television on June 20, 2018 at 6:24 pm

It may seem  incongruous, but media myths typically are invoked in all seriousness, as if the tall tales they tell about journalists and their deeds are genuine and true. Sometimes media myths are cited credulously to demonstrate presumed authority and command of history.

So it was the other day in a sneering editorial in the Toronto Star, one of Canada’s leading newspapers.

The editorial assailed U.S. policies that have separated immigrant families at the Mexico border. For authority, emphasis, and dimension, the Star editorial turned to the mythical “Cronkite Moment” of 1968, an occasion when the words of a TV anchorman supposedly swayed a president and altered his war policies. Not only is this a tale cherished by journalists, it has broad applicability, as the editorial reconfirmed.

“Sometimes,” the Star intoned in all high-mindedness, “there are telling barometers in the realm of human affairs.

“Former president Lyndon Johnson once moaned, during a critical setback in the Vietnam War, that if he had lost iconic newsman Walter Cronkite, ‘I’ve lost Middle America.'”

The newspaper suggested that Laura Bush’s recent commentary deploring  family separations at the border evoked similarities to the “Cronkite Moment.”

But it’s hardly news that the Cronkite-Johnson tale is a media myth.

I examined and debunked the “Cronkite Moment” in the first edition of Getting It Wrong, which came out eight years ago this summer, pointing out that Johnson did not see Cronkite’s report on Vietnam — the broadcast at the heart of the myth — when it aired February 27, 1968. And there’s no persuasive evidence about when or whether the president saw it later, on videotape.

Johnson, moreover, effectively shrugged off Cronkite’s pessimistic if unoriginal assessment about Vietnam (the anchorman said the war was stalemated). In the days and weeks that followed, Johnson vigorously defended and doubled down on his Vietnam policy, a point I emphasized in the expanded second edition of Getting It Wrong, which came out in late 2016.

“For many American journalists,” I wrote in the second edition, “the ‘Cronkite moment’ has become an ideal, a standard that suggests both courage and influence in war-time reporting.”

It is indeed is a convenient parable, ready to be summoned to illustrate many virtues — the salutary effects of telling truth to power, the searing influence of timely analysis, the presumptive capacity of the media to do good, to name a few. To that list we can add the media’s serving as “telling barometers in the realm of human affairs.”

But what does it say about the notion of a telling barometer if the underlying narrative is unsound and dubious? If it’s a myth?

Rather than underscoring its point, rather than burnishing its authority, the Star by turning to the “Cronkite Moment” and to the dubious quote attributed to Johnson diminished its argument and invited questions about the editorial board’s depth of research and command of facts.

WJC

More from Media Myth Alert:

Hagiographic WaPo and the ‘Cronkite Moment’ myth

In Cronkite Moment, Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Quotes, Washington Post on May 27, 2018 at 10:00 am

At one point in a long and credulous look back at Walter Cronkite and the Vietnam War, the Washington Post this weekend likens the former CBS News anchorman to “an intercontinental ballistic missile of objectivity.”

Cronkite in Vietnam, 1968

Cronkite in Vietnam, 1968

That’s a sample of the hagiographic tone of the Post’s retrospective, which centers around the media myth of Cronkite’s report in late February 1968 about the Vietnam War, in which he described the U.S. military as “mired in stalemate” there.

The Post presents a number of dubious claims about the effects of what it says were Cronkite’s “daring, historic, precedent-busting words about Vietnam.”

Cronkite’s words were hardly that.

His description about the war as a “stalemate” was neither daring nor novel. As I discuss in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, American journalists for months before Cronkite’s program had invoked “stalemate” to characterize the war. In early August 1967, or more than six months before Cronkite’s report, the New York Times published a front-page analysis from Vietnam about the war, beneath the headline, “Signs of Stalemate.”

“The analysis said:

‘Stalemate’ is a fighting word in Washington. President [Lyndon] Johnson rejects it as a description of the situation in Vietnam. But it is the word used by almost all Americans here [in Vietnam], except the top officials, to characterize what is happening.”

A month before that, in a news analysis published July 4, 1967, the Times said of the war effort:

“Many officers believe that despite the commitment of 466,000 United States troops now in South Vietnam … the military situation there has developed into a virtual stalemate.”

So “stalemate” then was a very undramatic, and even conventional, way of characterizing the war.

In invoking “stalemate,” Cronkite certainly was not as “daring” or pointed as the Wall Street Journal had been on its editorial page a few days before. The newspaper declared that the U.S. war effort in Vietnam “may be doomed” and that “everyone had better be prepared for the bitter taste of defeat beyond America’s power to prevent.”

As Mark Kurlansky wrote in his book-length year-study of 1968, Cronkite’s “stalemate” critique was “hardly a radical position” for the time.

The Post’s takeout further claims that “President Johnson was deflated by Cronkite’s report, saying, ‘If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.'”

That claim is the centerpiece of one of American journalism’s most tenacious media myths, rivaling that of Watergate and the notion that the Post’s reporting uncovered the crimes that forced Richard Nixon’s resignation.

So why is the notion that Johnson was deflated, or worse, an erroneous interpretation?

For starters, Johnson didn’t see Cronkite’s hour-long report about Vietnam when it aired on February 27, 1968; the president at the time was at a black-tie birthday party in Austin, Texas. He was not in front of a television set, and there is no sure evidence whether, or when, the president may  have seen the show at some later date on videotape.

Rather than treating Cronkite’s remarks as some sort of epiphany, Johnson in effect shrugged them off and, in a succession of public events in the days and weeks afterward, endeavored to rally popular support for the war in Vietnam.

As I point out in Getting It Wrong, the president in the aftermath of the “Cronkite Moment” gave several speeches in which he stoutly defended his war policy.

In mid-March 1968, for example, Johnson told business leaders meeting in Washington:

“We must meet our commitments in the world and in Vietnam. We shall and we are going to win. … I don’t want a man in here to go back home thinking otherwise — we are going to win.”

Two days after that, Johnson traveled to Minneapolis to deliver a rousing speech to the National Farmers Union convention, during which he urged “a total national effort to win the war” in Vietnam. Punctuating his remarks in Minneapolis by pounding the lectern and jabbing his finger in the air, Johnson declared, “We love nothing more than peace, but we hate nothing worse than surrender and cowardice.” He disparaged critics of the war as inclined to “tuck our tail and violate our commitments.”

And a day after that, Johnson declared in a talk at the State Department: “We have set our course” in Vietnam. “And we will prevail.”

So even if he had seen Cronkite’s report on videotape, Johnson in the days and weeks after the “Cronkite Moment” gave no indication of having embraced the anchorman’s message. The president certainly wasn’t taking a policy lead from Cronkite’s unoriginal characterization of the war.

The Post’s writeup quotes Douglas Brinkley, author of a glowing, hagiographic treatment of the Cronkite, as saying the broadcast journalist on his trip to Vietnam in early 1968 “was just doing the gumshoe reporting all over Vietnam and the print reporters all swooned over Cronkite for doing it.”

All swooned?

No way.

As I note in Getting It Wrong:

“Cronkite’s trip to Vietnam was not remembered fondly by all war correspondents then in Vietnam. George McArthur, a veteran journalist for the Associated Press, years later recalled Cronkite’s visit to the imperial city, Hue, the scene fierce fighting during the Tet offensive” in early 1968.

“’Cronkite is not one of my heroes,” McArthur said. “When Cronkite broadcast in Hue during the Tet offensive, he arranged to have a shelling of the ridgeline behind him. This was his famous trip when he supposedly changed his mind [about the war]. Baloney. He’d made up his mind before he ever came out there. But the Marines staged a shelling at four in the afternoon, and he was up on top of our [diplomatic] mission building in Hue doing his stand-upper, wearing a … bulletproof vest and a tin pot [helmet]. And I was up there doing my laundry.”

McArthur’s incisive recollections were included in George W. Smith’s 1999 book, The Siege at Hue, and posted online in 2012.

The Post‘s essay also claims “something did pivot when Cronkite crossed the line into opinion. Cronkite mainstreamed antiwar sentiment.” But what pivoted? And how do we know that “Cronkite mainstreamed antiwar sentiment”? The Post really doesn’t say. It’s assertion, without evidence.

The mainstreaming of antiwar sentiment took more, of course, than the on-air declarations of a 50-something anchorman. Indeed, the antiwar movement was “a complex phenomenon that evolved strategically as circumstances changed,” as an essay posted last year at the New York Times’ online opinion site argued. The movement, the essay added, was defined by four overlapping stages — none of which featured or centered around  the “Cronkite Moment” of 1968.

WJC

More from Media Myth Alert:

Convergence encore: Now the ‘Cronkite Moment’

In 1897, Cronkite Moment, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Quotes, Spanish-American War on May 22, 2018 at 2:05 pm

Wasn’t I just blogging about the convergence of media myths — how disparate news outlets are known to cite the same tall tale independently, at about the same time?

Well, here we are again.

LBJ: Not watching Cronkite

This time the Federalist online magazine, in a roundup posted today about memorable cases of media misreporting, invoked what is known as the “Cronkite Moment” of 1968, which centers around a prime-time special report by CBS News anchorman, Walter Cronkite.

The broadcast, which Cronkite based on a reporting trip to Vietnam, aired February 27, 1968. At the program’s close, Cronkite declared the U.S. military was “mired in stalemate” in Vietnam and suggested that negotiations might eventually offer a way out.

The Federalist essay says “the proclamations he made on his broadcast that night — to which President Johnson is said to have reacted with ‘If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America!’ — were dubious at best, and not at all based on fact.”

“Dubious at best”? That’s arguable, especially as the war was widely regarded as having lapsed into a stalemate in 1967.

But what particularly interests Media Myth Alert is the essay’s reference to President Lyndon Johnson’s visceral purported reaction — “‘If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America!'”

It’s the stuff of a tenacious media myth.

We know that Johnson did not see the Cronkite program when it aired. He was in Austin, Texas, that night, at a black-tie birthday party for Governor John Connally. About the time Cronkite was offering his “mired in stalemate” assessment (which was decidedly unoriginal), Johnson was making light of Connally’s age, saying:

“Today you are 51, John. That is the magic number that every man of politics prays for — a simple majority.”

Even if Johnson later saw the Cronkite program on videotape, he “gave no indication of having taken the anchorman’s message to heart,” as I write in my media-mythbusting book, Getting It Wrong.

The show was no epiphany for the president.

Indeed, in the days and weeks after Cronkite’s program, Johnson was conspicuously hawkish in public remarks about the war — as if he had, in effect, brushed aside Cronkite’s downbeat analysis while seeking to rally popular support for the war effort.

The Federalist had company in invoking the mythical Cronkite-Johnson claim. The CBS outlet in Boston, WBZ, also turned to the myth today, stating in a post by the station’s political analyst:

“There’s a famous story from the Vietnam War era about the legendary CBS News anchorman Walter Cronkite, known back then as ‘the most respected man in America,’ as hard as that might be for today’s news consumers to imagine. When President Lyndon Johnson watched Cronkite deliver a scathing report about the progress of the war, he reportedly turned to an aide and said: ‘If I’ve lost Cronkite, I’ve lost middle America.'”

Actually, the report wasn’t so “scathing.” Cronkite’s assessments were, as I discuss in Getting It Wrong, “somewhat muddled and far less emphatic than those offered less than two weeks later by Frank McGee of the rival NBC network. ‘The war,’ McGee declared on an NBC News program that aired March 10, 1968, ‘is being lost by the administration’s definition.'”

Not “mired in stalemate.” “Being lost.”

It is impossible, moreover, to know whether Cronkite was “the most respected man in America” in 1968. He was sometimes called “the most trusted man in America” — but was so anointed in 1972, in Election Day advertisements CBS placed in major U.S. newspapers.

Media myths can converge in another fashion — as when a single article or essay offers up more than one tall tale about media power or media failings. And that takes us back to the Federalist essay, which also invokes the hoary myth of William Randolph Hearst’s purported vow to “furnish the war” with Spain 120 years ago.

The essay declares that “Hearst sent famed American artist Frederic Remington to Cuba to check on the progress of a rumored rebellion against the Spanish government there.

Hearst: Denied sending message

“Remington sent a telegram to Hearst that read ‘Everything quiet here. There is no trouble. There will be no war. Wish to return.’ Hearst famously replied ‘You furnish the pictures, I’ll furnish the war.’ Less than a month later, the USS Maine exploded in the harbor at Havana.”

Let’s unpack the errors in those few sentences.

First, the Cuban rebellion against Spanish colonial rule was hardly a “rumored” conflict. It was very real, having begun in early 1895. By the time Remington arrived in Havana in early 1897, the rebellion had reached islandwide proportions, prompting Spain to send about 200,000 troops to Cuba.

Additionally, the essay’s sequencing is off: Remington was in Cuba for six days in January 1897; the USS Maine blew up in February 1898, more than a year later.

Moreover, that telegrams were exchanged has never been proven. Hearst denied having sent such a message to Remington, and Remington apparently never discussed the tale, which gained wide circulation beginning in the mid-1930s, long after the artist’s death.

As I note in Getting It Wrong, the Remington-Hearst anecdote lives on despite a nearly complete absence of supporting documentation: It lives on even though telegrams supposedly exchanged by Remington and Hearst have never turned up.

It lives on despite what I call “an irreconcilable internal inconsistency.” That is, it would have been illogical for Hearst to have sent a message vowing to “furnish the war” because war — specifically, the rebellion against Spanish colonial rule — was the very reason he assigned Remington to Cuba in the first place.

It is highly likely that Hearst’s purported telegram (had it been sent) would have been intercepted by Spanish authorities. They controlled all incoming and outgoing telegraphic traffic and their surveillance, I write in Getting It Wrong, was “too vigilant and severe to have allowed such an exchange to have gone unnoticed and unremarked upon.”

An incendiary message such as a vow to “furnish the war” surely would have been seized upon and called out by Spanish authorities as an example of Yankee meddling in Cuba.

But they made no such outcry.

So what does the latest published convergence of media myths tell us?

It certainly testifies to the hardiness of media myths, and to their enduring accessibility. It reminds us that media myths, which fundamentally are prominent tales of doubtful authenticity, can be too apt and too tempting to be checked out.

They can seem almost too good not to be true.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

%d bloggers like this: