W. Joseph Campbell

Posts Tagged ‘New York Times’

It would be mired in myth: Spielberg considering a ‘Cronkite Moment’ movie?

In Cinematic treatments, Cronkite Moment, Debunking, Error, Media myths, Quotes, Television on June 15, 2016 at 7:10 pm

Walter Cronkite was months behind media rivals in characterizing the war in Vietnam as a military “stalemate.” He shifted his views about the conflict well after public opinion had begun to turn against the war. And Cronkite’s reporting for CBS News at supposedly a crucial moment in 1968 was tepid and far less adamant than that of some competing news media.

Cronkite in Vietnam

Cronkite in Vietnam

Whether movie director Steven Spielberg is aware of those aspects of the back story to the mythical “Cronkite Moment” of 1968 is not known.

But it may matter, given a report from Hollywood that Spielberg is contemplating a movie that effectively would embrace the myths that have grown up around the presumed effects of Cronkite’s on-air assessment.

Deadline Hollywood said yesterday at its online site that the Cronkite-movie project, while tentative, would “focus on Cronkite’s relationship with the Vietnam War and the role that America’s most trusted newsman played in turning public opinion against the increasingly un-winnable conflict. So influential was the CBS Evening News anchor that then-President Lyndon Baines Johnson is believed to have remarked, ‘If I’ve lost Walter Cronkite, I’ve lost middle America.'”

If that’s even a rough outline of the prospective Spielberg project, the resulting movie would be steeped in media myth. Indeed, Deadline Hollywood’s descriptive paragraph quoted above incorporated no fewer than three myths, specifically about:

  • “Most trusted”: It was not until 1972 when Cronkite began to be called the “most trusted” newsman; even then, the characterization was the inspiration of the CBS advertising department and based on research that can only be described as flimsy.
  • Public opinion: Evidence is scant at best that Cronkite’s pronouncement about Vietnam in February 1968 had any effect in turning American public opinion against the war. Indeed, Cronkite was more follower than leader in the public’s shifting views about Vietnam.
  • The president’s reaction: There is no evidence that Johnson ever said, “If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.” Or anything to that effect.

It is known that Johnson did not watch Cronkite’s report about Vietnam when it aired on February 27, 1968. The president then was in Austin, Texas, attending a black-tie birthday party for Governor John Connally, a long-time political ally who turned 51 that day.

About the time Cronkite was intoning his “mired in stalemate” assessment, Johnson was jesting about Connally’s age; he wasn’t lamenting the loss of an anchorman’s support. “Today, you are 51, John,” the president said. “That is the magic number that every man of politics prays for — a simple majority.”

As I noted in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, Johnson in the days and weeks following the Cronkite report was adamantly and publicly hawkish about the war, asserting in a speech in mid-March 1968, for example:

“Make no mistake about it. … We are going to win.”

What’s more, Cronkite said nothing in his report about the war that hadn’t been said previously by leading journalists. By early 1968, “stalemate” was an exceedingly unoriginal way of characterizing the conflict.

Screen Shot 2016-06-15 at 2.41.21 PM

Months before the ‘Cronkite Moment’

In August 1967, for example, the New York Times published a lengthy analysis that declared “the war is not going well. Victory is not close at hand.”

The analysis also said:

“‘Stalemate’ is a fighting word in Washington. President Johnson rejects it as a description of the situation in Vietnam. But it is the word used by almost all Americans here [in Saigon, capital of what was South Vietnam], except the top officials, to characterize what is happening.”

The Times report was published on its front page beneath the headline:

Vietnam: The Signs of Stalemate.

The Times, moreover, seemed to anticipate Cronkite’s “mired in stalemate” statement by asserting in an editorial published February 8, 1968, three weeks before Cronkite’s program:

“Politically as well as militarily, stalemate increasingly appears as the unavoidable outcome of the Vietnam struggle.”

In his report on February 27, 1968, Cronkite declared:

“To say that we are mired in stalemate seems the only realistic, yet unsatisfactory, conclusion.”

Cronkite’s assessment was far less assertive than the observations offered less than two weeks later by Frank McGee of the rival NBC network. “The war,” McGee said on an NBC News program that aired March 10, 1968, “is being lost by the [Johnson] administration’s definition.”

Not stalemated. Lost.

And four days before Cronkite’s report, the Wall Street Journal said in an editorial that the U.S. war effort in Vietnam “may be doomed” and that “everyone had better be prepared for the bitter taste of defeat beyond America’s power to prevent.”

Interestingly, Cronkite for years dismissed the notion his “mired in stalemate” commentary was of great consequence.

In his 1997 memoir, Cronkite said his “stalemate” assessment was for Johnson “just one more straw in the increasing burden of Vietnam.” Cronkite repeated the analogy in the years immediately afterward, saying in 1999 on a CNN program:

“I think our broadcast simply was another straw on the back of a crippled camel.”

Not until late in his life did Cronkite embrace the supposed impact of the presumptive “Cronkite Moment,” telling Esquire in 2006: “To be honest, I was rather amazed that my reporting from Vietnam had such an effect on history.”

As I discuss in Getting It Wrong, popular support for the war had begun slipping months before the Cronkite report. The shift in opinions had become apparent by Fall 1967.

A Gallup poll conducted in October 1967 found for the first time that a plurality of Americans — 47 percent — believed that sending troops to fight in Vietnam had been a mistake.

Slightly more than two years earlier, only 24 percent of respondents said they thought it was a mistake to have deployed American forces to Vietnam.

Gallup asked the question again in a poll completed on the day that Cronkite’s program aired: Forty-nine percent of the respondents said U.S. military intervention in Vietnam had been a mistake; 42 percent said it had not been.

In April 1968, Gallup found that 48 percent of respondents said U.S. military intervention in Vietnam had been a mistake; 42 percent said it had not.

Moreover, print journalists had detected a softening of support for the war well before Cronkite’s “mired in stalemate” assessment.

In December 1967, for example, a national correspondent for the Knight newspapers, Don Oberdorfer, noted that summer and fall that year had “been a time of switching, when millions of American voters — along with many religious leaders, editorial writers and elected officials — appeared to be changing their views about the war.”

WJC

More from Media Myth Alert:

Smug MSNBC guest invokes Nixon’s mythical ‘secret plan’ on Vietnam

In Debunking, Error, Media myths, New York Times, Newspapers, Quotes on May 3, 2016 at 9:10 pm

Assailing Donald Trump’s foreign policy credentials, and his recent speech on the topic, is hardly a demanding task. The blustery frontrunner for the Republican presidential nomination exhibits little more than shallow familiarity with national security issues.

MSNBC logoBut Trump’s superficiality hasn’t stopped critics from overreaching as they lambaste him on foreign policy — overreaching to the point of summoning the media myth about Richard Nixon’s “secret plan” to end the war in Vietnam. Activist Phyllis Bennis did just that the other day in an appearance on the MSNBC primetime program, The Last Word with Lawrence O’Donnell.

In his speech last week, Trump vowed to eradicate ISIS, the radical Islamic State, early in his presidency, but didn’t explain how that would be accomplished. With unconcealed smugness, Bennis declared that Trump’s reference to ISIS “was very reminiscent of Nixon’s call when he was running for president [in 1968] and said, ‘I have a secret plan to end the war.’ The secret plan of course turned out to be escalation.”

Her remark about Nixon’s “secret plan” gained fresh circulation yesterday in a post at a Huffington Post politics blog.

But it’s a claim Nixon never made. And he didn’t campaign for the presidency touting a “secret plan” on Vietnam.

That he did not is made clear in the search results of a full-text database of leading U.S. newspapers in 1968, including the New York Times, Los Angeles Times, Baltimore Sun, Wall Street Journal, Washington Post, and Chicago Tribune. The search terms “Nixon” and “secret plan” returned no articles during the period from January 1, 1967, to January 1, 1969, in which Nixon was quoted as saying he had a “secret plan” for Vietnam. (The search period included all of Nixon’s presidential campaign and its immediate aftermath.)

Surely, had Nixon campaigned on a “secret plan” in 1968, as Bennis so blithely asserted, the country’s leading newspapers would have publicized it.

Nixon did confront the notion he had a “secret plan” for Vietnam. In an article published March 28, 1968, in the Los Angeles Times, he was quoted as saying he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

Nixon also said:

“If I had any way to end the war, I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” (Nixon’s remarks were made just a few days before Johnson announced he would not seek reelection.)

Nixon may or may not have had a “secret plan” in mind in 1968. But he did not make such a claim a feature of his campaign that year. (William Safire, a former Nixon speechwriter and columnist for the New York Times, periodically called attention to the “secret plan” myth, once observing: “Like the urban myth of crocodiles in the sewers, the non-quotation never seems to go away ….”)

Nixon’s  foes, however, tried to pin the “secret plan” calumny on him. Supporters of Democratic presidential candidate Hubert H. Humphrey, for example, took out a display advertisement in the New York Times on October 23, 1968; the ad included this statement: “Last March he said he had a secret plan to end the war.”

The ad included no reference to exactly when or where Nixon had made such a statement. And it carried the headline, “Trust Humphrey.”

The derivation of the “secret plan” tale can be traced to March 5, 1968 and a speech in Hampton, New Hampshire, in which Nixon said “new leadership” in Washington — a Nixon administration, in other words — would “end the war” in Vietnam.

The wire service United Press International noted in reporting Nixon’s vague remarks  that the candidate “did not spell out how” he would “end the war.” The UPI dispatch also said “Nixon’s promise recalled Dwight D. Eisenhower’s pledge in 1952, when Nixon was his running mate, to end the war in Korea.” Eisenhower was elected president that year.

The New York Times account of Nixon’s speech, published March 6, 1968, quoted the former vice president as saying he “could promise ‘no push-button technique’ to end the war. Nixon said he was not suggesting ‘withdrawal’ from Vietnam.” A brief, follow-on report that day in the Times quoted Nixon as saying he envisioned applying military pressure as well as diplomatic efforts in ending the war.

Nixon may have been vague during the 1968 campaign in describing his ideas about Vietnam. But clearly he wasn’t touting, proclaiming, or otherwise running on a “secret plan.”

WJC

No, ‘Politico’ — Nixon never said he had a ‘secret plan’ for Vietnam

In Debunking, Error, Media myths, New York Times, Quotes on February 12, 2016 at 9:53 am

The mythical tale that Richard M. Nixon ran for president in 1968 touting a “secret plan” to end the Vietnam War is a dubious bit of political lore that has proven quite resistant to debunking. William Safire, a former Nixon speechwriter and columnist for the New York Times, once called the “secret plan” chestnut a “non-quotation [that] never seems to go away.”

Quite so.

Politico logoThe chestnut made an appearance yesterday in a Politico Magazine essay ruminating about the foreign policy smarts of Democratic presidential candidate Bernie Sanders.

What intrigued Media Myth Alert was this passage:

“Candidate Nixon said he had a secret plan to end the war in Vietnam but never said what it was.”

It’s a claim that Nixon never made — a claim he even tried to knock down.

But it lives on, irresistibly, as presumptive evidence of Nixon’s fecklessness and his scheming ways.

The tale’s derivation can be traced to March 5, 1968 and a speech in Hampton, New Hampshire, in which Nixon said that “new leadership” in Washington — a Nixon administration, that is — would “end the war” in Vietnam.

The wire service United Press International noted in reporting Nixon’s remarks  that the candidate “did not spell out how” he would “end the war.” The UPI dispatch also said “Nixon’s promise recalled Dwight D. Eisenhower’s pledge in 1952, when Nixon was his running mate, to end the war in Korea.” Eisenhower was elected president that year.

What 'secret plan'?

What ‘secret plan’?

The New York Times account of Nixon’s speech, published March 6, 1968, quoted the candidate as saying he “could promise ‘no push-button technique’ to end the war. He said he was not suggesting ‘withdrawal’ from Vietnam.” A brief, follow-on report that day in the Times quoted Nixon as saying he envisioned applying military pressure as well as diplomatic efforts in ending the war.

Nixon may have been vague in describing his ideas about Vietnam.

But clearly he was not touting a “secret plan.”

That he wasn’t is underscored by the search results of a full-text database of leading U.S. newspapers in 1968, including the New York Times, Los Angeles Times, Baltimore Sun, Wall Street Journal, Washington Post, and Chicago Tribune. The search terms “Nixon” and “secret plan” returned no articles during the period from January 1, 1967, to January 1, 1969, in which Nixon was quoted as saying he had a “secret plan” for Vietnam. (The search period included all of Nixon’s presidential campaign and its immediate aftermath.)

Surely, had Nixon promised or campaigned on a “secret plan” in 1968, the country’s leading newspapers would have picked up on it.

Moreover, an article published March 28, 1968, in the Los Angeles Times reported that Nixon addressed the notion, saying he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

Nixon further stated:

“If I had any way to end the war, I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” (Nixon’s remarks were made just a few days before Johnson announced he would not seek reelection.)

Nixon may or may not have had a “secret plan” in mind in 1968. But he did not make such a claim a feature of his campaign that year.

Nixon’s political  foes, however, tried to pin the “secret plan” calumny on him. For example, supporters of Democratic candidate Hubert Humphrey took out a large display advertisement in the New York Times on October 23, 1968; the ad included this statement: “Last March he said he had a secret plan to end the war.”

The ad included no reference about exactly when or where Nixon had made such a statement. And it carried the headline, “Trust Humphrey.”

WJC

More from Media Myth Alert:

 

NYTimes invokes Watergate myth in writeup about journalists and movies

In Anniversaries, Cinematic treatments, Debunking, Error, Media myths, New York Times, Newspapers, Scandal, Washington Post, Watergate myth on January 3, 2016 at 2:03 pm

There’s no doubt Hollywood is an important reason why Watergate’s dominant narrative has it that Bob Woodward, Carl Bernstein, and the Washington Post toppled Richard Nixon’s corrupt presidency.

Not the Post's doing

Not the Post’s doing

It is a heroic narrative that found mention today’s New York Times, in an article discussing two movies about journalists that could be contenders this year for Academy Awards.

One of them is Truth, a perversely titled film that celebrates former CBS News anchor Dan Rather and producer Marla Mapes who in 2004 used bogus documents to claim President George W. Bush dodged wartime service in Vietnam. No way does that movie deserve Oscar consideration. The other contender-film is titled Spotlight.

But what most interests Media Myth Alert is the Times article’s blithe and mistaken reference to “the investigation by Bob Woodward and Carl Bernstein that led to Richard M. Nixon’s resignation.”

Woodward and Bernstein’s Watergate reporting for the Post had no such effect, however much the cinematic version of their book, All the President’s Men, encouraged that notion. As I noted in my 2010 book, Getting It Wrong, the movie promotes an “unmistakable assertion of the power and centrality of the press in Nixon’s fall.

All the President’s Men allows no other interpretation: It was the work Woodward and Bernstein that set in motion far-reaching effects that brought about the first-ever resignation of a U.S. president. And it is a message that has endured.”

Indeed, this year marks the 40th anniversary of the movie’s release and the notion that Woodward and Bernstein toppled Nixon remains the principal way Watergate is understood, a version that disregards and diminishes the far more accurate interpretation of what led to Nixon’s fall in August 1974.

To roll up a scandal of Watergate’s dimensions, I wrote in Getting It Wrong, “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then, Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House. Only when compelled by the Supreme Court did Nixon surrender those recordings, which captured him plotting the cover-up” of the burglary in June 1972 that was Watergate’s seminal crime.

Principals at the Post have, over the years, rejected the simplistic notion that the newspaper’s reporting led Nixon to resign.

Katharine Graham, the Post’s publisher during Watergate, said in 1997, for example:

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

In 2005, Michael Getler, then the Post’s ombudsman, or in-house critic, wrote:

“Ultimately, it was not The Post, but the FBI, a Congress acting in bipartisan fashion and the courts that brought down the Nixon administration. They saw Watergate and the attempt to cover it up as a vast abuse of power and attempted corruption of U.S. institutions.”

Not even Woodward has embraced the heroic-journalist myth. He once told an interviewer for American Journalism Review:

To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

And in an interview with the PBS “Frontline” program, Woodward said “the mythologizing of our role in Watergate has gone to the point of absurdity, where journalists write … that I, single-handedly, brought down Richard Nixon. Totally absurd.”

Today’s article wasn’t the first time the Times has turned to the mythical claim about the Post’s Watergate reporting.

In a cover article in 2014, the Times Sunday magazine mentioned Woodward and Bernstein, saying they “actually managed to take down a mendacious American president, and in doing so they came to symbolize the hope and heroism of a new generation.”

And in 2008,in an article about Woodward’s finally introducing his high-level Watergate source to Bernstein, the Times referred to the “two young Washington Post reporters [who] cracked the Watergate scandal and brought down President Richard M. Nixon.”

WJC

More from Media Myth Alert:

Taking stock: Top mythbusting posts of 2015

In Anniversaries, Cronkite Moment, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, New York Times, Scandal, Spanish-American War, Television, Washington Post, Watergate myth, Yellow Journalism on December 29, 2015 at 11:27 am

Media Myth Alert called attention in 2015 to the appearance of prominent media-driven myths, including cases in which celebrities took up and repeated dubious tall tales about journalists and their work.

Here is a rundown of the blog’s five top posts of the year, followed by a roster of other notable mythbusting writeups of 2015.

Celebrities pushing media myths: Garrison Keillor and Hearst’s “furnish the war” vow (posted April 29): I noted in 2015 that the mythical tale about William Randolph Hearst’s vowing to “furnish the war” with Spain in the late 19th century has become zombie-like: Despite thorough and repeated debunking, it never dies.

Keillor_WritersAlmanacThe hoary old myth received a boost in April when, on the 152d anniversary of Hearst’s birth, the humorist and radio personality, Garrison Keillor, blithely invoked the unsubstantiated anecdote, which reinforces the superficial and misleading notion of Hearst as war-mongering newspaper publisher.

“In 1898,” Keillor told listeners of his “Writer’s Almanac” podcast that airs on NPR, “Hearst sent the artist Frederic Remington to Cuba to cover the war. And Remington wrote home, ‘There is no war. Request to be recalled.’

“And he was told, ‘You furnish the pictures, I’ll furnish the war.’ And the Hearst newspapers did their best to promulgate what came to be called the Spanish-American War.”

The tale is one of the best-known in American journalism, and it is almost certainly apocryphal, for reasons described in my 2010 media-mythbusting book, Getting It Wrong.

Keillor

Keillor

Notably, the anecdote lives on despite the absence of supporting documentation: The telegraphed messages that Remington and Hearst supposedly exchanged have never turned up. And the Spanish authorities who controlled incoming and outbound telegraphic traffic in Cuba surely would have intercepted and called attention to Hearst’s incendiary message, had it been sent.

Moreover, the sole original source of the “furnish the war” anecdote, James Creelman, a portly, cigar-chomping journalist prone to hyperbole and exaggeration, never said how or where he learned about the purported Remingt0n-Hearst exchange.

And almost no one remembers that Hearst denied having sent such a message.

By the way, the transcript of Keillor’s remarks about Hearst and Remington remains posted at the “Writer’s Almanac” Web site. Uncorrected.

Mark Felt, Watergate’s “Deep Throat”: Why is he biopic worthy? (posted November 27): W. Mark Felt, a disgraced former senior FBI official best-known as a secret source in the Watergate scandal, is to receive hero’s treatment in a biopic to be called Felt.

Felt: Biopic worthy?

Felt: Biopic worthy?

Peter Landesman, who is to produce and direct the film, was quoted last week as saying Felt will be akin to “a Shakespearean melodrama, a massively powerful story. It’s like a domestic spy thriller but there’s a very powerful, almost Shakespearean thing happening inside his home, but it will incorporate all those elements.”

But why is Mark Felt, who died in 2008, biopic worthy?

He was no noble or heroic figure.

Besides being a secret, high-level source for Bob Woodward of the Washington Post, Felt in the early 1970s was the FBI’s acting associate director. In that role, he authorized several burglaries as part of the agency’s investigations into the radical Weather Underground.

FBI agents who conducted the illegal break-ins went through “desks, closets, clothing and private papers for clues to the whereabouts of the Weathermen,” according to an account in the New York Times. “With a camera that could be concealed in an attaché case, the agents photographed diaries, love letters, address books and other documents” belonging to relatives of Weather radicals.

In 1980, Felt was convicted of felony charges related to those warrantless break-ins, which were known in the FBI as “black bag jobs.” He was fined $5,000 but not sentenced to prison for the crimes.

The following year, Felt received an unconditional pardon from President Ronald Reagan.

In its obituary about the former FBI official, the Los Angeles Times recalled that tears welled in Felt’s eyes as he acknowledged at trial having approved secret break-ins by FBI agents between May 1972 and May 1973 — “roughly the same time he was talking to Woodward about Watergate.”

Felt and co-defendant Edward S. Miller argued that the warrantless entries were justified for reasons of national security.

WSJ columnist Peggy Noonan trips over the “Cronkite Moment” myth (posted August 30): In late summer, the Wall Street Journal’s prominent weekend columnist, Peggy Noonan, attempted to explain the phenomenon of Donald Trump and his soaring presidential candidacy.

In doing so, Noonan tripped over the mythical “Cronkite Moment” of 1968.

Peggy Noonan

Noonan

That “moment” was when CBS News anchorman Walter Cronkite declared on the air that the U.S. military effort in Vietnam was “mired in stalemate.” Cronkite’s assessment supposedly came as an epiphany to President Lyndon B. Johnson, who, in visceral reaction, said something to the effect of:

“If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.”

But as I discussed in  Getting It Wrong, Johnson did not see Cronkite’s program when it aired on February 27, 1968; the president then was attending a black-tie birthday party in Texas for Governor John Connally.

I also noted in Getting It Wrong that by 1968, “stalemate” was hardly a novel or shocking way to characterize the Vietnam War: “Stalemate” had circulated in the news media months before Cronkite spoke the word on the air.

In her column, Noonan referred to shifting contours in American politics that have boosted Trump’s bid for the Republican presidential nomination. She also wrote:

“Old style: If I’ve lost Walter Cronkite, I’ve lost middle America. New style: How touching that an American president once thought if you lost a newsman you’d lost a country.”

Noonan’s reference to the “Cronkite Moment” may have been indirect and a bit confusing, given the topic of her column. But there was no doubt she was treating as authentic one of American journalism’s most tenacious myths.

Another prominent columnist, Maureen Dowd of the New York Times, also referred to the “Cronkite Moment” in 2015.

Dowd did so in February, in a commentary that ruminated about the bizarre falsehoods told by Brian Williams, the disgraced former anchor of NBC Nightly News, about an assignment to Iraq in 2003: Williams claimed to have been aboard a U.S. Army helicopter when it was struck by a rocket-propelled grenade.

Dowd, after noting that network evening news shows are shells of their much-watched former selves, turned implicitly to the “Cronkite Moment,” writing that CBS anchorman had “risked his career to go on TV and tell the truth about the fact that we were losing the Vietnam War.”

Except Cronkite didn’t say “we were losing.” He said the war was stalemated and that negotiations might eventually prove to be the way out. But saying so posed no risk to Cronkite’s career. By then, it was commonplace, and safe, to say the war had reached a stalemate.

No, Politico: Ben Bradlee’s WaPo didn’t bring down Nixon (posted May 27): In an account about the file the FBI kept on Ben Bradlee, the Washington Post’s executive editor during Watergate, Politico invoked the hardy media myth that the Post’s reporting on the scandal “brought down a president.”

Politico logoOf course, it had no such effect, as Bradlee himself had said, on the 25th anniversary of the seminal crime of Watergate–the burglary in June 1972 at the headquarters of the Democratic National Committee.

On Meet the Press in June 1997, Bradlee said “it must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.”

Bradlee, who died in 2014, was referring to the White House audio tapes which Nixon secretly made and which revealed the president’s guilty role in conspiring to obstruct the FBI’s investigation into the breakin at the DNC headquarters.

As I noted in Getting It Wrong the notion that the Post and its lead Watergate reporters, Bob Woodward and Carl Bernstein, “brought down” Nixon’s presidency represents a fundamental misreading of history that diminishes “the far more decisive forces that unraveled the scandal and forced Nixon from office.”

Those forces included special prosecutors and federal judges, FBI agents, bipartisan congressional panels, and the U.S. Supreme Court, which unanimously ruled that Nixon must turn over to prosecutors the tapes that captured his guilty participation in the attempted coverup.

Against this tableau, the contributions of the Post and Woodward and Bernstein to the outcome of Watergate were minimal. Modest at best. They were hardly decisive, Politico’s claim notwithstanding.

Jorge Ramos, media-myth-teller (posted September 5): The international reach of media-driven myths was best defined in 2015 when Jorge Ramos, the self-important anchorman for Univision, went on an ABC News program and claimed that the Washington Post’s reporting of Watergate forced Nixon’s resignation.

He stated:

“I think that, as a reporter, many times, you have to take a stand. … And the best examples of journalism that I have—Edward R. Murrow against McCarthy; Cronkite during the Vietnam War, or the Washington Post reporters forcing the resignation of Richard Nixon—that’s when reporters challenge those who are in power.”

Ramos, who has been called the “Walter Cronkite of Latino America,” invoked a similar claim a few days later in a commentary posted at the online site of AM, a newspaper in Mexico.

What prompted these claims was Ramos’ conduct a news conference convened by Donald Trump. Ramos insisted on posing a question before being called on, a showboating moment that led to his being escorted from the room.

In any event, Ramos was wrong about the Post, its reporters, and Watergate.

Not even the newspaper’s principal figures during the Watergate period embraced the notion that the Post forced Nixon to quit in August 1974.

Notable among them was the publisher during Watergate, Katharine Graham. She said 1997:

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

WJC

Other memorable posts of 2015:

Katharine Graham, the ‘Economist,’ and bringing down Nixon

In Debunking, Error, Media myths, New York Times, Washington Post, Watergate myth on April 16, 2015 at 6:30 pm

With a bit of routine fact-checking, news organizations usually can sidestep the embarrassment of trading in prominent media myths.

But, no: The narrative power of many media myths often makes them too good to check. And so the myth gets retold.

Consider the latest issue of Britain’s Economist newsmagazine. In an extended report about family-run companies, the Economist offers up the simplistic and ever-appealing myth that Richard Nixon’s corrupt presidency was brought low in the 1970s by the Washington Post, then owned by Katharine Graham and family.

Economist cover“Under her iron reign,” the Economist says of Graham, “the Washington Post brought down President Nixon with its investigation into the Watergate break-in and challenged the New York Times for the title of America’s most illustrious newspaper.”

The last claim, about challenging the New York Times, might have been true, for a while. But no more. And there’s no way the Post brought down” Nixon.

Katharine Graham herself said as much, at the 25th anniversary of the break-in in June 1972 of Democratic National Committee headquarters at the Watergate complex in Washington, D.C., the scandal’s seminal crime.

Speaking at an event in suburban Virginia, at the original Newseum (humble predecessor to the $450 million edifice on Pennsylvania Avenue), Graham insisted that the Post had not toppled Nixon.

“Sometimes,” she said, “people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

Graham’s comment is not difficult to track down. It’s in my 2010 mythbusting book, Getting It Wrong, and I have incorporated the quote in many blog posts at Media Myth Alert, including those here, here, here, and here.

Graham was quite right about the processes that forced Nixon’s resignation (he quit in August 1974 in the face of certain impeachment by the U.S. House of Representatives).

And over the years, Graham’s views have been echoed by other principals at the newspaper.

Ben Bradlee, the executive editor during and after the Watergate period, likewise rejected the notion that the Post’s Watergate reporting brought down the president, saying in 1997 that “it must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.” (Bradlee was referring to the many hours of White House tapes which Nixon secretly made and which revealed the president’s active role in seeking to block the FBI’s investigation of the seminal crime of Watergate — the break-in at the DNC headquarters.)

Howard Kurtz, formerly the newspaper’s media reporter, wrote in 2005:

“Despite the mythology, The Post didn’t force Richard Nixon from office ….”

And Bob Woodward, one of the newspaper’s lead reporters on Watergate, once told American Journalism Review:

To say the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

It is revealing to consider what critical disclosures the Post missed in its Watergate reporting.

It notably did not disclose the White House cover up of the Watergate crimes. It likewise failed to reveal the existence of Nixon’s White House tapes. Indeed, as I noted in Getting It Wrong, the contributions of Woodward and his reporting partner Carl Bernstein to the outcome of Watergate “were modest, and certainly not decisive.”

Far more important, I wrote, were “the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.”

And even then, despite the forces arrayed against him, Nixon probably would have survived Watergate and served out his term as president if not for the tapes — the existence of which was revealed by Alexander Butterfield, a former Nixon aide, before a U.S. Senate select committee in July 1973.

Its latest issue is not the first in which the Economist has indulged in Watergate mythology. In October, shortly after his death, the newsmagazine published a tribute to Bradlee, beneath a headline that read:

“The editor who toppled Nixon.”

That mythical claim appeared in the text of the eulogy as well.

WJC

More from Media Myth Alert:

Maureen Dowd misremembers the ‘Cronkite Moment’

In Cronkite Moment, Debunking, Error, Media myths, New York Times, Quotes on February 9, 2015 at 5:44 pm

Maureen Dowd marred an otherwise intriguing column in yesterday’s New York Times by mischaracterizing what is known as the “Cronkite Moment.”

Dowd_Twitter

Dowd (from Twitter)

The column considered the bizarre falsehoods that Brian Williams, the now-on-leave anchor of NBC Nightly News, has told about an assignment to Iraq in 2003: He wrongly claimed to have been aboard a U.S. Army Chinook helicopter that was struck by a rocket-propelled grenade.

“This was a bomb that had been ticking for a while,” Dowd wrote, adding:

“NBC executives were warned a year ago that Brian Williams was constantly inflating his biography. They were flummoxed over why the leading network anchor felt that he needed Hemingwayesque, bullets-whizzing-by flourishes to puff himself up, sometimes to the point where it was a joke in the news division.”

In any case, she wrote, network evening news programs have long been shells of their much-watched former selves.

“Frothy morning shows long ago became the more important anchoring real estate, garnering more revenue and subsidizing the news division,” Dowd noted before declaring:

“One anchor exerted moral authority once and that was Walter Cronkite, because he risked his career to go on TV and tell the truth about the fact that we were losing the Vietnam War.”

Except Cronkite didn’t say we were losing.

Dowd did not specify when Cronkite supposedly “risked his career” as the anchor of the CBS Evening News. But she clearly was referring to Cronkite’s special report about Vietnam that aired in February 1968, after the communist North Vietnamese and their Viet Cong allies launched an offensive across what then was South Vietnam. The attacks coincided with the lunar new year Tet, and their intensity surprised the U.S. public, which had been assured that significant progress was being made in the fight in Vietnam.

Cronkite said in his memoir that he went to Vietnam to offer “an assessment of the situation as one who had not previously taken a public position on the war.” He shared his findings upon his return, in a 30-minute report shown on CBS television on February 27, 1968. It was his most memorable if mythical contribution to reporting the war.

Cronkite concluded the report with an analysis that was unusual for him but striking only for its equivocation.

He declared:

“To say that we are closer to victory today is to believe, in the face of the evidence, the optimists who have been wrong in the past. To suggest we are on the edge of defeat is to yield to unreasonable pessimism. To say that we are mired in stalemate seems the only realistic, yet unsatisfactory, conclusion.”

Equivocal though it was, Cronkite’s “mired in stalemate” analysis rejected the notion the U.S. military was headed for defeat.

As I point out in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, Cronkite’s observations that night were “neither notable nor extraordinary.”

Stalemate was hardly a novel characterization for the war in early 1968.

Nearly seven months before Cronkite’s report, for example, the New York Times published a front-page analysis that said the war in Vietnam “is not going well,” that victory “is not close at hand. It may be beyond reach.”

The Times analysis, which was filed from Vietnam and published August 7, 1967, further declared:

“‘Stalemate’ is a fighting word in Washington. President [Lyndon] Johnson rejects it as a description of the situation in Vietnam. But it is the word used by almost all Americans here, except the top officials, to characterize what is happening.”

The analysis appeared beneath the headline:

Vietnam: The Signs of Stalemate.

 So it was not at all courageous of Cronkite to have invoked “stalemate” when he did.

How, then, did such a tepid, belated assessment come to be so celebrated that it is known as the “Cronkite Moment”? How did it become associated with truth-telling about Vietnam, as Dowd claimed in her column?

In part because of the grandiloquent characterizations by the likes of David Halberstam, who praised Cronkite’s on-air analysis in his 1979 book, The Powers That Be. He wrote that the Cronkite program marked “the first time in American history a war had been declared over by an anchorman.”

Which hardly was the case. The last U.S. troops left Vietnam in 1973, five years later. The war ended in 1975, when the North Vietnamese military conquered the South.

Another reason it’s called the “Cronkite Moment” is the effect that the anchorman’s analysis supposedly had on President Johnson. According to Halberstam and others, Johnson watched the program at the White House. Upon hearing the “mired in stalemate” assessment, the president is said to have snapped off the television set and said to an aide or aides, “If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.”

Or something to that effect.

But in fact, Johnson wasn’t at the White House that night; he wasn’t in front of a television set, either.

He was in Austin, Texas, at the 51st birthday party of a longtime political ally, Governor John Connally.

It is difficult to fathom how Johnson could have been much moved by a program he did not see.

WJC

More from Media Myth Alert:

Disputed? Use it anyway: NYTimes invokes Cronkite-Johnson myth

In Cronkite Moment, Debunking, Error, Media myths, New York Times, Newspapers, Quotes, Television on January 24, 2015 at 9:13 am
LBJ: Wasn't watching Cronkite

LBJ: Nothing to say about Cronkite

It’s disputed, but what the heck?

Use it anyway.

That, essentially, is how New York Times today presents the mythical tale of President Lyndon Johnson’s purported reaction to anchorman Walter Cronkite’s on-air assessment of the Vietnam War in 1968: The tale is “oft-cited if disputed,” the Times says in an article about a Univision journalist — but it repeats the dubious tale nonetheless.

As if there’s no need to let a media myth stand in the way of a useful anecdote.

The “oft-cited” anecdote centers around Cronkite’s claim, offered February 27, 1968, at the close of a special report on CBS, that the U.S. military was “mired in stalemate” in Vietnam and that negotiations might eventually offer a way out of the conflict.

Supposedly, Johnson watched the program at the White House and, upon hearing Cronkite’s “mired in stalemate” observation, snapped off the television set and told an aide or aides:

“If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.”

Or something to that effect: Versions vary markedly as to what the president purportedly said.

Here’s how the Times presented the anecdote today, embedded in a report about the influence of Jorge Ramos, news anchor for the Spanish-language Univision network:

“‘Remember what L.B.J. said, “When you lose Walter Cronkite, you’ve lost the war”?’ said Matthew Dowd, a campaign adviser to George W. Bush, recalling the oft-cited if disputed story that President Lyndon B. Johnson said he lost ‘middle America’ when Cronkite turned against the Vietnam War. Among Latino voters, Mr. Ramos has the sort of influence and audience that Cronkite had more broadly among Americans in his day.”

Let’s unpack that myth-freighted paragraph.

First, Johnson did not see the Cronkite report when it aired. This is crucial because the power of the Cronkite-Johnson anecdote rests on the immediate and visceral effect that anchorman’s assessment supposedly had on the president. It was, supposedly, an epiphany for Johnson: He suddenly understood the futility of pressing the war in Vietnam (even though U.S. combat troops remained in Vietnam until 1973).

As I discussed in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, Johnson at the time was not at the White House.

He was in Austin, Texas, attending a birthday party for a longtime political ally, Governor John Connally. And about the moment Cronkite was on television intoning his “mired in stalemate” remark, Johnson was making light of Connally’s age.

“Today, you are 51, John,” the president said. “That is the magic number that every man of politics prays for — a simple majority.”

Johnson on that occasion (see photo, above) had nothing to say about Cronkite.

Second, it is impossible to square Johnson’s purportedly downbeat reaction — “If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America” — with his sharply more hawkish remarks made at that time about Vietnam.

Just hours before the Cronkite program aired Johnson, delivered a rousing speech in Dallas, in which he cast the war effort in Churchillian terms, saying at one point:

“There will be blood, sweat and tears shed.”

Johnson also declared in the Dallas speech, “I do not believe that America will ever buckle” in pursuit of its objectives in Vietnam. “I believe that every American will answer now for his future and for his children’s future. I believe he will say, ‘I did not buckle when the going got tough.’”

He further said:

“Thousands of our courageous sons and millions of brave South Vietnamese have answered aggression’s onslaught and they have answered it with one strong and one united voice. ‘No retreat,’ they have said. Free men will never bow to force and abandon their future to tyranny. That must be our answer, too, here at home. Our answer here at home, in every home, must be: No retreat from the responsibilities of the hour of the day.”

It is inconceivable that Johnson’s assertive, “no retreat” views about the war would have swung so immediately, and so dramatically, upon hearing the opinion of a television news anchor.

An opinion that was hardly exceptional, novel, or shocking in late February 1968.

By the time of Cronkite’s report, “stalemate” had become an unremarkable — and not uncommon — way to characterize the war in Vietnam.

The Times, for example, had invoked “stalemate” months before Cronkite’s television report, notably in a front-page news analysis published August 7, 1967. In it, the Times observed that “the war is not going well. Victory is not close at hand.”

The Times analysis, filed from Vietnam, further declared:

“‘Stalemate’ is a fighting word in Washington. President Johnson rejects it as a description of the situation in Vietnam. But it is the word used by almost all Americans here, except the top officials, to characterize what is happening.”

The analysis was published on the Times front page, beneath the headline:

Vietnam: The Signs of Stalemate.

Moreover, even if Johnson later heard — or heard about — Cronkite’s “mired in stalemate” assessment, it represented no epiphany. If the president later heard — or heard about — Cronkite’s analysis, he didn’t take it to heart in his public statements.

Not long after the Cronkite program, Johnson was in Minneapolis where he delivered a hawkish, lectern-pounding speech, urging a “total national effort” to win the war in Vietnam.

“We love nothing more than peace, but we hate nothing worse than surrender and cowardice,” Johnson said in the speech, in which he disparaged foes of the war as wanting the country to “tuck our tail and violate our commitments.”

So the Times would do well to offer a correction or clarification: The Cronkite-Johnson tale certainly is “oft-cited,” but it is more problematic than merely “disputed.”

It is illusory. It is mythical.

WJC

More from Media Myth Alert:

Taking stock: Top mythbusting posts of 2014

In Anniversaries, Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Newspapers, Photographs, Scandal, Spanish-American War, Television, Washington Post, Watergate myth on December 29, 2014 at 9:00 am

Media Myth Alert marked its fifth anniversary in 2014 and reported periodically during the year on the appearance of prominent media-driven myths.

Here is a rundown of the blog’s five top posts of 2014, followed by a roster of other notable mythbusting writeups of 2014.

Media myth, adulation figure in media tributes to Ben Bradlee (posted October 22, 2014): Ben Bradlee, the celebrated former executive editor of the Washington Post, died in October, setting off a wave of tributes that erred or exaggerated in describing the newspaper’s role in the Watergate scandal, which brought the resignation of President Richard Nixon in 1974.

The Los Angeles Times, for example, declared that the Post’s Watergate reporting “ultimately brought down a president.”

The online version of the New York Times obituary said Bradlee, who was 93, had “presided over The Washington Post’s Watergate reporting that led to the fall of President Richard M. Nixon.”

The Guardian newspaper in London asserted that Bradlee “oversaw the reporting that brought down a president.”

Britain’s Economist magazine said the Post under Bradlee “toppled President Richard Nixon.”

And so it went.

But as I pointed out in discussing those erroneous characterizations, Bradlee, himself, had rejected the notion that the Post’s Watergate reporting brought down Nixon’s corrupt presidency. He said in 1997 that “it must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.” (Bradlee was referring to the White House tapes which Nixon secretly made and which revealed the president’s guilty role in covering up the crimes of Watergate, forcing him to quit in August 1974.)

His comment “that Nixon got Nixon” was in keeping with the tendency of senior figures at the Post to reject the simplistic notion that the newspaper’s reporting — especially that of Bob Woodward and Carl Bernstein — uncovered the crimes that led to Nixon’s downfall.

As Woodward once declared:

To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

Indeed, it is revealing to consider what critical disclosures the Post missed in its Watergate reporting.

It failed to disclose the White House cover up of the Watergate crimes.

It likewise failed to reveal the existence of the White House tapes, which clearly revealed Nixon’s active role in seeking to block the FBI’s investigation of the seminal crime of Watergate — the break-in at the headquarters of the Democratic National Committee.

Moreover, the story that Woodward and Bernstein still say they are most proud of was in error on crucial details.

That story was published October 10, 1972, beneath the headline, “FBI Finds Nixon Aides Sabotaged Democrats.” It claimed — wrongly — that the FBI had determined some 50 political saboteurs had traveled the country, disrupting Democratic candidates who were seeking to run against Nixon. Internal FBI memoranda dismissed key elements of the Post’s story as conjecture or “absolutely false.”

As I noted in my media-mythbusting book Getting It Wrong, the contributions of Woodward and Bernstein to Watergate’s outcome at best “were modest, and certainly not decisive.”

Far more important in bringing about Nixon’s resignation were the collective efforts of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

Maddow wrongly asserts that Pentagon ‘made up’ bogus tale about Jessica Lynch’s battlefield heroics (posted June 4, 2014): In commentary on her MSNBC program in early June, Rachel Maddow wrongly declared that the Pentagon had “made up” the bogus account of Jessica Lynch’s battlefield heroics early in the Iraq War.

Maddow offered no sourcing for her claim about the Pentagon and Lynch, who was an Army supply clerk thrust into international fame on April 3, 2003, in an electrifying, and exclusive, front-page story in the Washington Post.

Private Lynch

Private Lynch: Botched WaPo story made her famous

The Post report cited otherwise unidentified “U.S. officials” and said that Lynch, a 19-year-old Army private, had fought fiercely in the ambush of the 507th Maintenance Company in Nasiriyah in southern Iraq on March 23, 2003.

Lynch in fact had not fired a shot. Nor was she shot and stabbed, as the Post had reported. She suffered severe injuries in the crash of a Humvee as it fled the attack. She was taken prisoner and hospitalized by the Iraqis but rescued by U.S. special forces on April 1, 2003.

Vernon Loeb, one of the Post reporters who wrote the hero-warrior story about Lynch — which was wrong in its most crucial details — made clear that the Pentagon had not been the newspaper’s source.

As I noted in Getting It Wrong, Loeb went on NPR’s Fresh Air program in December 2003 and flatly declared:

“Our sources for that story were not Pentagon sources.”

Loeb, who then covered the Pentagon for the Post and who now is managing editor at the Houston Chronicle, also told NPR that he “could never get anybody from the Pentagon to talk about” the Lynch case.

He also said: “I just didn’t see the Pentagon trying to create a hero where there was none.”

But none of that vital context was mentioned by Maddow in her commentary on June 3.

“If the heroics that the Pentagon made up about her didn’t really happen, and they didn’t, maybe the U.S. special forces who rescued her, maybe they shouldn’t have bothered,” Maddow said about Lynch. (Maddow’s commentary came amid the controversy stirred by the release of Bowe Bergdahl, an Army sergeant who apparently had walked away from his post in Afghanistan and was held captive by the Taliban for five years. The administration of President Barack Obama released five senior Taliban figures to gain Bergdahl’s freedom.)

When Maddow was called out for her erroneous claim about the Pentagon, she dodged a correction by cherry-picking  — by referring to an obscure report in the Military Times on April 3, 2003, in which a U.S. military spokesman, Frank Thorp, was quoted as saying that Lynch “waged quite a battle prior to her capture.

“We do have very strong indications that Jessica Lynch was not captured very easily,” Thorp was quoted as saying.

Maddow (NBC News)

Maddow (NBC News)

Crowed Maddow: “That information straight from a military public affairs official was not true. It was made up. But it landed in press reports anyway.”

What Maddow neglected to mention was that Thorp was recapping for the Military Times what the Washington Post had already placed in the public domain.

Thorp, then a Navy captain, was assigned to U.S. Central Command headquarters in Doha, Qatar. He was following, not fabricating: He was, unwisely, restating elements of the Post’s sensational story about Lynch’s purported heroics, which Loeb and co-author Susan Schmidt had prepared in Washington.

I noted in discussing Maddow’s cherry-picking that it is impossible to address the hero-warrior tale about Lynch without considering the Post’s central role in publicizing the bogus narrative, which was picked up by news organizations around the world.

But Maddow ignored the agenda-setting character of the Post’s reporting about Lynch: It didn’t fit her narrative.

Exaggerating the power of ‘napalm girl’ photo (posted May 29, 2014): There’s little doubt that the “napalm girl” photograph of June 1972 was among the most memorable and disturbing images of the Vietnam War.

The photograph showed Vietnamese children terror-stricken by a misdirected napalm attack on their village by the South Vietnamese Air Force. At the center of image was a 9-year-old girl named Kim Phuc, shown screaming and naked as she fled.

The photograph, taken by Nick Ut of the Associated Press and formally titled “The Terror of War,” won a Pulitzer Prize in 1973.

In the years since, it also has become an artifact of exaggeration, as is evident in a tendency to ascribe powerful effects to the photograph, effects that it never had.

'Napalm girl,' 1972 (Nick Ut/AP)

‘Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

In May, for example, the Guardian newspaper in London exaggerated the effects of the “napalm girl” image, asserting in an exhibit review that it had “galvani[z]ed” American “public opinion and expedited the end of the Vietnam war.”

In fact, “napalm girl” did neither.

U.S. public opinion had turned against the war in Vietnam well before June 1972. For example, nearly 60 percent of respondents to a Gallup poll conducted early in 1971 had said that the United States had made a mistake by sending troops to fight in Vietnam. (Gallup periodically has asked the question since 1965, when just 24 percent of respondents said it was a mistake to have sent troops to Vietnam. By August 1968, a majority of respondents said it had been a mistake.)

So Ut’s photo hardly can be said to have galvanized opinion against the war: Nor can it be said that the photo “expedited” the war’s end.

By June 1972, the war was essentially over for American forces in Vietnam. President Richard Nixon had announced in November 1971 that U.S. ground operations had ended in South Vietnam and by June 1972, nearly all U.S. combat units had been removed from the country.

No single photograph turned public opinion against the war in Vietnam; no single image “expedited” its end. The war’s confusing aims and uncertain policy objectives, its duration, and its toll in dead and wounded all were far more decisive to its outcome.

Seeking context for Obama’s war, finding media myth (posted September 24, 2014): It is a hoary myth myth that Richard Nixon campaigned for the presidency in 1968, claiming to have in  mind a “secret plan” to end the war in Vietnam.

Had that been the case, had Nixon run for president saying he had “secret plan,” the country’s leading newspapers surely would have called attention to such a claim.

But they didn’t, as a search of a full-text database of leading U.S. newspapers makes clear. (The newspapers included the New York Times, Washington Post, Los Angeles Times, Baltimore Sun, Wall Street Journal, and Chicago Tribune.) Searching for “Nixon” and “secret plan” returned no articles from January 1967 to January 1969 that quoted Nixon as touting or promising or describing a “secret plan” for Vietnam.

Still, the old chestnut still circulates, usually invoked as supposed evidence of Nixon’s guile, shiftiness, and venality.

Secret plan? Who me?

Secret plan? Who me?

In September, for example, a columnist for the Washington Examiner summoned the myth in seeking historical context to discuss President Barack Obama’s air war against Islamic militants in Iraq and Syria.

“Obama wasn’t the first president to promise peace and deliver war,” the columnist, Timothy P. Carney, wrote. “Woodrow Wilson ran for reelection on keeping America out of the Great War. Nixon promised a secret plan to exit Vietnam quickly.”

As I noted at the time, “Missing from Carney’s discussion were details about when Nixon made such a promise, and what the ‘secret plan’  entailed. Those elements are missing because Nixon never promised a ‘secret plan’ on Vietnam.”

The derivation of the hoary myth can be traced to the presidential primary election campaign of 1968 and a speech in New Hampshire. There, in early March 1968, Nixon pledged that “new leadership” in Washington — a Nixon administration, in other words — would “end the war” in Vietnam.

In reporting on the speech, the wire service United Press International said Nixon “did not spell out how” he would “end the war.” Nixon may have been vague in those remarks about Vietnam. But he made no claim about a “secret plan.”

And he was asked about having a secret plan, according to an article published March 28, 1968, in the Los Angeles Times. Nixon replied that he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

He also said then: “If I had any way to end the war, I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” Nixon’s comments were made just a few days before Johnson announced he would not seek reelection.

No, Politico: Hearst did not cause the Spanish-American War (posted June 20, 2014): No media myth is hoarier than the notion that the Spanish-American War of 1898 was fomented by the “yellow press” of William Randolph Hearst, then the publisher of the New York Journal, the New York Evening Journal, and the San Francisco Examiner.

Warmonger?

Hearst: Warmongering publisher?

The claim is absurd, embraced by few if any serious historians of the era — and by no recent biographer of Hearst.

Nonetheless, the myth was offered up as fact in a commentary in Politico Magazine in June.

The commentary pointedly criticized the scholar Robert Kagan for having “sounded his favorite, and the neocons’, favorite theme” in a 2006 book, Dangerous Nation.

“He depicted America as uniquely virtuous, pursuing idealistic aims, while presenting all other great powers as fighting for venal and self-interested motives. So assiduous was Kagan in his fanciful interpretation of American actions,” the Politico commentary said, “that even the Spanish-American War, seen by most historians as the product of William Randolph Hearst’s yellow press and the U.S. desire to expand its influence on behalf of economic imperialism, becomes something else entirely — a bright and shining crusade for freedom….”

But in characterizing the war as “the product” of Hearst’s yellow press, Politico erred.

As I wrote in my 2001 book, Yellow Journalism: Puncturing the Myths, Defining the Legacies, the newspapers of Hearst and his rival, Joseph Pulitzer, “did not force — it could not have forced— the United States into hostilities with Spain over Cuba in 1898. The conflict was, rather, the result of a convergence of forces far beyond the control or direct influence of even the most aggressive of the yellow newspapers, William Randolph Hearst’s New York Journal.”

Claims that the yellow press brought on the war, I noted, “are exceedingly media-centric, often rest on the selective use of evidence, and tend to ignore more relevant and immediate factors that give rise to armed conflict.”

In 1898, those factors centered around a diplomatic impasse between the United States and Spain over Spanish rule of Cuba, which since early 1895 had been the scene of an islandwide rebellion.

In a failed attempt to put down the uprising, Spanish authorities sent as many as 200,000 troops to the island and imposed a policy called “reconcentration,” which forcibly removed thousands of Cubans — mostly old men, women, and children — into garrison towns where they could neither support nor offer supplies to the Cuban rebels.

Spain’s “reconcentration” policy gave rise to malnutrition and disease: Unknown tens of thousands of Cuban non-combatants died from illness and starvation.

The humanitarian nightmare in Cuba “inevitably stirred outrage and condemnation in the United States,” I wrote in Yellow Journalism. The desperate conditions were in 1897 and early 1898 a frequent topic of reporting in the American press, including but by no means limited to the newspapers of Hearst and Pulitzer.

The yellow press reported on — but certainly did not create — the terrible effects of Spain’s “reconcentration” policy.

In the end, the humanitarian crisis on Cuba, and Spain’s inability to resolve the crisis, weighed decisively in the U.S. decision to go to war in 1898. It was not the content of the yellow press — and not “economic imperialism,” as Politico put it — that pushed America into conflict with Spain.

WJC

Other memorable posts of 2014:

Marking five years: The best of Media Myth Alert

In Anniversaries, Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Media myths and radio, Murrow-McCarthy myth, New York Times, Newspapers, Photographs, Quotes, Scandal, Television, War of the Worlds, Washington Post, Watergate myth on October 31, 2014 at 12:24 pm

Media Myth Alert today marks its fifth anniversary — an occasion fitting to revisit the top posts since the blog went live on October 31, 2009, with the objectives of calling out the appearance and publication of media myths and helping to promote my 2010 mythbusting book, Getting It Wrong.

Here are the top five of the more than 640 posts at Media Myth Alert. (A separate post today will revisit five other top items posted at Media Myth Alert.)

The top posts all were about prominent topics, all received a fair amount of attention in the blogosphere and beyond, and all were represented disclosures found only at Media Myth Alert.

Krakauer quietly retreats from Lynch-source claim (posted November 11, 2011): This post disclosed the walk-back by author Jon Krakauer from claims in his 2009 book that Jim Wilkinson, a former White House official, was the source for the bogus Washington Post report about Jessica Lynch and her battlefield heroics in Iraq in 2003.

Krakauer book coverThose claims were unattributed in the book — and vigorously denied by Wilkinson, who sought a correction.

When it came, the correction was inserted unobtrusively in a new printing of the paperback edition of Krakauer’s book, Where Men Win Glory.

It read:

“Earlier editions of this book stated that it was Jim Wilkinson ‘who arranged to give the Washington Post exclusive access’ to this leaked intelligence [about Jessica Lynch]. This is incorrect. Wilkinson had nothing to do with the leak.”

I’ve pointed out that the Post’s enduring silence about its sources on the botched story about Lynch has allowed for the emergence not only of bogus allegations such as those about Wilkinson, but of a tenacious false narrative that the Pentagon concocted the tale about Lynch’s derring-do.

The false narrative also has deflected attention from the soldier whose heroics apparently were misattributed to Lynch. He was Sgt. Donald Walters, a cook in Lynch’s unit, which was ambushed in Nasiriyah in southern Iraq in the first days of the Iraq War.

Walters was taken prisoner by Iraqi irregulars, and shot and killed.

Calling out the New York Times on ‘napalm girl’ photo error (posted June 3, 2012): The “napalm girl” photograph was one of the most memorable images of the Vietnam War — and remains a source of media myth.

Nick Ut's Pulitzer-winning image (AP/Boston Globe)

Nick Ut’s Pulitzer-winning image (AP)

The photograph was taken by Nick Ut of the Associated Press on June 8, 1972, and showed terror-stricken Vietnamese children running from an errant aerial napalm attack. The central figure of the image was a naked, 9-year-old girl screaming from her burns.

So powerful was the photograph that it is sometimes said — erroneously — that it hastened an end to the war. Another myth is that the napalm was dropped by U.S. aircraft, a version repeated by the New York Times in May 2012, in an obituary of an Associated Press photo editor, Horst Faas.

The Times’ obituary claimed that the “napalm girl” photograph showed “the aftermath of one of the thousands of bombings in the countryside by American planes.”

That passage suggested U.S. forces were responsible for the napalm attack, and I pointed this out in an email to the Times. I noted that the bombing was a misdirected attack by the South Vietnamese Air Force, as news reports at the time made clear.

An editor for the Times, Peter Keepnews, replied, in what clearly was a contorted attempt to avoid publishing a correction:

“You are correct that the bombing in question was conducted by the South Vietnamese Air Force. However, the obituary referred only to ‘American planes,’ and there does not seem to be any doubt that this plane was American –- a Douglas A-1 Skyraider, to be precise.”

Of course the aircraft’s manufacturer was not at all relevant as to who carried out the attack.

Independent of my efforts, two former senior Associated Press journalists also called on the Times to correct its error about “American planes.”

The Times resisted for weeks before publishing an obscure sort-of correction that embraced Keepnews’ tortured reasoning and stated:

“While the planes that carried out that attack were ‘American planes’ in the sense that they were made in the United States, they were flown by the South Vietnamese Air Force, not by American forces.”

It was, I noted, a muddled and begrudging acknowledgement of error — hardly was in keeping with the declaration by the newspaper’s then-executive editor, Bill Keller, who had asserted in 2011 that “when we get it wrong, we correct ourselves as quickly and forthrightly as possible.”

PBS squanders opportunity in tedious War of the Worlds documentary (posted October 29, 2013): The first-ever post at Media Myth Alert was a brief item about Orson Welles’ clever and famous War of the Worlds radio dramatization of October 30, 1938. Welles’ show, which told of a deadly Martian invasion of Earth, supposedly was so terrifying that it pitched tens of thousands of Americans into panic and mass hysteria.

That’s a media myth, one that circulates every year, at the approach of Halloween.

Welles_monument

Orson Welles

In 2013, at the 75th anniversary of Welles’ program, PBS revisited The War of the Worlds in a much-anticipated “American Experience” documentary that turned out to be quite a disappointment. PBS managed not only to make The War of the Worlds seem snoozy and tedious; it missed the opportunity to revisit the well-known but much-misunderstood radio program in fresh and revealing ways.

“PBS could have confronted head-on the question of whether the radio show … really did provoke hysteria and mass panic in the United States,” I wrote.

Instead, I added, “The documentary’s makers settled for a turgid program that was far less educational, informative, and inspiring than it could have been.”

The PBS program failed to address the supposed effects of Welles’ radio dramatization in any meaningful way.

And it failed to consider the growing body of scholarship which has impugned the conventional wisdom and has found that The War of the Worlds program sowed neither chaos nor widespread alarm. Instead, listeners in overwhelming numbers recognized the program for what it was: A clever radio show that aired in its scheduled Sunday time slot and featured the not-unfamiliar voice of Welles, the program’s 23-year-old star.

My critique was endorsed by the PBS ombudsman, Michael Getler, who wrote in a column after the documentary was broadcast:

“I find myself in agreement with the judgment of W. Joseph Campbell, the well-known critic and author of ‘Getting It Wrong: Ten of the Greatest Misreported Stories in American Journalism’ who headlined his comment:  ‘PBS squanders opportunity to offer “content that educates” in “War of the Worlds” doc.’”

‘Deep Throat’ garage marker errs about Watergate source disclosures (posted August 18, 2011): Few media myths are as enduring as the hero-journalist trope about of Watergate. It holds that the dogged reporting of Bob Woodward and Carl Bernstein for the Washington Post — guided by Woodward’s clandestine source, code-named “Deep Throat” — exposed the crimes of Watergate and brought down Richard Nixon’s corrupt presidency in 1974.

It’s an easy-to-remember tale that cuts through the considerable complexity of Watergate and, as such, has become the dominant narrative of the scandal.

But it’s a history-lite version of Watergate, a media-centric version that the Post itself has mostly eschewed and dismissed over the years. (Woodward once put it this way: “To say that the press brought down Nixon, that’s horseshit.”)

Watergate marker_cropped

Marker with the error

A measure of how engrained Watergate’s dominant narrative has become can be seen in the historical marker that went up in August 2011 outside the parking garage in Arlington, Virginia, where Woodward conferred occasionally in 1972 and 1973 with his “Deep Throat” source.

The marker, as I pointed out, errs in describing the information Woodward received from the “Deep Throat” source, who in 2005 revealed himself as W. Mark Felt, formerly the FBI’s second in command.

The marker says:

“Felt provided Woodward information that exposed the Nixon administration’s obstruction of the FBI’s Watergate investigation.”

That’s not so.

Such obstruction-of-justice evidence, had “Deep Throat” offered it to Woodward, would have been so damaging and so explosive that it surely would have forced Richard Nixon to resign the presidency well before he did.

But Felt didn’t have that sort of information — or (less likely) did not share it with Woodward.

The “Deep Throat” garage is to be razed to permit the construction of two commercial and residential towers, the Post reported in June 2014. Interestingly, the Post’s article about the planned demolition repeated nearly verbatim the key portion of the marker’s description, stating:

“Felt … provided Woodward with information that exposed the Nixon administration’s obstruction of the FBI’s Watergate investigation.”

Which is still wrong, even if printed in the newspaper.

Suspect Murrow quote pulled at Murrow school (posted February 17, 2011): The online welcome page of the dean of the Edward R. Murrow College of Communication at Washington State University used to feature a quotation attributed to Murrow — a quotation that was only half-true.

Soon after I asked the dean about the provenance of the suspicious quotation, it was taken down.

The quotation read:

“We must not confuse dissent with disloyalty. When the loyal opposition dies, I think the soul of America dies with it.”

The first portion of the quote was indeed spoken by Murrow: It was a passage in his mythical 1954 television program that addressed Senator Joseph R. McCarthy’s red-baiting ways.

Murrow in 1954

 Not Murrow’s line

The second sentence of the quote — “When the loyal opposition dies, I think the soul of America dies with it” — is apocryphal.

In mid-February 2011, I noted that the full quotation — accompanied by a facsimile of Murrow’s signature — was posted at the welcome page of Dean Lawrence Pintak of Murrow College at Washington State, Murrow’s alma mater.

I asked the dean what knew about the quote’s first appearance, noting that I had consulted, among other sources, a database of historical newspapers which contained no articles quoting the “loyal opposition” passage.

Pintak, who said he believed the Web page containing the suspect quote had been developed before his arrival at Washington State in 2009, referred my inquiry to an instructor on his faculty who, a few hours later, sent an email to the dean and me, stating:

“While [the ‘loyal opposition’ quotation] seems to reflect the Murrow spirit, the lack of evidence that he phrased it that way is indeed suspicious.”

He added: “I feel the evidence says no, Murrow did not say this.”

By day’s end, the suspect quote had been pulled from the welcome page. Just the authentic portion — “We must not confuse dissent with disloyalty” — remained posted there.

The bogus Murrow quote about “the loyal opposition” has popped up before.

For example, in a speech in 2006 about Iraq, Harry Reid, now the U.S. Senate majority leader, invoked the passage — and claimed Murrow was its author.

WJC

Other memorable posts at Media Myth Alert:

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 2,158 other followers

%d bloggers like this: