W. Joseph Campbell

Posts Tagged ‘‘Napalm girl’’

Taking stock: Top mythbusting posts of 2014

In Anniversaries, Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Newspapers, Photographs, Scandal, Spanish-American War, Television, Washington Post, Watergate myth on December 29, 2014 at 9:00 am

Media Myth Alert marked its fifth anniversary in 2014 and reported periodically during the year on the appearance of prominent media-driven myths.

Here is a rundown of the blog’s five top posts of 2014, followed by a roster of other notable mythbusting writeups of 2014.

Media myth, adulation figure in media tributes to Ben Bradlee (posted October 22, 2014): Ben Bradlee, the celebrated former executive editor of the Washington Post, died in October, setting off a wave of tributes that erred or exaggerated in describing the newspaper’s role in the Watergate scandal, which brought the resignation of President Richard Nixon in 1974.

The Los Angeles Times, for example, declared that the Post’s Watergate reporting “ultimately brought down a president.”

The online version of the New York Times obituary said Bradlee, who was 93, had “presided over The Washington Post’s Watergate reporting that led to the fall of President Richard M. Nixon.”

The Guardian newspaper in London asserted that Bradlee “oversaw the reporting that brought down a president.”

Britain’s Economist magazine said the Post under Bradlee “toppled President Richard Nixon.”

And so it went.

But as I pointed out in discussing those erroneous characterizations, Bradlee, himself, had rejected the notion that the Post’s Watergate reporting brought down Nixon’s corrupt presidency. He said in 1997 that “it must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.” (Bradlee was referring to the White House tapes which Nixon secretly made and which revealed the president’s guilty role in covering up the crimes of Watergate, forcing him to quit in August 1974.)

His comment “that Nixon got Nixon” was in keeping with the tendency of senior figures at the Post to reject the simplistic notion that the newspaper’s reporting — especially that of Bob Woodward and Carl Bernstein — uncovered the crimes that led to Nixon’s downfall.

As Woodward once declared:

To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

Indeed, it is revealing to consider what critical disclosures the Post missed in its Watergate reporting.

It failed to disclose the White House cover up of the Watergate crimes.

It likewise failed to reveal the existence of the White House tapes, which clearly revealed Nixon’s active role in seeking to block the FBI’s investigation of the seminal crime of Watergate — the break-in at the headquarters of the Democratic National Committee.

Moreover, the story that Woodward and Bernstein still say they are most proud of was in error on crucial details.

That story was published October 10, 1972, beneath the headline, “FBI Finds Nixon Aides Sabotaged Democrats.” It claimed — wrongly — that the FBI had determined some 50 political saboteurs had traveled the country, disrupting Democratic candidates who were seeking to run against Nixon. Internal FBI memoranda dismissed key elements of the Post’s story as conjecture or “absolutely false.”

As I noted in my media-mythbusting book Getting It Wrong, the contributions of Woodward and Bernstein to Watergate’s outcome at best “were modest, and certainly not decisive.”

Far more important in bringing about Nixon’s resignation were the collective efforts of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

Maddow wrongly asserts that Pentagon ‘made up’ bogus tale about Jessica Lynch’s battlefield heroics (posted June 4, 2014): In commentary on her MSNBC program in early June, Rachel Maddow wrongly declared that the Pentagon had “made up” the bogus account of Jessica Lynch’s battlefield heroics early in the Iraq War.

Maddow offered no sourcing for her claim about the Pentagon and Lynch, who was an Army supply clerk thrust into international fame on April 3, 2003, in an electrifying, and exclusive, front-page story in the Washington Post.

Private Lynch

Private Lynch: Botched WaPo story made her famous

The Post report cited otherwise unidentified “U.S. officials” and said that Lynch, a 19-year-old Army private, had fought fiercely in the ambush of the 507th Maintenance Company in Nasiriyah in southern Iraq on March 23, 2003.

Lynch in fact had not fired a shot. Nor was she shot and stabbed, as the Post had reported. She suffered severe injuries in the crash of a Humvee as it fled the attack. She was taken prisoner and hospitalized by the Iraqis but rescued by U.S. special forces on April 1, 2003.

Vernon Loeb, one of the Post reporters who wrote the hero-warrior story about Lynch — which was wrong in its most crucial details — made clear that the Pentagon had not been the newspaper’s source.

As I noted in Getting It Wrong, Loeb went on NPR’s Fresh Air program in December 2003 and flatly declared:

“Our sources for that story were not Pentagon sources.”

Loeb, who then covered the Pentagon for the Post and who now is managing editor at the Houston Chronicle, also told NPR that he “could never get anybody from the Pentagon to talk about” the Lynch case.

He also said: “I just didn’t see the Pentagon trying to create a hero where there was none.”

But none of that vital context was mentioned by Maddow in her commentary on June 3.

“If the heroics that the Pentagon made up about her didn’t really happen, and they didn’t, maybe the U.S. special forces who rescued her, maybe they shouldn’t have bothered,” Maddow said about Lynch. (Maddow’s commentary came amid the controversy stirred by the release of Bowe Bergdahl, an Army sergeant who apparently had walked away from his post in Afghanistan and was held captive by the Taliban for five years. The administration of President Barack Obama released five senior Taliban figures to gain Bergdahl’s freedom.)

When Maddow was called out for her erroneous claim about the Pentagon, she dodged a correction by cherry-picking  — by referring to an obscure report in the Military Times on April 3, 2003, in which a U.S. military spokesman, Frank Thorp, was quoted as saying that Lynch “waged quite a battle prior to her capture.

“We do have very strong indications that Jessica Lynch was not captured very easily,” Thorp was quoted as saying.

Maddow (NBC News)

Maddow (NBC News)

Crowed Maddow: “That information straight from a military public affairs official was not true. It was made up. But it landed in press reports anyway.”

What Maddow neglected to mention was that Thorp was recapping for the Military Times what the Washington Post had already placed in the public domain.

Thorp, then a Navy captain, was assigned to U.S. Central Command headquarters in Doha, Qatar. He was following, not fabricating: He was, unwisely, restating elements of the Post’s sensational story about Lynch’s purported heroics, which Loeb and co-author Susan Schmidt had prepared in Washington.

I noted in discussing Maddow’s cherry-picking that it is impossible to address the hero-warrior tale about Lynch without considering the Post’s central role in publicizing the bogus narrative, which was picked up by news organizations around the world.

But Maddow ignored the agenda-setting character of the Post’s reporting about Lynch: It didn’t fit her narrative.

Exaggerating the power of ‘napalm girl’ photo (posted May 29, 2014): There’s little doubt that the “napalm girl” photograph of June 1972 was among the most memorable and disturbing images of the Vietnam War.

The photograph showed Vietnamese children terror-stricken by a misdirected napalm attack on their village by the South Vietnamese Air Force. At the center of image was a 9-year-old girl named Kim Phuc, shown screaming and naked as she fled.

The photograph, taken by Nick Ut of the Associated Press and formally titled “The Terror of War,” won a Pulitzer Prize in 1973.

In the years since, it also has become an artifact of exaggeration, as is evident in a tendency to ascribe powerful effects to the photograph, effects that it never had.

'Napalm girl,' 1972 (Nick Ut/AP)

‘Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

In May, for example, the Guardian newspaper in London exaggerated the effects of the “napalm girl” image, asserting in an exhibit review that it had “galvani[z]ed” American “public opinion and expedited the end of the Vietnam war.”

In fact, “napalm girl” did neither.

U.S. public opinion had turned against the war in Vietnam well before June 1972. For example, nearly 60 percent of respondents to a Gallup poll conducted early in 1971 had said that the United States had made a mistake by sending troops to fight in Vietnam. (Gallup periodically has asked the question since 1965, when just 24 percent of respondents said it was a mistake to have sent troops to Vietnam. By August 1968, a majority of respondents said it had been a mistake.)

So Ut’s photo hardly can be said to have galvanized opinion against the war: Nor can it be said that the photo “expedited” the war’s end.

By June 1972, the war was essentially over for American forces in Vietnam. President Richard Nixon had announced in November 1971 that U.S. ground operations had ended in South Vietnam and by June 1972, nearly all U.S. combat units had been removed from the country.

No single photograph turned public opinion against the war in Vietnam; no single image “expedited” its end. The war’s confusing aims and uncertain policy objectives, its duration, and its toll in dead and wounded all were far more decisive to its outcome.

Seeking context for Obama’s war, finding media myth (posted September 24, 2014): It is a hoary myth myth that Richard Nixon campaigned for the presidency in 1968, claiming to have in  mind a “secret plan” to end the war in Vietnam.

Had that been the case, had Nixon run for president saying he had “secret plan,” the country’s leading newspapers surely would have called attention to such a claim.

But they didn’t, as a search of a full-text database of leading U.S. newspapers makes clear. (The newspapers included the New York Times, Washington Post, Los Angeles Times, Baltimore Sun, Wall Street Journal, and Chicago Tribune.) Searching for “Nixon” and “secret plan” returned no articles from January 1967 to January 1969 that quoted Nixon as touting or promising or describing a “secret plan” for Vietnam.

Still, the old chestnut still circulates, usually invoked as supposed evidence of Nixon’s guile, shiftiness, and venality.

Secret plan? Who me?

Secret plan? Who me?

In September, for example, a columnist for the Washington Examiner summoned the myth in seeking historical context to discuss President Barack Obama’s air war against Islamic militants in Iraq and Syria.

“Obama wasn’t the first president to promise peace and deliver war,” the columnist, Timothy P. Carney, wrote. “Woodrow Wilson ran for reelection on keeping America out of the Great War. Nixon promised a secret plan to exit Vietnam quickly.”

As I noted at the time, “Missing from Carney’s discussion were details about when Nixon made such a promise, and what the ‘secret plan’  entailed. Those elements are missing because Nixon never promised a ‘secret plan’ on Vietnam.”

The derivation of the hoary myth can be traced to the presidential primary election campaign of 1968 and a speech in New Hampshire. There, in early March 1968, Nixon pledged that “new leadership” in Washington — a Nixon administration, in other words — would “end the war” in Vietnam.

In reporting on the speech, the wire service United Press International said Nixon “did not spell out how” he would “end the war.” Nixon may have been vague in those remarks about Vietnam. But he made no claim about a “secret plan.”

And he was asked about having a secret plan, according to an article published March 28, 1968, in the Los Angeles Times. Nixon replied that he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

He also said then: “If I had any way to end the war, I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” Nixon’s comments were made just a few days before Johnson announced he would not seek reelection.

No, Politico: Hearst did not cause the Spanish-American War (posted June 20, 2014): No media myth is hoarier than the notion that the Spanish-American War of 1898 was fomented by the “yellow press” of William Randolph Hearst, then the publisher of the New York Journal, the New York Evening Journal, and the San Francisco Examiner.

Warmonger?

Hearst: Warmongering publisher?

The claim is absurd, embraced by few if any serious historians of the era — and by no recent biographer of Hearst.

Nonetheless, the myth was offered up as fact in a commentary in Politico Magazine in June.

The commentary pointedly criticized the scholar Robert Kagan for having “sounded his favorite, and the neocons’, favorite theme” in a 2006 book, Dangerous Nation.

“He depicted America as uniquely virtuous, pursuing idealistic aims, while presenting all other great powers as fighting for venal and self-interested motives. So assiduous was Kagan in his fanciful interpretation of American actions,” the Politico commentary said, “that even the Spanish-American War, seen by most historians as the product of William Randolph Hearst’s yellow press and the U.S. desire to expand its influence on behalf of economic imperialism, becomes something else entirely — a bright and shining crusade for freedom….”

But in characterizing the war as “the product” of Hearst’s yellow press, Politico erred.

As I wrote in my 2001 book, Yellow Journalism: Puncturing the Myths, Defining the Legacies, the newspapers of Hearst and his rival, Joseph Pulitzer, “did not force — it could not have forced— the United States into hostilities with Spain over Cuba in 1898. The conflict was, rather, the result of a convergence of forces far beyond the control or direct influence of even the most aggressive of the yellow newspapers, William Randolph Hearst’s New York Journal.”

Claims that the yellow press brought on the war, I noted, “are exceedingly media-centric, often rest on the selective use of evidence, and tend to ignore more relevant and immediate factors that give rise to armed conflict.”

In 1898, those factors centered around a diplomatic impasse between the United States and Spain over Spanish rule of Cuba, which since early 1895 had been the scene of an islandwide rebellion.

In a failed attempt to put down the uprising, Spanish authorities sent as many as 200,000 troops to the island and imposed a policy called “reconcentration,” which forcibly removed thousands of Cubans — mostly old men, women, and children — into garrison towns where they could neither support nor offer supplies to the Cuban rebels.

Spain’s “reconcentration” policy gave rise to malnutrition and disease: Unknown tens of thousands of Cuban non-combatants died from illness and starvation.

The humanitarian nightmare in Cuba “inevitably stirred outrage and condemnation in the United States,” I wrote in Yellow Journalism. The desperate conditions were in 1897 and early 1898 a frequent topic of reporting in the American press, including but by no means limited to the newspapers of Hearst and Pulitzer.

The yellow press reported on — but certainly did not create — the terrible effects of Spain’s “reconcentration” policy.

In the end, the humanitarian crisis on Cuba, and Spain’s inability to resolve the crisis, weighed decisively in the U.S. decision to go to war in 1898. It was not the content of the yellow press — and not “economic imperialism,” as Politico put it — that pushed America into conflict with Spain.

WJC

Other memorable posts of 2014:

Exaggerating the power of ‘napalm girl’ photo

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Photographs on May 29, 2014 at 8:03 am
'Napalm girl,' 1972 (Nick Ut/AP)

‘Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

The famous “napalm girl” photograph of June 1972 undeniably ranks among the most profound and disturbing images of the Vietnam War. Its power, though, is often overstated.

The photograph, taken by Nick Ut of the Associated Press, and showed Vietnamese children terror-stricken by a misdirected napalm attack on their village by the South Vietnamese Air Force. At the center of image was a 9-year-old girl named Kim Phuc, shown screaming and naked as she fled. The photograph, formally titled “The Terror of War,” won a Pulitzer Prize in 1973.

In the years since then, a tendency has developed to attribute to the image effects that are far more powerful and decisive than it projected at the time.

For example, the Guardian newspaper in London asserted in a review the other day of an exhibit in France of the imagery of war that Ut’s photo “galvani[z]ed” American “public opinion and expedited the end of the Vietnam war.” Neither claim is accurate.

By June 1972, American public opinion had long since turned against the war in Vietnam. Nearly 60 percent of respondents to a Gallup poll conducted early in 1971 had said that the United States had made a mistake by sending troops to fight in Vietnam. (Gallup periodically has asked the question since 1965, when just 24 percent of respondents said it was a mistake to have sent troops to Vietnam. By August 1968, a majority of respondents said it had been a mistake.)

Ut’s photo can hardly be said to have galvanized opinion against the war: That shift had taken place years before.

Nor can it be said that the photo “expedited” the war’s end.

By June 1972, the war was essentially over for American forces in Vietnam. President Richard Nixon had announced in November 1971 that U.S. ground operations had ended in South Vietnam and by June 1972, nearly all U.S. combat units had been removed from the country.

Compelling though it was, the “napalm girl” photo exerted impact far less profound than is now believed.

But so what? Why is it problematic to overstate the image’s effects?

To do so is to indulge in a central flaw of a media-driven myth — that of media centrism, of exaggerating the power of the journalism, of attributing to news media greater influence than they really wield. To do so also is to misread and distort the historical record. No single photograph turned public opinion against the war in Vietnam or “expedited” its end: The war’s duration, its uncertain policy objectives, and its toll in dead and wounded all were far more decisive factors in the outcome of the conflict.

“Napalm girl” was an unsettling image, undeniably memorable. But it does not follow that it wielded immeasurable or decisive influence.

It did not.

WJC

More from Media Myth Alert:

The subtlety of media myths: A ‘New Yorker’ brief and the napalm-attack myth

In Debunking, Error, Media myths, New Yorker, Photographs on November 19, 2012 at 6:53 pm

Media myths can emerge in blithe and subtle ways, as a brief item in the November 19 issue of the New Yorker testifies.

‘Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

The myth the New Yorker insinuates is especially pernicious: It suggests U.S. forces dropped the napalm that wounded and terrified a group of Vietnamese children — a moment captured by Associated Press photographer Nick Ut in one of the most memorable images of the Vietnam War.

In a brief retrospective review of Alfred Hitchcock’s 1963 film, The Birds, the New Yorker said a scene in that movie of “screaming schoolkids fleeing down a lonely road disturbingly presage[d] the iconic news image of Vietnamese children escaping from American napalm attacks.”

The reference to “iconic news image of Vietnamese children” running from “napalm attacks” points unmistakably to Ut’s Pulitzer Prize-winning photograph, which was taken June 8, 1972, not far from the village of Trang Bang, in what was then South Vietnam.

The centerpiece of Ut’s photograph shows a naked, 9-year-old girl screaming in pain and terror as she fled the attack.

The media myth associated with the image is that U.S. forces carried out the aerial napalm attack that terrorized and injured the children near Trang Bang.

But that interpretation — or, perhaps, the reflexive inclination to blame the American military — is in error: The napalm was dropped in a misdirected attack by the South Vietnamese Air Force, as news reports of the time made clear.

In the 40 years since, however, the erroneous interpretation has emerged not infrequently.

A notable example came six months ago, in an obituary published in the New York Times that referred to Ut’s photograph and said it depicted “the aftermath of one of the thousands of bombings in the countryside by American planes: a group of terror-stricken children fleeing the scene, a girl in the middle of the group screaming and naked, her clothes incinerated by burning napalm.”

For weeks, the Times resisted correcting its error about “American planes” having carried out the attack, torturing logic as it defended its phrasing.

In reply to my email pointing out the error, the correction expert on the Times obituary staff, Peter Keepnews, wrote:

“You are correct that the bombing in question was conducted by the South Vietnamese Air Force. However, the obituary referred only to ‘American planes,’ and there does not seem to be any doubt that this plane was American –- a Douglas A-1 Skyraider, to be precise.”

As if the plane’s manufacturer were of crucial importance to the napalm attack. Which it wasn’t. The Times clearly had meant that American forces were responsible. Which they weren’t.

Finally, in late August, the Times published what I called “a sort-of correction,” invoking Keepnews’ baffling logic in stating:

“While the planes that carried out that attack were ‘American planes’ in the sense that they were made in the United States, they were flown by the South Vietnamese Air Force, not by American forces.”

It was a begrudging, less-than-sincere acknowledgement of error.

Independently of my efforts, two senior former journalists for the Associated Press also had pressed the Times to correct the error about the napalm attack. They were Richard Pyle, a veteran AP correspondent who was the news agency’s Saigon bureau chief from 1970-73, and Hal Buell, a retired AP vice president who for years directed the agency’s photo service. (Pyle directed my attention to the New Yorker brief that alludes to the napalm-attack myth.)

In July, Pyle and Buell sent a joint letter by email to the Times, noting that the error, if left uncorrected, could solidify into wide popular acceptance.

Their fears were hardly unfounded — as the New Yorker’s movie brief suggests, in its blithe, almost casual invoking of the napalm-attack myth.

WJC

Many thanks to Instapundit
Glenn Reynolds for linking to this post.

Recent or related:

A sort-of correction from the NYTimes

In Debunking, Error, New York Times, Photographs on August 28, 2012 at 9:09 pm

‘Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

It has taken more than three months, but the New York Times today published a sort-of correction of its erroneous description about the napalm attack in Vietnam in June 1972 that preceded the famous photograph of children terrified and wounded by the bombing.

The photograph, taken by Nick Ut of the Associated Press, won a Pulitzer Prize in 1973. It is colloquially known as the “napalm girl” image.

The Times’ error appeared in an obituary, published May 14, about Horst Faas, an award-winning AP photographer and editor who spent years in Vietnam.

The obituary said the photograph showed “the aftermath of one of the thousands of bombings in the countryside by American planes: a group of terror-stricken children fleeing the scene, a girl in the middle of the group screaming and naked, her clothes incinerated by burning napalm.”

But as I, and others, pointed out to the Times, the napalm was not dropped by the American military but by the South Vietnamese Air Force.

In response to my email sent in May about that lapse, the Times’ correction expert on its obituary staff, Peter Keepnews, wrote:

“You are correct that the bombing in question was conducted by the South Vietnamese Air Force. However, the obituary referred only to ‘American planes,’ and there does not seem to be any doubt that this plane was American –- a Douglas A-1 Skyraider, to be precise.”

Of course, the aircraft’s manufacturer was hardly at issue. And in the sort-of correction published today, the Times removed the reference to “American planes” in the digital version of the obituary but otherwise embraced Keepnews’ convoluted reasoning, stating:

“While the planes that carried out that attack were ‘American planes’ in the sense that they were made in the United States, they were flown by the South Vietnamese Air Force, not by American forces.”

Which makes for a less-than-clean correction.

Indeed, the correction seems begrudging, half-hearted.

And less than sincere.

It’s as if the Times were saying the South Vietnamese Air Force was doing the dirty work for the American military — which by June 1972 was decidedly winding down its war effort in Vietnam.

Richard Pyle, a retired veteran AP correspondent who was the news agency’s Saigon bureau chief from 1970-73, characterized the Times’ correction this way:

“[T]he phrasing — ‘while the planes that carried out the attack were “American planes” in the sense that they were made in the United States, they were flown by the South Vietnamese Air Force, not American forces’ — makes it sound like a bunch of teenagers borrowing daddy’s car.”

Indeed.

Pyle, who retired from AP in 2009, also had petitioned the Times for a correction in the Faas obituary. So had Hal Buell, a retired AP vice president who for years directed the news agency’s photo service.

In July, they sent a joint letter by email to the Times, pointing to the very real prospect that the error, if left uncorrected, could solidify into wide acceptance.

They wrote: “Our larger concern, beyond amending the immediate record, is that if left standing, this error will be repeated in future by the Times and any publications that might rely on it as a source, in effect causing a significant piece of misinformation to be cast in journalistic stone.”

The Times’ sort-of correction muddies rather than clarifies or fully corrects. The concerns that Pyle and Buell addressed are hardly set to rest.

The sort-of correction is disappointing, too, in light of the praise that the Times’ outgoing public editor, Arthur Brisbane, offered Sunday about the newspaper’s corrections staff.

Brisbane extolled the Times’ corrections desk as “a powerful engine of accountability” unmatched by similar operations at other U.S. news organizations.

The sort-of correction published today mocks such extravagant praise.

WJC

Many thanks to Instapundit
Glenn Reynolds for linking to this post

Recent or related:

Pardon the scoffing: NYT corrections desk is ‘a powerful engine of accountability’?

In Error, New York Times, Photographs on August 26, 2012 at 11:49 am

The swan song column of Arthur Brisbane, the New York Times public editor, salutes the newspaper’s corrections desk as “a powerful engine of accountability” unmatched by similar operations elsewhere.

Brisbane salutes ‘powerful engine of accountability’ (NYTimes photo)

Pardon my scoffing: A “powerful engine of accountability”?

The Times has been often and rightly lampooned for obsessing over trivial lapses while ignoring far more consequential missteps — as suggested by its ignoring repeated recent requests to correct its unambiguous error about the context of the famous “napalm girl” photograph taken in Vietnam in June 1972.

The image, taken by Associated Press photographer Nick Ut, shows a naked child, screaming in pain as she fled an aerial napalm attack near a village in South Vietnam. The photograph won a Pulitzer Prize and remains one of the most memorable images of the Vietnam War.

In an obituary published in May, the Times referred to the image as showing “the aftermath of one of the thousands of bombings in the countryside by American planes: a group of terror-stricken children fleeing the scene, a girl in the middle of the group screaming and naked, her clothes incinerated by burning napalm.”

But as has been repeatedly pointed out to the Times, the plane that dropped the napalm wasn’t American; it was South Vietnamese.

Among those who’ve called attention to the Times’ error are two senior former Associated Press journalists, Richard Pyle, the news agency’s Saigon bureau chief from 1970-73, and Hal Buell, a retired AP vice president.

Both men have petitioned the Times for a correction, stating in a joint letter sent last month by email:

“Our larger concern, beyond amending the immediate record, is that if left standing, this error will be repeated in future by the Times and any publications that might rely on it as a source, in effect causing a significant piece of misinformation to be cast in journalistic stone.”

Pyle and Buell also pointed to the Times’ inclination to police its minor errors, writing:

“Given the Times’ demonstrated commitment to correcting middle initials, transposed letters and other Lilliputian errata, it shouldn’t be asking too much for it to repair a factual error of greater magnitude.”

But the “powerful engine of accountability” hasn’t deigned to address the error, which insinuates that the U.S. military was responsible for the attack that preceded Ut’s “napalm girl” photograph.

By June 1972, however, most U.S. combat units had been removed from South Vietnam. For the American military, the war then was winding down.

Pyle and Buell, jointly and individually, have sought a correction, addressing email to Brisbane’s desk and elsewhere at the Times. I, too, have pointed out the Times’ lapse and in May received this frankly illogical reply from the newspaper’s assistant obituary editor, Peter Keepnews:

“You are correct that the bombing in question was conducted by the South Vietnamese Air Force. However, the obituary referred only to ‘American planes,’ and there does not seem to be any doubt that this plane was American –- a Douglas A-1 Skyraider, to be precise.”

As if the aircraft’s manufacturer were vital to the napalm strike by the South Vietnamese.

The Times’ failure to address the error hints at limited viewpoint diversity in the newsroom, a topic that Brisbane points to in his swan song.

He writes:

“Across the paper’s many departments … so many share a kind of political and cultural progressivism — for lack of a better term — that this worldview virtually bleeds through the fabric of The Times.

“As a result,” Brisbane states, “developments like the Occupy movement and gay marriage seem almost to erupt in The Times, overloved and undermanaged, more like causes than news subjects.”

That description prompted a rebuke from the Times’ executive editor, Jill Abramson. But it’s a telling and doubtless accurate observation that Brisbane ought to have made more often during his two-year tenure as “public editor,” or internal critic.

Brisbane’s comment about “political and cultural progressivism” evokes an observation by the Times’ first ombudsman, Daniel Okrent. In a column in 2004, Okrent addressed what he called “the flammable stuff that ignites the [political] right. These are the social issues: gay rights, gun control, abortion and environmental regulation, among others.

“And if you think The Times plays it down the middle on any of them, you’ve been reading the paper with your eyes closed.”

Brisbane’s comment also is evocative of one of the final columns that Deborah Howell wrote as ombudsman at the Washington Post.

She acknowledged in mid-November 2008 that “some of the conservatives’ complaints about a liberal tilt [in mainstream journalism] are valid. Journalism naturally draws liberals; we like to change the world. I’ll bet that most Post journalists voted for Obama. I did.”

She also wrote:

“There are centrists at The Post as well. But the conservatives I know here feel so outnumbered that they don’t even want to be quoted by name in a memo.”

Howell’s column quoted the director of the Project for Excellence in Journalism, Tom Rosenstiel, as saying:

“The perception of liberal bias is a problem by itself for the news media. It’s not okay to dismiss it. Conservatives who think the press is deliberately trying to help Democrats are wrong. But conservatives are right that journalism has too many liberals and not enough conservatives. It’s inconceivable that that is irrelevant.”

I argue in my latest book, Getting It Wrong, that viewpoint diversity and contrarian thinking should be vigorously promoted in American newsrooms.

But the ideological imbalance of mainstream American journalism never receives much more than passing attention in mainstream American journalism.

It’s little wonder, then, that the believability quotient of leading U.S. news media continues to ebb: There’s a keen sense that they’re not dealing it straight.

According to a recent survey by the Pew Research Center, 14 percent of respondents said they said believed “all or most” of what the Times has to say.

WJC

Recent or related:

NYTimes ignores senior former AP journalists seeking correction on ‘napalm girl’ context

In Debunking, New York Times, Photographs on August 17, 2012 at 10:35 am

‘Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

The New York Times has ignored written requests by two senior former Associated Press journalists seeking the correction of an unambiguous error published in a Times obituary three months ago.

The journalists are Richard Pyle, a Vietnam War correspondent for nearly five years and the news agency’s Saigon bureau chief from 1970-73, and Hal Buell, a retired AP vice president who for years directed the agency’s photo service.

At issue is the Times’  mischaracterization of the attack that gave rise to one of the Vietnam War’s most memorable photographs — the “napalm girl” image of June 1972.

Update: The Times publishes a sort-of correction.

The centerpiece of the photograph, taken by AP photographer Nick Ut, shows a naked child, screaming in pain as she fled an aerial napalm attack near a village in South Vietnam.

In an obituary published in May about Horst Faas — an award-winning AP photographer and editor who helped make sure Ut’s photograph moved across the agency’s wires — the Times described the image as “the aftermath of one of the thousands of bombings in the countryside by American planes: a group of terror-stricken children fleeing the scene, a girl in the middle of the group screaming and naked, her clothes incinerated by burning napalm.”

But as I pointed out in an email sent to the Times soon after the obituary was published, the aircraft that dropped the napalm wasn’t American; it was South Vietnamese.

The newspaper’s assistant obituary editor, Peter Keepnews, replied to me on May 22, stating in an email:

“You are correct that the bombing in question was conducted by the South Vietnamese Air Force. However, the obituary referred only to ‘American planes,’ and there does not seem to be any doubt that this plane was American –- a Douglas A-1 Skyraider, to be precise.”

As if the aircraft’s manufacturer were a crucial element in the napalm strike by the South Vietnamese.

I wrote about the Times’ error — and Keepnews’ illogical response — in a post in early June at Media Myth Alert.

Quite independently of my efforts, Pyle and Buell also called the Times’ attention to the error about the napalm attack.

Their requests for a correction have been ignored, Pyle said.

Pyle shared the contents of a letter he sent by email to the Times in mid-June, in which he noted that the Faas obituary “included a serious error, asserting … that the napalm bombs were dropped by U.S. aircraft.  In fact the planes were A-1 Skyraiders of the South Vietnamese Air Force (VNAF), supporting a ground operation by South Vietnamese troops, in which there was no U.S. involvement.”

Pyle, a correspondent for AP from 1960 until retiring in 2009, also wrote that he was “dismayed to see the inclusion of an error that had first cropped up in a report about Nick Ut’s photo more than a decade ago, and which has required correction on several occasions since.

“It’s a classic example of how an error in print can be ‘killed’ repeatedly but never die.”

In a joint letter sent by email to the Times on July 22 and subsequently shared with me, Pyle and Buell reiterated that the error, if left uncorrected, may harden into wide acceptance.

They wrote:

“Our larger concern, beyond amending the immediate record, is that if left standing, this error will be repeated in future by the Times and any publications that might rely on it as a source, in effect causing a significant piece of misinformation to be cast in journalistic stone.”

They pointed out that they had separately sent letters by email to the Times but those letters “were simply ignored.” (The Times has not replied to an email I sent Wednesday, seeking comment about this matter.)

In their letter, Pyle and Buell also noted the Times’ earnest efforts to correct even minor errors and trivial lapses that creep into its columns, stating:

“Given the Times’ demonstrated commitment to correcting middle initials, transposed letters and other Lilliputian errata, it shouldn’t be asking too much for it to repair a factual error of greater magnitude.

“By clarifying this for the current record, you can also assure that it won’t be mindlessly recycled in future references to one of the Vietnam’s war’s most oft-published photo images.”

“Napalm girl” won the Pulitzer Prize in 1973 for spot news photography.

(Full disclosure: I reported from Europe and West Africa for the Associated Press in the early 1980s but have never met Pyle or Buell.)

The Times’reluctance to address and correct this error evokes a couple of telling observations offered by media critic Jack Shafer, in a column for Slate in 2004.

Shafer wrote: “The rotten truth is that media organizations are better at correcting trivial errors of fact — proper spellings of last names, for example — than they are at fixing a botched story.”

He further stated:

“Individual journalists are a lot like doctors, lawyers, and pilots in that they hate to admit they were wrong no matter what the facts are.”

The Times’ unwillingness to acknowledge and correct its error about the context of the “napalm girl” image also brings to mind a sanctimonious pledge last year by the newspaper’s then-executive editor, Bill Keller.

He declared in a column in March 2011 that at the Times, “[w]e put a higher premium on accuracy than on speed or sensation. When we report information, we look hard to see if it stands up to scrutiny.”

Keller further declared that “when we get it wrong, we correct ourselves as quickly and forthrightly as possible.”

That sure sounds good. Admirable, even.

But in fulfilling those high-sounding virtues, the Times fails utterly, at least in this case. And it is arrogant and dismissive in its failure.

WJC

Many thanks to Instapundit
Glenn Reynolds for linking to this post

Recent or related:

40 years on: The ‘napalm girl’ photo and its associated errors

In Anniversaries, Debunking, New York Times, Photographs on June 3, 2012 at 8:47 am

‘Napalm Girl’ image (Nick Ut/AP)

Nearly 40 years have passed since an Associated Press photographer, Nick Ut, took one of the most memorable photographs of the Vietnam War — the image of a 9-year-old girl screaming in terror as she fled, naked, from a misdirected napalm attack.

In a recent retrospective article, the AP said the famous photo, taken June 8, 1972, “communicated the horrors of the Vietnam War in a way words could never describe, helping to end one of the most divisive wars in American history.”

There’s no denying the stunning quality of what often is called the “napalm girl” image. But whether it helped “end” the Vietnam War is improbable: That’s an exaggeration, a case of locating far too much significance in a single image.

By mid-June 1972, after all, most U.S. combat units had been removed from South Vietnam. For American forces, the ground war was quickly winding down.

The “napalm girl” image figured in a recent New York Times obituary about Horst Faas, a gruff, German-born photographer who spent years in Vietnam, covering the conflict for the AP.

Faas won two Pulitzer Prizes for his work in Vietnam and, later, in Bangladesh. And he was instrumental in making sure the AP moved the “napalm girl” photograph across its wires.

The Times quoted Faas as saying in an AP oral history: “The girl was obviously nude, and one of the rules was we don’t — at the A.P. — we don’t present nude pictures, especially of girls in puberty age.” Even so, the Times wrote, Faas “set his mind on ‘getting the thing published and out.'”

Ut’s photograph won a Pulitzer Prize in 1973.

The Times’ obituary described the photograph as showing “the aftermath of one of the thousands of bombings in the countryside by American planes: a group of terror-stricken children fleeing the scene, a girl in the middle of the group screaming and naked, her clothes incinerated by burning napalm.”

Except that the plane that dropped the napalm wasn’t American.

It was South Vietnamese (as the AP correctly notes in its recent retrospective, stating: “As the South Vietnamese Skyraider plane grew fatter and louder, it swooped down toward her, dropping canisters like tumbling eggs flipping end over end”).

By referring to “American planes,” the Times‘ obituary insinuates that U.S. forces were responsible for the napalm attack that preceded Ut’s photograph — and I pointed this out in an email to the Times.

The newspaper’s assistant obituary editor, Peter Keepnews, replied by email, saying:

“You are correct that the bombing in question was conducted by the South Vietnamese Air Force. However, the obituary referred only to ‘American planes,’ and there does not seem to be any doubt that this plane was American –- a Douglas A-1 Skyraider, to be precise.”

As if the aircraft’s manufacturer was at all central or relevant.

I said as much in replying to Keepnews.

“I think you’re too eager to avoid a correction, or a clarification,” I wrote. “The manufacturer (or ownership) of the aircraft is inconsequential; far more important is who was flying the planes. And the obit’s wording (‘bombings in the countryside by American planes’) clearly suggests the aerial attacks were carried out [by] Americans, and that Americans caused the deaths and injuries. And that wasn’t the case. The aircraft were American-made, but flown by South Vietnamese pilots.

“A clarification seems in order,” I wrote, “to make the distinction clear.”

Keepnews sent this brief, dismissive response:

“Thank you for your feedback.”

In reply, I pointed out to Keepnews that the brief bios the Times published of the Pulitzer winners in 1973 correctly said that Ut had taken the photo “after South Vietnamese dropped napalm on own people by mistake.”

Keepnews sent no response, and the Times has neither corrected nor clarified the erroneous reference in the Faas obit to the aircraft that dropped the napalm.

The Times should.

After all, Bill Keller, then the newspaper’s executive editor, asserted in a column last year that “when we get it wrong, we correct ourselves as quickly and forthrightly as possible.”

It’s advice worth following.

WJC

Recent or related:

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,936 other followers

%d bloggers like this: