W. Joseph Campbell

Posts Tagged ‘Journalism’

Roster expands of journos who’ve invoked ‘furnish the war’ media myth

In 1897, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Newspapers, Quotes, Spanish-American War on July 1, 2018 at 8:46 am

Although it has been recognized as a media myth for years, the list keeps expanding of journalists who’ve invoked William Randolph Hearst’s purported vow to bring on war with Spain 120 years ago.

To the roster that includes writers for the Washington Post, Politico, and Forbes, as well as James Fallows, Garrison Keillor and Evan Thomas, we add the executive editor of the Pittsburgh Post-Gazette, David Shribman.

In an essay the other day that praised the resilience of journalists in the face of threats and attacks, Shribman, a Pulitzer Prize winner in 1995, offered up this paragraph:

“In American folklore, newspaper publisher, William Randolph Hearst ‘started’ the Spanish-American War of 1898. When the famous illustrator Frederic Remington cabled him that there was no sign of conflict in Spanish-controlled Cuba, Hearst cabled back: ‘You supply the pictures, I’ll supply the war.'”

Well, no, he didn’t.

Hearst didn’t start, foment, or otherwise bring about the Spanish-American War. As I wrote in my 2001 book, Yellow Journalism: Puncturing the Myths, Defining the Legacies, the diplomatic impasse over Cuba that gave rise to the war was far beyond the control or influence of Hearst’s three daily newspapers.

Often cited as evidence that he did bring about the conflict is the vow attributed to Hearst, which usually is recounted as his having pledged to “furnish the war.”

As I discussed in my media-mythbusting book Getting It Wrong, the “furnish the war” anecdote lives on even though the telegram that supposedly carried Hearst’s vow has never turned up. It lives on even though Hearst denied having sent such a message. It lives on despite a a nearly complete absence of documentation.

And it lives on despite what I call an irreconcilable internal inconsistency. That is, it would have been made no sense for Hearst to vow to “furnish the war” because war — specifically, the Cuban rebellion against Spanish colonial rule — was the very reason Hearst sent the artist Remington to Cuba in the first place.

Remington: Six days in Cuba

Remington was in Cuba six days in January 1897, a time when anyone reading U.S. newspapers would have been quite aware that Cuba was a theater of a brutal war. By then, Spain had sent nearly 200,000 soldiers in a failed attempt to put down the rebellion, the antecedent to the Spanish-American War.

As I wrote in Getting It Wrong, the evidence against it is such that the Hearstian vow deserves relegation to the closet of historical imprecision.

But why does this media myth keep popping up? Why does it seem so inviting to senior journalists?

The reasons are several, and include the deliciousness of the quotation: It tells a story that seems too good not to be true.

Also, it’s an anecdote that caricatures Hearst’s arrogance and hubris exquisitely well.

And it illustrates the presumptive perverse power of the news media — that under the right circumstances, the media can act so disreputably as to plunge the country into war, much as Hearst did in the late Nineteenth Century. Which is nonsense, but that surely is a factor in accounting for the myth’s tenacity.

Yet another factor has to be the sloppiness of journalists, or their reluctance to check out the anecdote — even though ample documentation about its mythical status is but keystrokes away, online.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

 

Advertisements

Diminished by a media myth

In Cronkite Moment, Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Television on June 20, 2018 at 6:24 pm

It may seem  incongruous, but media myths typically are invoked in all seriousness, as if the tall tales they tell about journalists and their deeds are genuine and true. Sometimes media myths are cited credulously to demonstrate presumed authority and command of history.

So it was the other day in a sneering editorial in the Toronto Star, one of Canada’s leading newspapers.

The editorial assailed U.S. policies that have separated immigrant families at the Mexico border. For authority, emphasis, and dimension, the Star editorial turned to the mythical “Cronkite Moment” of 1968, an occasion when the words of a TV anchorman supposedly swayed a president and altered his war policies. Not only is this a tale cherished by journalists, it has broad applicability, as the editorial reconfirmed.

“Sometimes,” the Star intoned in all high-mindedness, “there are telling barometers in the realm of human affairs.

“Former president Lyndon Johnson once moaned, during a critical setback in the Vietnam War, that if he had lost iconic newsman Walter Cronkite, ‘I’ve lost Middle America.'”

The newspaper suggested that Laura Bush’s recent commentary deploring  family separations at the border evoked similarities to the “Cronkite Moment.”

But it’s hardly news that the Cronkite-Johnson tale is a media myth.

I examined and debunked the “Cronkite Moment” in the first edition of Getting It Wrong, which came out eight years ago this summer, pointing out that Johnson did not see Cronkite’s report on Vietnam — the broadcast at the heart of the myth — when it aired February 27, 1968. And there’s no persuasive evidence about when or whether the president saw it later, on videotape.

Johnson, moreover, effectively shrugged off Cronkite’s pessimistic if unoriginal assessment about Vietnam (the anchorman said the war was stalemated). In the days and weeks that followed, Johnson vigorously defended and doubled down on his Vietnam policy, a point I emphasized in the expanded second edition of Getting It Wrong, which came out in late 2016.

“For many American journalists,” I wrote in the second edition, “the ‘Cronkite moment’ has become an ideal, a standard that suggests both courage and influence in war-time reporting.”

It is indeed is a convenient parable, ready to be summoned to illustrate many virtues — the salutary effects of telling truth to power, the searing influence of timely analysis, the presumptive capacity of the media to do good, to name a few. To that list we can add the media’s serving as “telling barometers in the realm of human affairs.”

But what does it say about the notion of a telling barometer if the underlying narrative is unsound and dubious? If it’s a myth?

Rather than underscoring its point, rather than burnishing its authority, the Star by turning to the “Cronkite Moment” and to the dubious quote attributed to Johnson diminished its argument and invited questions about the editorial board’s depth of research and command of facts.

WJC

More from Media Myth Alert:

Hagiographic WaPo and the ‘Cronkite Moment’ myth

In Cronkite Moment, Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Quotes, Washington Post on May 27, 2018 at 10:00 am

At one point in a long and credulous look back at Walter Cronkite and the Vietnam War, the Washington Post this weekend likens the former CBS News anchorman to “an intercontinental ballistic missile of objectivity.”

Cronkite in Vietnam, 1968

Cronkite in Vietnam, 1968

That’s a sample of the hagiographic tone of the Post’s retrospective, which centers around the media myth of Cronkite’s report in late February 1968 about the Vietnam War, in which he described the U.S. military as “mired in stalemate” there.

The Post presents a number of dubious claims about the effects of what it says were Cronkite’s “daring, historic, precedent-busting words about Vietnam.”

Cronkite’s words were hardly that.

His description about the war as a “stalemate” was neither daring nor novel. As I discuss in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, American journalists for months before Cronkite’s program had invoked “stalemate” to characterize the war. In early August 1967, or more than six months before Cronkite’s report, the New York Times published a front-page analysis from Vietnam about the war, beneath the headline, “Signs of Stalemate.”

“The analysis said:

‘Stalemate’ is a fighting word in Washington. President [Lyndon] Johnson rejects it as a description of the situation in Vietnam. But it is the word used by almost all Americans here [in Vietnam], except the top officials, to characterize what is happening.”

A month before that, in a news analysis published July 4, 1967, the Times said of the war effort:

“Many officers believe that despite the commitment of 466,000 United States troops now in South Vietnam … the military situation there has developed into a virtual stalemate.”

So “stalemate” then was a very undramatic, and even conventional, way of characterizing the war.

In invoking “stalemate,” Cronkite certainly was not as “daring” or pointed as the Wall Street Journal had been on its editorial page a few days before. The newspaper declared that the U.S. war effort in Vietnam “may be doomed” and that “everyone had better be prepared for the bitter taste of defeat beyond America’s power to prevent.”

As Mark Kurlansky wrote in his book-length year-study of 1968, Cronkite’s “stalemate” critique was “hardly a radical position” for the time.

The Post’s takeout further claims that “President Johnson was deflated by Cronkite’s report, saying, ‘If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.'”

That claim is the centerpiece of one of American journalism’s most tenacious media myths, rivaling that of Watergate and the notion that the Post’s reporting uncovered the crimes that forced Richard Nixon’s resignation.

So why is the notion that Johnson was deflated, or worse, an erroneous interpretation?

For starters, Johnson didn’t see Cronkite’s hour-long report about Vietnam when it aired on February 27, 1968; the president at the time was at a black-tie birthday party in Austin, Texas. He was not in front of a television set, and there is no sure evidence whether, or when, the president may  have seen the show at some later date on videotape.

Rather than treating Cronkite’s remarks as some sort of epiphany, Johnson in effect shrugged them off and, in a succession of public events in the days and weeks afterward, endeavored to rally popular support for the war in Vietnam.

As I point out in Getting It Wrong, the president in the aftermath of the “Cronkite Moment” gave several speeches in which he stoutly defended his war policy.

In mid-March 1968, for example, Johnson told business leaders meeting in Washington:

“We must meet our commitments in the world and in Vietnam. We shall and we are going to win. … I don’t want a man in here to go back home thinking otherwise — we are going to win.”

Two days after that, Johnson traveled to Minneapolis to deliver a rousing speech to the National Farmers Union convention, during which he urged “a total national effort to win the war” in Vietnam. Punctuating his remarks in Minneapolis by pounding the lectern and jabbing his finger in the air, Johnson declared, “We love nothing more than peace, but we hate nothing worse than surrender and cowardice.” He disparaged critics of the war as inclined to “tuck our tail and violate our commitments.”

And a day after that, Johnson declared in a talk at the State Department: “We have set our course” in Vietnam. “And we will prevail.”

So even if he had seen Cronkite’s report on videotape, Johnson in the days and weeks after the “Cronkite Moment” gave no indication of having embraced the anchorman’s message. The president certainly wasn’t taking a policy lead from Cronkite’s unoriginal characterization of the war.

The Post’s writeup quotes Douglas Brinkley, author of a glowing, hagiographic treatment of the Cronkite, as saying the broadcast journalist on his trip to Vietnam in early 1968 “was just doing the gumshoe reporting all over Vietnam and the print reporters all swooned over Cronkite for doing it.”

All swooned?

No way.

As I note in Getting It Wrong:

“Cronkite’s trip to Vietnam was not remembered fondly by all war correspondents then in Vietnam. George McArthur, a veteran journalist for the Associated Press, years later recalled Cronkite’s visit to the imperial city, Hue, the scene fierce fighting during the Tet offensive” in early 1968.

“’Cronkite is not one of my heroes,” McArthur said. “When Cronkite broadcast in Hue during the Tet offensive, he arranged to have a shelling of the ridgeline behind him. This was his famous trip when he supposedly changed his mind [about the war]. Baloney. He’d made up his mind before he ever came out there. But the Marines staged a shelling at four in the afternoon, and he was up on top of our [diplomatic] mission building in Hue doing his stand-upper, wearing a … bulletproof vest and a tin pot [helmet]. And I was up there doing my laundry.”

McArthur’s incisive recollections were included in George W. Smith’s 1999 book, The Siege at Hue, and posted online in 2012.

The Post‘s essay also claims “something did pivot when Cronkite crossed the line into opinion. Cronkite mainstreamed antiwar sentiment.” But what pivoted? And how do we know that “Cronkite mainstreamed antiwar sentiment”? The Post really doesn’t say. It’s assertion, without evidence.

The mainstreaming of antiwar sentiment took more, of course, than the on-air declarations of a 50-something anchorman. Indeed, the antiwar movement was “a complex phenomenon that evolved strategically as circumstances changed,” as an essay posted last year at the New York Times’ online opinion site argued. The movement, the essay added, was defined by four overlapping stages — none of which featured or centered around  the “Cronkite Moment” of 1968.

WJC

More from Media Myth Alert:

Convergence encore: Now the ‘Cronkite Moment’

In 1897, Cronkite Moment, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Quotes, Spanish-American War on May 22, 2018 at 2:05 pm

Wasn’t I just blogging about the convergence of media myths — how disparate news outlets are known to cite the same tall tale independently, at about the same time?

Well, here we are again.

LBJ: Not watching Cronkite

This time the Federalist online magazine, in a roundup posted today about memorable cases of media misreporting, invoked what is known as the “Cronkite Moment” of 1968, which centers around a prime-time special report by CBS News anchorman, Walter Cronkite.

The broadcast, which Cronkite based on a reporting trip to Vietnam, aired February 27, 1968. At the program’s close, Cronkite declared the U.S. military was “mired in stalemate” in Vietnam and suggested that negotiations might eventually offer a way out.

The Federalist essay says “the proclamations he made on his broadcast that night — to which President Johnson is said to have reacted with ‘If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America!’ — were dubious at best, and not at all based on fact.”

“Dubious at best”? That’s arguable, especially as the war was widely regarded as having lapsed into a stalemate in 1967.

But what particularly interests Media Myth Alert is the essay’s reference to President Lyndon Johnson’s visceral purported reaction — “‘If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America!'”

It’s the stuff of a tenacious media myth.

We know that Johnson did not see the Cronkite program when it aired. He was in Austin, Texas, that night, at a black-tie birthday party for Governor John Connally. About the time Cronkite was offering his “mired in stalemate” assessment (which was decidedly unoriginal), Johnson was making light of Connally’s age, saying:

“Today you are 51, John. That is the magic number that every man of politics prays for — a simple majority.”

Even if Johnson later saw the Cronkite program on videotape, he “gave no indication of having taken the anchorman’s message to heart,” as I write in my media-mythbusting book, Getting It Wrong.

The show was no epiphany for the president.

Indeed, in the days and weeks after Cronkite’s program, Johnson was conspicuously hawkish in public remarks about the war — as if he had, in effect, brushed aside Cronkite’s downbeat analysis while seeking to rally popular support for the war effort.

The Federalist had company in invoking the mythical Cronkite-Johnson claim. The CBS outlet in Boston, WBZ, also turned to the myth today, stating in a post by the station’s political analyst:

“There’s a famous story from the Vietnam War era about the legendary CBS News anchorman Walter Cronkite, known back then as ‘the most respected man in America,’ as hard as that might be for today’s news consumers to imagine. When President Lyndon Johnson watched Cronkite deliver a scathing report about the progress of the war, he reportedly turned to an aide and said: ‘If I’ve lost Cronkite, I’ve lost middle America.'”

Actually, the report wasn’t so “scathing.” Cronkite’s assessments were, as I discuss in Getting It Wrong, “somewhat muddled and far less emphatic than those offered less than two weeks later by Frank McGee of the rival NBC network. ‘The war,’ McGee declared on an NBC News program that aired March 10, 1968, ‘is being lost by the administration’s definition.'”

Not “mired in stalemate.” “Being lost.”

It is impossible, moreover, to know whether Cronkite was “the most respected man in America” in 1968. He was sometimes called “the most trusted man in America” — but was so anointed in 1972, in Election Day advertisements CBS placed in major U.S. newspapers.

Media myths can converge in another fashion — as when a single article or essay offers up more than one tall tale about media power or media failings. And that takes us back to the Federalist essay, which also invokes the hoary myth of William Randolph Hearst’s purported vow to “furnish the war” with Spain 120 years ago.

The essay declares that “Hearst sent famed American artist Frederic Remington to Cuba to check on the progress of a rumored rebellion against the Spanish government there.

Hearst: Denied sending message

“Remington sent a telegram to Hearst that read ‘Everything quiet here. There is no trouble. There will be no war. Wish to return.’ Hearst famously replied ‘You furnish the pictures, I’ll furnish the war.’ Less than a month later, the USS Maine exploded in the harbor at Havana.”

Let’s unpack the errors in those few sentences.

First, the Cuban rebellion against Spanish colonial rule was hardly a “rumored” conflict. It was very real, having begun in early 1895. By the time Remington arrived in Havana in early 1897, the rebellion had reached islandwide proportions, prompting Spain to send about 200,000 troops to Cuba.

Additionally, the essay’s sequencing is off: Remington was in Cuba for six days in January 1897; the USS Maine blew up in February 1898, more than a year later.

Moreover, that telegrams were exchanged has never been proven. Hearst denied having sent such a message to Remington, and Remington apparently never discussed the tale, which gained wide circulation beginning in the mid-1930s, long after the artist’s death.

As I note in Getting It Wrong, the Remington-Hearst anecdote lives on despite a nearly complete absence of supporting documentation: It lives on even though telegrams supposedly exchanged by Remington and Hearst have never turned up.

It lives on despite what I call “an irreconcilable internal inconsistency.” That is, it would have been illogical for Hearst to have sent a message vowing to “furnish the war” because war — specifically, the rebellion against Spanish colonial rule — was the very reason he assigned Remington to Cuba in the first place.

It is highly likely that Hearst’s purported telegram (had it been sent) would have been intercepted by Spanish authorities. They controlled all incoming and outgoing telegraphic traffic and their surveillance, I write in Getting It Wrong, was “too vigilant and severe to have allowed such an exchange to have gone unnoticed and unremarked upon.”

An incendiary message such as a vow to “furnish the war” surely would have been seized upon and called out by Spanish authorities as an example of Yankee meddling in Cuba.

But they made no such outcry.

So what does the latest published convergence of media myths tell us?

It certainly testifies to the hardiness of media myths, and to their enduring accessibility. It reminds us that media myths, which fundamentally are prominent tales of doubtful authenticity, can be too apt and too tempting to be checked out.

They can seem almost too good not to be true.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

Hearst, Ted Cruz, and the myth of war-mongering ‘yellow journalism’

In Anniversaries, Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Spanish-American War, Washington Post, Yellow Journalism on April 27, 2018 at 7:19 am

U.S. Senator Ted Cruz  assailed U.S. technology companies this week and, in doing so, brought up one of American journalism’s most tenacious myths — that William Randolph Hearst and his newspapers brought about the Spanish-American War 120 years ago.

In an interview with “Breitbart News Tonight,” Cruz declared that the “scope of the power” of Facebook and other tech companies “is truly unprecedented. You think back to the heights of yellow journalism, when publisher William Randolph Hearst controlled much of media and in fact got America into the Spanish-American War. Well, these tech companies have power William Randolph Hearst could never have imagined.”

Cruz: Blames Hearst for war

Maybe.

But it hardly can be said that Hearst “controlled much of [the] media” in 1898. He ran three newspapers then — his flagship New York Journal, its down-market companion the Evening Journal, and the San Francisco Examiner. At the time, the United States had more than 2,000 daily newspapers (and 12,000 weeklies), the ownership of which was quite diffuse.

More intriguing to Media Myth Alert was the senator’s unsourced claim that Hearst “got America into the Spanish-American War.” No serious historian of the period embraces that notion. It is indeed a hoary media myth, which I addressed and debunked in my 2001 book, Yellow Journalism.

Claims about Hearst’s war-mongering power almost always are unsourced. They almost always lack an explanation about just how Hearst and his “yellow journalism” brought on the war: What was the linkage? By what mechanism were the contents of Hearst’s three newspapers transformed into government policy and military action against Spain?

The short answer: There was no such mechanism.

As I pointed out in Yellow Journalism, there is almost no evidence that the content of the yellow press — especially during the decisive weeks following the deadly destruction of the USS Maine in mid-February 1898, while on a friendly visit to Havana — shaped the thinking, influenced the policy formulation, or informed the conduct of key officials in the administration of President William McKinley.

“If the yellow press did foment the war,” I wrote, “researchers should be able to find some hint of, some reference to, that influence in the personal papers and the reminiscences of policymakers of the time.

“But neither the diary entries of Cabinet officers nor the contemporaneous private exchanges among American diplomats indicate that the yellow newspapers exerted any influence at all. When it was discussed within the McKinley administration, the yellow press was dismissed as a nuisance or scoffed at as a complicating factor.”

The administration assuredly did not take a policy lead from the Hearst press. His newspapers were, I noted, “regarded neither as a source of insight into popular thinking in the United States nor as a useful guide in pursuing the delicate and ultimately futile negotiations with Spain” that preceded the declaration of war on April 25, 1898. The conflict lasted 114 days as the U.S. Army and Navy routed Spanish forces in theaters in the Caribbean and Asia — in Cuba, Puerto Rico, and the Philippines.

To indict the yellow press for bringing on the conflict is to misread the evidence and ignore the intricacies of the diplomatic quandary that culminated in an impasse that led to war. Failed diplomacy — essentially, the United States and Spain could not resolve differences over Spanish colonial rule of Cuba — gave rise to war.

The start date of the conflict was a source of recent confusion for the Washington Post which, in a glib essay about the cruelties of April, erroneously stated the war was declared on April 20, 1898.

Hearst’s Journal: Offered reward to solve Maine destruction, 1898

The Post’s essay also said “the main justification for war was the February sinking of the USS Maine (‘Remember the Maine’). Hoping to sell newspapers, publishers — specifically, William Randolph Hearst — alleged Spain was responsible for the disaster, an unsubstantiated claim at the time that has since been debunked.”

Not so.

In March 1898 (very much “at the time”), a U.S. Naval Court of Inquiry reported that the Maine’s destruction was likely triggered by the detonation of an underwater mine in Havana harbor, which was under Spanish control. The Court’s key finding was that a portion of the battleship’s bottom plating had been bent inward, in the shape of an inverted “V.” That evidence signaled an external source of the explosion.

Although the Court of Inquiry identified no suspects in the presumed mining, the American press and public held Spanish authorities responsible, given their control of the harbor. (For example, one of Hearst’s rivals, Joseph Pulitzer’s New York World, declared at the end of March 1898: “The Government of Spain is inescapably responsible for the destruction of the Maine by a MINE in Havana harbor. What are we going to do about it?”)

The Naval Court’s central finding was endorsed in 1911, when the wreck of the Maine was raised from Havana harbor and taken to sea for burial in 400 fathoms of water. The 1911 inquiry placed the likely location of the underwater mine farther aft than did the 1898 inquiry.

The mine-sunk-the-Maine interpretation was not seriously challenged until the mid-1970s, when Admiral Hyman G. Rickover commissioned a private study that proposed spontaneous combustion — a fire smoldering undetected in a coal bunkers near the ship’s forward magazines — was the explosion’s probable source.

Rickover’s interpretation has proved not to be the final word, however.

In 1998, a study commissioned by National Geographic and conducted with computer simulations by Advanced Marine Enterprises found fresh support for the mine theory.

The study said “it appears more probable than was previously concluded that a mine” was the source of the explosion. It also said “that while a spontaneous combustion in a coal bunker can create ignition-level temperatures in adjacent magazines, this is not likely to have occurred on the Maine, because the bottom plating … would have blown outward, not inward.”

WJC

More from Media Myth Alert:

 

 

 

15 years on, Jessica Lynch case a classic lesson about perils of unnamed sourcing

In Anniversaries, Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Washington Post on March 29, 2018 at 8:55 am

Fifteen years ago next week, the Washington Post published the most sensational, electrifying, and thoroughly botched front-page story about the early Iraq War.

The Post’s reporting deserves to be recalled as a classic lesson about the perils and lasting effects of basing news accounts on the word of anonymous sources whose identities, motives, and presumed access to first-hand knowledge can only be guessed at by readers.

Lynch in 2003

The Post told how Pfc. Jessica Lynch, a 19-year-old Army supply clerk from West Virginia, had “fought fiercely and shot several enemy soldiers after Iraqi forces ambushed” elements of the Army’s 507th Maintenance Company on March 23, 2003.

Lynch shot at attacking Iraqis even though she suffered “multiple gunshot wounds” and saw “several other soldiers in her unit die around her,” the Post reported.

Lynch kept “firing her weapon until she ran out of ammunition” and was taken prisoner, the Post further declared in its article, which appeared April 3, 2003, beneath the headline:

“‘She was fighting to the death.'”

No one from the Post was with Lynch and her unit when it was ambushed in the southern Iraqi city of Nasiriyah. No Western journalists were there.

The Post reported the hero-warrior story from Washington; two veteran reporters, Susan Schmidt and Vernon Loeb, shared the byline. They based their breathless account about Lynch on the word of “U.S. officials,” whom they otherwise did not describe. They quoted one of the “officials” as memorably saying:

“She was fighting to the death. She did not want to be taken alive.”

Schmidt and Loeb’s account gave few other details about Lynch’s heroics. Even so, the story went viral: As I pointed out in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, the hero-warrior story picked up by news organizations around the world.

For many of those outlets, the good name of the Washington Post was adequate authority.

U.S. cable news shows, as the New York Times noted, “ran with a report from The Washington Post that the 19-year-old P.O.W. had been shot and stabbed yet still kept firing at enemy soldiers.”

The New York Times also published a commentary by Melani McAlister, an American Studies scholar, who compared Lynch to Hannah Dunston and other long-ago American heroines.

A commentary in USA Today  described Lynch as “the latest in a long line of women who prove their sex’s capacity for steely heroism.”

A columnist for the Hartford Courant quoted the historian Douglas Brinkley as likening Lynch to an “Annie Oakley of the high-tech world.” Lynch was, the columnist wrote, “the nation’s latest unlikely combat celebrity.”

Lynch, as it soon turned out, had been neither shot nor stabbed. She had not fired her weapon; it had jammed during the ambush.

She was badly injured attempting to flee the ambush in a Humvee. According to her biographer, Rick Bragg, she cowered in the back seat, praying, “Oh God help us. Oh God, get us out of here.”

The Humvee was struck by a rocket-propelled grenade and crashed, fatally injuring the driver and three other occupants. The impact shattered bones in Lynch’s body. She was unconscious when captured by the Iraqis and she lingered near death for nine days at an Iraqi hospital that doubled as a staging area for Iraqi irregular troops. On April 1, 2003, Lynch was rescued by U.S. special forces.

The Post’s erroneous reporting about Lynch’s derring-do was the subject of searching commentary by the newspaper’s then-ombudsman, Michael Getler, a straight-shooter who died this month at 82.

Getler criticized the Post’s reporting about Lynch while making clear the issue was “about journalism: about sources and reporters, motivation and manipulation, and finding the truth, as best we can, about a story that became the best known saga of the war” in its early days.

Getler was right. The botched report was, fundamentally, a cautionary lesson about journalists and unnamed sources — about the hazards of basing news reports on such sources.

The Post’s sourcing on the hero-warrior story about Lynch was opaque. It offered readers no explanation about who the “U.S. officials” were or where they worked. It gave readers no insight as to why the “U.S. officials” required or received the cloak of anonymity.

The sourcing was so vague that a pernicious assumption soon arose that the Pentagon had concocted the tale about Lynch’s heroism and fed it to the Post as a way to bolster public support for the war. That’s a false narrative, one the Post has done very little to counteract, beyond comments Loeb once made in a radio interview.

Loeb, who is now managing editor at the Houston Chronicle, went on NPR’s  Fresh Air show program in December 2003 to say he “could never get anybody from the Pentagon to talk about” the Lynch case.

“They wouldn’t say anything about Jessica Lynch,” he said.

“I just didn’t see the Pentagon trying to create a hero where there was none,” Loeb added. “I mean …they never showed any interest in doing that, to me.”

He also said:

“Our sources for that story were not Pentagon sources.”

Loeb said the “U.S. officials” cited in the Lynch article were “some really good intelligence sources” in Washington, D.C., and added:

“We wrote a story that turned out to be wrong because intelligence information we were given was wrong. That happens quite often.”

As if that’s adequate reason to excuse or exonerate a news outlet that transmits bogus information on a major story.

The narrative that the Pentagon made it up has persisted. For example, London’s Independent newspaper recalled the Lynch case a few years ago and asserted that “the Pentagon exaggerated her story as it waged a propaganda war, stating that she had fought back heroically against the enemy when in fact she had never fired her weapon.”

(Lynch has long insisted she was no hero — although she has said she could have embraced the bogus hero-warrior tale and no one would’ve been the wiser.)

The Post’s opaque sourcing also gave rise to serious misidentification. The author Jon Krakauer declared in his 2009 book, Where Men With Glory, that a White House official named Jim Wilkinson had “arranged to give the Washington Post exclusive access” to the information about Lynch’s supposed heroism.

Wilkinson denied the unattributed claim and met with Krakauer who, in a subsequent paperback edition of the book, inserted a footnote containing an obscure retraction that said:

“Earlier editions of this book stated that it was Jim Wilkinson ‘who arranged to give the Washington Post exclusive access’ to this leaked intelligence [about Jessica Lynch]. This is incorrect. Wilkinson had nothing to do with the leak.”

The Post’s opaque sourcing also had the effect of diverting attention from a real hero of Nasiriyah — Sgt. Donald Walters.

Walters apparently did fight to the death, laying down covering fire as Lynch and her comrades tried to escape the ambush.

When his ammunition ran out, Walters was captured and executed by his captors soon afterward.

His heroism apparently was misattributed to Lynch, in a case of mistaken identity. In any event, Walters’ fate received little media attention. Unlike Jessica Lynch, Donald Walters never made the cover of popular magazines such as Newsweek, People, or Time.

Anonymous sourcing can have powerful and harmful effects, as the Lynch case shows. These effects still could be corrected should the Post summon the courage to identify the “U.S. officials” who led the newspaper astray on a sensational and memorable story 15 years ago.

To that point, Getler in a column in November 2003 quoted a reader as saying that considering the Post’s “starring role in perpetuating the myth” about Lynch and her battlefield heroics, its journalists “ought to have … done some top-notch, multi-story investigative reporting on who concocted this hoax and how they were able to hoodwink the public with it through the national media.

A fine suggestion. Even now, such reporting would make for great reading.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

The ‘Cronkite Moment,’ 50 years on: Remembering why it’s a media myth

In Anniversaries, Cronkite Moment, Debunking, Error, Media myths, Quotes, Television on February 25, 2018 at 6:15 pm

Cronkite in Vietnam, 1968

Tuesday marks the 50th anniversary of the legendary “Cronkite Moment” — a fitting occasion to recall why the “moment” so treasured by journalists is but a hoary if tenacious media myth.

On February 27, 1968, CBS News anchorman Walter Cronkite presented a prime-time report about his reporting trip to Vietnam. At the program’s close, he declared the U.S. military was “mired in stalemate” there and that negotiations might eventually offer a way out.

As the myth has it, President Lyndon B. Johnson watched Cronkite’s program and, upon hearing the anchorman’s comment about “stalemate,” snapped off the television and told an aide or aides something to this effect:

“If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.” Versions vary.

In any case, it is said that the anchorman’s remarks came as an epiphany to the president, who realized his war policy was a shambles.

The account of the anchorman’s telling hard truth to power is irresistible to journalists seeking a telling example of media influence and power. Chris Matthews, the voluble host of MSNBC’s “Hardball” program, brought up the “Cronkite Moment” the other day while ruminating about whether “people in the media today would or could issue such a verdict [as Cronkite’s] on the killing fields that are now our schools.”

Matthews, who credulously invoked the “Cronkite Moment” tale several years ago in a book review for the New York Times, declared on “Hardball” that Cronkite’s comments 50 years ago “came as a shocker.

“Here was the most trusted man in America delivering a verdict on a conflict the United States government was saying was winnable. President Lyndon Johnson knew its power. ‘If I’ve lost Cronkite,’ he said, clicking off the TV, ‘I’ve lost Middle America.'”

The Philadelphia Inquirer also extolled the “Cronkite Moment,” saying recently in an extravagant and lengthy essay that Cronkite “went on national TV to speak the truth, [to say] that the fighting was, at best, a ‘stalemate’ and that it was time for America to negotiate an honorable peace and leave the Southeast Asian nation.

“The CBS anchor’s surprising and out-of-character editorial,” the essay said, “may have nudged LBJ out of the White House, but it also served as a tipping point toward what became a brief golden age of truth-telling in American journalism.”

Cronkite’s program 50 years ago was neither fulcrum for dislodging Johnson nor “tipping point” in any “golden age of truth-telling.” Its effects were far more modest. Even marginal.

Here’s why (this rundown is adapted from a chapter about the “Cronkite Moment” in my media myth-busting book, Getting It Wrong):

  • Cronkite said nothing about Vietnam that hadn’t been said by leading journalists many times before. By early 1968, “stalemate” was a decidedly unoriginal — even fairly orthodox — way of characterizing the conflict.
  • Cronkite’s remarks were far more temperate than other contemporaneous media assessments about the war. Days before Cronkite’s program, for example, the Wall Street Journal said in an editorial that the U.S. war effort in Vietnam “may be doomed” and that “everyone had better be prepared for the bitter taste of defeat beyond America’s power to prevent.”
  • Johnson did not see the Cronkite program when it aired on February 27, 1968. He was at a black-tie birthday party in Texas at the time and it is unclear whether, or when, he watched it afterward on videotape. The presumed power of the “Cronkite Moment” rests in its sudden, and profound effect on the president: Such an effect would have been absent, or sharply diluted, had Johnson seen the program on videotape at some later date.
  • In the days and weeks afterward, Johnson was conspicuously hawkish in public remarks about the war — as if he had in effect brushed aside Cronkite’s downbeat assessment to rally popular support for the war effort.
  • Until late in his life, Cronkite pooh-poohed the notion his pronouncement had much effect on Johnson: He presumed its impact was like that of a straw on the back of a crippled camel. Cronkite invoked such an analogy in his 1997 memoir, A Reporter’s Life.
  • Long before Cronkite’s report, public opinion had begun shifting against the war. Polling data and journalists’ observations indicate that a turning point came in Fall 1967. Indeed, it can be said that Cronkite followed rather than led Americans’ changing views about Vietnam. As Daniel C. Hallin wrote in the now-defunct Media Studies Journal in 1998: “Lyndon Johnson had essentially lost Mr. Average Citizen months before Cronkite’s broadcast.”
  • Johnson’s surprise announcement March 31, 1968, that he would not seek reelection to the presidency pivoted not on Cronkite’s report a month before but more likely on the advice of an informal group of senior advisers, known as the “Wise Men.” The “Wise Men” met at the White House a few days before Johnson’s announcement and, to the president’s surprise, advised disengagement from Vietnam.

To be sure, it is far easier to claim blithely that Cronkite’s report 50 years ago altered the equation on Vietnam than to dig into its back story and trace its aftermath.

It’s even easier to abridge Cronkite’s remarks, to make them seem more emphatic and dramatic than they were. Which is what Matthews did on his show the other night.

Here, Matthews said, “is some of what [Cronkite] said.

“‘We have been too often disappointed by the optimism of the American leaders, both in Vietnam and Washington, to have faith any longer in the silver linings they find in the darkest clouds. For it seems now more certain than ever that the bloody experience of Vietnam is to end in a stalemate. It is increasingly clear to this reporter the only rational way out then will be to negotiate, not as victors, but as an honorable people who lived up to their pledge to defend democracy and did the best they could.'”

That mashed-together excerpt represents slightly more than 25 percent of Cronkite’s closing remarks.

Here’s what the anchorman actually said:

“We have been too often disappointed by the optimism of the American leaders, both in Vietnam and Washington, to have faith any longer in the silver linings they find in the darkest clouds. They may be right, that Hanoi’s winter-spring offensive has been forced by the Communist realization that they could not win the longer war of attrition, and that the Communists hope that any success in the offensive will improve their position for eventual negotiations. It would improve their position, and it would also require our realization, that we should have had all along, that any negotiations must be that — negotiations, not the dictation of peace terms.

“For it seems now more certain than ever that the bloody experience of Vietnam is to end in a stalemate. This summer’s almost certain standoff will either end in real give-and-take negotiations or terrible escalation; and for every means we have to escalate, the enemy can match us, and that applies to invasion of the North, the use of nuclear weapons, or the mere commitment of one hundred, or two hundred, or three hundred thousand more American troops to the battle. And with each escalation, the world comes closer to the brink of cosmic disaster.

“To say that we are closer to victory today is to believe, in the face of the evidence, the optimists who have been wrong in the past. To suggest we are on the edge of defeat is to yield to unreasonable pessimism. To say that we are mired in stalemate seems the only realistic, yet unsartisfactory, conclusion. On the off chance that military and political analysts are right, in the next few months we must test the enemy’s intentions, in case this is indeed his last big gasp before negotiations. But it is increasingly clear to this reporter that the only rational way out then will be to negotiate, not as victors, but as an honorable people who lived up to their pledge to defend democracy, and did the best they could.”

Cronkite’s concluding remarks were hedged and somewhat rambling — and hardly an emphatic, straight-line statement about futility of the war.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

‘The Post’: Bad history = bad movie

In Cinematic treatments, Media myths, New York Times, Newspapers, Reviews, Washington Post on January 2, 2018 at 11:15 am

You might think, as the New York Times pointed out in reviewing Steven Spielberg’s much-praised new movie, The Post, that “shaping a drama around a newspaper that didn’t break the story” would be “an odd path to Hollywood triumphalism.”

And yet, there it is: The Post is a hagiographic treatment about a newspaper, the Washington Post, that was beaten by the New York Times in 1971 in exposing the Defense Department’s voluminous secret history of the Vietnam War, the Pentagon Papers.

After the Times published lengthy articles drawn from the archive, the administration of President Richard M. Nixon obtained a restraining order that barred the newspaper from running further reports about the Papers.

Soon, the Post obtained copies of portions of the archive and began publishing reports of its own until it, too, came under a federal court order to desist. Both newspapers appealed to the U.S. Supreme Court, and at the end of June 1971 won a 6-to-3 verdict lifting the restraints.

The movie’s centerpiece is that the Post and its senior leadership — Katharine Graham, the publisher, and Ben Bradlee, the executive editor — showed great courage in risking jail as they hoisted the banner of press freedom while the Times was prevented from reporting about the Papers.

It’s a heroic statement, but the emphasis is misplaced.

To concentrate on the Post’s subsidiary role in the Pentagon Papers saga is to distort the historical record for dramatic effect. The underlying history is dubious, which means The Post is no success.

How credible, really, was the prospect of jailtime for Graham and Bradlee?

It was the Times that had taken the steepest risks; when it began publishing excerpts from the Papers, the newspaper’s executives couldn’t have known for sure how the Nixon administration might react, even if the Papers had been compiled before Nixon took office in 1969. By the time the Post had obtained portions of the archive, it had to have been fairly clear that the administration would seek to block publication but not attempt to send the newspaper’s principals to jail.

Indeed, Nixon’s early reaction to the disclosures of the Papers was to punish the leaker, later identified as Daniel Ellsberg, rather than go after the press.

That reaction was captured on Nixon’s infamous White House audiotapes, the contents of which sealed his fate in the Watergate scandal a few years later. In a conversation with one his top aides, John Ehrlichman, soon after the Times published its first excerpts, Nixon declared:

Hell, I wouldn’t prosecute the Times. My view is to prosecute the goddamn pricks that gave it to ’em.

That portion in the White House tapes is incorporated into a scene in The Post.

Not only was it unlikely that Nixon would attempt to send Graham and Bradlee to jail for following up the Times’ revelations, it was almost unthinkable that Bradlee would have countenanced any decision other than publish the Post’s excerpts.

Refrain from publishing while the Times was sidelined? Such a prospect was unthinkable to Bradlee, as David Rudenstine made clear in his study of the case, The Day the Presses Stopped.

“In Bradlee’s mind,” Rudenstine wrote, “not publishing was tantamount to being a coward, and Bradlee recoiled at the idea. Also, Bradlee actually relished the idea of a court battle with the Nixon administration.”

Elsewhere, Rudenstine noted:

“Bradlee was at fever pitch over the idea of publication. The Post was at a crucial stage in its development. It had steadily gained strength over the years. It now had the resources and the talent to become a major national newspaper,  and the Pentagon Papers would allow the Post to take a giant stride toward its goal. … If the Post did not publish, everyone would assume that — unlike the Times — the Post was intimidated by Nixon and [John] Mitchell,” the U.S. attorney general.

Spielberg’s movie captures only some of that thinking. Bradlee is played by Tom Hanks, who turns in a mediocre performance.

Hanks’ Bradlee is rumpled and sometimes speaks in a strange accent of undetermined derivation. It seems vaguely Southern.

Whatever. The accent is a clumsy distraction, and it inevitably brings to mind Jason Robards’ highly polished, Oscar-winning portrayal of Bradlee in All the President’s Men, another cinematic treatment of the journalist as hero — one that deepened media myths about the Post’s Watergate reporting.

Hanks in The Post is no Robards.

Spielberg’s movie is transparently a vehicle for Meryl Streep, who plays Katharine Graham. But not especially well or convincingly.

The Post is hardly Streep’s finest role. Or even her finest media role. She was far better playing an icy editor of a fashion magazine in The Devil Wears Prada.

Streep’s Graham is an often-confused, sometimes-simpering woman keenly unsure of herself even though she had overseen the newspaper for nearly eight years by the time the Pentagon Papers broke.

Streep: Icy in ‘Prada’

Her portrayal of Graham is cloying and unpersuasive. For most of the movie, Graham is overwhelmed by the responsibilities and challenges of being publisher. As the Pentagon Papers break, Graham and her advisers were about to make a public offering of $35 million in Post shares; running excerpts from the archive could complicate those plans.

But abruptly, during an internal debate about whether the Post should publish its reports about the Papers, Graham finds backbone. She brushes aside objections from lawyers and investment bankers and says, yes, go ahead. Publish.

It seems all so cliched.

By focusing on Graham and her character development, Spielberg can justify making the movie about the Post. But ultimately there’s no escaping the newspaper’s lesser role in the Pentagon Papers case.

The Papers wasn’t the Post’s story. On that one, the Post moved in a slipstream created by the Times.

Times executives and reporters make infrequent appearances in The Post, but Spielberg mostly portrays them as secretive, suspicious, not especially likable, and not very heroic. But they were the men who obtained the Papers, devoted three months to a painstaking review of the contents, and took on the risks by publishing them first.

That’s the better story. And more accurate.

The Post clearly attempts to assert the importance of a free and searching press these days, during the presidency of Donald Trump, who has little love for the news media, as they have little for him. The not-so-subtle messaging brought to mind a lengthy essay about Hollywood and history, written years ago by Richard Bernstein and published in the Times.

Among other topics, Bernstein addressed “the transformation of movie makers and actors into commentators and philosophers,” and observed:

“Of course, movie makers have the right to their opinions, just like anyone else. What is disturbing is the public’s granting to them — and to the enormously powerful medium they control — a special role to comment on both our past and our present.”

It is faintly amusing to note, in reading Bernstein’s commentary these days, how little controversy is stirred any more when movie makers openly and routinely assume the mantle of commentator and advocate.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

 

NYT turns obscure statement into prominent blurb to tout its Pentagon Papers reporting

In Cinematic treatments, Debunking, Error, New York Times, Quotes, Reviews, Washington Post on December 30, 2017 at 12:02 pm

“The most significant leaks of classified material in American history.”

The New York Times has turned recently to that expansive claim, most conspicuously in a full-page advertisement, to suggest the rival Washington Post once praised the Times for disclosing the Pentagon Papers.

The quotation has been interpreted as the Times’ giving the Washington Post a thumb in the eye amid the much-ballyhooed limited release of Steven Spielberg‘s cinematic hagiography, The Post.

The movie dramatizes the Washington Post’s secondary role in reporting on the Pentagon Papers in 1971 — a focus surely irritating to the Times. (The Times’ review of the film observed that “shaping a drama around a newspaper that didn’t break the story seems an odd path to Hollywood triumphalism.”)

The quotation attributed to the Washington Post and seeming to commend the Times appears as a front-cover blurb for a new book that brings together the Times’ award-winning articles about the Pentagon Papers, the Defense Department’s once-secret history of American involvement in the Vietnam War.

The quotation was displayed prominently in a full-page advertisement the Times published the other day (see image nearby) to call attention to the book. The quotation also appears at a Web page promoting the book at the Times’ online store.

But when did the Washington Post make that statement?

Not in the aftermath of the Times’ disclosures of the Pentagon Papers in June 1971, as the blurb may suggest: A search of the full-text ProQuest database containing Washington Post content from 1877 through 1997 turned up no such statement.

Front cover blurb

A similar — but somewhat less assertive — statement appeared in the Washington Post in June 2011, in an 850-word article about the government’s declassification of the Pentagon Papers. That article was retrieved from the Nexis database and from a search on Google. Its opening sentence reads:

“The disclosure of the Pentagon Papers four decades ago stands as one of the most significant leaks of classified material in American history.”

As “one of the most significant leaks of classified material in American history.”

The Washington Post’s report also noted that declassification came “40 years to the day after portions were first disclosed by the New York Times.” But the article did not commend the Times for the revelations — an interpretation that’s certainly suggested by the blurb in the ad and on the book cover.

I asked the Times’ communications staff about the derivation of the quotation and was directed to this site, a rudimentary searchable archive the Washington Post set up, probably in 2011, to permit readers to review the declassified Pentagon Papers. An introductory statement posted at the site said:

“Four decades after the most significant leaks of classified material in American history, the Pentagon Papers have remained classified — until now. Read the full archive of the declassified documents as released by the National Archives and Records Administration.”

So that’s the source of the statement that the Times has invoked as a money quote to tout and recall its enterprise on the Pentagon Papers. The Washington Post said it, but clearly in a trivial and off-hand way. It was no prominent pronouncement. Or even a passage in a news article or commentary.

It was made obscurely, and it said nothing about the Times’ enterprise.

The Times’ turning the obscure statement into a prominent blurb underscores that its rivalry with the Washington Post remains keen. Of late, the Times has seemed eager to direct attention to its disclosures about the Pentagon Papers, in light of the favorable reviews of Spielberg’s movie, which stars Meryl Streep and Tom Hanks.

The Post was undeniably beaten on the Pentagon Papers story in 1971; it started printing excerpts of its own after the federal government enjoined the Times from publishing reports it had prepared drawn from the secret history. Soon after its excerpts began appearing, the Post was similarly restrained by a federal appeals court.

Both newspapers appealed to the Supreme Court which, at the end of June 1971, invalidated the government’s restraint in a 6-to-3 decision and the injunctions were lifted.

The Times’ reporting on the Pentagon Papers won the 1972 Pulitzer Prize for public service. The Post won no Pulitzers that year.

Writing at the “Deadline Hollywood” entertainment news site the other day, Jeremy Gerard discussed the Times’ recent full-page book ad, calling it “a puckish thumb-in-the-eye to the competition” and noting that the “promo is topped with a money quote – ‘The most significant leaks of classified material in American history’ – from, that’s right, the Washington Post.”

WJC

More from Media Myth Alert:

Taking stock: Top mythbusting posts of 2017

In 'Napalm girl', Cinematic treatments, Cronkite Moment, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Newspapers, Scandal, Washington Post, Watergate myth on December 26, 2017 at 8:01 am

Media Myth Alert directed attention in 2017 to the appearance of a number of well-known media-driven myths, which are prominent tales about and/or by the news media that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal or wildly exaggerated.

Here is a rundown of the five top posts of the year at Media Myth Alert, which was established at the end of October 2009, a few months before publication of the first edition of Getting It Wrong. An expanded second edition of the mythbusting book came out in late 2016.

Vox offers up myth of the ‘Napalm Girl’ in essay about ‘fake news’ (posted July 6): “Fake news” was much in the media in 2017, and in addressing the phenomenon, the online site Vox invoked one of the media myths associated with the famous “Napalm Girl” photograph of June 1972.

‘Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

Vox  asserted that the image showed “a naked 9-year-old Vietnamese girl running from the United States’ napalm bombing of her village during the Vietnam War.”

It was not a U.S. bombing. As I discuss in Getting It Wrong, the napalm attack was carried out by the South Vietnamese Air Force — as news reports made quite clear at the time.

For example, a veteran British journalist, Christopher Wain, wrote in a dispatch for the United Press International wire service:

“These were South Vietnamese planes dropping napalm on South Vietnamese peasants and troops.”

The notion that U.S. warplanes dropped the napalm that burned the girl and others is false, but enduring.

And Vox has not corrected its error.

The photographer who took the “Napalm Girl” image, Nick Ut of the Associated Press, retired from the news agency at the end of March 2017.

After the ‘Cronkite Moment,’ LBJ doubled down on Viet policy (posted February 23): We are certain to hear fairly often about the mythical “Cronkite Moment” in 2018, especially around the 50th anniversary in February of the on-air editorializing by CBS News anchor Walter Cronkite, who famously declared the U.S. military was “mired in stalemate” in Vietnam.

Cronkite’s assessment is said to have been so powerful and shocking that it came as an epiphany for President Lyndon B. Johnson, who suddenly realized his war policy was in tatters.

It’s a compelling story of media influence. But it’s hardly what happened.

Not only did Johnson not see Cronkite’s special report when it aired on February 27, 1968; the president doubled down on his Vietnam policy in the days and weeks afterward, mounting an aggressive and outspoken defense of his policy while making clear he had not taken the Cronkite’s message to heart — if he was aware of it at all.

Just three days after Cronkite’s program aired, Johnson vowed in remarks at a testimonial dinner that the United States would “not cut and run” from Vietnam.

“We’re not going to be Quislings,” the president said, invoking the surname of a Norwegian politician who had helped the Nazis take over his country. “And we’re not going to be appeasers.”

In mid-March 1968, Johnson told a meeting of business leaders in Washington: “We must meet our commitments in the world and in Vietnam. We shall and we are going to win. … I don’t want a man in here to go back home thinking otherwise — we are going to win.”

A few days later, on March 18, 1968, the president traveled to Minneapolis to speak at the National Farmers Union convention. He took the occasion to urge “a total national effort to win the war” in Vietnam. Johnson punctuated his remarks by slapping the lectern and declaring:

“We love nothing more than peace, but we hate nothing worse than surrender and cowardice.”

So at a time when Cronkite’s view about Vietnam should have been most potent and influential, Johnson remained openly and tenaciously hawkish on the war. On several occasions, the president effectively brushed aside Cronkite’s assessment and encouraged popular support for the war effort.

Johnson’s assertiveness at that time is little remembered, while the “Cronkite Moment” remains one of American journalism’s most enduring and appealing media myths.

‘Mark Felt’ biopic worse than its negative reviews (posted October 14): Long before its release in late September 2017, Peter Landesman’s biopic of Watergate’s mythical and most famous secret source, W. Mark Felt, was ballyhooed in the Hollywood press as a “spy thriller.”

The movie was grandiose in its title, “Mark Felt: The Man Who Brought Down the White House.” But its script was a tedious mess that offered no coherent insight into Watergate or what really toppled Richard Nixon’s presidency in 1974.

Felt, who was played by Liam Neeson, was a top official at the FBI who in 1972 and 1973 conferred periodically with Bob Woodward, one of the Washington Post’s lead reporters on the Watergate scandal. In All the President’s Men, a book about their Watergate reporting for the Post, Woodward and Carl Bernstein referred to Felt as “Deep Throat.”

Felt’s clandestine meetings with Woodward took place in a parking garage in suburban Virginia and became the stuff of legend — not to mention media myth.

About the time he was conferring with Woodward, Felt was authorizing illegal break-ins — known at the FBI as “black bag jobs” — at homes of relatives and associates of fugitives of the domestic terrorist group Weather Underground.

Felt was indicted in 1978 for approving illegal entries and searches. He was tried with an FBI colleague; both were convicted and ordered to pay fines. They were pardoned in 1981 by President Ronald Reagan.

A far better biopic about Felt could have been developed around his criminal misconduct in investigating the Weather Underground. Such a movie could have been a study of the corrupting tendencies of almost-unchecked power, which Felt wielded for a time at the FBI. Instead, Landesman produced a plodding cinematic treatment that was rewarded with no better than modest receipts at the box office.

WaPo’s media writer embraces Watergate myths (posted October 7): The identity of “Deep Throat” remained a secret for more than 30 years — until Felt and his family revealed in 2005 that he had been the secret source. The Washington Post’s ombudsman, Michael Getler, took the occasion to offer an important reminder about Watergate and the forces that had ended Nixon’s presidency.

Getler wrote in a column in June 2005 that “it was not The Post, but the FBI, a Congress acting in bipartisan fashion and the courts that brought down the Nixon administration.”

In October 2017, one of Getler’s distant successors at the Post, media columnist Margaret Sullivan, revisited the lessons of Watergate in an essay in Columbia Journalism Review — and embraced the trope that the Post and Woodward and Bernstein were central to bringing down Nixon’s presidency.

I call it the heroic-journalist myth of Watergate.

In her essay, Sullivan declared, without documentation, that Woodward and Bernstein had “uncovered the Nixon administration’s crimes and the cover-up that followed. In time, their stories helped to bring down a president who had insisted, ‘I am not a crook.’”

Woodward and Bernstein most certainly did not uncover Nixon’s obstruction. That was revealed in 1974, not long before Nixon resigned, in the release of a previously secret White House tape on which the president can be heard approving a scheme to divert the FBI’s investigation into the burglary at Democratic National Committee headquarters — the signal crime of Watergate.

Nor did Woodward and Bernstein reveal the Nixon’s administration’s cover-up of the Watergate burglary.

That was made quite clear long ago, in a mostly hagiographic account that the Columbia Journalism Review published in summer 1973, about a year before Nixon quit.

Deep in that article was a passage noting that Woodward and Bernstein had “missed perhaps the most insidious acts of all — the story of the coverup and the payment of money to the Watergate defendants [charged and tried in the burglary] to buy their silence.”

The article quoted Woodward as saying about the cover-up: “It was too high. It was held too close. Too few people knew.

We couldn’t get that high.”

Woodward and Bernstein’s reporting was hardly decisive to the outcome of Watergate.

And Sullivan’s myth-embracing claims in Columbia Journalism Review remain uncorrected.

Imagining Richard Nixon’s ‘secret planfor Vietnam (posted November 14): About two weeks before Minnesota Public Radio dismissed him for inappropriate workplace behavior, storyteller Garrison Keillor wrote an essay in which he imagined paying a return visit to New York City of 1961.

The thought was “unbearable,” he wrote, because “I’d have to relive the 1963 assassination [of President John F. Kennedy] and stay in grad school to dodge the draft and hear Richard Nixon say that he had a secret plan to end the war in Vietnam.”

Were he somehow to make a return to the ’60s, Keillor would never hear Nixon touting a “secret plan” for Vietnam. Certainly not as a campaign pledge for the presidency in 1968 when, as a hoary media myth has it, Nixon cynically proclaimed having a “secret plan” to end the war.

But in fact, Nixon pointedly disavowed such a claim.

In an article published March 28, 1968, in the Los Angeles Times, Nixon was quoted as saying he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

“If I had any way to end the war,” he also was quoted as saying, “I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” (Nixon’s remarks were made just a few days before Johnson announced he would not seek reelection.)

Nixon may or may not have had a “secret plan” in mind in 1968. But it was neither a topic nor a plank of his campaign that year, and that is clear in reviewing search results of a full-text database of leading U.S. newspapers in 1968. The titles include the Los Angeles Times, New York Times, Baltimore Sun, Wall Street Journal, Washington Post, and Chicago Tribune.

The search period was January 1, 1967, to January 1, 1969, and search terms were “Nixon” and “secret plan.” No articles were returned in which Nixon was quoted as saying he had a “secret plan” for Vietnam. Had Nixon touted a “secret plan” during his campaign, leading U.S. newspapers surely would have mentioned it.

Keillor’s odd musings about returning to the ’60s were not the first time he’s indulged in media myth.

In a “Writer’s Almanac” podcast aired on NPR in April 2015, Keillor asserted that “in 1898,” newspaper publisher William Randolph Hearst “sent the artist Frederic Remington to Cuba to cover the war. And Remington wrote home, ‘There is no war. Request to be recalled.’

“And he was told, ‘You furnish the pictures, I’ll furnish the war.’ And the Hearst newspapers did their best to promulgate what came to be called the Spanish-American War.”

The Remington-Hearst anecdote, featuring Hearst’s purported vow to “furnish the war,” is one of the best-known in American journalism. But it is apocryphal, for reasons addressed in detail in the opening chapter of Getting It Wrong.

WJC

Other memorable posts of 2017:

 

%d bloggers like this: