W. Joseph Campbell

Posts Tagged ‘Iraq War’

‘Question everything you see, read or hear’ — including narratives about military, Jessica Lynch

In Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Washington Post on May 30, 2016 at 2:44 am

“Question everything you see, read or hear.

“Test it. Analyze it. Prove it.”

That’s useful if time-worn advice for journalists, even if they are not always inclined to embrace such guidance. The reminders were offered up over the weekend in a column in the Statesman Journal of Salem, Oregon.

Lynch_headline_PostIt wasn’t the advice that interested Media Myth Alert; it was the column’s reference to the hero-warrior myth about Jessica Lynch.

The column-writer, Dick Hughes, who is the newspaper’s editorial page editor, invoked the Lynch case in making the point about the importance of questioning everything. In doing so, Hughes stumbled over his own well-intentioned advice.

“Recall,” he wrote, “how George W. Bush’s military, early in the Iraq War, converted soldier Jessica Lynch into a hero for valiantly fighting her ambushers until being taken captive. The national media bought that compelling line, despite what I thought were disconcerting holes in it.”

Had Hughes challenged or questioned the claim about the military’s having concocted the tale about Lynch’s battlefield heroics, he would have determined that it was a false narrative.Screen Shot 2016-05-29 at 1.15.45 PM

As I discussed in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, the military did not push the tale of Lynch fighting her attackers: That narrative was thrust into the public domain exclusively by the Washington Post.

In an electrifying, front-page article on April 3, 2003, the Post reported that Lynch, then a 19-year-old Army private, had fought fiercely in the ambush of her Army unit in Nasariyah, in southern Iraq, “firing at the Iraqis even after she sustained multiple gunshot wounds and watched several other soldiers in her unit die around her….”

Above the dramatic account — which the Post vaguely attributed to “U.S. officials” — ran the headline:

“‘She was fighting to the death.’”

As it turned out, the Post’s “fighting-to-the-death” story was wrong in all important details.

Lynch never fired a shot during the ambush; her weapon jammed. She suffered no gunshot wounds but was badly injured in the crash of her Humvee, as she and four comrades of the Army’s 507th Maintenance Company, tried to escape the attack. The others were killed; Lynch was taken prisoner and moved to an Iraqi hospital where she lingered near death until rescued by a U.S. special forces team on April 1, 2003.

Two days later, the Post  published its report about Lynch’s heroics. The newspaper has never disclosed the identity of the “U.S. officials” to whom it attributed the bogus account about Lynch.

We do know, however, that “George W. Bush’s military” was not pushing the story: We know this from Vernon Loeb, then the Post’s defense correspondent who shared a byline with Susan Schmidt on the hero-warrior story about Lynch. No journalist was with Lynch’s unit in the attack; Loeb and Schmidt reported the story from Washington.

As I noted in  Getting It Wrong, Loeb went on NPR’s Fresh Air program in December 2003 and stated, unequivocally:

“Our sources for that story were not Pentagon sources.” Rather, Loeb said, they were “some really good intelligence sources” in Washington.

Loeb also asserted in the NPR interview that Pentagon officials “wouldn’t say anything about Jessica Lynch.”

He dismissed the interviewer’s suggestion that the Post’s “fighting to the death” report was the consequence of the Pentagon’s cynical manipulation.

“I just didn’t see the Pentagon trying to create a hero where there was none,” said Loeb, who nowadays is managing editor at the Houston Chronicle. “I mean … they never showed any interest in doing that, to me.”

On another occasion, Loeb was quoted by the New York Times as saying:

“Far from promoting stories about Lynch, the military didn’t like the story.” (In addition, Victoria Clarke, then a Pentagon spokeswoman, told the Associated Press in June 2003: “We were downplaying [the Lynch story]. We weren’t hyping it.” The article Loeb and Schmidt wrote about Lynch included this passage: “Pentagon officials said they had heard ‘rumors’ of Lynch’s heroics but had no confirmation.”)

Seldom do Loeb’s disclaimers find their way into articles, columns, blog posts, and other media discussions about the Lynch case. It’s much easier — and makes for a better story — to embrace the false narrative about the military’s supposed duplicity.

If the military hadginned up” the hero-warrior story about Lynch, “it failed miserably in keeping the ruse from unraveling,” I pointed out in Getting It Wrong. The day after the Post’s “‘fighting to the death’” article was published, the head of the Army hospital at Landstuhl, Germany, told reporters that Lynch had been neither shot nor stabbed – undercutting central elements of the hero-warrior tale.

In his column, Hughes does allude to the confusion that surrounded Lynch’s supposed heroics at Nasiriyah. “All signs now point to the real hero in the ambush being Sgt. Donald Walters, who grew up in Salem. He gave his life while returning fire and protecting his comrades,” Hughes writes.

Indeed, the derring-do misattributed to Lynch probably were the heroics of Donald Walters, a sergeant-cook in the 507th who was captured after his ammunition ran out, taken prisoner, and executed soon after.

WJC

More from Media Myth Alert:

Advertisements

Taking stock: Top mythbusting posts of 2014

In Anniversaries, Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Newspapers, Photographs, Scandal, Spanish-American War, Television, Washington Post, Watergate myth on December 29, 2014 at 9:00 am

Media Myth Alert marked its fifth anniversary in 2014 and reported periodically during the year on the appearance of prominent media-driven myths.

Here is a rundown of the blog’s five top posts of 2014, followed by a roster of other notable mythbusting writeups of 2014.

Media myth, adulation figure in media tributes to Ben Bradlee (posted October 22, 2014): Ben Bradlee, the celebrated former executive editor of the Washington Post, died in October, setting off a wave of tributes that erred or exaggerated in describing the newspaper’s role in the Watergate scandal, which brought the resignation of President Richard Nixon in 1974.

The Los Angeles Times, for example, declared that the Post’s Watergate reporting “ultimately brought down a president.”

The online version of the New York Times obituary said Bradlee, who was 93, had “presided over The Washington Post’s Watergate reporting that led to the fall of President Richard M. Nixon.”

The Guardian newspaper in London asserted that Bradlee “oversaw the reporting that brought down a president.”

Britain’s Economist magazine said the Post under Bradlee “toppled President Richard Nixon.”

And so it went.

But as I pointed out in discussing those erroneous characterizations, Bradlee, himself, had rejected the notion that the Post’s Watergate reporting brought down Nixon’s corrupt presidency. He said in 1997 that “it must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.” (Bradlee was referring to the White House tapes which Nixon secretly made and which revealed the president’s guilty role in covering up the crimes of Watergate, forcing him to quit in August 1974.)

His comment “that Nixon got Nixon” was in keeping with the tendency of senior figures at the Post to reject the simplistic notion that the newspaper’s reporting — especially that of Bob Woodward and Carl Bernstein — uncovered the crimes that led to Nixon’s downfall.

As Woodward once declared:

To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

Indeed, it is revealing to consider what critical disclosures the Post missed in its Watergate reporting.

It failed to disclose the White House cover up of the Watergate crimes.

It likewise failed to reveal the existence of the White House tapes, which clearly revealed Nixon’s active role in seeking to block the FBI’s investigation of the seminal crime of Watergate — the break-in at the headquarters of the Democratic National Committee.

Moreover, the story that Woodward and Bernstein still say they are most proud of was in error on crucial details.

That story was published October 10, 1972, beneath the headline, “FBI Finds Nixon Aides Sabotaged Democrats.” It claimed — wrongly — that the FBI had determined some 50 political saboteurs had traveled the country, disrupting Democratic candidates who were seeking to run against Nixon. Internal FBI memoranda dismissed key elements of the Post’s story as conjecture or “absolutely false.”

As I noted in my media-mythbusting book Getting It Wrong, the contributions of Woodward and Bernstein to Watergate’s outcome at best “were modest, and certainly not decisive.”

Far more important in bringing about Nixon’s resignation were the collective efforts of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

Maddow wrongly asserts that Pentagon ‘made up’ bogus tale about Jessica Lynch’s battlefield heroics (posted June 4, 2014): In commentary on her MSNBC program in early June, Rachel Maddow wrongly declared that the Pentagon had “made up” the bogus account of Jessica Lynch’s battlefield heroics early in the Iraq War.

Maddow offered no sourcing for her claim about the Pentagon and Lynch, who was an Army supply clerk thrust into international fame on April 3, 2003, in an electrifying, and exclusive, front-page story in the Washington Post.

Private Lynch

Private Lynch: Botched WaPo story made her famous

The Post report cited otherwise unidentified “U.S. officials” and said that Lynch, a 19-year-old Army private, had fought fiercely in the ambush of the 507th Maintenance Company in Nasiriyah in southern Iraq on March 23, 2003.

Lynch in fact had not fired a shot. Nor was she shot and stabbed, as the Post had reported. She suffered severe injuries in the crash of a Humvee as it fled the attack. She was taken prisoner and hospitalized by the Iraqis but rescued by U.S. special forces on April 1, 2003.

Vernon Loeb, one of the Post reporters who wrote the hero-warrior story about Lynch — which was wrong in its most crucial details — made clear that the Pentagon had not been the newspaper’s source.

As I noted in Getting It Wrong, Loeb went on NPR’s Fresh Air program in December 2003 and flatly declared:

“Our sources for that story were not Pentagon sources.”

Loeb, who then covered the Pentagon for the Post and who now is managing editor at the Houston Chronicle, also told NPR that he “could never get anybody from the Pentagon to talk about” the Lynch case.

He also said: “I just didn’t see the Pentagon trying to create a hero where there was none.”

But none of that vital context was mentioned by Maddow in her commentary on June 3.

“If the heroics that the Pentagon made up about her didn’t really happen, and they didn’t, maybe the U.S. special forces who rescued her, maybe they shouldn’t have bothered,” Maddow said about Lynch. (Maddow’s commentary came amid the controversy stirred by the release of Bowe Bergdahl, an Army sergeant who apparently had walked away from his post in Afghanistan and was held captive by the Taliban for five years. The administration of President Barack Obama released five senior Taliban figures to gain Bergdahl’s freedom.)

When Maddow was called out for her erroneous claim about the Pentagon, she dodged a correction by cherry-picking  — by referring to an obscure report in the Military Times on April 3, 2003, in which a U.S. military spokesman, Frank Thorp, was quoted as saying that Lynch “waged quite a battle prior to her capture.

“We do have very strong indications that Jessica Lynch was not captured very easily,” Thorp was quoted as saying.

Maddow (NBC News)

Maddow (NBC News)

Crowed Maddow: “That information straight from a military public affairs official was not true. It was made up. But it landed in press reports anyway.”

What Maddow neglected to mention was that Thorp was recapping for the Military Times what the Washington Post had already placed in the public domain.

Thorp, then a Navy captain, was assigned to U.S. Central Command headquarters in Doha, Qatar. He was following, not fabricating: He was, unwisely, restating elements of the Post’s sensational story about Lynch’s purported heroics, which Loeb and co-author Susan Schmidt had prepared in Washington.

I noted in discussing Maddow’s cherry-picking that it is impossible to address the hero-warrior tale about Lynch without considering the Post’s central role in publicizing the bogus narrative, which was picked up by news organizations around the world.

But Maddow ignored the agenda-setting character of the Post’s reporting about Lynch: It didn’t fit her narrative.

Exaggerating the power of ‘napalm girl’ photo (posted May 29, 2014): There’s little doubt that the “napalm girl” photograph of June 1972 was among the most memorable and disturbing images of the Vietnam War.

The photograph showed Vietnamese children terror-stricken by a misdirected napalm attack on their village by the South Vietnamese Air Force. At the center of image was a 9-year-old girl named Kim Phuc, shown screaming and naked as she fled.

The photograph, taken by Nick Ut of the Associated Press and formally titled “The Terror of War,” won a Pulitzer Prize in 1973.

In the years since, it also has become an artifact of exaggeration, as is evident in a tendency to ascribe powerful effects to the photograph, effects that it never had.

'Napalm girl,' 1972 (Nick Ut/AP)

‘Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

In May, for example, the Guardian newspaper in London exaggerated the effects of the “napalm girl” image, asserting in an exhibit review that it had “galvani[z]ed” American “public opinion and expedited the end of the Vietnam war.”

In fact, “napalm girl” did neither.

U.S. public opinion had turned against the war in Vietnam well before June 1972. For example, nearly 60 percent of respondents to a Gallup poll conducted early in 1971 had said that the United States had made a mistake by sending troops to fight in Vietnam. (Gallup periodically has asked the question since 1965, when just 24 percent of respondents said it was a mistake to have sent troops to Vietnam. By August 1968, a majority of respondents said it had been a mistake.)

So Ut’s photo hardly can be said to have galvanized opinion against the war: Nor can it be said that the photo “expedited” the war’s end.

By June 1972, the war was essentially over for American forces in Vietnam. President Richard Nixon had announced in November 1971 that U.S. ground operations had ended in South Vietnam and by June 1972, nearly all U.S. combat units had been removed from the country.

No single photograph turned public opinion against the war in Vietnam; no single image “expedited” its end. The war’s confusing aims and uncertain policy objectives, its duration, and its toll in dead and wounded all were far more decisive to its outcome.

Seeking context for Obama’s war, finding media myth (posted September 24, 2014): It is a hoary myth myth that Richard Nixon campaigned for the presidency in 1968, claiming to have in  mind a “secret plan” to end the war in Vietnam.

Had that been the case, had Nixon run for president saying he had “secret plan,” the country’s leading newspapers surely would have called attention to such a claim.

But they didn’t, as a search of a full-text database of leading U.S. newspapers makes clear. (The newspapers included the New York Times, Washington Post, Los Angeles Times, Baltimore Sun, Wall Street Journal, and Chicago Tribune.) Searching for “Nixon” and “secret plan” returned no articles from January 1967 to January 1969 that quoted Nixon as touting or promising or describing a “secret plan” for Vietnam.

Still, the old chestnut still circulates, usually invoked as supposed evidence of Nixon’s guile, shiftiness, and venality.

Secret plan? Who me?

Secret plan? Who me?

In September, for example, a columnist for the Washington Examiner summoned the myth in seeking historical context to discuss President Barack Obama’s air war against Islamic militants in Iraq and Syria.

“Obama wasn’t the first president to promise peace and deliver war,” the columnist, Timothy P. Carney, wrote. “Woodrow Wilson ran for reelection on keeping America out of the Great War. Nixon promised a secret plan to exit Vietnam quickly.”

As I noted at the time, “Missing from Carney’s discussion were details about when Nixon made such a promise, and what the ‘secret plan’  entailed. Those elements are missing because Nixon never promised a ‘secret plan’ on Vietnam.”

The derivation of the hoary myth can be traced to the presidential primary election campaign of 1968 and a speech in New Hampshire. There, in early March 1968, Nixon pledged that “new leadership” in Washington — a Nixon administration, in other words — would “end the war” in Vietnam.

In reporting on the speech, the wire service United Press International said Nixon “did not spell out how” he would “end the war.” Nixon may have been vague in those remarks about Vietnam. But he made no claim about a “secret plan.”

And he was asked about having a secret plan, according to an article published March 28, 1968, in the Los Angeles Times. Nixon replied that he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

He also said then: “If I had any way to end the war, I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” Nixon’s comments were made just a few days before Johnson announced he would not seek reelection.

No, Politico: Hearst did not cause the Spanish-American War (posted June 20, 2014): No media myth is hoarier than the notion that the Spanish-American War of 1898 was fomented by the “yellow press” of William Randolph Hearst, then the publisher of the New York Journal, the New York Evening Journal, and the San Francisco Examiner.

Warmonger?

Hearst: Warmongering publisher?

The claim is absurd, embraced by few if any serious historians of the era — and by no recent biographer of Hearst.

Nonetheless, the myth was offered up as fact in a commentary in Politico Magazine in June.

The commentary pointedly criticized the scholar Robert Kagan for having “sounded his favorite, and the neocons’, favorite theme” in a 2006 book, Dangerous Nation.

“He depicted America as uniquely virtuous, pursuing idealistic aims, while presenting all other great powers as fighting for venal and self-interested motives. So assiduous was Kagan in his fanciful interpretation of American actions,” the Politico commentary said, “that even the Spanish-American War, seen by most historians as the product of William Randolph Hearst’s yellow press and the U.S. desire to expand its influence on behalf of economic imperialism, becomes something else entirely — a bright and shining crusade for freedom….”

But in characterizing the war as “the product” of Hearst’s yellow press, Politico erred.

As I wrote in my 2001 book, Yellow Journalism: Puncturing the Myths, Defining the Legacies, the newspapers of Hearst and his rival, Joseph Pulitzer, “did not force — it could not have forced— the United States into hostilities with Spain over Cuba in 1898. The conflict was, rather, the result of a convergence of forces far beyond the control or direct influence of even the most aggressive of the yellow newspapers, William Randolph Hearst’s New York Journal.”

Claims that the yellow press brought on the war, I noted, “are exceedingly media-centric, often rest on the selective use of evidence, and tend to ignore more relevant and immediate factors that give rise to armed conflict.”

In 1898, those factors centered around a diplomatic impasse between the United States and Spain over Spanish rule of Cuba, which since early 1895 had been the scene of an islandwide rebellion.

In a failed attempt to put down the uprising, Spanish authorities sent as many as 200,000 troops to the island and imposed a policy called “reconcentration,” which forcibly removed thousands of Cubans — mostly old men, women, and children — into garrison towns where they could neither support nor offer supplies to the Cuban rebels.

Spain’s “reconcentration” policy gave rise to malnutrition and disease: Unknown tens of thousands of Cuban non-combatants died from illness and starvation.

The humanitarian nightmare in Cuba “inevitably stirred outrage and condemnation in the United States,” I wrote in Yellow Journalism. The desperate conditions were in 1897 and early 1898 a frequent topic of reporting in the American press, including but by no means limited to the newspapers of Hearst and Pulitzer.

The yellow press reported on — but certainly did not create — the terrible effects of Spain’s “reconcentration” policy.

In the end, the humanitarian crisis on Cuba, and Spain’s inability to resolve the crisis, weighed decisively in the U.S. decision to go to war in 1898. It was not the content of the yellow press — and not “economic imperialism,” as Politico put it — that pushed America into conflict with Spain.

WJC

Other memorable posts of 2014:

Maddow cherry-picks to avoid correcting claim about Pentagon, Jessica Lynch

In Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Newspapers, Scandal, Television, Washington Post on June 10, 2014 at 6:18 pm

To cherry-pick is to be highly selective, to use facts that support one’s position while ignoring the confounding evidence.

Maddow (NBC News)

Maddow (NBC News)

And that’s essentially what Rachel Maddow did on her MSNBC program last night. She cherry-picked details about the reporting of the hero-warrior story about Jessica Lynch to avoid correcting her erroneous claim on a show June 3. Maddow had said in a commentary that night “the Pentagon made up” the tale of Lynch’s battlefield heroics in the first days of the Iraq War.

In cherry-picking, Maddow failed to mention the foundation of the bogus hero-warrior story – the Washington Post article that cited “U.S. officials” in saying that Lynch, then a 19-year-old supply clerk, had fought fiercely in the ambush of her Army unit, the 507th Maintenance Company, on March 23, 2003. The Post’s story turned out to be wrong in almost all vital details.

One of the reporters on the story, which the Post published on its front page on April 3, 2003, later said, unequivocally:

Our sources for that story were not Pentagon sources.”

Rather, he said, without a trace of irony, they were “some really good intelligence sources” in Washington, D.C.

The reporter was Vernon Loeb, who at the time the Post’s defense correspondent. He also said in an interview that aired on NPR in December 2003: “We got these intelligence reports right as [Lynch] was being rescued” in an operation mounted by U.S. special forces on April 1, 2003. Lynch has been grievously injured in the crash of a Humvee in trying to escape the ambush; she was taken prisoner and held at an Iraqi hospital in Nasiriyah.

Loeb said the Post’s story “turned out to be wrong because intelligence information we were given was wrong.”

What’s more, he said:

“I could never get anybody from the Pentagon to talk about those [intelligence] reports at all. I got indications that they had, in fact, received those intelligence reports, but the Pentagon was completely unwilling to comment on those reports at all. They wouldn’t say anything about Jessica Lynch.

“I’ve never believed that, at least as far as the story we wrote goes, that it was a Pentagon attempt to create a hero there.”

Despite Loeb’s statements about the sourcing of the hero-warrior story, a false narrative has taken hold over the years that the Pentagon concocted the tale about Lynch’s battlefield derring-do, supposedly to build homefront support for the war.

On her show last night, Maddow referred neither to Loeb’s statements nor to the Post’s seminal report about Lynch. She instead assailed Politifact, a blog aligned with Punditfact, which had assessed as false her claim last week that the Pentagon “made up” the tale of Lynch’s heroics.

According to a transcript of her remarks last night, Maddow smugly declared:

“So, this is a pretty simple thing from the fact-checking perspective. Did the military provide false information that led to the narrative that Jessica Lynch went down fighting when she was captured?”

(Note the none-too-subtle shift: On her program June 3, Maddow asserted that “the Pentagon made up” the story about Lynch’s heroics. Last night, her parameters were: “Did the military provide false information that led to the narrative ….” Not quite the same.)

Maddow referred last night to a report by the Military Times on April 3, 2003, in which a military spokesman, Frank Thorp, was quoted as saying that Lynch “waged quite a battle prior to her capture.

“We do have very strong indications that Jessica Lynch was not captured very easily,” Thorp also was quoted as saying. “Reports are that she fired her (M-16 rifle) until she had no more ammunition.”

Maddow crowed: “That information straight from a military public affairs official was not true. It was made up. But it landed in press reports anyway.”

What Maddow neglected to mention was that Thorp was recapping for the Military Times what the Washington Post had already published.

Lynch_headline_Post

WaPo’s hero-warrior story

Thorp,  then a Navy captain assigned to the U.S. Central Command headquarters in Doha, Qatar, was not inventing, he was following. He was restating elements of a story the Post had already placed in circulation, a story based on intelligence sources, a story that quickly attracted all sorts of international attention.

As the Post’s ombudsman at the time, Michael Getler, pointed out: “The Post story [about Lynch] was exclusive. The rest of the world’s media picked it up from The Post, which put this tale into the public domain.”

Indeed, it is impossible to address the hero-warrior tale about Lynch without considering the Washington Post’s central and decisive role in the story. And Thorp’s subsequent statements made clear that he had been following the Post’s lead that day. Thorp said in an email in 2007 to a congressional staffer who had asked about the comments to the Military Times:

“As I recall, this was a short interview and media desperately wanted me to confirm the story that was running in the States .…  I never said that I had seen any intel or even intimated the same .… I may have said I am familiar with ‘the reports’ meaning the press reports, but as you can see I did not confirm them .… We did have reports of a battle and that a firefight had occurred .… That is what I stated.” (Ellipses in the original.)

Thorp later was quoted by Newsweek as saying he was not a source for the Post on its seminal story about Lynch’s heroics.

Which makes sense. Had he been a source for the Post on the Lynch story, why would the newspaper resist identifying him as such, especially after his remarks to the Military Times? If Thorp, a military spokesman, had been a source for the Post, why would Loeb, months after the hero-warrior story was published, insist that his sources had been “intelligence sources”?

Thorp at most played a bit part in the Lynch saga.

Besides, the cynical, Pentagon-made-it-up narrative never made much sense. As I wrote in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, “At the time of the Lynch rescue, U.S. forces were closing in on Baghdad. So it defies logic to argue that the American military would have singled out and hyped the Lynch rescue for morale-building purposes when its central and vastly more important wartime objective was within reach.”

WJC

More from Media Myth Alert:

Now from the right: ‘American Spectator’ wrongly says Jessica Lynch was ‘portrayed by Pentagon as hero’

In Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Scandal, Washington Post on June 8, 2014 at 8:58 am

In an otherwise cogent critique of Rachel Maddow’s recent commentary about returned American prisoner Bowe Berghdahl, the right-of-center American Spectator wrongly accused the Pentagon of portraying Jessica Lynch “as a hero” early in the Iraq War.

Lynch was a 19-year-old Army supply clerk severely injured March 23, 2003, in the crash of her Humvee while fleeing an ambush in Nasiriyah in southern Iraq. The Washington Post, though, reported that Lynch had suffered gunshot and stab wounds as she fought fiercely against the attacking Iraqis. She kept firing, the Post said, until she ran out of ammunition.

None of those details was accurate, however. Lynch never fired a shot in the ambush; her weapon jammed. She was neither shot nor stabbed, but was badly hurt in the Humvee crash. Lynch was taken prisoner and held in an Iraqi hospital where she lingered near death until rescued by U.S. special forces on April 1, 2003.

AmSpecturkey_1

American Spectator logo

In the years since the Post’s hero-warrior story was published on April 3, 2003, a false narrative has taken hold that says the Pentagon concocted the tale about Lynch’s battlefield derring-do. The American Spectator’s claim, included in a commentary posted online Friday, is the latest evocation of that narrative.

We know it’s a false narrative because one of the Post reporters on the story has flatly stated that the newspaper’s sources for the story “were not Pentagon sources.” The reporter, Vernon Loeb, who in 2003 was the Post’s defense correspondent, further stated in an interview in December 2003 on NPR that Pentagon officials “wouldn’t say anything about Jessica Lynch.”

Loeb, now managing editor at the Houston Chronicle, also said in the interview:

“I’ve never believed that, at least as far as the story we wrote goes, that it was a Pentagon attempt to create a hero there.”

None of that what acknowledged by the liberal Maddow in an on-air commentary Tuesday on MSNBC in which she sought to equate the rescue of Lynch with the release of Bergdahl, the American soldier whose comrades say deserted his post in Afghanistan in 2009. Bergdahl was taken captive by the Taliban and exchanged a week ago for five senior Taliban figures.

In her commentary, Maddow asserted without citing sources that the Pentagon had “made up” the tale of Lynch’s battlefield heroics. The American Spectator, in taking issue with Maddow’s equating the cases of Lynch and Bergdahl, committed a similar error: Lynch, it said, “was initially portrayed by the Pentagon as a hero … who went down guns blazing and riddled with bullets.”

Loeb and the Post have never made clear how it got the Lynch-combat story so utterly wrong — a story that Michael Getler, then the newspaper’s ombudsman, memorably described as having “had an odor to it almost from the beginning.”

Loeb’s interview on NPR was the Post’s most detailed public discussion about sourcing for that story, which Loeb and co-author Susan Schmidt reported from Washington, D.C. But even that discussion fell woefully short in important respects.

In the NPR interview, Loeb said “we were told by some really good intelligence sources here in Washington that, you know, there were indications that [Lynch] had, you know, fired back and resisted her capture and actually been shot and possibly stabbed doing so. None of this turned out to be the case as we, you know, quickly learned. But, you know, we basically told our readers that day what the U.S. intelligence community was telling senior members of the U.S. government. It just kind of goes back to the old adage that, you know, initial reports from the battlefield are almost always wrong.”

Despite the recognized unreliability of such reports, the Post placed its account of Lynch’s supposed exploits in combat on the front page, thrusting the hero-warrior tale into the public domain. And the story was picked up by news organizations around the world. The Times of London, for example, declared that “Private Lynch has won a place in history as a gritty, all-American hero, to rival the likes of Bonnie and Clyde.”

In its erroneous report about Lynch, Post cited otherwise unnamed “U.S. officials” as sources. The newspaper has never identified them.Getting It Wrong_cover

In 2008, I called Loeb to discuss the matter but he hung up on me. I was at the time researching my media-mythbusting book, Getting It Wrong, a chapter of which is devoted to the bogus hero-warrior story about Lynch.

So if the Post will not disclose the sources that led it to such embarrassment, the next-best step would be for news organizations to avoid, resist, and deep-six the false narrative about Lynch and the Pentagon.

Important steps to that end can be taken if Maddow and the American Spectator were to issue corrections to their erroneous reports.

WJC

More from Media Myth Alert:

Maddow wrongly declares Pentagon ‘made up’ bogus tale about Jessica Lynch’s battlefield heroics

In Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Newspapers, Television on June 4, 2014 at 6:43 pm
Lynch_headline_Post

The hero-warrior tale: WaPo’s story

In a logically confused commentary on her MSNBC program last night, Rachel Maddow wrongly accused the Pentagon of having “made up” the bogus account of Jessica Lynch’s battlefield heroics early in the Iraq War.

Maddow cited no source for her claim, offered as she revisited at some length the hero-warrior tale about Lynch, an Army supply clerk thrust into international fame on April 3, 2003, in an electrifying, front-page story in the Washington Post.

The Post article cited otherwise unidentified “U.S. officials” in declaring that Lynch, then a 19-year-old private, had fought fiercely in the ambush of her unit, the 507th Maintenance Company, in Nasiriyah in southern Iraq on March 23, 2003.

Vernon Loeb, one of the Post reporters on that story — which turned out to be wrong in almost every important detail — later made clear that the Pentagon had not been the newspaper’s source.

As I noted in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, Loeb went on NPR’s Fresh Air program in December 2003 and declared, unequivocally:

“Our sources for that story were not Pentagon sources.”

Loeb, then the Post’s defense correspondent, also said in the NPR interview that Pentagon officials “wouldn’t say anything about Jessica Lynch.”

He further declared:

“I just didn’t see the Pentagon trying to create a hero where there was none. I mean …they never showed any interest in doing that, to me.”

And yet none of that vital context was known to, or acknowledged by, Maddow as she discussed the Lynch case last night.

Maddow did so in an odd, contorted, and ultimately unpersuasive attempt to locate parallels between Lynch — who was taken prisoner at Nasiriyah and was rescued 11 days later by U.S. special forces — and the controversial recent release of Bowe Bergdahl, an Army sergeant who apparently walked away from his post in Afghanistan and was held captive by the Taliban for five years.

The administration of President Barack Obama over the weekend swapped five senior Taliban figures for Bergdahl’s freedom.

According to a transcript of her program, Maddow recalled that Lynch and her unit “were supposed to take a detour around the city of Nasiriyah, but they didn’t. They took a wrong turn or more likely a few wrong turns. And they ended up right in the city center.

“They were supposed to go around the city and not go through it at all. They ended up wrong turn after wrong turn, right in the city center, undefended, in territory where the U.S. Army knew they were likely to be attacks or ambushes, and they just drove right into it.”

But the 507th Maintenance wasn’t exactly “undefended”; some of its soldiers put up terrific resistance. Among them was Sergeant Donald Walters, a cook who put down covering fire as his comrades tried to escape the ambush.

Walters and 10 other soldiers in the 507th Maintenance were killed at Nasiriyah. Lynch suffered shattering injuries in the crash of her Humvee as it fled the attack.

Maddow then raised questions about Lynch’s rescue (which took place two days before the Post’s hero-warrior story was published) that no one seriously poses:

“Should that rescue not have happened? Should Jessica Lynch have been left there? Seriously, is that what we think about these things now?

“Private First Class Jessica Lynch, star of the show of that rescue. If the heroics that the Pentagon made up about her didn’t really happen, and they didn’t, maybe the U.S. special forces who rescued her, maybe they shouldn’t have bothered. After all, maybe it was their own screw-up that got them ambushed and hurt and captured in the first place.

“Is that how we think about these things now?” Maddow asked. “Is that how we think now about that rescue in hindsight knowing what we know now?

“Because that kind of a case, that obscenity of a case that maybe some Americans might deserve to be left behind, that is new cause célèbre on the American right, right now, that the American prisoner of war, the last American prisoner of war, the last and only one still held from either the Iraq war or the Afghanistan war, the American prisoner of war, Bowe Bergdahl, he did not deserve to be freed — that the U.S. government working to free him, succeeding to free him, that was a shame somehow, because yes, sure, he was an American soldier, but he was a bad one,” Maddow said.

That’s to torture logic, and to raise strawman arguments in seeking equivalence in the cases of Lynch — who undeniably was a prisoner of war, if not a heroic one — and of Bergdahl. The circumstances are vastly different.

But what most interests Media Myth Alert is Maddow’s claim, offered casually and without reference to sources, “that the Pentagon made up” the tale of Lynch’s heroics.

Private Lynch

Private Lynch

The Pentagon rather treated the Lynch hero-warrior story as if it were radioactive. As Loeb, now a top editor at the Houston Chronicle, declared on another occasion:

“Far from promoting stories about Lynch, the military didn’t like the story.”

The false narrative about Lynch and the Pentagon represents continuing fallout not only from the Post’s bungled reporting in April 2003 but from the newspaper’s reluctance to identify the sources on whom Loeb and fellow reporter Susan Schmidt relied in preparing the hero-warrior story.

Only by identifying the sources who led it awry on that story will the Post set right a false narrative that still circulates widely, as Maddow’s commentary last night made quite clear.

WJC

More from Media Myth Alert:

Jessica Lynch, the Fin Times, and ‘big propaganda stories’

In Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Newspapers, Washington Post on April 3, 2014 at 6:51 am

It is well-understood that the tale of Jessica Lynch’s battlefield heroics in Iraq in 2003 was bogus.

Much less well-understood is how the story of her purported derring-do entered the public domain.

Many accounts of the exaggerated hero-warrior tale blame the U.S. government or the U.S. military — or simply the U.S. — for cynically attempting to turn Lynch, then-19-year-old Army supply clerk, into a wartime hero.

Far fewer accounts identify the real source of error — a botched report published 11 years ago today in the Washington Post.

Lynch_headline_Post

Page one 11 years ago: The Post’s botched story

Most recently to err in describing the derivation of the Lynch saga is London’s Financial Times, a sophisticated newspaper printed on distinctive salmon-colored newsprint.

The Financial Times ruminated in a commentary the other day about “the power of peace” and included this vague yet pointed accusation:

“During the Iraq war, the US told two big propaganda stories about individual heroes, Jessica Lynch and Pat Tillman. Both stories proved false.”

How so, “the US”? The commentary doesn’t say.

In the case of Pat Tillman, an Army Ranger and former professional football player, the U.S. Army’s Special Operations Command said that he had been killed by enemy gunfire in 2004, in Afghanistan. A subsequent Defense Department investigation determined his death was caused by friendly fire.

But in the Lynch case, it was the Washington Post — not “the US,” and certainly not the U.S. military — that was the source of the bogus report.

In a front-page article published April 3, 2003, the Post claimed that Lynch had “fought fiercely” in the ambush of her unit in Nasiriyah, in southern Iraq, that she had “shot several enemy soldiers” and continued firing her weapon “until she ran out of ammunition” and was captured.

The Post declared that Lynch suffered “multiple gunshot wounds and watched several other soldiers in her unit die around her” in fighting in which 11 U.S. soldiers were killed.

The Post cited otherwise unidentified “U.S. officials” as sources for the electrifying account of the young woman’s heroism.

As it turned out, the hero-warrior tale — written by Susan Schmidt and Vernon Loeb — was wrong in almost every major respect. The ambush did occur, on March 23, 2003, in the first days of the Iraq War. But Lynch did not fire her weapon in the attack. Nor was she shot and stabbed, as the Post reported.

Lynch was badly injured in the crash of her Humvee as it tried to flee the escape. She was taken to an Iraqi hospital where she lingered near death until rescued by U.S. special forces on April 1, 2003.

Lynch in 2003

Lynch in 2003

The Post has never disclosed the identities of the “U.S. officials” on which it based its erroneous report. But as I discussed in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, Loeb did make clear that the Post’s “sources for that story were not Pentagon sources.”

In an interview with NPR in December 2003, Loeb said he “could never get anybody from the Pentagon to talk about” the Lynch case, adding:

“I just didn’t see the Pentagon trying to create a hero where there was none. I mean … they never showed any interest in doing that, to me.”

Over the years, though, the role of the Post in propelling Lynch into unwarranted international fame has receded in favor of a false narrative that the Pentagon made it all up.

What accounts for this transformation? Why has the Post’s singular role in the Lynch case been so thoroughly eclipsed?

One reason is that it’s perversely delicious and sinister to assert that the U.S. military concocted the hero-warrior tale about Lynch and somehow fed it to gullible news outlets. That’s a far more engaging story than that of mangled newspaper reporting.

Another reason is that the Post, on occasion, has been complicit in muddying its decisive contribution to Lynch fable.

The newspaper has been known to characterize the hero-warrior tale as one that other news media were telling, too. That’s true, but only after the Post published the story that made Lynch, quite undeservedly, the best-known Army private of the Iraq War.

Eleven years on, the Post has never adequately explained how it so thoroughly botched its report about Lynch.

WJC

More from Media Myth Alert:

10 years on: WaPo, Jessica Lynch, and the battle at Nasiriyah

In Anniversaries, Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Washington Post on March 23, 2013 at 5:45 am

Lynch_headline_PostThe first major battle of the Iraq War, the ambush 10 years ago today of an U.S. support unit, gave rise to one the most woeful moments in recent war correspondence — the Washington Post’s thoroughly inaccurate front-page report about a 19-year-old U.S. Army private named Jessica Lynch.

The Post claimed that Lynch, a waif-like supply clerk who never expected to see combat, had fought fiercely in the ambush at Nasiriyah, firing at attacking Iraqis until her ammunition ran out.

It was an electrifying report, conjuring as it did cinematic images of an improbable female Rambo.

Private Lynch

Private Lynch

As it turned out, it was one of those remarkably rare news stories that’s spectacularly wrong but reverberates long after its initial publication.

The Post’s article had the effect of:

  • turning Lynch, through no exceptional effort of her own, into the best-known U.S. enlisted soldier of the Iraq War
  • obscuring the heroics of an Army cook-sergeant who was captured, then killed, by Iraqis
  • prompting the rise of media myths that continue to distort understanding about what happened at Nasiriyah.

Ten years on and the Post has never fully accounted for its botched reporting. It has never disclosed the identities of the anonymous sources who provided the salient details for a story so stunning that was picked up by news organizations around the world.

That story was published April 3, 2003, beneath the headline:

“‘She was fighting to the death.’”

The Post said Lynch was shot and stabbed “when Iraqi forces closed in on her position,” and based its account on otherwise anonymous “U.S. officials.”

The story was reported from Washington, D.C.: No journalists were with Lynch’s unit, the 507th Maintenance Company, when its convoy of trucks and support vehicles made a wrong turn and mistakenly entered Nasiriyah on March 23, 2003.

The convoy fell under attack and 11 U.S. soldiers were killed in the fighting. Among them was Sgt. Donald Walters, who had put down covering fire as his comrades tried to flee the ambush.

Walters was taken prisoner and soon after was executed by his Iraqi captors. So far as is known, his killers have never been captured.

It emerged months later that Walters most likely performed the battlefield heroics misattributed to Lynch, who never embraced the Post’s account.

The mistaken identity stemmed apparently from mistranslation of Iraqi battlefield transmissions.

The Post, though, never showed any interest in that aspect of the story — or in Walters’ bravery.

Sgt. Donald Walters

Sgt. Donald Walters

His name has appeared in only four news reports published by the Post, the most recent of which was an Associated Press dispatch in May 2004 which said “details of [Walters’] actions remarkably resemble a story circulated in The Washington Post and other news media, based on anonymous sources, describing how Lynch had fought until her ammunition ran out.”

The reference to “other news media” was misleading, though. It was the Post, alone, that thrust the hero-warrior about Lynch’s battlefield heroics into worldwide circulation.

It was the Post that said Lynch “continued firing at the Iraqis even after she sustained multiple gunshot wounds and watched several other soldiers in her unit die around her” at Nasiriyah.

And none of it was true: Lynch was neither shot nor stabbed.

She never fired a shot in Iraq. Her weapon jammed during the fighting.

She tried to escape the attack in the back of a Humvee, her head lowered to her knees in prayer. The fleeing Humvee was struck by a rocket-propelled grenade, sending the vehicle hurtling into a disabled tractor-trailer.

Lynch suffered shattering injuries to her arms, legs, and back in the crash. Four fellow soldiers were killed.

The Post’s hero-warrior story about Lynch began unraveling in the spring of 2003. As it did, a toxic narrative arose that the Pentagon (or, more broadly, the “military“) had concocted the story and somehow fed it to the Post in a crude and cynical attempt to boost public support for the war.

The narrative is perversely appealing — and utterly false.

Mythical, even.

As I discuss in my latest book, Getting It Wrong, one of the authors of the Post’s botched hero-warrior story, Vernon Loeb, has stated unequivocally that the anonymous sources were not Pentagon officials.

In an interview on NPR in December 2003, Loeb said:

“Our sources for that story were not Pentagon sources.”

Loeb said they were “some really good intelligence sources” in Washington, D.C. , and added:

“We wrote a story that turned out to be wrong because intelligence information we were given was wrong. That happens quite often.”

Loeb made clear he that “could never get anybody from the Pentagon to talk about” the Lynch case.

“They wouldn’t say anything about Jessica Lynch,” Loeb declared, adding:

“I just didn’t see the Pentagon trying to create a hero where there was none. I mean … they never showed any interest in doing that, to me.”

Loeb’s remarks have long been in the public domain. But they’ve been mostly ignored.

We know from Loeb who the Post’s sources weren’t.

On the 10th anniversary of the battle of Nasiriyah, it’s high time for the Post to say who they were, to set the record straight and clarify at long last how one of the most memorable yet twisted narratives of the Iraq War came to be.

WJC

More from Media Myth Alert:

London’s ‘Independent’ latest to invoke media myth about Pentagon and Jessica Lynch

In Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Newspapers, Washington Post on January 28, 2013 at 7:40 am

In the debate about women being permitted to join U.S. military combat units, it was inevitable the media myth would resurface about Jessica Lynch and her purported battlefield heroics in Iraq nearly 10 years ago.

The myth has it that the Pentagon concocted the tale about Lynch’s having fought fiercely in an ambush in Nasiriyah and fed the propaganda to a credulous U.S. news media.

Sure enough, Britain’s Independent newspaper stepped in that myth over the weekend, in an online report about women in the U.S. military.

The newspaper referred to Lynch as a name fresh “in America’s collective memory” and asserted that “initial reports from the Pentagon exaggerated her story as it waged a propaganda war, stating that she had fought back heroically against the enemy when in fact she had never fired her weapon.”

Lynch was an element of a Pentagon “propaganda war”?

Not so.Independent masthead

Not according to Vernon Loeb, the Washington Post reporter who helped thrust the hero-warrior tale about Lynch into the public domain in an electrifying but utterly inaccurate front-page story published April 3, 2003. Loeb has said the Pentagon wasn’t the source of the Post’s story about Lynch, which it pegged to otherwise anonymous “U.S. officials.”

Under the byline of Loeb and Susan Schmidt, the Post reported that Lynch, then  a 19-year-old Army private in a support unit, kept firing at attacking Iraqis “even after she sustained multiple gunshot wounds and watched several other soldiers in her unit die around her in fighting” at Nasiriyah on March 23, 2003.

The Post quoted one anonymous official as saying that Lynch “‘was fighting to the death. She did not want to be taken alive.'”

The story turned out to be wrong in every significant detail: Lynch never fired a shot in the attack at Nasiriyah; her weapon jammed during the deadly ambush in which 11 American soldiers were killed.

Lynch was neither shot nor stabbed, as Loeb and Schmidt reported, but suffered shattering injuries to her back, legs, and arms in the crash of a Humvee in which she was attempting to flee.

She was taken prisoner and treated at an Iraqi hospital, from where she was rescued April 1, 2003, by a U.S. special forces team.

As Lynch herself insists, she was no hero (although she has said she could have embraced the Post’s hero-warrior tale and no one would’ve been the wiser).

The Post, though, has never identified the “U.S. officials” who led it so badly astray.

But we do know that the Pentagon wasn’t the source of the Post’s exaggerated hero-warrior tale: Loeb said so in an interview on Fresh Air, an NPR radio program, in mid-December 2003.

In the interview, Loeb declared flatly:

“Our sources for that story were not Pentagon sources.”

Loeb also said that he “could never get anybody from the Pentagon to talk about” the Lynch case.

“They wouldn’t say anything about Jessica Lynch,” Loeb declared, adding:

“I just didn’t see the Pentagon trying to create a hero where there was none. I mean … they never showed any interest in doing that, to me.”

Although Loeb’s remarks have long been in the public domain, the Independent is the latest of many news organizations to have ignored or overlooked them, blithely offering instead the juicy but unsubstantiated claim that “the Pentagon exaggerated her story.”

Lynch_large photo

Private Lynch

The claim is a weak one, even without Loeb’s disclaimer. After all, in the early days of the Iraq War, the Pentagon had little reason to exploit the Lynch case as a way to boost popular support  for the conflict.

As I point out in my myth-busting book, Getting It Wrong:

“It may be little-recalled now, but the U.S.-led invasion of Iraq was widely supported by the American public. Polling data from March and April 2003, the opening days and weeks of the war, show an overwhelming percentage of Americans supported the conflict and believed the war effort, overall, was going well.”

Among those public opinion polls was a Washington Post-ABC News survey conducted in late March and early April 2003 — when Lynch was much in the news. The poll found that eight of 10 Americans felt the war effort was going well, and 71 percent approved of the Bush administration’s handling of the Iraq situation.

WJC

Many thanks to Instapundit
Glenn Reynolds for linking to this post

More from Media Myth Alert:

Women at the front: Recalling Jessica Lynch in Iraq

In Error, Jessica Lynch, Media myths, Washington Post on January 26, 2013 at 1:06 pm
Lynch: Accidental celebrity

Jessica Lynch in 2003

Jessica Lynch, who unwittingly became the best-known Army private of the Iraq War, has added her support to the Obama administration’s plan to end restrictions on women in Army combat units.

Lynch, whose purported battlefield heroics in Iraq proved to be a wild exaggeration by the Washington Post, told a Virginia television station the other day:

“For years women have been fighting for our freedom. They’ve been put in those roles anyway. Whether they are designed for a front line mission, they’re being put in those kind of roles and paths anyway.”

Given what she went through in Iraq, you’d be excused for thinking Lynch would have other views about women at the front.

Her authorized biography, written by Rick Bragg and published in November 2003, presents a disturbing account of her lone exposure to combat.

That came by mistake in southern Iraq on March 23, 2003, when elements of her support unit, the 507th Maintenance Company, made a wrong turn and plunged into Nasiriyah, a city under Iraqi control.

The heavy vehicles and Humvees of the 507th came under withering fire. Lynch was in the backseat of a Humvee, driven by her friend Lori Piestewa; they were trying to escape the Iraqi assault.

The biography, I Am a Solider, Too: The Jessica Lynch Story, says this about the attack on her unit, and about what happened to her afterward:

“‘I just wanted it to be over,’ Jessi said. It had been about an hour since the battle began in the city of Nasiriyah, maybe a little longer.

“In fear and resignation, she could not look at it anymore.

“‘I lowered my head to my knees, and I closed my eyes.’

“Just ahead of them, Iraqi soldiers had used a truck to block the road. An American tractor-trailer rumbling just in front of Jessi and Lori’s Humvee came under heavy fire, and, swerving to miss the Iraqi truck, ran off the road just in front of them.

“In the mass of Iraqi fighters, one of them raised a rocket-propelled grenade launcher to his shoulder and sighted the speeding Humvee. He squeezed the trigger.

“Jessi, crouched in the back seat, her arms around her own shoulders, her forehead on her knees, did not feel the round that finally punctured Lori’s control and sent the Humvee bouncing off the road, straight at the five-ton tractor-trailer.

“The last thing she remembered was praying.

“‘Oh God help us.

“‘Oh God, get us out of here.

“‘Oh God, please.'”

The biography says Lynch blacked out in the crash:

“Jessi lost three hours.

“She lost them in the snapping bones, in the crash of the Humvee, in the torment her enemies inflicted on her after she was pulled from it. It all left marks on her, and it is those marks that fill in the blanks of what Jessi lived through on the morning of March 23, 2003.”

The biography (which Lynch has referred to as “my book”) says the Humvee crashed about 7 a.m. that day, “but Jessi and Lori were not taken to the hospital, a military hospital, until about 10 a.m. The hospital was only steps away — minutes away. Still, three hours passed.”

Lori Piestewa died of her wounds. Three other soldiers in the Humvee were killed in the crash or died shortly afterward.

Lynch, who was 19, suffered shattering injuries to her spine, right arm, right foot, and left leg below the knee.

“The records also show,” the biography says, “that she was the victim of anal sexual assault. The records do not tell whether her captors assaulted her almost lifeless, broken body after she was lifted from the wreckage, or if they assaulted her and then broke her bones into splinters until she was almost dead.”

(The allegation of sexual assault was disputed by an Iraqi doctor who treated Lynch at a hospital in Nasiriyah.)

Lynch was a supply clerk in the 507th and had entered the Army not expecting to see combat. The biography quotes Lynch as telling a friend, “‘Don’t worry. We won’t be anywhere near danger.'”

Lynch lingered near death at the Iraqi hospital before being rescued by U.S. special forces on April 1, 2003.

Two days later, the Washington Post published an electrifying but thoroughly botched front-page account that said Lynch had fought heroically at Nasiriyah and that despite being shot and stabbed, she fired at attacking Iraqis until she ran out of ammunition and was captured.

In fact, Lynch suffered neither gunshot nor stab wounds.

She never fired a shot at Nasiriyah: Her weapon had jammed.

As I discuss in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, the Post  never fully explained how it erred so utterly in presenting the hero-warrior tale about Lynch. The newspaper cited otherwise anonymous “U.S. officials” in its account, which appeared beneath the headline, “‘She was fighting to the death.'”Lynch_headline_Post

The story was picked up by news organizations around the world and made Lynch — who never embraced the story — a household name in America.

The hero-warrior tale almost surely was a case of mistaken identify: The exploits the Post erroneously attributed to Lynch most likely were the deeds of Donald R. Walters, an unsung cook-sergeant in Lynch’s unit.

Walters was one of 11 U.S. soldiers killed in the battle of Nasiriyah.

WJC

More from Media Myth Alert:

Taking stock: Top mythbusting posts of 2012

In Anniversaries, Cronkite Moment, Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, New York Times, New Yorker, Photographs, Television, Washington Post on December 30, 2012 at 6:25 am

Media Myth Alert reported in 2012 on the appearance of many prominent media-driven myths and errors. Here are the year’s five top writeups, followed by a roster of other mythbusting posts of note.

Calling out the New York Times on ‘napalm girl’ photo error (posted June 3): The 40th anniversary of the famous “napalm girl” photograph — one of the most memorable images of the Vietnam War — fell in early June.

NapalmGirl photo_AP

Nick Ut/Associated Press

In an obituary a few weeks before, the New York Times had referred to the photograph of terror-stricken Vietnamese children and claimed, erroneously, that it showed “the aftermath of one of the thousands of bombings in the countryside by American planes.”

That passage suggested U.S. forces were responsible for the aerial napalm attack that gave rise to the photograph, taken by Nick Ut of the Associated Press. I pointed this out in an email to the Times, noting that the bombing was a misdirected attack by the South Vietnamese Air Force, as news reports at the time had made clear.

The newspaper’s assistant obituary editor, Peter Keepnews, replied, and offered some baffling logic in doing so:

“You are correct that the bombing in question was conducted by the South Vietnamese Air Force. However, the obituary referred only to ‘American planes,’ and there does not seem to be any doubt that this plane was American –- a Douglas A-1 Skyraider, to be precise.”

As if the aircraft’s manufacturer was at all relevant in the attack.

Independent of my efforts, two former Associated Press journalists also called on the Times to correct its error about “American planes.”

The Times resisted doing so until late August, when it issued a sort-of correction that embraced Keepnews’ tortured reasoning and stated:

“While the planes that carried out that attack were ‘American planes’ in the sense that they were made in the United States, they were flown by the South Vietnamese Air Force, not by American forces.”

It was, I noted, a begrudging and less-than-forthright acknowledgement of error. It hardly was in keeping with the declaration by the newspaper’s then-executive editor, Bill Keller. He asserted in a column in 2011 that “when we get it wrong, we correct ourselves as quickly and forthrightly as possible.”

hagiographic treatment of the “Cronkite Moment” (posted May 31): Few media-driven myths are as tenacious and desperately held as the so-called “Cronkite Moment” of 1968, when CBS News anchorman Walter Cronkite declared on air that the U.S. military was “mired in stalemate” in Vietnam.

Cronkite in Vietnam, 1968

Cronkite in Vietnam, 1968

For years, journalists have sought to attach great significance to Cronkite’s assessment, even though it was thoroughly unoriginal and was, as I discuss in my latest book, Getting It Wrong, of little demonstrable impact. Even Cronkite, until late in his life, pooh-poohed its importance.

But all that scarcely deterred Douglas Brinkley from presenting in a hefty biography about Cronkite a decidedly hagiographic — and misleading — interpretation of the “Cronkite Moment.”

Brinkley offered little persuasive evidence in asserting that the “aftershock” of Cronkite’s report about Vietnam, which aired February 27, 1968, “was seismic” and “signaled a major shift in the public’s view of the war.”

In discussing the supposed “seismic” effects of Cronkite’s assessment, Brinkley wrote:

“Even the conservative Wall Street Journal editorial page said, ‘The whole Vietnam effort may be doomed.’”

But the Journal editorial that  said so was published four days before Cronkite’s broadcast. To cite the editorial as evidence of a “seismic” effect of the “Cronkite Moment” was certainly misleading.

What’s more, Cronkite’s characterization of stalemate in Vietnam hardly “signaled a major shift in the public’s view of the war.”  Public opinion polls indicated that the shift had begun several months earlier.

If anything, Cronkite followed rather than led public opinion on Vietnam.

Uneven availability of WaPo’s online content about Jessica Lynch (posted April 27): On April 4, 2003, the Washington Post published a front-page report about an Iraqi lawyer who helped set in motion the rescue from captivity of Jessica Lynch, a wounded, 19-year-old Army private.

That report ran to 1,500 words and is freely available at the Post’s online site.

The day before that article appeared, the Post published an electrifying but far more problematic story about Jessica Lynch — an account that claimed she had fought fiercely against Iraqi attackers and had suffered gunshot and stab wounds before running out of ammunition and being taken prisoner.

Lynch_headline_Post

That article was published on the Post’s front page beneath the headline:

“‘She was fighting to the death.'”

It was a stunning report that proved wrong in all important details: Lynch was neither shot nor stabbed; she did not fire a shot in the attack in Iraq. She was badly injured in the crash of her Humvee in attempting to flee.

But try finding the “fighting to the death” story at the Post’s online site.

Unlike the far less embarrassing report of April 4, 2003, the “fighting to the death” story is not freely available online. Clicking on the story’s URL opens what essentially is an empty link.

Also unavailable online are the scathing reviews of the hero-warrior tale published by the newspaper’s then-ombudsman in April and June 2003.

Such inconsistencies suggest a digital scrubbing of embarrassing content. I asked the newspaper’s incumbent ombudsman, Patrick Pexton, about this matter.

He took several weeks to reply, finally stating in an email in August that he had found “nothing nefarious about this.” He added that the Post since 2003 “has gone through several changes of content management systems,” by which articles are posted online.

He further noted that the “fighting to the death” story about Lynch and related content are available in the Post’s fee-based archive.

So why not make the “fighting to the death” story freely available? Why not remove the fee to access a singularly memorable article about the Iraq War, a mistaken report that made Jessica Lynch something of a celebrity and gave rise to misguided suspicions that the U.S. military concocted the hero-warrior tale and somehow fed it to the Post?

“Restoring the digital version of the article of April 3, 2003, would represent a contribution to the record about the case of Jessica Lynch, which the Post is solely responsible for having placed in the public domain,” I wrote in an email to Pexton in mid-August.

He has not replied.

Kennedy-Nixon debate myth lives on (posted September 30): The run-up to the televised presidential campaign debates in October prompted numerous references to the purported lesson of the first such encounter, between John F. Kennedy and Richard M. Nixon in late September 1960.

That lesson is about the presumptive power of the televised image: Supposedly, television viewers thought Kennedy won the first debate in 1960 while radio listeners felt Nixon got the better of it.

This notion of viewer-listener disagreement has become an enduring media myth, even though it was thoroughly dismantled 25 years ago by scholars David L. Vancil and Sue D. Pendell.

Dismantling, though, hasn’t destroyed the myth. The notion of viewer-listener disagreement remains hardy and irresistible.

For example, in the runup to the debates in October between President Barack Obama and his Republican challenger, Mitt Romney, the founder of USA Today, Al Neuharth, wrote a column that recalled the first Kennedy-Nixon debate.

“Listeners,” Neuharth said, “generally gave Nixon the nod. But TV viewers strongly favored Kennedy.”

And the Chicago Tribune declared that “not everyone thought Kennedy had won the debate. Pollsters found that those who heard the radio broadcast thought Nixon won. … Television viewers experienced a different debate from radio listeners.”

Only one polling organization, Sindlinger & Company, had conducted a survey of any size that included a sub-sample of radio listeners. The Sindlinger survey, taken the day after the first Kennedy-Nixon debate, indicated that radio listeners felt Nixon prevailed, by a margin of 2-to-1.

But Vancil and Pendell, in their article in Central States Speech Journal in 1987, noted that the Sindlinger survey included more than 2,100 respondents, of whom just 282 had listened to the debate on radio.

They noted that “a subordinate group of 282 interviews is below the threshold normally required for a national sample.” Not only that, but only 178 of the 282 respondents “expressed an opinion on the debate winner,” Vancil and Pendell wrote.

Given the shortcomings of the unrepresentative Sindlinger sample, Nixon’s supposedly decisive margin among radio listeners dissolves as meaningless — and renders viewer-listener disagreement a media myth.

George Romney’s “brainwashing” — and Gene McCarthy’s retort (posted September 4): Mitt Romney’s ill-fated run for the presidency prompted reminders of his father’s failed presidential campaign in 1968 — a campaign done in by a memorably clumsy gaffe.

The gaffe, in turn, is said to have inspired one of the most devastating putdowns in American political history. But as my research has found, the context of the supposed putdown is unclear at best.

The gaffe was committed in late August 1967 by George Romney, then governor of Michigan and a presumptive leading candidate for the Republican presidential nomination in 1968.

In an interview with a Detroit television reporter, Romney referred to his visit to South Vietnam in 1965 and said:

“You know, when I came back from Vietnam, I’d just had the greatest brainwashing that anybody could get. … Well, not only by the generals but by the diplomatic corps over there. They do a very thorough job.”

Romney’s claim that he had been duped into supporting America’s war effort in Vietnam suggested muddled thinking, gullibility, and an uncertain command of foreign policy. His abbreviated presidential campaign never recovered from the self-inflicted wound; he ended his  run for the presidency at the end of February 1968.

Sealing the gaffe’s unforgettable quality was the supposed witty putdown by Democratic Senator Eugene McCarthy. Rather than a “brainwashing,” McCarthy supposedly said, a “light rinse” would have sufficed for Romney.

So telling was McCarthy’s “light rinse” quip that it “essentially finished Romney.”

But when, or even whether, McCarthy made the “light rinse” comment is unclear.

A database search of leading U.S. newspapers — including the New York Times, the Washington PostChicago Tribune, Los Angeles Times, and Baltimore Sun — turned up no published reference to the “light rinse” quip in 1967 or 1968. Or for years afterward.

The first reference was in 1983, a column in the Baltimore Sun that did not say when, where, or to whom McCarthy uttered the remark.

It seems improbable that journalists in 1967 or 1968 would have failed to report a retort as delicious as McCarthy’s.

But that’s what An American Melodrama: The Presidential Campaign of 1968, a hefty book published in 1969 would have us believe.

American Melodrama described McCarthy’s remark as off-handed and said the senator’s aides persuaded reporters to hush it up.

While intriguing, American Melodrama doesn’t say when McCarthy made the comment, where, or specifically to whom.

WJC

Many thanks to Instapundit
Glenn Reynolds for linking to this post

Other memorable posts of 2012:

%d bloggers like this: