W. Joseph Campbell

Posts Tagged ‘History’

WaPo book review invokes Hearst myth of ‘furnish the war’

In 1897, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Newspapers, Quotes, Spanish-American War, Washington Post, Yellow Journalism on January 28, 2017 at 9:05 am

In a time of “fake news” circulated by shadowy Web sites, you’d think mainstream media would be extra-vigilant about not trafficking in media myths, those appealing tall tales about the exploits of journalists.

Not so with the Washington Post, which repeats the mythical anecdote about William Randolph Hearst’s vow to wapologofurnish the war” with Spain at the end of the 19th century.

The Post’s blunder appeared in a review posted yesterday of The True Flag, a new book about America’s emergence as a colonial power during and after the Spanish-American War of 1898.

The review qualified the anecdote with the adverb “reputedly,” as if that insulates the writer or the newspaper from blame for peddling a dubious tale.

It doesn’t. If the anecdote’s false, or likely so, it ought to be left out.

Here’s how the offending passage reads:

“Yellow-press lord William Randolph Hearst reputedly cabled one of his photographers, ‘You furnish the pictures and I’ll furnish the war.'”

As I point out in my media-mythbusting book, Getting It Wrong (an expanded second edition of which was published recently), “the Hearst anecdote is succinct, savory, and easily remembered. It is almost too good not to be true.”

screen-shot-2016-09-23-at-3-53-56-pmIt also is one of American journalism’s most tenacious myths that circulates, I note, “despite a nearly complete absence of supporting documentation.”

The anecdote first appeared in 1901 in a book of reminiscences by James Creelman, a journalist prone to hyperbole and pomposity. Creelman’s book, On the Great Highway, did not explain how or where he learned about the “furnish the war” tale.

Creelman said Hearst’s vow was triggered by a telegram from Frederic Remington, a prominent artist and illustrator on assignment in Cuba for the New York Journal. (Contrary to the claim in the Post’s review, Remington was not a photographer.)

He spent six days in Cuba in January 1897, drawing sketches of the islandwide rebellion against Spanish rule, which preceded the wider war of 1898.

According to Creelman’s unsourced account, Remington wired Hearst, publisher of the Journal, to say: “Everything is quiet. There is no trouble here. There will be no war. I wish to return.”

Hearst said in reply, according to Creelman:

“Please remain. You furnish the pictures, and I’ll furnish the war.”

The tale gained traction only years later after Hearst, a lifelong Democrat, broke with President Franklin D. Roosevelt over the New Deal and backed a Republican, Alf Landon, in the 1936 presidential election. Hearst’s apostasy prompted vigorous criticism and his foes seized on “furnish the war” as an example of his dangerous, war-mongering ways.

The most truculent of biographies about Hearst — Ferdinand Lundberg’s slim polemic, Imperial Hearst — was published in 1936. And it repeated the “furnish the war” anecdote.

The tale has endured, even though the telegrams supposedly exchanged by Remington and Hearst have never turned up.

“It lives on,” I write in Getting It Wrong, “even though Hearst denied ever sending such a message. It lives on despite an irreconcilable internal inconsistency: it would have been absurd for Hearst to vow to ‘furnish the war’ because war — specifically, the Cuban rebellion against Spain’s colonial rule — was the very reason he sent Remington to Cuba in the first place.”

Not only that, I write, but “Spanish control of the cable traffic in Havana was too vigilant and severe to have allowed such an exchange to go unnoticed and unremarked upon. A vow such as Hearst’s to ‘furnish the war’ surely would have been intercepted and publicized by Spanish authorities as a clear-cut example of Yankee meddling in Cuba.”

The evidence arrayed against the hearty anecdote makes it clear that the exchange Creelman described never took place.

So what are the odds the arrogant Post will correct this lapse?

WJC

More from Media Myth Alert:

New year, old myths

In Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Newspapers, Scandal, Washington Post, Watergate myth, Yellow Journalism on January 15, 2017 at 3:33 pm

The first weeks of the new year have brought the reappearance of a number of hoary media myths, those false but irresistible tall tales that circulate widely in the news media even though they’ve been thoroughly debunked.

These myths include the narrative about Bob Woodward and Carl Bernstein — whose dogged reporting of the Watergate scandal for the Washington Post supposedly brought down Richard Nixon’s corrupt presidency in 1974.

Not the Post's doing

Not the Post‘s doing

David Zurawik, television critic for the Baltimore Sun, invoked that well-known trope the other day.

Writing at a Sun-affiliated blog, Zurawik referred to “legacy investigative journalism that Bob Woodward, Carl Bernstein and The Washington Post used to bring down Richard Nixon.”

This was not the first time Zurawik has invoked the heroic-journalist myth of Watergate: In early November, he called Bernstein “[o]ne of the journalistic elders who brought Nixon down.”

As I point out in my media-mythbusting book, Getting It Wrong — an expanded second edition of which came out not long ago — not even the Post’s Watergate-era principals bought into the notion that Woodward and/or Bernstein brought down Nixon.

The newspaper’s then-publisher, Katharine Graham, and its executive editor, Ben Bradlee, dismissed assertions that the Post’s reporting had toppled Nixon. Graham, for example, said pointedly in a program at the Newseum in 1997:

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

And Woodward, himself, has scoffed at the heroic-journalist myth, telling an interviewer for American Journalism Review in 2004:

To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

Other prominent media myths circulate around Nixon — notably that of his “secret plan” to end the Vietnam War.

Supposedly, Nixon campaigned for the presidency in 1968 touting such a plan. An NPR commentary served up an extravagant and unsourced version of Nixon’s “secret plan,” flatly declaring 10 days ago:

“Richard Nixon won in 1968 while uniting his party around his ‘secret plan’ to end the war in Vietnam.”

The “secret plan” anecdote is perversely appealing in its expression of cunning and duplicity: The anecdote does seem thoroughly Nixonian.

But Nixon neither touted nor campaigned on a “secret plan,” let alone having used it to unite the Republican Party.

The pledge is one he never made.

In fact, candidate Nixon pointedly and publicly disavowed such a notion.

In an article published in the Los Angeles Times on March 28, 1968, Nixon was quoted as saying he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

“If I had any way to end the war,” he was further quoted as saying, “I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” (Nixon’s remarks were made just a few days before Johnson announced he would not seek reelection.)

Nixon may or may not have had a “secret plan” in mind in 1968. But he did not make such a claim a feature of his campaign that year.

That much is clear in the search results of a full-text database of leading U.S. newspapers in 1968, including the Baltimore Sun, Chicago Tribune, Los Angeles Times,  New York Times, Wall Street Journal, and Washington Post.

The search terms “Nixon” and “secret plan” returned no articles during the period from January 1, 1967, to January 1, 1969, in which Nixon was quoted as saying he had a “secret plan” for Vietnam. (The search period included the months of Nixon’s presidential campaign and its aftermath.)

Had Nixon’s campaign featured a “secret plan” for Vietnam, leading U.S. newspapers surely would have publicized it.

The hoary tale of William Randolph Hearst’s warmongering vow to “furnish the war” with Spain at the end of the Nineteenth Century — a media myth that, zombie-like, never dies — popped up in Fit for the Presidency? a book published January 1.

Fit for the Presidency? revisits the credentials of 15 one-time presidential candidates, doing so through the lens of an executive recruiter. The cases examined include that of Hearst, a media baron who unsuccessfully sought the Democratic nomination for president in 1904.

The book invokes the “furnish the war” anecdote this way:

Warmonger?

Hearst: Warmonger?

“The most controversial episode of [Hearst’s] career began when he got a telegram from Frederic Remington, who he had sent to Cuba to cover the revolution against Spain: ‘Everything is quiet. There is no trouble here. There will be no war. I wish to return.’ To which Hearst allegedly responded, ‘Please remain. You furnish the pictures, and I’ll furnish the war.’

“Yet, no one has been able to get a copy of either telegram, so there are strong suspicions that they never existed in the first place. Perhaps the story is a plant by [Hearst rival Joseph] Pulitzer, or it may have even been invented by Remington himself.”

The anecdote almost certainly is apocryphal, as I describe in detail in Getting It Wrong. The purported telegrams have indeed never turned up. Hearst, moreover, denied having sent such a message and Remington, a prominent artist of the American West, apparently never discussed the supposed exchange.

And the timing suggested by Fit for the Presidency? is a bit shaky, in that the anecdote was not in wide circulation when Hearst sought the presidential nomination in 1904.

The tale first appeared in 1901, in a book of reminiscences by James Creelman, a former reporter for Hearst who had a well-known reputation for injecting hyperbole in his writing. Creelman did not identify where or how he learned of the purported Remington-Hearst exchange.

In any case, the anecdote did not become prominently attached to Hearst until the mid-1930s, when he turned against President Franklin D. Roosevelt and his New Deal policies. Hearst, a lifelong Democrat, condemned Roosevelt while backing Republican Alf Landon for the presidency in 1936.

Landon carried two states, Maine and Vermont, in a landslide defeat of epic proportion.

Hearst’s apostasy angered Democrats and prompted foes to dig up mostly forgotten tales such as the “furnish the war” vow. Indeed, that anecdote became Exhibit A in a lineup of purported evidence that Hearst’s newspapers fomented the Spanish-American War in 1898. The claim became popular and took on a sinister cast not when Hearst sought the presidential nomination in 1904, but in 1936 — and has circulated vigorously thereafter.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

 

 

Taking stock: Top mythbusting posts of 2016

In 'Napalm girl', Bay of Pigs, Cinematic treatments, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, New York Times, Newspapers, Photographs, Quotes, Washington Post, Watergate myth on December 28, 2016 at 6:56 am

Media Myth Alertscreen-shot-2016-09-23-at-3-53-56-pm called attention in 2016 to the appearance of prominent media-driven myths, including cases discussed in a new, expanded edition of Getting It Wrong: Debunking the Greatest Myths in American Journalism, which was published in October.

Here is a rundown of Media Myth Alert’s five top posts of the year, followed by references to other notable mythbusting writeups of 2016.

‘Scorched by American napalm’: The media myth of ‘Napalm Girl’ endures (posted August 22): The new edition of Getting It Wrong includes three new chapters — one of which debunks the myths associated with the “Napalm Girl” photograph, which showed a cluster of terrorized Vietnamese children fleeing an errant napalm attack at Trang Bang, a village northwest of Saigon.

Most prominent among the myths is that the napalm was dropped by U.S. forces — a claim the Los Angeles Times repeated in a profile in August about Nick Ut of the Associated Press, who took the photograph on June 8, 1972. The profile described how “Ut stood on a road in a village just outside of Saigon when he spotted the girl — naked, scorched by American napalm and screaming as she ran.”

Shortly after Media Myth Alert called attention to the erroneous reference to “American napalm,” the Times quietly removed the modifier “American” — but without appending a correction.

As I point out in Getting It Wrong, the myth of American culpability in the attack at Trang Bang has been invoked often over the years.

The notion of American responsibility for the napalm attack took hold in the months afterward, propelled by George McGovern, the hapless Democratic candidate for president in 1972. McGovern referred to the image during his campaign, saying the napalm had been “dropped in the name of America.”

That metaphoric claim was “plainly overstated,” I write, adding:Screen Shot 2016-08-21 at 9.39.27 AM

“The napalm was dropped on civilians ‘not in the name of America’ but in an errant attempt by South Vietnamese forces to roust North Vietnamese troops from bunkers dug at the outskirts of the village. That is quite clear from contemporaneous news reports.”

The Los Angeles Times placed the “napalm girl” photograph on its front page of June 9, 1972 (see nearby); the caption made clear that the napalm had been “dropped accidentally by South Vietnamese planes.”

So why does it matter to debunk the myths of the “Napalm Girl”?

The reasons are several.

“Excising the myths … allows the image to be regarded and assessed more fairly, on its own terms,” I write in Getting It Wrong. “Debunking the myths of ‘Napalm Girl’ does nothing to diminish the photograph’s exceptionality. But removing the barnacles of myth effectively frees the photograph from association with feats and effects that are quite implausible.” That’s a reference to other myths of the “Napalm Girl,” that the image was so powerful that it swung public opinion against the war and hastened an end to the conflict.

But like the notion of American culpability in the errant attack, those claims are distortions and untrue.

NYTimes’ Castro obit gets it wrong about NYTimes’ Bay of Pigs coverage (posted November 26): Fidel Castro died in late November and the New York Times in a lengthy obituary called the brutal Cuban dictator “a towering international figure.” The Times obituary also invoked a persistent media myth about its own coverage of the run-up to the failed Bay of Pigs invasion in 1961.

The obituary said that the Times, “at the request of the Kennedy administration, withheld some” details of the invasion plans, “including information that an attack was imminent.”

But as I describe in Getting It Wrong, the notion that the administration of President John F. Kennedy “asked or persuaded the Times to suppress, hold back, or dilute any of its reports about the impending Bay of Pigs invasion is utter fancy.”

What I call the “New York Times-Bay of Pigs suppression myth” centers around the editing of a single article by Tad Szulc, a veteran foreign correspondent for the Times. Eleven days before the invasion, Szulc reported from Miami that an assault, organized by the CIA, was imminent.

Editors at the Times removed references to imminence and to the CIA.

“Imminent,” they reasoned, was more prediction than fact.

And the then-managing editor, Turner Catledge, later wrote that he “was hesitant to specify the CIA when we might not be able to document the charge.” So references to CIA were replaced with the more nebulous term “U.S. officials.”

Both decisions were certainly justifiable. And Szulc’s story appeared April 7, 1961, above-the-fold on the Times front page (see image nearby).

NYT_BayofPigs_frontAs the veteran Timesman Harrison Salisbury wrote in Without Fear or Favor, his insider’s account of the Times:

“The government in April 1961 did not … know that The Times was going to publish the Szulc story, although it was aware that The Times and other newsmen were probing in Miami. … The action which The Times took [in editing Szulc’s report] was on its own responsibility,” the result of internal discussions and deliberations that are recognizable to anyone familiar with the give-and-take of newsroom decision-making.

What’s rarely recognized or considered in asserting the suppression myth is that the Times’ reporting about the runup to the invasion was hardly confined to Szulc’s article.

Indeed, the Times and other news outlets “kept expanding the realm of what was publicly known about a coming assault against Castro,” I write, noting that the newspaper “continued to cover and comment on invasion preparations until the Cuban exiles hit the beaches at the Bay of Pigs” on April 17, 1961.

Suppressed the coverage was not.

Smug MSNBC guest invokes Nixon’s mythical ‘secret plan’ on Vietnam (posted May 3): Donald Trump’s shaky grasp of foreign policy invited his foes to hammer away at his views — and one of them, left-wing activist Phyllis Bennis, turned to a tenacious media myth to bash the Republican candidate.

Bennis did so in late April, in an appearance on the MSNBC program, The Last Word with Lawrence O’Donnell.MSNBC logo

Trump during his campaign vowed to eradicate ISIS, the radical Islamic State, but wasn’t specific about how that would be accomplished.

Bennis, showing unconcealed smugness, declared on the MSNBC show that Trump’s reference to ISIS “was very reminiscent of Nixon’s call when he was running for president [in 1968] and said, ‘I have a secret plan to end the war.’ The secret plan of course turned out to be escalation.”

In fact, the “secret plan” to end the Vietnam War was a campaign pledge Nixon never made.

He didn’t campaign for the presidency by espousing or touting or proclaiming a “secret plan” on Vietnam.

That much is clear from the search results of a full-text database of leading U.S. newspapers in 1968, including the New York Times, Los Angeles Times, Baltimore Sun, Wall Street Journal, Washington Post, and Chicago Tribune. The search terms “Nixon” and “secret plan” returned no articles during the period from January 1, 1967, to January 1, 1969, in which Nixon was quoted as saying he had a “secret plan” for Vietnam. (The search period included all of Nixon’s presidential campaign and its immediate aftermath.)

Surely, if Nixon had campaigned on a “secret plan” in 1968, as Bennis so snootily claimed, the country’s leading newspapers would have publicized it.

Nixon did publicly confront the notion he had a “secret plan” for Vietnam. In an article published March 28, 1968, in the Los Angeles Times, he was quoted as saying he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

Nixon also said on that occasion:

“If I had any way to end the war, I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” (Nixon’s remarks were made just a few days before Johnson announced he would not seek reelection.)

Nixon may or may not have had a “secret plan” in mind in 1968. But such a claim was not a feature of his campaign.

No, ‘Politico’ — Hearst didn’t vow to ‘furnish the war’ (posted December 18): The vow attributed to William Randolph Hearst to “furnish the war” with Spain in the late 19th century is a zombie-like bogus quote: Despite thorough and repeated debunking, it never dies.

Confirmation of its zombie-like character was in effect offered by Politico in December, in an essay about the “long and brutal history of fake news.” Politico cited, as if it were true, the fake tale of Hearst’s “furnish the war” vow.

As I wrote in a Media Myth Alert post about Politico‘s use of the mythical quote:

Hearst’s vow, supposedly contained in an exchanged of telegrams with the artist Frederick Remington, is one of the most tenacious of all media myths, those dubious tales about and/or by the news media that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal. They can be thought of as prominent cases of ‘fake news‘ that have masqueraded as fact for years.”

The tale, I write in Getting It Wrong, “lives on despite a nearly complete absence of supporting documentation.

“It lives on even though telegrams supposedly exchanged by Remington and Hearst have never turned up. It lives on even though Hearst denied ever sending such a message.”

And it lives on despite what I call “an irreconcilable internal inconsistency.” That is, it would have been illogical for Hearst to have sent a message vowing to “furnish the war” because war — Cuba’s rebellion against Spanish colonial rule, begun in 1895 — was the very reason Hearst assigned Remington to Cuba at the end of 1896.

Debunking the Hearstian vow is the subject of Chapter One in Getting It Wrong; the chapter is accessible here.

NYTimes invokes Watergate myth in writeup about journalists and movies (posted January 3): Watergate’s mythical dominant narrative has it that dogged reporting by Bob Woodward and Carl Bernstein of the Washington Post exposed the crimes that toppled Richard Nixon’s corrupt presidency in 1974.

The dominant narrative (the heroic-journalist trope, I call it) emerged long ago, and Hollywood — specifically, the cinematic version of Woodward and Bernstein’s book about their Watergate reporting — is an important reason why.

The movie, All the President’s Men, was released to critical acclaim 40 years ago and unabashedly promotes the heroic-journalist interpretation, that Woodward and Bernstein were central to unraveling Watergate and bringing down Nixon.

I point out in Getting It Wrong that All the President’s Men “allows no other interpretation: It was the work Woodward and Bernstein that set in motion far-reaching effects that brought about the first-ever resignation of a U.S. president. And it is a message that has endured” — as was suggested by a New York Times in an article in early January.

The article, which appeared beneath the headline “Journalism Catches Hollywood’s Eye,” embraced the heroic-journalist myth in referring to “the investigation by Bob Woodward and Carl Bernstein that led to Richard M. Nixon’s resignation.”

Their reporting had no such effect, however much All the President’s Men encouraged that simple notion.

I point out in Getting It Wrong that rolling up a scandal of Watergate’s dimensions “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then, Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House. Only when compelled by the Supreme Court did Nixon surrender those recordings, which captured him plotting the cover-up” of the burglary in June 1972 that was Watergate’s seminal crime.

It’s notable that principals at the Post declined over the years to embrace the mediacentric interpretation.

Katharine Graham, the Post’s publisher during Watergate, said in 1997, for example:

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

In 2005, Michael Getler, then the Post’s ombudsman, or in-house critic, wrote:

“Ultimately, it was not The Post, but the FBI, a Congress acting in bipartisan fashion and the courts that brought down the Nixon administration. They saw Watergate and the attempt to cover it up as a vast abuse of power and attempted corruption of U.S. institutions.”

The January article was not the first occasion in which the Times treated the heroic-journalist myth as if it were true.

In an article in 2008 about Woodward’s finally introducing Bernstein to the high-level Watergate source code-named “Deep Throat,” the Times referred to the “two young Washington Post reporters [who] cracked the Watergate scandal and brought down President Richard M. Nixon.”

WJC

Other memorable posts of 2016 :

No, ‘Politico’ — Hearst didn’t vow to ‘furnish the war’

In 1897, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Newspapers, Spanish-American War, Yellow Journalism on December 18, 2016 at 1:58 pm

In a lengthy essay posted today, Politico considers what it called the “long and brutal history of fake news” — and offers up, as if it were true, the fake tale of William Randolph Hearst’s vowing to “furnish the war” with Spain.

The essay also invokes other myths associated with the run-up to the Spanish-American War in 1898.

Hearst’s vow, supposedly contained in an exchanged of telegrams with the artist Frederick Remington, is one of the most tenacious of all media myths, those dubious tales about and/or by the news media that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal. They can be thought of as prominent cases of “fake news” that have masqueraded as fact for years.

Politico logoHere’s how Politico recounted the anecdote:

“In the 1890s, plutocrats like Randolph Hearst and his Morning Journal used exaggeration to help spark the Spanish-American War. When Hearst’s correspondent in Havana wired that there would be no war, Hearst — the inspiration for Orson Welles’ Citizen Kane — famously responded: ‘You furnish the pictures, I’ll furnish the war.’ Hearst published fake drawings of Cuban officials strip-searching American women — and he got his war.”

Lots of myth to unpack in that passage.

Let’s start with the unsourced reference to Hearst’s “furnish the war” vow.

As I discuss in my media-mythbusting book, Getting It Wrong (an expanded second edition of which came out not long ago), “the anecdote lives on despite a nearly complete absence of supporting documentation.

“It lives on even though telegrams supposedly exchanged by Remington and Hearst have never turned up. It lives on even though Hearst denied ever sending such a message.”screen-shot-2016-09-23-at-3-53-56-pm

And it lives on despite what I call “an irreconcilable internal inconsistency.” That is, it would have been illogical for Hearst to have sent a message vowing to “furnish the war” because war — specifically, Cuba’s rebellion against Spanish colonial rule — was the very reason Hearst sent Remington to Cuba in the first place.

Not only that, but it’s extremely unlikely that Hearst’s purported telegram would have reached Remington without being intercepted by Spanish authorities.

They controlled all incoming and outgoing telegraphic traffic and their oversight, I write in Getting It Wrong, was “too vigilant and severe to have allowed such an exchange to have gone unnoticed and unremarked upon.”

I further point out that an incendiary message such as a vow to “furnish the war” surely would have been intercepted and publicized by Spanish authorities as a clear-cut example of Yankee meddling in Cuba.

Remington’s assignment in Cuba was to draw sketches of the rebellion which, by then, had reached islandwide proportions. Spain had sent as many as 200,000 troops to Cuba in a futile attempt to put down the conflict. Remington arrived in early January 1897 and stayed six days.

He apparently never spoke publicly about the purported telegraphic exchange with Hearst. Even so, the artist’s work and recollections of the assignment belie the notion that he had found Cuba undisturbed by conflict.

Remington

Remington: Brief trip to Cuba gave rise to media myth

His sketches published in Hearst’s New York Journal depict unmistakable, if unremarkable, scenes of  rebellion — a scouting party of Spanish cavalry with rifles at the ready; a cluster of Cuban noncombatants trussed and bound and being herded into Spanish lines; a scruffy Cuban rebel kneeling to fire at a small Spanish fort; a knot of Spanish soldiers dressing a comrade’s leg wound.

Accompanying the sketch of the captive noncombatants was a caption in which Remington said the treatment of Cuban women by irregulars allied with the Spanish was nothing short of “unspeakable.” And “as for the men captured by them alive,” Remington’s caption said, “the blood curdles in my veins as I think of the atrocity, the cruelty, practiced on these helpless victims.”

In 1899, Remington recalled the assignment to Cuba in a short magazine article in which he wrote:

“I saw ill-clad, ill-fed Spanish soldiers bring their dead and wounded into” Havana, “dragging slowly along in ragged columns. I saw scarred Cubans with their arms bound stiffly behind them being marched to the Cabanas,” a grim fortress overlooking the Havana harbor. The countryside, Remington wrote, “was a pall of smoke” from homes of Cubans that had been set afire.

Clearly, the artist had seen a good deal of war-related misery and disruption during his brief visit to Cuba.

The trip’s immediate aftermath proved controversial and embarrassing to Remington. After returning to New York, he drew an imaginative and highly inaccurate sketch of leering Spanish authorities conducting a strip-search of a young Cuban woman aboard an American passenger vessel before it left Havana.

Remington’s sketch was drawn to accompany a report by Richard Harding Davis, a flashy correspondent who had accompanied the artist to Cuba and stayed on for a few weeks.

Davis’ article — which condemned the search and suggested, erroneously, that it was illegal on an American-flagged vessel in Cuban waters — was published on the Journal’s front page in February 1897. Remington’s accompanying strip-search sketch (see nearby) was displayed on page 2. It erred in showing men conducting the search; it was carried out by a woman.

Presumably, this sketch is what Politico referred to in stating:

“Hearst published fake drawings of Cuban officials strip-searching American women — and he got his war.”screen-shot-2016-12-18-at-11-15-08-am

The subject of the search was a Cuban woman. And the sketch, while exaggerated, had nothing to do with the onset of the Spanish-American War in April 1898.

Nor did the content of Hearst’s newspapers: They did not foment or give rise to the conflict — a media-centric interpretation that I address and debunk in my book, Yellow Journalism: Puncturing the Myths, Defining the Legacies.

Claims that Hearst brought about the war, I wrote, “often rest on the selective use of evidence, and tend to ignore more relevant and immediate factors that give rise to armed conflict.”

In 1898, those factors centered around a diplomatic impasse between the United States and Spain over Spanish rule of Cuba, the scene of rebellion since early 1895.

In trying to put down the rebellion, Spain not only had sent thousands of troops to the island, it imposed a cruel policy called “reconcentration,” which forcibly removed thousands of Cubans — mostly old men, women, and children — into garrison towns where they could offer neither support nor supplies to the Cuban rebels.

Spain’s “reconcentration” policy gave rise to malnutrition and disease: Thousands of Cuban non-combatants died from illness and starvation.

The humanitarian disaster on Cuba “inevitably stirred outrage and condemnation in the United States,” I wrote in Yellow Journalism. The desperate conditions on Cuba were in 1897 and early 1898 a frequent topic of reporting in the American press — including, but certainly not limited to, Hearst’s newspapers in New York and San Francisco.

The Hearst press reported on, but did not create, the deplorable effects of Spain’s “reconcentration” policy.

In the end, the humanitarian crisis on Cuba, and Spain’s inability to resolve the crisis, weighed decisively in the U.S. decision to go to war in April 1898 — a decision that had little to do with Hearst, Remington, or the content of the New York Journal.

WJC

More from Media Myth Alert:

NYTimes recalls ‘Napalm Girl’ (and other famous ‘pictures of war’); overstates its impact

In 'Napalm girl', Debunking, Error, Media myths, New York Times, Photographs, Scandal on December 15, 2016 at 4:43 pm

Prominently displayed on the front page of today’s New York Times were powerful images of war — the memorable and myth-burdened “Napalm Girl” photograph of 1972 among them.

screen-shot-2016-12-15-at-12-31-42-pmThe wartime images accompanied an essay about the misery of Syria’s battered city, Aleppo, once a rebel stronghold in the country’s prolonged civil war.

“They keep coming,” the essay began, “both the bombs and the images from Aleppo, so many of them ….”

Of particular interest to Media Myth Alert was a passage deeper in the essay that invoked “Napalm Girl“:

“Pictures of war and suffering have pricked the public conscience and provoked action before. … There was Nick Ut’s 1972 photograph from South Vietnam of the naked 9-year-old Phan Thi Kim Phuc, screaming, burned by napalm. These pictures drove news cycles for weeks, months, years, helping tip the scales of policy.”

Well, not in case of “Napalm Girl.”

The photograph, which showed a cluster of terror-stricken children fleeing an errant napalm attack on their village northwest of what was then called Saigon, provoked no prolonged conversation in the American press in the days following its publication. It prompted few newspaper editorials.

There’s no evidence, moreover, that “Napalm Girl”  helped “tip the scales of policy.” (The essay in the Times cited none.)

I address the myths of “Napalm Girl” in my book, Getting It Wrong, an expanded second edition of which was  published recently.

“Over the years,” I write in Getting It Wrong, “the superlatives associated with the image have edged into hyperbole and exaggeration. Napalm Girl has become invested with mythic qualities and a power that no photograph, however distinctive and exceptional, can project.”

Among the myths is that “Napalm Girl” was so arresting and extraordinary that it appeared on the front pages of newspapers across the United States. I present data challenging that notion, reporting in Getting It Wrong that of 40 major U.S. dailies examined, 21 placed the photograph on the front page in the days soon after it was taken on June 8, 1972.

Fourteen of the 21 newspapers displayed “Napalm Girl” above the front-page fold, a newspaper’s most coveted placement.

But 19 newspapers examined either did not publish “Napalm Girl” or placed the photograph on an inside page.

Reservations about front nudity no doubt led some newspapers to decline to publish “Napalm Girl” or give it prominence, I note, although the depth of such reluctance is difficult to measure.

In any event, it is clear that “Napalm Girl” did not drive “news cycles for weeks, months, years,” as the Times’ essay asserted.

Nor did the image drive policy.

It had no discernible effect on the U.S. policy of Vietnamization, which was put in place during the presidency of Richard Nixon and sought to shift the bulk of fighting to America’s South Vietnamese allies.

By June 1972, most American combat troops had been removed from South Vietnam, a drawdown neither slowed nor accelerated by publication of “Napalm Girl.”

This is not to say Nixon was unaware of the photograph, however. He briefly discussed “Napalm Girl” with his top White House aide, H.R. Haldeman, a conversation captured on Nixon’s secret taping system.

The tapes show that Haldeman on June 12, 1972, brought up what he called the “napalm thing.” Nixon replied by saying:

“I wonder if that was a fix” meaning: Was the image staged?

“Could have been,” Haldeman said, adding, “Napalm bothers people. You get a picture of a little girl with her clothes burnt off.”

“I wondered about that,” Nixon replied.

The photograph had no known effect on Nixon’s thinking about the war, I write in Getting It Wrong, pointing out that his attention was soon diverted. On June 17, 1972, burglars linked to Nixon’s reelection campaign were arrested inside the headquarters of the Democratic National Committee in Washington, the signal crime of what ballooned into the Watergate scandal.

Nixon’s attempts to cover up the burglary’s links to his campaign — a scheme he discussed with Haldeman in tape-recorded conversation June 23, 1972 — eventually cost Nixon the presidency.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

Addressing ‘fake news,’ stirring up media myths

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Spanish-American War on December 11, 2016 at 3:08 pm

Mainstream media have been beside themselves of late, lamenting and fretting about a supposed  surge of “fake news,” in which dubious tales circulated online pollute and corrupt popular discourse.

span-am war_journal

Not to blame: The yellow press and war with Spain

In their hand-wringing assessments, news outlets also have stirred up references to hoary media-driven myths, which can be thought of as variants of fake news, only more prominent and entrenched. Despite their thorough debunking, media myths often are recited as if they were true.

As I discuss in my mythbusting book, Getting It Wrong, media myths are memorable tales about and/or by the news that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal or wildly exaggerated.

For an example of a news outlet stirring up a media myth while ruminating about “fake news,” consider the essay published the other day in the Washington Times. “Fake news,” it declared, is nothing new.

Sure enough. But the essay soon dialed up a media myth, declaring:

“Candidates for public office routinely make statements divorced from truth. Was it ‘fake’ news for 1968 presidential candidate Richard Nixon to maintain he had a ‘secret plan’ to end the Vietnam War when he had no such thing?”

But Nixon made no such claim: He did not “maintain” or otherwise declare during his campaign in 1968 that he had such a plan.

In fact, candidate Nixon disavowed such a notion during the 1968 primary season. In an article published March 28, 1968, in the Los Angeles Times, Nixon was quoted as saying he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

“If I had any way to end the war,” he was further quoted as saying, “I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” (Nixon’s remarks were made just a few days before Johnson announced he would not seek reelection.)

Nixon in 1968 may or may not have had a “secret plan” in mind. But he did not make such a claim a plank or component of his campaign. That is clear in reviewing the search results of a full-text database of leading U.S. newspapers in 1968, including the New York Times, Los Angeles Times, Baltimore Sun, Wall Street Journal, Washington Post, and Chicago Tribune.

The search terms “Nixon” and “secret plan” returned no articles during the period from January 1, 1967, to January 1, 1969, in which Nixon was quoted as touting or otherwise saying he had a “secret plan” for Vietnam. (The search period included the months of Nixon’s presidential campaign and its aftermath.)

Had Nixon made such a “secret plan” claim during the campaign, the country’s leading daily newspapers surely would have publicized it.

But despite the evidence that can be arrayed to debunk it, the notion that Nixon possessed a  “secret plan” can be simply too delicious — and too Nixonian in its supposed duplicity — to resist retelling.  As William Safire, a former Nixon speechwriter and columnist for the New York Times, once observed:

“Like the urban myth of crocodiles in the sewers, the non-quotation [about Nixon’s ‘secret plan’] never seems to go away ….”

Another tenacious media myth is that sensational yellow journalism forced the United States into war in 1898 over Spain’s rule of Cuba.

That dubious interpretation has long been rejected by serious historians of the period. But it was invoked the other day in an segment on Public Radio International’s “The World” program.

The show’s resident history authority, Christopher Woolf, claimed that sensational reporting in William Randolph Hearst’s New York Journal about the destruction of the USS Maine in Havana harbor in February 1898 fired up American public opinion which, in turn, prompted Congress to declare war on Spain in April 1898.

It’s a tired syllogism that erroneously blames yellow journalism for a conflict that had far deeper and far more substantial causes, as I discussed in my book, Yellow Journalism: Puncturing the Myths, Defining the Legacies.

Essentially, the syllogism founders on the absence of evidence that Hearst’s Journal exerted decisive influence on public opinion, or on the administration of President William McKinley, in the run-up to war.

As I point out in Yellow Journalism, an impressive body of research had been compiled over the years, indicating that newspapers in small-town and rural America often scoffed at, condemned, or ignored the sometimes-exaggerated reports in New York’s yellow press — the newspapers of Hearst and his rival, Joseph Pulitzer — in the run-up to the war.

Rather than take their lead from Hearst’s Journal or Pulitzer’s World, many newspapers in the American heartland tended to reject their excesses.

Not only that, but top officials in the administration of President William McKinley largely disregarded the content of the Hearst and Pulitzer papers. Officials certainly didn’t turn to the yellow press for guidance in shaping policy.

“If the yellow press did foment the war,” I wrote in Yellow Journalism, “researchers should be able to find some hint of, some reference to, that influence in the personal papers and the reminiscences of policymakers of the time.

“But neither the diary entries of Cabinet officers nor the contemporaneous private exchanges among American diplomats indicate that the yellow newspapers exerted any influence at all. When it was discussed within the McKinley administration, the yellow press was dismissed as a nuisance or scoffed at as a complicating factor.”

The yellow press, as Lewis Gould, a political historian of the late nineteenth century observed, did not “create the real differences between the United States and Spain” that gave rise to war.

Those differences stemmed from Spain’s harsh and futile measures to put down a rebellion on Cuba that began in February 1895 — measures that gave rise to a humanitarian crisis on the island. Thousands of Cuban non-combattants — women, children, and old men — were herded into garrison towns in a policy the Spanish called “reconcentration.” The objective was to deprive the Cuban rebels of support of the citizenry; the upshot of the policy was that non-combattants suffered immensely from hunger and disease.

Far more than the content of Hearst’s Journal, the humanitarian crisis caused by reconcentration prompted the United States to go to war with Spain in 1898.

But of course, it’s more delicious, and simplistic, to blame the supposed war-mongering newspapers of Hearst and Pulitzer.

WJC

More from Media Myth Alert:

Media myths of Watergate, ’60 debate circulate as campaign enters closing days

In Debate myth, Debunking, Error, Media myths, Media myths and radio, Newspapers, Watergate myth on November 4, 2016 at 9:45 pm
'Nixon did in Nixon'

Nixon’s resignation: Not the media’s doing

Coinciding with the closing days of this year’s wretched election campaign has been the appearance of prominent media myths about the Watergate scandal and the first televised debate in 1960 between major party presidential candidates John F. Kennedy and Richard Nixon.

The myths, respectively, have it that the dogged reporting by Washington Post reporters Bob Woodward and Carl Bernstein uncovered the crimes that brought down Nixon’s presidency in 1974, and that television viewers and radio listeners reached sharply different conclusions about the debate outcome, signaling that image trumps substance.

Both myths have become well-entrenched dominant narratives over the years and they tend to be blithely invoked by contemporary journalists.

Take, for example, the lead paragraph of an Atlantic article posted a couple of days ago; it flatly declared:

“The Watergate Scandal was a high point of American journalism. Two dedicated young reporters from The Washington Post, Bob Woodward and Carl Bernstein, brought down President Richard Nixon for his role in the coverup of the 1972 attempted break in of the Democratic Party headquarters by Republican operatives.”

In an otherwise thoughtful analysis posted today about the new media’s failings in this year presidential campaign, David Zurawik of the Baltimore Sun invoked the Watergate myth, stating:

“And how was Nixon forced to resign if not through the old-school, legacy standards of dogged investigative journalism?”

Zurawik referred to Bernstein as “[o]ne of the journalistic elders who brought Nixon down.”

screen-shot-2016-09-23-at-3-53-56-pmAs I discuss in my media-mythbusting book, Getting It Wrong — a second edition of which recently was published — the Washington Post was at best a marginal contributor to Nixon’s fall.

Unraveling a scandal of Watergate’s dimensions, I write in Getting It Wrong, “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then,” I add, “Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House. Only when compelled by the Supreme Court did Nixon surrender those recordings, which captured him plotting the cover-up” of the burglary of Democratic National Committee headquarters in June 1972, the seminal crime of Watergate.

Most senior figures at the Post during the Watergate period — including Woodward, Executive Editor Ben Bradlee, and Publisher Katharine Graham — scoffed at claims the newspaper’s reporting toppled Nixon.

Woodward, for example, told American Journalism Review in 2004:

“To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

The myth about the 1960 debate was invoked almost casually in a column the other day in Raleigh’s News & Observer newspaper. The writer asserted:

“The televised debates were said to give the nod to the telegenic Kennedy, while radio listeners believed Nixon the victor.”

But as I point out in the new edition of Getting It Wrong, the notion of viewer-listener disagreement is “a dubious bit of political lore”  often cited as presumptive “evidence of the power of television images and the triumph of image over substance.”

The myth of viewer-listener disagreement, I also point out, “was utterly demolished” nearly 30 years ago in a scholarly journal article by David L. Vancil and Sue D. Pendell.

Vancil and Pendell, writing in Central States Speech Journal, reviewed and dissected the few published surveys that hinted at a viewer-listener disconnect in the Kennedy-Nixon debate of September 26, 1960.

Central to the claim that radio audiences believed Nixon won the debate was a survey conducted by Sindlinger & Company. The Sindlinger survey indicated that radio listeners thought Nixon had prevailed in the debate, by a margin of 2-to-1.

Vancil and Pendell pointed out that the Sindlinger survey included more than 2,100 respondents — just 282 of whom said they had listened on radio. Of that number, 178 (or fewer than four people per state) “expressed an opinion on the debate winner,” they wrote. The sub-sample was decidedly too small few and unrepresentative to permit meaningful generalizations or conclusions, Vancil and Pendell noted.

Not only was it unrepresentative, the sub-sample failed to identify from where the radio listeners were drawn. “A location bias in the radio sample,” Vancil and Pendell wrote, “could have caused dramatic effects on the selection of a debate winner. A rural bias, quite possible because of the relatively limited access of rural areas to television in 1960, would have favored Nixon.”

Those and other defects render the Sindlinger survey meaningless in offering insights to reactions of radio listeners.

In the second edition of Getting It Wrong, I seek to build upon the work of Vancil and Pendell, offering contemporaneous evidence from a detailed review of debate-related content in three dozen large-city U.S. daily newspapers. Examining the news reports and commentaries published in those newspapers in the debate’s immediate aftermath turned up no evidence to support the notion of viewer-listener disagreement, I write, adding:

“None of the scores of newspaper articles, editorials, and commentaries [examined] made specific reference” to the supposed phenomenon of viewer-listener disagreement. “Leading American newspapers in late September 1960 spoke of nothing that suggested or intimated pervasive differences in how television viewers and radio listeners reacted to the landmark debate.”

And they were well-positioned to have done so, given the keen interest in, and close reporting about, the first debate between major party candidates.

WJC

More from Media Myth Alert:

No, ‘Forbes’: It wasn’t ‘an American napalm attack’

In Debunking, Error, Media myths, Photographs on September 11, 2016 at 12:21 pm

Forbes weighed in yesterday on the dust-up over Facebook’s removal of the famous “Napalm Girl” photograph of the Vietnam War. In  doing so, the magazine stepped squarely in a nasty and tenacious media myth.

Facebook deleted the image from a Norwegian writer’s site, claiming the photograph violated content prohibitions on showing nudity. The move sparked an uproar in Norway and beyond, and the social media giant soon reversed itself.

screen-shot-2016-09-11-at-10-25-21-amOf particular interest to Media Myth Alert was this passage in a commentary at the Forbes online site: “the image depicts a group of children, one of whom is nude, running in fear after an American napalm attack.”

The napalm bombing took place June 8, 1972, near the village of Trang Bang, in what then was South Vietnam.

But it was no “American napalm attack.”

The napalm was dropped in error by a South Vietnamese warplane, as news reports at the time made quite clear (see front page image, nearby, of the now-defunct Evening Bulletin of Philadelphia).

“These were South Vietnamese planes dropping napalm on South Vietnamese peasants and troops,” Christopher Wain of Britain’s ITN television network, who saw the attack, wrote in a dispatch for the United Press International news service.

Similarly, Fox Butterfield of the New York Times reported from Trang Bang that “a South Vietnamese plane mistakenly dropped flaming napalm on his troops and a cluster of civilians.”

Nonetheless, the myth of U.S. culpability in the napalm attack soon took hold, and has proven extremely durable. A few weeks ago, for example, the Los Angeles Times declared the naked girl at the center of the photograph had been “scorched by American napalm.” (The newspaper subsequently deleted the erroneous reference, without acknowledging error or posting a correction.)

Even more egregious, and even farther from the truth, was this assertion, offered last month in the online newsletter of an Australian think tank: “The image of an innocent girl caught in the crosshairs of unthinking and unfeeling American pilots who bombed the Vietnamese from 30,000 feet personalised the narrative of high-tech American forces arrayed against the low-tech Vietnamese.”

The making of the myth can be traced to the hapless campaign in 1972 of George McGovern, the Democratic nominee for president.

In a televised speech on October 10, 1972, McGovern invoked the photograph of “the little South Vietnamese girl, Kim [Phuc], fleeing in terror” and “running naked into the lens of that camera.

“That picture ought to break the heart of every American,” McGovern said. “How can we rest with the grim knowledge that the burning napalm that splashed over little Kim and countless thousands of other children was dropped in the name of America?”

How he determined that Kim Phuc was representative of “countless thousands of other children” sprayed by napalm, McGovern did not say. In any case, his reference to “dropped in the name of America” suggested U.S. involvement in the attack.

So, too, did Susan Sontag, the filmmaker and author, who asserted that the “naked Vietnamese child” shown in the picture had been “sprayed by American napalm.” That passage, which appeared in her book, On Photography, was an unmistakable insinuation of U.S. responsibility for the napalm bombing.

A wholly inaccurate and exaggerated insinuation.

WJC

More from Media Myth Alert:

‘Scorched by American napalm’: The media myth of ‘Napalm Girl’ endures

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Photographs on August 22, 2016 at 7:33 am

One of the most memorable photographs of the Vietnam War was “The Terror of War,” better known as “Napalm Girl.”

The image showed a cluster of terrified Vietnamese children fleeing an errant bombing raid near their village, Trang Bang. At the center of the photograph was a naked, 9-year-old girl named Kim Phuc who was badly burned in the napalm attack.

'Napalm girl,' 1972 (Nick Ut/AP)

‘Napalm Girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

The photograph was taken June 8, 1972, by an Associated Press photographer, Nick Ut. The photograph won a Pulitzer Prize in 1973 and much acclaim in the years since then.

It also has given rise to enduring media myths — notably that Ut’s photograph showed the effects of a U.S. bombing raid at Trang Bang, northwest of Saigon, the South Vietnamese capital now known as Ho Chi Minh City.

That myth of the “Napalm Girl” was invoked yesterday in a 900-word profile of Ut in the Los Angeles Times. The article referred in its opening paragraph to Kim Phuc, saying she had been “scorched by American napalm.”

In fact, the aerial napalm attack was carried out by the South Vietnamese Air Force, as news reports at the time made clear.

The Los Angeles Times prominently displayed the photograph on its front page of June 9, 1972 (see right), and stated in its caption that the napalm had been “dropped accidentally by South Vietnamese planes.”Screen Shot 2016-08-21 at 9.39.27 AM

The New York Times reported on June 9, 1972, that “a South Vietnamese plane mistakenly dropped flaming napalm right on his troops and a cluster of civilians.” The Chicago Tribune told of “napalm dropped by a Vietnamese air force Skyraider [warplane] diving onto the wrong target.”

Christopher Wain of Britain ITN television network wrote in a dispatch from Trang Bang for the United Press International news service:

“These were South Vietnamese planes dropping napalm on South Vietnamese peasants and troops.”

The myth of American culpability in the attack at Trang Bang has been invoked often over the years. Early this month, for example, a columnist for USAToday referred to Ut’s photograph and said it showed “a naked nine-year-old Vietnamese girl fleeing her village after U.S. forces bombed it with napalm….”

The making of the myth can be traced to the hapless campaign in 1972 of George McGovern, the Democratic nominee for president.

In a televised speech in October 1972, McGovern invoked the image of “the little South Vietnamese girl, Kim, fleeing in terror” and “running naked into the lens of that camera.

“That picture ought to break the heart of every American,” McGovern said. “How can we rest with the grim knowledge that the burning napalm that splashed over little Kim and countless thousands of other children was dropped in the name of America?”

How he determined that Kim Phuc was representative of “countless thousands of other children” sprayed by napalm, McGovern did not say.

But his claim that the napalm had been “dropped in the name of America” insinuated U.S. responsibility for the errant attack — which misstated what had happened at Trang Bang. The aerial attack was carried out by South Vietnamese forces to roust communist troops from bunkers at the outskirts of the village.

The fighting there was an all-Vietnamese encounter.

WJC

More from Media Myth Alert:

About the ‘Murrow Moment’: A ‘tipping point’ that wasn’t

In Debunking, Error, Media myths, Murrow-McCarthy myth, New Yorker, Television on August 13, 2016 at 9:45 am

The “Murrow Moment” has become a fashionable phrase in American journalism, invoked to justify suspending impartiality in reporting on Donald Trump and his often-incendiary, gaffe-prone campaign for president.

Murrow_thumbnail

He of the ‘Murrow Moment’

Invoking the phrase also allows contemporary reporters to associate themselves with the presumed greatness and courage of Edward R. Murrow, a legendary journalist for CBS News in the 1940s and 1950s. “Murrow Moment” is an allusion to a half-hour television program in 1954 when Murrow took on Joseph R. McCarthy, a menacing, red-baiting U.S. senator from Wisconsin.

“Murrow Moment” has been in circulation for a couple of months, at least since an essay at Huffington Post invoked the phrase. It has picked up intensity in recent weeks, following a commentary published in Columbia Journalism Review under the headline, “For journalists covering Trump, a Murrow moment.”

“After months of holding back,” the commentary declared, “modern-day journalists are acting a lot like Murrow, pushing explicitly against Donald Trump, the … Republican presidential nominee.”

The commentary gave prominent reference to Murrow’s program about McCarthy, stating:

“As Edward R. Murrow wrapped up his now-famous special report condemning Joseph McCarthy in 1954, he looked into the camera and said words that could apply today. ‘He didn’t create this situation of fear—he merely exploited it, and rather successfully,’ Murrow said of McCarthy. Most of Murrow’s argument relied on McCarthy’s own words, but in the end Murrow shed his journalistic detachment to offer a prescription: ‘This is no time for men who oppose Senator McCarthy’s methods to keep silent—or for those who approve,’ he said. ‘We cannot defend freedom abroad by deserting it at home.'”

Screen Shot 2016-08-12 at 6.26.02 PM

Columbia Journalism Review headline

In reality, Murrow’s half-hour report on McCarthy in 1954 wasn’t all that extraordinary.

Courageous, it was not.

But over the years the program has taken on mythical dimension, that it was, in the words of another recent Huffington Post essay, a “tipping point” that “helped bring about the end of McCarthy.”

Murrow’s program was a lacerating attack on McCarthy. But it was no “tipping point,” for reasons that include:

  • Murrow took on McCarthy years after other journalists directed pointed and sustained attention to McCarthy’s brutish tactics — and in some instances paid a price for having done so. As I noted in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, McCarthy had no more implacable critic in journalism than Drew Pearson of the syndicated muckraking column, “Washington Merry-Go-Round.” Pearson first challenged McCarthy in February 1950, shortly after the senator began his communists-in-government campaign, and persisted in questioning the substance of McCarthy’s accusations. That was four years before Murrow’s program.
    McCarthy became so unnerved by Pearson’s work that he physically assaulted the columnist in December 1950, in the cloakroom of the exclusive Sulgrave Club on DuPont Circle in Washington, D.C. Then-senator Richard M. Nixon broke up the confrontation.
  • ŸŸŸMcCarthy’s favorability rating had hit the skids well before Murrow’s program, which aired March 9, 1954. As I discussed in Getting It Wrong, Gallup Poll data show that McCarthy’s appeal crested in December 1953, when 53 percent of Americans said they had a favorable view of him. McCarthy’s favorable rating dropped to 40 percent by early January 1954, and to 39 percent in February 1954, when an almost identical number of Americans viewed him unfavorably. By mid-March 1954, the proportion had shifted to 32 percent favorable and 47 percent unfavorable.
  • Murrow’s program benefited from coincidental good timing, airing during the week when the senator’s fortunes took a prominent and decisive turn for the worse — for reasons unrelated to Murrow.
    “The pivotal moment of the decisive week,” I wrote in Getting It Wrong, was “the disclosure … about the Army’s allegations that McCarthy and his subcommittee’s counsel, Roy Cohn. The Army charged they had exerted pressure in an attempt to gain favored treatment for G. David Schine, Cohn’s friend and assistant who had been drafted into military service.” The Army’s complaint became the subject of televised hearings in spring and summer 1954, which hastened McCarthy’s downfall. His conduct was condemned by the Senate in December 1954.

Interestingly, Murrow in 1954 downplayed the presumptive effects of his program about McCarthy. According to Jay Nelson Tuck, television critic for the then-liberal New York Post, Murrow was “almost a little shame faced at being saluted for his courage in the McCarthy matter.”

Tuck further wrote that Murrow “said he had said nothing that … anyone might not have said without a raised eyebrow only a few years ago.”

Fred Friendly, Murrow’s collaborator and co-producer, also rejected the notion that the program on McCarthy was dispositive to the senator’s decline. Friendly wrote in his memoir, Due to Circumstances Beyond Our Control:

“To say that the Murrow broadcast of March 9, 1954, was the decisive blow against Senator McCarthy’s power is as inaccurate as it is to say that Joseph R. McCarthy … single-handedly gave birth to McCarthyism.”

The “Murrow moment” commentary in Columbia Journalism Review included a reference to Murrow’s having “shed his journalistic detachment” in calling out McCarthy in 1954.

The passage brought to mind an eye-opening discussion in A.M. Sperber’s biography of Murrow, in which she reported that Murrow had privately advised Adlai Stevenson during the 1956 presidential campaign on “the finer points of speaking to the camera.”

Sperber wrote in Murrow: His Life and Times that even though the Republican incumbent, Dwight D. Eisenhower, was sure to win to reelection,  Murrow agreed “to help the Democrats.” Sperber described Murrow’s decision as “a radical departure from his usual practice.”

The idea, Sperber wrote, was “to effect a liaison between the broadcaster and the candidate, to discuss the use of TV in the forthcoming campaign.”

She noted that the Murrow-Stevenson “connection was kept under wraps,” that the “understanding” between the broadcaster and Stevenson advisers was that Murrow “was acting as a private citizen” and that the matter was to be “kept quiet.”

So why did Murrow discreetly “shed his journalistic detachment” to advise Stevenson?

“He wouldn’t say,” Sperber wrote, adding that Murrow’s “friends, knowing his detestation of [John] Foster Dulles, were not surprised.” Dulles, a political conservative, was Eisenhower’s secretary of state and Time magazine’s “Man of the Year” in 1954.

Murrow’s coaching of Stevenson came to little, Sperber wrote. They met in a New York studio in June 1956 and Murrow “sweated over the candidate, trying to inculcate the finer points of speaking to the camera. Stevenson barely endured it, chiding campaign manager George Ball about the money this was costing the Democrats.”

Sperber also wrote that Murrow “dictated a few ideas for issue-oriented TV spots” but they were “never put to use.”

Additionally, according to a New Yorker article in 2006, Murrow thought “seriously about running for the Senate from New York as a Democrat” in 1958 and “consulted privately with both [CBS chief executive William] Paley and Harry Truman,” the Democratic former president, before deciding not to seek the office.

WJC

More from Media Myth Alert:

%d bloggers like this: