W. Joseph Campbell

Posts Tagged ‘Cuba’

No, ‘Politico’ — Hearst didn’t vow to ‘furnish the war’

In 1897, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Newspapers, Spanish-American War, Yellow Journalism on December 18, 2016 at 1:58 pm

In a lengthy essay posted today, Politico considers what it called the “long and brutal history of fake news” — and offers up, as if it were true, the fake tale of William Randolph Hearst’s vowing to “furnish the war” with Spain.

The essay also invokes other myths associated with the run-up to the Spanish-American War in 1898.

Hearst’s vow, supposedly contained in an exchanged of telegrams with the artist Frederick Remington, is one of the most tenacious of all media myths, those dubious tales about and/or by the news media that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal. They can be thought of as prominent cases of “fake news” that have masqueraded as fact for years.

Politico logoHere’s how Politico recounted the anecdote:

“In the 1890s, plutocrats like Randolph Hearst and his Morning Journal used exaggeration to help spark the Spanish-American War. When Hearst’s correspondent in Havana wired that there would be no war, Hearst — the inspiration for Orson Welles’ Citizen Kane — famously responded: ‘You furnish the pictures, I’ll furnish the war.’ Hearst published fake drawings of Cuban officials strip-searching American women — and he got his war.”

Lots of myth to unpack in that passage.

Let’s start with the unsourced reference to Hearst’s “furnish the war” vow.

As I discuss in my media-mythbusting book, Getting It Wrong (an expanded second edition of which came out not long ago), “the anecdote lives on despite a nearly complete absence of supporting documentation.

“It lives on even though telegrams supposedly exchanged by Remington and Hearst have never turned up. It lives on even though Hearst denied ever sending such a message.”screen-shot-2016-09-23-at-3-53-56-pm

And it lives on despite what I call “an irreconcilable internal inconsistency.” That is, it would have been illogical for Hearst to have sent a message vowing to “furnish the war” because war — specifically, Cuba’s rebellion against Spanish colonial rule — was the very reason Hearst sent Remington to Cuba in the first place.

Not only that, but it’s extremely unlikely that Hearst’s purported telegram would have reached Remington without being intercepted by Spanish authorities.

They controlled all incoming and outgoing telegraphic traffic and their oversight, I write in Getting It Wrong, was “too vigilant and severe to have allowed such an exchange to have gone unnoticed and unremarked upon.”

I further point out that an incendiary message such as a vow to “furnish the war” surely would have been intercepted and publicized by Spanish authorities as a clear-cut example of Yankee meddling in Cuba.

Remington’s assignment in Cuba was to draw sketches of the rebellion which, by then, had reached islandwide proportions. Spain had sent as many as 200,000 troops to Cuba in a futile attempt to put down the conflict. Remington arrived in early January 1897 and stayed six days.

He apparently never spoke publicly about the purported telegraphic exchange with Hearst. Even so, the artist’s work and recollections of the assignment belie the notion that he had found Cuba undisturbed by conflict.

Remington

Remington: Brief trip to Cuba gave rise to media myth

His sketches published in Hearst’s New York Journal depict unmistakable, if unremarkable, scenes of  rebellion — a scouting party of Spanish cavalry with rifles at the ready; a cluster of Cuban noncombatants trussed and bound and being herded into Spanish lines; a scruffy Cuban rebel kneeling to fire at a small Spanish fort; a knot of Spanish soldiers dressing a comrade’s leg wound.

Accompanying the sketch of the captive noncombatants was a caption in which Remington said the treatment of Cuban women by irregulars allied with the Spanish was nothing short of “unspeakable.” And “as for the men captured by them alive,” Remington’s caption said, “the blood curdles in my veins as I think of the atrocity, the cruelty, practiced on these helpless victims.”

In 1899, Remington recalled the assignment to Cuba in a short magazine article in which he wrote:

“I saw ill-clad, ill-fed Spanish soldiers bring their dead and wounded into” Havana, “dragging slowly along in ragged columns. I saw scarred Cubans with their arms bound stiffly behind them being marched to the Cabanas,” a grim fortress overlooking the Havana harbor. The countryside, Remington wrote, “was a pall of smoke” from homes of Cubans that had been set afire.

Clearly, the artist had seen a good deal of war-related misery and disruption during his brief visit to Cuba.

The trip’s immediate aftermath proved controversial and embarrassing to Remington. After returning to New York, he drew an imaginative and highly inaccurate sketch of leering Spanish authorities conducting a strip-search of a young Cuban woman aboard an American passenger vessel before it left Havana.

Remington’s sketch was drawn to accompany a report by Richard Harding Davis, a flashy correspondent who had accompanied the artist to Cuba and stayed on for a few weeks.

Davis’ article — which condemned the search and suggested, erroneously, that it was illegal on an American-flagged vessel in Cuban waters — was published on the Journal’s front page in February 1897. Remington’s accompanying strip-search sketch (see nearby) was displayed on page 2. It erred in showing men conducting the search; it was carried out by a woman.

Presumably, this sketch is what Politico referred to in stating:

“Hearst published fake drawings of Cuban officials strip-searching American women — and he got his war.”screen-shot-2016-12-18-at-11-15-08-am

The subject of the search was a Cuban woman. And the sketch, while exaggerated, had nothing to do with the onset of the Spanish-American War in April 1898.

Nor did the content of Hearst’s newspapers: They did not foment or give rise to the conflict — a media-centric interpretation that I address and debunk in my book, Yellow Journalism: Puncturing the Myths, Defining the Legacies.

Claims that Hearst brought about the war, I wrote, “often rest on the selective use of evidence, and tend to ignore more relevant and immediate factors that give rise to armed conflict.”

In 1898, those factors centered around a diplomatic impasse between the United States and Spain over Spanish rule of Cuba, the scene of rebellion since early 1895.

In trying to put down the rebellion, Spain not only had sent thousands of troops to the island, it imposed a cruel policy called “reconcentration,” which forcibly removed thousands of Cubans — mostly old men, women, and children — into garrison towns where they could offer neither support nor supplies to the Cuban rebels.

Spain’s “reconcentration” policy gave rise to malnutrition and disease: Thousands of Cuban non-combatants died from illness and starvation.

The humanitarian disaster on Cuba “inevitably stirred outrage and condemnation in the United States,” I wrote in Yellow Journalism. The desperate conditions on Cuba were in 1897 and early 1898 a frequent topic of reporting in the American press — including, but certainly not limited to, Hearst’s newspapers in New York and San Francisco.

The Hearst press reported on, but did not create, the deplorable effects of Spain’s “reconcentration” policy.

In the end, the humanitarian crisis on Cuba, and Spain’s inability to resolve the crisis, weighed decisively in the U.S. decision to go to war in April 1898 — a decision that had little to do with Hearst, Remington, or the content of the New York Journal.

WJC

More from Media Myth Alert:

Media myths: Prominent cases of ‘fake news’ masquerading as fact

In Debate myth, Debunking, Error, Furnish the war, Jessica Lynch, Media myths, Newspapers, Photographs, Scandal, War of the Worlds, Washington Post, Watergate myth on December 14, 2016 at 7:46 pm

The mainstream media’s recent panic about a surge of “fake news” has tended to ignore a critical element: The media themselves often have been purveyors of bogus stories.

screen-shot-2016-09-23-at-3-53-56-pm“Fake news” has plenty of antecedents in mainstream media — several cases of which are examined in my mythbusting book, Getting It Wrong, a new, expanded edition of which was published recently by University of California Press.

The book addresses and debunks media-driven myths, which are well-known stories about and/or by the news media that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as false or wildly exaggerated.

Media myths can be thought of as prominent cases of “fake news” or shoddy interpretation that have masqueraded as fact for years. Or decades.

Take, for example, the often-told tale that television viewers and radio listeners had sharply different impressions about who won the first-ever televised debate in September 1960 between major party candidates. The media myth is that John F. Kennedy looked so cool and collected that TV audiences gave him the nod, but that Richard Nixon was the winner among radio listeners.

The tale of viewer-listener disagreement has circulated for years and is dismantled in one of three new chapters in the second edition of Getting It Wrong. “Despite a feeble base of supporting documentation,” I write, “it is a robust trope that emerged within months of the first of four Kennedy-Nixon debates [in 1960] and is often invoked decades later as conclusive evidence of the power of television images and the triumph of image over substance.”

Viewer-listener disagreement is a dubious bit of political lore that’s frequently cited by mainstream media, especially in the runup to  national elections. As with many media myths, I point out in the book, “the notion of viewer-listener disagreement rests more on assertion than persuasive evidence.”

What little polling data exist about the debate’s radio listeners are simply too sparse, too unstable, and too imprecise to support any broad conclusions about their views of the debate winner.

Moreover, the extensive debate coverage in major U.S. newspapers lends no support to the claim of viewer-listener disagreement, either.

Had dramatic and widespread differences characterized the reactions of TV and radio audiences, journalists in 1960 were well-positioned to detect and report about such clashing perceptions — especially in the days immediately after the Kennedy-Nixon encounter when curiosity about the debate, its novelty, and its impact ran high.

But none of the scores of newspaper articles, editorials, and commentaries I examined in researching the chapter about the debate made specific reference to the presumptive phenomenon of listener-viewer disagreement: Leading American newspapers contained nothing in the debate’s immediate aftermath that suggested pervasive differences in how televisions viewers and radio listeners reacted to the landmark debate, I note.

The myth of viewer-listener disagreement appears to have originated in a passage in The Making of the President, 1960, an award-winning book about the campaign written by journalist Theodore White.

Getting It Wrong punctures other fake tales, including:

  • The purported vow of William Randolph Hearst to “furnish the war” with Spain, supposedly contained in a telegraphic exchange with Frederic Remington, an artist on assignment in Cuba in 1897 for Hearst’s New York Journal. The war-mongering vow is well-known in American journalism, but is supported by no compelling evidence or documentation. The telegrams have never turned up and Hearst denied sending such a message. But because it supposedly captures Hearst’s duplicitous ways so well, the “furnish the war” anecdote lives on, despite having been thoroughly debunked.
  • The radio adaptation in October 1938 of The War of The Worlds was supposedly so dramatic and sounded so convincing that tens of thousands of Americans took to the streets in panic and mass hysteria, believing that Earth was under an invasion from Mars. But evidence is scant at best that the radio program caused such powerful effects. If panic had spread across America during The War of the Worlds broadcast, the resulting turmoil surely would have resulted in deaths, including suicides, and in serious injuries. But nothing of the sort was linked to the show.
    This tale, too, lives on, resistant to debunking.
  • The supposed battlefield heroics of PFC Jessica Lynch, a 19-year-old Army supply clerk who, the Washington Post said, fought Lynch_headline_Postfiercely in the ambush of her unit during the early days of the Iraq War in 2003. Lynch, the Post claimed, was shot and stabbed, but kept firing her weapon until she ran out of ammunition and was taken prisoner. The Post’s electrifying, front-page story about Lynch’s derring-do carried the headline “‘She was fighting to the death'” and was picked up and amplified by news organizations around the world.
    But the story soon was found to be wrong in all important respects: Lynch never fired a shot during the ambush (her weapon had jammed) and she was neither shot nor stabbed. The heroics attributed to her were an apparent case of mistaken identity that likely stemmed from a translation error. The Post, however, never has adequately explained how it got it so badly wrong about Jessica Lynch. Or who its sources were.

The Post figures in an even more prominent media myth — namely that the reporting of two of its reporters, Bob Woodward and Carl Bernstein, uncovered the Watergate scandal and exposed the wrongdoing that brought down Nixon’s presidency in 1974. This simplistic, easy-to-remember yet misleading version of Watergate has become the scandal’s dominant narrative.

But clearly, that’s not how Watergate was uncovered. Unspooling the scandal was the work of subpoena-wielding agencies and actors, including federal special prosecutors, congressional committees, the FBI, and ultimately the Supreme Court.

Even then, Nixon probably would have survived the scandal if not for the secret audio tapes he had made of conversations at the White House. The tapes clearly revealed his guilty role in approving a cover-up of Watergate’s seminal crime — the burglary in June 1972 of the headquarters of the Democratic National Committee in Washington.

But the media myth of Watergate — the spurious interpretation about how the scandal was exposed — lives on. And is not infrequently repeated by news organizations, including rivals of the Post.

The tale endures even though officials at the Post have periodically over the years pointedly rejected the notion. Katharine Graham, the newspaper’s publisher during the Watergate period, once said:

“Sometimes, people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

Graham was right. But the constitutional-processes interpretation of Watergate is far less dramatic, and far more intricate, than the narrative about two ambitious journalists and their earnest reporting.

WJC

A version of this essay first appeared
at the University of California Press blog

More from Media Myth Alert:

Addressing ‘fake news,’ stirring up media myths

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Spanish-American War on December 11, 2016 at 3:08 pm

Mainstream media have been beside themselves of late, lamenting and fretting about a supposed  surge of “fake news,” in which dubious tales circulated online pollute and corrupt popular discourse.

span-am war_journal

Not to blame: The yellow press and war with Spain

In their hand-wringing assessments, news outlets also have stirred up references to hoary media-driven myths, which can be thought of as variants of fake news, only more prominent and entrenched. Despite their thorough debunking, media myths often are recited as if they were true.

As I discuss in my mythbusting book, Getting It Wrong, media myths are memorable tales about and/or by the news that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal or wildly exaggerated.

For an example of a news outlet stirring up a media myth while ruminating about “fake news,” consider the essay published the other day in the Washington Times. “Fake news,” it declared, is nothing new.

Sure enough. But the essay soon dialed up a media myth, declaring:

“Candidates for public office routinely make statements divorced from truth. Was it ‘fake’ news for 1968 presidential candidate Richard Nixon to maintain he had a ‘secret plan’ to end the Vietnam War when he had no such thing?”

But Nixon made no such claim: He did not “maintain” or otherwise declare during his campaign in 1968 that he had such a plan.

In fact, candidate Nixon disavowed such a notion during the 1968 primary season. In an article published March 28, 1968, in the Los Angeles Times, Nixon was quoted as saying he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

“If I had any way to end the war,” he was further quoted as saying, “I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” (Nixon’s remarks were made just a few days before Johnson announced he would not seek reelection.)

Nixon in 1968 may or may not have had a “secret plan” in mind. But he did not make such a claim a plank or component of his campaign. That is clear in reviewing the search results of a full-text database of leading U.S. newspapers in 1968, including the New York Times, Los Angeles Times, Baltimore Sun, Wall Street Journal, Washington Post, and Chicago Tribune.

The search terms “Nixon” and “secret plan” returned no articles during the period from January 1, 1967, to January 1, 1969, in which Nixon was quoted as touting or otherwise saying he had a “secret plan” for Vietnam. (The search period included the months of Nixon’s presidential campaign and its aftermath.)

Had Nixon made such a “secret plan” claim during the campaign, the country’s leading daily newspapers surely would have publicized it.

But despite the evidence that can be arrayed to debunk it, the notion that Nixon possessed a  “secret plan” can be simply too delicious — and too Nixonian in its supposed duplicity — to resist retelling.  As William Safire, a former Nixon speechwriter and columnist for the New York Times, once observed:

“Like the urban myth of crocodiles in the sewers, the non-quotation [about Nixon’s ‘secret plan’] never seems to go away ….”

Another tenacious media myth is that sensational yellow journalism forced the United States into war in 1898 over Spain’s rule of Cuba.

That dubious interpretation has long been rejected by serious historians of the period. But it was invoked the other day in an segment on Public Radio International’s “The World” program.

The show’s resident history authority, Christopher Woolf, claimed that sensational reporting in William Randolph Hearst’s New York Journal about the destruction of the USS Maine in Havana harbor in February 1898 fired up American public opinion which, in turn, prompted Congress to declare war on Spain in April 1898.

It’s a tired syllogism that erroneously blames yellow journalism for a conflict that had far deeper and far more substantial causes, as I discussed in my book, Yellow Journalism: Puncturing the Myths, Defining the Legacies.

Essentially, the syllogism founders on the absence of evidence that Hearst’s Journal exerted decisive influence on public opinion, or on the administration of President William McKinley, in the run-up to war.

As I point out in Yellow Journalism, an impressive body of research had been compiled over the years, indicating that newspapers in small-town and rural America often scoffed at, condemned, or ignored the sometimes-exaggerated reports in New York’s yellow press — the newspapers of Hearst and his rival, Joseph Pulitzer — in the run-up to the war.

Rather than take their lead from Hearst’s Journal or Pulitzer’s World, many newspapers in the American heartland tended to reject their excesses.

Not only that, but top officials in the administration of President William McKinley largely disregarded the content of the Hearst and Pulitzer papers. Officials certainly didn’t turn to the yellow press for guidance in shaping policy.

“If the yellow press did foment the war,” I wrote in Yellow Journalism, “researchers should be able to find some hint of, some reference to, that influence in the personal papers and the reminiscences of policymakers of the time.

“But neither the diary entries of Cabinet officers nor the contemporaneous private exchanges among American diplomats indicate that the yellow newspapers exerted any influence at all. When it was discussed within the McKinley administration, the yellow press was dismissed as a nuisance or scoffed at as a complicating factor.”

The yellow press, as Lewis Gould, a political historian of the late nineteenth century observed, did not “create the real differences between the United States and Spain” that gave rise to war.

Those differences stemmed from Spain’s harsh and futile measures to put down a rebellion on Cuba that began in February 1895 — measures that gave rise to a humanitarian crisis on the island. Thousands of Cuban non-combattants — women, children, and old men — were herded into garrison towns in a policy the Spanish called “reconcentration.” The objective was to deprive the Cuban rebels of support of the citizenry; the upshot of the policy was that non-combattants suffered immensely from hunger and disease.

Far more than the content of Hearst’s Journal, the humanitarian crisis caused by reconcentration prompted the United States to go to war with Spain in 1898.

But of course, it’s more delicious, and simplistic, to blame the supposed war-mongering newspapers of Hearst and Pulitzer.

WJC

More from Media Myth Alert:

NYTimes’ Castro obit gets it wrong about NYTimes’ pre-Bay of Pigs coverage

In Bay of Pigs, Debunking, Error, Media myths, New York Times on November 26, 2016 at 5:04 pm

The New York Times obituary today about Fidel Castro not only praised the brutal Cuban dictator as “a towering international figure,” it stepped into the dogged media myth about its own coverage of the run-up to the failed Bay of Pigs invasion in 1961.

The obituary said that the Times, “at the request of the Kennedy administration, withheld some” details of  it was planning to report about invasion plans, “including information that an attack was imminent.”

NYT_BayofPigs_frontNot quite.

As I discuss in my media-mythbusting book, Getting It Wrong — a second edition of which was published recently — the notion that the administration of President John F. Kennedy “asked or persuaded the Times to suppress, hold back, or dilute any of its reports about the impending Bay of Pigs invasion is utter fancy.

“There is no evidence that Kennedy or his administration knew in advance about the Times report of April 7, 1961, a front-page article [see nearby] that lies at the heart of this media myth.”

The article was written by Tad Szulc, a veteran foreign correspondent for the Times, and filed from Miami on the afternoon of April 6, 1961 — 11 days before the CIA-backed assault on Cuba’s southern coast.

Kennedy, I point out, essentially had no opportunity to speak with Times officials between the time when Szulc’s story was received at the Times building in midtown Manhattan and when it was set in type.

That’s because the president “spent the last half of the afternoon of April 6, 1961, playing host to Harold Macmillan, the British prime minister, on a lengthy cruise down the Potomac River to Mount Vernon,” I note in Getting It Wrong. “They traveled aboard the Honey Fitz, a ninety-two-foot presidential yacht. The round trip from Washington on that chilled and windy afternoon lasted two hours and forty minutes.

“It was 6:25 p.m. when the yacht returned to an Army Engineers dock in Washington, at the end of the outing. Kennedy and Macmillan rode together to the White House, arriving at 6:28 p.m. … leaving only a very small window for Kennedy to have been in touch with Times executives before the first edition of the newspaper hit the streets.”

I further note that the John F. Kennedy Presidential Library and Museum in Boston has said that “White House telephone logs reveal no calls that were placed to senior Times officials on April 6, 1961.”

Had the writer of the Times obituary consulted Without Fear or Favor, an insider’s account by Harrison Salisbury, a Pulitzer Prize-winner and former Times assistant managing editor, he would have found an unequivocal assertion that Kennedy was unaware of Szulc’s dispatch before it was published.

Salisbury wrote:

“The government in April 1961 did not … know that The Times was going to publish the Szulc story although it was aware that The Times and other newsmen were probing in Miami. Nor did President Kennedy telephone [top Times officials] about the story…. The action which The Times took [in editing Szulc’s report] was on its own responsibility,” the result of internal discussions and deliberations.

Those discussions included Szulc’s characterization of the invasion as imminent. The reference was removed from the article — an entirely justifiable decision, especially, as it turned out, the invasion was not imminent.

“Most important,” Salisbury added, “The Times had not killed Szulc’s story. … The Times believed it was more important to publish than to withhold. Publish it did.”

In addition, I write in Getting It Wrong, the suppression myth myth about the Times and the Bay of Pigs “fails to recognize or acknowledge that the Times coverage was not confined to Szulc’s article” published 10 days before the invasion.

“It ignores that several follow-up stories and commentaries appeared in the Times during the run-up to the invasion. The Times did not abandon the Cuba-invasion story after April 7, 1961,” I note. “Far from it.

“Subsequent reporting in the Times, by Szulc and others, kept expanding the realm of what was publicly known about a coming assault against Castro.”

On April 8, 1961, the Times published a front-page article about the Cuban exiles and their eagerness to topple Castro. The article appeared beneath the headline “Castro Foe Says Uprising Is Near” and quoted the president of the U.S.-based umbrella group of exiles, the Cuban Revolutionary Council, as saying that a revolt against the Castro regime was “imminent.”

On April 9, 1961, the Times published another front-page article by Szulc that report how Cuban exile leaders were attempting to paper over rivalries and divisions in advance of what Szulc described as the coming “thrust against Premier Fidel Castro.” The “first assumption” of the leaders’ plans, Szulc wrote, “is that an invasion by a ‘liberation army,’ now in the final stages of training … will succeed with the aid of an internal uprising in Cuba. It is also assumed that a provisional ‘government in arms’ will be established promptly on the island.”

As I point out in Getting It Wrong, Szulc in those sentences effectively summarized the strategic objectives for what soon became the Bay of Pigs invasion.

Two days later, on April 11, James Reston, the Washington bureau chief, reported on the Times’s front page that Kennedy administration officials were divided “about how far to go in helping the Cuban refugees to overthrow the Castro Government.” Reston recounted in detail how Kennedy had been receiving conflicting counsel from advisers in the White House, the CIA, and the State and Defense departments. Reston also identified the time pressures facing Kennedy, writing:

“It is feared that unless something is done fairly soon nothing short of direct military intervention by United States forces will be enough to shake the Castro Government’s hold over the Cuban people.”

As I note in Getting It Wrong, the Times “continued to cover and comment on invasion preparations until the Cuban exiles hit the beaches at the Bay of Pigs.” Not all preinvasion reports were spot-on accurate. But the newspaper’s coverage of the run-up to the Bay of Pigs debacle was fairly extensive.

“Not only does the suppression myth ignore this,” I write, “it also fails to recognize that coverage of invasion preparations appeared in newspapers other than the New York Times.

“Indeed, the coverage reached a point where Kennedy, a week before the invasion, told his press secretary, Pierre Salinger: ‘I can’t believe what I’m reading! Castro doesn’t need agents over here. All he has to do is read our papers. It’s all laid out for him.'”

WJC

More from Media Myth Alert:

‘Forbes’ essay invokes zombie-like Hearst ‘quote’: It never dies

In 1897, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Quotes, Spanish-American War, Yellow Journalism on August 22, 2015 at 12:14 pm

The vow attributed to William Randolph Hearst that he would “furnish the war” with Spain in the late 19th century is a zombie-like bogus quote: Despite thorough and repeated debunking, it never dies.

It is, as I discussed in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, Exhibit A in support of the dubious notion that Hearst  brought on the Spanish-American War.

The vow supposedly was made in a telegram to the artist, Frederic Remington, whom Hearst had sent to Cuba to draw sketches of the rebellion against Spanish colonial rule. Remington stayed just six days in January 1897 before returning to New York, where his sketches were displayed prominently in Hearst’s New York Journal.

'Maine' destroyed

‘Journal’ reports ‘Maine’ destruction

The mythical tale about the Hearstian vow and the war with Spain was offered up anew yesterday, in an essay posted at Forbes.com. It declared:

“Artist Frederick [sic] Remington was working for Hearst and the Journal was filled with his sketches of alleged Spanish atrocities committed against the Cuban populace, especially women and children. When events in Cuba seemed to have run their course and the Spanish had regained control Remington wrote to Hearst and asked if it was time to come home, Hearst replied, ‘Remain there. You provide the pictures, and I will provide the war.’ And when the battleship Maine blew up in Havana Harbor, he did just that with a stream of fictional stories of sabotage and anti-Americanism. That the explosion was actually caused by the accidental ignition of coal dust was, as far as Hearst was concerned, irrelevant. He had his war.”

There’s a lot of myth and misunderstanding to unpack there.

For starters, the “alleged Spanish atrocities committed against the Cuban populace” were quite real. The abuses stemmed from Spain’s policy of “reconcentration,” in which Cuban non-combattants were herded into garrison towns, to deprive the rebels of their support. Reconcentration led to acute hardships, privation, and the deaths of untold thousands of Cubans.

A leading historian of the Spanish-American War period, Ivan Musicant, has  written that reconcentration “did more to bring on the Spanish-American War than anything else the Spanish could have done.”

The misguided policy, Musicant also noted, “turned public opinion enormously in the United States.”

Despite the Forbes claim, Spain never “regained control” of Cuba; at best, the rebellion had settled into an uneasy stalemate by the end of 1897.

The battleship USS Maine blew up in Havana harbor on February 15, 1898, 13 months after Remington’s brief visit to Cuba. Cause of the explosion that killed 266 U.S. sailors and officers remains disputed. But in March 1898, a U.S. Naval Court of Inquiry reported that the Maine most likely had been destroyed by an underwater mine. The Inquiry could not determine who set the device, however.

About a month after the Court of Inquiry issued its report, the United States and Spain went to war over Cuba.

In the run-up to war, the Journal didn’t distinguish itself with its overheated reporting about the crisis. But the newspaper’s content cannot be said to have brought on the conflict.

As I’ve noted previously at Media Myth Alert, claims that Hearst fomented the war invariably are offered without persuasive explanation as to how the often-exaggerated content of his newspapers was transformed into U.S. policy, how newspaper reports were decisive in the decision-making the led the United States to declare war in April 1898.

The inescapable answer: Newspaper content was not decisive.

If Hearst and his newspapers had pushed the country into war, then researchers surely should be able to locate evidence of such influence in the personal papers and reminiscences of policymakers of the time.

But nothing of the like can be found in the private letters, diary entries, and diplomatic correspondence of top members of the administration of President William McKinley.

Those papers contain almost no evidence that the content of Hearst’s newspapers “penetrated the thinking of key White House officials, let alone influenced the Cuban policy of the McKinley administration,” I noted in my 2001 book, Yellow Journalism: Puncturing the Myths, Defining the Legacies.

Which brings us back to the zombie-like vow, which, by the way, the Forbes essay mangles.

Hearst purportedly told Remington, “Please remain. You furnish the pictures, and I’ll furnish the war” — not “Remain there. You provide the pictures, and I will provide the war.”

Creelman: Sole source

Creelman the pompous

The original source for the “furnish the war” quotation was On the Great Highway, a slim volume of reminiscences published in 1901. The author, James Creelman, was a vain, cigar-chomping journalist inclined to self-promotion, hyperbole, and pomposity.

Creelman did not explain in On the Great Highway how or where he learned about the supposed Remingt0n-Hearst exchange.

What’s more, Creelman – who was in Spain at the time Remington was in Cuba in 1897 – recounted the anecdote not as a rebuke but as a compliment to Hearst and the activist “yellow journalism” he had pioneered in New York City.

Over the decades, though, the quote has morphed into censure of Hearst and his supposedly war-mongering newspapers.

The quote lives on despite the absence of any supporting documentation: The telegrams that Remington and Hearst supposedly exchanged have never turned up, and Hearst denied having sent such a message.

Not only that, but the Spanish authorities who controlled Cuba’s incoming and outbound telegraphic traffic surely would have intercepted and called attention to such an incendiary message — had it been sent.

In addition, the timing of Remington’s assignment further undercuts the “furnish the war” tale: The timing poses an irreconcilable internal inconsistency, in that it would have been absurd for Hearst to pledge to “furnish the war” because war — specifically, the Cuban rebellion  — was the very reason he sent Remington to Cuba in the first place.

WJC

More from Media Myth Alert:

About that Hearst quote on public’s fondness for entertainment

In Anniversaries, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Newspapers, Quotes, Spanish-American War, Yellow Journalism on August 20, 2015 at 6:45 am

“It is the Journal’s policy to engage brains as well as to get the news, for the public is even more fond of entertainment than it is of information.”

Hearst before the war

Hearst in caricature, 1896

So declared New York Journal in a lengthy editorial (see below) published November 8, 1896, at the first anniversary of William Randolph Hearst’s taking over the once-moribund daily.

During that period, the editorial claimed, the Journal made enormous circulation gains — from 77,230 to 417,821, daily, and from 54,308 to 351,751, Sunday.

“What has been done in one year,” the Journal declared, “is a promise of what will be done in the next.”

The first-anniversary editorial and its self-congratulatory tone have long been forgotten. But its claim that the public is “more fond of entertainment than it is of information” has lived on as evidence of Hearst’s supposed inclination to treat his newspapers as platforms of frivolity and exaggeration.

Such characterizations are to be found in more than a few books that address or refer to Hearstian journalism.

For example, Gerald Baldasty presented the fragment “the public is even more fond of entertainment than it is of information” as a stand-alone sentence in E.W. Scripps and the Business of Newspapers. So, too, did Louis Pizzitola in Hearst Over Hollywood. Donald A. Ritchie included the excerpt in American Journalists: Getting the Story, as did both George Sullivan in Journalists at Risk: Reporting America’s Wars and Samantha Barbas in her biography about Hearst gossip columnist Louella Parsons.

Screen Shot 2015-08-19 at 11.18.20 AM

The first-anniversary editorial

Michael Schudson included the full quotation in Discovering the News, and cited as his source W.A. Swanberg, who excerpted  a few passages from the Journal’s first-anniversary editorial in Citizen Hearst, a notably dreadful biography.

The first-anniversary editorial, which carried the headline “One Year’s Progress,” was unsigned; so it may not have been Hearst’s writing at all (but in that case, he surely would have approved its content before publication).

What’s more important is that the editorial was no endorsement of news-as-entertainment, no embrace of the primacy of superficial and trivial content. To describe it as such is to misrepresent and err: Hearst, or whoever wrote the editorial, was not extolling frivolity in his newspapers.

Far from it.

The editorial staked a claim to seriousness of purpose. It did not diminish the importance of news and newsgathering but rather embraced those aims, as these excerpts make clear (my additional commentary is italicized):

  • “The Journal has made it its business to reach out for news wherever it is to be had, considering neither precedent, difficulty, nor cost.” Indeed, a little-recognized hallmark of Hearst’s journalism of the mid- and late-1890s was his willingness to devote substantial sums to cover far-flung news events.
  • “When the ordinary news channels are blocked or inadequate, the Journal dispatches it own correspondents to the points, however distant, where the news is to be obtained, and even presses monarchs and statesmen into its service. And these dignitaries are often gracefully obliging.” The “dignitaries” sometimes would reply with a few sentences to the Journal’s cabled requests for comment about political or military developments abroad.
  • “The Cuban War [the rebellion that began in 1895 and gave rise to the Spanish-American War of 1898] … engaged the lively interest of the people of the United States. So the Journal sent correspondents to the island, among them Mr. Murat Halstead [then a 66-year-old eminence grise among American journalists] and General Bradley Johnson [formerly a Confederate field officer]. This paper was the first to get a reporter through the lines to the [Cuban] insurgents and give their side a hearing.” In December 1896, the Journal recruited the writer Richard Harding Davis and the artist Frederic Remington  to go to Cuba and meet up with the insurgents. The intended rendezvous never happened, but the assignment did give rise to the apocryphal tale of Hearst’s vowing to Remington that he would “furnish the war” with Spain.

The editorial’s most-quoted passage — that “the public is even more fond of entertainment than it is of information” — was preceded by a prideful recitation of the Journal’s enterprise during the previous 12 months. That portion of the editorial read:

“At the Czar’s coronation [in May 1896] the Journal was specially represented in Moscow by Mr. Richard Harding Davis. Mr. Julian Ralph [who reported from abroad for many years] is our resident correspondent in London. Edgar Saltus, Stephen Crane, Julian Hawthorne, Edward W. Townsend and other authors of fame act as reporters or contributors when the need arises. No other journal in the United States includes in its staff a tenth of the number of writers of reputation and talent. It is the Journal’s policy to engage brains as well as to get the news, for the public is even more fond of entertainment than it is of information. In short, during the past year we have been publishing a first-rate, all-round newspaper that has given a history of the world’s most important events each day ….”

So the context for the popular passage about the public’s fondness for entertainment is in fact an unambiguous statement about the importance of reporting the news with skill and talent.

Although it is impossible to know for sure, the editorial writer may have invoked “entertainment” not in the word’s light-hearted sense but to suggest the pleasure readers derived from the works of some of the leading authors of the late 19th century. Such an interpretation certainly offers itself, given the editorial’s context and content.

But why is any of this of importance now?

After all, the quotation isn’t as well-known, or invoked as often, as “furnish the war.” But it still resonates and still circulates — as suggested by the sneering essay published a month ago by Salon.

The essay was, as I noted then, “a strained and unpersuasive effort to liken the excesses of billionaire Donald Trump to those of the long-dead media tycoon William Randolph Hearst.” It closed with a slightly altered version of the passage from the Journal’s editorial:

“Said William Randolph Hearst: ‘The public is even more fond of entertainment than information.’ Boy, was he right.”

So the quotation has currency, serving as inaccurate shorthand for the superficial character of Hearst’s journalism. But the Journal of the mid- and late-1890s wasn’t that.

It was flamboyant and indulged heartily in self-promotion. It inspired “yellow journalism,” a sneer coined in 1897 by an embittered rival editor in New York City.

But Hearst’s journalism also was aggressive, searching, and fairly well-funded. As Hearst’s most even-handed biographer, David Nasaw, wrote in his 2000 work, The Chief:

““Day after day, Hearst and his staff improved on their product. Their headlines were more provocative than anyone else’s, their drawings more lifelike … the writing throughout the paper [was] outstanding, if, at times, a bit long-winded.”

Nasaw was referring to the Journal of 1895-96.

In months that followed, the newspaper became even more assertive and exceptional as it staked out and pursued an activist model of participatory journalism. The “journalism of action,” the Journal called it.

As I wrote in my 2006 book, The Year That Defined American Journalism: 1897 and the Clash of Paradigmsthe “journalism of action” emphasized agency and engagement and sought to expand the norms of newsgathering.

The Journal argued that newspapers had an obligation “to inject themselves, conspicuously and vigorously, in righting the wrongs of public life, and in filling the void of government inaction and incompetence,” as I wrote in The Year That Defined American Journalism.

The “journalism of action” did not valorize a light-hearted approach to the news. Rather, the Journal said, the “journalism of action” represented “the final state in the evolution of the modern newspaper.”

WJC

More from Media Myth Alert:

No, ‘Salon’ — Hearst’s yellow journalism didn’t cause war with Spain

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Spanish-American War, Yellow Journalism on July 18, 2015 at 2:29 pm

In a strained and unpersuasive effort to liken the excesses of billionaire Donald Trump to those of the long-dead media tycoon William Randolph Hearst, Salon indulges in the hoary media myth that Hearst’s “yellow journalism” provoked war with Spain in 1898.

Salon’s essay was posted today beneath the headline: “Donald Trump’s third-rate ego monument: The billionaire wanna-be president who makes Trump look like a chump.”

Wasn't Heast's war

Wasn’t Heast’s war

As the headline suggests, the essay is no subtle or thoughtful treatment of Hearst. It reflects none of the sophistication and insight of Hearst’s most recent and skilled biographers, David Nasaw (who wrote The Chief in 2000) and Kenneth Whyte (author of The Uncrowned King in 2008).

Significantly, the Salon essay errs in claiming that Hearst’s flamboyant journalism of the late 19th century brought on the Spanish-American War, declaring:

“Headline grabbing was, literally, Hearst’s business. His combustible personality had already been responsible for the ‘yellow journalism’ that got the U.S. into war in Cuba in 1898. Trump hasn’t done that yet.”

Before unpacking that mythical claim, let’s briefly consider the defining features of Hearst’s journalism of the late 1890s — and how and why it came to be called “yellow journalism.”

Hearst, who was 32 when he came to New York City from San Francisco in 1895 and acquired a moribund daily, the Journal, infused his journalism with self-promotion, as did many fin-de-siecle American newspapers.

What set Hearst apart from his many competitors in New York was a willingness to spend generously in news-gathering and an inclination to go bold in news-presentation: His Journal was typographically more engaging and experimental than its staid rival newspapers.

Jail-breaking journalism

Activist, and bold in presentation

Moreover, Hearstian journalism of the late 1890s was animated by activism — by a notion that newspapers had an obligation to do more than comment and criticize, but to inject themselves in the issues of the day and try to correct the wrongs in public life, to fill the voids created by government inaction or incompetence.

The “journalism of action,” it was called. And it borrowed from “government by journalism,” which William T. Stead advanced in Britain in the 1880s.

Hearst’s “journalism of action,” as I pointed out in my 2006 book, The Year That Defined American Journalism: 1897 and the Clash of Paradigms, was “a paradigm of agency and engagement that went beyond gathering and publishing the news.”

The most dramatic and celebrated manifestation of the “journalism of action” was the jailbreak in Havana in 1897 that freed a 19-year-old Cuban political prisoner named Evangelina Cisneros. A reporter for Hearst’s Journal organized the escape of Cisneros, who was smuggled aboard a passenger steamer to New York, where Hearst organized a rapturous reception for her in midtown Manhattan.

Hearst shook up New York City journalism, and his foes chafed at his aggressive brand of journalism. Some of them openly hoped that the young publisher would spend himself into bankruptcy. In early 1897, one of the rivals came up with “yellow journalism” as a jeering rejection of what Hearst was then calling “the new journalism.” The sneer “yellow journalism” stuck; even Hearst’s Journal came to embrace the term.

But by no means did “yellow journalism” cause, foment, or otherwise bring about the war in 1898, a brief conflict that confirmed America as a global power.

As I wrote in my 2001 book, Yellow Journalism: Puncturing the Myths, Defining the Legacies, the yellow press “did not force — it could not have forced— the United States into hostilities with Spain over Cuba in 1898.

“The conflict was, rather, the result of a convergence of forces far beyond the control or direct influence of even” Hearst’s Journal.

Assertions that the yellow press caused the war, I wrote, “are exceedingly media-centric, often rest on the selective use of evidence, and tend to ignore more relevant and immediate factors that give rise to armed conflict.”

In 1898, those factors centered around a diplomatic impasse between the United States and Spain over Spanish rule of Cuba, where an islandwide rebellion had flared in early 1895.

In a failed attempt to put down the armed challenge to Spanish rule, Madrid sent as many as 200,000 troops to the island and its generals imposed a policy called “reconcentration,” by which thousands of Cubans — mostly old men, women, and children — were herded into garrison towns so they could offer neither support nor supplies to the Cuban rebels.

The “reconcentration” policy gave rise to much suffering and disease: Unknown tens of thousands of Cuban non-combatants died from illness and starvation, creating a humanitarian disaster on Cuba that “inevitably stirred outrage and condemnation in the United States,” as I wrote in Yellow Journalism.

The desperate conditions on Cuba in 1897 and early 1898 were frequent topics of reporting in the American press — including, but certainly not limited to, Hearst’s Journal. His newspaper reported on “reconcentration” but in no way created the policy’s devastating effects.

A leading historian of that period, Ivan Musicant, correctly observed that the abuses and suffering caused by the “reconcentration” policy “did more to bring on the Spanish-American War than anything else the Spanish could have done.”

In the end, the humanitarian crisis on Cuba, and Spain’s inability to resolve the crisis, were pivotal in the American decision to go to war over Cuba in 1898; the content of the yellow press was irrelevant.

As I wrote in Yellow Journalism:

“If the yellow press did foment the war, researchers should be able to find some hint of, some reference to, that influence in the personal papers and the reminiscences of policymakers of the time. But neither the diary entries of Cabinet officers nor the contemporaneous private exchanges among American diplomats indicate that the yellow newspapers exerted any influence at all. When it was discussed within the [William] McKinley administration, the yellow press was dismissed as a nuisance or scoffed at as a complicating factor. It was regarded neither as a source of insight into popular thinking in the United States nor as a useful guide in pursuing the delicate and ultimately futile negotiations with Spain.”

A few years after the war, the Journal pointedly scoffed at claims that it fomented the war in a cynical scheme to build circulation and boost profits. “Would you like to know what effect the war had on the money-making feature of this particular newspaper? The wholesale price of paper was greatly increased. Advertising diminished, expenses increased enormously,” the Journal noted in 1902, adding that its expenses related to covering the conflict exceeded $750,000 — the equivalent these days of more than $20 million.

WJC

More from Media Myth Alert:

NY Times ‘suppression myth’ makes appearance in ‘Freedom of Speech’

In Bay of Pigs, Cronkite Moment, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, New York Times, Quotes, Watergate myth on May 20, 2015 at 5:02 pm

The tale about the New York Times suppressing its own reporting in the runup to the Bay of Pigs invasion of Cuba isn’t necessarily the most popular of media myths.

NYT_BayofPigs_front

It made page one

It’s not recounted as frequently as, say, the mythical Cronkite Moment of 1968 or the dubious tale about William Randolph Hearst’s vow to “furnish the war” with Spain in 1898.

But the Times-Bay of Pigs suppression myth is a tale tenacious as it is delicious, and it makes a cameo appearance in Freedom of Speech: Mightier than the Sword, a recently published book by a former Timesman, David K. Shipler.

The suppression myth, which is addressed and debunked in my 2010 book, Getting It Wrong: Ten of the Greatest Misreported Stories in American Journalism, has it that the Times bowed to pressure from the administration of President John F. Kennedy and spiked, killed, or otherwise sanitized a detailed report about the pending invasion.

Shipler invokes the suppression tale this way:

“The most famous and catastrophic case of journalists’ abandoning their role in getting the facts out was the Times‘s decision to water down advance information on the Bay of Pigs invasion of Cuba.” He doesn’t say what the Times supposedly held back, or just how that was “catastrophic.”

But he does claim that “a full-throated disclosure might have helped derail the plan, saving lives and preventing a humiliating defeat.”

Speculation aside, Shipler’s right that the ill-fated invasion was a humiliating defeat for the Kennedy administration: A brigade of U.S.-trained foes of the regime of Fidel Castro landed on the beaches of southern Cuba in April 1961 and was rolled up within three days.

But Shipler’s claim about the Times’ having watered down “advance information” is supported by no relevant or persuasive evidence. He cites none in the endnotes of his book.

The Times article that rests at the heart of this media myth was neither suppressed, killed, nor eviscerated.

That article (see above) was written by a veteran correspondent, Tad Szulc, who reported from Miami that 5,000 to 6,000 Cuban exiles had received military training for a mission to topple Castro’s communist regime; the actual number of invaders was closer to 1,400.

Overstatement was hardly the article’s most controversial or memorable element.

Supposedly, editors at the Times caved in to pressure from the White House and emasculated Szulc’s report, removing key elements about the invasion plans.

That Kennedy intervened in the Times’ editorial decisionmaking in April 1961 is widely believed, and lives on as a cautionary tale, as Shipler suggests.

But as I discussed in Getting It Wrong, “the notion that Kennedy asked or persuaded the Times to suppress, hold back, or dilute any of its reports about the pending Bay of Pigs invasion is utter fancy. There is no evidence that Kennedy or his administration knew in advance” about Szulc’s dispatch, which was filed April 6, 1961.

The article was published the following day, above the fold on the Times front page.

In his book Without Fear or Favor, an insider’s look at the Times, Harrison Salisbury offered a detailed account about the handling of Szulc’s dispatch.

“The government in April 1961,” Salisbury wrote, “did not … know that The Times was going to publish the Szulc story, although it was aware that The Times and other newsmen were probing in Miami. …. The action which The Times took [in editing Szulc’s report] was on its own responsibility,” the result of internal discussions and deliberations.

The editing was cautious but hardly unreasonable.

A reference to the invasion’s imminence was removed, which served to improve the story’s accuracy. The anti-Castro exile force launched its assault on April 17, 1961, 10 days after Szulc’s report appeared, an interval that hardly connotes “imminence.”

References to the CIA’s role in training the Cuban exiles were omitted from the story in favor of the more nebulous terms “U.S. officials” and “U.S. experts.” Turner Catledge, then the Times managing editor, said the U.S. government had more than a few intelligence agencies, “more than most people realize, and I was hesitant to specify the CIA when we might not be able to document the charge.”

An entirely defensible editorial decision.

The prominence given Szulc’s report was modified, from a planned four-column display to a single column. If the invasion was not believed imminent, then a four-column headline was difficult to justify, Catledge reasoned.

Those decisions were judicious, and certainly not unreasonable.

“Most important,” as Salisbury wrote, “The Times had not killed Szulc’s story. … The Times believed it was more important to publish than to withhold. Publish it did.”

On the front page.

What’s often ignored is that Szulc’s article of April 7, 1961, was no one-off story. It scarcely was the Times’ last word about invasion plans.

As I noted in Getting It Wrong, “Subsequent reporting in the Times, by Szulc and others, kept expanding the realm of what was publicly known about a coming assault against Castro.” Not all the reports were accurate in all their details, but the combined effect was to signal something important was afoot.

For example, on April 8, 1961, the Times published a front-page article about the exiles and their eagerness to topple Castro.

The article appeared beneath the headline, “Castro Foe Says Uprising Is Near,” and quoted the president of the U.S.-based umbrella group of exiles, the Cuban Revolutionary Council.

The following day, the Times front page included a report by Szulc describing how Cuban exile leaders were attempting to paper over differences in advance of what was termed the coming “thrust against Premier Fidel Castro.”

The “first assumption” of the leaders’ plans, Szulc wrote, “is that an invasion by a ‘liberation army,’ now in the final stages of training in Central America and Louisiana, will succeed with the aid of internal uprising in Cuba. It is also assumed that a provisional ‘government in arms’ will be established promptly on the island.”

That essentially was the plan to topple Castro.

Three days later, James Reston, then the newspaper’s Washington bureau chief, wrote in a column that considered the moral dimensions of an assault on the Castro regime. Reston’s column said that “while the papers have been full of reports of U.S. aid to overthrow Castro, the moral and legal aspects of the question have scarcely been mentioned.”

Other news organizations, including the Miami Herald and New York Herald Tribune, reported on pre-invasion preparations as well, all of which prompted Pierre Salinger, Kennedy’s press secretary, to recall in a memoir a few years later:

“To declare in mid-April of 1961 that I knew nothing of the impending military action against Cuba except what I read in the newspapers or heard on the air was to claim an enormous amount of knowledge.”

WJC

More from Media Myth Alert:

Hearst, Garrison Keillor, and ‘furnish the war’: Celebrities and media myths

In 1897, Anniversaries, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Media myths and radio, Quotes, Spanish-American War on April 29, 2015 at 8:44 am

Wasn’t I just blogging about celebrities pushing media myths?

Today brought another entry to that dubious lineup.

Keillor_WritersAlmanac

On his “Writer’s Almanac” podcast that airs on NPR, Garrison Keillor blithely retold the hoary media myth of William Randolph Hearst’s vow to “furnish the war” with Spain.

The occasion for Keillor’s myth-indulgence was the 152d anniversary of Hearst’s birth in San Francisco.

“In 1898,” Keillor smugly told listeners, “Hearst sent the artist Frederic Remington to Cuba to cover the war. And Remington wrote home, ‘There is no war. Request to be recalled.’

“And he was told, ‘You furnish the pictures, I’ll furnish the war.’ And the Hearst newspapers did their best to promulgate what came to be called the Spanish-American War.”

The tale is one of the best-known in American journalism. And it is almost certainly apocryphal, for reasons discussed in my 2010 media-mythbusting book, Getting It Wrong.

Let’s revisit some of the many reasons.

For starters, Hearst denied sending such a message (a denial usually overlooked or ignored) and Remington apparently never discussed it.

Hearst

Hearst: Denial ignored

What’s more, as I point out in Getting It Wrong, the anecdote lives on despite the absence of supporting documentation: The telegrams that Remington and Hearst supposedly exchanged have never turned up.

Not only that, but the Spanish authorities who controlled incoming and outbound telegraphic traffic in Cuba surely would have intercepted and called attention to such an incendiary message, had it been sent.

The sole original source for the “furnish the war” anecdote was On the Great Highway, a slim volume of reminiscences published in 1901. The author was James Creelman, a portly, cigar-chomping journalist prone to hyperbole and exaggeration.

Creelman did not explain in On the Great Highway how or where he learned about the purported Remingt0n-Hearst exchange.

Nor did he say exactly when the presumed Remington-Hearst exchange took place, writing only that it was “some time before the destruction of the battleship Maine in the harbor of Havana” in mid-February 1898. The only time Remington was in Cuba before the explosion that destroyed the Maine was in January 1897, on assignment for Hearst’s flamboyant New York Journal to draw sketches of the Cuban rebellion against Spain’s colonial rule.

The rebellion was the antecedent to the Spanish-American War of 1898.

The timing of Remington’s trip to Cuba in early 1897 further undercuts the “furnish the war” anecdote: It presents an irreconcilable internal inconsistency, as it would have been absurd for Hearst to have vowed to “furnish the war” because war — specifically, the Cuban rebellion  — was the very reason he sent Remington to Cuba in the first place.

As Keillor’s podcast suggests, the “furnish the war” anecdote is a delicious tale, easy to retell, and easy to believe. Like nearly all media myths, it resides on the cusp of plausibility; it corresponds well to the superficial and misleading image of Hearst as war-monger, as the unscrupulous newspaper publisher who fomented the Spanish-American War.

And that, too, is a tenacious media-driven myth.

WJC

More from Media Myth Alert:

The Remington-Hearst media myth invoked anew

In 1897, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Newspapers, Spanish-American War on June 19, 2014 at 11:25 am

One of American journalism’s most persistent myths — William Randolph Hearst’s vow to “furnish” or otherwise bring about war with Spain in the late 1890s — has made a fresh appearance, this time in remarks by radio show host Thom Hartmann.

Remington, Davis in Cuba

The stuff of myth

According to excerpts posted online by the NewsBusters site, Hartmann last week invoked Hearst’s vow as if it were genuine, asserting that Hearst “famously sent the telegram to Frederic Remington down in Cuba saying, ‘Get me the pictures, I’ll give you the war,’ for the Spanish-America War.”

Hartmann added: “And Remington supplied the pictures and, or at least the drawings of the, what was it, the USS Maine?” (A YouTube link to the program is available here; see time stop 12:52.)

As with all media myths, this one has some historically accurate scaffolding. But there is no evidence that Hearst ever sent such a telegram, or that he ever made such a war-mongering vow.

The back story to the myth is that Remington, a famous artist of the American West, was sent to Cuba on assignment for Hearst’s New York Journal. He arrived Havana in January 1897 — 15 months before the  destruction of the Maine in Havana harbor.

Remington spent six days on the island, drawing sketches of the rebellion that the Spanish authorities then ruling Cuba were trying without great success to put down. Remington left by passenger steamer on January 16, 1897, and reached New York four days later.

At the time, the Cuban rebellion was an important ongoing story in leading U.S. newspapers and Remington’s sketches were displayed prominently in Hearst’s Journal.

Before leaving Cuba, Remington supposedly sent Hearst a cable, stating: “Everything is quiet. There will be no war. I wish to return.”

In reply, Hearst supposedly told Remington:

Please remain. You furnish the pictures, and I’ll furnish the war.

The purported vow to “furnish the war” is at the heart of the media myth. It is one of the most familiar lines in American journalism, and it may be the most-quoted comment attributed to Hearst.

But as I discuss in the first chapter of my media-mythbusting book Getting It Wrong, the anecdote almost certainly is apocryphal.

Reasons for saying so are many.

For starters, Hearst denied having sent such a message and Remington, apparently, never discussed it. The artifacts — the telegrams — have never turned up.

What’s more, Spanish authorities who controlled all incoming and outgoing telegraphic traffic, surely would have intercepted and called attention to Hearst’s incendiary and meddlesome cable, had it been sent. It is very unlikely that the telegrams, had they been sent, would have flowed freely and uninhibited from Hearst in New York to Remington in Havana.

Not only that, but the myth endures despite “an irreconcilable internal inconsistency,” as I described it in Getting It Wrong.  That is, it would have been absurd for Hearst to vow to “furnish the war” (or, as Hartmann put it, “give you the war”) because war — the Cuban rebellion against Spanish colonial rule — was the reason Hearst sent Remington to Cuba in the first place.

Given the context of Remington’s assignment, Hearst’s purported vow is illogical and incongruous.

(The Cuban rebellion gave rise to the Spanish-American War in April 1898.)

In addition, the correspondence of Richard Harding Davis gives lie to the Remington-Hearst anecdote.

Davis was a prominent writer and journalist who traveled with Remington on the assignment to Cuba (see image, above).

Davis frequently wrote letters to his family, especially to his mother, Rebecca Harding Davis. And his correspondence made clear that Remington did not leave because they had found “everything … quiet” in Cuba.

In fact, on the day before Remington left Cuba for New York, Davis wrote:

“There is war here and no mistake.”

More important, Davis’ letters say that Remington left for home not on the pretext that “everything is quiet” but because Davis wanted him to go.

“I am as relieved at getting old Remington to go as though I had won $5000,” Davis wrote to his mother on January 15, 1897. “He was a splendid fellow but a perfect kid and had to be humored and petted all the time.”

Davis added that he “was very glad” Remington left “for he kept me back all the time and I can do twice as much in half the time.”

In other letters, Davis said Remington left because he had all the material he needed for his sketches and because Remington was fearful of crossing Spanish lines to meet up with the Cuban rebels, which had been the plan.

Moreover, the provenance of the anecdote is quite dubious. It was first recounted in print in 1901, in a book of reminiscences by James Creelman, a self-important, cigar-chomping journalist known to indulge in hyperbole.

Creelman mentioned the anecdote without documentation — without saying how or where he had heard about it. At the time of the purported exchange between Remington and Hearst, Creelman was neither in Cuba nor in New York, but in Spain, on assignment to the Continent for the New York Journal.

Creelman: Sole source

Creelman: self-important

Additionally, Creelman presented the “furnish the war” tale not to condemn Hearst but to praise him. Creelman wrote in his memoir that the anecdote demonstrated how Hearst’s activist “yellow journalism” had an eye toward the future and was good at anticipating events.

Over the years, the anecdote’s original intent has been lost and the purported vow has taken on sinister overtones. As I noted in Getting It Wrong, it now has “unique status” in American journalism “as an adaptable, hardy, all-purpose anecdote, useful in illustrating any number of media sins and shortcomings.”

And as Hartmann’s remarks suggest, the anecdote remains impressively resilient.

WJC

More from Media Myth Alert:

%d bloggers like this: