W. Joseph Campbell

Archive for the ‘Watergate myth’ Category

The Woodward, Bernstein stories that ‘toppled’ Nixon: And they were?

In Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Newspapers, Quotes, Reviews, Scandal, Spanish-American War, Washington Post, Watergate myth on July 19, 2015 at 4:26 pm

Media myths sometimes make appearances in odd and baffling ways. As non-sequiturs, even.

Take, for example, this pithy mischaracterization of Watergate, offered a number of years ago by the New York media critic, Michael Wolff:

Nixon got Nixon

Nixon’s tapes got Nixon

“The Washington Post didn’t like [Richard] Nixon — and because of that bad blood we got Watergate.”

As I pointed out soon after Wolff’s observation was posted at Newser.com, such an interpretation is absurd. Nixon and the Post may not have much liked each other, but bad blood had nothing to do with how the Watergate scandal unfolded from 1972-74.

Nixon’s resignation in August 1974 was the culmination not of the Post’s reporting but of the collective investigative efforts by a variety of agencies and entities, including bipartisan panels of both houses of Congress, special prosecutors, federal judges, the FBI, and, ultimately, the U.S. Supreme Court, which compelled Nixon’s release of the telltale evidence of Watergate — the secret tape recordings he had made of private conversations in the Oval Office.

The so-called “smoking gun tape” captured Nixon obstructing justice by approving a plan to divert the FBI investigation into the signal crime of Watergate — the break-in in June 1972 of the Democratic National Committee’s headquarters.

If not for evidence of criminality captured on the tapes, Nixon probably would have survived the scandal.

Which brings us to the Christian Science Monitor’s review of Being Nixon: A Man Divided, a new biography by Evan Thomas. The review was posted online the other day and contained this erroneous and baffling statement:CSM small logo_65x45

“Even the Woodward and Bernstein stories in The Washington Post that toppled Nixon, bolstered by the subsequent best-selling book and Robert Redford movie (‘All the President’s Men’), are, for many current readers, as remote as D-Day or Pearl Harbor.”

The “toppled” passage is erroneous because the reporting by Bob Woodward and Carl Bernstein for the Post assuredly did not bring down Nixon. Woodward, in fact, has insisted on that point from time to time: For example, he told an interviewer in 2004:

To say the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

The “toppled” passage is baffling because Thomas makes no such claim in his book. Indeed, he seems careful not to indulge in media-driven myths. (As I noted at the time at Media Myth Alert, Thomas’ 2010 book, The War Lovers, repeated one of American journalism’s best-known myths, the purported vow of William Randolph Hearst to “furnish the war” with Spain.)

According to the book’s index, “Woodward” is mentioned on six pages in Being Nixon; “Bernstein” appears on four pages. None of those pages contains the mythical claim that their reporting forced Nixon’s resignation. (“Topple” or “toppled” appear not at all in the book.)

So it is rather baffling that the Monitor’s review would state that claim so matter-of-factly. It’s not as if the book’s content led the reviewer astray.

Moreover, it is revealing and instructive to consider what were the most important Watergate articles by Woodward and Bernstein.

I noted in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, that as “the scandal slowly unfolded in the summer and fall of 1972, Woodward and Bernstein progressively linked White House officials to a secret fund used to finance the burglary [at the Democratic headquarters]. The Post was the first news organization to establish a connection between the burglars and the  White House, the first to demonstrate that campaign funds … were used to fund the break-in, the first to implicate the former attorney general John Mitchell in the scandal, and the first to link [senior Nixon aide H.R.] Haldeman to Watergate.”

But those articles, separately or collectively, were hardly enough to threaten Nixon’s presidency. They weren’t “stories … that toppled Nixon.”

In any case, Woodward and Bernstein’s reporting notably failed to disclose what were decisive elements of the scandal — the Nixon administration’s efforts to cover up the crimes of Watergate and the existence of the secret White House tapes.

WJC

More from Media Myth Alert:

Who chased Nixon from office? Not Woodward, Bernstein

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Reviews, Washington Post, Watergate myth on June 2, 2015 at 2:16 pm

The National Journal offered an intriguing discussion yesterday about what it called “the background briefing racket,” in which government officials meet with reporters to “spew their clever lines of lies and spin, and declare it all ‘on background'” — meaning they aren’t linked by name to what they said.

It is a racket that allows officials to evade accountability.

But what most interested Media Myth Alert was this passage in the article, written by veteran Washington journalist Ron Fournier:

Did he know he was 'Deep Throat'?

The ambitious Mark Felt

“When reporters call the shots, anonymous sources are vital to uncovering government secrets and wrongdoing (Bob Woodward and Carl Bernstein used Mark Felt and other whistleblowers to chase Richard Nixon out of office).”

Woodward and Bernstein chased Nixon out of office?

Not quite.

Woodward and Bernstein were the Washington Post’s lead reporters on Watergate scandal of 1972-74, but their work hardly can be said to have forced Nixon to resign the presidency.

As Woodward, himself, has said:

To say the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

And as I pointed out in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, rolling up a scandal of the complexity and dimension of Watergate “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then, Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House. Only when compelled by the Supreme Court did Nixon surrender those recordings,” which captured him approving a plan to deflect the FBI’s investigation into the signal crime of Watergate — the foiled burglary in mid-June 1974 at the headquarters of the Democratic National Committee.

The Post did not disclose the existence of the White House tapes. Nor did the Post reveal the White House coverup of the crimes of Watergate.

So to assert, even in an off-handed way, that Woodward and Bernstein were pivotal or central to chasing Nixon from the White House is to misread history and indulge in one of American journalism’s most tenacious media myths.

A couple of other points about the parenthetical phrase, “Bob Woodward and Carl Bernstein used Mark Felt and other whistleblowers to chase Richard Nixon out of office.”

Bernstein never met Mark Felt during Watergate scandal, nor for many years afterward. Felt was the secret source and senior FBI official known as “Deep Throat,” with whom Woodward periodically conferred in 1972 and 1973, sometimes in a parking garage in the Rosslyn section of Arlington, Virginia.

But not until 2008, late in Felt’s life, was Bernstein introduced to him.

Also, Felt was no whistleblower, not in a high-minded, altruistic sense. As Christopher Hitchens pointed out almost 10 years ago in a review of Woodward’s book about Felt, Watergate represented “the single most successful use of the news media by an anonymous unelected official with an agenda of his own.” Meaning Felt’s own kind of “background briefing racket.”

Max Holland’s book, Leak: Why Mark Felt Became Deep Throat, argues persuasively that Felt was no principled whistleblower.

He was driven by the internal struggle at the FBI to replace J. Edgar Hoover, who died in May 1972. Felt in leaking to Woodward sought to undercut the acting director, L. Patrick Gray III, and thereby enhance Felt’s chances of being named to the bureau’s top position.

Self-advancement was his principal motive. He failed, and retired in 1973.

It deserves mentioning that Felt was no hero, no noble figure.

As I note in Getting It Wrong, Felt authorized burglaries as part of the FBI’s investigations into leftists associated with the radical Weather Underground. He was convicted in 1980 of felony charges related to the break-ins, but was pardoned the following year by President Ronald Reagan.

WJC

More from Media Myth Alert:

No, Politico: WaPo didn’t bring down Nixon

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Washington Post, Watergate myth on May 27, 2015 at 5:59 pm

Politico yesterday posted an intriguing if flawed account about the file the FBI kept on Ben Bradlee, executive editor of the Washington Post during the Watergate scandal that toppled Richard Nixon’s presidency in 1974.

Intriguing because of such nuggets as J.Edgar Hoover’s characterization of Bradlee as “a colossal liar.” Hoover was the FBI’s long-serving director who died in 1972.

Flawed because the Politico writeup referred to Bradlee as “a man whose Washington Post brought down a president.”

Hardly: Bringing down Nixon wasn’t the Post’s doing.

Not even Bradlee, who died last October, embraced that notion. And most principals at the Post during Watergate rejected that superficial interpretation as well.

Notably, Bradlee pointed out in 1997, at the 25th anniversary of the seminal crime of the Watergate scandal, that “it must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.”

Bradlee was referring to the White House audio tapes which Nixon secretly made and which revealed the president’s guilty role in attempting to obstruct the FBI’s investigation into the breakin of Democratic National Committee headquarters in Washington in June 1972. The breakin touched off the scandal — and the country’s gravest political crisis of the 20th century.

“Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon”: That’s a tidy rebuttal to the extravagant claims made about the Post and its Watergate reporting.

As I pointed out in my media-mythbusting book, Getting It Wrong: Ten of the Greatest Misreported Stories in American Journalism, the notion that the Post and its lead Watergate reporters, Bob Woodward and Carl Bernstein, “brought down” Nixon’s corrupt presidency is a fundamental misreading of history that diminishes “the far more decisive forces that unraveled the scandal and forced Nixon from office.”

Those forces included special prosecutors and federal judges, FBI agents, bipartisan congressional panels, and the U.S. Supreme Court, which unanimously ruled that Nixon must turn over to prosecutors the tapes that captured his guilty participation in the Watergate coverup.

Against this tableau, the contributions of the Post and Woodward and Bernstein to the outcome of Watergate were minimal, modest at best. Hardly decisive.

Katharine Graham, the Post’s publisher during Watergate, essentially said as much in 1997. “Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do,” Graham said then. “The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

Woodward concurred, if in earthier terms. He told an interviewer in 2006:

To say the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

It is revealing to recall the major Watergate developments that the Post did not disclose.
It failed to disclose the White House cover up of crimes associated with the breakin.
It likewise failed to reveal the existence of the White House tapes. Those disclosures came in July 1973, during hearings of the Senate Select Committee on Watergate.
Interestingly, Bradlee had an important part in the Post’s failing to disclose the existence of the tapes.

Woodward and Bernstein wrote in their 1974 book, All the President’s Men, that they received a tip about the secret White House taping system a few days before Senate select committee made their existence known.

According to the book, Bradlee suggested they not expend much energy pursuing the tip. They didn’t, and they missed reporting a decisive breakthrough in Watergate.

WJC

More from Media Myth Alert:

NY Times ‘suppression myth’ makes appearance in ‘Freedom of Speech’

In Bay of Pigs, Cronkite Moment, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, New York Times, Quotes, Watergate myth on May 20, 2015 at 5:02 pm

The tale about the New York Times suppressing its own reporting in the runup to the Bay of Pigs invasion of Cuba isn’t necessarily the most popular of media myths.

NYT_BayofPigs_front

It made page one

It’s not recounted as frequently as, say, the mythical Cronkite Moment of 1968 or the dubious tale about William Randolph Hearst’s vow to “furnish the war” with Spain in 1898.

But the Times-Bay of Pigs suppression myth is a tale tenacious as it is delicious, and it makes a cameo appearance in Freedom of Speech: Mightier than the Sword, a recently published book by a former Timesman, David K. Shipler.

The suppression myth, which is addressed and debunked in my 2010 book, Getting It Wrong: Ten of the Greatest Misreported Stories in American Journalism, has it that the Times bowed to pressure from the administration of President John F. Kennedy and spiked, killed, or otherwise sanitized a detailed report about the pending invasion.

Shipler invokes the suppression tale this way:

“The most famous and catastrophic case of journalists’ abandoning their role in getting the facts out was the Times‘s decision to water down advance information on the Bay of Pigs invasion of Cuba.” He doesn’t say what the Times supposedly held back, or just how that was “catastrophic.”

But he does claim that “a full-throated disclosure might have helped derail the plan, saving lives and preventing a humiliating defeat.”

Speculation aside, Shipler’s right that the ill-fated invasion was a humiliating defeat for the Kennedy administration: A brigade of U.S.-trained foes of the regime of Fidel Castro landed on the beaches of southern Cuba in April 1961 and was rolled up within three days.

But Shipler’s claim about the Times’ having watered down “advance information” is supported by no relevant or persuasive evidence. He cites none in the endnotes of his book.

The Times article that rests at the heart of this media myth was neither suppressed, killed, nor eviscerated.

That article (see above) was written by a veteran correspondent, Tad Szulc, who reported from Miami that 5,000 to 6,000 Cuban exiles had received military training for a mission to topple Castro’s communist regime; the actual number of invaders was closer to 1,400.

Overstatement was hardly the article’s most controversial or memorable element.

Supposedly, editors at the Times caved in to pressure from the White House and emasculated Szulc’s report, removing key elements about the invasion plans.

That Kennedy intervened in the Times’ editorial decisionmaking in April 1961 is widely believed, and lives on as a cautionary tale, as Shipler suggests.

But as I discussed in Getting It Wrong, “the notion that Kennedy asked or persuaded the Times to suppress, hold back, or dilute any of its reports about the pending Bay of Pigs invasion is utter fancy. There is no evidence that Kennedy or his administration knew in advance” about Szulc’s dispatch, which was filed April 6, 1961.

The article was published the following day, above the fold on the Times front page.

In his book Without Fear or Favor, an insider’s look at the Times, Harrison Salisbury offered a detailed account about the handling of Szulc’s dispatch.

“The government in April 1961,” Salisbury wrote, “did not … know that The Times was going to publish the Szulc story, although it was aware that The Times and other newsmen were probing in Miami. …. The action which The Times took [in editing Szulc’s report] was on its own responsibility,” the result of internal discussions and deliberations.

The editing was cautious but hardly unreasonable.

A reference to the invasion’s imminence was removed, which served to improve the story’s accuracy. The anti-Castro exile force launched its assault on April 17, 1961, 10 days after Szulc’s report appeared, an interval that hardly connotes “imminence.”

References to the CIA’s role in training the Cuban exiles were omitted from the story in favor of the more nebulous terms “U.S. officials” and “U.S. experts.” Turner Catledge, then the Times managing editor, said the U.S. government had more than a few intelligence agencies, “more than most people realize, and I was hesitant to specify the CIA when we might not be able to document the charge.”

An entirely defensible editorial decision.

The prominence given Szulc’s report was modified, from a planned four-column display to a single column. If the invasion was not believed imminent, then a four-column headline was difficult to justify, Catledge reasoned.

Those decisions were judicious, and certainly not unreasonable.

“Most important,” as Salisbury wrote, “The Times had not killed Szulc’s story. … The Times believed it was more important to publish than to withhold. Publish it did.”

On the front page.

What’s often ignored is that Szulc’s article of April 7, 1961, was no one-off story. It scarcely was the Times’ last word about invasion plans.

As I noted in Getting It Wrong, “Subsequent reporting in the Times, by Szulc and others, kept expanding the realm of what was publicly known about a coming assault against Castro.” Not all the reports were accurate in all their details, but the combined effect was to signal something important was afoot.

For example, on April 8, 1961, the Times published a front-page article about the exiles and their eagerness to topple Castro.

The article appeared beneath the headline, “Castro Foe Says Uprising Is Near,” and quoted the president of the U.S.-based umbrella group of exiles, the Cuban Revolutionary Council.

The following day, the Times front page included a report by Szulc describing how Cuban exile leaders were attempting to paper over differences in advance of what was termed the coming “thrust against Premier Fidel Castro.”

The “first assumption” of the leaders’ plans, Szulc wrote, “is that an invasion by a ‘liberation army,’ now in the final stages of training in Central America and Louisiana, will succeed with the aid of internal uprising in Cuba. It is also assumed that a provisional ‘government in arms’ will be established promptly on the island.”

That essentially was the plan to topple Castro.

Three days later, James Reston, then the newspaper’s Washington bureau chief, wrote in a column that considered the moral dimensions of an assault on the Castro regime. Reston’s column said that “while the papers have been full of reports of U.S. aid to overthrow Castro, the moral and legal aspects of the question have scarcely been mentioned.”

Other news organizations, including the Miami Herald and New York Herald Tribune, reported on pre-invasion preparations as well, all of which prompted Pierre Salinger, Kennedy’s press secretary, to recall in a memoir a few years later:

“To declare in mid-April of 1961 that I knew nothing of the impending military action against Cuba except what I read in the newspapers or heard on the air was to claim an enormous amount of knowledge.”

WJC

More from Media Myth Alert:

Celebrities pushing media myths: Cavett’s turn in NYTimes

In Cronkite Moment, Debunking, Error, Media myths, New York Times, Quotes, Scandal, Washington Post, Watergate myth on April 27, 2015 at 6:46 am

It’s striking how prominent politicians, entertainers, and celebrities contribute to the recycling and, thus, the solidifying of media-driven myths, those hoary and exaggerated tales that often tell of magnificent deeds by journalists.

During his vice presidency, gaffe-prone Joe Biden went to Moscow and repeated the heroic-journalist trope of Watergate, about how, in his words, “it was a newspaper, not the FBI, or the Justice Department, it was a newspaper, the Washington Post that brought down a President for illegal actions.”

DickCavett

Cavett: Pushing the Cronkite myth

He was referring to the resignation of President Richard M. Nixon in August 1974.

The claim is absurd, but it has resonance across the political spectrum. Last year, for example, Rush Limbaugh, the voluble conservative talk-radio host, indulged in the heroic-journalist myth, declaring on his show last year that Bob Woodward’s Watergate reporting for the Washington Post “destroyed the Nixon presidency.”

That’s an interpretation not even Woodward embraces. He once told an interviewer: “To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

Now comes Dick Cavett, the former television talk show host, who in a shrill and shallow commentary posted recently at the New York Times online site, recycles the media myth of the “Cronkite Moment” of 1968, when an analysis of the CBS News anchorman about the Vietnam War supposedly brought an epiphany to President Lyndon B. Johnson.

Cavett writes in what is a sneering and superficial assessment of the Vietnam conflict:

“At long, long last the war was ended.

“Not by a president or a Congress or by the protesters. Someone said it was the only war in history ever ended by a journalist.

“‘The Most Trusted Man in America,’ Walter Cronkite, not always a critic of the war, went to see the damage of the Tet offensive, came back, and said on his news broadcast that we had to get out. The beleaguered Lyndon Johnson’s reported reaction: ‘If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.'”

Cavett commentary_NYT

From Cavett’s commentary

So let’s unpack that bundle of myth and exaggeration.

The reference to “only war in history ever ended by a journalist” sounds much like David Halberstam’s hyperbolic and unsourced claim in his book, The Powers That Be, that Cronkite’s analysis about Vietnam “was the first time in history a war had been declared over by an anchorman.”

Moreover, the notion that Cronkite reigned as America’s “most trusted man” rests more on advertising by CBS News, his employer, than on persuasive empirical evidence such as representative survey samples.

As for Cavett’s claim that Cronkite “said on his news broadcast that we had to get out” — well, that’s not what Cronkite said.

The claim refers to Cronkite’s special report about Vietnam, which CBS aired on February 27, 1968. At the close of the program, Cronkite said the U.S. war effort in Vietnam was “mired in stalemate” and that negotiations might prove to be a way out.

It was hardly a call for withdrawal.

Johnson in Texas, February 27, 1968

Johnson with Connolly: Not watching Cronkite

It was in fact a tepid reiteration of the thinking prevalent in the news media at the time: The war was stalemated. The New York Times had been saying as much periodically for months.

Finally, there’s no compelling evidence that President Lyndon Johnson reacted to Cronkite’s assessment by declaring in a flash of insight:

“If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.”

As I discuss in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, Johnson did not see the Cronkite report when it aired, and there is no evidence he saw it on videotape at some later date.

Johnson that night was on the campus of the University of Texas at Austin, attending a black-tie birthday party for his longtime political ally, Texas Governor John Connolly.

About the time Cronkite’s was intoning his tired “mired in stalemate” observation, the president was making light of Connolly’s age.

“Today, you are 51, John,” he said. “That is the magic number that every man of politics prays for—a simple majority.”

WJC

More from Media Myth Alert:

Katharine Graham, the ‘Economist,’ and bringing down Nixon

In Debunking, Error, Media myths, New York Times, Washington Post, Watergate myth on April 16, 2015 at 6:30 pm

With a bit of routine fact-checking, news organizations usually can sidestep the embarrassment of trading in prominent media myths.

But, no: The narrative power of many media myths often makes them too good to check. And so the myth gets retold.

Consider the latest issue of Britain’s Economist newsmagazine. In an extended report about family-run companies, the Economist offers up the simplistic and ever-appealing myth that Richard Nixon’s corrupt presidency was brought low in the 1970s by the Washington Post, then owned by Katharine Graham and family.

Economist cover“Under her iron reign,” the Economist says of Graham, “the Washington Post brought down President Nixon with its investigation into the Watergate break-in and challenged the New York Times for the title of America’s most illustrious newspaper.”

The last claim, about challenging the New York Times, might have been true, for a while. But no more. And there’s no way the Post brought down” Nixon.

Katharine Graham herself said as much, at the 25th anniversary of the break-in in June 1972 of Democratic National Committee headquarters at the Watergate complex in Washington, D.C., the scandal’s seminal crime.

Speaking at an event in suburban Virginia, at the original Newseum (humble predecessor to the $450 million edifice on Pennsylvania Avenue), Graham insisted that the Post had not toppled Nixon.

“Sometimes,” she said, “people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

Graham’s comment is not difficult to track down. It’s in my 2010 mythbusting book, Getting It Wrong, and I have incorporated the quote in many blog posts at Media Myth Alert, including those here, here, here, and here.

Graham was quite right about the processes that forced Nixon’s resignation (he quit in August 1974 in the face of certain impeachment by the U.S. House of Representatives).

And over the years, Graham’s views have been echoed by other principals at the newspaper.

Ben Bradlee, the executive editor during and after the Watergate period, likewise rejected the notion that the Post’s Watergate reporting brought down the president, saying in 1997 that “it must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.” (Bradlee was referring to the many hours of White House tapes which Nixon secretly made and which revealed the president’s active role in seeking to block the FBI’s investigation of the seminal crime of Watergate — the break-in at the DNC headquarters.)

Howard Kurtz, formerly the newspaper’s media reporter, wrote in 2005:

“Despite the mythology, The Post didn’t force Richard Nixon from office ….”

And Bob Woodward, one of the newspaper’s lead reporters on Watergate, once told American Journalism Review:

To say the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

It is revealing to consider what critical disclosures the Post missed in its Watergate reporting.

It notably did not disclose the White House cover up of the Watergate crimes. It likewise failed to reveal the existence of Nixon’s White House tapes. Indeed, as I noted in Getting It Wrong, the contributions of Woodward and his reporting partner Carl Bernstein to the outcome of Watergate “were modest, and certainly not decisive.”

Far more important, I wrote, were “the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.”

And even then, despite the forces arrayed against him, Nixon probably would have survived Watergate and served out his term as president if not for the tapes — the existence of which was revealed by Alexander Butterfield, a former Nixon aide, before a U.S. Senate select committee in July 1973.

Its latest issue is not the first in which the Economist has indulged in Watergate mythology. In October, shortly after his death, the newsmagazine published a tribute to Bradlee, beneath a headline that read:

“The editor who toppled Nixon.”

That mythical claim appeared in the text of the eulogy as well.

WJC

More from Media Myth Alert:

Taking stock: Top mythbusting posts of 2014

In Anniversaries, Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Newspapers, Photographs, Scandal, Spanish-American War, Television, Washington Post, Watergate myth on December 29, 2014 at 9:00 am

Media Myth Alert marked its fifth anniversary in 2014 and reported periodically during the year on the appearance of prominent media-driven myths.

Here is a rundown of the blog’s five top posts of 2014, followed by a roster of other notable mythbusting writeups of 2014.

Media myth, adulation figure in media tributes to Ben Bradlee (posted October 22, 2014): Ben Bradlee, the celebrated former executive editor of the Washington Post, died in October, setting off a wave of tributes that erred or exaggerated in describing the newspaper’s role in the Watergate scandal, which brought the resignation of President Richard Nixon in 1974.

The Los Angeles Times, for example, declared that the Post’s Watergate reporting “ultimately brought down a president.”

The online version of the New York Times obituary said Bradlee, who was 93, had “presided over The Washington Post’s Watergate reporting that led to the fall of President Richard M. Nixon.”

The Guardian newspaper in London asserted that Bradlee “oversaw the reporting that brought down a president.”

Britain’s Economist magazine said the Post under Bradlee “toppled President Richard Nixon.”

And so it went.

But as I pointed out in discussing those erroneous characterizations, Bradlee, himself, had rejected the notion that the Post’s Watergate reporting brought down Nixon’s corrupt presidency. He said in 1997 that “it must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.” (Bradlee was referring to the White House tapes which Nixon secretly made and which revealed the president’s guilty role in covering up the crimes of Watergate, forcing him to quit in August 1974.)

His comment “that Nixon got Nixon” was in keeping with the tendency of senior figures at the Post to reject the simplistic notion that the newspaper’s reporting — especially that of Bob Woodward and Carl Bernstein — uncovered the crimes that led to Nixon’s downfall.

As Woodward once declared:

To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

Indeed, it is revealing to consider what critical disclosures the Post missed in its Watergate reporting.

It failed to disclose the White House cover up of the Watergate crimes.

It likewise failed to reveal the existence of the White House tapes, which clearly revealed Nixon’s active role in seeking to block the FBI’s investigation of the seminal crime of Watergate — the break-in at the headquarters of the Democratic National Committee.

Moreover, the story that Woodward and Bernstein still say they are most proud of was in error on crucial details.

That story was published October 10, 1972, beneath the headline, “FBI Finds Nixon Aides Sabotaged Democrats.” It claimed — wrongly — that the FBI had determined some 50 political saboteurs had traveled the country, disrupting Democratic candidates who were seeking to run against Nixon. Internal FBI memoranda dismissed key elements of the Post’s story as conjecture or “absolutely false.”

As I noted in my media-mythbusting book Getting It Wrong, the contributions of Woodward and Bernstein to Watergate’s outcome at best “were modest, and certainly not decisive.”

Far more important in bringing about Nixon’s resignation were the collective efforts of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

Maddow wrongly asserts that Pentagon ‘made up’ bogus tale about Jessica Lynch’s battlefield heroics (posted June 4, 2014): In commentary on her MSNBC program in early June, Rachel Maddow wrongly declared that the Pentagon had “made up” the bogus account of Jessica Lynch’s battlefield heroics early in the Iraq War.

Maddow offered no sourcing for her claim about the Pentagon and Lynch, who was an Army supply clerk thrust into international fame on April 3, 2003, in an electrifying, and exclusive, front-page story in the Washington Post.

Private Lynch

Private Lynch: Botched WaPo story made her famous

The Post report cited otherwise unidentified “U.S. officials” and said that Lynch, a 19-year-old Army private, had fought fiercely in the ambush of the 507th Maintenance Company in Nasiriyah in southern Iraq on March 23, 2003.

Lynch in fact had not fired a shot. Nor was she shot and stabbed, as the Post had reported. She suffered severe injuries in the crash of a Humvee as it fled the attack. She was taken prisoner and hospitalized by the Iraqis but rescued by U.S. special forces on April 1, 2003.

Vernon Loeb, one of the Post reporters who wrote the hero-warrior story about Lynch — which was wrong in its most crucial details — made clear that the Pentagon had not been the newspaper’s source.

As I noted in Getting It Wrong, Loeb went on NPR’s Fresh Air program in December 2003 and flatly declared:

“Our sources for that story were not Pentagon sources.”

Loeb, who then covered the Pentagon for the Post and who now is managing editor at the Houston Chronicle, also told NPR that he “could never get anybody from the Pentagon to talk about” the Lynch case.

He also said: “I just didn’t see the Pentagon trying to create a hero where there was none.”

But none of that vital context was mentioned by Maddow in her commentary on June 3.

“If the heroics that the Pentagon made up about her didn’t really happen, and they didn’t, maybe the U.S. special forces who rescued her, maybe they shouldn’t have bothered,” Maddow said about Lynch. (Maddow’s commentary came amid the controversy stirred by the release of Bowe Bergdahl, an Army sergeant who apparently had walked away from his post in Afghanistan and was held captive by the Taliban for five years. The administration of President Barack Obama released five senior Taliban figures to gain Bergdahl’s freedom.)

When Maddow was called out for her erroneous claim about the Pentagon, she dodged a correction by cherry-picking  — by referring to an obscure report in the Military Times on April 3, 2003, in which a U.S. military spokesman, Frank Thorp, was quoted as saying that Lynch “waged quite a battle prior to her capture.

“We do have very strong indications that Jessica Lynch was not captured very easily,” Thorp was quoted as saying.

Maddow (NBC News)

Maddow (NBC News)

Crowed Maddow: “That information straight from a military public affairs official was not true. It was made up. But it landed in press reports anyway.”

What Maddow neglected to mention was that Thorp was recapping for the Military Times what the Washington Post had already placed in the public domain.

Thorp, then a Navy captain, was assigned to U.S. Central Command headquarters in Doha, Qatar. He was following, not fabricating: He was, unwisely, restating elements of the Post’s sensational story about Lynch’s purported heroics, which Loeb and co-author Susan Schmidt had prepared in Washington.

I noted in discussing Maddow’s cherry-picking that it is impossible to address the hero-warrior tale about Lynch without considering the Post’s central role in publicizing the bogus narrative, which was picked up by news organizations around the world.

But Maddow ignored the agenda-setting character of the Post’s reporting about Lynch: It didn’t fit her narrative.

Exaggerating the power of ‘napalm girl’ photo (posted May 29, 2014): There’s little doubt that the “napalm girl” photograph of June 1972 was among the most memorable and disturbing images of the Vietnam War.

The photograph showed Vietnamese children terror-stricken by a misdirected napalm attack on their village by the South Vietnamese Air Force. At the center of image was a 9-year-old girl named Kim Phuc, shown screaming and naked as she fled.

The photograph, taken by Nick Ut of the Associated Press and formally titled “The Terror of War,” won a Pulitzer Prize in 1973.

In the years since, it also has become an artifact of exaggeration, as is evident in a tendency to ascribe powerful effects to the photograph, effects that it never had.

'Napalm girl,' 1972 (Nick Ut/AP)

‘Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

In May, for example, the Guardian newspaper in London exaggerated the effects of the “napalm girl” image, asserting in an exhibit review that it had “galvani[z]ed” American “public opinion and expedited the end of the Vietnam war.”

In fact, “napalm girl” did neither.

U.S. public opinion had turned against the war in Vietnam well before June 1972. For example, nearly 60 percent of respondents to a Gallup poll conducted early in 1971 had said that the United States had made a mistake by sending troops to fight in Vietnam. (Gallup periodically has asked the question since 1965, when just 24 percent of respondents said it was a mistake to have sent troops to Vietnam. By August 1968, a majority of respondents said it had been a mistake.)

So Ut’s photo hardly can be said to have galvanized opinion against the war: Nor can it be said that the photo “expedited” the war’s end.

By June 1972, the war was essentially over for American forces in Vietnam. President Richard Nixon had announced in November 1971 that U.S. ground operations had ended in South Vietnam and by June 1972, nearly all U.S. combat units had been removed from the country.

No single photograph turned public opinion against the war in Vietnam; no single image “expedited” its end. The war’s confusing aims and uncertain policy objectives, its duration, and its toll in dead and wounded all were far more decisive to its outcome.

Seeking context for Obama’s war, finding media myth (posted September 24, 2014): It is a hoary myth myth that Richard Nixon campaigned for the presidency in 1968, claiming to have in  mind a “secret plan” to end the war in Vietnam.

Had that been the case, had Nixon run for president saying he had “secret plan,” the country’s leading newspapers surely would have called attention to such a claim.

But they didn’t, as a search of a full-text database of leading U.S. newspapers makes clear. (The newspapers included the New York Times, Washington Post, Los Angeles Times, Baltimore Sun, Wall Street Journal, and Chicago Tribune.) Searching for “Nixon” and “secret plan” returned no articles from January 1967 to January 1969 that quoted Nixon as touting or promising or describing a “secret plan” for Vietnam.

Still, the old chestnut still circulates, usually invoked as supposed evidence of Nixon’s guile, shiftiness, and venality.

Secret plan? Who me?

Secret plan? Who me?

In September, for example, a columnist for the Washington Examiner summoned the myth in seeking historical context to discuss President Barack Obama’s air war against Islamic militants in Iraq and Syria.

“Obama wasn’t the first president to promise peace and deliver war,” the columnist, Timothy P. Carney, wrote. “Woodrow Wilson ran for reelection on keeping America out of the Great War. Nixon promised a secret plan to exit Vietnam quickly.”

As I noted at the time, “Missing from Carney’s discussion were details about when Nixon made such a promise, and what the ‘secret plan’  entailed. Those elements are missing because Nixon never promised a ‘secret plan’ on Vietnam.”

The derivation of the hoary myth can be traced to the presidential primary election campaign of 1968 and a speech in New Hampshire. There, in early March 1968, Nixon pledged that “new leadership” in Washington — a Nixon administration, in other words — would “end the war” in Vietnam.

In reporting on the speech, the wire service United Press International said Nixon “did not spell out how” he would “end the war.” Nixon may have been vague in those remarks about Vietnam. But he made no claim about a “secret plan.”

And he was asked about having a secret plan, according to an article published March 28, 1968, in the Los Angeles Times. Nixon replied that he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

He also said then: “If I had any way to end the war, I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” Nixon’s comments were made just a few days before Johnson announced he would not seek reelection.

No, Politico: Hearst did not cause the Spanish-American War (posted June 20, 2014): No media myth is hoarier than the notion that the Spanish-American War of 1898 was fomented by the “yellow press” of William Randolph Hearst, then the publisher of the New York Journal, the New York Evening Journal, and the San Francisco Examiner.

Warmonger?

Hearst: Warmongering publisher?

The claim is absurd, embraced by few if any serious historians of the era — and by no recent biographer of Hearst.

Nonetheless, the myth was offered up as fact in a commentary in Politico Magazine in June.

The commentary pointedly criticized the scholar Robert Kagan for having “sounded his favorite, and the neocons’, favorite theme” in a 2006 book, Dangerous Nation.

“He depicted America as uniquely virtuous, pursuing idealistic aims, while presenting all other great powers as fighting for venal and self-interested motives. So assiduous was Kagan in his fanciful interpretation of American actions,” the Politico commentary said, “that even the Spanish-American War, seen by most historians as the product of William Randolph Hearst’s yellow press and the U.S. desire to expand its influence on behalf of economic imperialism, becomes something else entirely — a bright and shining crusade for freedom….”

But in characterizing the war as “the product” of Hearst’s yellow press, Politico erred.

As I wrote in my 2001 book, Yellow Journalism: Puncturing the Myths, Defining the Legacies, the newspapers of Hearst and his rival, Joseph Pulitzer, “did not force — it could not have forced— the United States into hostilities with Spain over Cuba in 1898. The conflict was, rather, the result of a convergence of forces far beyond the control or direct influence of even the most aggressive of the yellow newspapers, William Randolph Hearst’s New York Journal.”

Claims that the yellow press brought on the war, I noted, “are exceedingly media-centric, often rest on the selective use of evidence, and tend to ignore more relevant and immediate factors that give rise to armed conflict.”

In 1898, those factors centered around a diplomatic impasse between the United States and Spain over Spanish rule of Cuba, which since early 1895 had been the scene of an islandwide rebellion.

In a failed attempt to put down the uprising, Spanish authorities sent as many as 200,000 troops to the island and imposed a policy called “reconcentration,” which forcibly removed thousands of Cubans — mostly old men, women, and children — into garrison towns where they could neither support nor offer supplies to the Cuban rebels.

Spain’s “reconcentration” policy gave rise to malnutrition and disease: Unknown tens of thousands of Cuban non-combatants died from illness and starvation.

The humanitarian nightmare in Cuba “inevitably stirred outrage and condemnation in the United States,” I wrote in Yellow Journalism. The desperate conditions were in 1897 and early 1898 a frequent topic of reporting in the American press, including but by no means limited to the newspapers of Hearst and Pulitzer.

The yellow press reported on — but certainly did not create — the terrible effects of Spain’s “reconcentration” policy.

In the end, the humanitarian crisis on Cuba, and Spain’s inability to resolve the crisis, weighed decisively in the U.S. decision to go to war in 1898. It was not the content of the yellow press — and not “economic imperialism,” as Politico put it — that pushed America into conflict with Spain.

WJC

Other memorable posts of 2014:

Marking five years: The best of Media Myth Alert

In Anniversaries, Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Media myths and radio, Murrow-McCarthy myth, New York Times, Newspapers, Photographs, Quotes, Scandal, Television, War of the Worlds, Washington Post, Watergate myth on October 31, 2014 at 12:24 pm

Media Myth Alert today marks its fifth anniversary — an occasion fitting to revisit the top posts since the blog went live on October 31, 2009, with the objectives of calling out the appearance and publication of media myths and helping to promote my 2010 mythbusting book, Getting It Wrong.

Here are the top five of the more than 640 posts at Media Myth Alert. (A separate post today will revisit five other top items posted at Media Myth Alert.)

The top posts all were about prominent topics, all received a fair amount of attention in the blogosphere and beyond, and all were represented disclosures found only at Media Myth Alert.

Krakauer quietly retreats from Lynch-source claim (posted November 11, 2011): This post disclosed the walk-back by author Jon Krakauer from claims in his 2009 book that Jim Wilkinson, a former White House official, was the source for the bogus Washington Post report about Jessica Lynch and her battlefield heroics in Iraq in 2003.

Krakauer book coverThose claims were unattributed in the book — and vigorously denied by Wilkinson, who sought a correction.

When it came, the correction was inserted unobtrusively in a new printing of the paperback edition of Krakauer’s book, Where Men Win Glory.

It read:

“Earlier editions of this book stated that it was Jim Wilkinson ‘who arranged to give the Washington Post exclusive access’ to this leaked intelligence [about Jessica Lynch]. This is incorrect. Wilkinson had nothing to do with the leak.”

I’ve pointed out that the Post’s enduring silence about its sources on the botched story about Lynch has allowed for the emergence not only of bogus allegations such as those about Wilkinson, but of a tenacious false narrative that the Pentagon concocted the tale about Lynch’s derring-do.

The false narrative also has deflected attention from the soldier whose heroics apparently were misattributed to Lynch. He was Sgt. Donald Walters, a cook in Lynch’s unit, which was ambushed in Nasiriyah in southern Iraq in the first days of the Iraq War.

Walters was taken prisoner by Iraqi irregulars, and shot and killed.

Calling out the New York Times on ‘napalm girl’ photo error (posted June 3, 2012): The “napalm girl” photograph was one of the most memorable images of the Vietnam War — and remains a source of media myth.

Nick Ut's Pulitzer-winning image (AP/Boston Globe)

Nick Ut’s Pulitzer-winning image (AP)

The photograph was taken by Nick Ut of the Associated Press on June 8, 1972, and showed terror-stricken Vietnamese children running from an errant aerial napalm attack. The central figure of the image was a naked, 9-year-old girl screaming from her burns.

So powerful was the photograph that it is sometimes said — erroneously — that it hastened an end to the war. Another myth is that the napalm was dropped by U.S. aircraft, a version repeated by the New York Times in May 2012, in an obituary of an Associated Press photo editor, Horst Faas.

The Times’ obituary claimed that the “napalm girl” photograph showed “the aftermath of one of the thousands of bombings in the countryside by American planes.”

That passage suggested U.S. forces were responsible for the napalm attack, and I pointed this out in an email to the Times. I noted that the bombing was a misdirected attack by the South Vietnamese Air Force, as news reports at the time made clear.

An editor for the Times, Peter Keepnews, replied, in what clearly was a contorted attempt to avoid publishing a correction:

“You are correct that the bombing in question was conducted by the South Vietnamese Air Force. However, the obituary referred only to ‘American planes,’ and there does not seem to be any doubt that this plane was American –- a Douglas A-1 Skyraider, to be precise.”

Of course the aircraft’s manufacturer was not at all relevant as to who carried out the attack.

Independent of my efforts, two former senior Associated Press journalists also called on the Times to correct its error about “American planes.”

The Times resisted for weeks before publishing an obscure sort-of correction that embraced Keepnews’ tortured reasoning and stated:

“While the planes that carried out that attack were ‘American planes’ in the sense that they were made in the United States, they were flown by the South Vietnamese Air Force, not by American forces.”

It was, I noted, a muddled and begrudging acknowledgement of error — hardly was in keeping with the declaration by the newspaper’s then-executive editor, Bill Keller, who had asserted in 2011 that “when we get it wrong, we correct ourselves as quickly and forthrightly as possible.”

PBS squanders opportunity in tedious War of the Worlds documentary (posted October 29, 2013): The first-ever post at Media Myth Alert was a brief item about Orson Welles’ clever and famous War of the Worlds radio dramatization of October 30, 1938. Welles’ show, which told of a deadly Martian invasion of Earth, supposedly was so terrifying that it pitched tens of thousands of Americans into panic and mass hysteria.

That’s a media myth, one that circulates every year, at the approach of Halloween.

Welles_monument

Orson Welles

In 2013, at the 75th anniversary of Welles’ program, PBS revisited The War of the Worlds in a much-anticipated “American Experience” documentary that turned out to be quite a disappointment. PBS managed not only to make The War of the Worlds seem snoozy and tedious; it missed the opportunity to revisit the well-known but much-misunderstood radio program in fresh and revealing ways.

“PBS could have confronted head-on the question of whether the radio show … really did provoke hysteria and mass panic in the United States,” I wrote.

Instead, I added, “The documentary’s makers settled for a turgid program that was far less educational, informative, and inspiring than it could have been.”

The PBS program failed to address the supposed effects of Welles’ radio dramatization in any meaningful way.

And it failed to consider the growing body of scholarship which has impugned the conventional wisdom and has found that The War of the Worlds program sowed neither chaos nor widespread alarm. Instead, listeners in overwhelming numbers recognized the program for what it was: A clever radio show that aired in its scheduled Sunday time slot and featured the not-unfamiliar voice of Welles, the program’s 23-year-old star.

My critique was endorsed by the PBS ombudsman, Michael Getler, who wrote in a column after the documentary was broadcast:

“I find myself in agreement with the judgment of W. Joseph Campbell, the well-known critic and author of ‘Getting It Wrong: Ten of the Greatest Misreported Stories in American Journalism’ who headlined his comment:  ‘PBS squanders opportunity to offer “content that educates” in “War of the Worlds” doc.’”

‘Deep Throat’ garage marker errs about Watergate source disclosures (posted August 18, 2011): Few media myths are as enduring as the hero-journalist trope about of Watergate. It holds that the dogged reporting of Bob Woodward and Carl Bernstein for the Washington Post — guided by Woodward’s clandestine source, code-named “Deep Throat” — exposed the crimes of Watergate and brought down Richard Nixon’s corrupt presidency in 1974.

It’s an easy-to-remember tale that cuts through the considerable complexity of Watergate and, as such, has become the dominant narrative of the scandal.

But it’s a history-lite version of Watergate, a media-centric version that the Post itself has mostly eschewed and dismissed over the years. (Woodward once put it this way: “To say that the press brought down Nixon, that’s horseshit.”)

Watergate marker_cropped

Marker with the error

A measure of how engrained Watergate’s dominant narrative has become can be seen in the historical marker that went up in August 2011 outside the parking garage in Arlington, Virginia, where Woodward conferred occasionally in 1972 and 1973 with his “Deep Throat” source.

The marker, as I pointed out, errs in describing the information Woodward received from the “Deep Throat” source, who in 2005 revealed himself as W. Mark Felt, formerly the FBI’s second in command.

The marker says:

“Felt provided Woodward information that exposed the Nixon administration’s obstruction of the FBI’s Watergate investigation.”

That’s not so.

Such obstruction-of-justice evidence, had “Deep Throat” offered it to Woodward, would have been so damaging and so explosive that it surely would have forced Richard Nixon to resign the presidency well before he did.

But Felt didn’t have that sort of information — or (less likely) did not share it with Woodward.

The “Deep Throat” garage is to be razed to permit the construction of two commercial and residential towers, the Post reported in June 2014. Interestingly, the Post’s article about the planned demolition repeated nearly verbatim the key portion of the marker’s description, stating:

“Felt … provided Woodward with information that exposed the Nixon administration’s obstruction of the FBI’s Watergate investigation.”

Which is still wrong, even if printed in the newspaper.

Suspect Murrow quote pulled at Murrow school (posted February 17, 2011): The online welcome page of the dean of the Edward R. Murrow College of Communication at Washington State University used to feature a quotation attributed to Murrow — a quotation that was only half-true.

Soon after I asked the dean about the provenance of the suspicious quotation, it was taken down.

The quotation read:

“We must not confuse dissent with disloyalty. When the loyal opposition dies, I think the soul of America dies with it.”

The first portion of the quote was indeed spoken by Murrow: It was a passage in his mythical 1954 television program that addressed Senator Joseph R. McCarthy’s red-baiting ways.

Murrow in 1954

 Not Murrow’s line

The second sentence of the quote — “When the loyal opposition dies, I think the soul of America dies with it” — is apocryphal.

In mid-February 2011, I noted that the full quotation — accompanied by a facsimile of Murrow’s signature — was posted at the welcome page of Dean Lawrence Pintak of Murrow College at Washington State, Murrow’s alma mater.

I asked the dean what knew about the quote’s first appearance, noting that I had consulted, among other sources, a database of historical newspapers which contained no articles quoting the “loyal opposition” passage.

Pintak, who said he believed the Web page containing the suspect quote had been developed before his arrival at Washington State in 2009, referred my inquiry to an instructor on his faculty who, a few hours later, sent an email to the dean and me, stating:

“While [the ‘loyal opposition’ quotation] seems to reflect the Murrow spirit, the lack of evidence that he phrased it that way is indeed suspicious.”

He added: “I feel the evidence says no, Murrow did not say this.”

By day’s end, the suspect quote had been pulled from the welcome page. Just the authentic portion — “We must not confuse dissent with disloyalty” — remained posted there.

The bogus Murrow quote about “the loyal opposition” has popped up before.

For example, in a speech in 2006 about Iraq, Harry Reid, now the U.S. Senate majority leader, invoked the passage — and claimed Murrow was its author.

WJC

Other memorable posts at Media Myth Alert:

Media myth, adulation figure in media tributes to Ben Bradlee

In Debunking, Error, Media myths, New York Times, Newspapers, Scandal, Washington Post, Watergate myth on October 22, 2014 at 2:42 pm

The death of Ben Bradlee, the celebrated former executive editor of the Washington Post, touched off  a wave of tributes that erroneously cited the newspaper’s central role in the Watergate scandal, which culminated 40 years ago with the resignation of President Richard Nixon.

Bradlee, himself, had rejected the simplistic and mythical notion that the Post’s Watergate reporting brought down Nixon’s corrupt presidency, saying in 1997 that “it must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.” He was referring to the White House tapes which Nixon secretly made and which revealed the president’s guilty role in covering up the crimes of Watergate, forcing him to quit in August 1974.

But as news spread yesterday that Bradlee had died at age 93, adulatory tributes poured in, many of them blithely invoking the media myth of Watergate.

USA Today, for example, said Bradlee “led” the Post’s “Watergate coverage that brought down the Nixon administration.”

The Los Angeles Times declared that the Post’s Watergate reporting “ultimately brought down a president.”

The online version of the New York Times obituary about Bradlee stated that he “presided over The Washington Post’s Watergate reporting that led to the fall of President Richard M. Nixon.” (The print edition of the Times is less sweeping if not more accurate, saying Bradlee “presided over The Washington Post’s exposure of the Watergate scandal that led to the fall of President Richard M. Nixon.”)

The Guardian newspaper in London asserted that Bradlee “oversaw the reporting that brought down a president.”

Similarly, the German news service Deutsche Welle said “Bradlee oversaw the journalistic investigation that brought down US president Richard Nixon.” (The new service also claimed the Post’s reporting “led to the impeachment and resignation of Nixon”: Not only was the Post’s reporting a marginal factor in Nixon’s resignation, which he submitted before he could be impeached.)

And so it went.

Even the Post, which over the years had largely refrained from embracing the Watergate myth, went all in, saying on its front page today that Watergate was “a political scandal touched off by the Post’s reporting.”

The scandal, in fact, was touched off by a burglary in June 1972 at Democratic National Committee headquarters, and investigative authorities quickly tied the crime to Nixon’s reelection committee and to White House operatives. Watergate hardly was “touched off by the Post’s reporting”; nor did the Post contribute significantly to the scandal’s unraveling.

Indeed, as I pointed out in my 2010 media-mythbusting book, Getting It Wrong, the Post’s reporting failed to disclose the White House cover up of the Watergate crimes. It also failed to reveal the existence of Nixon’s White House tapes, which were crucial to the scandal’s outcome.

Their existence was disclosed in July 1973, during hearings of the Senate Select Committee on Watergate.

In their book All the President’s Men, the Post’s lead Watergate reporters, Bob Woodward and Carl Bernstein, said they received a tip about the secret White House taping system a few days before its existence was made public.

But according to the book, Bradlee suggested they not expend much energy pursuing the tip. They didn’t, and thus missed reporting a decisive breakthrough in Watergate.

The Post went hagiographic in its editorial page tribute to Bradlee, describing him as “the architect and builder of the modern Washington Post. His conviction that even the most powerful should be held to a standard of truth-telling inspired journalists well beyond The Post. His exuberance at work and in life served as a model well beyond journalism.”

The editorial continued, saying, “There was nothing like working for him …. His newsroom crackled with the energy of a modern startup. A certain ‘creative tension’ was the reality, a competition among reporters and editors to win his approval. Mr. Bradlee loved the chase and the thrill of discovery.”

And so on.

Surely it is not churlish to point out that the editorial failed to mention Bradlee’s greatest failure as editor — the fraud of “Jimmy’s World,” a fabricated story about an 8-year-old heroin addict that the Post published in 1980. The article was so compelling that it won the Pulitzer Prize in 1981.

But soon after the award was announced, it was revealed that Janet Cooke, the author of “Jimmy’s World,” had falsified key elements of the biography submitted to the Pulitzer board, claiming among other credentials a degree from Vassar and a command of six languages.

The exposure of those lies forced the Post editors to confront Cooke about “Jimmy’s World,” and she soon confessed to having made it all up.

The extensive back story to “Jimmy’s World” was reported by William Green, then the Post’s ombudsman, in 1981; his writeup is available here and, 33 years on, it still makes absorbing reading.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

The Wategate myth that offers something for everyone

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Scandal, Washington Post, Watergate myth on September 27, 2014 at 1:47 pm

The heroic-journalist narrative of Watergate — the mythical and simplistic notion that the reporting of Bob Woodward and Carl Bernstein for the Washington Post brought down Richard M. Nixon’s corrupt presidency — is one of those rare tales that commands appeal across the political spectrum.

Nixon got Nixon

Nixon got Nixon

Conservative commentators sometimes invoke the narrative in bashing the news media as agenda-driven and untrustworthy. Left-wing outlets are known to embrace the meme as an ostensible example of crusading journalism that made a difference.

Both impulses were in evidence this week.

Rush Limbaugh, the conservative talk radio host, referred to Woodward and Bernstein during his show yesterday, saying they exemplified a tendency in American journalism to lust after career-shattering exposés.

“If you take somebody out,” Limbaugh said, according to a transcript of his program, “if you expose a fraud or a cheat — or if you just take out somebody that you don’t like who has a lot of power — if you as a journalist are instrumental in doing that, then you are considered worthy of advancement in that industry, and it’s best exemplified by Watergate. Woodward and Bernstein and getting Nixon, forcing Nixon to resign.”

Earlier in the week and across the spectrum, the New York Times profiled the Post’s new publisher, Frederick J. Ryan Jr., and took the occasion to recall one his predecessors, Katharine Graham. She was, the Times article noted, the publisher during the Watergate period who “famously stood up to the White House and helped bring down a president.”

Left unsaid by the talk show host and by the Times was just how the work of Woodward, Bernstein, and Graham led to Nixon’s ouster in the Watergate scandal, which broke in June 1972 with a burglary at the headquarters of the Democratic National Committee.

Truth is, their work didn’t lead to Nixon’s resignation in August 1974. Or much contribute to his fall.

As Ben Bradlee, the Post’s Watergate-era executive editor, once put it in referring to the secret White House tapes that demonstrated the president’s culpability in attempting to cover up the burglary:

“[I]t must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.”

Or as Bob Woodward has said, in earthier terms:

To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

Or as Katharine Graham herself said at the 25th anniversary of the Watergate breakin:

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

Graham was quite right: Unraveling a scandal of the density and complexity of Watergate required, as I wrote in media mythbusting book, Getting It Wrong, subpoena power and “the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.”

And even then, despite the forces arrayed against him, Nixon probably would have survived Watergate and served out his term as president if not for the White House tapes — the disclosure of which was made not by Woodward and Bernstein but by Alexander Butterfield, a former Nixon aide, during questioning before a Senate select committee investigating the scandal.

The heroic-journalist trope is a simplified version of the scandal that cuts through complexities and intricacies to make Watergate accessible. It offers a narrative that’s appealing, memorable, and easy to grasp.

And it offers something for everyone.

WJC

More from Media Myth Alert:

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 2,042 other followers

%d bloggers like this: