W. Joseph Campbell

Archive for the ‘Washington Post’ Category

Why is he biopic worthy? Movie planned about Watergate’s ‘Deep Throat’ source

In Cinematic treatments, Debunking, Media myths, Scandal, Washington Post, Watergate myth on November 27, 2015 at 7:22 am

The best-known anonymous source of the Watergate scandal, a former senior FBI official code-named “Deep Throat,” would receive hero’s treatment in a planned biopic, the shooting for which reportedly is to begin in March.

The movie is to be called Felt, the name of the “Deep Throat” source, W. Mark Felt, who cut a checkered career in government service.

Besides being a secret, high-level source for Bob Woodward of the Washington Post, Felt in the early 1970s was the agency’s acting associate director. In that role, he authorized several burglaries as part of the FBI’s investigations into the radical Weather Underground.

Early this month, the Hollywood press was abuzz about the planned Felt biopic. The show business daily, Variety, said the film would be “a spy thriller” in which Felt wages an “isolated and dangerous struggle against the White House.” Shooting the film is to begin in March, Variety said, and Liam Neeson and Diane Lane may fill lead roles.

Felt: Biopic worthy?

Felt: Biopic worthy?

All of which prompts inevitable questions: Why is Mark Felt, who died in 2008, biopic worthy? Even if the movie never makes it to production, why should Felt be considered a hero?

He was no noble figure. Felt was convicted in 1980 of felony charges related to the warrantless break-ins, known in the FBI as “black bag jobs,” and fined $5,000. He was not sentenced to prison for the crimes.

The year after his conviction, Felt was granted an unconditional pardon by President Ronald Reagan.

In its obituary about the former FBI official, the Los Angeles Times recalled that tears welled in Felt’s eyes as he acknowledged on the witness stand having approved secret break-ins by FBI agents between May 1972 and May 1973 — “roughly the same time he was talking to Woodward about Watergate.”

Felt and co-defendant Edward S. Miller justified the warrantless entries on grounds of national security.

The prosecutor in the case, John W. Nields Jr., said at the trial that FBI agents who conducted the breakins Felt approved had entered residences in New York City  and New Jersey, “dressed in old clothes or disguised as telephone repairmen,” according to a New York Times report about the trial.

The agents picked locks or paid cash to landlords to obtain keys, Nields said, and they “searched every room in the home, methodically looking through desks, closets, clothing and private papers for clues to the whereabouts of the Weathermen. With a camera that could be concealed in an attaché case, the agents photographed diaries, love letters, address books and other documents.”

Nields said Reagan’s pardon of Felt and Miller came as a surprise. “Nobody spoke to me about it,” the New York Times quoted him as saying. “I would warrant that whoever is responsible for the pardons did not read the record of the trial and did not know the facts of the case.”

Felt was hardly acting altruistically in passing Watergate-related information to Woodward; their periodic meetings included six in a parking garage in suburban Virginia. I argued in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, that the contributions of Woodward and his Post colleague Carl Bernstein in uncovering the Watergate scandal were modest at best and that their reporting in no way can be thought of as having forced President Richard Nixon to resign.

In leaking to Woodward, Felt sought to undercut the acting director, L. Patrick Gray III, and thereby enhance Felt’s chances of being named to the bureau’s top position, as Max Holland persuasively argued in his book, Leak: Why Mark Felt Became Deep Throat. The book makes clear Felt was motivated by ambition in the internal struggle at the FBI to replace J. Edgar Hoover, the long-serving director who died in May 1972.

Felt lost out, and retired in 1973.

Perhaps Felt the movie will collapse in its preliminary stages, which is the fate of many Hollywood projects. A biopic about Mark Felt is a bad idea in any case.

WJC

 

 

 

Advertisements

The hero-journalist trope: Watergate’s go-to mythical narrative

In Cinematic treatments, Debunking, Error, Media myths, Media myths and radio, Reviews, Washington Post, Watergate myth on October 23, 2015 at 6:10 pm

The Watergate scandal of the 1970s produced America’s gravest political crisis of the 20th century.

Nixon got Nixon

Nixon quits

And yet, because Watergate was such an intricate thicket of lies, deceit, and criminality — and because it unfolded more than 40 years ago — a sure understanding of the scandal can be defiantly elusive. Collective memory about the many lines of investigation that unwound Watergate and forced Richard Nixon to resign the presidency has inevitably grown faint.

What endures is the heroic-journalist trope, Watergate’s dominant popular narrative, which rests on the notion that dogged reporting by Bob Woodward and Carl Bernstein of the Washington Post exposed Nixon’s criminal misconduct and forced his resignation. It has become the go-to explanation about how Watergate was exposed, and it is an endlessly appealing interpretation.

It also is a prominent media-driven myth.

Which takes us to a movie review posted today at the online site of WTOP, the all-news radio station in Washington, D.C.

The review discusses the perversely named Truth, a new motion picture that celebrates former CBS News anchor Dan Rather and producer Marla Mapes who in 2004 used fraudulent documents to claim President George W. Bush dodged wartime service in Vietnam. (Because it stars Robert Redford in Rather’s role, Truth has invited comparisons — not all of them favorable — to All the President’s Men, the 1976 film in which Redford played Woodward of the Post.) 

The WTOP reviewer has little truck with the Truth story line, saying it “would have been far better … to paint the characters as fallen figures who admit they screwed up, rather than misunderstood scapegoats who were taken down by The Man.”

Fair enough. But then, to demonstrate how assiduous journalists ought to proceed, the review reaches for the heroic-journalist trope of Watergate and declares:

“If Woodward and Bernstein ran the story too early — before they had actual proof from reliable sources — Nixon would have stayed in office, the Watergate would simply be a fancy hotel, and ‘All the President’s Men’ would not exist.”

The reference to “the story” is puzzling, given that the reporting of Watergate went far beyond a single article in the Washington Post. The scandal produced extensive news reporting over many months, from the burglary in June 1972 at the headquarters of the Democratic National Committee at the Watergate complex in Washington to the resignation of Nixon in August 1974, following disclosures that he had approved a plan to cover up the break-in.

And to assert that “Nixon would have stayed in office” if not for Woodward and Bernstein is to be decidedly in error — and to indulge in a powerful myth of American journalism.

It is a tempting trope, to be sure. As I wrote in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, the heroic-journalist interpretation offers “ready short-hand for understanding Watergate and its denouement, a proxy for grasping the scandal’s essence while avoiding its forbidding complexity.”

Not even Woodward has embraced the heroic-journalist myth. He once told an interviewer for American Journalism Review:

To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

And in an interview with the PBS “Frontline” program, Woodward said “the mythologizing of our role in Watergate has gone to the point of absurdity, where journalists write … that I, single-handedly, brought down Richard Nixon. Totally absurd.”

He’s right: Woodward and Bernstein did not topple Nixon’s corrupt presidency.

Their reporting did win a Pulitzer Prize in 1973. But Woodward and Bernstein did not break the most crucial stories of Watergate.

They did not, for example, disclose the extent to which the Nixon administration covered up of the crimes of Watergate. Nor did they reveal the existence of the secret White House audio tapes, the contents of which were decisive to Watergate’s outcome.

The so-called “Smoking Gun” tape captured Nixon’s approving a plan on June 23, 1972, to divert the FBI’s investigation of the Watergate break-in. The tape’s release sealed the president’s fate.

Without the tapes, Nixon likely would have served out his term.

WJC

More from Media Myth Alert:

Jorge Ramos, media myth-teller

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Scandal, Washington Post, Watergate myth on September 5, 2015 at 12:30 pm

Jorge Ramos, the Univision anchorman, demonstrated recently that he is a self-important showboat in disrupting a news conference convened by presidential candidate Donald Trump.

Ramos also has demonstrated a taste for media myth.

In a commentary posted yesterday at the online site of AM, a newspaper in Mexico, Ramos invoked the myth that the Washington Post brought down the corrupt presidency of Richard Nixon in its reporting of the Watergate scandal.

He wrote, according to the Google translation from Spanish, that among “the best examples of journalism” was the Washington Post’s “forcing Nixon to resign” in 1974.

Ramos made a similar claim on the ABC News “This Week” program Sunday, stating:

“I think that, as a reporter, many times, you have to take a stand. … And the best examples of journalism that I have — Edward R. Murrow against McCarthy; Cronkite during the Vietnam War, or the Washington Post reporters forcing the resignation of Richard Nixon — that’s when reporters challenge those who are in power.”

Of course, though, the Post did not force Nixon’s resignation.

Not even principals at the Post during the Watergate period embraced that notion.

For example, the Post’s publisher during Watergate, Katharine Graham, said 1997:

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

Bob Woodward, one of the Post’s lead Watergate reporters, concurred, albeit in earthier terms. He told an interviewer in 2006:

To say the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

And Ben Bradlee, the Post’s executive editor during Watergate, said on “Meet the Press” in 1997 that “it must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.”

Bradlee was referring to the White House audio tapes which Nixon secretly made and which revealed the president’s guilty role in seeking to thwart the FBI’s investigation into the break-in of Democratic National Committee headquarters in Washington in June 1972. The break-in touched off the scandal — and the country’s gravest political crisis of the 20th century.

As I discussed in my media-mythbusting book, Getting It Wrong:

“How the Post and its reporters uncovered Watergate is deeply ingrained in American journalism as one of the field’s most important and self-reverential stories.”

But it is a simplistic and decidedly misleading interpretation, one that minimizes the more powerful and decisive forces that unraveled the scandal and ended Nixon’s corrupt presidency.

“To roll up a scandal of” the dimensions of Watergate, I wrote in Getting It Wrong, “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then, Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House.”

Only when compelled by the Supreme Court did Nixon surrender those recordings — effectively ending his presidency.

WJC

More from Media Myth Alert:

The Woodward, Bernstein stories that ‘toppled’ Nixon: And they were?

In Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Newspapers, Quotes, Reviews, Scandal, Spanish-American War, Washington Post, Watergate myth on July 19, 2015 at 4:26 pm

Media myths sometimes make appearances in odd and baffling ways. As non-sequiturs, even.

Take, for example, this pithy mischaracterization of Watergate, offered a number of years ago by the New York media critic, Michael Wolff:

Nixon got Nixon

Nixon’s tapes got Nixon

“The Washington Post didn’t like [Richard] Nixon — and because of that bad blood we got Watergate.”

As I pointed out soon after Wolff’s observation was posted at Newser.com, such an interpretation is absurd. Nixon and the Post may not have much liked each other, but bad blood had nothing to do with how the Watergate scandal unfolded from 1972-74.

Nixon’s resignation in August 1974 was the culmination not of the Post’s reporting but of the collective investigative efforts by a variety of agencies and entities, including bipartisan panels of both houses of Congress, special prosecutors, federal judges, the FBI, and, ultimately, the U.S. Supreme Court, which compelled Nixon’s release of the telltale evidence of Watergate — the secret tape recordings he had made of private conversations in the Oval Office.

The so-called “smoking gun tape” captured Nixon obstructing justice by approving a plan to divert the FBI investigation into the signal crime of Watergate — the break-in in June 1972 of the Democratic National Committee’s headquarters.

If not for evidence of criminality captured on the tapes, Nixon probably would have survived the scandal.

Which brings us to the Christian Science Monitor’s review of Being Nixon: A Man Divided, a new biography by Evan Thomas. The review was posted online the other day and contained this erroneous and baffling statement:CSM small logo_65x45

“Even the Woodward and Bernstein stories in The Washington Post that toppled Nixon, bolstered by the subsequent best-selling book and Robert Redford movie (‘All the President’s Men’), are, for many current readers, as remote as D-Day or Pearl Harbor.”

The “toppled” passage is erroneous because the reporting by Bob Woodward and Carl Bernstein for the Post assuredly did not bring down Nixon. Woodward, in fact, has insisted on that point from time to time: For example, he told an interviewer in 2004:

To say the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

The “toppled” passage is baffling because Thomas makes no such claim in his book. Indeed, he seems careful not to indulge in media-driven myths. (As I noted at the time at Media Myth Alert, Thomas’ 2010 book, The War Lovers, repeated one of American journalism’s best-known myths, the purported vow of William Randolph Hearst to “furnish the war” with Spain.)

According to the book’s index, “Woodward” is mentioned on six pages in Being Nixon; “Bernstein” appears on four pages. None of those pages contains the mythical claim that their reporting forced Nixon’s resignation. (“Topple” or “toppled” appear not at all in the book.)

So it is rather baffling that the Monitor’s review would state that claim so matter-of-factly. It’s not as if the book’s content led the reviewer astray.

Moreover, it is revealing and instructive to consider what were the most important Watergate articles by Woodward and Bernstein.

I noted in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, that as “the scandal slowly unfolded in the summer and fall of 1972, Woodward and Bernstein progressively linked White House officials to a secret fund used to finance the burglary [at the Democratic headquarters]. The Post was the first news organization to establish a connection between the burglars and the  White House, the first to demonstrate that campaign funds … were used to fund the break-in, the first to implicate the former attorney general John Mitchell in the scandal, and the first to link [senior Nixon aide H.R.] Haldeman to Watergate.”

But those articles, separately or collectively, were hardly enough to threaten Nixon’s presidency. They weren’t “stories … that toppled Nixon.”

In any case, Woodward and Bernstein’s reporting notably failed to disclose what were decisive elements of the scandal — the Nixon administration’s efforts to cover up the crimes of Watergate and the existence of the secret White House tapes.

WJC

More from Media Myth Alert:

Who chased Nixon from office? Not Woodward, Bernstein

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Reviews, Washington Post, Watergate myth on June 2, 2015 at 2:16 pm

The National Journal offered an intriguing discussion yesterday about what it called “the background briefing racket,” in which government officials meet with reporters to “spew their clever lines of lies and spin, and declare it all ‘on background'” — meaning they aren’t linked by name to what they said.

It is a racket that allows officials to evade accountability.

But what most interested Media Myth Alert was this passage in the article, written by veteran Washington journalist Ron Fournier:

Did he know he was 'Deep Throat'?

The ambitious Mark Felt

“When reporters call the shots, anonymous sources are vital to uncovering government secrets and wrongdoing (Bob Woodward and Carl Bernstein used Mark Felt and other whistleblowers to chase Richard Nixon out of office).”

Woodward and Bernstein chased Nixon out of office?

Not quite.

Woodward and Bernstein were the Washington Post’s lead reporters on Watergate scandal of 1972-74, but their work hardly can be said to have forced Nixon to resign the presidency.

As Woodward, himself, has said:

To say that the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

And as I pointed out in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, rolling up a scandal of the complexity and dimension of Watergate “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then, Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House. Only when compelled by the Supreme Court did Nixon surrender those recordings,” which captured him approving a plan to deflect the FBI’s investigation into the signal crime of Watergate — the foiled burglary in mid-June 1974 at the headquarters of the Democratic National Committee.

The Post did not disclose the existence of the White House tapes. Nor did the Post reveal the White House coverup of the crimes of Watergate.

So to assert, even in an off-handed way, that Woodward and Bernstein were pivotal or central to chasing Nixon from the White House is to misread history and indulge in one of American journalism’s most tenacious media myths.

A couple of other points about the parenthetical phrase, “Bob Woodward and Carl Bernstein used Mark Felt and other whistleblowers to chase Richard Nixon out of office.”

Bernstein never met Mark Felt during Watergate scandal, nor for many years afterward. Felt was the secret source and senior FBI official known as “Deep Throat,” with whom Woodward periodically conferred in 1972 and 1973, sometimes in a parking garage in the Rosslyn section of Arlington, Virginia.

But not until 2008, late in Felt’s life, was Bernstein introduced to him.

Also, Felt was no whistleblower, not in a high-minded, altruistic sense. As Christopher Hitchens pointed out almost 10 years ago in a review of Woodward’s book about Felt, Watergate represented “the single most successful use of the news media by an anonymous unelected official with an agenda of his own.” Meaning Felt’s own kind of “background briefing racket.”

Max Holland’s book, Leak: Why Mark Felt Became Deep Throat, argues persuasively that Felt was no principled whistleblower.

He was driven by the internal struggle at the FBI to replace J. Edgar Hoover, who died in May 1972. Felt in leaking to Woodward sought to undercut the acting director, L. Patrick Gray III, and thereby enhance Felt’s chances of being named to the bureau’s top position.

Self-advancement was his principal motive. He failed, and retired in 1973.

It deserves mentioning that Felt was no hero, no noble figure.

As I note in Getting It Wrong, Felt authorized burglaries as part of the FBI’s investigations into leftists associated with the radical Weather Underground. He was convicted in 1980 of felony charges related to the break-ins, but was pardoned the following year by President Ronald Reagan.

WJC

More from Media Myth Alert:

No, Politico: WaPo didn’t bring down Nixon

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Washington Post, Watergate myth on May 27, 2015 at 5:59 pm

Politico yesterday posted an intriguing if flawed account about the file the FBI kept on Ben Bradlee, executive editor of the Washington Post during the Watergate scandal that toppled Richard Nixon’s presidency in 1974.

Intriguing because of such nuggets as J.Edgar Hoover’s characterization of Bradlee as “a colossal liar.” Hoover was the FBI’s long-serving director who died in 1972.

Flawed because the Politico writeup referred to Bradlee as “a man whose Washington Post brought down a president.”

Hardly: Bringing down Nixon wasn’t the Post’s doing.

Not even Bradlee, who died last October, embraced that notion. And most principals at the Post during Watergate rejected that superficial interpretation as well.

Notably, Bradlee pointed out in 1997, at the 25th anniversary of the seminal crime of the Watergate scandal, that “it must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.”

Bradlee was referring to the White House audio tapes which Nixon secretly made and which revealed the president’s guilty role in attempting to obstruct the FBI’s investigation into the breakin of Democratic National Committee headquarters in Washington in June 1972. The breakin touched off the scandal — and the country’s gravest political crisis of the 20th century.

“Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon”: That’s a tidy rebuttal to the extravagant claims made about the Post and its Watergate reporting.

As I pointed out in my media-mythbusting book, Getting It Wrong: Ten of the Greatest Misreported Stories in American Journalism, the notion that the Post and its lead Watergate reporters, Bob Woodward and Carl Bernstein, “brought down” Nixon’s corrupt presidency is a fundamental misreading of history that diminishes “the far more decisive forces that unraveled the scandal and forced Nixon from office.”

Those forces included special prosecutors and federal judges, FBI agents, bipartisan congressional panels, and the U.S. Supreme Court, which unanimously ruled that Nixon must turn over to prosecutors the tapes that captured his guilty participation in the Watergate coverup.

Against this tableau, the contributions of the Post and Woodward and Bernstein to the outcome of Watergate were minimal, modest at best. Hardly decisive.

Katharine Graham, the Post’s publisher during Watergate, essentially said as much in 1997. “Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do,” Graham said then. “The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

Woodward concurred, if in earthier terms. He told an interviewer in 2006:

To say the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

It is revealing to recall the major Watergate developments that the Post did not disclose.
It failed to disclose the White House cover up of crimes associated with the breakin.
It likewise failed to reveal the existence of the White House tapes. Those disclosures came in July 1973, during hearings of the Senate Select Committee on Watergate.
Interestingly, Bradlee had an important part in the Post’s failing to disclose the existence of the tapes.

Woodward and Bernstein wrote in their 1974 book, All the President’s Men, that they received a tip about the secret White House taping system a few days before Senate select committee made their existence known.

According to the book, Bradlee suggested they not expend much energy pursuing the tip. They didn’t, and they missed reporting a decisive breakthrough in Watergate.

WJC

More from Media Myth Alert:

Celebrities pushing media myths: Cavett’s turn in NYTimes

In Cronkite Moment, Debunking, Error, Media myths, New York Times, Quotes, Scandal, Washington Post, Watergate myth on April 27, 2015 at 6:46 am

It’s striking how prominent politicians, entertainers, and celebrities contribute to the recycling and, thus, the solidifying of media-driven myths, those hoary and exaggerated tales that often tell of magnificent deeds by journalists.

During his vice presidency, gaffe-prone Joe Biden went to Moscow and repeated the heroic-journalist trope of Watergate, about how, in his words, “it was a newspaper, not the FBI, or the Justice Department, it was a newspaper, the Washington Post that brought down a President for illegal actions.”

DickCavett

Cavett: Pushing the Cronkite myth

He was referring to the resignation of President Richard M. Nixon in August 1974.

The claim is absurd, but it has resonance across the political spectrum. Last year, for example, Rush Limbaugh, the voluble conservative talk-radio host, indulged in the heroic-journalist myth, declaring on his show last year that Bob Woodward’s Watergate reporting for the Washington Post “destroyed the Nixon presidency.”

That’s an interpretation not even Woodward embraces. He once told an interviewer: “To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

Now comes Dick Cavett, the former television talk show host, who in a shrill and shallow commentary posted recently at the New York Times online site, recycles the media myth of the “Cronkite Moment” of 1968, when an analysis of the CBS News anchorman about the Vietnam War supposedly brought an epiphany to President Lyndon B. Johnson.

Cavett writes in what is a sneering and superficial assessment of the Vietnam conflict:

“At long, long last the war was ended.

“Not by a president or a Congress or by the protesters. Someone said it was the only war in history ever ended by a journalist.

“‘The Most Trusted Man in America,’ Walter Cronkite, not always a critic of the war, went to see the damage of the Tet offensive, came back, and said on his news broadcast that we had to get out. The beleaguered Lyndon Johnson’s reported reaction: ‘If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.'”

Cavett commentary_NYT

From Cavett’s commentary

So let’s unpack that bundle of myth and exaggeration.

The reference to “only war in history ever ended by a journalist” sounds much like David Halberstam’s hyperbolic and unsourced claim in his book, The Powers That Be, that Cronkite’s analysis about Vietnam “was the first time in history a war had been declared over by an anchorman.”

Moreover, the notion that Cronkite reigned as America’s “most trusted man” rests more on advertising by CBS News, his employer, than on persuasive empirical evidence such as representative survey samples.

As for Cavett’s claim that Cronkite “said on his news broadcast that we had to get out” — well, that’s not what Cronkite said.

The claim refers to Cronkite’s special report about Vietnam, which CBS aired on February 27, 1968. At the close of the program, Cronkite said the U.S. war effort in Vietnam was “mired in stalemate” and that negotiations might prove to be a way out.

It was hardly a call for withdrawal.

Johnson in Texas, February 27, 1968

Johnson with Connolly: Not watching Cronkite

It was in fact a tepid reiteration of the thinking prevalent in the news media at the time: The war was stalemated. The New York Times had been saying as much periodically for months.

Finally, there’s no compelling evidence that President Lyndon Johnson reacted to Cronkite’s assessment by declaring in a flash of insight:

“If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.”

As I discuss in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, Johnson did not see the Cronkite report when it aired, and there is no evidence he saw it on videotape at some later date.

Johnson that night was on the campus of the University of Texas at Austin, attending a black-tie birthday party for his longtime political ally, Texas Governor John Connolly.

About the time Cronkite’s was intoning his tired “mired in stalemate” observation, the president was making light of Connolly’s age.

“Today, you are 51, John,” he said. “That is the magic number that every man of politics prays for—a simple majority.”

WJC

More from Media Myth Alert:

Katharine Graham, the ‘Economist,’ and bringing down Nixon

In Debunking, Error, Media myths, New York Times, Washington Post, Watergate myth on April 16, 2015 at 6:30 pm

With a bit of routine fact-checking, news organizations usually can sidestep the embarrassment of trading in prominent media myths.

But, no: The narrative power of many media myths often makes them too good to check. And so the myth gets retold.

Consider the latest issue of Britain’s Economist newsmagazine. In an extended report about family-run companies, the Economist offers up the simplistic and ever-appealing myth that Richard Nixon’s corrupt presidency was brought low in the 1970s by the Washington Post, then owned by Katharine Graham and family.

Economist cover“Under her iron reign,” the Economist says of Graham, “the Washington Post brought down President Nixon with its investigation into the Watergate break-in and challenged the New York Times for the title of America’s most illustrious newspaper.”

The last claim, about challenging the New York Times, might have been true, for a while. But no more. And there’s no way the Post brought down” Nixon.

Katharine Graham herself said as much, at the 25th anniversary of the break-in in June 1972 of Democratic National Committee headquarters at the Watergate complex in Washington, D.C., the scandal’s seminal crime.

Speaking at an event in suburban Virginia, at the original Newseum (humble predecessor to the $450 million edifice on Pennsylvania Avenue), Graham insisted that the Post had not toppled Nixon.

“Sometimes,” she said, “people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

Graham’s comment is not difficult to track down. It’s in my 2010 mythbusting book, Getting It Wrong, and I have incorporated the quote in many blog posts at Media Myth Alert, including those here, here, here, and here.

Graham was quite right about the processes that forced Nixon’s resignation (he quit in August 1974 in the face of certain impeachment by the U.S. House of Representatives).

And over the years, Graham’s views have been echoed by other principals at the newspaper.

Ben Bradlee, the executive editor during and after the Watergate period, likewise rejected the notion that the Post’s Watergate reporting brought down the president, saying in 1997 that “it must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.” (Bradlee was referring to the many hours of White House tapes which Nixon secretly made and which revealed the president’s active role in seeking to block the FBI’s investigation of the seminal crime of Watergate — the break-in at the DNC headquarters.)

Howard Kurtz, formerly the newspaper’s media reporter, wrote in 2005:

“Despite the mythology, The Post didn’t force Richard Nixon from office ….”

And Bob Woodward, one of the newspaper’s lead reporters on Watergate, once told American Journalism Review:

To say the press brought down Nixon, that’s horseshit.”

It is revealing to consider what critical disclosures the Post missed in its Watergate reporting.

It notably did not disclose the White House cover up of the Watergate crimes. It likewise failed to reveal the existence of Nixon’s White House tapes. Indeed, as I noted in Getting It Wrong, the contributions of Woodward and his reporting partner Carl Bernstein to the outcome of Watergate “were modest, and certainly not decisive.”

Far more important, I wrote, were “the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.”

And even then, despite the forces arrayed against him, Nixon probably would have survived Watergate and served out his term as president if not for the tapes — the existence of which was revealed by Alexander Butterfield, a former Nixon aide, before a U.S. Senate select committee in July 1973.

Its latest issue is not the first in which the Economist has indulged in Watergate mythology. In October, shortly after his death, the newsmagazine published a tribute to Bradlee, beneath a headline that read:

“The editor who toppled Nixon.”

That mythical claim appeared in the text of the eulogy as well.

WJC

More from Media Myth Alert:

WaPo still unable to keep details straight about Jessica Lynch case

In Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Newspapers, Washington Post on January 10, 2015 at 2:15 pm

The newspaper that brought us the bogus story about the battlefield heroics of Jessica Lynch during the Iraq War has goofed again in recounting details about the case.

Private Lynch

Lynch: Never fired a shot

The Washington Post — which erroneously claimed in early April 2003 that Lynch had fought fiercely despite being shot and stabbed in the ambush of her unit — mistakenly described in a blog post yesterday the circumstances of Lynch’s subsequent rescue from captivity.

Lynch was a supply clerk in the 507th Maintenance Company, which was attacked in Nasiriyah on March 23, 2003. Lynch, who never fired a shot in the ambush, was severely injured in the crash of a Humvee as she and four colleagues tried to escape. She was neither shot nor stabbed.

She was taken prisoner and held nine days at an Iraqi hospital before being rescued by a U.S. special operations team on April 1, 2003.

Two days later, the Post published its bogus, front-page report about Lynch’s purported derring-do on the battlefield, a story that cited otherwise anonymous “U.S. officials” and appeared beneath the headline:

“‘She was fighting to the death.'”

Yesterday, the Post’sCheckpoint” Web log erred in asserting that Lynch was one of several U.S. soldiers “held in captivity for 22 days before being rescued by Marines.” Lynch was not among those prisoners and her rescuers were special operations forces.

The “Checkpoint” post focused on about a talk given at a conference in San Antonio by Shoshana Johnson, who was shot in the ankles in the Nasiriyah ambush and also taken prisoner. Her rescue from captivity came more than a week after the operation that freed Lynch.

Conflating the cases of Lynch and Johnson obviously is not an error as significant as the Post’s report of April 3, 2003, which said Lynch “continued firing at the Iraqis even after she sustained multiple gunshot wounds and watched several other soldiers in her unit die around her in fighting” at Nasiriyah.

Still, the erroneous “Checkpoint” report is sloppy, and signals continued inattention to detail about the Lynch case.

One might think, given the embarrassment of the botched “fighting to the death” story, that Post reporters would be especially mindful about the details of the Lynch case.

And yet, the “Checkpoint” writeup wasn’t the first time in recent years that the newspaper has erred in referring to Lynch.

The Post invoked the Lynch case in 2010, in a movie review that disingenuously blamed the Pentagon for the bogus tale about Lynch’s heroics. Nearly seven weeks later, the newspaper published a belated and awkwardly worded correction about the review’s erroneous passage.

It is worth noting that the Post has never fully accounted for its botched hero-warrior story in 2003. It has never disclosed the identities of the anonymous sources who provided the salient details for a story so electrifying that was picked up by news organizations around the world.

The Post’s unwillingness to identify its sources contributed to the tenacity of a toxic narrative that the Pentagon concocted the story and somehow fed it to the Post in a crude attempt to boost U.S. public support for the war.

As I discuss in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, Vernon Loeb, who shared a byline on the Post’s hero-warrior story about Lynch, has said unequivocally that the anonymous sources were not Pentagon officials.

In an interview on NPR in December 2003, Loeb declared:

“Our sources for that story were not Pentagon sources.”

Loeb, who then covered the military for the Post, made clear he “could never get anybody from the Pentagon to talk about” the Lynch case.

“They wouldn’t say anything about Jessica Lynch,” Loeb said, adding:

“I just didn’t see the Pentagon trying to create a hero where there was none. I mean … they never showed any interest in doing that, to me.”

If not Pentagon sources, then who were they? It’s well past time for the Post to identify them.

WJC

More from Media Myth Alert:

Taking stock: Top mythbusting posts of 2014

In Anniversaries, Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Newspapers, Photographs, Scandal, Spanish-American War, Television, Washington Post, Watergate myth on December 29, 2014 at 9:00 am

Media Myth Alert marked its fifth anniversary in 2014 and reported periodically during the year on the appearance of prominent media-driven myths.

Here is a rundown of the blog’s five top posts of 2014, followed by a roster of other notable mythbusting writeups of 2014.

Media myth, adulation figure in media tributes to Ben Bradlee (posted October 22, 2014): Ben Bradlee, the celebrated former executive editor of the Washington Post, died in October, setting off a wave of tributes that erred or exaggerated in describing the newspaper’s role in the Watergate scandal, which brought the resignation of President Richard Nixon in 1974.

The Los Angeles Times, for example, declared that the Post’s Watergate reporting “ultimately brought down a president.”

The online version of the New York Times obituary said Bradlee, who was 93, had “presided over The Washington Post’s Watergate reporting that led to the fall of President Richard M. Nixon.”

The Guardian newspaper in London asserted that Bradlee “oversaw the reporting that brought down a president.”

Britain’s Economist magazine said the Post under Bradlee “toppled President Richard Nixon.”

And so it went.

But as I pointed out in discussing those erroneous characterizations, Bradlee, himself, had rejected the notion that the Post’s Watergate reporting brought down Nixon’s corrupt presidency. He said in 1997 that “it must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.” (Bradlee was referring to the White House tapes which Nixon secretly made and which revealed the president’s guilty role in covering up the crimes of Watergate, forcing him to quit in August 1974.)

His comment “that Nixon got Nixon” was in keeping with the tendency of senior figures at the Post to reject the simplistic notion that the newspaper’s reporting — especially that of Bob Woodward and Carl Bernstein — uncovered the crimes that led to Nixon’s downfall.

As Woodward once declared:

To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

Indeed, it is revealing to consider what critical disclosures the Post missed in its Watergate reporting.

It failed to disclose the White House cover up of the Watergate crimes.

It likewise failed to reveal the existence of the White House tapes, which clearly revealed Nixon’s active role in seeking to block the FBI’s investigation of the seminal crime of Watergate — the break-in at the headquarters of the Democratic National Committee.

Moreover, the story that Woodward and Bernstein still say they are most proud of was in error on crucial details.

That story was published October 10, 1972, beneath the headline, “FBI Finds Nixon Aides Sabotaged Democrats.” It claimed — wrongly — that the FBI had determined some 50 political saboteurs had traveled the country, disrupting Democratic candidates who were seeking to run against Nixon. Internal FBI memoranda dismissed key elements of the Post’s story as conjecture or “absolutely false.”

As I noted in my media-mythbusting book Getting It Wrong, the contributions of Woodward and Bernstein to Watergate’s outcome at best “were modest, and certainly not decisive.”

Far more important in bringing about Nixon’s resignation were the collective efforts of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

Maddow wrongly asserts that Pentagon ‘made up’ bogus tale about Jessica Lynch’s battlefield heroics (posted June 4, 2014): In commentary on her MSNBC program in early June, Rachel Maddow wrongly declared that the Pentagon had “made up” the bogus account of Jessica Lynch’s battlefield heroics early in the Iraq War.

Maddow offered no sourcing for her claim about the Pentagon and Lynch, who was an Army supply clerk thrust into international fame on April 3, 2003, in an electrifying, and exclusive, front-page story in the Washington Post.

Private Lynch

Private Lynch: Botched WaPo story made her famous

The Post report cited otherwise unidentified “U.S. officials” and said that Lynch, a 19-year-old Army private, had fought fiercely in the ambush of the 507th Maintenance Company in Nasiriyah in southern Iraq on March 23, 2003.

Lynch in fact had not fired a shot. Nor was she shot and stabbed, as the Post had reported. She suffered severe injuries in the crash of a Humvee as it fled the attack. She was taken prisoner and hospitalized by the Iraqis but rescued by U.S. special forces on April 1, 2003.

Vernon Loeb, one of the Post reporters who wrote the hero-warrior story about Lynch — which was wrong in its most crucial details — made clear that the Pentagon had not been the newspaper’s source.

As I noted in Getting It Wrong, Loeb went on NPR’s Fresh Air program in December 2003 and flatly declared:

“Our sources for that story were not Pentagon sources.”

Loeb, who then covered the Pentagon for the Post and who now is managing editor at the Houston Chronicle, also told NPR that he “could never get anybody from the Pentagon to talk about” the Lynch case.

He also said: “I just didn’t see the Pentagon trying to create a hero where there was none.”

But none of that vital context was mentioned by Maddow in her commentary on June 3.

“If the heroics that the Pentagon made up about her didn’t really happen, and they didn’t, maybe the U.S. special forces who rescued her, maybe they shouldn’t have bothered,” Maddow said about Lynch. (Maddow’s commentary came amid the controversy stirred by the release of Bowe Bergdahl, an Army sergeant who apparently had walked away from his post in Afghanistan and was held captive by the Taliban for five years. The administration of President Barack Obama released five senior Taliban figures to gain Bergdahl’s freedom.)

When Maddow was called out for her erroneous claim about the Pentagon, she dodged a correction by cherry-picking  — by referring to an obscure report in the Military Times on April 3, 2003, in which a U.S. military spokesman, Frank Thorp, was quoted as saying that Lynch “waged quite a battle prior to her capture.

“We do have very strong indications that Jessica Lynch was not captured very easily,” Thorp was quoted as saying.

Maddow (NBC News)

Maddow (NBC News)

Crowed Maddow: “That information straight from a military public affairs official was not true. It was made up. But it landed in press reports anyway.”

What Maddow neglected to mention was that Thorp was recapping for the Military Times what the Washington Post had already placed in the public domain.

Thorp, then a Navy captain, was assigned to U.S. Central Command headquarters in Doha, Qatar. He was following, not fabricating: He was, unwisely, restating elements of the Post’s sensational story about Lynch’s purported heroics, which Loeb and co-author Susan Schmidt had prepared in Washington.

I noted in discussing Maddow’s cherry-picking that it is impossible to address the hero-warrior tale about Lynch without considering the Post’s central role in publicizing the bogus narrative, which was picked up by news organizations around the world.

But Maddow ignored the agenda-setting character of the Post’s reporting about Lynch: It didn’t fit her narrative.

Exaggerating the power of ‘napalm girl’ photo (posted May 29, 2014): There’s little doubt that the “napalm girl” photograph of June 1972 was among the most memorable and disturbing images of the Vietnam War.

The photograph showed Vietnamese children terror-stricken by a misdirected napalm attack on their village by the South Vietnamese Air Force. At the center of image was a 9-year-old girl named Kim Phuc, shown screaming and naked as she fled.

The photograph, taken by Nick Ut of the Associated Press and formally titled “The Terror of War,” won a Pulitzer Prize in 1973.

In the years since, it also has become an artifact of exaggeration, as is evident in a tendency to ascribe powerful effects to the photograph, effects that it never had.

'Napalm girl,' 1972 (Nick Ut/AP)

‘Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

In May, for example, the Guardian newspaper in London exaggerated the effects of the “napalm girl” image, asserting in an exhibit review that it had “galvani[z]ed” American “public opinion and expedited the end of the Vietnam war.”

In fact, “napalm girl” did neither.

U.S. public opinion had turned against the war in Vietnam well before June 1972. For example, nearly 60 percent of respondents to a Gallup poll conducted early in 1971 had said that the United States had made a mistake by sending troops to fight in Vietnam. (Gallup periodically has asked the question since 1965, when just 24 percent of respondents said it was a mistake to have sent troops to Vietnam. By August 1968, a majority of respondents said it had been a mistake.)

So Ut’s photo hardly can be said to have galvanized opinion against the war: Nor can it be said that the photo “expedited” the war’s end.

By June 1972, the war was essentially over for American forces in Vietnam. President Richard Nixon had announced in November 1971 that U.S. ground operations had ended in South Vietnam and by June 1972, nearly all U.S. combat units had been removed from the country.

No single photograph turned public opinion against the war in Vietnam; no single image “expedited” its end. The war’s confusing aims and uncertain policy objectives, its duration, and its toll in dead and wounded all were far more decisive to its outcome.

Seeking context for Obama’s war, finding media myth (posted September 24, 2014): It is a hoary myth myth that Richard Nixon campaigned for the presidency in 1968, claiming to have in  mind a “secret plan” to end the war in Vietnam.

Had that been the case, had Nixon run for president saying he had “secret plan,” the country’s leading newspapers surely would have called attention to such a claim.

But they didn’t, as a search of a full-text database of leading U.S. newspapers makes clear. (The newspapers included the New York Times, Washington Post, Los Angeles Times, Baltimore Sun, Wall Street Journal, and Chicago Tribune.) Searching for “Nixon” and “secret plan” returned no articles from January 1967 to January 1969 that quoted Nixon as touting or promising or describing a “secret plan” for Vietnam.

Still, the old chestnut still circulates, usually invoked as supposed evidence of Nixon’s guile, shiftiness, and venality.

Secret plan? Who me?

Secret plan? Who me?

In September, for example, a columnist for the Washington Examiner summoned the myth in seeking historical context to discuss President Barack Obama’s air war against Islamic militants in Iraq and Syria.

“Obama wasn’t the first president to promise peace and deliver war,” the columnist, Timothy P. Carney, wrote. “Woodrow Wilson ran for reelection on keeping America out of the Great War. Nixon promised a secret plan to exit Vietnam quickly.”

As I noted at the time, “Missing from Carney’s discussion were details about when Nixon made such a promise, and what the ‘secret plan’  entailed. Those elements are missing because Nixon never promised a ‘secret plan’ on Vietnam.”

The derivation of the hoary myth can be traced to the presidential primary election campaign of 1968 and a speech in New Hampshire. There, in early March 1968, Nixon pledged that “new leadership” in Washington — a Nixon administration, in other words — would “end the war” in Vietnam.

In reporting on the speech, the wire service United Press International said Nixon “did not spell out how” he would “end the war.” Nixon may have been vague in those remarks about Vietnam. But he made no claim about a “secret plan.”

And he was asked about having a secret plan, according to an article published March 28, 1968, in the Los Angeles Times. Nixon replied that he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

He also said then: “If I had any way to end the war, I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” Nixon’s comments were made just a few days before Johnson announced he would not seek reelection.

No, Politico: Hearst did not cause the Spanish-American War (posted June 20, 2014): No media myth is hoarier than the notion that the Spanish-American War of 1898 was fomented by the “yellow press” of William Randolph Hearst, then the publisher of the New York Journal, the New York Evening Journal, and the San Francisco Examiner.

Warmonger?

Hearst: Warmongering publisher?

The claim is absurd, embraced by few if any serious historians of the era — and by no recent biographer of Hearst.

Nonetheless, the myth was offered up as fact in a commentary in Politico Magazine in June.

The commentary pointedly criticized the scholar Robert Kagan for having “sounded his favorite, and the neocons’, favorite theme” in a 2006 book, Dangerous Nation.

“He depicted America as uniquely virtuous, pursuing idealistic aims, while presenting all other great powers as fighting for venal and self-interested motives. So assiduous was Kagan in his fanciful interpretation of American actions,” the Politico commentary said, “that even the Spanish-American War, seen by most historians as the product of William Randolph Hearst’s yellow press and the U.S. desire to expand its influence on behalf of economic imperialism, becomes something else entirely — a bright and shining crusade for freedom….”

But in characterizing the war as “the product” of Hearst’s yellow press, Politico erred.

As I wrote in my 2001 book, Yellow Journalism: Puncturing the Myths, Defining the Legacies, the newspapers of Hearst and his rival, Joseph Pulitzer, “did not force — it could not have forced— the United States into hostilities with Spain over Cuba in 1898. The conflict was, rather, the result of a convergence of forces far beyond the control or direct influence of even the most aggressive of the yellow newspapers, William Randolph Hearst’s New York Journal.”

Claims that the yellow press brought on the war, I noted, “are exceedingly media-centric, often rest on the selective use of evidence, and tend to ignore more relevant and immediate factors that give rise to armed conflict.”

In 1898, those factors centered around a diplomatic impasse between the United States and Spain over Spanish rule of Cuba, which since early 1895 had been the scene of an islandwide rebellion.

In a failed attempt to put down the uprising, Spanish authorities sent as many as 200,000 troops to the island and imposed a policy called “reconcentration,” which forcibly removed thousands of Cubans — mostly old men, women, and children — into garrison towns where they could neither support nor offer supplies to the Cuban rebels.

Spain’s “reconcentration” policy gave rise to malnutrition and disease: Unknown tens of thousands of Cuban non-combatants died from illness and starvation.

The humanitarian nightmare in Cuba “inevitably stirred outrage and condemnation in the United States,” I wrote in Yellow Journalism. The desperate conditions were in 1897 and early 1898 a frequent topic of reporting in the American press, including but by no means limited to the newspapers of Hearst and Pulitzer.

The yellow press reported on — but certainly did not create — the terrible effects of Spain’s “reconcentration” policy.

In the end, the humanitarian crisis on Cuba, and Spain’s inability to resolve the crisis, weighed decisively in the U.S. decision to go to war in 1898. It was not the content of the yellow press — and not “economic imperialism,” as Politico put it — that pushed America into conflict with Spain.

WJC

Other memorable posts of 2014:

%d bloggers like this: