W. Joseph Campbell

Archive for the ‘Photographs’ Category

Cronkite, public opinion, and Vietnam: LATimes overstates the link

In Anniversaries, Cronkite Moment, Debunking, Media myths, Photographs, Television on February 27, 2015 at 2:50 pm

Today is the anniversary of the mythicalCronkite Moment” of 1968, when Walter Cronkite’s assessment about the war in Vietnam supposedly had powerful effects on viewers and non-viewers alike.

Cronkite in Vietnam

Cronkite in Vietnam

Indeed, according to the Los Angeles Times, Cronkite’s report of February 27, 1968, “shifted public opinion on the war.”

But it didn’t. Not demonstrably, not measurably.

The “shifted public opinion” claim is embedded in the Times’ profile of Scott Pelley, a successor to Cronkite as anchor of the CBS Evening News.

The profile, posted online yesterday, mentions photographs on Pelley’s office walls, images that include “Walter Cronkite in Vietnam for his documentary that shifted public opinion on the war.”

What CBS aired 47 years ago tonight was a special, hour-long news report about the Tet offensive launched at the end of January 1968. The communist North Vietnamese and their Viet Cong allies struck then across South Vietnam and the extent of their attacks surprised the American public, which had been told the U.S. military was making significant progress in the war.

The offensive prompted Cronkite to travel to Vietnam to gather material for his special report, which he closed by declaring the U.S. war effort in Vietnam was “mired in stalemate” — a tepid characterization that hardly was very original.

Cronkite also suggested in his wrap-up assessment that negotiations might eventually prove to be a way out of the war. Nor was that a particularly bold suggestion.

In time, though, Cronkite’s report came to be thought of as legendary, as exceptional, as the “Cronkite Moment.” It has become barnacled with media myth.

It is often said the President Lyndon Johnson was at the White House that night (he was in Texas), that he watched Cronkite’s report (he did not), and that Cronkite’s assessment prompted him to say something to the effect of “If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America” (there’s no evidence he said anything of the sort, and it’s hard to believe the president was much moved by a report he did not see).

As for the notion that Cronkite’s analysis altered American public opinion about the war, supporting evidence is extremely thin.

As I discuss in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, popular support for the war had begun declining months before the Cronkite report. That shift was evident by Fall 1967.

A Gallup poll conducted in October 1967 found for the first time that a plurality of Americans — 47 percent — believed that sending troops to fight in Vietnam had been a mistake.

A little more than two years earlier, just 24 percent of respondents said they thought it was a mistake to have deployed American forces to Vietnam.

Gallup asked the question again in a poll completed on the day Cronkite’s program aired: Forty-nine percent of the respondents said “yes,” U.S. military intervention in Vietnam had been a mistake; 42 percent said “no.”

In April 1968, Gallup found that 48 percent of respondents said U.S. military intervention in Vietnam had been a mistake; 42 percent said it had not been.

Moreover, print journalists had detected a softening in support for the war well before Cronkite’s “mired in stalemate” assessment.

In December 1967, for example, a national correspondent for the Knight newspapers, Don Oberdorfer, noted that the previous summer and fall had “been a time of switching, when millions of American voters — along with many religious leaders, editorial writers and elected officials — appeared to be changing their views about the war.”

So Cronkite’s report had little demonstrable effect on Americans’ views about Vietnam. Indeed, it can be said that Cronkite followed rather than led public opinion on the war.

WJC

More from Media Myth Alert:

Taking stock: Top mythbusting posts of 2014

In Anniversaries, Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Newspapers, Photographs, Scandal, Spanish-American War, Television, Washington Post, Watergate myth on December 29, 2014 at 9:00 am

Media Myth Alert marked its fifth anniversary in 2014 and reported periodically during the year on the appearance of prominent media-driven myths.

Here is a rundown of the blog’s five top posts of 2014, followed by a roster of other notable mythbusting writeups of 2014.

Media myth, adulation figure in media tributes to Ben Bradlee (posted October 22, 2014): Ben Bradlee, the celebrated former executive editor of the Washington Post, died in October, setting off a wave of tributes that erred or exaggerated in describing the newspaper’s role in the Watergate scandal, which brought the resignation of President Richard Nixon in 1974.

The Los Angeles Times, for example, declared that the Post’s Watergate reporting “ultimately brought down a president.”

The online version of the New York Times obituary said Bradlee, who was 93, had “presided over The Washington Post’s Watergate reporting that led to the fall of President Richard M. Nixon.”

The Guardian newspaper in London asserted that Bradlee “oversaw the reporting that brought down a president.”

Britain’s Economist magazine said the Post under Bradlee “toppled President Richard Nixon.”

And so it went.

But as I pointed out in discussing those erroneous characterizations, Bradlee, himself, had rejected the notion that the Post’s Watergate reporting brought down Nixon’s corrupt presidency. He said in 1997 that “it must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.” (Bradlee was referring to the White House tapes which Nixon secretly made and which revealed the president’s guilty role in covering up the crimes of Watergate, forcing him to quit in August 1974.)

His comment “that Nixon got Nixon” was in keeping with the tendency of senior figures at the Post to reject the simplistic notion that the newspaper’s reporting — especially that of Bob Woodward and Carl Bernstein — uncovered the crimes that led to Nixon’s downfall.

As Woodward once declared:

To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

Indeed, it is revealing to consider what critical disclosures the Post missed in its Watergate reporting.

It failed to disclose the White House cover up of the Watergate crimes.

It likewise failed to reveal the existence of the White House tapes, which clearly revealed Nixon’s active role in seeking to block the FBI’s investigation of the seminal crime of Watergate — the break-in at the headquarters of the Democratic National Committee.

Moreover, the story that Woodward and Bernstein still say they are most proud of was in error on crucial details.

That story was published October 10, 1972, beneath the headline, “FBI Finds Nixon Aides Sabotaged Democrats.” It claimed — wrongly — that the FBI had determined some 50 political saboteurs had traveled the country, disrupting Democratic candidates who were seeking to run against Nixon. Internal FBI memoranda dismissed key elements of the Post’s story as conjecture or “absolutely false.”

As I noted in my media-mythbusting book Getting It Wrong, the contributions of Woodward and Bernstein to Watergate’s outcome at best “were modest, and certainly not decisive.”

Far more important in bringing about Nixon’s resignation were the collective efforts of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

Maddow wrongly asserts that Pentagon ‘made up’ bogus tale about Jessica Lynch’s battlefield heroics (posted June 4, 2014): In commentary on her MSNBC program in early June, Rachel Maddow wrongly declared that the Pentagon had “made up” the bogus account of Jessica Lynch’s battlefield heroics early in the Iraq War.

Maddow offered no sourcing for her claim about the Pentagon and Lynch, who was an Army supply clerk thrust into international fame on April 3, 2003, in an electrifying, and exclusive, front-page story in the Washington Post.

Private Lynch

Private Lynch: Botched WaPo story made her famous

The Post report cited otherwise unidentified “U.S. officials” and said that Lynch, a 19-year-old Army private, had fought fiercely in the ambush of the 507th Maintenance Company in Nasiriyah in southern Iraq on March 23, 2003.

Lynch in fact had not fired a shot. Nor was she shot and stabbed, as the Post had reported. She suffered severe injuries in the crash of a Humvee as it fled the attack. She was taken prisoner and hospitalized by the Iraqis but rescued by U.S. special forces on April 1, 2003.

Vernon Loeb, one of the Post reporters who wrote the hero-warrior story about Lynch — which was wrong in its most crucial details — made clear that the Pentagon had not been the newspaper’s source.

As I noted in Getting It Wrong, Loeb went on NPR’s Fresh Air program in December 2003 and flatly declared:

“Our sources for that story were not Pentagon sources.”

Loeb, who then covered the Pentagon for the Post and who now is managing editor at the Houston Chronicle, also told NPR that he “could never get anybody from the Pentagon to talk about” the Lynch case.

He also said: “I just didn’t see the Pentagon trying to create a hero where there was none.”

But none of that vital context was mentioned by Maddow in her commentary on June 3.

“If the heroics that the Pentagon made up about her didn’t really happen, and they didn’t, maybe the U.S. special forces who rescued her, maybe they shouldn’t have bothered,” Maddow said about Lynch. (Maddow’s commentary came amid the controversy stirred by the release of Bowe Bergdahl, an Army sergeant who apparently had walked away from his post in Afghanistan and was held captive by the Taliban for five years. The administration of President Barack Obama released five senior Taliban figures to gain Bergdahl’s freedom.)

When Maddow was called out for her erroneous claim about the Pentagon, she dodged a correction by cherry-picking  — by referring to an obscure report in the Military Times on April 3, 2003, in which a U.S. military spokesman, Frank Thorp, was quoted as saying that Lynch “waged quite a battle prior to her capture.

“We do have very strong indications that Jessica Lynch was not captured very easily,” Thorp was quoted as saying.

Maddow (NBC News)

Maddow (NBC News)

Crowed Maddow: “That information straight from a military public affairs official was not true. It was made up. But it landed in press reports anyway.”

What Maddow neglected to mention was that Thorp was recapping for the Military Times what the Washington Post had already placed in the public domain.

Thorp, then a Navy captain, was assigned to U.S. Central Command headquarters in Doha, Qatar. He was following, not fabricating: He was, unwisely, restating elements of the Post’s sensational story about Lynch’s purported heroics, which Loeb and co-author Susan Schmidt had prepared in Washington.

I noted in discussing Maddow’s cherry-picking that it is impossible to address the hero-warrior tale about Lynch without considering the Post’s central role in publicizing the bogus narrative, which was picked up by news organizations around the world.

But Maddow ignored the agenda-setting character of the Post’s reporting about Lynch: It didn’t fit her narrative.

Exaggerating the power of ‘napalm girl’ photo (posted May 29, 2014): There’s little doubt that the “napalm girl” photograph of June 1972 was among the most memorable and disturbing images of the Vietnam War.

The photograph showed Vietnamese children terror-stricken by a misdirected napalm attack on their village by the South Vietnamese Air Force. At the center of image was a 9-year-old girl named Kim Phuc, shown screaming and naked as she fled.

The photograph, taken by Nick Ut of the Associated Press and formally titled “The Terror of War,” won a Pulitzer Prize in 1973.

In the years since, it also has become an artifact of exaggeration, as is evident in a tendency to ascribe powerful effects to the photograph, effects that it never had.

'Napalm girl,' 1972 (Nick Ut/AP)

‘Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

In May, for example, the Guardian newspaper in London exaggerated the effects of the “napalm girl” image, asserting in an exhibit review that it had “galvani[z]ed” American “public opinion and expedited the end of the Vietnam war.”

In fact, “napalm girl” did neither.

U.S. public opinion had turned against the war in Vietnam well before June 1972. For example, nearly 60 percent of respondents to a Gallup poll conducted early in 1971 had said that the United States had made a mistake by sending troops to fight in Vietnam. (Gallup periodically has asked the question since 1965, when just 24 percent of respondents said it was a mistake to have sent troops to Vietnam. By August 1968, a majority of respondents said it had been a mistake.)

So Ut’s photo hardly can be said to have galvanized opinion against the war: Nor can it be said that the photo “expedited” the war’s end.

By June 1972, the war was essentially over for American forces in Vietnam. President Richard Nixon had announced in November 1971 that U.S. ground operations had ended in South Vietnam and by June 1972, nearly all U.S. combat units had been removed from the country.

No single photograph turned public opinion against the war in Vietnam; no single image “expedited” its end. The war’s confusing aims and uncertain policy objectives, its duration, and its toll in dead and wounded all were far more decisive to its outcome.

Seeking context for Obama’s war, finding media myth (posted September 24, 2014): It is a hoary myth myth that Richard Nixon campaigned for the presidency in 1968, claiming to have in  mind a “secret plan” to end the war in Vietnam.

Had that been the case, had Nixon run for president saying he had “secret plan,” the country’s leading newspapers surely would have called attention to such a claim.

But they didn’t, as a search of a full-text database of leading U.S. newspapers makes clear. (The newspapers included the New York Times, Washington Post, Los Angeles Times, Baltimore Sun, Wall Street Journal, and Chicago Tribune.) Searching for “Nixon” and “secret plan” returned no articles from January 1967 to January 1969 that quoted Nixon as touting or promising or describing a “secret plan” for Vietnam.

Still, the old chestnut still circulates, usually invoked as supposed evidence of Nixon’s guile, shiftiness, and venality.

Secret plan? Who me?

Secret plan? Who me?

In September, for example, a columnist for the Washington Examiner summoned the myth in seeking historical context to discuss President Barack Obama’s air war against Islamic militants in Iraq and Syria.

“Obama wasn’t the first president to promise peace and deliver war,” the columnist, Timothy P. Carney, wrote. “Woodrow Wilson ran for reelection on keeping America out of the Great War. Nixon promised a secret plan to exit Vietnam quickly.”

As I noted at the time, “Missing from Carney’s discussion were details about when Nixon made such a promise, and what the ‘secret plan’  entailed. Those elements are missing because Nixon never promised a ‘secret plan’ on Vietnam.”

The derivation of the hoary myth can be traced to the presidential primary election campaign of 1968 and a speech in New Hampshire. There, in early March 1968, Nixon pledged that “new leadership” in Washington — a Nixon administration, in other words — would “end the war” in Vietnam.

In reporting on the speech, the wire service United Press International said Nixon “did not spell out how” he would “end the war.” Nixon may have been vague in those remarks about Vietnam. But he made no claim about a “secret plan.”

And he was asked about having a secret plan, according to an article published March 28, 1968, in the Los Angeles Times. Nixon replied that he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

He also said then: “If I had any way to end the war, I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” Nixon’s comments were made just a few days before Johnson announced he would not seek reelection.

No, Politico: Hearst did not cause the Spanish-American War (posted June 20, 2014): No media myth is hoarier than the notion that the Spanish-American War of 1898 was fomented by the “yellow press” of William Randolph Hearst, then the publisher of the New York Journal, the New York Evening Journal, and the San Francisco Examiner.

Warmonger?

Hearst: Warmongering publisher?

The claim is absurd, embraced by few if any serious historians of the era — and by no recent biographer of Hearst.

Nonetheless, the myth was offered up as fact in a commentary in Politico Magazine in June.

The commentary pointedly criticized the scholar Robert Kagan for having “sounded his favorite, and the neocons’, favorite theme” in a 2006 book, Dangerous Nation.

“He depicted America as uniquely virtuous, pursuing idealistic aims, while presenting all other great powers as fighting for venal and self-interested motives. So assiduous was Kagan in his fanciful interpretation of American actions,” the Politico commentary said, “that even the Spanish-American War, seen by most historians as the product of William Randolph Hearst’s yellow press and the U.S. desire to expand its influence on behalf of economic imperialism, becomes something else entirely — a bright and shining crusade for freedom….”

But in characterizing the war as “the product” of Hearst’s yellow press, Politico erred.

As I wrote in my 2001 book, Yellow Journalism: Puncturing the Myths, Defining the Legacies, the newspapers of Hearst and his rival, Joseph Pulitzer, “did not force — it could not have forced— the United States into hostilities with Spain over Cuba in 1898. The conflict was, rather, the result of a convergence of forces far beyond the control or direct influence of even the most aggressive of the yellow newspapers, William Randolph Hearst’s New York Journal.”

Claims that the yellow press brought on the war, I noted, “are exceedingly media-centric, often rest on the selective use of evidence, and tend to ignore more relevant and immediate factors that give rise to armed conflict.”

In 1898, those factors centered around a diplomatic impasse between the United States and Spain over Spanish rule of Cuba, which since early 1895 had been the scene of an islandwide rebellion.

In a failed attempt to put down the uprising, Spanish authorities sent as many as 200,000 troops to the island and imposed a policy called “reconcentration,” which forcibly removed thousands of Cubans — mostly old men, women, and children — into garrison towns where they could neither support nor offer supplies to the Cuban rebels.

Spain’s “reconcentration” policy gave rise to malnutrition and disease: Unknown tens of thousands of Cuban non-combatants died from illness and starvation.

The humanitarian nightmare in Cuba “inevitably stirred outrage and condemnation in the United States,” I wrote in Yellow Journalism. The desperate conditions were in 1897 and early 1898 a frequent topic of reporting in the American press, including but by no means limited to the newspapers of Hearst and Pulitzer.

The yellow press reported on — but certainly did not create — the terrible effects of Spain’s “reconcentration” policy.

In the end, the humanitarian crisis on Cuba, and Spain’s inability to resolve the crisis, weighed decisively in the U.S. decision to go to war in 1898. It was not the content of the yellow press — and not “economic imperialism,” as Politico put it — that pushed America into conflict with Spain.

WJC

Other memorable posts of 2014:

Five years on: The best of Media Myth Alert, Part II

In Anniversaries, Bra-burning, Debunking, Error, Furnish the war, Jessica Lynch, Media myths, New York Times, Newspapers, Photographs, Spanish-American War, Washington Post on October 31, 2014 at 1:56 pm

Media Myth Alert revisits its top-ever posts today in observing its fifth anniversary.

The blog went live October 31, 2009, and its objective was, and remains, twofold: Calling out the appearance and publication of media myths and helping to promote Getting It Wrong, my media mythbusting book that came out in 2010.

This is the second of a two-part review of the 10 top posts published at Media Myth Alert, home over the years to more than 640 essays and commentaries. The top posts shared these elements: All were about prominent topics, all received a fair amount of attention in the blogosphere and beyond, and all represented disclosures exclusive to Media Myth Alert.

■ Bra-burning in Toronto: Confirmed (posted February 19, 2011): It is sometimes said, erroneously, that bra-burning “never happened,”  that such reports were little more than hostile exaggerations by journalists.

Toronto bra burning_1979

Toronto, March 1979

Bra-burning never occurred?

Not quite.

Credible, first-hand accounts are cited in Getting It Wrong that bras and other items were set afire, briefly, at a women’s liberation protest at Atlantic City during the 1968 Miss American pageant. And in Toronto in March 1979, a demonstration was capped by a bra-burning, intended as a way to attract media attention. A photograph of the Toronto bra-burning is at right.

I had not seen the photograph before it appeared in February 2011 with an article at the online site of  London’s Guardian newspaper. I had doubts about its authenticity, given the periodic claims about no bras ever having been burned at a feminist protest.

The Toronto image, I thought at first, might have been faked — or unethically altered somehow.

Turns out that was not the case.

I tracked down one of the participants at the Toronto protest and she confirmed the bra-burning, saying by phone from Vancouver:

“The photo is authentic. Absolutely. It happened.”

The participant was Vicki Trerise, who appears at the far right in the photograph above.

The photograph shows a moment of demonstrative bra-burning, although Trerise said that “wasn’t a focal point” of the protest, which took place not far from Toronto’s City Hall.

The bra-burning came near the end of the demonstration, which was called to protest what the organizers said was an illogical report about rape, prepared by the Ontario Provincial Police. (The report said that of 337 rapes investigated, 140 were “unprovoked.” The report also said “promiscuity” was a factor in many rapes.)

Trerise said the demonstrators in Toronto were media-aware and “knew that if they burned a bra, someone would take their picture.”

Toronto newspapers the next day reported on the protest — but did not mention the bra-burning.

Maddow wrongly declares Pentagon ‘made up’ bogus tale about Jessica Lynch’s battlefield heroics (posted June 4, 2014): In commentary on her MSNBC program in June 2014, Rachel Maddow wrongly accused the Pentagon of having “made up” the bogus account of Jessica Lynch’s battlefield heroics early in the Iraq War.

Maddow offered no sourcing for her claim, made while revisiting at some length the hero-warrior tale about Lynch, an Army supply clerk thrust into international fame on April 3, 2003, in an electrifying, front-page story in the Washington Post.

Private Lynch

PFC Lynch: Fired not a shot

The Post report cited otherwise unidentified “U.S. officials” and declared that Lynch, a 19-year-old Army private, had fought fiercely in the ambush of her unit, the 507th Maintenance Company, in Nasiriyah in southern Iraq on March 23, 2003. Lynch suffered severe injuries in the crash of a Humvee in Nasiriyah. She was taken prisoner by the Iraqis but rescued by U.S. special forces on April 1, 2003.

Vernon Loeb, one of the Post reporters on the hero-warrior story — which was wrong in its important details — later made clear that the Pentagon had not been the newspaper’s source.

As I noted in Getting It Wrong, Loeb went on NPR’s Fresh Air program in December 2003 and declared, unequivocally:

“Our sources for that story were not Pentagon sources.”

None of that vital context was acknowledged by Maddow as she discussed the Lynch case on June 3, 2014.

“If the heroics that the Pentagon made up about her didn’t really happen, and they didn’t, maybe the U.S. special forces who rescued her, maybe they shouldn’t have bothered,” Maddow said about Lynch. (Maddow’s commentary was inspired by controversy surrounding the release a few days before of Bowe Bergdahl, an Army sergeant who apparently had walked away from his post in Afghanistan and was held captive by the Taliban for five years. The administration of President Barack Obama released five senior Taliban figures to gain Bergdahl’s freedom.)

When Maddow was called out on her erroneous claim about the Pentagon, she dodged a correction by cherry-picking  — by referring to an obscure report in the Military Times on April 3, 2003, in which a military spokesman, Frank Thorp, was quoted as saying that Lynch “waged quite a battle prior to her capture.

“We do have very strong indications that Jessica Lynch was not captured very easily,” Thorp was additionally quoted as saying.

Crowed Maddow: “That information straight from a military public affairs official was not true. It was made up. But it landed in press reports anyway.”

What Maddow neglected to mention was that Thorp was recapping for the Military Times what the Washington Post had already published.

Thorp, then a Navy captain assigned to U.S. Central Command headquarters in Doha, Qatar, was not inventing — he was following. He was, unwisely, restating elements of the Post’s story already in circulation and quickly gaining international attention.

I wrote in discussing Maddow’s cherry-picking that “it is impossible to address the hero-warrior tale about Lynch without considering the Washington Post’s central and decisive role in the story.” But Maddow ignored the Post’s exclusive role in pushing the botched Lynch story into the public domain.

The Post did so by relying on sources it has never disclosed.

It ought to.

Digitally scrubbing WaPo’s embarrassment on Jessica Lynch? (posted April 27, 2012): The Washington Post’s Watergate content from the 1970s is freely available and readily accessible online.

But try finding online the Post’s famously wrong reporting about Jessica Lynch’s derring-do in Iraq, notably the electrifying front-page report that appeared April 3, 2003, beneath the headline:

“‘She was fighting to the death.'”

Lynch_headline_PostThat story — which said Lynch had fought fiercely against Iraqi attackers and had suffered gunshot and stab wounds before running out of ammunition and being taken prisoner — was in error in all important details. You won’t find it online at any Washington Post site. (The Post’s story is available in full at the online site of the Pittsburgh Post-Gazette.)

Nor will you find freely available online the scathing reviews of the Lynch story published by the Post’s then-ombudsman, Michael Getler, in April and June 2003.

All of which suggests digital scrubbing of embarrassing content — conduct of the sort the Post criticized in 2012, in noting that Vogue magazine expunged the online version of a fawning profile of Syrian dictator Bashar al-Assad. The Post at that time said Vogue had taken “an almost-unheard-of step for a mainstream media organization” and had committed “a generally acknowledged violation of digital etiquette.”

But had the Post not committed a similar “violation” in excising the digital reminders of the embarrassing Lynch case, a dramatic story that it had thoroughly and exclusively botched?

Rather looks like it.

I asked the newspaper’s then-ombudsman, Patrick Pexton, about the apparent digital scrubbing of the Lynch content.

Pexton took weeks to reply, finally stating in an email that he had found “nothing nefarious about this.” He said the Post since 2003 “has gone through several changes of content management systems,” by which articles are posted online.

He noted that the “fighting to the death” story about Lynch and related content are available in the Post’s fee-based archive.

But why not make the “fighting to the death” story freely available? Why not remove the fee to allow access to a singularly memorable article of the Iraq War, a mistaken report that made Jessica Lynch something of a celebrity and gave rise to persistent and misguided claims and suspicions that the U.S. military concocted the hero-warrior tale and somehow fed it to the Post?

“Restoring the digital version of the article of April 3, 2003, would represent a contribution to the record about the case of Jessica Lynch, which the Post is solely responsible for having placed in the public domain,” I wrote in an email to Pexton.

He never replied before leaving the position in 2013, when his two-year term as ombudsman expired. He was not replaced.

George Romney’s “brainwashing” — and Gene McCarthy’s retort (posted September 4, 2012): Mitt Romney’s ill-fated run for the presidency in 2012 prompted reminders of his father’s failed presidential campaign in 1968 — a campaign memorable for an astonishingly clumsy gaffe.

The gaffe, in turn, is said to have inspired one of the most scathing putdowns in American political history.

But my research found that the context of the supposed putdown is unclear at best.

The gaffe was committed in late August 1967 by George Romney, then governor of Michigan and a presumptive leading candidate for the Republican presidential nomination in 1968.

In an interview with a Detroit television reporter, Romney referred to a visit he had made to South Vietnam in 1965 and said:

“You know, when I came back from Vietnam, I’d just had the greatest brainwashing that anybody could get. … Well, not only by the generals but by the diplomatic corps over there. They do a very thorough job.”

Romney’s claim that he had been duped into supporting America’s war effort in Vietnam suggested gullibility, muddled thinking, and an uncertain command of foreign policy. His run for the presidency never righted itself; he quit the race at the end of February 1968.

A witty putdown attributed to Democratic Senator Eugene McCarthy ensured that Romney’s gaffe would remain unforgettable. Rather than a “brainwashing,” McCarthy supposedly said, all Romney needed was a “light rinse.”

So incisive was McCarthy’s quip that it is said to have “essentially finished Romney” as a candidate for president.

But unclear is where, when, and even whether McCarthy made the “light rinse” comment.

A search of a full-text database of leading U.S. newspapers — including the New York Times, the Washington PostChicago Tribune, Los Angeles Times, and Baltimore Sun — turned up no published reference to the “light rinse” quip in 1967 or 1968. Or for years afterward. (The first reference was in 1983, a column in the Baltimore Sun that did not say when, where, or to whom McCarthy uttered the remark.)

It seems improbable that American journalists in 1967 or 1968 would have failed to report a retort as deft and delicious as McCarthy’s.

But that’s what An American Melodrama: The Presidential Campaign of 1968 claims.

American Melodrama, a hefty book published in 1969, described McCarthy’s remark as off-hand and said the senator’s aides persuaded reporters to hush it up.

While intriguing, American Melodrama doesn’t say where McCarthy made the comment, when, or specifically to whom.

Such vagueness invites suspicion about the “light rinse” quip. It also sounds a bit too perfect — not unlike, say, William Randolph Hearst’s purported vow to “furnish the war” with Spain or Lyndon B. Johnson’s supposed epiphany on the Vietnam War: “If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.”

WaPo refuses to correct clear error on Nixon’s mythical ‘secret plan’ (posted August 13, 2013):  Even in its clear decline, the Washington Post has moments of sheer arrogance.

This was apparent in late summer 2013, when the newspaper refused to acknowledge and correct an inarguably erroneous reference to Richard Nixon’s supposed “secret plan” to end the war in Vietnam.

The wrong-headed reference to Nixon’s “secret plan” was embedded in the Post’s front-page obituary about Helen Thomas, a querulous and overrated Washington journalist who covered the White House for years for United Press International.

WaPo_HThomas obit_2013

The Post’s obit of Thomas

The Post’s obituary was glowing and, as if to suggest Thomas’s impressive assertiveness, claimed that she once “asked President Richard M. Nixon point-blank what his secret plan to end the Vietnam War was.”

Trouble is, there is no evidence that Thomas ever posed such a question, point-blank or otherwise.

The nearest approximation came at a news conference in late January 1969, when Thomas asked Nixon about his “peace plan” for Vietnam. That’s probably what the obituary writer had in mind.

But Thomas had asked about Nixon’s peace plan, not a “secret plan.”

The Post’s error in the obituary had broader dimension, in that it suggested an embrace of the persistent notion that Nixon ran for president in 1968 touting a “secret plan” to end the war in Vietnam.

Which is untrue. Nixon did not campaign for the White House on a “secret plan.” The belief that he did circulates still, as supposedly powerful evidence of Nixon’s devious and conniving ways.

The obituary’s writer, Patricia Sullivan, said as much, telling me in response to an email query:  “I recall the Nixon years and his promise during his candidacy that he had a plan to end the Vietnam War, which he would not explain in detail.”

In fact, Nixon was asked during the 1968 campaign about having a “secret plan” to end the war. And according to a report in the Los Angeles Times on March 28, 1968, he replied that he had “no gimmicks or secret plans.”

He also said: “If I had any way to end the war, I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.”

I brought all this to the attention of Douglas Feaver, who had been designated the Post’s reader representative, a sort of ombudsman-lite position set up months after Pexton’s departure.

I noted to Feaver that if the Post could identify an occasion when Thomas asked Nixon about a “secret plan” on Vietnam — if the newspaper could back up the claim in its obituary, in other words — then that would represent an intriguing if modest contribution to the understanding about Nixon’s campaign in 1968. It would indicate that journalists at the time suspected Nixon was less than forthcoming about his intended war policy.

If, on the other hand, the Post could not identify such an occasion, then, I wrote, a correction was in order.

Feaver took more than  two weeks to reply to my query, and when he did, he absolved the Post of error. “I see nothing here that deserves a correction,” he wrote.

How obtuse.

Coincidentally, not long after the Post published its flawed obituary about Thomas, the newspaper was sold for $250 million to Jeff Bezos, founder of Amazon.com.  In an open letter to the newspaper’s employees soon after the sale was announced, Bezos stated:

“We will continue to follow the truth wherever it leads, and we’ll work hard not to make mistakes. When we do, we will own up to them quickly and completely.”

Sure: Quickly and completely. Just as it did in its mistaken reference to Nixon’s “secret plan.”

WJC

Other memorable posts at Media Myth Alert:

Marking five years: The best of Media Myth Alert

In Anniversaries, Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Media myths and radio, Murrow-McCarthy myth, New York Times, Newspapers, Photographs, Quotes, Scandal, Television, War of the Worlds, Washington Post, Watergate myth on October 31, 2014 at 12:24 pm

Media Myth Alert today marks its fifth anniversary — an occasion fitting to revisit the top posts since the blog went live on October 31, 2009, with the objectives of calling out the appearance and publication of media myths and helping to promote my 2010 mythbusting book, Getting It Wrong.

Here are the top five of the more than 640 posts at Media Myth Alert. (A separate post today will revisit five other top items posted at Media Myth Alert.)

The top posts all were about prominent topics, all received a fair amount of attention in the blogosphere and beyond, and all were represented disclosures found only at Media Myth Alert.

Krakauer quietly retreats from Lynch-source claim (posted November 11, 2011): This post disclosed the walk-back by author Jon Krakauer from claims in his 2009 book that Jim Wilkinson, a former White House official, was the source for the bogus Washington Post report about Jessica Lynch and her battlefield heroics in Iraq in 2003.

Krakauer book coverThose claims were unattributed in the book — and vigorously denied by Wilkinson, who sought a correction.

When it came, the correction was inserted unobtrusively in a new printing of the paperback edition of Krakauer’s book, Where Men Win Glory.

It read:

“Earlier editions of this book stated that it was Jim Wilkinson ‘who arranged to give the Washington Post exclusive access’ to this leaked intelligence [about Jessica Lynch]. This is incorrect. Wilkinson had nothing to do with the leak.”

I’ve pointed out that the Post’s enduring silence about its sources on the botched story about Lynch has allowed for the emergence not only of bogus allegations such as those about Wilkinson, but of a tenacious false narrative that the Pentagon concocted the tale about Lynch’s derring-do.

The false narrative also has deflected attention from the soldier whose heroics apparently were misattributed to Lynch. He was Sgt. Donald Walters, a cook in Lynch’s unit, which was ambushed in Nasiriyah in southern Iraq in the first days of the Iraq War.

Walters was taken prisoner by Iraqi irregulars, and shot and killed.

Calling out the New York Times on ‘napalm girl’ photo error (posted June 3, 2012): The “napalm girl” photograph was one of the most memorable images of the Vietnam War — and remains a source of media myth.

Nick Ut's Pulitzer-winning image (AP/Boston Globe)

Nick Ut’s Pulitzer-winning image (AP)

The photograph was taken by Nick Ut of the Associated Press on June 8, 1972, and showed terror-stricken Vietnamese children running from an errant aerial napalm attack. The central figure of the image was a naked, 9-year-old girl screaming from her burns.

So powerful was the photograph that it is sometimes said — erroneously — that it hastened an end to the war. Another myth is that the napalm was dropped by U.S. aircraft, a version repeated by the New York Times in May 2012, in an obituary of an Associated Press photo editor, Horst Faas.

The Times’ obituary claimed that the “napalm girl” photograph showed “the aftermath of one of the thousands of bombings in the countryside by American planes.”

That passage suggested U.S. forces were responsible for the napalm attack, and I pointed this out in an email to the Times. I noted that the bombing was a misdirected attack by the South Vietnamese Air Force, as news reports at the time made clear.

An editor for the Times, Peter Keepnews, replied, in what clearly was a contorted attempt to avoid publishing a correction:

“You are correct that the bombing in question was conducted by the South Vietnamese Air Force. However, the obituary referred only to ‘American planes,’ and there does not seem to be any doubt that this plane was American –- a Douglas A-1 Skyraider, to be precise.”

Of course the aircraft’s manufacturer was not at all relevant as to who carried out the attack.

Independent of my efforts, two former senior Associated Press journalists also called on the Times to correct its error about “American planes.”

The Times resisted for weeks before publishing an obscure sort-of correction that embraced Keepnews’ tortured reasoning and stated:

“While the planes that carried out that attack were ‘American planes’ in the sense that they were made in the United States, they were flown by the South Vietnamese Air Force, not by American forces.”

It was, I noted, a muddled and begrudging acknowledgement of error — hardly was in keeping with the declaration by the newspaper’s then-executive editor, Bill Keller, who had asserted in 2011 that “when we get it wrong, we correct ourselves as quickly and forthrightly as possible.”

PBS squanders opportunity in tedious War of the Worlds documentary (posted October 29, 2013): The first-ever post at Media Myth Alert was a brief item about Orson Welles’ clever and famous War of the Worlds radio dramatization of October 30, 1938. Welles’ show, which told of a deadly Martian invasion of Earth, supposedly was so terrifying that it pitched tens of thousands of Americans into panic and mass hysteria.

That’s a media myth, one that circulates every year, at the approach of Halloween.

Welles_monument

Orson Welles

In 2013, at the 75th anniversary of Welles’ program, PBS revisited The War of the Worlds in a much-anticipated “American Experience” documentary that turned out to be quite a disappointment. PBS managed not only to make The War of the Worlds seem snoozy and tedious; it missed the opportunity to revisit the well-known but much-misunderstood radio program in fresh and revealing ways.

“PBS could have confronted head-on the question of whether the radio show … really did provoke hysteria and mass panic in the United States,” I wrote.

Instead, I added, “The documentary’s makers settled for a turgid program that was far less educational, informative, and inspiring than it could have been.”

The PBS program failed to address the supposed effects of Welles’ radio dramatization in any meaningful way.

And it failed to consider the growing body of scholarship which has impugned the conventional wisdom and has found that The War of the Worlds program sowed neither chaos nor widespread alarm. Instead, listeners in overwhelming numbers recognized the program for what it was: A clever radio show that aired in its scheduled Sunday time slot and featured the not-unfamiliar voice of Welles, the program’s 23-year-old star.

My critique was endorsed by the PBS ombudsman, Michael Getler, who wrote in a column after the documentary was broadcast:

“I find myself in agreement with the judgment of W. Joseph Campbell, the well-known critic and author of ‘Getting It Wrong: Ten of the Greatest Misreported Stories in American Journalism’ who headlined his comment:  ‘PBS squanders opportunity to offer “content that educates” in “War of the Worlds” doc.’”

‘Deep Throat’ garage marker errs about Watergate source disclosures (posted August 18, 2011): Few media myths are as enduring as the hero-journalist trope about of Watergate. It holds that the dogged reporting of Bob Woodward and Carl Bernstein for the Washington Post — guided by Woodward’s clandestine source, code-named “Deep Throat” — exposed the crimes of Watergate and brought down Richard Nixon’s corrupt presidency in 1974.

It’s an easy-to-remember tale that cuts through the considerable complexity of Watergate and, as such, has become the dominant narrative of the scandal.

But it’s a history-lite version of Watergate, a media-centric version that the Post itself has mostly eschewed and dismissed over the years. (Woodward once put it this way: “To say that the press brought down Nixon, that’s horseshit.”)

Watergate marker_cropped

Marker with the error

A measure of how engrained Watergate’s dominant narrative has become can be seen in the historical marker that went up in August 2011 outside the parking garage in Arlington, Virginia, where Woodward conferred occasionally in 1972 and 1973 with his “Deep Throat” source.

The marker, as I pointed out, errs in describing the information Woodward received from the “Deep Throat” source, who in 2005 revealed himself as W. Mark Felt, formerly the FBI’s second in command.

The marker says:

“Felt provided Woodward information that exposed the Nixon administration’s obstruction of the FBI’s Watergate investigation.”

That’s not so.

Such obstruction-of-justice evidence, had “Deep Throat” offered it to Woodward, would have been so damaging and so explosive that it surely would have forced Richard Nixon to resign the presidency well before he did.

But Felt didn’t have that sort of information — or (less likely) did not share it with Woodward.

The “Deep Throat” garage is to be razed to permit the construction of two commercial and residential towers, the Post reported in June 2014. Interestingly, the Post’s article about the planned demolition repeated nearly verbatim the key portion of the marker’s description, stating:

“Felt … provided Woodward with information that exposed the Nixon administration’s obstruction of the FBI’s Watergate investigation.”

Which is still wrong, even if printed in the newspaper.

Suspect Murrow quote pulled at Murrow school (posted February 17, 2011): The online welcome page of the dean of the Edward R. Murrow College of Communication at Washington State University used to feature a quotation attributed to Murrow — a quotation that was only half-true.

Soon after I asked the dean about the provenance of the suspicious quotation, it was taken down.

The quotation read:

“We must not confuse dissent with disloyalty. When the loyal opposition dies, I think the soul of America dies with it.”

The first portion of the quote was indeed spoken by Murrow: It was a passage in his mythical 1954 television program that addressed Senator Joseph R. McCarthy’s red-baiting ways.

Murrow in 1954

 Not Murrow’s line

The second sentence of the quote — “When the loyal opposition dies, I think the soul of America dies with it” — is apocryphal.

In mid-February 2011, I noted that the full quotation — accompanied by a facsimile of Murrow’s signature — was posted at the welcome page of Dean Lawrence Pintak of Murrow College at Washington State, Murrow’s alma mater.

I asked the dean what knew about the quote’s first appearance, noting that I had consulted, among other sources, a database of historical newspapers which contained no articles quoting the “loyal opposition” passage.

Pintak, who said he believed the Web page containing the suspect quote had been developed before his arrival at Washington State in 2009, referred my inquiry to an instructor on his faculty who, a few hours later, sent an email to the dean and me, stating:

“While [the ‘loyal opposition’ quotation] seems to reflect the Murrow spirit, the lack of evidence that he phrased it that way is indeed suspicious.”

He added: “I feel the evidence says no, Murrow did not say this.”

By day’s end, the suspect quote had been pulled from the welcome page. Just the authentic portion — “We must not confuse dissent with disloyalty” — remained posted there.

The bogus Murrow quote about “the loyal opposition” has popped up before.

For example, in a speech in 2006 about Iraq, Harry Reid, now the U.S. Senate majority leader, invoked the passage — and claimed Murrow was its author.

WJC

Other memorable posts at Media Myth Alert:

What was Rush Limbaugh talking about?

In Debunking, Error, Media myths, Photographs on September 13, 2014 at 4:18 pm

The conservative talk radio host, Rush Limbaugh, ruminated on his show yesterday about the power of images — and seemed to err in describing an iconic photograph of the Vietnam War.

In response to a caller’s observation that “the Vietnam War changed when somebody got shot live on the air” — an evident reference to Eddie Adams’ “Saigon Execution” photograph — Limbaugh declared:

Nick Ut's Pulitzer-winning image (AP/Boston Globe)

Nick Ut’s ‘Napalm Girl’ (AP)

“The Vietnam War, I’ll tell you what began the end of the Vietnam War. It was not Walter Cronkite saying that some operation failed.  It was a picture of young children burned by Agent Orange fleeing an explosion in Time magazine.  That’s what did it.  … Naked girl running away from disaster with her skin burned by Agent Orange.”

It’s most likely the voluble Limbaugh was referring to “Napalm Girl,” the award-winning photograph taken in June 1972 by Nick Ut of the Associated Press. (At least one radio station thought he was referring to that image, too.)

“Napalm Girl” showed a cluster of Vietnamese children, the terror-stricken victims of a misdirected napalm attack by the South Vietnamese Air Force. At the center of photograph was a 9-year-old girl named Kim Phuc, naked and screaming from the burns she suffered.

Except for the reference to chemical defoliant Agent Orange, “Napalm Girl” — formally titled “The Terror of War” — is the photograph that most closely corresponds to Limbaugh’s description: “Naked girl running away from disaster with her skin burned by Agent Orange.”

More problematic than mistaking the details of one of the Vietnam’s most searing images was Limbaugh’s blithe claim of the photo’s power, that the image — any image — possessed such impact as to mark the beginning of the end of the war.

That’s hardly the case.

By June 1972 when Ut’s photo was taken, the war was essentially over already for U.S. military forces in Vietnam. Nearly all U.S. combat units had been removed from the country. By mid-year 1972, about 49,000 American troops were in Vietnam, well off the peak of 549,000 in early 1969. U.S. casualties were lower, too — from 4,221 killed in 1970 to 1,380 killed in 1971. President Richard Nixon’s policy of “Vietnamization” — of turning over the war effort to South Vietnamese forces — was in full flower.

None of that is attributable to the effects of “Napalm Girl.” Indeed, the beginning of the end for the U.S. military in Vietnam came well before the photograph was taken.

Even so, it’s not uncommon to exaggerate the photograph’s influence; it’s as if the image was so powerful that its effects likewise must be profound.

For example, the Associated Press declared in a retrospective article in 2012, 40 years after the photo was taken, that “Napalm Girl” helped “to end one of the most divisive wars in American history.”

And more recently, Ut was quoted as saying: “When I pressed the button, I knew. This picture will stop the war.”

It didn’t, of course. The war ended in April 1975, when North Vietnamese forces overwhelmed South Vietnamese troops and seized the South Vietnamese capital, Saigon.

WJC

More from Media Myth Alert:

Exaggerating the power of ‘napalm girl’ photo

In Debunking, Error, Media myths, Newspapers, Photographs on May 29, 2014 at 8:03 am
'Napalm girl,' 1972 (Nick Ut/AP)

‘Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

The famous “napalm girl” photograph of June 1972 undeniably ranks among the most profound and disturbing images of the Vietnam War. Its power, though, is often overstated.

The photograph, taken by Nick Ut of the Associated Press, and showed Vietnamese children terror-stricken by a misdirected napalm attack on their village by the South Vietnamese Air Force. At the center of image was a 9-year-old girl named Kim Phuc, shown screaming and naked as she fled. The photograph, formally titled “The Terror of War,” won a Pulitzer Prize in 1973.

In the years since then, a tendency has developed to attribute to the image effects that are far more powerful and decisive than it projected at the time.

For example, the Guardian newspaper in London asserted in a review the other day of an exhibit in France of the imagery of war that Ut’s photo “galvani[z]ed” American “public opinion and expedited the end of the Vietnam war.” Neither claim is accurate.

By June 1972, American public opinion had long since turned against the war in Vietnam. Nearly 60 percent of respondents to a Gallup poll conducted early in 1971 had said that the United States had made a mistake by sending troops to fight in Vietnam. (Gallup periodically has asked the question since 1965, when just 24 percent of respondents said it was a mistake to have sent troops to Vietnam. By August 1968, a majority of respondents said it had been a mistake.)

Ut’s photo can hardly be said to have galvanized opinion against the war: That shift had taken place years before.

Nor can it be said that the photo “expedited” the war’s end.

By June 1972, the war was essentially over for American forces in Vietnam. President Richard Nixon had announced in November 1971 that U.S. ground operations had ended in South Vietnam and by June 1972, nearly all U.S. combat units had been removed from the country.

Compelling though it was, the “napalm girl” photo exerted impact far less profound than is now believed.

But so what? Why is it problematic to overstate the image’s effects?

To do so is to indulge in a central flaw of a media-driven myth — that of media centrism, of exaggerating the power of the journalism, of attributing to news media greater influence than they really wield. To do so also is to misread and distort the historical record. No single photograph turned public opinion against the war in Vietnam or “expedited” its end: The war’s duration, its uncertain policy objectives, and its toll in dead and wounded all were far more decisive factors in the outcome of the conflict.

“Napalm girl” was an unsettling image, undeniably memorable. But it does not follow that it wielded immeasurable or decisive influence.

It did not.

WJC

More from Media Myth Alert:

‘Strategy for peace’ and blocking the schoolhouse door: Recalling a crowded week in June 1963

In Anniversaries, Newspapers, Photographs, Quotes, Television, Year studies on June 6, 2013 at 5:56 am

Monday marks the 50th anniversary of President John F. Kennedy’s “strategy for peace” commencement address at American University, a speech delivered at the height of the Cold War in which he called for a rapprochement with the Soviet Union.

JFK_AU_speech

Kennedy, June 10, 1963

The speech often is ranked among the finest of its kind.

Speaking to about 10,000 people out-of-doors on a 90-degree day in Washington, D.C., Kennedy announced that talks would soon begin in Moscow on a comprehensive nuclear test ban treaty. He also said the United States would suspend atmospheric testing as long as other nuclear powers did the same.

Fifty years on, the speech is still recalled for such passages as: “[W]e must labor on— not towards a strategy of annihilation but towards a strategy of peace.”

And:

“Let us examine our attitude toward peace itself. Too many of us think it is impossible. Too many think it unreal. But that is a dangerous, defeatist belief. It leads to the conclusion that war is inevitable, that mankind is doomed, that we are gripped by forces we cannot control.”

Those sentiments represented something of a modest departure from the rhetoric common at the time. Kennedy spoke at American University less than eight months after the Cuban Missile Crisis, which brought the United States and Soviet Union to the brink of a nuclear exchange.

The speech was not without significance: The talks Kennedy announced on June 10, 1963, led fairly quickly to a limited test-ban treaty with the Soviets and British.

Interestingly, Kennedy’s address was in short order crowded off the front pages. His “strategy for peace” remarks hardly dominated the news that week.

Indeed, few weeks arguably have been as packed with such a variety of major and memorable news events as June 9-15, 1963.

Kennedy’s commencement speech received prominent treatment for a day or two in U.S. newspapers. Then it was overtaken by some of the most dramatic moments of the Civil Rights era — among them, Governor George Wallace’s stand at the schoolhouse door, symbolically blocking the desegregation of the University of Alabama.

It has been said that the “drama of the nation’s division over desegregation came sharply into focus” that day, June 11, 1963.

In the face of the governor’s defiance, Kennedy federalized the Alabama National Guard. After reading a bitter statement denouncing the “unwelcomed, unwanted, unwarranted and force-induced intrusion upon the campus of the University of Alabama,” Wallace stepped aside. Two black students were allowed to register for classes.

NYT-front_11June1963_full

New York Times front, June 11, 1963

Kennedy referred to the confrontation in Alabama in a radio and television speech that night in which he proposed that Congress pass civil rights legislation to end discrimination in voting, enhance educational opportunities, and ensure access to restaurants, hotels, and other public places.

The resulting legislation became the Civil Rights Act of 1964.

Also on June 11, 1963,  an Associated Press correspondent in South Vietnam, Malcolm Browne, took one of the iconic images of the long war in Southeast Asia — that of a Buddhist monk who had set himself afire in downtown Saigon, to protest the government’s religious oppression.

“It was clearly theater staged by the Buddhists to achieve a certain political end,” Browne later said. “At the same time, there was a human element to it that was just horrifying, because the sequence of pictures showed the initial shock of the flames touching his face, and so forth. He never cried out or screamed ….”

The following day, Civil Rights leader Medgar Evers was shot to death outside his home in Mississippi. Byron De La Beckwith was tried three times for Evers’ killing, most recently in 1994 when he was convicted and sentenced to life in prison. The other two trials ended in hung juries.

Evers, an Army veteran who had fought in World War II, was buried at Arlington National Cemetery.

The space race, as it was known, seldom was far from the news in 1963. At the close of the crowded week, the Soviets were preparing to launch Vostok 6. On board was Valentina Tereshkova, destined to become the first woman in space.

The flight lifted off on June 16, 1963, and lasted nearly 71 hours. Tereshkova’s 49 Earth orbits more than doubled the most compiled to that point by any American astronaut.

And 20 years would pass before the first American woman flew in space. She was Sally Ride, a mission specialist aboard the space shuttle Challenger in 1983.

The crowded week 50 years ago was a microcosm of the Cold War era, what with nuclear arms, civil rights, Southeast Asia, and the U.S.-Soviet space race all prominently in the news.

Even so, why does it much matter to look back on that week in June?

Doing so offer some useful and interesting perspective, given that we tend to think we live in such busy and momentous times.

Taking a look back also reveals how unsettled the country seemed to be in 1963, given the violence and the confrontations in the South, the Cold War rivalry with the Soviets, the strife in Vietnam.

So looking back to the crowded week in June tells us the 1960s were churning well before the climatic and tumultuous year of 1968.

One wouldn’t immediately have recognized this in mid-June 1963, but dominance was shifting in the news media, flowing from newspapers  to television.

Confirmation of this transition came in late November 1963 with wall-to-wall television coverage of the Kennedy assassination and its aftermath. “Even television’s critics had to admit that the medium had been transformed into an even more powerful force,” media historian David Davies wrote in a book of the postwar decline of American newspapers.

Nineteen sixty-three was pivotal for the news media.

WJC

More from Media Myth Alert:

Taking stock: Top mythbusting posts of 2012

In Anniversaries, Cronkite Moment, Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, New York Times, New Yorker, Photographs, Television, Washington Post on December 30, 2012 at 6:25 am

Media Myth Alert reported in 2012 on the appearance of many prominent media-driven myths and errors. Here are the year’s five top writeups, followed by a roster of other mythbusting posts of note.

Calling out the New York Times on ‘napalm girl’ photo error (posted June 3): The 40th anniversary of the famous “napalm girl” photograph — one of the most memorable images of the Vietnam War — fell in early June.

NapalmGirl photo_AP

Nick Ut/Associated Press

In an obituary a few weeks before, the New York Times had referred to the photograph of terror-stricken Vietnamese children and claimed, erroneously, that it showed “the aftermath of one of the thousands of bombings in the countryside by American planes.”

That passage suggested U.S. forces were responsible for the aerial napalm attack that gave rise to the photograph, taken by Nick Ut of the Associated Press. I pointed this out in an email to the Times, noting that the bombing was a misdirected attack by the South Vietnamese Air Force, as news reports at the time had made clear.

The newspaper’s assistant obituary editor, Peter Keepnews, replied, and offered some baffling logic in doing so:

“You are correct that the bombing in question was conducted by the South Vietnamese Air Force. However, the obituary referred only to ‘American planes,’ and there does not seem to be any doubt that this plane was American –- a Douglas A-1 Skyraider, to be precise.”

As if the aircraft’s manufacturer was at all relevant in the attack.

Independent of my efforts, two former Associated Press journalists also called on the Times to correct its error about “American planes.”

The Times resisted doing so until late August, when it issued a sort-of correction that embraced Keepnews’ tortured reasoning and stated:

“While the planes that carried out that attack were ‘American planes’ in the sense that they were made in the United States, they were flown by the South Vietnamese Air Force, not by American forces.”

It was, I noted, a begrudging and less-than-forthright acknowledgement of error. It hardly was in keeping with the declaration by the newspaper’s then-executive editor, Bill Keller. He asserted in a column in 2011 that “when we get it wrong, we correct ourselves as quickly and forthrightly as possible.”

hagiographic treatment of the “Cronkite Moment” (posted May 31): Few media-driven myths are as tenacious and desperately held as the so-called “Cronkite Moment” of 1968, when CBS News anchorman Walter Cronkite declared on air that the U.S. military was “mired in stalemate” in Vietnam.

Cronkite in Vietnam, 1968

Cronkite in Vietnam, 1968

For years, journalists have sought to attach great significance to Cronkite’s assessment, even though it was thoroughly unoriginal and was, as I discuss in my latest book, Getting It Wrong, of little demonstrable impact. Even Cronkite, until late in his life, pooh-poohed its importance.

But all that scarcely deterred Douglas Brinkley from presenting in a hefty biography about Cronkite a decidedly hagiographic — and misleading — interpretation of the “Cronkite Moment.”

Brinkley offered little persuasive evidence in asserting that the “aftershock” of Cronkite’s report about Vietnam, which aired February 27, 1968, “was seismic” and “signaled a major shift in the public’s view of the war.”

In discussing the supposed “seismic” effects of Cronkite’s assessment, Brinkley wrote:

“Even the conservative Wall Street Journal editorial page said, ‘The whole Vietnam effort may be doomed.’”

But the Journal editorial that  said so was published four days before Cronkite’s broadcast. To cite the editorial as evidence of a “seismic” effect of the “Cronkite Moment” was certainly misleading.

What’s more, Cronkite’s characterization of stalemate in Vietnam hardly “signaled a major shift in the public’s view of the war.”  Public opinion polls indicated that the shift had begun several months earlier.

If anything, Cronkite followed rather than led public opinion on Vietnam.

Uneven availability of WaPo’s online content about Jessica Lynch (posted April 27): On April 4, 2003, the Washington Post published a front-page report about an Iraqi lawyer who helped set in motion the rescue from captivity of Jessica Lynch, a wounded, 19-year-old Army private.

That report ran to 1,500 words and is freely available at the Post’s online site.

The day before that article appeared, the Post published an electrifying but far more problematic story about Jessica Lynch — an account that claimed she had fought fiercely against Iraqi attackers and had suffered gunshot and stab wounds before running out of ammunition and being taken prisoner.

Lynch_headline_Post

That article was published on the Post’s front page beneath the headline:

“‘She was fighting to the death.'”

It was a stunning report that proved wrong in all important details: Lynch was neither shot nor stabbed; she did not fire a shot in the attack in Iraq. She was badly injured in the crash of her Humvee in attempting to flee.

But try finding the “fighting to the death” story at the Post’s online site.

Unlike the far less embarrassing report of April 4, 2003, the “fighting to the death” story is not freely available online. Clicking on the story’s URL opens what essentially is an empty link.

Also unavailable online are the scathing reviews of the hero-warrior tale published by the newspaper’s then-ombudsman in April and June 2003.

Such inconsistencies suggest a digital scrubbing of embarrassing content. I asked the newspaper’s incumbent ombudsman, Patrick Pexton, about this matter.

He took several weeks to reply, finally stating in an email in August that he had found “nothing nefarious about this.” He added that the Post since 2003 “has gone through several changes of content management systems,” by which articles are posted online.

He further noted that the “fighting to the death” story about Lynch and related content are available in the Post’s fee-based archive.

So why not make the “fighting to the death” story freely available? Why not remove the fee to access a singularly memorable article about the Iraq War, a mistaken report that made Jessica Lynch something of a celebrity and gave rise to misguided suspicions that the U.S. military concocted the hero-warrior tale and somehow fed it to the Post?

“Restoring the digital version of the article of April 3, 2003, would represent a contribution to the record about the case of Jessica Lynch, which the Post is solely responsible for having placed in the public domain,” I wrote in an email to Pexton in mid-August.

He has not replied.

Kennedy-Nixon debate myth lives on (posted September 30): The run-up to the televised presidential campaign debates in October prompted numerous references to the purported lesson of the first such encounter, between John F. Kennedy and Richard M. Nixon in late September 1960.

That lesson is about the presumptive power of the televised image: Supposedly, television viewers thought Kennedy won the first debate in 1960 while radio listeners felt Nixon got the better of it.

This notion of viewer-listener disagreement has become an enduring media myth, even though it was thoroughly dismantled 25 years ago by scholars David L. Vancil and Sue D. Pendell.

Dismantling, though, hasn’t destroyed the myth. The notion of viewer-listener disagreement remains hardy and irresistible.

For example, in the runup to the debates in October between President Barack Obama and his Republican challenger, Mitt Romney, the founder of USA Today, Al Neuharth, wrote a column that recalled the first Kennedy-Nixon debate.

“Listeners,” Neuharth said, “generally gave Nixon the nod. But TV viewers strongly favored Kennedy.”

And the Chicago Tribune declared that “not everyone thought Kennedy had won the debate. Pollsters found that those who heard the radio broadcast thought Nixon won. … Television viewers experienced a different debate from radio listeners.”

Only one polling organization, Sindlinger & Company, had conducted a survey of any size that included a sub-sample of radio listeners. The Sindlinger survey, taken the day after the first Kennedy-Nixon debate, indicated that radio listeners felt Nixon prevailed, by a margin of 2-to-1.

But Vancil and Pendell, in their article in Central States Speech Journal in 1987, noted that the Sindlinger survey included more than 2,100 respondents, of whom just 282 had listened to the debate on radio.

They noted that “a subordinate group of 282 interviews is below the threshold normally required for a national sample.” Not only that, but only 178 of the 282 respondents “expressed an opinion on the debate winner,” Vancil and Pendell wrote.

Given the shortcomings of the unrepresentative Sindlinger sample, Nixon’s supposedly decisive margin among radio listeners dissolves as meaningless — and renders viewer-listener disagreement a media myth.

George Romney’s “brainwashing” — and Gene McCarthy’s retort (posted September 4): Mitt Romney’s ill-fated run for the presidency prompted reminders of his father’s failed presidential campaign in 1968 — a campaign done in by a memorably clumsy gaffe.

The gaffe, in turn, is said to have inspired one of the most devastating putdowns in American political history. But as my research has found, the context of the supposed putdown is unclear at best.

The gaffe was committed in late August 1967 by George Romney, then governor of Michigan and a presumptive leading candidate for the Republican presidential nomination in 1968.

In an interview with a Detroit television reporter, Romney referred to his visit to South Vietnam in 1965 and said:

“You know, when I came back from Vietnam, I’d just had the greatest brainwashing that anybody could get. … Well, not only by the generals but by the diplomatic corps over there. They do a very thorough job.”

Romney’s claim that he had been duped into supporting America’s war effort in Vietnam suggested muddled thinking, gullibility, and an uncertain command of foreign policy. His abbreviated presidential campaign never recovered from the self-inflicted wound; he ended his  run for the presidency at the end of February 1968.

Sealing the gaffe’s unforgettable quality was the supposed witty putdown by Democratic Senator Eugene McCarthy. Rather than a “brainwashing,” McCarthy supposedly said, a “light rinse” would have sufficed for Romney.

So telling was McCarthy’s “light rinse” quip that it “essentially finished Romney.”

But when, or even whether, McCarthy made the “light rinse” comment is unclear.

A database search of leading U.S. newspapers — including the New York Times, the Washington PostChicago Tribune, Los Angeles Times, and Baltimore Sun — turned up no published reference to the “light rinse” quip in 1967 or 1968. Or for years afterward.

The first reference was in 1983, a column in the Baltimore Sun that did not say when, where, or to whom McCarthy uttered the remark.

It seems improbable that journalists in 1967 or 1968 would have failed to report a retort as delicious as McCarthy’s.

But that’s what An American Melodrama: The Presidential Campaign of 1968, a hefty book published in 1969 would have us believe.

American Melodrama described McCarthy’s remark as off-handed and said the senator’s aides persuaded reporters to hush it up.

While intriguing, American Melodrama doesn’t say when McCarthy made the comment, where, or specifically to whom.

WJC

Many thanks to Instapundit
Glenn Reynolds for linking to this post

Other memorable posts of 2012:

The subtlety of media myths: A ‘New Yorker’ brief and the napalm-attack myth

In Debunking, Error, Media myths, New Yorker, Photographs on November 19, 2012 at 6:53 pm

Media myths can emerge in blithe and subtle ways, as a brief item in the November 19 issue of the New Yorker testifies.

‘Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

The myth the New Yorker insinuates is especially pernicious: It suggests U.S. forces dropped the napalm that wounded and terrified a group of Vietnamese children — a moment captured by Associated Press photographer Nick Ut in one of the most memorable images of the Vietnam War.

In a brief retrospective review of Alfred Hitchcock’s 1963 film, The Birds, the New Yorker said a scene in that movie of “screaming schoolkids fleeing down a lonely road disturbingly presage[d] the iconic news image of Vietnamese children escaping from American napalm attacks.”

The reference to “iconic news image of Vietnamese children” running from “napalm attacks” points unmistakably to Ut’s Pulitzer Prize-winning photograph, which was taken June 8, 1972, not far from the village of Trang Bang, in what was then South Vietnam.

The centerpiece of Ut’s photograph shows a naked, 9-year-old girl screaming in pain and terror as she fled the attack.

The media myth associated with the image is that U.S. forces carried out the aerial napalm attack that terrorized and injured the children near Trang Bang.

But that interpretation — or, perhaps, the reflexive inclination to blame the American military — is in error: The napalm was dropped in a misdirected attack by the South Vietnamese Air Force, as news reports of the time made clear.

In the 40 years since, however, the erroneous interpretation has emerged not infrequently.

A notable example came six months ago, in an obituary published in the New York Times that referred to Ut’s photograph and said it depicted “the aftermath of one of the thousands of bombings in the countryside by American planes: a group of terror-stricken children fleeing the scene, a girl in the middle of the group screaming and naked, her clothes incinerated by burning napalm.”

For weeks, the Times resisted correcting its error about “American planes” having carried out the attack, torturing logic as it defended its phrasing.

In reply to my email pointing out the error, the correction expert on the Times obituary staff, Peter Keepnews, wrote:

“You are correct that the bombing in question was conducted by the South Vietnamese Air Force. However, the obituary referred only to ‘American planes,’ and there does not seem to be any doubt that this plane was American –- a Douglas A-1 Skyraider, to be precise.”

As if the plane’s manufacturer were of crucial importance to the napalm attack. Which it wasn’t. The Times clearly had meant that American forces were responsible. Which they weren’t.

Finally, in late August, the Times published what I called “a sort-of correction,” invoking Keepnews’ baffling logic in stating:

“While the planes that carried out that attack were ‘American planes’ in the sense that they were made in the United States, they were flown by the South Vietnamese Air Force, not by American forces.”

It was a begrudging, less-than-sincere acknowledgement of error.

Independently of my efforts, two senior former journalists for the Associated Press also had pressed the Times to correct the error about the napalm attack. They were Richard Pyle, a veteran AP correspondent who was the news agency’s Saigon bureau chief from 1970-73, and Hal Buell, a retired AP vice president who for years directed the agency’s photo service. (Pyle directed my attention to the New Yorker brief that alludes to the napalm-attack myth.)

In July, Pyle and Buell sent a joint letter by email to the Times, noting that the error, if left uncorrected, could solidify into wide popular acceptance.

Their fears were hardly unfounded — as the New Yorker’s movie brief suggests, in its blithe, almost casual invoking of the napalm-attack myth.

WJC

Many thanks to Instapundit
Glenn Reynolds for linking to this post.

Recent or related:

A sort-of correction from the NYTimes

In Debunking, Error, New York Times, Photographs on August 28, 2012 at 9:09 pm

‘Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

It has taken more than three months, but the New York Times today published a sort-of correction of its erroneous description about the napalm attack in Vietnam in June 1972 that preceded the famous photograph of children terrified and wounded by the bombing.

The photograph, taken by Nick Ut of the Associated Press, won a Pulitzer Prize in 1973. It is colloquially known as the “napalm girl” image.

The Times’ error appeared in an obituary, published May 14, about Horst Faas, an award-winning AP photographer and editor who spent years in Vietnam.

The obituary said the photograph showed “the aftermath of one of the thousands of bombings in the countryside by American planes: a group of terror-stricken children fleeing the scene, a girl in the middle of the group screaming and naked, her clothes incinerated by burning napalm.”

But as I, and others, pointed out to the Times, the napalm was not dropped by the American military but by the South Vietnamese Air Force.

In response to my email sent in May about that lapse, the Times’ correction expert on its obituary staff, Peter Keepnews, wrote:

“You are correct that the bombing in question was conducted by the South Vietnamese Air Force. However, the obituary referred only to ‘American planes,’ and there does not seem to be any doubt that this plane was American –- a Douglas A-1 Skyraider, to be precise.”

Of course, the aircraft’s manufacturer was hardly at issue. And in the sort-of correction published today, the Times removed the reference to “American planes” in the digital version of the obituary but otherwise embraced Keepnews’ convoluted reasoning, stating:

“While the planes that carried out that attack were ‘American planes’ in the sense that they were made in the United States, they were flown by the South Vietnamese Air Force, not by American forces.”

Which makes for a less-than-clean correction.

Indeed, the correction seems begrudging, half-hearted.

And less than sincere.

It’s as if the Times were saying the South Vietnamese Air Force was doing the dirty work for the American military — which by June 1972 was decidedly winding down its war effort in Vietnam.

Richard Pyle, a retired veteran AP correspondent who was the news agency’s Saigon bureau chief from 1970-73, characterized the Times’ correction this way:

“[T]he phrasing — ‘while the planes that carried out the attack were “American planes” in the sense that they were made in the United States, they were flown by the South Vietnamese Air Force, not American forces’ — makes it sound like a bunch of teenagers borrowing daddy’s car.”

Indeed.

Pyle, who retired from AP in 2009, also had petitioned the Times for a correction in the Faas obituary. So had Hal Buell, a retired AP vice president who for years directed the news agency’s photo service.

In July, they sent a joint letter by email to the Times, pointing to the very real prospect that the error, if left uncorrected, could solidify into wide acceptance.

They wrote: “Our larger concern, beyond amending the immediate record, is that if left standing, this error will be repeated in future by the Times and any publications that might rely on it as a source, in effect causing a significant piece of misinformation to be cast in journalistic stone.”

The Times’ sort-of correction muddies rather than clarifies or fully corrects. The concerns that Pyle and Buell addressed are hardly set to rest.

The sort-of correction is disappointing, too, in light of the praise that the Times’ outgoing public editor, Arthur Brisbane, offered Sunday about the newspaper’s corrections staff.

Brisbane extolled the Times’ corrections desk as “a powerful engine of accountability” unmatched by similar operations at other U.S. news organizations.

The sort-of correction published today mocks such extravagant praise.

WJC

Many thanks to Instapundit
Glenn Reynolds for linking to this post

Recent or related:

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,908 other followers

%d bloggers like this: