W. Joseph Campbell

Archive for the ‘Jessica Lynch’ Category

Media myths: Prominent cases of ‘fake news’ masquerading as fact

In Debate myth, Debunking, Error, Furnish the war, Jessica Lynch, Media myths, Newspapers, Photographs, Scandal, War of the Worlds, Washington Post, Watergate myth on December 14, 2016 at 7:46 pm

The mainstream media’s recent panic about a surge of “fake news” has tended to ignore a critical element: The media themselves often have been purveyors of bogus stories.

screen-shot-2016-09-23-at-3-53-56-pm“Fake news” has plenty of antecedents in mainstream media — several cases of which are examined in my mythbusting book, Getting It Wrong, a new, expanded edition of which was published recently by University of California Press.

The book addresses and debunks media-driven myths, which are well-known stories about and/or by the news media that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as false or wildly exaggerated.

Media myths can be thought of as prominent cases of “fake news” or shoddy interpretation that have masqueraded as fact for years. Or decades.

Take, for example, the often-told tale that television viewers and radio listeners had sharply different impressions about who won the first-ever televised debate in September 1960 between major party candidates. The media myth is that John F. Kennedy looked so cool and collected that TV audiences gave him the nod, but that Richard Nixon was the winner among radio listeners.

The tale of viewer-listener disagreement has circulated for years and is dismantled in one of three new chapters in the second edition of Getting It Wrong. “Despite a feeble base of supporting documentation,” I write, “it is a robust trope that emerged within months of the first of four Kennedy-Nixon debates [in 1960] and is often invoked decades later as conclusive evidence of the power of television images and the triumph of image over substance.”

Viewer-listener disagreement is a dubious bit of political lore that’s frequently cited by mainstream media, especially in the runup to  national elections. As with many media myths, I point out in the book, “the notion of viewer-listener disagreement rests more on assertion than persuasive evidence.”

What little polling data exist about the debate’s radio listeners are simply too sparse, too unstable, and too imprecise to support any broad conclusions about their views of the debate winner.

Moreover, the extensive debate coverage in major U.S. newspapers lends no support to the claim of viewer-listener disagreement, either.

Had dramatic and widespread differences characterized the reactions of TV and radio audiences, journalists in 1960 were well-positioned to detect and report about such clashing perceptions — especially in the days immediately after the Kennedy-Nixon encounter when curiosity about the debate, its novelty, and its impact ran high.

But none of the scores of newspaper articles, editorials, and commentaries I examined in researching the chapter about the debate made specific reference to the presumptive phenomenon of listener-viewer disagreement: Leading American newspapers contained nothing in the debate’s immediate aftermath that suggested pervasive differences in how televisions viewers and radio listeners reacted to the landmark debate, I note.

The myth of viewer-listener disagreement appears to have originated in a passage in The Making of the President, 1960, an award-winning book about the campaign written by journalist Theodore White.

Getting It Wrong punctures other fake tales, including:

  • The purported vow of William Randolph Hearst to “furnish the war” with Spain, supposedly contained in a telegraphic exchange with Frederic Remington, an artist on assignment in Cuba in 1897 for Hearst’s New York Journal. The war-mongering vow is well-known in American journalism, but is supported by no compelling evidence or documentation. The telegrams have never turned up and Hearst denied sending such a message. But because it supposedly captures Hearst’s duplicitous ways so well, the “furnish the war” anecdote lives on, despite having been thoroughly debunked.
  • The radio adaptation in October 1938 of The War of The Worlds was supposedly so dramatic and sounded so convincing that tens of thousands of Americans took to the streets in panic and mass hysteria, believing that Earth was under an invasion from Mars. But evidence is scant at best that the radio program caused such powerful effects. If panic had spread across America during The War of the Worlds broadcast, the resulting turmoil surely would have resulted in deaths, including suicides, and in serious injuries. But nothing of the sort was linked to the show.
    This tale, too, lives on, resistant to debunking.
  • The supposed battlefield heroics of PFC Jessica Lynch, a 19-year-old Army supply clerk who, the Washington Post said, fought Lynch_headline_Postfiercely in the ambush of her unit during the early days of the Iraq War in 2003. Lynch, the Post claimed, was shot and stabbed, but kept firing her weapon until she ran out of ammunition and was taken prisoner. The Post’s electrifying, front-page story about Lynch’s derring-do carried the headline “‘She was fighting to the death'” and was picked up and amplified by news organizations around the world.
    But the story soon was found to be wrong in all important respects: Lynch never fired a shot during the ambush (her weapon had jammed) and she was neither shot nor stabbed. The heroics attributed to her were an apparent case of mistaken identity that likely stemmed from a translation error. The Post, however, never has adequately explained how it got it so badly wrong about Jessica Lynch. Or who its sources were.

The Post figures in an even more prominent media myth — namely that the reporting of two of its reporters, Bob Woodward and Carl Bernstein, uncovered the Watergate scandal and exposed the wrongdoing that brought down Nixon’s presidency in 1974. This simplistic, easy-to-remember yet misleading version of Watergate has become the scandal’s dominant narrative.

But clearly, that’s not how Watergate was uncovered. Unspooling the scandal was the work of subpoena-wielding agencies and actors, including federal special prosecutors, congressional committees, the FBI, and ultimately the Supreme Court.

Even then, Nixon probably would have survived the scandal if not for the secret audio tapes he had made of conversations at the White House. The tapes clearly revealed his guilty role in approving a cover-up of Watergate’s seminal crime — the burglary in June 1972 of the headquarters of the Democratic National Committee in Washington.

But the media myth of Watergate — the spurious interpretation about how the scandal was exposed — lives on. And is not infrequently repeated by news organizations, including rivals of the Post.

The tale endures even though officials at the Post have periodically over the years pointedly rejected the notion. Katharine Graham, the newspaper’s publisher during the Watergate period, once said:

“Sometimes, people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

Graham was right. But the constitutional-processes interpretation of Watergate is far less dramatic, and far more intricate, than the narrative about two ambitious journalists and their earnest reporting.

WJC

A version of this essay first appeared
at the University of California Press blog

More from Media Myth Alert:

Advertisements

‘Question everything you see, read or hear’ — including narratives about military, Jessica Lynch

In Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Washington Post on May 30, 2016 at 2:44 am

“Question everything you see, read or hear.

“Test it. Analyze it. Prove it.”

That’s useful if time-worn advice for journalists, even if they are not always inclined to embrace such guidance. The reminders were offered up over the weekend in a column in the Statesman Journal of Salem, Oregon.

Lynch_headline_PostIt wasn’t the advice that interested Media Myth Alert; it was the column’s reference to the hero-warrior myth about Jessica Lynch.

The column-writer, Dick Hughes, who is the newspaper’s editorial page editor, invoked the Lynch case in making the point about the importance of questioning everything. In doing so, Hughes stumbled over his own well-intentioned advice.

“Recall,” he wrote, “how George W. Bush’s military, early in the Iraq War, converted soldier Jessica Lynch into a hero for valiantly fighting her ambushers until being taken captive. The national media bought that compelling line, despite what I thought were disconcerting holes in it.”

Had Hughes challenged or questioned the claim about the military’s having concocted the tale about Lynch’s battlefield heroics, he would have determined that it was a false narrative.Screen Shot 2016-05-29 at 1.15.45 PM

As I discussed in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, the military did not push the tale of Lynch fighting her attackers: That narrative was thrust into the public domain exclusively by the Washington Post.

In an electrifying, front-page article on April 3, 2003, the Post reported that Lynch, then a 19-year-old Army private, had fought fiercely in the ambush of her Army unit in Nasariyah, in southern Iraq, “firing at the Iraqis even after she sustained multiple gunshot wounds and watched several other soldiers in her unit die around her….”

Above the dramatic account — which the Post vaguely attributed to “U.S. officials” — ran the headline:

“‘She was fighting to the death.’”

As it turned out, the Post’s “fighting-to-the-death” story was wrong in all important details.

Lynch never fired a shot during the ambush; her weapon jammed. She suffered no gunshot wounds but was badly injured in the crash of her Humvee, as she and four comrades of the Army’s 507th Maintenance Company, tried to escape the attack. The others were killed; Lynch was taken prisoner and moved to an Iraqi hospital where she lingered near death until rescued by a U.S. special forces team on April 1, 2003.

Two days later, the Post  published its report about Lynch’s heroics. The newspaper has never disclosed the identity of the “U.S. officials” to whom it attributed the bogus account about Lynch.

We do know, however, that “George W. Bush’s military” was not pushing the story: We know this from Vernon Loeb, then the Post’s defense correspondent who shared a byline with Susan Schmidt on the hero-warrior story about Lynch. No journalist was with Lynch’s unit in the attack; Loeb and Schmidt reported the story from Washington.

As I noted in  Getting It Wrong, Loeb went on NPR’s Fresh Air program in December 2003 and stated, unequivocally:

“Our sources for that story were not Pentagon sources.” Rather, Loeb said, they were “some really good intelligence sources” in Washington.

Loeb also asserted in the NPR interview that Pentagon officials “wouldn’t say anything about Jessica Lynch.”

He dismissed the interviewer’s suggestion that the Post’s “fighting to the death” report was the consequence of the Pentagon’s cynical manipulation.

“I just didn’t see the Pentagon trying to create a hero where there was none,” said Loeb, who nowadays is managing editor at the Houston Chronicle. “I mean … they never showed any interest in doing that, to me.”

On another occasion, Loeb was quoted by the New York Times as saying:

“Far from promoting stories about Lynch, the military didn’t like the story.” (In addition, Victoria Clarke, then a Pentagon spokeswoman, told the Associated Press in June 2003: “We were downplaying [the Lynch story]. We weren’t hyping it.” The article Loeb and Schmidt wrote about Lynch included this passage: “Pentagon officials said they had heard ‘rumors’ of Lynch’s heroics but had no confirmation.”)

Seldom do Loeb’s disclaimers find their way into articles, columns, blog posts, and other media discussions about the Lynch case. It’s much easier — and makes for a better story — to embrace the false narrative about the military’s supposed duplicity.

If the military hadginned up” the hero-warrior story about Lynch, “it failed miserably in keeping the ruse from unraveling,” I pointed out in Getting It Wrong. The day after the Post’s “‘fighting to the death’” article was published, the head of the Army hospital at Landstuhl, Germany, told reporters that Lynch had been neither shot nor stabbed – undercutting central elements of the hero-warrior tale.

In his column, Hughes does allude to the confusion that surrounded Lynch’s supposed heroics at Nasiriyah. “All signs now point to the real hero in the ambush being Sgt. Donald Walters, who grew up in Salem. He gave his life while returning fire and protecting his comrades,” Hughes writes.

Indeed, the derring-do misattributed to Lynch probably were the heroics of Donald Walters, a sergeant-cook in the 507th who was captured after his ammunition ran out, taken prisoner, and executed soon after.

WJC

More from Media Myth Alert:

WaPo still unable to keep details straight about Jessica Lynch case

In Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Newspapers, Washington Post on January 10, 2015 at 2:15 pm

The newspaper that brought us the bogus story about the battlefield heroics of Jessica Lynch during the Iraq War has goofed again in recounting details about the case.

Private Lynch

Lynch: Never fired a shot

The Washington Post — which erroneously claimed in early April 2003 that Lynch had fought fiercely despite being shot and stabbed in the ambush of her unit — mistakenly described in a blog post yesterday the circumstances of Lynch’s subsequent rescue from captivity.

Lynch was a supply clerk in the 507th Maintenance Company, which was attacked in Nasiriyah on March 23, 2003. Lynch, who never fired a shot in the ambush, was severely injured in the crash of a Humvee as she and four colleagues tried to escape. She was neither shot nor stabbed.

She was taken prisoner and held nine days at an Iraqi hospital before being rescued by a U.S. special operations team on April 1, 2003.

Two days later, the Post published its bogus, front-page report about Lynch’s purported derring-do on the battlefield, a story that cited otherwise anonymous “U.S. officials” and appeared beneath the headline:

“‘She was fighting to the death.'”

Yesterday, the Post’sCheckpoint” Web log erred in asserting that Lynch was one of several U.S. soldiers “held in captivity for 22 days before being rescued by Marines.” Lynch was not among those prisoners and her rescuers were special operations forces.

The “Checkpoint” post focused on about a talk given at a conference in San Antonio by Shoshana Johnson, who was shot in the ankles in the Nasiriyah ambush and also taken prisoner. Her rescue from captivity came more than a week after the operation that freed Lynch.

Conflating the cases of Lynch and Johnson obviously is not an error as significant as the Post’s report of April 3, 2003, which said Lynch “continued firing at the Iraqis even after she sustained multiple gunshot wounds and watched several other soldiers in her unit die around her in fighting” at Nasiriyah.

Still, the erroneous “Checkpoint” report is sloppy, and signals continued inattention to detail about the Lynch case.

One might think, given the embarrassment of the botched “fighting to the death” story, that Post reporters would be especially mindful about the details of the Lynch case.

And yet, the “Checkpoint” writeup wasn’t the first time in recent years that the newspaper has erred in referring to Lynch.

The Post invoked the Lynch case in 2010, in a movie review that disingenuously blamed the Pentagon for the bogus tale about Lynch’s heroics. Nearly seven weeks later, the newspaper published a belated and awkwardly worded correction about the review’s erroneous passage.

It is worth noting that the Post has never fully accounted for its botched hero-warrior story in 2003. It has never disclosed the identities of the anonymous sources who provided the salient details for a story so electrifying that was picked up by news organizations around the world.

The Post’s unwillingness to identify its sources contributed to the tenacity of a toxic narrative that the Pentagon concocted the story and somehow fed it to the Post in a crude attempt to boost U.S. public support for the war.

As I discuss in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, Vernon Loeb, who shared a byline on the Post’s hero-warrior story about Lynch, has said unequivocally that the anonymous sources were not Pentagon officials.

In an interview on NPR in December 2003, Loeb declared:

“Our sources for that story were not Pentagon sources.”

Loeb, who then covered the military for the Post, made clear he “could never get anybody from the Pentagon to talk about” the Lynch case.

“They wouldn’t say anything about Jessica Lynch,” Loeb said, adding:

“I just didn’t see the Pentagon trying to create a hero where there was none. I mean … they never showed any interest in doing that, to me.”

If not Pentagon sources, then who were they? It’s well past time for the Post to identify them.

WJC

More from Media Myth Alert:

Taking stock: Top mythbusting posts of 2014

In Anniversaries, Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Newspapers, Photographs, Scandal, Spanish-American War, Television, Washington Post, Watergate myth on December 29, 2014 at 9:00 am

Media Myth Alert marked its fifth anniversary in 2014 and reported periodically during the year on the appearance of prominent media-driven myths.

Here is a rundown of the blog’s five top posts of 2014, followed by a roster of other notable mythbusting writeups of 2014.

Media myth, adulation figure in media tributes to Ben Bradlee (posted October 22, 2014): Ben Bradlee, the celebrated former executive editor of the Washington Post, died in October, setting off a wave of tributes that erred or exaggerated in describing the newspaper’s role in the Watergate scandal, which brought the resignation of President Richard Nixon in 1974.

The Los Angeles Times, for example, declared that the Post’s Watergate reporting “ultimately brought down a president.”

The online version of the New York Times obituary said Bradlee, who was 93, had “presided over The Washington Post’s Watergate reporting that led to the fall of President Richard M. Nixon.”

The Guardian newspaper in London asserted that Bradlee “oversaw the reporting that brought down a president.”

Britain’s Economist magazine said the Post under Bradlee “toppled President Richard Nixon.”

And so it went.

But as I pointed out in discussing those erroneous characterizations, Bradlee, himself, had rejected the notion that the Post’s Watergate reporting brought down Nixon’s corrupt presidency. He said in 1997 that “it must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.” (Bradlee was referring to the White House tapes which Nixon secretly made and which revealed the president’s guilty role in covering up the crimes of Watergate, forcing him to quit in August 1974.)

His comment “that Nixon got Nixon” was in keeping with the tendency of senior figures at the Post to reject the simplistic notion that the newspaper’s reporting — especially that of Bob Woodward and Carl Bernstein — uncovered the crimes that led to Nixon’s downfall.

As Woodward once declared:

To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

Indeed, it is revealing to consider what critical disclosures the Post missed in its Watergate reporting.

It failed to disclose the White House cover up of the Watergate crimes.

It likewise failed to reveal the existence of the White House tapes, which clearly revealed Nixon’s active role in seeking to block the FBI’s investigation of the seminal crime of Watergate — the break-in at the headquarters of the Democratic National Committee.

Moreover, the story that Woodward and Bernstein still say they are most proud of was in error on crucial details.

That story was published October 10, 1972, beneath the headline, “FBI Finds Nixon Aides Sabotaged Democrats.” It claimed — wrongly — that the FBI had determined some 50 political saboteurs had traveled the country, disrupting Democratic candidates who were seeking to run against Nixon. Internal FBI memoranda dismissed key elements of the Post’s story as conjecture or “absolutely false.”

As I noted in my media-mythbusting book Getting It Wrong, the contributions of Woodward and Bernstein to Watergate’s outcome at best “were modest, and certainly not decisive.”

Far more important in bringing about Nixon’s resignation were the collective efforts of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

Maddow wrongly asserts that Pentagon ‘made up’ bogus tale about Jessica Lynch’s battlefield heroics (posted June 4, 2014): In commentary on her MSNBC program in early June, Rachel Maddow wrongly declared that the Pentagon had “made up” the bogus account of Jessica Lynch’s battlefield heroics early in the Iraq War.

Maddow offered no sourcing for her claim about the Pentagon and Lynch, who was an Army supply clerk thrust into international fame on April 3, 2003, in an electrifying, and exclusive, front-page story in the Washington Post.

Private Lynch

Private Lynch: Botched WaPo story made her famous

The Post report cited otherwise unidentified “U.S. officials” and said that Lynch, a 19-year-old Army private, had fought fiercely in the ambush of the 507th Maintenance Company in Nasiriyah in southern Iraq on March 23, 2003.

Lynch in fact had not fired a shot. Nor was she shot and stabbed, as the Post had reported. She suffered severe injuries in the crash of a Humvee as it fled the attack. She was taken prisoner and hospitalized by the Iraqis but rescued by U.S. special forces on April 1, 2003.

Vernon Loeb, one of the Post reporters who wrote the hero-warrior story about Lynch — which was wrong in its most crucial details — made clear that the Pentagon had not been the newspaper’s source.

As I noted in Getting It Wrong, Loeb went on NPR’s Fresh Air program in December 2003 and flatly declared:

“Our sources for that story were not Pentagon sources.”

Loeb, who then covered the Pentagon for the Post and who now is managing editor at the Houston Chronicle, also told NPR that he “could never get anybody from the Pentagon to talk about” the Lynch case.

He also said: “I just didn’t see the Pentagon trying to create a hero where there was none.”

But none of that vital context was mentioned by Maddow in her commentary on June 3.

“If the heroics that the Pentagon made up about her didn’t really happen, and they didn’t, maybe the U.S. special forces who rescued her, maybe they shouldn’t have bothered,” Maddow said about Lynch. (Maddow’s commentary came amid the controversy stirred by the release of Bowe Bergdahl, an Army sergeant who apparently had walked away from his post in Afghanistan and was held captive by the Taliban for five years. The administration of President Barack Obama released five senior Taliban figures to gain Bergdahl’s freedom.)

When Maddow was called out for her erroneous claim about the Pentagon, she dodged a correction by cherry-picking  — by referring to an obscure report in the Military Times on April 3, 2003, in which a U.S. military spokesman, Frank Thorp, was quoted as saying that Lynch “waged quite a battle prior to her capture.

“We do have very strong indications that Jessica Lynch was not captured very easily,” Thorp was quoted as saying.

Maddow (NBC News)

Maddow (NBC News)

Crowed Maddow: “That information straight from a military public affairs official was not true. It was made up. But it landed in press reports anyway.”

What Maddow neglected to mention was that Thorp was recapping for the Military Times what the Washington Post had already placed in the public domain.

Thorp, then a Navy captain, was assigned to U.S. Central Command headquarters in Doha, Qatar. He was following, not fabricating: He was, unwisely, restating elements of the Post’s sensational story about Lynch’s purported heroics, which Loeb and co-author Susan Schmidt had prepared in Washington.

I noted in discussing Maddow’s cherry-picking that it is impossible to address the hero-warrior tale about Lynch without considering the Post’s central role in publicizing the bogus narrative, which was picked up by news organizations around the world.

But Maddow ignored the agenda-setting character of the Post’s reporting about Lynch: It didn’t fit her narrative.

Exaggerating the power of ‘napalm girl’ photo (posted May 29, 2014): There’s little doubt that the “napalm girl” photograph of June 1972 was among the most memorable and disturbing images of the Vietnam War.

The photograph showed Vietnamese children terror-stricken by a misdirected napalm attack on their village by the South Vietnamese Air Force. At the center of image was a 9-year-old girl named Kim Phuc, shown screaming and naked as she fled.

The photograph, taken by Nick Ut of the Associated Press and formally titled “The Terror of War,” won a Pulitzer Prize in 1973.

In the years since, it also has become an artifact of exaggeration, as is evident in a tendency to ascribe powerful effects to the photograph, effects that it never had.

'Napalm girl,' 1972 (Nick Ut/AP)

‘Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

In May, for example, the Guardian newspaper in London exaggerated the effects of the “napalm girl” image, asserting in an exhibit review that it had “galvani[z]ed” American “public opinion and expedited the end of the Vietnam war.”

In fact, “napalm girl” did neither.

U.S. public opinion had turned against the war in Vietnam well before June 1972. For example, nearly 60 percent of respondents to a Gallup poll conducted early in 1971 had said that the United States had made a mistake by sending troops to fight in Vietnam. (Gallup periodically has asked the question since 1965, when just 24 percent of respondents said it was a mistake to have sent troops to Vietnam. By August 1968, a majority of respondents said it had been a mistake.)

So Ut’s photo hardly can be said to have galvanized opinion against the war: Nor can it be said that the photo “expedited” the war’s end.

By June 1972, the war was essentially over for American forces in Vietnam. President Richard Nixon had announced in November 1971 that U.S. ground operations had ended in South Vietnam and by June 1972, nearly all U.S. combat units had been removed from the country.

No single photograph turned public opinion against the war in Vietnam; no single image “expedited” its end. The war’s confusing aims and uncertain policy objectives, its duration, and its toll in dead and wounded all were far more decisive to its outcome.

Seeking context for Obama’s war, finding media myth (posted September 24, 2014): It is a hoary myth myth that Richard Nixon campaigned for the presidency in 1968, claiming to have in  mind a “secret plan” to end the war in Vietnam.

Had that been the case, had Nixon run for president saying he had “secret plan,” the country’s leading newspapers surely would have called attention to such a claim.

But they didn’t, as a search of a full-text database of leading U.S. newspapers makes clear. (The newspapers included the New York Times, Washington Post, Los Angeles Times, Baltimore Sun, Wall Street Journal, and Chicago Tribune.) Searching for “Nixon” and “secret plan” returned no articles from January 1967 to January 1969 that quoted Nixon as touting or promising or describing a “secret plan” for Vietnam.

Still, the old chestnut still circulates, usually invoked as supposed evidence of Nixon’s guile, shiftiness, and venality.

Secret plan? Who me?

Secret plan? Who me?

In September, for example, a columnist for the Washington Examiner summoned the myth in seeking historical context to discuss President Barack Obama’s air war against Islamic militants in Iraq and Syria.

“Obama wasn’t the first president to promise peace and deliver war,” the columnist, Timothy P. Carney, wrote. “Woodrow Wilson ran for reelection on keeping America out of the Great War. Nixon promised a secret plan to exit Vietnam quickly.”

As I noted at the time, “Missing from Carney’s discussion were details about when Nixon made such a promise, and what the ‘secret plan’  entailed. Those elements are missing because Nixon never promised a ‘secret plan’ on Vietnam.”

The derivation of the hoary myth can be traced to the presidential primary election campaign of 1968 and a speech in New Hampshire. There, in early March 1968, Nixon pledged that “new leadership” in Washington — a Nixon administration, in other words — would “end the war” in Vietnam.

In reporting on the speech, the wire service United Press International said Nixon “did not spell out how” he would “end the war.” Nixon may have been vague in those remarks about Vietnam. But he made no claim about a “secret plan.”

And he was asked about having a secret plan, according to an article published March 28, 1968, in the Los Angeles Times. Nixon replied that he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

He also said then: “If I had any way to end the war, I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” Nixon’s comments were made just a few days before Johnson announced he would not seek reelection.

No, Politico: Hearst did not cause the Spanish-American War (posted June 20, 2014): No media myth is hoarier than the notion that the Spanish-American War of 1898 was fomented by the “yellow press” of William Randolph Hearst, then the publisher of the New York Journal, the New York Evening Journal, and the San Francisco Examiner.

Warmonger?

Hearst: Warmongering publisher?

The claim is absurd, embraced by few if any serious historians of the era — and by no recent biographer of Hearst.

Nonetheless, the myth was offered up as fact in a commentary in Politico Magazine in June.

The commentary pointedly criticized the scholar Robert Kagan for having “sounded his favorite, and the neocons’, favorite theme” in a 2006 book, Dangerous Nation.

“He depicted America as uniquely virtuous, pursuing idealistic aims, while presenting all other great powers as fighting for venal and self-interested motives. So assiduous was Kagan in his fanciful interpretation of American actions,” the Politico commentary said, “that even the Spanish-American War, seen by most historians as the product of William Randolph Hearst’s yellow press and the U.S. desire to expand its influence on behalf of economic imperialism, becomes something else entirely — a bright and shining crusade for freedom….”

But in characterizing the war as “the product” of Hearst’s yellow press, Politico erred.

As I wrote in my 2001 book, Yellow Journalism: Puncturing the Myths, Defining the Legacies, the newspapers of Hearst and his rival, Joseph Pulitzer, “did not force — it could not have forced— the United States into hostilities with Spain over Cuba in 1898. The conflict was, rather, the result of a convergence of forces far beyond the control or direct influence of even the most aggressive of the yellow newspapers, William Randolph Hearst’s New York Journal.”

Claims that the yellow press brought on the war, I noted, “are exceedingly media-centric, often rest on the selective use of evidence, and tend to ignore more relevant and immediate factors that give rise to armed conflict.”

In 1898, those factors centered around a diplomatic impasse between the United States and Spain over Spanish rule of Cuba, which since early 1895 had been the scene of an islandwide rebellion.

In a failed attempt to put down the uprising, Spanish authorities sent as many as 200,000 troops to the island and imposed a policy called “reconcentration,” which forcibly removed thousands of Cubans — mostly old men, women, and children — into garrison towns where they could neither support nor offer supplies to the Cuban rebels.

Spain’s “reconcentration” policy gave rise to malnutrition and disease: Unknown tens of thousands of Cuban non-combatants died from illness and starvation.

The humanitarian nightmare in Cuba “inevitably stirred outrage and condemnation in the United States,” I wrote in Yellow Journalism. The desperate conditions were in 1897 and early 1898 a frequent topic of reporting in the American press, including but by no means limited to the newspapers of Hearst and Pulitzer.

The yellow press reported on — but certainly did not create — the terrible effects of Spain’s “reconcentration” policy.

In the end, the humanitarian crisis on Cuba, and Spain’s inability to resolve the crisis, weighed decisively in the U.S. decision to go to war in 1898. It was not the content of the yellow press — and not “economic imperialism,” as Politico put it — that pushed America into conflict with Spain.

WJC

Other memorable posts of 2014:

Five years on: The best of Media Myth Alert, Part II

In Anniversaries, Bra-burning, Debunking, Error, Furnish the war, Jessica Lynch, Media myths, New York Times, Newspapers, Photographs, Spanish-American War, Washington Post on October 31, 2014 at 1:56 pm

Media Myth Alert revisits its top-ever posts today in observing its fifth anniversary.

The blog went live October 31, 2009, and its objective was, and remains, twofold: Calling out the appearance and publication of media myths and helping to promote Getting It Wrong, my media mythbusting book that came out in 2010.

This is the second of a two-part review of the 10 top posts published at Media Myth Alert, home over the years to more than 640 essays and commentaries. The top posts shared these elements: All were about prominent topics, all received a fair amount of attention in the blogosphere and beyond, and all represented disclosures exclusive to Media Myth Alert.

■ Bra-burning in Toronto: Confirmed (posted February 19, 2011): It is sometimes said, erroneously, that bra-burning “never happened,”  that such reports were little more than hostile exaggerations by journalists.

Toronto bra burning_1979

Toronto, March 1979

Bra-burning never occurred?

Not quite.

Credible, first-hand accounts are cited in Getting It Wrong that bras and other items were set afire, briefly, at a women’s liberation protest at Atlantic City during the 1968 Miss American pageant. And in Toronto in March 1979, a demonstration was capped by a bra-burning, intended as a way to attract media attention. A photograph of the Toronto bra-burning is at right.

I had not seen the photograph before it appeared in February 2011 with an article at the online site of  London’s Guardian newspaper. I had doubts about its authenticity, given the periodic claims about no bras ever having been burned at a feminist protest.

The Toronto image, I thought at first, might have been faked — or unethically altered somehow.

Turns out that was not the case.

I tracked down one of the participants at the Toronto protest and she confirmed the bra-burning, saying by phone from Vancouver:

“The photo is authentic. Absolutely. It happened.”

The participant was Vicki Trerise, who appears at the far right in the photograph above.

The photograph shows a moment of demonstrative bra-burning, although Trerise said that “wasn’t a focal point” of the protest, which took place not far from Toronto’s City Hall.

The bra-burning came near the end of the demonstration, which was called to protest what the organizers said was an illogical report about rape, prepared by the Ontario Provincial Police. (The report said that of 337 rapes investigated, 140 were “unprovoked.” The report also said “promiscuity” was a factor in many rapes.)

Trerise said the demonstrators in Toronto were media-aware and “knew that if they burned a bra, someone would take their picture.”

Toronto newspapers the next day reported on the protest — but did not mention the bra-burning.

Maddow wrongly declares Pentagon ‘made up’ bogus tale about Jessica Lynch’s battlefield heroics (posted June 4, 2014): In commentary on her MSNBC program in June 2014, Rachel Maddow wrongly accused the Pentagon of having “made up” the bogus account of Jessica Lynch’s battlefield heroics early in the Iraq War.

Maddow offered no sourcing for her claim, made while revisiting at some length the hero-warrior tale about Lynch, an Army supply clerk thrust into international fame on April 3, 2003, in an electrifying, front-page story in the Washington Post.

Private Lynch

PFC Lynch: Fired not a shot

The Post report cited otherwise unidentified “U.S. officials” and declared that Lynch, a 19-year-old Army private, had fought fiercely in the ambush of her unit, the 507th Maintenance Company, in Nasiriyah in southern Iraq on March 23, 2003. Lynch suffered severe injuries in the crash of a Humvee in Nasiriyah. She was taken prisoner by the Iraqis but rescued by U.S. special forces on April 1, 2003.

Vernon Loeb, one of the Post reporters on the hero-warrior story — which was wrong in its important details — later made clear that the Pentagon had not been the newspaper’s source.

As I noted in Getting It Wrong, Loeb went on NPR’s Fresh Air program in December 2003 and declared, unequivocally:

“Our sources for that story were not Pentagon sources.”

None of that vital context was acknowledged by Maddow as she discussed the Lynch case on June 3, 2014.

“If the heroics that the Pentagon made up about her didn’t really happen, and they didn’t, maybe the U.S. special forces who rescued her, maybe they shouldn’t have bothered,” Maddow said about Lynch. (Maddow’s commentary was inspired by controversy surrounding the release a few days before of Bowe Bergdahl, an Army sergeant who apparently had walked away from his post in Afghanistan and was held captive by the Taliban for five years. The administration of President Barack Obama released five senior Taliban figures to gain Bergdahl’s freedom.)

When Maddow was called out on her erroneous claim about the Pentagon, she dodged a correction by cherry-picking  — by referring to an obscure report in the Military Times on April 3, 2003, in which a military spokesman, Frank Thorp, was quoted as saying that Lynch “waged quite a battle prior to her capture.

“We do have very strong indications that Jessica Lynch was not captured very easily,” Thorp was additionally quoted as saying.

Crowed Maddow: “That information straight from a military public affairs official was not true. It was made up. But it landed in press reports anyway.”

What Maddow neglected to mention was that Thorp was recapping for the Military Times what the Washington Post had already published.

Thorp, then a Navy captain assigned to U.S. Central Command headquarters in Doha, Qatar, was not inventing — he was following. He was, unwisely, restating elements of the Post’s story already in circulation and quickly gaining international attention.

I wrote in discussing Maddow’s cherry-picking that “it is impossible to address the hero-warrior tale about Lynch without considering the Washington Post’s central and decisive role in the story.” But Maddow ignored the Post’s exclusive role in pushing the botched Lynch story into the public domain.

The Post did so by relying on sources it has never disclosed.

It ought to.

Digitally scrubbing WaPo’s embarrassment on Jessica Lynch? (posted April 27, 2012): The Washington Post’s Watergate content from the 1970s is freely available and readily accessible online.

But try finding online the Post’s famously wrong reporting about Jessica Lynch’s derring-do in Iraq, notably the electrifying front-page report that appeared April 3, 2003, beneath the headline:

“‘She was fighting to the death.'”

Lynch_headline_PostThat story — which said Lynch had fought fiercely against Iraqi attackers and had suffered gunshot and stab wounds before running out of ammunition and being taken prisoner — was in error in all important details. You won’t find it online at any Washington Post site. (The Post’s story is available in full at the online site of the Pittsburgh Post-Gazette.)

Nor will you find freely available online the scathing reviews of the Lynch story published by the Post’s then-ombudsman, Michael Getler, in April and June 2003.

All of which suggests digital scrubbing of embarrassing content — conduct of the sort the Post criticized in 2012, in noting that Vogue magazine expunged the online version of a fawning profile of Syrian dictator Bashar al-Assad. The Post at that time said Vogue had taken “an almost-unheard-of step for a mainstream media organization” and had committed “a generally acknowledged violation of digital etiquette.”

But had the Post not committed a similar “violation” in excising the digital reminders of the embarrassing Lynch case, a dramatic story that it had thoroughly and exclusively botched?

Rather looks like it.

I asked the newspaper’s then-ombudsman, Patrick Pexton, about the apparent digital scrubbing of the Lynch content.

Pexton took weeks to reply, finally stating in an email that he had found “nothing nefarious about this.” He said the Post since 2003 “has gone through several changes of content management systems,” by which articles are posted online.

He noted that the “fighting to the death” story about Lynch and related content are available in the Post’s fee-based archive.

But why not make the “fighting to the death” story freely available? Why not remove the fee to allow access to a singularly memorable article of the Iraq War, a mistaken report that made Jessica Lynch something of a celebrity and gave rise to persistent and misguided claims and suspicions that the U.S. military concocted the hero-warrior tale and somehow fed it to the Post?

“Restoring the digital version of the article of April 3, 2003, would represent a contribution to the record about the case of Jessica Lynch, which the Post is solely responsible for having placed in the public domain,” I wrote in an email to Pexton.

He never replied before leaving the position in 2013, when his two-year term as ombudsman expired. He was not replaced.

George Romney’s “brainwashing” — and Gene McCarthy’s retort (posted September 4, 2012): Mitt Romney’s ill-fated run for the presidency in 2012 prompted reminders of his father’s failed presidential campaign in 1968 — a campaign memorable for an astonishingly clumsy gaffe.

The gaffe, in turn, is said to have inspired one of the most scathing putdowns in American political history.

But my research found that the context of the supposed putdown is unclear at best.

The gaffe was committed in late August 1967 by George Romney, then governor of Michigan and a presumptive leading candidate for the Republican presidential nomination in 1968.

In an interview with a Detroit television reporter, Romney referred to a visit he had made to South Vietnam in 1965 and said:

“You know, when I came back from Vietnam, I’d just had the greatest brainwashing that anybody could get. … Well, not only by the generals but by the diplomatic corps over there. They do a very thorough job.”

Romney’s claim that he had been duped into supporting America’s war effort in Vietnam suggested gullibility, muddled thinking, and an uncertain command of foreign policy. His run for the presidency never righted itself; he quit the race at the end of February 1968.

A witty putdown attributed to Democratic Senator Eugene McCarthy ensured that Romney’s gaffe would remain unforgettable. Rather than a “brainwashing,” McCarthy supposedly said, all Romney needed was a “light rinse.”

So incisive was McCarthy’s quip that it is said to have “essentially finished Romney” as a candidate for president.

But unclear is where, when, and even whether McCarthy made the “light rinse” comment.

A search of a full-text database of leading U.S. newspapers — including the New York Times, the Washington PostChicago Tribune, Los Angeles Times, and Baltimore Sun — turned up no published reference to the “light rinse” quip in 1967 or 1968. Or for years afterward. (The first reference was in 1983, a column in the Baltimore Sun that did not say when, where, or to whom McCarthy uttered the remark.)

It seems improbable that American journalists in 1967 or 1968 would have failed to report a retort as deft and delicious as McCarthy’s.

But that’s what An American Melodrama: The Presidential Campaign of 1968 claims.

American Melodrama, a hefty book published in 1969, described McCarthy’s remark as off-hand and said the senator’s aides persuaded reporters to hush it up.

While intriguing, American Melodrama doesn’t say where McCarthy made the comment, when, or specifically to whom.

Such vagueness invites suspicion about the “light rinse” quip. It also sounds a bit too perfect — not unlike, say, William Randolph Hearst’s purported vow to “furnish the war” with Spain or Lyndon B. Johnson’s supposed epiphany on the Vietnam War: “If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.”

WaPo refuses to correct clear error on Nixon’s mythical ‘secret plan’ (posted August 13, 2013):  Even in its clear decline, the Washington Post has moments of sheer arrogance.

This was apparent in late summer 2013, when the newspaper refused to acknowledge and correct an inarguably erroneous reference to Richard Nixon’s supposed “secret plan” to end the war in Vietnam.

The wrong-headed reference to Nixon’s “secret plan” was embedded in the Post’s front-page obituary about Helen Thomas, a querulous and overrated Washington journalist who covered the White House for years for United Press International.

WaPo_HThomas obit_2013

The Post’s obit of Thomas

The Post’s obituary was glowing and, as if to suggest Thomas’s impressive assertiveness, claimed that she once “asked President Richard M. Nixon point-blank what his secret plan to end the Vietnam War was.”

Trouble is, there is no evidence that Thomas ever posed such a question, point-blank or otherwise.

The nearest approximation came at a news conference in late January 1969, when Thomas asked Nixon about his “peace plan” for Vietnam. That’s probably what the obituary writer had in mind.

But Thomas had asked about Nixon’s peace plan, not a “secret plan.”

The Post’s error in the obituary had broader dimension, in that it suggested an embrace of the persistent notion that Nixon ran for president in 1968 touting a “secret plan” to end the war in Vietnam.

Which is untrue. Nixon did not campaign for the White House on a “secret plan.” The belief that he did circulates still, as supposedly powerful evidence of Nixon’s devious and conniving ways.

The obituary’s writer, Patricia Sullivan, said as much, telling me in response to an email query:  “I recall the Nixon years and his promise during his candidacy that he had a plan to end the Vietnam War, which he would not explain in detail.”

In fact, Nixon was asked during the 1968 campaign about having a “secret plan” to end the war. And according to a report in the Los Angeles Times on March 28, 1968, he replied that he had “no gimmicks or secret plans.”

He also said: “If I had any way to end the war, I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.”

I brought all this to the attention of Douglas Feaver, who had been designated the Post’s reader representative, a sort of ombudsman-lite position set up months after Pexton’s departure.

I noted to Feaver that if the Post could identify an occasion when Thomas asked Nixon about a “secret plan” on Vietnam — if the newspaper could back up the claim in its obituary, in other words — then that would represent an intriguing if modest contribution to the understanding about Nixon’s campaign in 1968. It would indicate that journalists at the time suspected Nixon was less than forthcoming about his intended war policy.

If, on the other hand, the Post could not identify such an occasion, then, I wrote, a correction was in order.

Feaver took more than  two weeks to reply to my query, and when he did, he absolved the Post of error. “I see nothing here that deserves a correction,” he wrote.

How obtuse.

Coincidentally, not long after the Post published its flawed obituary about Thomas, the newspaper was sold for $250 million to Jeff Bezos, founder of Amazon.com.  In an open letter to the newspaper’s employees soon after the sale was announced, Bezos stated:

“We will continue to follow the truth wherever it leads, and we’ll work hard not to make mistakes. When we do, we will own up to them quickly and completely.”

Sure: Quickly and completely. Just as it did in its mistaken reference to Nixon’s “secret plan.”

WJC

Other memorable posts at Media Myth Alert:

Marking five years: The best of Media Myth Alert

In Anniversaries, Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Media myths and radio, Murrow-McCarthy myth, New York Times, Newspapers, Photographs, Quotes, Scandal, Television, War of the Worlds, Washington Post, Watergate myth on October 31, 2014 at 12:24 pm

Media Myth Alert today marks its fifth anniversary — an occasion fitting to revisit the top posts since the blog went live on October 31, 2009, with the objectives of calling out the appearance and publication of media myths and helping to promote my 2010 mythbusting book, Getting It Wrong.

Here are the top five of the more than 640 posts at Media Myth Alert. (A separate post today will revisit five other top items posted at Media Myth Alert.)

The top posts all were about prominent topics, all received a fair amount of attention in the blogosphere and beyond, and all were represented disclosures found only at Media Myth Alert.

Krakauer quietly retreats from Lynch-source claim (posted November 11, 2011): This post disclosed the walk-back by author Jon Krakauer from claims in his 2009 book that Jim Wilkinson, a former White House official, was the source for the bogus Washington Post report about Jessica Lynch and her battlefield heroics in Iraq in 2003.

Krakauer book coverThose claims were unattributed in the book — and vigorously denied by Wilkinson, who sought a correction.

When it came, the correction was inserted unobtrusively in a new printing of the paperback edition of Krakauer’s book, Where Men Win Glory.

It read:

“Earlier editions of this book stated that it was Jim Wilkinson ‘who arranged to give the Washington Post exclusive access’ to this leaked intelligence [about Jessica Lynch]. This is incorrect. Wilkinson had nothing to do with the leak.”

I’ve pointed out that the Post’s enduring silence about its sources on the botched story about Lynch has allowed for the emergence not only of bogus allegations such as those about Wilkinson, but of a tenacious false narrative that the Pentagon concocted the tale about Lynch’s derring-do.

The false narrative also has deflected attention from the soldier whose heroics apparently were misattributed to Lynch. He was Sgt. Donald Walters, a cook in Lynch’s unit, which was ambushed in Nasiriyah in southern Iraq in the first days of the Iraq War.

Walters was taken prisoner by Iraqi irregulars, and shot and killed.

Calling out the New York Times on ‘napalm girl’ photo error (posted June 3, 2012): The “napalm girl” photograph was one of the most memorable images of the Vietnam War — and remains a source of media myth.

Nick Ut's Pulitzer-winning image (AP/Boston Globe)

Nick Ut’s Pulitzer-winning image (AP)

The photograph was taken by Nick Ut of the Associated Press on June 8, 1972, and showed terror-stricken Vietnamese children running from an errant aerial napalm attack. The central figure of the image was a naked, 9-year-old girl screaming from her burns.

So powerful was the photograph that it is sometimes said — erroneously — that it hastened an end to the war. Another myth is that the napalm was dropped by U.S. aircraft, a version repeated by the New York Times in May 2012, in an obituary of an Associated Press photo editor, Horst Faas.

The Times’ obituary claimed that the “napalm girl” photograph showed “the aftermath of one of the thousands of bombings in the countryside by American planes.”

That passage suggested U.S. forces were responsible for the napalm attack, and I pointed this out in an email to the Times. I noted that the bombing was a misdirected attack by the South Vietnamese Air Force, as news reports at the time made clear.

An editor for the Times, Peter Keepnews, replied, in what clearly was a contorted attempt to avoid publishing a correction:

“You are correct that the bombing in question was conducted by the South Vietnamese Air Force. However, the obituary referred only to ‘American planes,’ and there does not seem to be any doubt that this plane was American –- a Douglas A-1 Skyraider, to be precise.”

Of course the aircraft’s manufacturer was not at all relevant as to who carried out the attack.

Independent of my efforts, two former senior Associated Press journalists also called on the Times to correct its error about “American planes.”

The Times resisted for weeks before publishing an obscure sort-of correction that embraced Keepnews’ tortured reasoning and stated:

“While the planes that carried out that attack were ‘American planes’ in the sense that they were made in the United States, they were flown by the South Vietnamese Air Force, not by American forces.”

It was, I noted, a muddled and begrudging acknowledgement of error — hardly was in keeping with the declaration by the newspaper’s then-executive editor, Bill Keller, who had asserted in 2011 that “when we get it wrong, we correct ourselves as quickly and forthrightly as possible.”

PBS squanders opportunity in tedious War of the Worlds documentary (posted October 29, 2013): The first-ever post at Media Myth Alert was a brief item about Orson Welles’ clever and famous War of the Worlds radio dramatization of October 30, 1938. Welles’ show, which told of a deadly Martian invasion of Earth, supposedly was so terrifying that it pitched tens of thousands of Americans into panic and mass hysteria.

That’s a media myth, one that circulates every year, at the approach of Halloween.

Welles_monument

Orson Welles

In 2013, at the 75th anniversary of Welles’ program, PBS revisited The War of the Worlds in a much-anticipated “American Experience” documentary that turned out to be quite a disappointment. PBS managed not only to make The War of the Worlds seem snoozy and tedious; it missed the opportunity to revisit the well-known but much-misunderstood radio program in fresh and revealing ways.

“PBS could have confronted head-on the question of whether the radio show … really did provoke hysteria and mass panic in the United States,” I wrote.

Instead, I added, “The documentary’s makers settled for a turgid program that was far less educational, informative, and inspiring than it could have been.”

The PBS program failed to address the supposed effects of Welles’ radio dramatization in any meaningful way.

And it failed to consider the growing body of scholarship which has impugned the conventional wisdom and has found that The War of the Worlds program sowed neither chaos nor widespread alarm. Instead, listeners in overwhelming numbers recognized the program for what it was: A clever radio show that aired in its scheduled Sunday time slot and featured the not-unfamiliar voice of Welles, the program’s 23-year-old star.

My critique was endorsed by the PBS ombudsman, Michael Getler, who wrote in a column after the documentary was broadcast:

“I find myself in agreement with the judgment of W. Joseph Campbell, the well-known critic and author of ‘Getting It Wrong: Ten of the Greatest Misreported Stories in American Journalism’ who headlined his comment:  ‘PBS squanders opportunity to offer “content that educates” in “War of the Worlds” doc.’”

‘Deep Throat’ garage marker errs about Watergate source disclosures (posted August 18, 2011): Few media myths are as enduring as the hero-journalist trope about of Watergate. It holds that the dogged reporting of Bob Woodward and Carl Bernstein for the Washington Post — guided by Woodward’s clandestine source, code-named “Deep Throat” — exposed the crimes of Watergate and brought down Richard Nixon’s corrupt presidency in 1974.

It’s an easy-to-remember tale that cuts through the considerable complexity of Watergate and, as such, has become the dominant narrative of the scandal.

But it’s a history-lite version of Watergate, a media-centric version that the Post itself has mostly eschewed and dismissed over the years. (Woodward once put it this way: “To say that the press brought down Nixon, that’s horseshit.”)

Watergate marker_cropped

Marker with the error

A measure of how engrained Watergate’s dominant narrative has become can be seen in the historical marker that went up in August 2011 outside the parking garage in Arlington, Virginia, where Woodward conferred occasionally in 1972 and 1973 with his “Deep Throat” source.

The marker, as I pointed out, errs in describing the information Woodward received from the “Deep Throat” source, who in 2005 revealed himself as W. Mark Felt, formerly the FBI’s second in command.

The marker says:

“Felt provided Woodward information that exposed the Nixon administration’s obstruction of the FBI’s Watergate investigation.”

That’s not so.

Such obstruction-of-justice evidence, had “Deep Throat” offered it to Woodward, would have been so damaging and so explosive that it surely would have forced Richard Nixon to resign the presidency well before he did.

But Felt didn’t have that sort of information — or (less likely) did not share it with Woodward.

The “Deep Throat” garage is to be razed to permit the construction of two commercial and residential towers, the Post reported in June 2014. Interestingly, the Post’s article about the planned demolition repeated nearly verbatim the key portion of the marker’s description, stating:

“Felt … provided Woodward with information that exposed the Nixon administration’s obstruction of the FBI’s Watergate investigation.”

Which is still wrong, even if printed in the newspaper.

Suspect Murrow quote pulled at Murrow school (posted February 17, 2011): The online welcome page of the dean of the Edward R. Murrow College of Communication at Washington State University used to feature a quotation attributed to Murrow — a quotation that was only half-true.

Soon after I asked the dean about the provenance of the suspicious quotation, it was taken down.

The quotation read:

“We must not confuse dissent with disloyalty. When the loyal opposition dies, I think the soul of America dies with it.”

The first portion of the quote was indeed spoken by Murrow: It was a passage in his mythical 1954 television program that addressed Senator Joseph R. McCarthy’s red-baiting ways.

Murrow in 1954

 Not Murrow’s line

The second sentence of the quote — “When the loyal opposition dies, I think the soul of America dies with it” — is apocryphal.

In mid-February 2011, I noted that the full quotation — accompanied by a facsimile of Murrow’s signature — was posted at the welcome page of Dean Lawrence Pintak of Murrow College at Washington State, Murrow’s alma mater.

I asked the dean what knew about the quote’s first appearance, noting that I had consulted, among other sources, a database of historical newspapers which contained no articles quoting the “loyal opposition” passage.

Pintak, who said he believed the Web page containing the suspect quote had been developed before his arrival at Washington State in 2009, referred my inquiry to an instructor on his faculty who, a few hours later, sent an email to the dean and me, stating:

“While [the ‘loyal opposition’ quotation] seems to reflect the Murrow spirit, the lack of evidence that he phrased it that way is indeed suspicious.”

He added: “I feel the evidence says no, Murrow did not say this.”

By day’s end, the suspect quote had been pulled from the welcome page. Just the authentic portion — “We must not confuse dissent with disloyalty” — remained posted there.

The bogus Murrow quote about “the loyal opposition” has popped up before.

For example, in a speech in 2006 about Iraq, Harry Reid, now the U.S. Senate majority leader, invoked the passage — and claimed Murrow was its author.

WJC

Other memorable posts at Media Myth Alert:

Maddow cherry-picks to avoid correcting claim about Pentagon, Jessica Lynch

In Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Newspapers, Scandal, Television, Washington Post on June 10, 2014 at 6:18 pm

To cherry-pick is to be highly selective, to use facts that support one’s position while ignoring the confounding evidence.

Maddow (NBC News)

Maddow (NBC News)

And that’s essentially what Rachel Maddow did on her MSNBC program last night. She cherry-picked details about the reporting of the hero-warrior story about Jessica Lynch to avoid correcting her erroneous claim on a show June 3. Maddow had said in a commentary that night “the Pentagon made up” the tale of Lynch’s battlefield heroics in the first days of the Iraq War.

In cherry-picking, Maddow failed to mention the foundation of the bogus hero-warrior story – the Washington Post article that cited “U.S. officials” in saying that Lynch, then a 19-year-old supply clerk, had fought fiercely in the ambush of her Army unit, the 507th Maintenance Company, on March 23, 2003. The Post’s story turned out to be wrong in almost all vital details.

One of the reporters on the story, which the Post published on its front page on April 3, 2003, later said, unequivocally:

Our sources for that story were not Pentagon sources.”

Rather, he said, without a trace of irony, they were “some really good intelligence sources” in Washington, D.C.

The reporter was Vernon Loeb, who at the time the Post’s defense correspondent. He also said in an interview that aired on NPR in December 2003: “We got these intelligence reports right as [Lynch] was being rescued” in an operation mounted by U.S. special forces on April 1, 2003. Lynch has been grievously injured in the crash of a Humvee in trying to escape the ambush; she was taken prisoner and held at an Iraqi hospital in Nasiriyah.

Loeb said the Post’s story “turned out to be wrong because intelligence information we were given was wrong.”

What’s more, he said:

“I could never get anybody from the Pentagon to talk about those [intelligence] reports at all. I got indications that they had, in fact, received those intelligence reports, but the Pentagon was completely unwilling to comment on those reports at all. They wouldn’t say anything about Jessica Lynch.

“I’ve never believed that, at least as far as the story we wrote goes, that it was a Pentagon attempt to create a hero there.”

Despite Loeb’s statements about the sourcing of the hero-warrior story, a false narrative has taken hold over the years that the Pentagon concocted the tale about Lynch’s battlefield derring-do, supposedly to build homefront support for the war.

On her show last night, Maddow referred neither to Loeb’s statements nor to the Post’s seminal report about Lynch. She instead assailed Politifact, a blog aligned with Punditfact, which had assessed as false her claim last week that the Pentagon “made up” the tale of Lynch’s heroics.

According to a transcript of her remarks last night, Maddow smugly declared:

“So, this is a pretty simple thing from the fact-checking perspective. Did the military provide false information that led to the narrative that Jessica Lynch went down fighting when she was captured?”

(Note the none-too-subtle shift: On her program June 3, Maddow asserted that “the Pentagon made up” the story about Lynch’s heroics. Last night, her parameters were: “Did the military provide false information that led to the narrative ….” Not quite the same.)

Maddow referred last night to a report by the Military Times on April 3, 2003, in which a military spokesman, Frank Thorp, was quoted as saying that Lynch “waged quite a battle prior to her capture.

“We do have very strong indications that Jessica Lynch was not captured very easily,” Thorp also was quoted as saying. “Reports are that she fired her (M-16 rifle) until she had no more ammunition.”

Maddow crowed: “That information straight from a military public affairs official was not true. It was made up. But it landed in press reports anyway.”

What Maddow neglected to mention was that Thorp was recapping for the Military Times what the Washington Post had already published.

Lynch_headline_Post

WaPo’s hero-warrior story

Thorp,  then a Navy captain assigned to the U.S. Central Command headquarters in Doha, Qatar, was not inventing, he was following. He was restating elements of a story the Post had already placed in circulation, a story based on intelligence sources, a story that quickly attracted all sorts of international attention.

As the Post’s ombudsman at the time, Michael Getler, pointed out: “The Post story [about Lynch] was exclusive. The rest of the world’s media picked it up from The Post, which put this tale into the public domain.”

Indeed, it is impossible to address the hero-warrior tale about Lynch without considering the Washington Post’s central and decisive role in the story. And Thorp’s subsequent statements made clear that he had been following the Post’s lead that day. Thorp said in an email in 2007 to a congressional staffer who had asked about the comments to the Military Times:

“As I recall, this was a short interview and media desperately wanted me to confirm the story that was running in the States .…  I never said that I had seen any intel or even intimated the same .… I may have said I am familiar with ‘the reports’ meaning the press reports, but as you can see I did not confirm them .… We did have reports of a battle and that a firefight had occurred .… That is what I stated.” (Ellipses in the original.)

Thorp later was quoted by Newsweek as saying he was not a source for the Post on its seminal story about Lynch’s heroics.

Which makes sense. Had he been a source for the Post on the Lynch story, why would the newspaper resist identifying him as such, especially after his remarks to the Military Times? If Thorp, a military spokesman, had been a source for the Post, why would Loeb, months after the hero-warrior story was published, insist that his sources had been “intelligence sources”?

Thorp at most played a bit part in the Lynch saga.

Besides, the cynical, Pentagon-made-it-up narrative never made much sense. As I wrote in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, “At the time of the Lynch rescue, U.S. forces were closing in on Baghdad. So it defies logic to argue that the American military would have singled out and hyped the Lynch rescue for morale-building purposes when its central and vastly more important wartime objective was within reach.”

WJC

More from Media Myth Alert:

Now from the right: ‘American Spectator’ wrongly says Jessica Lynch was ‘portrayed by Pentagon as hero’

In Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Scandal, Washington Post on June 8, 2014 at 8:58 am

In an otherwise cogent critique of Rachel Maddow’s recent commentary about returned American prisoner Bowe Berghdahl, the right-of-center American Spectator wrongly accused the Pentagon of portraying Jessica Lynch “as a hero” early in the Iraq War.

Lynch was a 19-year-old Army supply clerk severely injured March 23, 2003, in the crash of her Humvee while fleeing an ambush in Nasiriyah in southern Iraq. The Washington Post, though, reported that Lynch had suffered gunshot and stab wounds as she fought fiercely against the attacking Iraqis. She kept firing, the Post said, until she ran out of ammunition.

None of those details was accurate, however. Lynch never fired a shot in the ambush; her weapon jammed. She was neither shot nor stabbed, but was badly hurt in the Humvee crash. Lynch was taken prisoner and held in an Iraqi hospital where she lingered near death until rescued by U.S. special forces on April 1, 2003.

AmSpecturkey_1

American Spectator logo

In the years since the Post’s hero-warrior story was published on April 3, 2003, a false narrative has taken hold that says the Pentagon concocted the tale about Lynch’s battlefield derring-do. The American Spectator’s claim, included in a commentary posted online Friday, is the latest evocation of that narrative.

We know it’s a false narrative because one of the Post reporters on the story has flatly stated that the newspaper’s sources for the story “were not Pentagon sources.” The reporter, Vernon Loeb, who in 2003 was the Post’s defense correspondent, further stated in an interview in December 2003 on NPR that Pentagon officials “wouldn’t say anything about Jessica Lynch.”

Loeb, now managing editor at the Houston Chronicle, also said in the interview:

“I’ve never believed that, at least as far as the story we wrote goes, that it was a Pentagon attempt to create a hero there.”

None of that what acknowledged by the liberal Maddow in an on-air commentary Tuesday on MSNBC in which she sought to equate the rescue of Lynch with the release of Bergdahl, the American soldier whose comrades say deserted his post in Afghanistan in 2009. Bergdahl was taken captive by the Taliban and exchanged a week ago for five senior Taliban figures.

In her commentary, Maddow asserted without citing sources that the Pentagon had “made up” the tale of Lynch’s battlefield heroics. The American Spectator, in taking issue with Maddow’s equating the cases of Lynch and Bergdahl, committed a similar error: Lynch, it said, “was initially portrayed by the Pentagon as a hero … who went down guns blazing and riddled with bullets.”

Loeb and the Post have never made clear how it got the Lynch-combat story so utterly wrong — a story that Michael Getler, then the newspaper’s ombudsman, memorably described as having “had an odor to it almost from the beginning.”

Loeb’s interview on NPR was the Post’s most detailed public discussion about sourcing for that story, which Loeb and co-author Susan Schmidt reported from Washington, D.C. But even that discussion fell woefully short in important respects.

In the NPR interview, Loeb said “we were told by some really good intelligence sources here in Washington that, you know, there were indications that [Lynch] had, you know, fired back and resisted her capture and actually been shot and possibly stabbed doing so. None of this turned out to be the case as we, you know, quickly learned. But, you know, we basically told our readers that day what the U.S. intelligence community was telling senior members of the U.S. government. It just kind of goes back to the old adage that, you know, initial reports from the battlefield are almost always wrong.”

Despite the recognized unreliability of such reports, the Post placed its account of Lynch’s supposed exploits in combat on the front page, thrusting the hero-warrior tale into the public domain. And the story was picked up by news organizations around the world. The Times of London, for example, declared that “Private Lynch has won a place in history as a gritty, all-American hero, to rival the likes of Bonnie and Clyde.”

In its erroneous report about Lynch, Post cited otherwise unnamed “U.S. officials” as sources. The newspaper has never identified them.Getting It Wrong_cover

In 2008, I called Loeb to discuss the matter but he hung up on me. I was at the time researching my media-mythbusting book, Getting It Wrong, a chapter of which is devoted to the bogus hero-warrior story about Lynch.

So if the Post will not disclose the sources that led it to such embarrassment, the next-best step would be for news organizations to avoid, resist, and deep-six the false narrative about Lynch and the Pentagon.

Important steps to that end can be taken if Maddow and the American Spectator were to issue corrections to their erroneous reports.

WJC

More from Media Myth Alert:

Maddow wrongly declares Pentagon ‘made up’ bogus tale about Jessica Lynch’s battlefield heroics

In Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Newspapers, Television on June 4, 2014 at 6:43 pm
Lynch_headline_Post

The hero-warrior tale: WaPo’s story

In a logically confused commentary on her MSNBC program last night, Rachel Maddow wrongly accused the Pentagon of having “made up” the bogus account of Jessica Lynch’s battlefield heroics early in the Iraq War.

Maddow cited no source for her claim, offered as she revisited at some length the hero-warrior tale about Lynch, an Army supply clerk thrust into international fame on April 3, 2003, in an electrifying, front-page story in the Washington Post.

The Post article cited otherwise unidentified “U.S. officials” in declaring that Lynch, then a 19-year-old private, had fought fiercely in the ambush of her unit, the 507th Maintenance Company, in Nasiriyah in southern Iraq on March 23, 2003.

Vernon Loeb, one of the Post reporters on that story — which turned out to be wrong in almost every important detail — later made clear that the Pentagon had not been the newspaper’s source.

As I noted in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, Loeb went on NPR’s Fresh Air program in December 2003 and declared, unequivocally:

“Our sources for that story were not Pentagon sources.”

Loeb, then the Post’s defense correspondent, also said in the NPR interview that Pentagon officials “wouldn’t say anything about Jessica Lynch.”

He further declared:

“I just didn’t see the Pentagon trying to create a hero where there was none. I mean …they never showed any interest in doing that, to me.”

And yet none of that vital context was known to, or acknowledged by, Maddow as she discussed the Lynch case last night.

Maddow did so in an odd, contorted, and ultimately unpersuasive attempt to locate parallels between Lynch — who was taken prisoner at Nasiriyah and was rescued 11 days later by U.S. special forces — and the controversial recent release of Bowe Bergdahl, an Army sergeant who apparently walked away from his post in Afghanistan and was held captive by the Taliban for five years.

The administration of President Barack Obama over the weekend swapped five senior Taliban figures for Bergdahl’s freedom.

According to a transcript of her program, Maddow recalled that Lynch and her unit “were supposed to take a detour around the city of Nasiriyah, but they didn’t. They took a wrong turn or more likely a few wrong turns. And they ended up right in the city center.

“They were supposed to go around the city and not go through it at all. They ended up wrong turn after wrong turn, right in the city center, undefended, in territory where the U.S. Army knew they were likely to be attacks or ambushes, and they just drove right into it.”

But the 507th Maintenance wasn’t exactly “undefended”; some of its soldiers put up terrific resistance. Among them was Sergeant Donald Walters, a cook who put down covering fire as his comrades tried to escape the ambush.

Walters and 10 other soldiers in the 507th Maintenance were killed at Nasiriyah. Lynch suffered shattering injuries in the crash of her Humvee as it fled the attack.

Maddow then raised questions about Lynch’s rescue (which took place two days before the Post’s hero-warrior story was published) that no one seriously poses:

“Should that rescue not have happened? Should Jessica Lynch have been left there? Seriously, is that what we think about these things now?

“Private First Class Jessica Lynch, star of the show of that rescue. If the heroics that the Pentagon made up about her didn’t really happen, and they didn’t, maybe the U.S. special forces who rescued her, maybe they shouldn’t have bothered. After all, maybe it was their own screw-up that got them ambushed and hurt and captured in the first place.

“Is that how we think about these things now?” Maddow asked. “Is that how we think now about that rescue in hindsight knowing what we know now?

“Because that kind of a case, that obscenity of a case that maybe some Americans might deserve to be left behind, that is new cause célèbre on the American right, right now, that the American prisoner of war, the last American prisoner of war, the last and only one still held from either the Iraq war or the Afghanistan war, the American prisoner of war, Bowe Bergdahl, he did not deserve to be freed — that the U.S. government working to free him, succeeding to free him, that was a shame somehow, because yes, sure, he was an American soldier, but he was a bad one,” Maddow said.

That’s to torture logic, and to raise strawman arguments in seeking equivalence in the cases of Lynch — who undeniably was a prisoner of war, if not a heroic one — and of Bergdahl. The circumstances are vastly different.

But what most interests Media Myth Alert is Maddow’s claim, offered casually and without reference to sources, “that the Pentagon made up” the tale of Lynch’s heroics.

Private Lynch

Private Lynch

The Pentagon rather treated the Lynch hero-warrior story as if it were radioactive. As Loeb, now a top editor at the Houston Chronicle, declared on another occasion:

“Far from promoting stories about Lynch, the military didn’t like the story.”

The false narrative about Lynch and the Pentagon represents continuing fallout not only from the Post’s bungled reporting in April 2003 but from the newspaper’s reluctance to identify the sources on whom Loeb and fellow reporter Susan Schmidt relied in preparing the hero-warrior story.

Only by identifying the sources who led it awry on that story will the Post set right a false narrative that still circulates widely, as Maddow’s commentary last night made quite clear.

WJC

More from Media Myth Alert:

Jessica Lynch, the Fin Times, and ‘big propaganda stories’

In Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Newspapers, Washington Post on April 3, 2014 at 6:51 am

It is well-understood that the tale of Jessica Lynch’s battlefield heroics in Iraq in 2003 was bogus.

Much less well-understood is how the story of her purported derring-do entered the public domain.

Many accounts of the exaggerated hero-warrior tale blame the U.S. government or the U.S. military — or simply the U.S. — for cynically attempting to turn Lynch, then-19-year-old Army supply clerk, into a wartime hero.

Far fewer accounts identify the real source of error — a botched report published 11 years ago today in the Washington Post.

Lynch_headline_Post

Page one 11 years ago: The Post’s botched story

Most recently to err in describing the derivation of the Lynch saga is London’s Financial Times, a sophisticated newspaper printed on distinctive salmon-colored newsprint.

The Financial Times ruminated in a commentary the other day about “the power of peace” and included this vague yet pointed accusation:

“During the Iraq war, the US told two big propaganda stories about individual heroes, Jessica Lynch and Pat Tillman. Both stories proved false.”

How so, “the US”? The commentary doesn’t say.

In the case of Pat Tillman, an Army Ranger and former professional football player, the U.S. Army’s Special Operations Command said that he had been killed by enemy gunfire in 2004, in Afghanistan. A subsequent Defense Department investigation determined his death was caused by friendly fire.

But in the Lynch case, it was the Washington Post — not “the US,” and certainly not the U.S. military — that was the source of the bogus report.

In a front-page article published April 3, 2003, the Post claimed that Lynch had “fought fiercely” in the ambush of her unit in Nasiriyah, in southern Iraq, that she had “shot several enemy soldiers” and continued firing her weapon “until she ran out of ammunition” and was captured.

The Post declared that Lynch suffered “multiple gunshot wounds and watched several other soldiers in her unit die around her” in fighting in which 11 U.S. soldiers were killed.

The Post cited otherwise unidentified “U.S. officials” as sources for the electrifying account of the young woman’s heroism.

As it turned out, the hero-warrior tale — written by Susan Schmidt and Vernon Loeb — was wrong in almost every major respect. The ambush did occur, on March 23, 2003, in the first days of the Iraq War. But Lynch did not fire her weapon in the attack. Nor was she shot and stabbed, as the Post reported.

Lynch was badly injured in the crash of her Humvee as it tried to flee the escape. She was taken to an Iraqi hospital where she lingered near death until rescued by U.S. special forces on April 1, 2003.

Lynch in 2003

Lynch in 2003

The Post has never disclosed the identities of the “U.S. officials” on which it based its erroneous report. But as I discussed in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, Loeb did make clear that the Post’s “sources for that story were not Pentagon sources.”

In an interview with NPR in December 2003, Loeb said he “could never get anybody from the Pentagon to talk about” the Lynch case, adding:

“I just didn’t see the Pentagon trying to create a hero where there was none. I mean … they never showed any interest in doing that, to me.”

Over the years, though, the role of the Post in propelling Lynch into unwarranted international fame has receded in favor of a false narrative that the Pentagon made it all up.

What accounts for this transformation? Why has the Post’s singular role in the Lynch case been so thoroughly eclipsed?

One reason is that it’s perversely delicious and sinister to assert that the U.S. military concocted the hero-warrior tale about Lynch and somehow fed it to gullible news outlets. That’s a far more engaging story than that of mangled newspaper reporting.

Another reason is that the Post, on occasion, has been complicit in muddying its decisive contribution to Lynch fable.

The newspaper has been known to characterize the hero-warrior tale as one that other news media were telling, too. That’s true, but only after the Post published the story that made Lynch, quite undeservedly, the best-known Army private of the Iraq War.

Eleven years on, the Post has never adequately explained how it so thoroughly botched its report about Lynch.

WJC

More from Media Myth Alert:

%d bloggers like this: