W. Joseph Campbell

Archive for the ‘Cinematic treatments’ Category

‘The Post’: Bad history = bad movie

In Cinematic treatments, Media myths, New York Times, Newspapers, Reviews, Washington Post on January 2, 2018 at 11:15 am

You might think, as the New York Times pointed out in reviewing Steven Spielberg’s much-praised new movie, The Post, that “shaping a drama around a newspaper that didn’t break the story” would be “an odd path to Hollywood triumphalism.”

And yet, there it is: A hagiographic treatment about a newspaper, the Washington Post, that was beaten by the New York Times in 1971 in exposing the Defense Department’s voluminous secret history of the Vietnam War, the Pentagon Papers.

After the Times published lengthy articles drawn from the archive, the administration of President Richard M. Nixon obtained a restraining order that barred the newspaper from running further reports about the Papers.

Soon, the Post obtained copies of portions of the archive and began publishing reports of its own until it, too, came under a federal court order to desist. Both newspapers appealed to the U.S. Supreme Court, and at the end of June 1971 won a 6-to-3 verdict lifting the restraints.

The movie’s centerpiece is that the Post and its senior leadership — Katharine Graham, the publisher, and Ben Bradlee, the executive editor — showed great courage in risking jail as they hoisted the banner of press freedom while the Times was prevented from reporting about the Papers.

It’s a heroic statement, but the emphasis is misplaced.

To concentrate on the Post’s subsidiary role in the Pentagon Papers saga is to distort the historical record for dramatic effect. The underlying history is dubious, which makes The Post is no success.

How credible, really, was the prospect of jailtime for Graham and Bradlee?

It was the Times that had taken the steepest risks; when it began publishing excerpts from the Papers, the newspaper’s executives couldn’t have known for sure how the Nixon administration might react, even if the Papers had been compiled before Nixon took office in 1969. By the time the Post had obtained portions of the archive, it had to have been fairly clear that the administration would seek to block publication but not attempt to send the newspaper’s principals to jail.

Indeed, Nixon’s early reaction to the disclosures of the Papers was to punish the leaker, later identified as Daniel Ellsberg, rather than go after the press.

That reaction was captured on Nixon’s infamous White House audiotapes, the contents of which sealed his fate in the Watergate scandal a few years later. In a conversation with one his top aides, John Ehrlichman, soon after the Times published its first excerpts, Nixon declared:

Hell, I wouldn’t prosecute the Times. My view is to prosecute the goddamn pricks that gave it to ’em.

That portion in the White House tapes is incorporated into a scene in The Post.

Not only was it unlikely that Nixon would attempt to send Graham and Bradlee to jail for following up the Times’ revelations, it was almost unthinkable that Bradlee would have countenanced any decision other than publish the Post’s excerpts.

Refrain from publishing while the Times was sidelined? Such a prospect was unthinkable to Bradlee, as David Rudenstine made clear in his study of the case, The Day the Presses Stopped.

“In Bradlee’s mind,” Rudenstine wrote, “not publishing was tantamount to being a coward, and Bradlee recoiled at the idea. Also, Bradlee actually relished the idea of a court battle with the Nixon administration.”

Elsewhere, Rudenstine noted:

“Bradlee was at fever pitch over the idea of publication. The Post was at a crucial stage in its development. It had steadily gained strength over the years. It now had the resources and the talent to become a major national newspaper,  and the Pentagon Papers would allow the Post to take a giant stride toward its goal. … If the Post did not publish, everyone would assume that — unlike the Times — the Post was intimidated by Nixon and [John] Mitchell,” the U.S. attorney general.

Spielberg’s movie captures only some of that thinking. Bradlee is played by Tom Hanks, who turns in a mediocre performance.

Hanks’ Bradlee is rumpled and sometimes speaks in a strange accent of undetermined derivation. It seems vaguely Southern.

Whatever. The accent is a distraction that inevitably brings to mind Jason Robards’ highly polished, Oscar-winning portrayal of Bradlee in All the President’s Men, another cinematic treatment of the journalist as hero — one that deepened media myths about the Post’s Watergate reporting.

Hanks in The Post is no Robards.

Spielberg’s movie is transparently a vehicle for Meryl Streep, who plays Katharine Graham. But not especially well or convincingly.

The Post is hardly Streep’s finest role. Or even her finest media role. She was far better playing an icy editor of a fashion magazine in The Devil Wears Prada.

Streep’s Graham is an often-confused, sometimes-simpering woman keenly unsure of herself even though she had overseen the newspaper nearly eight years by the time the Pentagon Papers broke.

Streep: Icy in ‘Prada’

Her portrayal of Graham is cloying and unpersuasive. For most of the movie, Graham is overwhelmed by the responsibilities and challenges of being publisher. As the Pentagon Papers break, Graham and her advisers were about to make a public offering of $35 million in Post shares; running excerpts from the archive could complicate those plans.

But abruptly, during an internal debate about whether the Post should publish its reports about the Papers, Graham finds backbone. She brushes aside objections from lawyers and investment bankers and says go ahead. Publish.

It seems all so cliched.

By focusing on Graham and her character development, Spielberg can justify making the movie about the Post. But ultimately there’s no escaping the newspaper’s lesser role in the Pentagon Papers case.

The Papers wasn’t the Post’s story. On that one, the Post moved in a slipstream created by the Times.

Times executives and reporters make infrequent appearances in The Post, but Spielberg mostly portrays them as secretive, suspicious, not especially likable, and not very heroic. But they were the men who obtained the Papers, devoted three months to a painstaking review of the contents, and took on the risks by publishing them first.

That’s the better story. And more accurate.

The Post clearly attempts to assert the importance of a free and searching press these days, during the presidency of Donald Trump, who has little love for the news media, as they have little for him. The not-so-subtle messaging brought to mind a lengthy essay about Hollywood and history, written years ago by Richard Bernstein and published in the Times.

Among other topics, Bernstein addressed “the transformation of movie makers and actors into commentators and philosophers,” and observed:

“Of course, movie makers have the right to their opinions, just like anyone else. What is disturbing is the public’s granting to them — and to the enormously powerful medium they control — a special role to comment on both our past and our present.”

It is faintly amusing to note, in reading Bernstein’s commentary, how little controversy is stirred any more when movie makers openly and routinely assume the mantle of commentator and advocate.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

 

Advertisements

NYT turns obscure statement into prominent blurb to tout its Pentagon Papers reporting

In Cinematic treatments, Debunking, Error, New York Times, Quotes, Reviews, Washington Post on December 30, 2017 at 12:02 pm

“The most significant leaks of classified material in American history.”

The New York Times has turned recently to that expansive claim, most conspicuously in a full-page advertisement, to suggest the rival Washington Post once praised the Times for disclosing the Pentagon Papers.

The quotation has been interpreted as the Times’ giving the Washington Post a thumb in the eye amid the much-ballyhooed limited release of Steven Spielberg‘s cinematic hagiography, The Post.

The movie dramatizes the Washington Post’s secondary role in reporting on the Pentagon Papers in 1971 — a focus surely irritating to the Times. (The Times’ review of the film observed that “shaping a drama around a newspaper that didn’t break the story seems an odd path to Hollywood triumphalism.”)

The quotation attributed to the Washington Post and seeming to commend the Times appears as a front-cover blurb for a new book that brings together the Times’ award-winning articles about the Pentagon Papers, the Defense Department’s once-secret history of American involvement in the Vietnam War.

The quotation was displayed prominently in a full-page advertisement the Times published the other day (see image nearby) to call attention to the book. The quotation also appears at a Web page promoting the book at the Times’ online store.

But when did the Washington Post make that statement?

Not in the aftermath of the Times’ disclosures of the Pentagon Papers in June 1971, as the blurb may suggest: A search of the full-text ProQuest database containing Washington Post content from 1877 through 1997 turned up no such statement.

Front cover blurb

A similar — but somewhat less assertive — statement appeared in the Washington Post in June 2011, in an 850-word article about the government’s declassification of the Pentagon Papers. That article was retrieved from the Nexis database and from a search on Google. Its opening sentence reads:

“The disclosure of the Pentagon Papers four decades ago stands as one of the most significant leaks of classified material in American history.”

As “one of the most significant leaks of classified material in American history.”

The Washington Post’s report also noted that declassification came “40 years to the day after portions were first disclosed by the New York Times.” But the article did not commend the Times for the revelations — an interpretation that’s certainly suggested by the blurb in the ad and on the book cover.

I asked the Times’ communications staff about the derivation of the quotation and was directed to this site, a rudimentary searchable archive the Washington Post set up, probably in 2011, to permit readers to review the declassified Pentagon Papers. An introductory statement posted at the site said:

“Four decades after the most significant leaks of classified material in American history, the Pentagon Papers have remained classified — until now. Read the full archive of the declassified documents as released by the National Archives and Records Administration.”

So that’s the source of the statement that the Times has invoked as a money quote to tout and recall its enterprise on the Pentagon Papers. The Washington Post said it, but clearly in a trivial and off-hand way. It was no prominent pronouncement. Or even a passage in a news article or commentary.

It was made obscurely, and it said nothing about the Times’ enterprise.

The Times’ turning the obscure statement into a prominent blurb underscores that its rivalry with the Washington Post remains keen. Of late, the Times has seemed eager to direct attention to its disclosures about the Pentagon Papers, in light of the favorable reviews of Spielberg’s movie, which stars Meryl Streep and Tom Hanks.

The Post was undeniably beaten on the Pentagon Papers story in 1971; it started printing excerpts of its own after the federal government enjoined the Times from publishing reports it had prepared drawn from the secret history. Soon after its excerpts began appearing, the Post was similarly restrained by a federal appeals court.

Both newspapers appealed to the Supreme Court which, at the end of June 1971, invalidated the government’s restraint in a 6-to-3 decision and the injunctions were lifted.

The Times’ reporting on the Pentagon Papers won the 1972 Pulitzer Prize for public service. The Post won no Pulitzers that year.

Writing at the “Deadline Hollywood” entertainment news site the other day, Jeremy Gerard discussed the Times’ recent full-page book ad, calling it “a puckish thumb-in-the-eye to the competition” and noting that the “promo is topped with a money quote – ‘The most significant leaks of classified material in American history’ – from, that’s right, the Washington Post.”

WJC

More from Media Myth Alert:

Taking stock: Top mythbusting posts of 2017

In 'Napalm girl', Cinematic treatments, Cronkite Moment, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, Newspapers, Scandal, Washington Post, Watergate myth on December 26, 2017 at 8:01 am

Media Myth Alert directed attention in 2017 to the appearance of a number of well-known media-driven myths, which are prominent tales about and/or by the news media that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal or wildly exaggerated.

Here is a rundown of the five top posts of the year at Media Myth Alert, which was established at the end of October 2009, a few months before publication of the first edition of Getting It Wrong. An expanded second edition of the mythbusting book came out in late 2016.

Vox offers up myth of the ‘Napalm Girl’ in essay about ‘fake news’ (posted July 6): “Fake news” was much in the media in 2017, and in addressing the phenomenon, the online site Vox invoked one of the media myths associated with the famous “Napalm Girl” photograph of June 1972.

‘Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

Vox  asserted that the image showed “a naked 9-year-old Vietnamese girl running from the United States’ napalm bombing of her village during the Vietnam War.”

It was not a U.S. bombing. As I discuss in Getting It Wrong, the napalm attack was carried out by the South Vietnamese Air Force — as news reports made quite clear at the time.

For example, a veteran British journalist, Christopher Wain, wrote in a dispatch for the United Press International wire service:

“These were South Vietnamese planes dropping napalm on South Vietnamese peasants and troops.”

The notion that U.S. warplanes dropped the napalm that burned the girl and others is false, but enduring.

And Vox has not corrected its error.

The photographer who took the “Napalm Girl” image, Nick Ut of the Associated Press, retired from the news agency at the end of March 2017.

After the ‘Cronkite Moment,’ LBJ doubled down on Viet policy (posted February 23): We are certain to hear fairly often about the mythical “Cronkite Moment” in 2018, especially around the 50th anniversary in February of the on-air editorializing by CBS News anchor Walter Cronkite, who famously declared the U.S. military was “mired in stalemate” in Vietnam.

Cronkite’s assessment is said to have been so powerful and shocking that it came as an epiphany for President Lyndon B. Johnson, who suddenly realized his war policy was in tatters.

It’s a compelling story of media influence. But it’s hardly what happened.

Not only did Johnson not see Cronkite’s special report when it aired on February 27, 1968; the president doubled down on his Vietnam policy in the days and weeks afterward, mounting an aggressive and outspoken defense of his policy while making clear he had not taken the Cronkite’s message to heart — if he was aware of it at all.

Just three days after Cronkite’s program aired, Johnson vowed in remarks at a testimonial dinner that the United States would “not cut and run” from Vietnam.

“We’re not going to be Quislings,” the president said, invoking the surname of a Norwegian politician who had helped the Nazis take over his country. “And we’re not going to be appeasers.”

In mid-March 1968, Johnson told a meeting of business leaders in Washington: “We must meet our commitments in the world and in Vietnam. We shall and we are going to win. … I don’t want a man in here to go back home thinking otherwise — we are going to win.”

A few days later, on March 18, 1968, the president traveled to Minneapolis to speak at the National Farmers Union convention. He took the occasion to urge “a total national effort to win the war” in Vietnam. Johnson punctuated his remarks by slapping the lectern and declaring:

“We love nothing more than peace, but we hate nothing worse than surrender and cowardice.”

So at a time when Cronkite’s view about Vietnam should have been most potent and influential, Johnson remained openly and tenaciously hawkish on the war. On several occasions, the president effectively brushed aside Cronkite’s assessment and encouraged popular support for the war effort.

Johnson’s assertiveness at that time is little remembered, while the “Cronkite Moment” remains one of American journalism’s most enduring and appealing media myths.

‘Mark Felt’ biopic worse than its negative reviews (posted October 14): Long before its release in late September 2017, Peter Landesman’s biopic of Watergate’s mythical and most famous secret source, W. Mark Felt, was ballyhooed in the Hollywood press as a “spy thriller.”

The movie was grandiose in its title, “Mark Felt: The Man Who Brought Down the White House.” But its script was a tedious mess that offered no coherent insight into Watergate or what really toppled Richard Nixon’s presidency in 1974.

Felt, who was played by Liam Neeson, was a top official at the FBI who in 1972 and 1973 conferred periodically with Bob Woodward, one of the Washington Post’s lead reporters on the Watergate scandal. In All the President’s Men, a book about their Watergate reporting for the Post, Woodward and Carl Bernstein referred to Felt as “Deep Throat.”

Felt’s clandestine meetings with Woodward took place in a parking garage in suburban Virginia and became the stuff of legend — not to mention media myth.

About the time he was conferring with Woodward, Felt was authorizing illegal break-ins — known at the FBI as “black bag jobs” — at homes of relatives and associates of fugitives of the domestic terrorist group Weather Underground.

Felt was indicted in 1978 for approving illegal entries and searches. He was tried with an FBI colleague; both were convicted and ordered to pay fines. They were pardoned in 1981 by President Ronald Reagan.

A far better biopic about Felt could have been developed around his criminal misconduct in investigating the Weather Underground. Such a movie could have been a study of the corrupting tendencies of almost-unchecked power, which Felt wielded for a time at the FBI. Instead, Landesman produced a plodding cinematic treatment that was rewarded with no better than modest receipts at the box office.

WaPo’s media writer embraces Watergate myths (posted October 7): The identity of “Deep Throat” remained a secret for more than 30 years — until Felt and his family revealed in 2005 that he had been the secret source. The Washington Post’s ombudsman, Michael Getler, took the occasion to offer an important reminder about Watergate and the forces that had ended Nixon’s presidency.

Getler wrote in a column in June 2005 that “it was not The Post, but the FBI, a Congress acting in bipartisan fashion and the courts that brought down the Nixon administration.”

In October 2017, one of Getler’s distant successors at the Post, media columnist Margaret Sullivan, revisited the lessons of Watergate in an essay in Columbia Journalism Review — and embraced the trope that the Post and Woodward and Bernstein were central to bringing down Nixon’s presidency.

I call it the heroic-journalist myth of Watergate.

In her essay, Sullivan declared, without documentation, that Woodward and Bernstein had “uncovered the Nixon administration’s crimes and the cover-up that followed. In time, their stories helped to bring down a president who had insisted, ‘I am not a crook.’”

Woodward and Bernstein most certainly did not uncover Nixon’s obstruction. That was revealed in 1974, not long before Nixon resigned, in the release of a previously secret White House tape on which the president can be heard approving a scheme to divert the FBI’s investigation into the burglary at Democratic National Committee headquarters — the signal crime of Watergate.

Nor did Woodward and Bernstein reveal the Nixon’s administration’s cover-up of the Watergate burglary.

That was made quite clear long ago, in a mostly hagiographic account that the Columbia Journalism Review published in summer 1973, about a year before Nixon quit.

Deep in that article was a passage noting that Woodward and Bernstein had “missed perhaps the most insidious acts of all — the story of the coverup and the payment of money to the Watergate defendants [charged and tried in the burglary] to buy their silence.”

The article quoted Woodward as saying about the cover-up: “It was too high. It was held too close. Too few people knew.

We couldn’t get that high.”

Woodward and Bernstein’s reporting was hardly decisive to the outcome of Watergate.

And Sullivan’s myth-embracing claims in Columbia Journalism Review remain uncorrected.

Imagining Richard Nixon’s ‘secret planfor Vietnam (posted November 14): About two weeks before Minnesota Public Radio dismissed him for inappropriate workplace behavior, storyteller Garrison Keillor wrote an essay in which he imagined paying a return visit to New York City of 1961.

The thought was “unbearable,” he wrote, because “I’d have to relive the 1963 assassination [of President John F. Kennedy] and stay in grad school to dodge the draft and hear Richard Nixon say that he had a secret plan to end the war in Vietnam.”

Were he somehow to make a return to the ’60s, Keillor would never hear Nixon touting a “secret plan” for Vietnam. Certainly not as a campaign pledge for the presidency in 1968 when, as a hoary media myth has it, Nixon cynically proclaimed having a “secret plan” to end the war.

But in fact, Nixon pointedly disavowed such a claim.

In an article published March 28, 1968, in the Los Angeles Times, Nixon was quoted as saying he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

“If I had any way to end the war,” he also was quoted as saying, “I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” (Nixon’s remarks were made just a few days before Johnson announced he would not seek reelection.)

Nixon may or may not have had a “secret plan” in mind in 1968. But it was neither a topic nor a plank of his campaign that year, and that is clear in reviewing search results of a full-text database of leading U.S. newspapers in 1968. The titles include the Los Angeles Times, New York Times, Baltimore Sun, Wall Street Journal, Washington Post, and Chicago Tribune.

The search period was January 1, 1967, to January 1, 1969, and search terms were “Nixon” and “secret plan.” No articles were returned in which Nixon was quoted as saying he had a “secret plan” for Vietnam. Had Nixon touted a “secret plan” during his campaign, leading U.S. newspapers surely would have mentioned it.

Keillor’s odd musings about returning to the ’60s were not the first time he’s indulged in media myth.

In a “Writer’s Almanac” podcast aired on NPR in April 2015, Keillor asserted that “in 1898,” newspaper publisher William Randolph Hearst “sent the artist Frederic Remington to Cuba to cover the war. And Remington wrote home, ‘There is no war. Request to be recalled.’

“And he was told, ‘You furnish the pictures, I’ll furnish the war.’ And the Hearst newspapers did their best to promulgate what came to be called the Spanish-American War.”

The Remington-Hearst anecdote, featuring Hearst’s purported vow to “furnish the war,” is one of the best-known in American journalism. But it is apocryphal, for reasons addressed in detail in the opening chapter of Getting It Wrong.

WJC

Other memorable posts of 2017:

 

‘Mark Felt’ biopic worse than its negative reviews

In Cinematic treatments, Newspapers, Reviews, Scandal, Washington Post, Watergate myth on October 14, 2017 at 1:31 pm

Mark Felt is a movie worse than its many negative reviews.

It’s a tedious biopic about Watergate’s most famous anonymous source that fails to offer anything close to a coherent interpretation of America’s gravest political scandal of the 20th century.

The subtitle asserts that Felt — celebrated as Bob Woodward‘s highly placed “Deep Throat” source during Watergate — was the “man who brought down the White House.” But that exceedingly dubious claim is not  much addressed — let alone supported — in this headache-inducing mess of a movie.

No one who sits through Mark Felt will come away with a cogent understanding about Watergate and what really brought down Richard Nixon’s presidency.

And that perhaps is its most acute failing.

The movie offers a badly mashed-up timeline of Watergate; suggests that the Nixon White House coverup of the scandal nearly succeeded when it was amateurish and wobbly, and provides no sense at all about the array of forces that closed in on Nixon. The movie is about a career G-man (played grimly by Liam Neeson) who leaked to the press, ostensibly to protect his beloved FBI from Nixon and his skulking, disreputable top aides.

Woodward’s character, played by Julian Morris, is amusingly callow and in a couple of brief appearances comes across as more stenographer than searching journalist. Mark Felt grants considerably more face time to Sandy Smith of Time magazine’s Washington bureau, a veteran journalist to whom Felt also leaked.

But as the credits roll, it’s not hard to think that director Peter Landesman missed an opportunity to shoot a far better movie about Felt.

Landesman’s portrayal notwithstanding, Felt was no heroic whistleblower. He was no noble character; the far better movie would have depicted Felt more accurately as a cunning G-man not above breaking the law.

The far better movie would have been a study of the corrupting tendencies of almost-unchecked power, which Felt for a short time wielded at the FBI.

The far better movie would have been developed around Felt’s criminal misconduct as the agency’s acting associate director, authorizing illegal breakins — known as “black bag jobs” — at homes of relatives and associates of Weather Underground fugitives.

Felt was indicted in 1978 for illegal entries and searches in New York City and Union City, N.J. Indicted with him for conspiring to violate civil rights of American citizens were former FBI acting director L. Patrick Gray and Edward S. Miller, former head of the agency’s counterintelligence unit.

Felt and Miller were convicted, ordered to pay fines, but pardoned in 1981 by President Ronald Reagan. Charges against Gray were dropped.

Felt died in 2008, a few years after outing himself as Woodward’s “Deep Throat” source during Watergate.

The “black bag jobs” were conducted in late 1972 and early 1973, roughly the time Felt was speaking with Woodward of the Washington Post about Watergate. Felt and Miller later said the warrantless entries were justified for reasons of national security.

Landesman’s Felt doesn’t ignore the FBI’s illegal activities, but seems to excuse them because the Weather Underground’s bombings were increasingly worrisome. The radical group detonated timebombs in washrooms at the Capitol in March 1971, the Pentagon in May 1972, and State Department in January 1975.

A parallel track of the far better movie would have explored but censured the Weather Underground, a violent, far-left terrorist group led by the likes of Bernadine Dohrn and her husband, Bill Ayers. They escaped  federal prosecution for their most serious crimes because crucial evidence against them had been gathered through illegal telephone surveillance.

Dohrn and Ayers became professors, he at the University of Illinois at Chicago, she at Northwestern University Law School. They were early supporters of Barack Obama as he began his climb from Chicago to the presidency. During his 2008 presidential campaign, Obama sought to distance himself from Ayers, calling him “somebody who engaged in detestable acts 40 years ago, when I was 8.”

The far better movie also would have zeroed in on Felt’s efforts to undermine Gray during the so-called FBI war of succession following J. Edgar Hoover’s death in May 1972.

By leaking to Woodward and Sandy Smith, Felt sought to discredit Gray and thus enhance Felt’s chances of being named to the bureau’s top position, an interpretation Max Holland persuasively presented in his book, Leak: Why Mark Felt Became Deep Throat.

Felt lost out and retired in 1973, the year before Nixon resigned.

A far better movie could have been made. The material was there. Instead, Landesman produced a plodding and confusing cinematic treatment that’s been aptly rewarded with modest box office receipts.

WJC

More from Media Myth Alert:

Taking stock: Top mythbusting posts of 2016

In 'Napalm girl', Bay of Pigs, Cinematic treatments, Debunking, Error, Furnish the war, Media myths, New York Times, Newspapers, Photographs, Quotes, Washington Post, Watergate myth on December 28, 2016 at 6:56 am

Media Myth Alertscreen-shot-2016-09-23-at-3-53-56-pm called attention in 2016 to the appearance of prominent media-driven myths, including cases discussed in a new, expanded edition of Getting It Wrong: Debunking the Greatest Myths in American Journalism, which was published in October.

Here is a rundown of Media Myth Alert’s five top posts of the year, followed by references to other notable mythbusting writeups of 2016.

‘Scorched by American napalm’: The media myth of ‘Napalm Girl’ endures (posted August 22): The new edition of Getting It Wrong includes three new chapters — one of which debunks the myths associated with the “Napalm Girl” photograph, which showed a cluster of terrorized Vietnamese children fleeing an errant napalm attack at Trang Bang, a village northwest of Saigon.

Most prominent among the myths is that the napalm was dropped by U.S. forces — a claim the Los Angeles Times repeated in a profile in August about Nick Ut of the Associated Press, who took the photograph on June 8, 1972. The profile described how “Ut stood on a road in a village just outside of Saigon when he spotted the girl — naked, scorched by American napalm and screaming as she ran.”

Shortly after Media Myth Alert called attention to the erroneous reference to “American napalm,” the Times quietly removed the modifier “American” — but without appending a correction.

As I point out in Getting It Wrong, the myth of American culpability in the attack at Trang Bang has been invoked often over the years.

The notion of American responsibility for the napalm attack took hold in the months afterward, propelled by George McGovern, the hapless Democratic candidate for president in 1972. McGovern referred to the image during his campaign, saying the napalm had been “dropped in the name of America.”

That metaphoric claim was “plainly overstated,” I write, adding:Screen Shot 2016-08-21 at 9.39.27 AM

“The napalm was dropped on civilians ‘not in the name of America’ but in an errant attempt by South Vietnamese forces to roust North Vietnamese troops from bunkers dug at the outskirts of the village. That is quite clear from contemporaneous news reports.”

The Los Angeles Times placed the “napalm girl” photograph on its front page of June 9, 1972 (see nearby); the caption made clear that the napalm had been “dropped accidentally by South Vietnamese planes.”

So why does it matter to debunk the myths of the “Napalm Girl”?

The reasons are several.

“Excising the myths … allows the image to be regarded and assessed more fairly, on its own terms,” I write in Getting It Wrong. “Debunking the myths of ‘Napalm Girl’ does nothing to diminish the photograph’s exceptionality. But removing the barnacles of myth effectively frees the photograph from association with feats and effects that are quite implausible.” That’s a reference to other myths of the “Napalm Girl,” that the image was so powerful that it swung public opinion against the war and hastened an end to the conflict.

But like the notion of American culpability in the errant attack, those claims are distortions and untrue.

NYTimes’ Castro obit gets it wrong about NYTimes’ Bay of Pigs coverage (posted November 26): Fidel Castro died in late November and the New York Times in a lengthy obituary called the brutal Cuban dictator “a towering international figure.” The Times obituary also invoked a persistent media myth about its own coverage of the run-up to the failed Bay of Pigs invasion in 1961.

The obituary said that the Times, “at the request of the Kennedy administration, withheld some” details of the invasion plans, “including information that an attack was imminent.”

But as I describe in Getting It Wrong, the notion that the administration of President John F. Kennedy “asked or persuaded the Times to suppress, hold back, or dilute any of its reports about the impending Bay of Pigs invasion is utter fancy.”

What I call the “New York Times-Bay of Pigs suppression myth” centers around the editing of a single article by Tad Szulc, a veteran foreign correspondent for the Times. Eleven days before the invasion, Szulc reported from Miami that an assault, organized by the CIA, was imminent.

Editors at the Times removed references to imminence and to the CIA.

“Imminent,” they reasoned, was more prediction than fact.

And the then-managing editor, Turner Catledge, later wrote that he “was hesitant to specify the CIA when we might not be able to document the charge.” So references to CIA were replaced with the more nebulous term “U.S. officials.”

Both decisions were certainly justifiable. And Szulc’s story appeared April 7, 1961, above-the-fold on the Times front page (see image nearby).

NYT_BayofPigs_frontAs the veteran Timesman Harrison Salisbury wrote in Without Fear or Favor, his insider’s account of the Times:

“The government in April 1961 did not … know that The Times was going to publish the Szulc story, although it was aware that The Times and other newsmen were probing in Miami. … The action which The Times took [in editing Szulc’s report] was on its own responsibility,” the result of internal discussions and deliberations that are recognizable to anyone familiar with the give-and-take of newsroom decision-making.

What’s rarely recognized or considered in asserting the suppression myth is that the Times’ reporting about the runup to the invasion was hardly confined to Szulc’s article.

Indeed, the Times and other news outlets “kept expanding the realm of what was publicly known about a coming assault against Castro,” I write, noting that the newspaper “continued to cover and comment on invasion preparations until the Cuban exiles hit the beaches at the Bay of Pigs” on April 17, 1961.

Suppressed the coverage was not.

Smug MSNBC guest invokes Nixon’s mythical ‘secret plan’ on Vietnam (posted May 3): Donald Trump’s shaky grasp of foreign policy invited his foes to hammer away at his views — and one of them, left-wing activist Phyllis Bennis, turned to a tenacious media myth to bash the Republican candidate.

Bennis did so in late April, in an appearance on the MSNBC program, The Last Word with Lawrence O’Donnell.MSNBC logo

Trump during his campaign vowed to eradicate ISIS, the radical Islamic State, but wasn’t specific about how that would be accomplished.

Bennis, showing unconcealed smugness, declared on the MSNBC show that Trump’s reference to ISIS “was very reminiscent of Nixon’s call when he was running for president [in 1968] and said, ‘I have a secret plan to end the war.’ The secret plan of course turned out to be escalation.”

In fact, the “secret plan” to end the Vietnam War was a campaign pledge Nixon never made.

He didn’t campaign for the presidency by espousing or touting or proclaiming a “secret plan” on Vietnam.

That much is clear from the search results of a full-text database of leading U.S. newspapers in 1968, including the New York Times, Los Angeles Times, Baltimore Sun, Wall Street Journal, Washington Post, and Chicago Tribune. The search terms “Nixon” and “secret plan” returned no articles during the period from January 1, 1967, to January 1, 1969, in which Nixon was quoted as saying he had a “secret plan” for Vietnam. (The search period included all of Nixon’s presidential campaign and its immediate aftermath.)

Surely, if Nixon had campaigned on a “secret plan” in 1968, as Bennis so snootily claimed, the country’s leading newspapers would have publicized it.

Nixon did publicly confront the notion he had a “secret plan” for Vietnam. In an article published March 28, 1968, in the Los Angeles Times, he was quoted as saying he had “no gimmicks or secret plans” for Vietnam.

Nixon also said on that occasion:

“If I had any way to end the war, I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.” (Nixon’s remarks were made just a few days before Johnson announced he would not seek reelection.)

Nixon may or may not have had a “secret plan” in mind in 1968. But such a claim was not a feature of his campaign.

No, ‘Politico’ — Hearst didn’t vow to ‘furnish the war’ (posted December 18): The vow attributed to William Randolph Hearst to “furnish the war” with Spain in the late 19th century is a zombie-like bogus quote: Despite thorough and repeated debunking, it never dies.

Confirmation of its zombie-like character was in effect offered by Politico in December, in an essay about the “long and brutal history of fake news.” Politico cited, as if it were true, the fake tale of Hearst’s “furnish the war” vow.

As I wrote in a Media Myth Alert post about Politico‘s use of the mythical quote:

Hearst’s vow, supposedly contained in an exchanged of telegrams with the artist Frederick Remington, is one of the most tenacious of all media myths, those dubious tales about and/or by the news media that are widely believed and often retold but which, under scrutiny, dissolve as apocryphal. They can be thought of as prominent cases of ‘fake news‘ that have masqueraded as fact for years.”

The tale, I write in Getting It Wrong, “lives on despite a nearly complete absence of supporting documentation.

“It lives on even though telegrams supposedly exchanged by Remington and Hearst have never turned up. It lives on even though Hearst denied ever sending such a message.”

And it lives on despite what I call “an irreconcilable internal inconsistency.” That is, it would have been illogical for Hearst to have sent a message vowing to “furnish the war” because war — Cuba’s rebellion against Spanish colonial rule, begun in 1895 — was the very reason Hearst assigned Remington to Cuba at the end of 1896.

Debunking the Hearstian vow is the subject of Chapter One in Getting It Wrong; the chapter is accessible here.

NYTimes invokes Watergate myth in writeup about journalists and movies (posted January 3): Watergate’s mythical dominant narrative has it that dogged reporting by Bob Woodward and Carl Bernstein of the Washington Post exposed the crimes that toppled Richard Nixon’s corrupt presidency in 1974.

The dominant narrative (the heroic-journalist trope, I call it) emerged long ago, and Hollywood — specifically, the cinematic version of Woodward and Bernstein’s book about their Watergate reporting — is an important reason why.

The movie, All the President’s Men, was released to critical acclaim 40 years ago and unabashedly promotes the heroic-journalist interpretation, that Woodward and Bernstein were central to unraveling Watergate and bringing down Nixon.

I point out in Getting It Wrong that All the President’s Men “allows no other interpretation: It was the work Woodward and Bernstein that set in motion far-reaching effects that brought about the first-ever resignation of a U.S. president. And it is a message that has endured” — as was suggested by a New York Times in an article in early January.

The article, which appeared beneath the headline “Journalism Catches Hollywood’s Eye,” embraced the heroic-journalist myth in referring to “the investigation by Bob Woodward and Carl Bernstein that led to Richard M. Nixon’s resignation.”

Their reporting had no such effect, however much All the President’s Men encouraged that simple notion.

I point out in Getting It Wrong that rolling up a scandal of Watergate’s dimensions “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then, Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House. Only when compelled by the Supreme Court did Nixon surrender those recordings, which captured him plotting the cover-up” of the burglary in June 1972 that was Watergate’s seminal crime.

It’s notable that principals at the Post declined over the years to embrace the mediacentric interpretation.

Katharine Graham, the Post’s publisher during Watergate, said in 1997, for example:

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

In 2005, Michael Getler, then the Post’s ombudsman, or in-house critic, wrote:

“Ultimately, it was not The Post, but the FBI, a Congress acting in bipartisan fashion and the courts that brought down the Nixon administration. They saw Watergate and the attempt to cover it up as a vast abuse of power and attempted corruption of U.S. institutions.”

The January article was not the first occasion in which the Times treated the heroic-journalist myth as if it were true.

In an article in 2008 about Woodward’s finally introducing Bernstein to the high-level Watergate source code-named “Deep Throat,” the Times referred to the “two young Washington Post reporters [who] cracked the Watergate scandal and brought down President Richard M. Nixon.”

WJC

Other memorable posts of 2016 :

It would be mired in myth: Spielberg considering a ‘Cronkite Moment’ movie?

In Cinematic treatments, Cronkite Moment, Debunking, Error, Media myths, Quotes, Television on June 15, 2016 at 7:10 pm

Walter Cronkite was months behind media rivals in characterizing the war in Vietnam as a military “stalemate.” He shifted his views about the conflict well after public opinion had begun to turn against the war. And Cronkite’s reporting for CBS News at supposedly a crucial moment in 1968 was tepid and far less adamant than that of some competing news media.

Cronkite in Vietnam

Cronkite in Vietnam

Whether movie director Steven Spielberg is aware of those aspects of the back story to the mythical “Cronkite Moment” of 1968 is not known.

But it may matter, given a report from Hollywood that Spielberg is contemplating a movie that effectively would embrace the myths that have grown up around the presumed effects of Cronkite’s on-air assessment.

Deadline Hollywood said yesterday at its online site that the Cronkite-movie project, while tentative, would “focus on Cronkite’s relationship with the Vietnam War and the role that America’s most trusted newsman played in turning public opinion against the increasingly un-winnable conflict. So influential was the CBS Evening News anchor that then-President Lyndon Baines Johnson is believed to have remarked, ‘If I’ve lost Walter Cronkite, I’ve lost middle America.'”

If that’s even a rough outline of the prospective Spielberg project, the resulting movie would be steeped in media myth. Indeed, Deadline Hollywood’s descriptive paragraph quoted above incorporated no fewer than three myths, specifically about:

  • “Most trusted”: It was not until 1972 when Cronkite began to be called the “most trusted” newsman; even then, the characterization was the inspiration of the CBS advertising department and based on research that can only be described as flimsy.
  • Public opinion: Evidence is scant at best that Cronkite’s pronouncement about Vietnam in February 1968 had any effect in turning American public opinion against the war. Indeed, Cronkite was more follower than leader in the public’s shifting views about Vietnam.
  • The president’s reaction: There is no evidence that Johnson ever said, “If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.” Or anything to that effect.

It is known that Johnson did not watch Cronkite’s report about Vietnam when it aired on February 27, 1968. The president then was in Austin, Texas, attending a black-tie birthday party for Governor John Connally, a long-time political ally who turned 51 that day.

About the time Cronkite was intoning his “mired in stalemate” assessment, Johnson was jesting about Connally’s age; he wasn’t lamenting the loss of an anchorman’s support. “Today, you are 51, John,” the president said. “That is the magic number that every man of politics prays for — a simple majority.”

As I noted in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, Johnson in the days and weeks following the Cronkite report was adamantly and publicly hawkish about the war, asserting in a speech in mid-March 1968, for example:

“Make no mistake about it. … We are going to win.”

What’s more, Cronkite said nothing in his report about the war that hadn’t been said previously by leading journalists. By early 1968, “stalemate” was an exceedingly unoriginal way of characterizing the conflict.

Screen Shot 2016-06-15 at 2.41.21 PM

Months before the ‘Cronkite Moment’

In August 1967, for example, the New York Times published a lengthy analysis that declared “the war is not going well. Victory is not close at hand.”

The analysis also said:

“‘Stalemate’ is a fighting word in Washington. President Johnson rejects it as a description of the situation in Vietnam. But it is the word used by almost all Americans here [in Saigon, capital of what was South Vietnam], except the top officials, to characterize what is happening.”

The Times report was published on its front page beneath the headline:

Vietnam: The Signs of Stalemate.

The Times, moreover, seemed to anticipate Cronkite’s “mired in stalemate” statement by asserting in an editorial published February 8, 1968, three weeks before Cronkite’s program:

“Politically as well as militarily, stalemate increasingly appears as the unavoidable outcome of the Vietnam struggle.”

In his report on February 27, 1968, Cronkite declared:

“To say that we are mired in stalemate seems the only realistic, yet unsatisfactory, conclusion.”

Cronkite’s assessment was far less assertive than the observations offered less than two weeks later by Frank McGee of the rival NBC network. “The war,” McGee said on an NBC News program that aired March 10, 1968, “is being lost by the [Johnson] administration’s definition.”

Not stalemated. Lost.

And four days before Cronkite’s report, the Wall Street Journal said in an editorial that the U.S. war effort in Vietnam “may be doomed” and that “everyone had better be prepared for the bitter taste of defeat beyond America’s power to prevent.”

Interestingly, Cronkite for years dismissed the notion his “mired in stalemate” commentary was of great consequence.

In his 1997 memoir, Cronkite said his “stalemate” assessment was for Johnson “just one more straw in the increasing burden of Vietnam.” Cronkite repeated the analogy in the years immediately afterward, saying in 1999 on a CNN program:

“I think our broadcast simply was another straw on the back of a crippled camel.”

Not until late in his life did Cronkite embrace the supposed impact of the presumptive “Cronkite Moment,” telling Esquire in 2006: “To be honest, I was rather amazed that my reporting from Vietnam had such an effect on history.”

As I discuss in Getting It Wrong, popular support for the war had begun slipping months before the Cronkite report. The shift in opinions had become apparent by Fall 1967.

A Gallup poll conducted in October 1967 found for the first time that a plurality of Americans — 47 percent — believed that sending troops to fight in Vietnam had been a mistake.

Slightly more than two years earlier, only 24 percent of respondents said they thought it was a mistake to have deployed American forces to Vietnam.

Gallup asked the question again in a poll completed on the day that Cronkite’s program aired: Forty-nine percent of the respondents said U.S. military intervention in Vietnam had been a mistake; 42 percent said it had not been.

In April 1968, Gallup found that 48 percent of respondents said U.S. military intervention in Vietnam had been a mistake; 42 percent said it had not.

Moreover, print journalists had detected a softening of support for the war well before Cronkite’s “mired in stalemate” assessment.

In December 1967, for example, a national correspondent for the Knight newspapers, Don Oberdorfer, noted that summer and fall that year had “been a time of switching, when millions of American voters — along with many religious leaders, editorial writers and elected officials — appeared to be changing their views about the war.”

WJC

More from Media Myth Alert:

Gushing about ‘All the President’s Men,’ the movie — and ignoring the myths it propelled

In Anniversaries, Cinematic treatments, Debunking, Media myths, Reviews, Washington Post, Watergate myth on April 18, 2016 at 6:32 am

ATPM movie posterWhen it was released 40 years ago this month, the cinematic version of the Watergate book  All the President’s Men was the topic of soaring reviews.

Vincent Canby wrote in the New York Times that “the real excitement of ‘All The President’s Men’ is in watching two comparatively inexperienced reporters stumble onto the story of their lives and develop it triumphantly, against all odds.” He was referring to Washington Post reporters Bob Woodward and Carl Bernstein who were played in the movie by Robert Redford and Dustin Hoffman, respectively.

The Long Island newspaper Newsday gushed even more, declaring:

“’All the President’s Men’ is a terrific movie – the best film about newspaper reporters ever made, one of the most enjoyable action pictures you’ll see this year and a classic example of how to make an important social and political statement within the framework of an unpretentious detective story whose revelations speak for themselves.”

And so it went for a movie that won four Academy Awards but lost the best-picture Oscar to Rocky.

The gushing for All the President’s Men resumed this month as a variety of media outlets took the occasion of the 40th anniversary to celebrate the film anew.

Michael Gaynor of Washingtonian magazine put together a lengthy oral history about All the President’s Men, which he hailed as the “most defining movie of Washington.” Meanwhile, Newsday posted its 1976 review online.

In a lengthy retrospective for the Los Angeles Review of Books,the associate producer of All the President’s Men, Jon Boorstin, called the movie “a miracle.” He further described it as an “impossible conjunction of talent and opportunity, collaboration and ego, trust, power, and luck. And then more luck.”

And the Washington Post — inclined as it is to bouts of self-absorption — published at its online site a fawning essay that gushed at the granular level, telling us about Woodward and Bernstein’s favorite scenes in All the President’s Men.

What went unmentioned in the anniversary’s nostalgic glow was the movie’s significant contributions to the mythology of Watergate, notably the notion that Woodward and Bernstein‘s reporting — the movie’s centerpiece — brought down the corrupt presidency of Richard M. Nixon in 1974.

The movie portrayed Woodward and Bernstein as central and essential to unraveling the Watergate scandal.

They weren’t.

That they were is a mythical, media-centric trope that emerged long ago as the dominant narrative of Watergate, the principal way of understanding the scandal.

I call it the heroic-journalist myth, a simplistic version that sweeps away the complexities of Watergate, leaving an easy-to-grasp explanation for Nixon’s downfall in August 1974.

The cinematic version of All the President’s Men, as I noted in my 2010 book, Getting It Wrong, promoted this version — what I called an “unmistakable assertion of the power and centrality of the press in Nixon’s fall.

All the President’s Men allows no other interpretation: It was the work Woodward and Bernstein that set in motion far-reaching effects that brought about the first-ever resignation of a U.S. president. And it is a message that has endured,” I wrote.

I further noted in Getting It Wrong that rolling up a scandal of Watergate’s dimensions in fact “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then,” I wrote, “Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House. Only when compelled by the Supreme Court did Nixon surrender those recordings, which captured him plotting the cover-up” of the burglary in June 1972 that was Watergate’s seminal crime.

The movie contributed to Watergate’s mythology in another way: It brought into the vernacular what has become the scandal’s most memorable line — “follow the money.

It’s often said that “follow the money” was sage counsel offered by the stealthy, high-level “Deep Throat” source, with whom Woodward periodically met as the scandal unfolded.

The guidance to “follow the money” supposedly was crucial to Woodward and Bernstein in unraveling the labyrinthine scandal that was Watergate.

Except that it really wasn’t.

The line was written into All the President’s Men for dramatic effect  and spoken by the actor Hal Holbrook who played a marvelously conflicted, raspy, chain-smoking “Deep Throat.”

“Deep Throat” the source never told Woodward to “follow the money.”

WJC

More from Media Myth Alert:

NYTimes invokes Watergate myth in writeup about journalists and movies

In Anniversaries, Cinematic treatments, Debunking, Error, Media myths, New York Times, Newspapers, Scandal, Washington Post, Watergate myth on January 3, 2016 at 2:03 pm

There’s no doubt Hollywood is an important reason why Watergate’s dominant narrative has it that Bob Woodward, Carl Bernstein, and the Washington Post toppled Richard Nixon’s corrupt presidency.

Not the Post's doing

Not the Post’s doing

It is a heroic narrative that found mention today’s New York Times, in an article discussing two movies about journalists that could be contenders this year for Academy Awards.

One of them is Truth, a perversely titled film that celebrates former CBS News anchor Dan Rather and producer Marla Mapes who in 2004 used bogus documents to claim President George W. Bush dodged wartime service in Vietnam. No way does that movie deserve Oscar consideration. The other contender-film is titled Spotlight.

But what most interests Media Myth Alert is the Times article’s blithe and mistaken reference to “the investigation by Bob Woodward and Carl Bernstein that led to Richard M. Nixon’s resignation.”

Woodward and Bernstein’s Watergate reporting for the Post had no such effect, however much the cinematic version of their book, All the President’s Men, encouraged that notion. As I noted in my 2010 book, Getting It Wrong, the movie promotes an “unmistakable assertion of the power and centrality of the press in Nixon’s fall.

All the President’s Men allows no other interpretation: It was the work Woodward and Bernstein that set in motion far-reaching effects that brought about the first-ever resignation of a U.S. president. And it is a message that has endured.”

Indeed, this year marks the 40th anniversary of the movie’s release and the notion that Woodward and Bernstein toppled Nixon remains the principal way Watergate is understood, a version that disregards and diminishes the far more accurate interpretation of what led to Nixon’s fall in August 1974.

To roll up a scandal of Watergate’s dimensions, I wrote in Getting It Wrong, “required the collective if not always the coordinated forces of special prosecutors, federal judges, both houses of Congress, the Supreme Court, as well as the Justice Department and the FBI.

“Even then, Nixon likely would have served out his term if not for the audiotape recordings he secretly made of most conversations in the Oval Office of the White House. Only when compelled by the Supreme Court did Nixon surrender those recordings, which captured him plotting the cover-up” of the burglary in June 1972 that was Watergate’s seminal crime.

Principals at the Post have, over the years, rejected the simplistic notion that the newspaper’s reporting led Nixon to resign.

Katharine Graham, the Post’s publisher during Watergate, said in 1997, for example:

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do. The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

In 2005, Michael Getler, then the Post’s ombudsman, or in-house critic, wrote:

“Ultimately, it was not The Post, but the FBI, a Congress acting in bipartisan fashion and the courts that brought down the Nixon administration. They saw Watergate and the attempt to cover it up as a vast abuse of power and attempted corruption of U.S. institutions.”

Not even Woodward has embraced the heroic-journalist myth. He once told an interviewer for American Journalism Review:

To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

And in an interview with the PBS “Frontline” program, Woodward said “the mythologizing of our role in Watergate has gone to the point of absurdity, where journalists write … that I, single-handedly, brought down Richard Nixon. Totally absurd.”

Today’s article wasn’t the first time the Times has turned to the mythical claim about the Post’s Watergate reporting.

In a cover article in 2014, the Times Sunday magazine mentioned Woodward and Bernstein, saying they “actually managed to take down a mendacious American president, and in doing so they came to symbolize the hope and heroism of a new generation.”

And in 2008,in an article about Woodward’s finally introducing his high-level Watergate source to Bernstein, the Times referred to the “two young Washington Post reporters [who] cracked the Watergate scandal and brought down President Richard M. Nixon.”

WJC

More from Media Myth Alert:

Why is he biopic worthy? Movie planned about Watergate’s ‘Deep Throat’ source

In Cinematic treatments, Debunking, Media myths, Scandal, Washington Post, Watergate myth on November 27, 2015 at 7:22 am

The best-known anonymous source of the Watergate scandal, a former senior FBI official code-named “Deep Throat,” would receive hero’s treatment in a planned biopic, the shooting for which reportedly is to begin in March.

The movie is to be called Felt, the name of the “Deep Throat” source, W. Mark Felt, who cut a checkered career in government service.

Besides being a secret, high-level source for Bob Woodward of the Washington Post, Felt in the early 1970s was the agency’s acting associate director. In that role, he authorized several burglaries as part of the FBI’s investigations into the radical Weather Underground.

Early this month, the Hollywood press was abuzz about the planned Felt biopic. The show business daily, Variety, said the film would be “a spy thriller” in which Felt wages an “isolated and dangerous struggle against the White House.” Shooting the film is to begin in March, Variety said, and Liam Neeson and Diane Lane may fill lead roles.

Felt: Biopic worthy?

Felt: Biopic worthy?

All of which prompts inevitable questions: Why is Mark Felt, who died in 2008, biopic worthy? Even if the movie never makes it to production, why should Felt be considered a hero?

He was no noble figure. Felt was convicted in 1980 of felony charges related to the warrantless break-ins, known in the FBI as “black bag jobs,” and fined $5,000. He was not sentenced to prison for the crimes.

The year after his conviction, Felt was granted an unconditional pardon by President Ronald Reagan.

In its obituary about the former FBI official, the Los Angeles Times recalled that tears welled in Felt’s eyes as he acknowledged on the witness stand having approved secret break-ins by FBI agents between May 1972 and May 1973 — “roughly the same time he was talking to Woodward about Watergate.”

Felt and co-defendant Edward S. Miller justified the warrantless entries on grounds of national security.

The prosecutor in the case, John W. Nields Jr., said at the trial that FBI agents who conducted the breakins Felt approved had entered residences in New York City  and New Jersey, “dressed in old clothes or disguised as telephone repairmen,” according to a New York Times report about the trial.

The agents picked locks or paid cash to landlords to obtain keys, Nields said, and they “searched every room in the home, methodically looking through desks, closets, clothing and private papers for clues to the whereabouts of the Weathermen. With a camera that could be concealed in an attaché case, the agents photographed diaries, love letters, address books and other documents.”

Nields said Reagan’s pardon of Felt and Miller came as a surprise. “Nobody spoke to me about it,” the New York Times quoted him as saying. “I would warrant that whoever is responsible for the pardons did not read the record of the trial and did not know the facts of the case.”

Felt was hardly acting altruistically in passing Watergate-related information to Woodward; their periodic meetings included six in a parking garage in suburban Virginia. I argued in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, that the contributions of Woodward and his Post colleague Carl Bernstein in uncovering the Watergate scandal were modest at best and that their reporting in no way can be thought of as having forced President Richard Nixon to resign.

In leaking to Woodward, Felt sought to undercut the acting director, L. Patrick Gray III, and thereby enhance Felt’s chances of being named to the bureau’s top position, as Max Holland persuasively argued in his book, Leak: Why Mark Felt Became Deep Throat. The book makes clear Felt was motivated by ambition in the internal struggle at the FBI to replace J. Edgar Hoover, the long-serving director who died in May 1972.

Felt lost out, and retired in 1973.

Perhaps Felt the movie will collapse in its preliminary stages, which is the fate of many Hollywood projects. A biopic about Mark Felt is a bad idea in any case.

WJC

 

 

 

The hero-journalist trope: Watergate’s go-to mythical narrative

In Cinematic treatments, Debunking, Error, Media myths, Media myths and radio, Reviews, Washington Post, Watergate myth on October 23, 2015 at 6:10 pm

The Watergate scandal of the 1970s produced America’s gravest political crisis of the 20th century.

Nixon got Nixon

Nixon quits

And yet, because Watergate was such an intricate thicket of lies, deceit, and criminality — and because it unfolded more than 40 years ago — a sure understanding of the scandal can be defiantly elusive. Collective memory about the many lines of investigation that unwound Watergate and forced Richard Nixon to resign the presidency has inevitably grown faint.

What endures is the heroic-journalist trope, Watergate’s dominant popular narrative, which rests on the notion that dogged reporting by Bob Woodward and Carl Bernstein of the Washington Post exposed Nixon’s criminal misconduct and forced his resignation. It has become the go-to explanation about how Watergate was exposed, and it is an endlessly appealing interpretation.

It also is a prominent media-driven myth.

Which takes us to a movie review posted today at the online site of WTOP, the all-news radio station in Washington, D.C.

The review discusses the perversely named Truth, a new motion picture that celebrates former CBS News anchor Dan Rather and producer Marla Mapes who in 2004 used fraudulent documents to claim President George W. Bush dodged wartime service in Vietnam. (Because it stars Robert Redford in Rather’s role, Truth has invited comparisons — not all of them favorable — to All the President’s Men, the 1976 film in which Redford played Woodward of the Post.) 

The WTOP reviewer has little truck with the Truth story line, saying it “would have been far better … to paint the characters as fallen figures who admit they screwed up, rather than misunderstood scapegoats who were taken down by The Man.”

Fair enough. But then, to demonstrate how assiduous journalists ought to proceed, the review reaches for the heroic-journalist trope of Watergate and declares:

“If Woodward and Bernstein ran the story too early — before they had actual proof from reliable sources — Nixon would have stayed in office, the Watergate would simply be a fancy hotel, and ‘All the President’s Men’ would not exist.”

The reference to “the story” is puzzling, given that the reporting of Watergate went far beyond a single article in the Washington Post. The scandal produced extensive news reporting over many months, from the burglary in June 1972 at the headquarters of the Democratic National Committee at the Watergate complex in Washington to the resignation of Nixon in August 1974, following disclosures that he had approved a plan to cover up the break-in.

And to assert that “Nixon would have stayed in office” if not for Woodward and Bernstein is to be decidedly in error — and to indulge in a powerful myth of American journalism.

It is a tempting trope, to be sure. As I wrote in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, the heroic-journalist interpretation offers “ready short-hand for understanding Watergate and its denouement, a proxy for grasping the scandal’s essence while avoiding its forbidding complexity.”

Not even Woodward has embraced the heroic-journalist myth. He once told an interviewer for American Journalism Review:

To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

And in an interview with the PBS “Frontline” program, Woodward said “the mythologizing of our role in Watergate has gone to the point of absurdity, where journalists write … that I, single-handedly, brought down Richard Nixon. Totally absurd.”

He’s right: Woodward and Bernstein did not topple Nixon’s corrupt presidency.

Their reporting did win a Pulitzer Prize in 1973. But Woodward and Bernstein did not break the most crucial stories of Watergate.

They did not, for example, disclose the extent to which the Nixon administration covered up of the crimes of Watergate. Nor did they reveal the existence of the secret White House audio tapes, the contents of which were decisive to Watergate’s outcome.

The so-called “Smoking Gun” tape captured Nixon’s approving a plan on June 23, 1972, to divert the FBI’s investigation of the Watergate break-in. The tape’s release sealed the president’s fate.

Without the tapes, Nixon likely would have served out his term.

WJC

More from Media Myth Alert:

%d bloggers like this: