W. Joseph Campbell

Archive for the ‘New York Times’ Category

Five years on: The best of Media Myth Alert, Part II

In Anniversaries, Bra-burning, Debunking, Error, Furnish the war, Jessica Lynch, Media myths, New York Times, Newspapers, Photographs, Spanish-American War, Washington Post on October 31, 2014 at 1:56 pm

Media Myth Alert revisits its top-ever posts today in observing its fifth anniversary.

The blog went live October 31, 2009, and its objective was, and remains, twofold: Calling out the appearance and publication of media myths and helping to promote Getting It Wrong, my media mythbusting book that came out in 2010.

This is the second of a two-part review of the 10 top posts published at Media Myth Alert, home over the years to more than 640 essays and commentaries. The top posts shared these elements: All were about prominent topics, all received a fair amount of attention in the blogosphere and beyond, and all represented disclosures exclusive to Media Myth Alert.

■ Bra-burning in Toronto: Confirmed (posted February 19, 2011): It is sometimes said, erroneously, that bra-burning “never happened,”  that such reports were little more than hostile exaggerations by journalists.

Toronto bra burning_1979

Toronto, March 1979

Bra-burning never occurred?

Not quite.

Credible, first-hand accounts are cited in Getting It Wrong that bras and other items were set afire, briefly, at a women’s liberation protest at Atlantic City during the 1968 Miss American pageant. And in Toronto in March 1979, a demonstration was capped by a bra-burning, intended as a way to attract media attention. A photograph of the Toronto bra-burning is at right.

I had not seen the photograph before it appeared in February 2011 with an article at the online site of  London’s Guardian newspaper. I had doubts about its authenticity, given the periodic claims about no bras ever having been burned at a feminist protest.

The Toronto image, I thought at first, might have been faked — or unethically altered somehow.

Turns out that was not the case.

I tracked down one of the participants at the Toronto protest and she confirmed the bra-burning, saying by phone from Vancouver:

“The photo is authentic. Absolutely. It happened.”

The participant was Vicki Trerise, who appears at the far right in the photograph above.

The photograph shows a moment of demonstrative bra-burning, although Trerise said that “wasn’t a focal point” of the protest, which took place not far from Toronto’s City Hall.

The bra-burning came near the end of the demonstration, which was called to protest what the organizers said was an illogical report about rape, prepared by the Ontario Provincial Police. (The report said that of 337 rapes investigated, 140 were “unprovoked.” The report also said “promiscuity” was a factor in many rapes.)

Trerise said the demonstrators in Toronto were media-aware and “knew that if they burned a bra, someone would take their picture.”

Toronto newspapers the next day reported on the protest — but did not mention the bra-burning.

Maddow wrongly declares Pentagon ‘made up’ bogus tale about Jessica Lynch’s battlefield heroics (posted June 4, 2014): In commentary on her MSNBC program in June 2014, Rachel Maddow wrongly accused the Pentagon of having “made up” the bogus account of Jessica Lynch’s battlefield heroics early in the Iraq War.

Maddow offered no sourcing for her claim, made while revisiting at some length the hero-warrior tale about Lynch, an Army supply clerk thrust into international fame on April 3, 2003, in an electrifying, front-page story in the Washington Post.

Private Lynch

PFC Lynch: Fired not a shot

The Post report cited otherwise unidentified “U.S. officials” and declared that Lynch, a 19-year-old Army private, had fought fiercely in the ambush of her unit, the 507th Maintenance Company, in Nasiriyah in southern Iraq on March 23, 2003. Lynch suffered severe injuries in the crash of a Humvee in Nasiriyah. She was taken prisoner by the Iraqis but rescued by U.S. special forces on April 1, 2003.

Vernon Loeb, one of the Post reporters on the hero-warrior story — which was wrong in its important details — later made clear that the Pentagon had not been the newspaper’s source.

As I noted in Getting It Wrong, Loeb went on NPR’s Fresh Air program in December 2003 and declared, unequivocally:

“Our sources for that story were not Pentagon sources.”

None of that vital context was acknowledged by Maddow as she discussed the Lynch case on June 3, 2014.

“If the heroics that the Pentagon made up about her didn’t really happen, and they didn’t, maybe the U.S. special forces who rescued her, maybe they shouldn’t have bothered,” Maddow said about Lynch. (Maddow’s commentary was inspired by controversy surrounding the release a few days before of Bowe Bergdahl, an Army sergeant who apparently had walked away from his post in Afghanistan and was held captive by the Taliban for five years. The administration of President Barack Obama released five senior Taliban figures to gain Bergdahl’s freedom.)

When Maddow was called out on her erroneous claim about the Pentagon, she dodged a correction by cherry-picking  — by referring to an obscure report in the Military Times on April 3, 2003, in which a military spokesman, Frank Thorp, was quoted as saying that Lynch “waged quite a battle prior to her capture.

“We do have very strong indications that Jessica Lynch was not captured very easily,” Thorp was additionally quoted as saying.

Crowed Maddow: “That information straight from a military public affairs official was not true. It was made up. But it landed in press reports anyway.”

What Maddow neglected to mention was that Thorp was recapping for the Military Times what the Washington Post had already published.

Thorp, then a Navy captain assigned to U.S. Central Command headquarters in Doha, Qatar, was not inventing — he was following. He was, unwisely, restating elements of the Post’s story already in circulation and quickly gaining international attention.

I wrote in discussing Maddow’s cherry-picking that “it is impossible to address the hero-warrior tale about Lynch without considering the Washington Post’s central and decisive role in the story.” But Maddow ignored the Post’s exclusive role in pushing the botched Lynch story into the public domain.

The Post did so by relying on sources it has never disclosed.

It ought to.

Digitally scrubbing WaPo’s embarrassment on Jessica Lynch? (posted April 27, 2012): The Washington Post’s Watergate content from the 1970s is freely available and readily accessible online.

But try finding online the Post’s famously wrong reporting about Jessica Lynch’s derring-do in Iraq, notably the electrifying front-page report that appeared April 3, 2003, beneath the headline:

“‘She was fighting to the death.'”

Lynch_headline_PostThat story — which said Lynch had fought fiercely against Iraqi attackers and had suffered gunshot and stab wounds before running out of ammunition and being taken prisoner — was in error in all important details. You won’t find it online at any Washington Post site. (The Post’s story is available in full at the online site of the Pittsburgh Post-Gazette.)

Nor will you find freely available online the scathing reviews of the Lynch story published by the Post’s then-ombudsman, Michael Getler, in April and June 2003.

All of which suggests digital scrubbing of embarrassing content — conduct of the sort the Post criticized in 2012, in noting that Vogue magazine expunged the online version of a fawning profile of Syrian dictator Bashar al-Assad. The Post at that time said Vogue had taken “an almost-unheard-of step for a mainstream media organization” and had committed “a generally acknowledged violation of digital etiquette.”

But had the Post not committed a similar “violation” in excising the digital reminders of the embarrassing Lynch case, a dramatic story that it had thoroughly and exclusively botched?

Rather looks like it.

I asked the newspaper’s then-ombudsman, Patrick Pexton, about the apparent digital scrubbing of the Lynch content.

Pexton took weeks to reply, finally stating in an email that he had found “nothing nefarious about this.” He said the Post since 2003 “has gone through several changes of content management systems,” by which articles are posted online.

He noted that the “fighting to the death” story about Lynch and related content are available in the Post’s fee-based archive.

But why not make the “fighting to the death” story freely available? Why not remove the fee to allow access to a singularly memorable article of the Iraq War, a mistaken report that made Jessica Lynch something of a celebrity and gave rise to persistent and misguided claims and suspicions that the U.S. military concocted the hero-warrior tale and somehow fed it to the Post?

“Restoring the digital version of the article of April 3, 2003, would represent a contribution to the record about the case of Jessica Lynch, which the Post is solely responsible for having placed in the public domain,” I wrote in an email to Pexton.

He never replied before leaving the position in 2013, when his two-year term as ombudsman expired. He was not replaced.

George Romney’s “brainwashing” — and Gene McCarthy’s retort (posted September 4, 2012): Mitt Romney’s ill-fated run for the presidency in 2012 prompted reminders of his father’s failed presidential campaign in 1968 — a campaign memorable for an astonishingly clumsy gaffe.

The gaffe, in turn, is said to have inspired one of the most scathing putdowns in American political history.

But my research found that the context of the supposed putdown is unclear at best.

The gaffe was committed in late August 1967 by George Romney, then governor of Michigan and a presumptive leading candidate for the Republican presidential nomination in 1968.

In an interview with a Detroit television reporter, Romney referred to a visit he had made to South Vietnam in 1965 and said:

“You know, when I came back from Vietnam, I’d just had the greatest brainwashing that anybody could get. … Well, not only by the generals but by the diplomatic corps over there. They do a very thorough job.”

Romney’s claim that he had been duped into supporting America’s war effort in Vietnam suggested gullibility, muddled thinking, and an uncertain command of foreign policy. His run for the presidency never righted itself; he quit the race at the end of February 1968.

A witty putdown attributed to Democratic Senator Eugene McCarthy ensured that Romney’s gaffe would remain unforgettable. Rather than a “brainwashing,” McCarthy supposedly said, all Romney needed was a “light rinse.”

So incisive was McCarthy’s quip that it is said to have “essentially finished Romney” as a candidate for president.

But unclear is where, when, and even whether McCarthy made the “light rinse” comment.

A search of a full-text database of leading U.S. newspapers — including the New York Times, the Washington PostChicago Tribune, Los Angeles Times, and Baltimore Sun — turned up no published reference to the “light rinse” quip in 1967 or 1968. Or for years afterward. (The first reference was in 1983, a column in the Baltimore Sun that did not say when, where, or to whom McCarthy uttered the remark.)

It seems improbable that American journalists in 1967 or 1968 would have failed to report a retort as deft and delicious as McCarthy’s.

But that’s what An American Melodrama: The Presidential Campaign of 1968 claims.

American Melodrama, a hefty book published in 1969, described McCarthy’s remark as off-hand and said the senator’s aides persuaded reporters to hush it up.

While intriguing, American Melodrama doesn’t say where McCarthy made the comment, when, or specifically to whom.

Such vagueness invites suspicion about the “light rinse” quip. It also sounds a bit too perfect — not unlike, say, William Randolph Hearst’s purported vow to “furnish the war” with Spain or Lyndon B. Johnson’s supposed epiphany on the Vietnam War: “If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.”

WaPo refuses to correct clear error on Nixon’s mythical ‘secret plan’ (posted August 13, 2013):  Even in its clear decline, the Washington Post has moments of sheer arrogance.

This was apparent in late summer 2013, when the newspaper refused to acknowledge and correct an inarguably erroneous reference to Richard Nixon’s supposed “secret plan” to end the war in Vietnam.

The wrong-headed reference to Nixon’s “secret plan” was embedded in the Post’s front-page obituary about Helen Thomas, a querulous and overrated Washington journalist who covered the White House for years for United Press International.

WaPo_HThomas obit_2013

The Post’s obit of Thomas

The Post’s obituary was glowing and, as if to suggest Thomas’s impressive assertiveness, claimed that she once “asked President Richard M. Nixon point-blank what his secret plan to end the Vietnam War was.”

Trouble is, there is no evidence that Thomas ever posed such a question, point-blank or otherwise.

The nearest approximation came at a news conference in late January 1969, when Thomas asked Nixon about his “peace plan” for Vietnam. That’s probably what the obituary writer had in mind.

But Thomas had asked about Nixon’s peace plan, not a “secret plan.”

The Post’s error in the obituary had broader dimension, in that it suggested an embrace of the persistent notion that Nixon ran for president in 1968 touting a “secret plan” to end the war in Vietnam.

Which is untrue. Nixon did not campaign for the White House on a “secret plan.” The belief that he did circulates still, as supposedly powerful evidence of Nixon’s devious and conniving ways.

The obituary’s writer, Patricia Sullivan, said as much, telling me in response to an email query:  “I recall the Nixon years and his promise during his candidacy that he had a plan to end the Vietnam War, which he would not explain in detail.”

In fact, Nixon was asked during the 1968 campaign about having a “secret plan” to end the war. And according to a report in the Los Angeles Times on March 28, 1968, he replied that he had “no gimmicks or secret plans.”

He also said: “If I had any way to end the war, I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.”

I brought all this to the attention of Douglas Feaver, who had been designated the Post’s reader representative, a sort of ombudsman-lite position set up months after Pexton’s departure.

I noted to Feaver that if the Post could identify an occasion when Thomas asked Nixon about a “secret plan” on Vietnam — if the newspaper could back up the claim in its obituary, in other words — then that would represent an intriguing if modest contribution to the understanding about Nixon’s campaign in 1968. It would indicate that journalists at the time suspected Nixon was less than forthcoming about his intended war policy.

If, on the other hand, the Post could not identify such an occasion, then, I wrote, a correction was in order.

Feaver took more than  two weeks to reply to my query, and when he did, he absolved the Post of error. “I see nothing here that deserves a correction,” he wrote.

How obtuse.

Coincidentally, not long after the Post published its flawed obituary about Thomas, the newspaper was sold for $250 million to Jeff Bezos, founder of Amazon.com.  In an open letter to the newspaper’s employees soon after the sale was announced, Bezos stated:

“We will continue to follow the truth wherever it leads, and we’ll work hard not to make mistakes. When we do, we will own up to them quickly and completely.”

Sure: Quickly and completely. Just as it did in its mistaken reference to Nixon’s “secret plan.”

WJC

Other memorable posts at Media Myth Alert:

Marking five years: The best of Media Myth Alert

In Anniversaries, Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Media myths and radio, Murrow-McCarthy myth, New York Times, Newspapers, Photographs, Quotes, Scandal, Television, War of the Worlds, Washington Post, Watergate myth on October 31, 2014 at 12:24 pm

Media Myth Alert today marks its fifth anniversary — an occasion fitting to revisit the top posts since the blog went live on October 31, 2009, with the objectives of calling out the appearance and publication of media myths and helping to promote my 2010 mythbusting book, Getting It Wrong.

Here are the top five of the more than 640 posts at Media Myth Alert. (A separate post today will revisit five other top items posted at Media Myth Alert.)

The top posts all were about prominent topics, all received a fair amount of attention in the blogosphere and beyond, and all were represented disclosures found only at Media Myth Alert.

Krakauer quietly retreats from Lynch-source claim (posted November 11, 2011): This post disclosed the walk-back by author Jon Krakauer from claims in his 2009 book that Jim Wilkinson, a former White House official, was the source for the bogus Washington Post report about Jessica Lynch and her battlefield heroics in Iraq in 2003.

Krakauer book coverThose claims were unattributed in the book — and vigorously denied by Wilkinson, who sought a correction.

When it came, the correction was inserted unobtrusively in a new printing of the paperback edition of Krakauer’s book, Where Men Win Glory.

It read:

“Earlier editions of this book stated that it was Jim Wilkinson ‘who arranged to give the Washington Post exclusive access’ to this leaked intelligence [about Jessica Lynch]. This is incorrect. Wilkinson had nothing to do with the leak.”

I’ve pointed out that the Post’s enduring silence about its sources on the botched story about Lynch has allowed for the emergence not only of bogus allegations such as those about Wilkinson, but of a tenacious false narrative that the Pentagon concocted the tale about Lynch’s derring-do.

The false narrative also has deflected attention from the soldier whose heroics apparently were misattributed to Lynch. He was Sgt. Donald Walters, a cook in Lynch’s unit, which was ambushed in Nasiriyah in southern Iraq in the first days of the Iraq War.

Walters was taken prisoner by Iraqi irregulars, and shot and killed.

Calling out the New York Times on ‘napalm girl’ photo error (posted June 3, 2012): The “napalm girl” photograph was one of the most memorable images of the Vietnam War — and remains a source of media myth.

Nick Ut's Pulitzer-winning image (AP/Boston Globe)

Nick Ut’s Pulitzer-winning image (AP)

The photograph was taken by Nick Ut of the Associated Press on June 8, 1972, and showed terror-stricken Vietnamese children running from an errant aerial napalm attack. The central figure of the image was a naked, 9-year-old girl screaming from her burns.

So powerful was the photograph that it is sometimes said — erroneously — that it hastened an end to the war. Another myth is that the napalm was dropped by U.S. aircraft, a version repeated by the New York Times in May 2012, in an obituary of an Associated Press photo editor, Horst Faas.

The Times’ obituary claimed that the “napalm girl” photograph showed “the aftermath of one of the thousands of bombings in the countryside by American planes.”

That passage suggested U.S. forces were responsible for the napalm attack, and I pointed this out in an email to the Times. I noted that the bombing was a misdirected attack by the South Vietnamese Air Force, as news reports at the time made clear.

An editor for the Times, Peter Keepnews, replied, in what clearly was a contorted attempt to avoid publishing a correction:

“You are correct that the bombing in question was conducted by the South Vietnamese Air Force. However, the obituary referred only to ‘American planes,’ and there does not seem to be any doubt that this plane was American –- a Douglas A-1 Skyraider, to be precise.”

Of course the aircraft’s manufacturer was not at all relevant as to who carried out the attack.

Independent of my efforts, two former senior Associated Press journalists also called on the Times to correct its error about “American planes.”

The Times resisted for weeks before publishing an obscure sort-of correction that embraced Keepnews’ tortured reasoning and stated:

“While the planes that carried out that attack were ‘American planes’ in the sense that they were made in the United States, they were flown by the South Vietnamese Air Force, not by American forces.”

It was, I noted, a muddled and begrudging acknowledgement of error — hardly was in keeping with the declaration by the newspaper’s then-executive editor, Bill Keller, who had asserted in 2011 that “when we get it wrong, we correct ourselves as quickly and forthrightly as possible.”

PBS squanders opportunity in tedious War of the Worlds documentary (posted October 29, 2013): The first-ever post at Media Myth Alert was a brief item about Orson Welles’ clever and famous War of the Worlds radio dramatization of October 30, 1938. Welles’ show, which told of a deadly Martian invasion of Earth, supposedly was so terrifying that it pitched tens of thousands of Americans into panic and mass hysteria.

That’s a media myth, one that circulates every year, at the approach of Halloween.

Welles_monument

Orson Welles

In 2013, at the 75th anniversary of Welles’ program, PBS revisited The War of the Worlds in a much-anticipated “American Experience” documentary that turned out to be quite a disappointment. PBS managed not only to make The War of the Worlds seem snoozy and tedious; it missed the opportunity to revisit the well-known but much-misunderstood radio program in fresh and revealing ways.

“PBS could have confronted head-on the question of whether the radio show … really did provoke hysteria and mass panic in the United States,” I wrote.

Instead, I added, “The documentary’s makers settled for a turgid program that was far less educational, informative, and inspiring than it could have been.”

The PBS program failed to address the supposed effects of Welles’ radio dramatization in any meaningful way.

And it failed to consider the growing body of scholarship which has impugned the conventional wisdom and has found that The War of the Worlds program sowed neither chaos nor widespread alarm. Instead, listeners in overwhelming numbers recognized the program for what it was: A clever radio show that aired in its scheduled Sunday time slot and featured the not-unfamiliar voice of Welles, the program’s 23-year-old star.

My critique was endorsed by the PBS ombudsman, Michael Getler, who wrote in a column after the documentary was broadcast:

“I find myself in agreement with the judgment of W. Joseph Campbell, the well-known critic and author of ‘Getting It Wrong: Ten of the Greatest Misreported Stories in American Journalism’ who headlined his comment:  ‘PBS squanders opportunity to offer “content that educates” in “War of the Worlds” doc.’”

‘Deep Throat’ garage marker errs about Watergate source disclosures (posted August 18, 2011): Few media myths are as enduring as the hero-journalist trope about of Watergate. It holds that the dogged reporting of Bob Woodward and Carl Bernstein for the Washington Post — guided by Woodward’s clandestine source, code-named “Deep Throat” — exposed the crimes of Watergate and brought down Richard Nixon’s corrupt presidency in 1974.

It’s an easy-to-remember tale that cuts through the considerable complexity of Watergate and, as such, has become the dominant narrative of the scandal.

But it’s a history-lite version of Watergate, a media-centric version that the Post itself has mostly eschewed and dismissed over the years. (Woodward once put it this way: “To say that the press brought down Nixon, that’s horseshit.”)

Watergate marker_cropped

Marker with the error

A measure of how engrained Watergate’s dominant narrative has become can be seen in the historical marker that went up in August 2011 outside the parking garage in Arlington, Virginia, where Woodward conferred occasionally in 1972 and 1973 with his “Deep Throat” source.

The marker, as I pointed out, errs in describing the information Woodward received from the “Deep Throat” source, who in 2005 revealed himself as W. Mark Felt, formerly the FBI’s second in command.

The marker says:

“Felt provided Woodward information that exposed the Nixon administration’s obstruction of the FBI’s Watergate investigation.”

That’s not so.

Such obstruction-of-justice evidence, had “Deep Throat” offered it to Woodward, would have been so damaging and so explosive that it surely would have forced Richard Nixon to resign the presidency well before he did.

But Felt didn’t have that sort of information — or (less likely) did not share it with Woodward.

The “Deep Throat” garage is to be razed to permit the construction of two commercial and residential towers, the Post reported in June 2014. Interestingly, the Post’s article about the planned demolition repeated nearly verbatim the key portion of the marker’s description, stating:

“Felt … provided Woodward with information that exposed the Nixon administration’s obstruction of the FBI’s Watergate investigation.”

Which is still wrong, even if printed in the newspaper.

Suspect Murrow quote pulled at Murrow school (posted February 17, 2011): The online welcome page of the dean of the Edward R. Murrow College of Communication at Washington State University used to feature a quotation attributed to Murrow — a quotation that was only half-true.

Soon after I asked the dean about the provenance of the suspicious quotation, it was taken down.

The quotation read:

“We must not confuse dissent with disloyalty. When the loyal opposition dies, I think the soul of America dies with it.”

The first portion of the quote was indeed spoken by Murrow: It was a passage in his mythical 1954 television program that addressed Senator Joseph R. McCarthy’s red-baiting ways.

Murrow in 1954

 Not Murrow’s line

The second sentence of the quote — “When the loyal opposition dies, I think the soul of America dies with it” — is apocryphal.

In mid-February 2011, I noted that the full quotation — accompanied by a facsimile of Murrow’s signature — was posted at the welcome page of Dean Lawrence Pintak of Murrow College at Washington State, Murrow’s alma mater.

I asked the dean what knew about the quote’s first appearance, noting that I had consulted, among other sources, a database of historical newspapers which contained no articles quoting the “loyal opposition” passage.

Pintak, who said he believed the Web page containing the suspect quote had been developed before his arrival at Washington State in 2009, referred my inquiry to an instructor on his faculty who, a few hours later, sent an email to the dean and me, stating:

“While [the ‘loyal opposition’ quotation] seems to reflect the Murrow spirit, the lack of evidence that he phrased it that way is indeed suspicious.”

He added: “I feel the evidence says no, Murrow did not say this.”

By day’s end, the suspect quote had been pulled from the welcome page. Just the authentic portion — “We must not confuse dissent with disloyalty” — remained posted there.

The bogus Murrow quote about “the loyal opposition” has popped up before.

For example, in a speech in 2006 about Iraq, Harry Reid, now the U.S. Senate majority leader, invoked the passage — and claimed Murrow was its author.

WJC

Other memorable posts at Media Myth Alert:

Media myth, adulation figure in media tributes to Ben Bradlee

In Debunking, Error, Media myths, New York Times, Newspapers, Scandal, Washington Post, Watergate myth on October 22, 2014 at 2:42 pm

The death of Ben Bradlee, the celebrated former executive editor of the Washington Post, touched off  a wave of tributes that erroneously cited the newspaper’s central role in the Watergate scandal, which culminated 40 years ago with the resignation of President Richard Nixon.

Bradlee, himself, had rejected the simplistic and mythical notion that the Post’s Watergate reporting brought down Nixon’s corrupt presidency, saying in 1997 that “it must be remembered that Nixon got Nixon. The Post didn’t get Nixon.” He was referring to the White House tapes which Nixon secretly made and which revealed the president’s guilty role in covering up the crimes of Watergate, forcing him to quit in August 1974.

But as news spread yesterday that Bradlee had died at age 93, adulatory tributes poured in, many of them blithely invoking the media myth of Watergate.

USA Today, for example, said Bradlee “led” the Post’s “Watergate coverage that brought down the Nixon administration.”

The Los Angeles Times declared that the Post’s Watergate reporting “ultimately brought down a president.”

The online version of the New York Times obituary about Bradlee stated that he “presided over The Washington Post’s Watergate reporting that led to the fall of President Richard M. Nixon.” (The print edition of the Times is less sweeping if not more accurate, saying Bradlee “presided over The Washington Post’s exposure of the Watergate scandal that led to the fall of President Richard M. Nixon.”)

The Guardian newspaper in London asserted that Bradlee “oversaw the reporting that brought down a president.”

Similarly, the German news service Deutsche Welle said “Bradlee oversaw the journalistic investigation that brought down US president Richard Nixon.” (The new service also claimed the Post’s reporting “led to the impeachment and resignation of Nixon”: Not only was the Post’s reporting a marginal factor in Nixon’s resignation, which he submitted before he could be impeached.)

And so it went.

Even the Post, which over the years had largely refrained from embracing the Watergate myth, went all in, saying on its front page today that Watergate was “a political scandal touched off by the Post’s reporting.”

The scandal, in fact, was touched off by a burglary in June 1972 at Democratic National Committee headquarters, and investigative authorities quickly tied the crime to Nixon’s reelection committee and to White House operatives. Watergate hardly was “touched off by the Post’s reporting”; nor did the Post contribute significantly to the scandal’s unraveling.

Indeed, as I pointed out in my 2010 media-mythbusting book, Getting It Wrong, the Post’s reporting failed to disclose the White House cover up of the Watergate crimes. It also failed to reveal the existence of Nixon’s White House tapes, which were crucial to the scandal’s outcome.

Their existence was disclosed in July 1973, during hearings of the Senate Select Committee on Watergate.

In their book All the President’s Men, the Post’s lead Watergate reporters, Bob Woodward and Carl Bernstein, said they received a tip about the secret White House taping system a few days before its existence was made public.

But according to the book, Bradlee suggested they not expend much energy pursuing the tip. They didn’t, and thus missed reporting a decisive breakthrough in Watergate.

The Post went hagiographic in its editorial page tribute to Bradlee, describing him as “the architect and builder of the modern Washington Post. His conviction that even the most powerful should be held to a standard of truth-telling inspired journalists well beyond The Post. His exuberance at work and in life served as a model well beyond journalism.”

The editorial continued, saying, “There was nothing like working for him …. His newsroom crackled with the energy of a modern startup. A certain ‘creative tension’ was the reality, a competition among reporters and editors to win his approval. Mr. Bradlee loved the chase and the thrill of discovery.”

And so on.

Surely it is not churlish to point out that the editorial failed to mention Bradlee’s greatest failure as editor — the fraud of “Jimmy’s World,” a fabricated story about an 8-year-old heroin addict that the Post published in 1980. The article was so compelling that it won the Pulitzer Prize in 1981.

But soon after the award was announced, it was revealed that Janet Cooke, the author of “Jimmy’s World,” had falsified key elements of the biography submitted to the Pulitzer board, claiming among other credentials a degree from Vassar and a command of six languages.

The exposure of those lies forced the Post editors to confront Cooke about “Jimmy’s World,” and she soon confessed to having made it all up.

The extensive back story to “Jimmy’s World” was reported by William Green, then the Post’s ombudsman, in 1981; his writeup is available here and, 33 years on, it still makes absorbing reading.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

NYTimes Mag and the heroic-journalist myth of Watergate

In Debunking, Error, Media myths, New York Times, Washington Post, Watergate myth on September 18, 2014 at 3:46 pm

You might think that New York Times Magazine is so closely edited that it would avoid trafficking in media-driven mythsNYT_Twitter_Magazine_400x400.

A passage in the issue due out Sunday gives lie to such an expectation.

The passage indulges in the heroic-journalist myth of the Watergate scandal — the mistaken notion that the dogged reporting of Bob Woodward and Carl Bernstein for the Washington Post brought down the corrupt presidency of Richard M. Nixon in 1974.

The passage says of Woodward and Bernstein:

“They had actually managed to take down a mendacious American president, and in doing so they came to symbolize the hope and heroism of a new generation.”

That passage appears in an otherwise fascinating account of the unraveling of then-Senator Gary Hart in a sex scandal in 1987. The article, adapted from a forthcoming book by Matt Bai, offers a none-too-pretty portrayal of the journalism that exposed Hart’s dalliance with a model named Donna Rice.

What most interests Media Myth Alert is the article’s almost-casual reference to Woodward and Bernstein and their putative takedown of Nixon.

And that, quite simply, is a wrong-headed, media-centric interpretation of Watergate. It didn’t happen that way — as principals at the Washington Post itself have pointed out from time to time over the years.

In 1997, for example, the Post’s publisher during and after Watergate, Katharine Graham, declared:

“Sometimes people accuse us of bringing down a president, which of course we didn’t do.”

She added, quite accurately: “The processes that caused [Nixon’s] resignation were constitutional.”

In earthier terms, Woodward concurred, saying in an interview in 2004:

To say the press brought down Nixon, that’s horse shit.”

Woodward on another occasion complained in an interview with the PBS “Frontline” program that “the mythologizing of our role in Watergate has gone to the point of absurdity, where journalists write … that I, single-handedly, brought down Richard Nixon. Totally absurd.

“The Washington Post stories had some part in a chain of events … that were part of a very long and complicated process over many years.”

We ought to take Woodward at his word.

But too often, the heroic-journalist trope proves too delicious and too handy to be resisted.

As I discussed in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, the trope endures because it represents an easily accessible, though quite misleading, synthesis of a scandal that was daunting in its complexity.

There are other important reasons the trope lives on. They include the impeccable good timing of All the President’s Men, Woodward and Bernstein’s best-selling book about their Watergate reporting; the popularity of the cinematic version of their book, and the years-long speculation about the identity of Woodward’s well-placed secret Watergate source who was code-named “Deep Throat.”All_the_President's_Men

The book came out in June 1974, just as the Watergate scandal was approaching its denouement with Nixon’s resignation. It reached the top of the New York Times best-seller list late that month — and remained there until mid-November 1974, three months after Nixon quit.

The cinematic treatment of All the President’s Men was released in April 1976 to mostly rave reviews. The New York Times critic wrote that “not until ‘All The President’s Men,’ the riveting screen adaptation of the Watergate book by Carl Bernstein and Bob Woodward, has any film come remotely close to being an accurate picture of American journalism at its best.”

The film focused on the work of Woodward and Bernstein, ignoring and even denigrating the vastly more significant contributions of other forces and agencies in uncovering the scandal — federal prosecutors, federal judges, federal grand jurors, bipartisan congressional panels, and the FBI.

The book and its screen version introduced the shadowy, conflicted character known as “Deep Throat,” whose identity was the subject of not-infrequent speculation over the years. That guessing game had the effect of keeping Woodward and Bernstein “in the public eye far longer than they otherwise would have been,” I pointed out  in Getting It Wrong.

In 2005, W. Mark Felt, formerly the second-ranking official at the FBI, identified himself as “Deep Throat.” Felt by then was in his early 90s and suffering dementia.

The book, the movie, and the years-long guessing game combined to help ensure the appeal and the tenacity of the heroic-journalist myth. As the passage in the Times magazine suggests, the myth lives on, erroneous shorthand for how Nixon fell in Watergate.

WJC

More from Media Myth Alert:

 

 

 

On media myths and hallowed moments of exaggerated importance

In Anniversaries, Cronkite Moment, Debunking, Error, Media myths, Murrow-McCarthy myth, New York Times, Quotes, Television on February 23, 2014 at 7:52 am

We’ll likely see a modest surge in the appearance of media myths in the next couple of weeks, with the approach of hallowed moments of exaggerated importance in media history.

Murrow_thumbnail

Murrow

The 60th anniversary of Edward R. Murrow’s program about the excesses of Senator Joseph M. McCarthy — sometimes called the finest half-hour in television history — falls in two weeks.

The media myth has it that Murrow’s See It Now program of March 9, 1954, was so powerful that it abruptly ended McCarthy’s communists-in-government witch-hunt, a campaign long on innuendo that the senator had launched four years before.

In fact, Murrow was very late to take on McCarthy, and did so only after several other journalists had called attention to the senator’s excesses.  Notable among them was Drew Pearson, a Washington-based syndicated columnist who began questioning the substance of McCarthy’s red-baiting accusations almost as soon as the senator began raising them.

As I point out in my media mythbusting book Getting It Wrong, Murrow, in the days and weeks after his program about McCarthy, acknowledged that he had reinforced what others had long said about the senator.

Jay Nelson Tuck, the television critic for the New York Post, wrote that Murrow felt “almost a little shame faced at being saluted for his courage in the McCarthy matter. He said he had said nothing that … anyone might not have said without a raised eyebrow only a few years ago.”

But in the runup to the anniversary of program about McCarthy, we’re likely to hear far more about how Murrow was a courageous white knight, rather than a belated chronicler of McCarthy’s egregious ways.

This week brings the anniversary of the so-called “Cronkite Moment,” another mythical moment in television history that long ago assumed greater importance than it ever deserved.

Cronkite in Vietnam

Cronkite in Vietnam

The “Cronkite Moment” occurred February 27, 1968, when Walter Cronkite, the CBS News anchorman, declared at the close of special report about the war in Vietnam that the U.S. military was “mired in stalemate” and suggested that negotiations might offer a way out of the quagmire.

Cronkite’s observations supposedly came as an epiphany to President Lyndon Johnson, who is said to have watched the program at the White House. Upon hearing Cronkite’s pronouncement, the media myth has it, the president snapped off the television set and muttered to an aide, or aides:

“If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.”

Or something to that effect.

And a month later, Johnson announced he would not seek reelection.

The “Cronkite Moment” is an irresistible tale which — like the Murrow-McCarthy media myth — is cited as compelling evidence of the power of television news and/or the remarkable sway of influential journalists.

Politico Magazine embraced the “influential journalist” interpretation the other day in recalling the putative “Cronkite Moment” in a lengthy, rambling essay.

The essay declared that Cronkite “had social weight. It seemed as if he spoke for the entire nation. Ironically, a country riven by war and social tensions had an elite that looked and thought about things pretty much the same way as Walter Cronkite.

“When Cronkite said the war [in Vietnam] was a disaster,” the essay continued, “many of them knew the jig was up. A month or so after Cronkite spoke those words, LBJ withdrew from the 1968 presidential election. As Johnson was said to remark to an aide, ‘If I’ve lost Cronkite, I’ve lost America.'”

Except there’s little evidence that Johnson or other U.S. policymakers in 1968 were much moved by Cronkite’s “mired in stalemate” observations.

By the time of Cronkite’s special report, “stalemate” was an unremarkable way of describing the war effort in Vietnam. The New York Times, for example, had invoked “stalemate” months before Cronkite’s television report, including a front-page news analysis published August 7, 1967. In it,  the Times observed that “the war is not going well. Victory is not close at hand.”

The analysis, filed from Saigon, further declared:

“‘Stalemate’ is a fighting word in Washington. President Johnson rejects it as a description of the situation in Vietnam. But it is the word used by almost all Americans here, except the top officials, to characterize what is happening.”

The Times analysis was published on the front page, beneath the headline:

Vietnam: The Signs of Stalemate.

Cronkite’s remarks about “stalemate” in Vietnam had little to do with Johnson’s decision, announced a month later, not to run for reelection. Far more decisive was Johnson’s diminished political support within the Democratic party. By mid-March 1968, the president was confronting challenges from Democratic senators Eugene McCarthy and Robert F. Kennedy.

And Johnson may have decided well before then against seeking another four-year term. He wrote in his 1971 memoir, The Vantage Point, that long before March 1968, he “had told a number of people” of his “intention not to run again.”

In any case, Johnson did not see the Cronkite report when it aired. The president wasn’t at the White House at the time, either. He was in Austin, Texas, at a black-tie party marking the 51st birthday of a longtime political ally, Governor John Connally.

About the time Cronkite was intoning his “mired in stalemate” observations about Vietnam, Johnson was making light about Connally’s age, saying:

“Today, you are 51, John. That is the magic number that every man of politics prays for — a simple majority.”

Evidence also is scant that Cronkite’s program had much influence on popular opinion. Indeed, polls had detected shifts in sentiment against the war in Vietnam months before Cronkite’s “mired in stalemate” commentary. Which means the anchorman was following rather than precipitating shifts in public opinion.

WJC

More from Media Myth Alert:

‘Digital wildfires’ and the ‘War of the Worlds’ media myth

In Debunking, Error, Media myths, Media myths and radio, New York Times, War of the Worlds on January 9, 2013 at 12:00 pm

The New York Times considers in a commentary posted yesterday the prospect of “digital wildfires” — how rumor and error spread by social media could give rise to panic and widespread turmoil.

It’s a catchy phrase, “digital wildfires.” But the commentary is largely speculative and, worse, it conjures the panic myth of the famous War of the Worlds radio dramatization of October 30, 1938.

“In 1938,” the commentary declares, “thousands of Americans famously mistook a radio adaptation of the H.G. Wells novel ‘War of the Worlds’ for a genuine news broadcast. Police stations were flooded with calls from citizens who believed the United States had been invaded by Martians. …

“Is it conceivable that a misleading post on social media could spark a comparable panic?”

What “panic”?

The notion that The War of the Worlds radio program of October 30, 1938, set off a wildfire of panic is a hoary media myth — a myth so tenaciously held that not even a sustained social media campaign could undo it.

Like many media myths, the tale of the panic broadcast of 1938 is just too engrained, and too delicious, ever to be uprooted and delivered to the ash heap of history. As the Times commentary suggests, it’s an irresistible story, full of  illustrative potential.

But as I discuss in my latest book, Getting It Wrong, “the notion that The War of the Worlds program sent untold thousands of people into the streets in panic, is a media-driven myth that offers a deceptive message about the influence radio wielded over listeners in its early days and, more broadly, about the media’s potential to sow fright, panic, and alarm.”

Some people who listened to the show in 1938 were frightened or disturbed by what they heard. But most listeners — in overwhelming numbers — recognized the dramatization for what it was, an imaginative and entertaining show that aired on CBS radio in its usual Sunday evening time slot.

This conclusion is based on research by Hadley Cantril, a Princeton University psychologist, who studied the program’s aftermath. His research, while crude by contemporary standards, drew on interviews and a public opinion survey to estimate that at least 6 million people listened to The War of the Worlds program.

Of that number, Cantril estimated as many as 1.2 million were “frightened,” “disturbed,” or “excited” by what they heard.

But Cantril did not specify what he meant by “frightened,” “disturbed,” and “excited” — terms not synonymous with “panic-stricken.”

As  Robert E. Bartholomew, an authority on mass hysteria and social delusions, has noted, there is scant evidence that many frightened listeners acted on their fears.

In short, what radio-induced fright there was that night did not rise to the level of broad panic or hysteria.

Had it — had panic swept the country — trauma and turmoil surely would have resulted in deaths, including suicides. But none were linked to the program, as Michael J. Socolow noted in his fine essay in 2008.

The Times commentary notes that authorities “were flooded with calls” that night. Indeed, telephone volume surged during and immediately after the program, especially in metropolitan New York and New Jersey — ground zero for the fictive Martian invasion in The War of the Worlds show.

Police station, fire departments, and many newspaper offices reported receiving an unusually large number of telephone calls.

But call volume is a crude, and even misleading, marker of fear and alarm.

As I discuss in Getting It Wrong, increased call volume that night is better understood as “signaling an altogether rational response of people who neither panicked nor became hysterical, but who sought confirmation or clarification from external sources known to be usually reliable.”

Interestingly, the notion that a radio show did create panic gave newspapers an irresistible opportunity to assail their upstart rival medium.

By the late 1930s, radio was an increasingly important source for news and advertising, and American newspapers thus had, as I write, “competitive incentives to denounce radio, and characterize it as irresponsible and unreliable.

“Many newspapers seized the chance to do with enthusiasm. It was as an opportunity they could not fail to let pass.”

The New York Times, for example, declared in an editorial titled “Terror by Radio”:

“Radio is new but it has adult responsibilities. It has not mastered itself or the material it uses.”

The Times and other American newspapers in 1938 seemed to delight in chastising radio. And their overwhelmingly negative commentary helped seal the erroneous view that The War of the Worlds dramatization had set off panic and mass hysteria.

WJC

More from Media Myth Alert:

Taking stock: Top mythbusting posts of 2012

In Anniversaries, Cronkite Moment, Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, New York Times, New Yorker, Photographs, Television, Washington Post on December 30, 2012 at 6:25 am

Media Myth Alert reported in 2012 on the appearance of many prominent media-driven myths and errors. Here are the year’s five top writeups, followed by a roster of other mythbusting posts of note.

Calling out the New York Times on ‘napalm girl’ photo error (posted June 3): The 40th anniversary of the famous “napalm girl” photograph — one of the most memorable images of the Vietnam War — fell in early June.

NapalmGirl photo_AP

Nick Ut/Associated Press

In an obituary a few weeks before, the New York Times had referred to the photograph of terror-stricken Vietnamese children and claimed, erroneously, that it showed “the aftermath of one of the thousands of bombings in the countryside by American planes.”

That passage suggested U.S. forces were responsible for the aerial napalm attack that gave rise to the photograph, taken by Nick Ut of the Associated Press. I pointed this out in an email to the Times, noting that the bombing was a misdirected attack by the South Vietnamese Air Force, as news reports at the time had made clear.

The newspaper’s assistant obituary editor, Peter Keepnews, replied, and offered some baffling logic in doing so:

“You are correct that the bombing in question was conducted by the South Vietnamese Air Force. However, the obituary referred only to ‘American planes,’ and there does not seem to be any doubt that this plane was American –- a Douglas A-1 Skyraider, to be precise.”

As if the aircraft’s manufacturer was at all relevant in the attack.

Independent of my efforts, two former Associated Press journalists also called on the Times to correct its error about “American planes.”

The Times resisted doing so until late August, when it issued a sort-of correction that embraced Keepnews’ tortured reasoning and stated:

“While the planes that carried out that attack were ‘American planes’ in the sense that they were made in the United States, they were flown by the South Vietnamese Air Force, not by American forces.”

It was, I noted, a begrudging and less-than-forthright acknowledgement of error. It hardly was in keeping with the declaration by the newspaper’s then-executive editor, Bill Keller. He asserted in a column in 2011 that “when we get it wrong, we correct ourselves as quickly and forthrightly as possible.”

hagiographic treatment of the “Cronkite Moment” (posted May 31): Few media-driven myths are as tenacious and desperately held as the so-called “Cronkite Moment” of 1968, when CBS News anchorman Walter Cronkite declared on air that the U.S. military was “mired in stalemate” in Vietnam.

Cronkite in Vietnam, 1968

Cronkite in Vietnam, 1968

For years, journalists have sought to attach great significance to Cronkite’s assessment, even though it was thoroughly unoriginal and was, as I discuss in my latest book, Getting It Wrong, of little demonstrable impact. Even Cronkite, until late in his life, pooh-poohed its importance.

But all that scarcely deterred Douglas Brinkley from presenting in a hefty biography about Cronkite a decidedly hagiographic — and misleading — interpretation of the “Cronkite Moment.”

Brinkley offered little persuasive evidence in asserting that the “aftershock” of Cronkite’s report about Vietnam, which aired February 27, 1968, “was seismic” and “signaled a major shift in the public’s view of the war.”

In discussing the supposed “seismic” effects of Cronkite’s assessment, Brinkley wrote:

“Even the conservative Wall Street Journal editorial page said, ‘The whole Vietnam effort may be doomed.’”

But the Journal editorial that  said so was published four days before Cronkite’s broadcast. To cite the editorial as evidence of a “seismic” effect of the “Cronkite Moment” was certainly misleading.

What’s more, Cronkite’s characterization of stalemate in Vietnam hardly “signaled a major shift in the public’s view of the war.”  Public opinion polls indicated that the shift had begun several months earlier.

If anything, Cronkite followed rather than led public opinion on Vietnam.

Uneven availability of WaPo’s online content about Jessica Lynch (posted April 27): On April 4, 2003, the Washington Post published a front-page report about an Iraqi lawyer who helped set in motion the rescue from captivity of Jessica Lynch, a wounded, 19-year-old Army private.

That report ran to 1,500 words and is freely available at the Post’s online site.

The day before that article appeared, the Post published an electrifying but far more problematic story about Jessica Lynch — an account that claimed she had fought fiercely against Iraqi attackers and had suffered gunshot and stab wounds before running out of ammunition and being taken prisoner.

Lynch_headline_Post

That article was published on the Post’s front page beneath the headline:

“‘She was fighting to the death.'”

It was a stunning report that proved wrong in all important details: Lynch was neither shot nor stabbed; she did not fire a shot in the attack in Iraq. She was badly injured in the crash of her Humvee in attempting to flee.

But try finding the “fighting to the death” story at the Post’s online site.

Unlike the far less embarrassing report of April 4, 2003, the “fighting to the death” story is not freely available online. Clicking on the story’s URL opens what essentially is an empty link.

Also unavailable online are the scathing reviews of the hero-warrior tale published by the newspaper’s then-ombudsman in April and June 2003.

Such inconsistencies suggest a digital scrubbing of embarrassing content. I asked the newspaper’s incumbent ombudsman, Patrick Pexton, about this matter.

He took several weeks to reply, finally stating in an email in August that he had found “nothing nefarious about this.” He added that the Post since 2003 “has gone through several changes of content management systems,” by which articles are posted online.

He further noted that the “fighting to the death” story about Lynch and related content are available in the Post’s fee-based archive.

So why not make the “fighting to the death” story freely available? Why not remove the fee to access a singularly memorable article about the Iraq War, a mistaken report that made Jessica Lynch something of a celebrity and gave rise to misguided suspicions that the U.S. military concocted the hero-warrior tale and somehow fed it to the Post?

“Restoring the digital version of the article of April 3, 2003, would represent a contribution to the record about the case of Jessica Lynch, which the Post is solely responsible for having placed in the public domain,” I wrote in an email to Pexton in mid-August.

He has not replied.

Kennedy-Nixon debate myth lives on (posted September 30): The run-up to the televised presidential campaign debates in October prompted numerous references to the purported lesson of the first such encounter, between John F. Kennedy and Richard M. Nixon in late September 1960.

That lesson is about the presumptive power of the televised image: Supposedly, television viewers thought Kennedy won the first debate in 1960 while radio listeners felt Nixon got the better of it.

This notion of viewer-listener disagreement has become an enduring media myth, even though it was thoroughly dismantled 25 years ago by scholars David L. Vancil and Sue D. Pendell.

Dismantling, though, hasn’t destroyed the myth. The notion of viewer-listener disagreement remains hardy and irresistible.

For example, in the runup to the debates in October between President Barack Obama and his Republican challenger, Mitt Romney, the founder of USA Today, Al Neuharth, wrote a column that recalled the first Kennedy-Nixon debate.

“Listeners,” Neuharth said, “generally gave Nixon the nod. But TV viewers strongly favored Kennedy.”

And the Chicago Tribune declared that “not everyone thought Kennedy had won the debate. Pollsters found that those who heard the radio broadcast thought Nixon won. … Television viewers experienced a different debate from radio listeners.”

Only one polling organization, Sindlinger & Company, had conducted a survey of any size that included a sub-sample of radio listeners. The Sindlinger survey, taken the day after the first Kennedy-Nixon debate, indicated that radio listeners felt Nixon prevailed, by a margin of 2-to-1.

But Vancil and Pendell, in their article in Central States Speech Journal in 1987, noted that the Sindlinger survey included more than 2,100 respondents, of whom just 282 had listened to the debate on radio.

They noted that “a subordinate group of 282 interviews is below the threshold normally required for a national sample.” Not only that, but only 178 of the 282 respondents “expressed an opinion on the debate winner,” Vancil and Pendell wrote.

Given the shortcomings of the unrepresentative Sindlinger sample, Nixon’s supposedly decisive margin among radio listeners dissolves as meaningless — and renders viewer-listener disagreement a media myth.

George Romney’s “brainwashing” — and Gene McCarthy’s retort (posted September 4): Mitt Romney’s ill-fated run for the presidency prompted reminders of his father’s failed presidential campaign in 1968 — a campaign done in by a memorably clumsy gaffe.

The gaffe, in turn, is said to have inspired one of the most devastating putdowns in American political history. But as my research has found, the context of the supposed putdown is unclear at best.

The gaffe was committed in late August 1967 by George Romney, then governor of Michigan and a presumptive leading candidate for the Republican presidential nomination in 1968.

In an interview with a Detroit television reporter, Romney referred to his visit to South Vietnam in 1965 and said:

“You know, when I came back from Vietnam, I’d just had the greatest brainwashing that anybody could get. … Well, not only by the generals but by the diplomatic corps over there. They do a very thorough job.”

Romney’s claim that he had been duped into supporting America’s war effort in Vietnam suggested muddled thinking, gullibility, and an uncertain command of foreign policy. His abbreviated presidential campaign never recovered from the self-inflicted wound; he ended his  run for the presidency at the end of February 1968.

Sealing the gaffe’s unforgettable quality was the supposed witty putdown by Democratic Senator Eugene McCarthy. Rather than a “brainwashing,” McCarthy supposedly said, a “light rinse” would have sufficed for Romney.

So telling was McCarthy’s “light rinse” quip that it “essentially finished Romney.”

But when, or even whether, McCarthy made the “light rinse” comment is unclear.

A database search of leading U.S. newspapers — including the New York Times, the Washington PostChicago Tribune, Los Angeles Times, and Baltimore Sun — turned up no published reference to the “light rinse” quip in 1967 or 1968. Or for years afterward.

The first reference was in 1983, a column in the Baltimore Sun that did not say when, where, or to whom McCarthy uttered the remark.

It seems improbable that journalists in 1967 or 1968 would have failed to report a retort as delicious as McCarthy’s.

But that’s what An American Melodrama: The Presidential Campaign of 1968, a hefty book published in 1969 would have us believe.

American Melodrama described McCarthy’s remark as off-handed and said the senator’s aides persuaded reporters to hush it up.

While intriguing, American Melodrama doesn’t say when McCarthy made the comment, where, or specifically to whom.

WJC

Many thanks to Instapundit
Glenn Reynolds for linking to this post

Other memorable posts of 2012:

Little sustained media reflection two weeks after botched massacre coverage

In Error, New York Times on December 28, 2012 at 11:29 am

The news media are notorious for seldom looking back in any sustained way to understand and explain their missteps when coverage of a prominent story has been botched.

This tendency was quite apparent in the aftermath of the exaggerated reporting of the mayhem Hurricane Katrina supposedly unleashed in New Orleans in 2005.

No media_cropped

Newtown, Connecticut

It also has been apparent in the two weeks since the schoolhouse massacre in Newtown, Connecticut.

There can be little dispute that the news media stumbled badly in reporting Adam Lanza’s lethal attack at Sandy Hook Elementary School in Newtown, an assault in which 26 people were killed, including 20 first-grade pupils.

As Andrew Beaujon of Poynter Online noted in an impressively succinct summary of the news media’s most glaring reporting errors:

“Adam Lanza was not buzzed in to Sandy Hook Elementary School …. His mother, Nancy, did not work at the school. He didn’t have an altercation with school officials the day before. He used a Bushmaster rifle, not the Glock and SIG Sauer pistols he was carrying, to carry out his massacre. The children he killed were first-graders, not mostly kindergarteners.

“Adam Lanza’s name was not Ryan.”

Ryan Lanza is the shooter’s brother.

Mistaking the assailant’s name may well endure as the single most memorable of the media’s errors in reporting the Newtown shootings. Just as Brian Ross’ egregious lapse last summer in tying the Colorado-movie theater shooter to the Tea Party movement stands as the most-remembered error in the coverage of that massacre.

Two weeks after the shootings in Connecticut, just how and why the news media failed so often has not been adequately dissected or explained. Not in any sustained or granular way.

When journalists and media critics have paused to consider the flawed reporting, they’ve tended to cite competitive pressures or have shifted blame to anonymous sources, especially those vaguely identified as “law enforcement” officials who provided bum information.

Blaming sources isn’t exculpatory, however. It doesn’t let journalists off the hook, despite an inclination to do so.

In a blog post the day after the shootings, Erik Wemple of the Washington Post wrote:

“The media can do many things; one thing they cannot do is on-the-spot fact-checking of the cops.”

But of course they can. Reporters have an obligation to press the cops for details about how they developed the information they’re passing along.

Journalists aren’t stenographers for the authorities;  they need not be timid or credulous.

Reporters covering unfolding disasters would be well-served to remember Eddie Compass, formerly the police commissioner in New Orleans, who offered graphic accounts of lawlessness in his city following Katrina’s landfall.

Little of Compass’ extravagance proved true.

As I note in my media-mythbusting book, Getting It Wrong, “Compass was asked months afterward why he had depicted New Orleans as swept by mayhem in Katrina’s aftermath. He offered a baffling reply. ‘I didn’t want people to think we were trying to cover anything up,’ he said. ‘So I repeated things without being substantiated, and it caused a lot of problems.'”

It sure did.

In the misreporting at Newtown, it’s not entirely clear that cops were the sources for the media’s most stunning error.

In the hours after the shootings on December 14, CNN correspondent Susan Candiotti went on the air and to say the shooter’s name was “Ryan” Lanza.

According to a transcript of CNN’s coverage available at the LexisNexis database, Candiotti said:

“The shooter has been identified to me by a source as Ryan Lanza, Ryan Lanza, in his 20s, apparently, we are told from the source, from this area.”

The identification, she said, was “by a source,” a most lazy and opaque sort of attribution. A “source” could be almost anyone, and not necessarily a “law enforcement” official.

In any case, the error about the shooter’s name soon was compounded.

The misidentification was reported by other news organizations in a revealing example of what Av Westin, formerly of ABC News, has called the “out there” syndrome. That is, if other news organizations are “out there” reporting what seems to be an important element of a disaster-related story, pressures mount on rival news outlets to match that information.

The New York Times repeated the misidentification in a report posted online — a report that said:

“Various news outlets identified the shooter as Ryan Lanza.”

The Times’ public editor (or in-house critic), Margaret Sullivan, noted that error in a blog post three days after the shootings.

But Sullivan did not consider the implications of the Times’ having joined in the “out there” syndrome. She offered neither criticism nor rebuke.

She wrote that “some mistakes may be inevitable on a major, fast-moving story, working against brutally demanding deadlines. That’s not an excuse, just a reality.”

Sullivan in a subsequent column seemed to modify that interpretation, writing that the Times “has to stand apart from those news sources that are getting information out in a fast, piecemeal and frequently inaccurate way.”

Fair enough.

Given that early disaster coverage does tend to be accompanied by missteps and error, journalists are well-advised to proceed cautiously. The challenges of filing on “brutally demanding deadlines” should give reporters, and their editors, pause: It should leave them more wary about what they are told and more cautious about what they report.

Greater restraint at such times — coupled with a broader inclination to study and learn from the missteps of disaster coverage — would leave journalists less likely to traffic in claims that prove exaggerated or unfounded.

WJC

Recent or related:

A sort-of correction from the NYTimes

In Debunking, Error, New York Times, Photographs on August 28, 2012 at 9:09 pm

‘Napalm girl,’ 1972 (Nick Ut/AP)

It has taken more than three months, but the New York Times today published a sort-of correction of its erroneous description about the napalm attack in Vietnam in June 1972 that preceded the famous photograph of children terrified and wounded by the bombing.

The photograph, taken by Nick Ut of the Associated Press, won a Pulitzer Prize in 1973. It is colloquially known as the “napalm girl” image.

The Times’ error appeared in an obituary, published May 14, about Horst Faas, an award-winning AP photographer and editor who spent years in Vietnam.

The obituary said the photograph showed “the aftermath of one of the thousands of bombings in the countryside by American planes: a group of terror-stricken children fleeing the scene, a girl in the middle of the group screaming and naked, her clothes incinerated by burning napalm.”

But as I, and others, pointed out to the Times, the napalm was not dropped by the American military but by the South Vietnamese Air Force.

In response to my email sent in May about that lapse, the Times’ correction expert on its obituary staff, Peter Keepnews, wrote:

“You are correct that the bombing in question was conducted by the South Vietnamese Air Force. However, the obituary referred only to ‘American planes,’ and there does not seem to be any doubt that this plane was American –- a Douglas A-1 Skyraider, to be precise.”

Of course, the aircraft’s manufacturer was hardly at issue. And in the sort-of correction published today, the Times removed the reference to “American planes” in the digital version of the obituary but otherwise embraced Keepnews’ convoluted reasoning, stating:

“While the planes that carried out that attack were ‘American planes’ in the sense that they were made in the United States, they were flown by the South Vietnamese Air Force, not by American forces.”

Which makes for a less-than-clean correction.

Indeed, the correction seems begrudging, half-hearted.

And less than sincere.

It’s as if the Times were saying the South Vietnamese Air Force was doing the dirty work for the American military — which by June 1972 was decidedly winding down its war effort in Vietnam.

Richard Pyle, a retired veteran AP correspondent who was the news agency’s Saigon bureau chief from 1970-73, characterized the Times’ correction this way:

“[T]he phrasing — ‘while the planes that carried out the attack were “American planes” in the sense that they were made in the United States, they were flown by the South Vietnamese Air Force, not American forces’ — makes it sound like a bunch of teenagers borrowing daddy’s car.”

Indeed.

Pyle, who retired from AP in 2009, also had petitioned the Times for a correction in the Faas obituary. So had Hal Buell, a retired AP vice president who for years directed the news agency’s photo service.

In July, they sent a joint letter by email to the Times, pointing to the very real prospect that the error, if left uncorrected, could solidify into wide acceptance.

They wrote: “Our larger concern, beyond amending the immediate record, is that if left standing, this error will be repeated in future by the Times and any publications that might rely on it as a source, in effect causing a significant piece of misinformation to be cast in journalistic stone.”

The Times’ sort-of correction muddies rather than clarifies or fully corrects. The concerns that Pyle and Buell addressed are hardly set to rest.

The sort-of correction is disappointing, too, in light of the praise that the Times’ outgoing public editor, Arthur Brisbane, offered Sunday about the newspaper’s corrections staff.

Brisbane extolled the Times’ corrections desk as “a powerful engine of accountability” unmatched by similar operations at other U.S. news organizations.

The sort-of correction published today mocks such extravagant praise.

WJC

Many thanks to Instapundit
Glenn Reynolds for linking to this post

Recent or related:

Pardon the scoffing: NYT corrections desk is ‘a powerful engine of accountability’?

In Error, New York Times, Photographs on August 26, 2012 at 11:49 am

The swan song column of Arthur Brisbane, the New York Times public editor, salutes the newspaper’s corrections desk as “a powerful engine of accountability” unmatched by similar operations elsewhere.

Brisbane salutes ‘powerful engine of accountability’ (NYTimes photo)

Pardon my scoffing: A “powerful engine of accountability”?

The Times has been often and rightly lampooned for obsessing over trivial lapses while ignoring far more consequential missteps — as suggested by its ignoring repeated recent requests to correct its unambiguous error about the context of the famous “napalm girl” photograph taken in Vietnam in June 1972.

The image, taken by Associated Press photographer Nick Ut, shows a naked child, screaming in pain as she fled an aerial napalm attack near a village in South Vietnam. The photograph won a Pulitzer Prize and remains one of the most memorable images of the Vietnam War.

In an obituary published in May, the Times referred to the image as showing “the aftermath of one of the thousands of bombings in the countryside by American planes: a group of terror-stricken children fleeing the scene, a girl in the middle of the group screaming and naked, her clothes incinerated by burning napalm.”

But as has been repeatedly pointed out to the Times, the plane that dropped the napalm wasn’t American; it was South Vietnamese.

Among those who’ve called attention to the Times’ error are two senior former Associated Press journalists, Richard Pyle, the news agency’s Saigon bureau chief from 1970-73, and Hal Buell, a retired AP vice president.

Both men have petitioned the Times for a correction, stating in a joint letter sent last month by email:

“Our larger concern, beyond amending the immediate record, is that if left standing, this error will be repeated in future by the Times and any publications that might rely on it as a source, in effect causing a significant piece of misinformation to be cast in journalistic stone.”

Pyle and Buell also pointed to the Times’ inclination to police its minor errors, writing:

“Given the Times’ demonstrated commitment to correcting middle initials, transposed letters and other Lilliputian errata, it shouldn’t be asking too much for it to repair a factual error of greater magnitude.”

But the “powerful engine of accountability” hasn’t deigned to address the error, which insinuates that the U.S. military was responsible for the attack that preceded Ut’s “napalm girl” photograph.

By June 1972, however, most U.S. combat units had been removed from South Vietnam. For the American military, the war then was winding down.

Pyle and Buell, jointly and individually, have sought a correction, addressing email to Brisbane’s desk and elsewhere at the Times. I, too, have pointed out the Times’ lapse and in May received this frankly illogical reply from the newspaper’s assistant obituary editor, Peter Keepnews:

“You are correct that the bombing in question was conducted by the South Vietnamese Air Force. However, the obituary referred only to ‘American planes,’ and there does not seem to be any doubt that this plane was American –- a Douglas A-1 Skyraider, to be precise.”

As if the aircraft’s manufacturer were vital to the napalm strike by the South Vietnamese.

The Times’ failure to address the error hints at limited viewpoint diversity in the newsroom, a topic that Brisbane points to in his swan song.

He writes:

“Across the paper’s many departments … so many share a kind of political and cultural progressivism — for lack of a better term — that this worldview virtually bleeds through the fabric of The Times.

“As a result,” Brisbane states, “developments like the Occupy movement and gay marriage seem almost to erupt in The Times, overloved and undermanaged, more like causes than news subjects.”

That description prompted a rebuke from the Times’ executive editor, Jill Abramson. But it’s a telling and doubtless accurate observation that Brisbane ought to have made more often during his two-year tenure as “public editor,” or internal critic.

Brisbane’s comment about “political and cultural progressivism” evokes an observation by the Times’ first ombudsman, Daniel Okrent. In a column in 2004, Okrent addressed what he called “the flammable stuff that ignites the [political] right. These are the social issues: gay rights, gun control, abortion and environmental regulation, among others.

“And if you think The Times plays it down the middle on any of them, you’ve been reading the paper with your eyes closed.”

Brisbane’s comment also is evocative of one of the final columns that Deborah Howell wrote as ombudsman at the Washington Post.

She acknowledged in mid-November 2008 that “some of the conservatives’ complaints about a liberal tilt [in mainstream journalism] are valid. Journalism naturally draws liberals; we like to change the world. I’ll bet that most Post journalists voted for Obama. I did.”

She also wrote:

“There are centrists at The Post as well. But the conservatives I know here feel so outnumbered that they don’t even want to be quoted by name in a memo.”

Howell’s column quoted the director of the Project for Excellence in Journalism, Tom Rosenstiel, as saying:

“The perception of liberal bias is a problem by itself for the news media. It’s not okay to dismiss it. Conservatives who think the press is deliberately trying to help Democrats are wrong. But conservatives are right that journalism has too many liberals and not enough conservatives. It’s inconceivable that that is irrelevant.”

I argue in my latest book, Getting It Wrong, that viewpoint diversity and contrarian thinking should be vigorously promoted in American newsrooms.

But the ideological imbalance of mainstream American journalism never receives much more than passing attention in mainstream American journalism.

It’s little wonder, then, that the believability quotient of leading U.S. news media continues to ebb: There’s a keen sense that they’re not dealing it straight.

According to a recent survey by the Pew Research Center, 14 percent of respondents said they said believed “all or most” of what the Times has to say.

WJC

Recent or related:

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,793 other followers

%d bloggers like this: