W. Joseph Campbell

Appealing across generations of students: The Verne Edwards Mystique

In Journalism education, Newspapers on November 23, 2014 at 9:10 pm

The following is an expansion of remarks I offered yesterday, at a memorial service in Delaware, Ohio, for Verne E. Edwards, my undergraduate journalism professor and mentor who died this month at 90-years-old. I dedicated my media mythbusting book, Getting It Wrong, to Edwards, who for 33 years taught journalism at Ohio Wesleyan University.

VerneEdwards

Verne Edwards, mid-1970s

How was it that Verne Edwards commanded such respect, such reverence, across generations of students?

He was a professor known for rigorous expectations — and sometimes-stern appraisals. I remember writing a headline for the student newspaper, the Transcript, that referred to Mount Union College (now University of Mount Union) as “Mount Vernon.”

In his weekly markup of the Transcript, Verne circled the errant headline in red pencil and identified it as the worst he had ever seen.

Verne was exacting, and could be quirky; he sometimes addressed his classes in a sidelong manner, not making much eye contact. But he was tough, and honest, and fair. And his students tended to feel terrible when they believed they had let him down. As in mistaking Mount Union for Mount Vernon.

The question of Verne Edwards’ appeal across generations has personal dimension and relevance: I have taught at American University for 17 years and know few faculty who command the kind of respect, indeed the reverence, that Verne so clearly won from among his students. I have puzzled about the qualities and attributes that gained for Verne Edwards such esteem.

It is a puzzle; I call it the Verne Edwards Mystique.

I cannot claim to have fathomed all its sources.

But the Verne Edwards Mystique surely sprang, in measure, from the authority borne of high standards and relevant experience. Verne was a print journalist. At one time or another, he wrote editorials or edited copy at such newspapers such as the Detroit Free Press, the Milwaukee Journal, and the Toledo Blade. He wrote the textbook, too — Journalism in a Free Society, which he required in his classes for years.

It was little exaggeration that Ohio Wesleyan’s journalism program was known, to some of us, as “Vernalism.”

The Verne Edwards Mystique was rooted as well in a deep and abiding interest in students, and a dedication to staying in touch. He would keep up on the accomplishments of his former students, and would welcome them back to campus.

Year after year, for many years, Verne prepared an annual alumni newsletter that he filled with details and updates about his students from across the generations. His newsletter was a highlight of the end-of-year holidays. And it created bonds among his former students, even for those who had never met one another.

What may best explain the Verne Edwards Mystique, though, is modesty, a decided modesty.

Verne was no self-promoter. He could have been, surely, given the awards and the recognition he received during his career. But his ego was kept under wraps and under control, a modesty rather rare in the academy.

Students sensed that, too. Verne, they knew, was the real deal. And he didn’t flaunt it.

WJC

More from Media Myth Alert:

Five years on: The best of Media Myth Alert, Part II

In Anniversaries, Bra-burning, Debunking, Error, Furnish the war, Jessica Lynch, Media myths, New York Times, Newspapers, Photographs, Spanish-American War, Washington Post on October 31, 2014 at 1:56 pm

Media Myth Alert revisits its top-ever posts today in observing its fifth anniversary.

The blog went live October 31, 2009, and its objective was, and remains, twofold: Calling out the appearance and publication of media myths and helping to promote Getting It Wrong, my media mythbusting book that came out in 2010.

This is the second of a two-part review of the 10 top posts published at Media Myth Alert, home over the years to more than 640 essays and commentaries. The top posts shared these elements: All were about prominent topics, all received a fair amount of attention in the blogosphere and beyond, and all represented disclosures exclusive to Media Myth Alert.

■ Bra-burning in Toronto: Confirmed (posted February 19, 2011): It is sometimes said, erroneously, that bra-burning “never happened,”  that such reports were little more than hostile exaggerations by journalists.

Toronto bra burning_1979

Toronto, March 1979

Bra-burning never occurred?

Not quite.

Credible, first-hand accounts are cited in Getting It Wrong that bras and other items were set afire, briefly, at a women’s liberation protest at Atlantic City during the 1968 Miss American pageant. And in Toronto in March 1979, a demonstration was capped by a bra-burning, intended as a way to attract media attention. A photograph of the Toronto bra-burning is at right.

I had not seen the photograph before it appeared in February 2011 with an article at the online site of  London’s Guardian newspaper. I had doubts about its authenticity, given the periodic claims about no bras ever having been burned at a feminist protest.

The Toronto image, I thought at first, might have been faked — or unethically altered somehow.

Turns out that was not the case.

I tracked down one of the participants at the Toronto protest and she confirmed the bra-burning, saying by phone from Vancouver:

“The photo is authentic. Absolutely. It happened.”

The participant was Vicki Trerise, who appears at the far right in the photograph above.

The photograph shows a moment of demonstrative bra-burning, although Trerise said that “wasn’t a focal point” of the protest, which took place not far from Toronto’s City Hall.

The bra-burning came near the end of the demonstration, which was called to protest what the organizers said was an illogical report about rape, prepared by the Ontario Provincial Police. (The report said that of 337 rapes investigated, 140 were “unprovoked.” The report also said “promiscuity” was a factor in many rapes.)

Trerise said the demonstrators in Toronto were media-aware and “knew that if they burned a bra, someone would take their picture.”

Toronto newspapers the next day reported on the protest — but did not mention the bra-burning.

Maddow wrongly declares Pentagon ‘made up’ bogus tale about Jessica Lynch’s battlefield heroics (posted June 4, 2014): In commentary on her MSNBC program in June 2014, Rachel Maddow wrongly accused the Pentagon of having “made up” the bogus account of Jessica Lynch’s battlefield heroics early in the Iraq War.

Maddow offered no sourcing for her claim, made while revisiting at some length the hero-warrior tale about Lynch, an Army supply clerk thrust into international fame on April 3, 2003, in an electrifying, front-page story in the Washington Post.

Private Lynch

PFC Lynch: Fired not a shot

The Post report cited otherwise unidentified “U.S. officials” and declared that Lynch, a 19-year-old Army private, had fought fiercely in the ambush of her unit, the 507th Maintenance Company, in Nasiriyah in southern Iraq on March 23, 2003. Lynch suffered severe injuries in the crash of a Humvee in Nasiriyah. She was taken prisoner by the Iraqis but rescued by U.S. special forces on April 1, 2003.

Vernon Loeb, one of the Post reporters on the hero-warrior story — which was wrong in its important details — later made clear that the Pentagon had not been the newspaper’s source.

As I noted in Getting It Wrong, Loeb went on NPR’s Fresh Air program in December 2003 and declared, unequivocally:

“Our sources for that story were not Pentagon sources.”

None of that vital context was acknowledged by Maddow as she discussed the Lynch case on June 3, 2014.

“If the heroics that the Pentagon made up about her didn’t really happen, and they didn’t, maybe the U.S. special forces who rescued her, maybe they shouldn’t have bothered,” Maddow said about Lynch. (Maddow’s commentary was inspired by controversy surrounding the release a few days before of Bowe Bergdahl, an Army sergeant who apparently had walked away from his post in Afghanistan and was held captive by the Taliban for five years. The administration of President Barack Obama released five senior Taliban figures to gain Bergdahl’s freedom.)

When Maddow was called out on her erroneous claim about the Pentagon, she dodged a correction by cherry-picking  — by referring to an obscure report in the Military Times on April 3, 2003, in which a military spokesman, Frank Thorp, was quoted as saying that Lynch “waged quite a battle prior to her capture.

“We do have very strong indications that Jessica Lynch was not captured very easily,” Thorp was additionally quoted as saying.

Crowed Maddow: “That information straight from a military public affairs official was not true. It was made up. But it landed in press reports anyway.”

What Maddow neglected to mention was that Thorp was recapping for the Military Times what the Washington Post had already published.

Thorp, then a Navy captain assigned to U.S. Central Command headquarters in Doha, Qatar, was not inventing — he was following. He was, unwisely, restating elements of the Post’s story already in circulation and quickly gaining international attention.

I wrote in discussing Maddow’s cherry-picking that “it is impossible to address the hero-warrior tale about Lynch without considering the Washington Post’s central and decisive role in the story.” But Maddow ignored the Post’s exclusive role in pushing the botched Lynch story into the public domain.

The Post did so by relying on sources it has never disclosed.

It ought to.

Digitally scrubbing WaPo’s embarrassment on Jessica Lynch? (posted April 27, 2012): The Washington Post’s Watergate content from the 1970s is freely available and readily accessible online.

But try finding online the Post’s famously wrong reporting about Jessica Lynch’s derring-do in Iraq, notably the electrifying front-page report that appeared April 3, 2003, beneath the headline:

“‘She was fighting to the death.'”

Lynch_headline_PostThat story — which said Lynch had fought fiercely against Iraqi attackers and had suffered gunshot and stab wounds before running out of ammunition and being taken prisoner — was in error in all important details. You won’t find it online at any Washington Post site. (The Post’s story is available in full at the online site of the Pittsburgh Post-Gazette.)

Nor will you find freely available online the scathing reviews of the Lynch story published by the Post’s then-ombudsman, Michael Getler, in April and June 2003.

All of which suggests digital scrubbing of embarrassing content — conduct of the sort the Post criticized in 2012, in noting that Vogue magazine expunged the online version of a fawning profile of Syrian dictator Bashar al-Assad. The Post at that time said Vogue had taken “an almost-unheard-of step for a mainstream media organization” and had committed “a generally acknowledged violation of digital etiquette.”

But had the Post not committed a similar “violation” in excising the digital reminders of the embarrassing Lynch case, a dramatic story that it had thoroughly and exclusively botched?

Rather looks like it.

I asked the newspaper’s then-ombudsman, Patrick Pexton, about the apparent digital scrubbing of the Lynch content.

Pexton took weeks to reply, finally stating in an email that he had found “nothing nefarious about this.” He said the Post since 2003 “has gone through several changes of content management systems,” by which articles are posted online.

He noted that the “fighting to the death” story about Lynch and related content are available in the Post’s fee-based archive.

But why not make the “fighting to the death” story freely available? Why not remove the fee to allow access to a singularly memorable article of the Iraq War, a mistaken report that made Jessica Lynch something of a celebrity and gave rise to persistent and misguided claims and suspicions that the U.S. military concocted the hero-warrior tale and somehow fed it to the Post?

“Restoring the digital version of the article of April 3, 2003, would represent a contribution to the record about the case of Jessica Lynch, which the Post is solely responsible for having placed in the public domain,” I wrote in an email to Pexton.

He never replied before leaving the position in 2013, when his two-year term as ombudsman expired. He was not replaced.

George Romney’s “brainwashing” — and Gene McCarthy’s retort (posted September 4, 2012): Mitt Romney’s ill-fated run for the presidency in 2012 prompted reminders of his father’s failed presidential campaign in 1968 — a campaign memorable for an astonishingly clumsy gaffe.

The gaffe, in turn, is said to have inspired one of the most scathing putdowns in American political history.

But my research found that the context of the supposed putdown is unclear at best.

The gaffe was committed in late August 1967 by George Romney, then governor of Michigan and a presumptive leading candidate for the Republican presidential nomination in 1968.

In an interview with a Detroit television reporter, Romney referred to a visit he had made to South Vietnam in 1965 and said:

“You know, when I came back from Vietnam, I’d just had the greatest brainwashing that anybody could get. … Well, not only by the generals but by the diplomatic corps over there. They do a very thorough job.”

Romney’s claim that he had been duped into supporting America’s war effort in Vietnam suggested gullibility, muddled thinking, and an uncertain command of foreign policy. His run for the presidency never righted itself; he quit the race at the end of February 1968.

A witty putdown attributed to Democratic Senator Eugene McCarthy ensured that Romney’s gaffe would remain unforgettable. Rather than a “brainwashing,” McCarthy supposedly said, all Romney needed was a “light rinse.”

So incisive was McCarthy’s quip that it is said to have “essentially finished Romney” as a candidate for president.

But unclear is where, when, and even whether McCarthy made the “light rinse” comment.

A search of a full-text database of leading U.S. newspapers — including the New York Times, the Washington PostChicago Tribune, Los Angeles Times, and Baltimore Sun — turned up no published reference to the “light rinse” quip in 1967 or 1968. Or for years afterward. (The first reference was in 1983, a column in the Baltimore Sun that did not say when, where, or to whom McCarthy uttered the remark.)

It seems improbable that American journalists in 1967 or 1968 would have failed to report a retort as deft and delicious as McCarthy’s.

But that’s what An American Melodrama: The Presidential Campaign of 1968 claims.

American Melodrama, a hefty book published in 1969, described McCarthy’s remark as off-hand and said the senator’s aides persuaded reporters to hush it up.

While intriguing, American Melodrama doesn’t say where McCarthy made the comment, when, or specifically to whom.

Such vagueness invites suspicion about the “light rinse” quip. It also sounds a bit too perfect — not unlike, say, William Randolph Hearst’s purported vow to “furnish the war” with Spain or Lyndon B. Johnson’s supposed epiphany on the Vietnam War: “If I’ve lost Cronkite, I’ve lost Middle America.”

WaPo refuses to correct clear error on Nixon’s mythical ‘secret plan’ (posted August 13, 2013):  Even in its clear decline, the Washington Post has moments of sheer arrogance.

This was apparent in late summer 2013, when the newspaper refused to acknowledge and correct an inarguably erroneous reference to Richard Nixon’s supposed “secret plan” to end the war in Vietnam.

The wrong-headed reference to Nixon’s “secret plan” was embedded in the Post’s front-page obituary about Helen Thomas, a querulous and overrated Washington journalist who covered the White House for years for United Press International.

WaPo_HThomas obit_2013

The Post’s obit of Thomas

The Post’s obituary was glowing and, as if to suggest Thomas’s impressive assertiveness, claimed that she once “asked President Richard M. Nixon point-blank what his secret plan to end the Vietnam War was.”

Trouble is, there is no evidence that Thomas ever posed such a question, point-blank or otherwise.

The nearest approximation came at a news conference in late January 1969, when Thomas asked Nixon about his “peace plan” for Vietnam. That’s probably what the obituary writer had in mind.

But Thomas had asked about Nixon’s peace plan, not a “secret plan.”

The Post’s error in the obituary had broader dimension, in that it suggested an embrace of the persistent notion that Nixon ran for president in 1968 touting a “secret plan” to end the war in Vietnam.

Which is untrue. Nixon did not campaign for the White House on a “secret plan.” The belief that he did circulates still, as supposedly powerful evidence of Nixon’s devious and conniving ways.

The obituary’s writer, Patricia Sullivan, said as much, telling me in response to an email query:  “I recall the Nixon years and his promise during his candidacy that he had a plan to end the Vietnam War, which he would not explain in detail.”

In fact, Nixon was asked during the 1968 campaign about having a “secret plan” to end the war. And according to a report in the Los Angeles Times on March 28, 1968, he replied that he had “no gimmicks or secret plans.”

He also said: “If I had any way to end the war, I would pass it on to President [Lyndon] Johnson.”

I brought all this to the attention of Douglas Feaver, who had been designated the Post’s reader representative, a sort of ombudsman-lite position set up months after Pexton’s departure.

I noted to Feaver that if the Post could identify an occasion when Thomas asked Nixon about a “secret plan” on Vietnam — if the newspaper could back up the claim in its obituary, in other words — then that would represent an intriguing if modest contribution to the understanding about Nixon’s campaign in 1968. It would indicate that journalists at the time suspected Nixon was less than forthcoming about his intended war policy.

If, on the other hand, the Post could not identify such an occasion, then, I wrote, a correction was in order.

Feaver took more than  two weeks to reply to my query, and when he did, he absolved the Post of error. “I see nothing here that deserves a correction,” he wrote.

How obtuse.

Coincidentally, not long after the Post published its flawed obituary about Thomas, the newspaper was sold for $250 million to Jeff Bezos, founder of Amazon.com.  In an open letter to the newspaper’s employees soon after the sale was announced, Bezos stated:

“We will continue to follow the truth wherever it leads, and we’ll work hard not to make mistakes. When we do, we will own up to them quickly and completely.”

Sure: Quickly and completely. Just as it did in its mistaken reference to Nixon’s “secret plan.”

WJC

Other memorable posts at Media Myth Alert:

Marking five years: The best of Media Myth Alert

In Anniversaries, Debunking, Error, Jessica Lynch, Media myths, Media myths and radio, Murrow-McCarthy myth, New York Times, Newspapers, Photographs, Quotes, Scandal, Television, War of the Worlds, Washington Post, Watergate myth on October 31, 2014 at 12:24 pm

Media Myth Alert today marks its fifth anniversary — an occasion fitting to revisit the top posts since the blog went live on October 31, 2009, with the objectives of calling out the appearance and publication of media myths and helping to promote my 2010 mythbusting book, Getting It Wrong.

Here are the top five of the more than 640 posts at Media Myth Alert. (A separate post today will revisit five other top items posted at Media Myth Alert.)

The top posts all were about prominent topics, all received a fair amount of attention in the blogosphere and beyond, and all were represented disclosures found only at Media Myth Alert.

Krakauer quietly retreats from Lynch-source claim (posted November 11, 2011): This post disclosed the walk-back by author Jon Krakauer from claims in his 2009 book that Jim Wilkinson, a former White House official, was the source for the bogus Washington Post report about Jessica Lynch and her battlefield heroics in Iraq in 2003.

Krakauer book coverThose claims were unattributed in the book — and vigorously denied by Wilkinson, who sought a correction.

When it came, the correction was inserted unobtrusively in a new printing of the paperback edition of Krakauer’s book, Where Men Win Glory.

It read:

“Earlier editions of this book stated that it was Jim Wilkinson ‘who arranged to give the Washington Post exclusive access’ to this leaked intelligence [about Jessica Lynch]. This is incorrect. Wilkinson had nothing to do with the leak.”

I’ve pointed out that the Post’s enduring silence about its sources on the botched story about Lynch has allowed for the emergence not only of bogus allegations such as those about Wilkinson, but of a tenacious false narrative that the Pentagon concocted the tale about Lynch’s derring-do.

The false narrative also has deflected attention from the soldier whose heroics apparently were misattributed to Lynch. He was Sgt. Donald Walters, a cook in Lynch’s unit, which was ambushed in Nasiriyah in southern Iraq in the first days of the Iraq War.

Walters was taken prisoner by Iraqi irregulars, and shot and killed.

Calling out the New York Times on ‘napalm girl’ photo error (posted June 3, 2012): The “napalm girl” photograph was one of the most memorable images of the Vietnam War — and remains a source of media myth.

Nick Ut's Pulitzer-winning image (AP/Boston Globe)

Nick Ut’s Pulitzer-winning image (AP)

The photograph was taken by Nick Ut of the Associated Press on June 8, 1972, and showed terror-stricken Vietnamese children running from an errant aerial napalm attack. The central figure of the image was a naked, 9-year-old girl screaming from her burns.

So powerful was the photograph that it is sometimes said — erroneously — that it hastened an end to the war. Another myth is that the napalm was dropped by U.S. aircraft, a version repeated by the New York Times in May 2012, in an obituary of an Associated Press photo editor, Horst Faas.

The Times’ obituary claimed that the “napalm girl” photograph showed “the aftermath of one of the thousands of bombings in the countryside by American planes.”

That passage suggested U.S. forces were responsible for the napalm attack, and I pointed this out in an email to the Times. I noted that the bombing was a misdirected attack by the South Vietnamese Air Force, as news reports at the time made clear.

An editor for the Times, Peter Keepnews, replied, in what clearly was a contorted attempt to avoid publishing a correction:

“You are correct that the bombing in question was conducted by the South Vietnamese Air Force. However, the obituary referred only to ‘American planes,’ and there does not seem to be any doubt that this plane was American –- a Douglas A-1 Skyraider, to be precise.”

Of course the aircraft’s manufacturer was not at all relevant as to who carried out the attack.

Independent of my efforts, two former senior Associated Press journalists also called on the Times to correct its error about “American planes.”

The Times resisted for weeks before publishing an obscure sort-of correction that embraced Keepnews’ tortured reasoning and stated:

“While the planes that carried out that attack were ‘American planes’ in the sense that they were made in the United States, they were flown by the South Vietnamese Air Force, not by American forces.”

It was, I noted, a muddled and begrudging acknowledgement of error — hardly was in keeping with the declaration by the newspaper’s then-executive editor, Bill Keller, who had asserted in 2011 that “when we get it wrong, we correct ourselves as quickly and forthrightly as possible.”

PBS squanders opportunity in tedious War of the Worlds documentary (posted October 29, 2013): The first-ever post at Media Myth Alert was a brief item about Orson Welles’ clever and famous War of the Worlds radio dramatization of October 30, 1938. Welles’ show, which told of a deadly Martian invasion of Earth, supposedly was so terrifying that it pitched tens of thousands of Americans into panic and mass hysteria.

That’s a media myth, one that circulates every year, at the approach of Halloween.

Welles_monument

Orson Welles

In 2013, at the 75th anniversary of Welles’ program, PBS revisited The War of the Worlds in a much-anticipated “American Experience” documentary that turned out to be quite a disappointment. PBS managed not only to make The War of the Worlds seem snoozy and tedious; it missed the opportunity to revisit the well-known but much-misunderstood radio program in fresh and revealing ways.

“PBS could have confronted head-on the question of whether the radio show … really did provoke hysteria and mass panic in the United States,” I wrote.

Instead, I added, “The documentary’s makers settled for a turgid program that was far less educational, informative, and inspiring than it could have been.”

The PBS program failed to address the supposed effects of Welles’ radio dramatization in any meaningful way.

And it failed to consider the growing body of scholarship which has impugned the conventional wisdom and has found that The War of the Worlds program sowed neither chaos nor widespread alarm. Instead, listeners in overwhelming numbers recognized the program for what it was: A clever radio show that aired in its scheduled Sunday time slot and featured the not-unfamiliar voice of Welles, the program’s 23-year-old star.

My critique was endorsed by the PBS ombudsman, Michael Getler, who wrote in a column after the documentary was broadcast:

“I find myself in agreement with the judgment of W. Joseph Campbell, the well-known critic and author of ‘Getting It Wrong: Ten of the Greatest Misreported Stories in American Journalism’ who headlined his comment:  ‘PBS squanders opportunity to offer “content that educates” in “War of the Worlds” doc.’”

‘Deep Throat’ garage marker errs about Watergate source disclosures (posted August 18, 2011): Few media myths are as enduring as the hero-journalist trope about of Watergate. It holds that the dogged reporting of Bob Woodward and Carl Bernstein for the Washington Post — guided by Woodward’s clandestine source, code-named “Deep Throat” — exposed the crimes of Watergate and brought down Richard Nixon’s corrupt presidency in 1974.

It’s an easy-to-remember tale that cuts through the considerable complexity of Watergate and, as such, has become the dominant narrative of the scandal.

But it’s a history-lite version of Watergate, a media-centric version that the Post itself has mostly eschewed and dismissed over the years. (Woodward once put it this way: “To say that the press brought down Nixon, that’s horseshit.”)

Watergate marker_cropped

Marker with the error

A measure of how engrained Watergate’s dominant narrative has become can be seen in the historical marker that went up in August 2011 outside the parking garage in Arlington, Virginia, where Woodward conferred occasionally in 1972 and 1973 with his “Deep Throat” source.

The marker, as I pointed out, errs in describing the information Woodward received from the “Deep Throat” source, who in 2005 revealed himself as W. Mark Felt, formerly the FBI’s second in command.

The marker says:

“Felt provided Woodward information that exposed the Nixon administration’s obstruction of the FBI’s Watergate investigation.”

That’s not so.

Such obstruction-of-justice evidence, had “Deep Throat” offered it to Woodward, would have been so damaging and so explosive that it surely would have forced Richard Nixon to resign the presidency well before he did.

But Felt didn’t have that sort of information — or (less likely) did not share it with Woodward.

The “Deep Throat” garage is to be razed to permit the construction of two commercial and residential towers, the Post reported in June 2014. Interestingly, the Post’s article about the planned demolition repeated nearly verbatim the key portion of the marker’s description, stating:

“Felt … provided Woodward with information that exposed the Nixon administration’s obstruction of the FBI’s Watergate investigation.”

Which is still wrong, even if printed in the newspaper.

Suspect Murrow quote pulled at Murrow school (posted February 17, 2011): The online welcome page of the dean of the Edward R. Murrow College of Communication at Washington State University used to feature a quotation attributed to Murrow — a quotation that was only half-true.

Soon after I asked the dean about the provenance of the suspicious quotation, it was taken down.

The quotation read:

“We must not confuse dissent with disloyalty. When the loyal opposition dies, I think the soul of America dies with it.”

The first portion of the quote was indeed spoken by Murrow: It was a passage in his mythical 1954 television program that addressed Senator Joseph R. McCarthy’s red-baiting ways.

Murrow in 1954

 Not Murrow’s line

The second sentence of the quote — “When the loyal opposition dies, I think the soul of America dies with it” — is apocryphal.

In mid-February 2011, I noted that the full quotation — accompanied by a facsimile of Murrow’s signature — was posted at the welcome page of Dean Lawrence Pintak of Murrow College at Washington State, Murrow’s alma mater.

I asked the dean what knew about the quote’s first appearance, noting that I had consulted, among other sources, a database of historical newspapers which contained no articles quoting the “loyal opposition” passage.

Pintak, who said he believed the Web page containing the suspect quote had been developed before his arrival at Washington State in 2009, referred my inquiry to an instructor on his faculty who, a few hours later, sent an email to the dean and me, stating:

“While [the ‘loyal opposition’ quotation] seems to reflect the Murrow spirit, the lack of evidence that he phrased it that way is indeed suspicious.”

He added: “I feel the evidence says no, Murrow did not say this.”

By day’s end, the suspect quote had been pulled from the welcome page. Just the authentic portion — “We must not confuse dissent with disloyalty” — remained posted there.

The bogus Murrow quote about “the loyal opposition” has popped up before.

For example, in a speech in 2006 about Iraq, Harry Reid, now the U.S. Senate majority leader, invoked the passage — and claimed Murrow was its author.

WJC

Other memorable posts at Media Myth Alert:

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,786 other followers

%d bloggers like this: